Trekkers en boze boeren maken geen indruk meer in Den Haag

https://www.youtube.com/watch?v=aRMgahm7Um0 Boze boeren en trekkers maken geen indruk meer in politiek Den Haag Merijntje uit Halsteren keek met enig medelijden naar het laatste boerenprotest dat door het Farmers Defence Force was georganiseerd. Ze deden hun best en hadden hun trekkers netjes opgepoetst en gereedgemaakt on er mee naar Den Haag te rijden. Ze wilden een petitie aanbieden aan koning Willen Alexander maar dat mocht niet van de politie. Ze mochten ook niet naar het Malieveld en werden gedirigeerd naar de Koekamp een onmogelijk veldje uit het zicht van het grote publiek. De boeren waren woedend over het door de overheid gevoerde Stikstofbeleid. Ze waren vooral ziedend over het zo genoemde “beroepsverbod” Boeren die zich lieten uitkopen mochten daarna nooit meer een ander boerenbedrijf beginnen en verkochten daarmee hun ziel en zaligheid aan die duivelse overheid. Verder waren ze ook kwaad over het geniepig uitbreiden van de “Natura 2000”gebieden waarbij gronden grenzend aan die gebieden zonder vraag of overleg werd bijgevoegd bij de Natura 2000 gebieden. De Koning was thuis op zijn paleis en liet zich niet zien aan de voorbijtrekkende boeren. Ook zijn vrouw kwam niet naar de poort. Een gemist kans maar ja hij durft ook niets meer sinds het Griekse vakantie probleem. Merijntje miste ook de toekomstige LTO-voorman Sjaak van der Tak bij de FDF demonstratie. Hij zou punten hebben gescoord om even een kijkje te nemen en de problemen aan te horen uit de eerste hand. Maar niks van dit alles. Die durfde zijn nek nog niet echt uit te steken. Jammer dat ze alle kooltjes uit het vuur laten halen door het Farmers Defence Force Al met al een demonstratie die misschien de verstookte diesel niet eens waard was.

'Landbouw uitstootvrij maken is beste oplossing voor stikstofprobleem'

[b]We moeten niet de stikstofneerslag aanpakken, maar de stikstofuitstoot stopzetten. En dat kan de grootste producent van stikstof, de intensieve veehouderij, prima zelf. Zonder dat de veestapel moet worden ingekrompen. Dat betoogde emeritus-hoogleraar agronomie Rudy Rabbinge vanmiddag in Provinciale Staten.[/b] Rabbinge is wars van opkopen van boerenbedrijven en stikstofhandelsystemen want die kosten te veel, lossen het probleem niet op en maken de melkveehouderij kapot. Dat is in een notendop de boodschap die hij Provinciale Staten meegaf in een hoorcollege inclusief vragenuurtje over stikstof. [b]Waar komt al onze stikstof vandaan?[/b] Stikstof komt voor een flink deel uit de landbouw. Rabbinge geeft een historisch lesje: "Het probleem is 50 jaar geleden begonnen, toen begonnen we aan intensievere en niet grondgebonden landbouw. Mestoverschotten waren er al in de jaren '70, maar die werden eerst ontkend, later genegeerd en pas veel later schoorvoetend erkend. Halverwege de jaren '90 kwamen de Drentse milieuminister Margreeth de Boer en landbouwminister Jozias van Aartsen met een mineralensysteem: hoeveel gaat er in en hoeveel gaat er uit? Het MINAS." De landbouw en vooral de veehouderij is de grootste stikstofproducent. Rabbinge splitst uit: kippenhouderijen en akkerbouw zijn maar voor een klein deel verantwoordelijk, varkensboeren voor een groter deel, maar dat deel neemt al af. Het grootste deel komt van de intensieve melkveehouderij. Steeds meer koeien, steeds hogere opbrengsten, steeds meer mest en dus steeds hogere uitstoot. [b]De uitstoot van de landbouw kan naar nul[/b] Maar volgens Rabbinge kan zowel in de akkerbouw als in de intensieve veehouderij de uitstoot van stikstof terug naar nul. "Meer koeien in de wei, dat zorgt al voor minder uitstoot. Urine en mest gaan gelijkmatiger en gescheiden de grond in. En stallen zijn prima uitstootvrij te maken. Innoveren is zinvoller en goedkoper dan boerenbedrijven uitkopen en het aantal koeien verminderen. Uitkopen en opkopen kost miljarden. Dat moet je alleen in uitzonderlijke gevallen doen", doceert de Drentse landbouwdeskundige. Stallen honderd procent emissievrij maken is, als we het eenmaal in de vingers hebben, ook een prima exportmodel denkt Rabbinge. Rabbinge's verhaal lijkt koren op de molen van landbouwgedeputeerde Henk Jumelet. [b]Stoppen met drijfmest[/b] Rabbinge: "We moeten in de akkerbouw op het juiste tijdstip, op de juiste manier en met de juiste soort en hoeveelheid bemesten. Dus geen drijfmest in februari wanneer de grond het nog niet nodig heeft, doe dan vaste mest. Wacht met de drijfmest tot er gewassen op het land komen en er veel meer voedingsstof nodig is. En als je het echt goed wilt doen zou drijfmest helemaal moeten verdwijnen." En we moeten volgens Rabbinge ophouden te willen boeren op schrale gronden waar te veel moeite moet worden gedaan om de grond vruchtbaar te houden. "Als je daar toch per se wilt boeren moet het veel minder intensief en zal je genoegen moeten nemen met een ander verdienmodel." ChristenUnie-Statenlid Harm Henk Veldsema vraagt zich af of dit allemaal wel kan bij wat kleinschaliger landbouwbedrijven. Ligt dan noodzakelijke schaalvergroting en meer uitstoot niet op de loer? Rabbinge: "Dat kan prima, bijvoorbeeld door de inzet van techniek, bijvoorbeeld GPS in de akkerbouw." [b]Niet in stikstof handelen[/b] Van stikstofhandel zoals met extern salderen tussen bijvoorbeeld een melkveehouder en een bouwbedrijf dat een weg moet aanleggen is Rabbinge al helemaal geen voorstander. Dat gaat leiden tot uitverkoop van de melkveesector aan partijen die de portemonnee veel groter hebben is zijn mening. Het lost ook het probleem van de stikstofuitstoot niet op volgens de hoogleraar. En voor gesteggel over hoeveel er nu ergens weg moet om een natuurgebied boven de kritische depositiewaarde (KDW, hoeveel stikstof die mag neerdalen) te krijgen is Rabbinge ook geen voorstander. Vooral omdat die KDW berekend wordt door het door boeren fel bekritiseerde Aerius-systeem. "Dat rekenmodel is bedoeld om indicaties te krijgen, niet om beleid mee te maken, dat geven de bedenkers ervan zelf aan", zegt Rabbinge. [b]Drentse plan Duurzame Melkveehouderij[/b] "En wat vindt u van het Drentse plan Duurzame Melkveehouderij?", vroeg CDA-Statenlid Eline Vedder (zelf melkveehouder). Dat kan volgens Rabbinge wel wat scherper en concreter. Ga pilots doen, ga aan de slag is zijn boodschap. Het plan is een samenwerking van provincie, LTO, Natuur en Milieufederatie, Staatsbosbeheer, Drents Agrarisch Jongeren Contact en Natuurmonumenten. Doel is dat er in 2025 in Drenthe zoveel als mogelijk, sprake is van gesloten kringlopen van stikstof, fosfaat en organische stof op gebieds- en bedrijfsniveau. [b]Waarom luisteren ze in Den Haag niet?[/b] Rabbinge is een invloedrijk deskundige en was lid van de commissie Remkes die het stikstofrapport Niet Alles Kan Overal voor het kabinet schreef en in haar adviezen veel verder gaat dan het kabinet wil. "Waarom wordt er in Den Haag dan toch zo slecht naar u geluisterd?", vroeg PvdA-Statenlid Jos Schomaker aan Rabbinge. Het antwoord van de emeritus-hoogleraar was simpel: "Omdat er te veel verschillende belangen spelen." En aan de hand van een oud voorbeeld uit Portugal schetst Rabbinge hoe het nog steeds gaat. Rabbinge had jaren geleden al een regio aangewezen waar de grond niet zo geweldig is voor intensieve landbouw en waar ze misschien maar eens wat anders zouden moeten gaan doen. Het politieke antwoord was: dat zouden we graag willen, maar de EU geeft ons grote subsidies om daar op die plek landbouw te bedrijven dus dat gaan we niet doen.

Geniepig stikstofgevoelige natuur bijgeplust in Aerius

Door Jaap Haanstra Wij zien allemaal hoe gigantisch groot de impact is van het stikstofbeleid in Nederland. In dit beleid draait alles om het beschermen van stikstofgevoelige natuur, waarbij rekenmodel Aerius doorslaggevend is. Die stikstofgevoelige natuur is vastgelegd op de natuurkaart in Aerius, in 'hexagonen' (hectares in de vorm van een honingraat). Minister Schouten wil dat de helft van die hexagonen in 2030 niet meer stikstof is overbelast. Ik kan u nu al zeggen: dat gaat h'm niet worden! Want… Stichting Agri Facts (STAF) is erachter gekomen dat er in het geniep heel veel stikstofgevoelige hexagonen zijn bijgetekend in Aerius. Daar kwamen wij achter bij het testen van de nieuwe update van Aerius - versie 2020 kwam half oktober beschikbaar. Deze versie blijkt hier en daar tot andere uitkomsten te komen dan versie 2019. Bij het zoeken naar de oorzaak stuitten wij op het 'schuiven' met stikstofgevoelige natuur. Wij waren verbaasd over het feit dat er veel hexagonen met stikstofgevoelige natuur zijn bijgeplust in de provincie Gelderland. Bij elkaar wel zo'n 4.000 tot 5.000 hectare. Dat is vreemd, voor het aanwijzen van nieuwe stukken stikstofgevoelige natuur gelden procedures, met openbare stukken en inspraakrondes. Die waren onvindbaar. Wij hebben bij diverse overheidsloketten navraag gedaan, maar er kwam niks. Bijplussen stikstofgevoelige natuur Landelijk blijkt het areaal stikstofgevoelige natuur in de afgelopen 5 jaar bijna verdubbeld in Aerius. Het gaat tegenwoordig om zo'n 200.000 hectare. Het bijplussen van hectares stikstofgevoelige natuur beperkt zich overigens niet tot Gelderland, ook in Drenthe, Overijssel, Noord-Brabant en Limburg gebeurde dit. Hoe heeft dit kunnen gebeuren? STAF nam contact op met de Provincie Gelderland, over de gevolgde procedure. Het antwoord is ronduit schokkend. Er is geen bestuurlijke procedure gevolgd. Natuurorganisaties zelf actualiseren de natuurkaart in Aerius, de provincie houdt zich daar niet mee bezig. Een tweede provincie bevestigt dat dit soort informatie niet langs het college gaat. STAF stelde ook vragen aan het provincieloket BIJ12. Die zegt bezig te zijn met het uitvoeren van de wet. Natuurorganisaties voegen natuur zelf toe Het intekenen van steeds meer stikstofgevoelige natuur in Aerius, zorgt ervoor dat natuurgebieden in berekeningen steeds gevoeliger worden voor stikstof en er steeds ambitieuzer stikstofbeleid nodig is voor bedrijven in de omgeving. Ik vind het bedenkelijk dat provincies toestaan dat natuurorganisaties zélf stikstofgevoelige natuur toevoegen aan Aerius, buiten het zicht van alle andere belanghebbenden. De minister heeft beleid geformuleerd met als doel het aantal hexagonen met een stikstofoverbelasting te verminderen. Maar zij staat toe dat natuurorganisaties in rap tempo nieuwe overbelaste hexagonen erbij plussen in Aerius. Hierdoor wordt het berekende stikstofprobleem alleen maar groter, in plaats van kleiner. Nog ernstiger is het volledige gebrek aan transparantie en inspraak in de aanwijzingsprocedure. Dit raakt aan onze democratie, hier worden de spelregels van onze democratie geschonden. Deze geniepige gang van zaken binnen het stikstofbeleid, zouden wij als Nederland niet mogen accepteren. Download hier het hele rapport: https://stichtingagrifacts.nl/veel-stikstofgevoelige-natuur-bijgetekend-in-rekenmodel-aerius/

de pas melders gaan het zwaar krijgen

23 okt '20 9:14 Marco Maas Marco Maas Land- en tuinbouwtechnologie 1 #60 22 okt '20 19:39 Jos Verstraten, Het gaat om het formele gelijkheidsbeginsel, het beginsel van gelijke kansen. Lees de conclusie met zaaknummer 201406676/2 van staatsraad advocaat-generaal Widdershoven over de verdeling van schaarse-rechten/vergunningen door de overheid maar eens. Jij doet nu net of PAS-melders t.o.v. andere gegadigden voor gratis stikstofrechten een status-aparte hebben die door de overheid bevoordeeld moeten worden (en anderen dus benadeeld) , omdat ze een melding hebben gedaan die niet rechtmatig blijkt of geen waarde blijkt te hebben. Wanneer komt de vraag richting de achterban of iedereen wat in wil leveren zodat de PAS-melders gelegaliseerd kunnen worden? Johan Vollenbroek Johan Vollenbroek Milieubureau MOBilisation 3 #49 20 okt '20 10:43 Marco, de spijker op zijn kop. Maar dat geldt nu voor alle stiktstofemissies, omdat dit schaarse publieke rechten zijn die je niet maar willekeurig mag weggeven. In alle zienswijzen nemen wij nu daarom standaard op dat om die reden natuurvergunningen voor maximaal tien jaar mogen worden verleend. Er is een mooie afstudeerscriptie over dit onderwerp die binnenkort vrij komt

Hoe gaat het nu met de #compactvoeren pioniers? - deel 1

[b]Deel 2: https://www.prikkebord.nl/topic/234675/ [/b] [b]Door Stef Beunk - [url=http://www.fleckviehkoeien.nl/]BAYERN-GENETIK[/url]:[/b] Enige tijd geleden kwam het zogenaamde compact voeren in de belangstelling. Het idee werd ontwikkeld door de Deense onderzoeker Niels Bastian Kristensen. Twee Nederlandse boeren in Denemarken, Bennie Nijhuis en Petro Pelgrum, zijn ermee gestart. Ze kregen al vrij snel bezoek van collega's uit Nederland die met eigen ogen wilden zien hoe het systeem werkt. Hoe gaat het met de "compact voeren" pioniers en wat zijn hun ervaringen? Bayern Genetik ging op bezoek bij de beide pioniers. Petro Pelgrum: "alleen aan beginnen als je heel consequent bent". - melkt 140 stuks Fleckvieh kruislingen en 20 stuks Holstein - heeft 1.5 jaar ervaring met compact voeren - 's avonds worden de krachtvoergrondstoffen en de graskuil in de voermengwagen gegooid - vervolgens wordt er 8.4 liter water per koe toegevoegd en dit wordt gemengd. - dit blijft 's nachts staan om te weken -'s morgens wordt de mais toegevoegd en gemengd. Totaal 20 min. mengen, daarna voeren. Ervaringen: - productie is gestegen van 9200kg/koe naar 10.800kg/koe - vetgehalte is gelijk gebleven, eiwitgehalte is 0.15% gestegen - krachtvoer is hetzelfde gebleven - koeien liggen meer in de boxen en zijn rustiger - de klauwen zijn beter - alles loopt gemakkelijker: koeien zijn gezonder, vruchtbaarheid is goed (tkt 362 dagen). Commentaar Petro Pelgrum: "Ik noem het ook wel discipline voeren. Als je niet elke dag hetzelfde ritueel kunt uitvoeren moet je er niet aan beginnen. Wat wel leuk is om te vermelden is het volgende voorval: komt hier een vertegenwoordigster om gisten te verkopen als toevoeging door het voer. Zou de voerefficiëntie verbeteren. Ze gaat eerst de koeien bekijken op koe signalen zoals herkauwactiviteit. Was prima. Toen werd de mest gezeefd. Was ook prima, nauwelijks onverteerde voerresten. Ze vertrok met het eerlijke commentaar: hier heeft gisttoevoeging geen zin, het voer wordt uitstekend verteerd en de koeien zien er prima uit. Dan bevestigt mijn gevoel dat we op de goede weg zijn". Bennie Nijhuis: "een van de beste beslissingen van de afgelopen jaren". - melkt 300 stuks Holstein en 80 stuks Fleckvieh kruislingen. Volop bezig met Fleckvieh inkruisen - heeft 2 jaar ervaring met compact voeren - gooit 's avonds de krachtvoergrondstoffen in de voermengwagen en voegt 6-9 liter per koe aan water toe. Goed mengen, 's nachts laten staan om te weken - 's morgens wordt soja, graskuil en mineralen toegevoegd, daarna 7 minuten mengen - vervolgens mais toevoegen en 15 minuten mengen. Daarna voeren. Ervaringen: - in 2 jaar gestegen van 9200kg/koe naar 11.300kg melk/koe. Gehaltes: vet gelijk, eiwit 0.10-0.15% hoger. - makkelijker te managen koeien, geen kopzorgen over de gezondheid van de koeien, betere mest - klauwgezondheid veel beter - vaarzen doen 't veel beter - vruchtbaarheid is hetzelfde gebleven - voerefficiëntie is verbeterd, voer maar een beetje meer krachtvoer dan voorheen, productie stijgt nog steeds -meer rust in de stal, koeien liggen meer - alle stro is uit het rantsoen gehaald - 's zomers wordt mierenzuur gebruikt als broeiremmer - nadeel: ca. 35% extra brandstof nodig door langer mengen. Commentaar Bennie Nijhuis: "Ik was vroeger in Nederland werkzaam als voervoorlichter. Ik had dus altijd wel interesse in voeren. Voordat ik aan compact voeren begon heb ik me goed laten voorlichten. Omdat het me wel wat leek ben ik eraan begonnen. En het is boven verwachting gegaan, veel beter dan ik had verwacht. Het is een van de beste beslissingen die ik de afgelopen jaren heb genomen. Ik heb in het verleden alles uitgeprobeerd om de productie omhoog te krijgen. Maar we bleven hangen rond de 9200 kg, er leek niet meer in te zitten. Sinds ik begonnen ben met compact voeren geven de koeien 2000kg melk/koe meer en zijn ze gezonder dan voorheen. Dat laatste is misschien nog wel het belangrijkste". Neem voor meer informatie over compact voeren contact op met uw voervoorlichter. Of met Rob Hulshof van Provimi: tel: 06 273 79 187.

LNV: 'Van beroepsverbod is geen sprake'

Bij de deze week geïntroduceerde regeling gerichte opkoop is geen sprake van een beroepsverbod. Dat stelt het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Vanwege het rumoer dat hierover ontstond, heeft het ministerie extra informatie opgenomen in de 'vragen en antwoorden' over deze regeling. 'Er geldt geen beroepsverbod. Het kan zijn dat een veehouder die gebruik maakt van de gerichte opkoopregeling, een andere veehouderijlocatie heeft dan de locatie waarover de koopovereenkomst gaat. Veehouders mogen die eventuele andere locatie(s) dan gewoon blijven voortzetten.' Begin deze week werd de nieuwe opkoopregeling geïntroduceerd waarmee provincies piekbelasters rond Natura 2000-gebieden kunnen opkopen. Het is niet toegestaan om vervolgens op een andere plek in het land een ander bedrijf over te nemen of een samenwerking aan te gaan. Volgens onder meer LTO Nederland komt dat neer op een beroepsverbod. Volgens LTO-bestuurder Trienke Elshof zal de regeling daardoor niet gaan werken. Bedrijfsverplaatsing Volgens het ministerie van LNV zijn er voor bedrijfsverplaatsing andere regelingen beschikbaar. 'Deze regeling is gericht op het definitief beëindigen van veehouderijlocaties. Daarom heeft deze regeling het karakter van een stoppersregeling. Wanneer een veehouder de intentie heeft om elders een bedrijf over te nemen, is deze regeling daarvoor niet het geëigende instrument.' Veehouders die willen verduurzamen of verplaatsen, kunnen wat het ministerie betreft gebruik maken van de andere regelingen. Bijvoorbeeld de Subsidie voor innovatie en verduurzaming van stallen (SBV), het Bedrijfsovernamefonds of het Omschakelfonds. Politiek Vanuit de politiek wordt er wisselend gereageerd. De SGP vindt dat de regeling niet aantrekkelijk genoeg gemaakt is, want boeren die willen verplaatsen kunnen niet deelnemen. 'Dat terwijl het kabinet juist vaart wil maken met de stikstofaanpak', stelt een woordvoerder. VVD-Kamerlid Mark Harbers ziet ook dat de regeling geen optie is voor bedrijven die door willen gaan, maar bereid zijn om dat op een andere locatie te doen. 'De provincies werken aan gebiedsgerichte plannen. De VVD vindt dat daarin mogelijkheden moeten worden geboden voor veehouders die willen verplaatsen. We gaan hier in komende debatten aandacht voor vragen.' Andere regelingen In andere stoppersregeling staan tevens bepalingen dat een ondernemer een bedrijf niet kan starten of overnemen op een andere locatie. Dat geldt onder meer voor Subsidieregeling sanering varkenshouderijen.

Rob Jetten trekt grens: geen actievoerders aan huis graag

D66-fractievoorzitter Rob Jetten roept actiegroepen op Facebook op om politici niet thuis te benaderen. Hij zegt met iedereen altijd, waar dan ook het gesprek aan te willen gaan. Maar niet thuis. Daar ligt wat hem betreft de grens. Jetten, die thuis zit omdat hij positief getest is op het coronavirus, schrijft dat hij gisteravond vijf mannen van de boerenprotestorganisatie Farmers Defence Force aan de voordeur kreeg. Ze kwamen een voedselpakket brengen, waarmee de D66'er zijn quarantainetijd kon doorkomen. "Er was geen sprake van een dreigende sfeer", schrijft hij. "Verre van dat. Deze boeren hadden geen kwaad in de zin", zegt Jetten. "Toch bekroop me ook enig ongemak. Ik vind hoe aardig het gebaar ook bedoeld is dat actiegroepen politici niet thuis moeten opzoeken." Jetten wil als politicus voor iedereen benaderbaar zijn. "Ook voor wie het niet eens is. Maar er is één plek waar dat niet hoort: thuis. En zeker niet 's avonds in het donker onaangekondigd aan mijn voordeur. Het voelt ook vreemd en onaangenaam dat FDF weet waar ik woon. En daar foto's en video's van verspreidt." Het Kamerlid wijst erop dat D66 en Farmers Defence Force "nogal van mening verschillen. Daardoorh hebben we ook minder plezierige aandacht van ze gehad". Zo heeft zijn collega Tjeerd de Groot aangifte gedaan van bedreigingen en is zijn auto tijdens een werkbezoek klemgereden door tractoren en met stickers beplakt.

Wanneer gaat de FRC onderneming leveren.

Melkweb zondag 25 oktober 2020 Wanneer gaat de onderneming leveren? L.L.J. Bleumink (Leon) Melkveehouder, district Achterhoek-Liemers Met enige verbazing volg ik de discussie over de financiering van onze coöperatie. Al enige jaren maak ik me grote zorgen over diverse grote financiële missers/ beslissingen die juist mede, naast de vergrijzing, de oorzaak zijn van de discussie waarin we nu verzeild zijn geraakt, namelijk de winstgevendheid en daarmee ook de toevoeging aan de algemene reserve van de onderneming. En juist dat lijkt nu totaal te worden vergeten in de discussie over de financiering van Friesland Campina. Al jaren ga ik naar vergaderingen en stel ik kritische vragen over de missers zoals in Belgie (fabrelac) en Pakistan (Engro Foods) Het valt overigens niet mee om als lid hier goede informatie over te krijgen, meestal worden vragen afgedaan met “het ligt genuanceerder dan jij stelt”. Een recenter voorbeeld ligt hier in Nederland. In december 2015 besluit FrieslandCampina de kaasfabriek in Rijkevoort te sluiten. Voor 68 mensen werd het sociaal plan (met bijbehorende kosten) uit de kast getrokken. Echter, op 28 mei 2018 bericht vakblad Boerderij dat de kaasfabriek toch open moet blijven en gaat investeren in de locatie. “Er wordt weer geïnvesteerd in de kaasinstallaties en er moeten enkele tientallen mensen bij komen, in de functies van procesoperators tot ondersteunend personeel.” De heroverweging is het gevolg van voortschrijdend inzicht, zo wordt gemeld. Verbazend is dan ook dat op 02-07-2020 de top van FC vervolgens weer besluit om de fabriek toch te sluiten. 86 banen verdwijnen waarvan er 56 in vaste dienst waren. Het is volgens de directie om bedrijfseconomische redenen niet langer meer verantwoord de fabriek in Oost-Brabant, die deels werkt met verouderde machines, nog langer open te houden. Dus binnen een tijdsbestek van 4,5 jaar wordt besloten om een fabriek te sluiten, kosten gemaakt, toch open te houden, kosten gemaakt, toch weer te sluiten, wederom kosten gemaakt. Van het gemelde voortschrijdend inzicht is toch echt weinig te merken.   In iedere onderneming heb je succesvolle en minder succesvolle investeringen. Toch lijkt het de laatste jaren kenmerkend te zijn en haar weerslag te hebben op de uiteindelijke resultaten. Wat ik daarnaast opvallend vind is het repeterende verhaal van dhr. Schumacher dat de resultaten in ‘verre’ landen worden beïnvloed door tegenvallende wisselkoersen en politieke instabiliteit. Een onbegrijpelijke klaagzang aangezien dhr Schumacher toch ook moet weten dat dit inherent is aan investeringen in ‘verre’ onstabiele landen. Dit hoor je als internationaal opererend bedrijf in te calculeren. Daarnaast staat de verkoop van zekere winstmakers dicht bij huis zoals Creamy Creation en stremselfabriek CSK food haaks op de gevolgen van het gevoerde beleid.   In 2016 stelde Frieslandcampina naar een omzet te streven van 15 miljard euro in 2020. Daarbij moest de waardecreatie omhoog. Deze twee belangrijke peilers zijn bij lange na niet gehaald. In 2016 werd 362 miljoen winst gehaald bij 10,8 miljard liter melk met 21927 medewerkers, waardecreatie (prestatietoeslag plus reservering ledenbligaties) 3,44 Euro per 100 kg melk. In 2019 werd 278 miljoen winst gehaald bij 10,0 miljard liter melk met 23816 medewerkers, waardecreatie 1,38.   Daarnaast hebben we een aanpassing van de garantieprijssystematiek gehad waardoor de garantieprijs ongeveer een cent lager is, cumulatieve boekwinsten van ten minste 100 miljoen euro (bijvoorbeeld door verkoop van één of meerdere bedrijfsonderdelen niet mee te nemen bij de winstverdeling en er is tov 2016 10 % van de winst meer toegevoegd aan het eigen vermogen.   Om grote problemen te voorkomen moeten wij melkveehouders opnieuw gaan (in)leveren, die noodzaak zie ik ook wel. Maar om de slechte prestaties van de onderneming aan deze discussie voorbij te laten gaan kan niet. De belangrijke vraag voor mij is dan ook, WANNEER GAAT DE ONDERNEMING LEVEREN?

Mogelijk alle vergunningen waardeloos: Wetvoorstel Stikstofreductie en natuurverbetering: TOELICHTING

Op 13 oktober 2020 stuurde de minister een kamerbrief naar de kamer met de titel wetsvoorstel Stikstofreductie en natuurverbetering. Daarbij zat ook een memorie van toelichting. De eerste dag waren er enkele reactie zoals "Niets nieuws" (LTO) en "het licht gaat uit"(NMV). Inhoudelijk is er nog niet gereageerd. Vreemd, omdat de wet al op 20 november 2020 door de kamer behandeld wordt en enkele dagen daarna in stemming gebracht wordt. Daarna de eerste kamer en met een beetje pech is de volledige veehouderij voor het eind van het jaar al zijn rechten kwijt. Achter de schermen wordt er wel wat onvruchtbaar overlegd, maar geeft weinig hoop. Wat is de bedoeling van LNV In 2030 moet er op 50 % van de N2000 gebieden de KDW gehaald zijn middels een resultaatverplichting (dreigement is krimp) . Dat is op zich bijzonder, want een fatsoenlijke onderbouwing voor de KDW ontbreekt. LNV wil dit bereiken door gedwongen de komende 10 jaar de emissie te laten dalen op onze bedrijven, en wel met 26 %. In de kamerbrief van 24 april werd aangegeven dat de emissie verlaagt kan worden met een voermaatregel, meer weidegang en watertoevoeging bij de aanwending van mest. In de kamerbrief van 13 oktober heeft lnv het over gedwongen stalmaatregelen. Eind 2023 gelden er nieuwe normen emissie ammoniak voor nieuwbouw en renovatie en in 2025 moeten ook bestaande stallen worden aangepast rekening houdend met een overgangstermijn (afschrijving) Maar feitelijke implementatie over de maatregelen ontbreken nog. En de verwachting is dat er nog meer wetgeving aan komt over stikstofreductie. Maar dan de gifkikker uit de hoed van LNV. Het Wetvoorstel Stikstofreductie en natuurverbetering wordt ondergebracht onder de nieuwe Omgevingswet die ingaat op 1 januari 2022. Alle bepalingen van de nieuwe omgevingswet zijn dan ook van toepassing op het wetsvoorstel stikstofreductie en natuurherstel. Dat betekent waarschijnlijk ook dat elke Nbw/Wnb gaat vallen onder het overgangsrecht. Of te wel alle bestaande rechten op het gebied van vergunningen konden op termijn wel eens waardeloos worden. Elk bedrijf kan dan naar het omgevingloket voor een nieuwe vergunning met de nieuwe bepalingen omtrent stikstof. Tevens kan de overheid sturen waar zij mogelijk nog wel of geen veehouderij wil hebben. Ook kan zij aanvullende eisen gaan stellen, zoals verplichte weidegang of grondgebondenheid. Dit loopt uit op een regelrecht drama. Dus belangenpartijen, of jullie nu van de LTO, Agractie, NMV enz zijn. Het wordt tijd om wakker te worden. Deze wet bied voor de knelgevallen geen enkele redding en zorgt voor een grote annexatie van emissierechten door LNV. Nu moet de wet nog door de tweede en eerste kamer heen. De tweede kamer zal geen probleem zijn voor LNV. Maar omdat velen bij de provinciale staten verkiezing niet het advies van 1 der belangenclubs heeft opgevolgd , is er in de eerste kamer een grote oppositie partij ontstaan die misschien met een verstandige rechtse partij deze wettelijke dwaling tegen kan houden.

Omgevingswet d.d. 01-10-2020 Geconsolideerde versie

als de NB vergunningen overgaan naar de omgevingswet gelden onderstaande regels . 1.3 ZORG VOOR DE FYSIEKE LEEFOMGEVING Artikel 1.6 (zorgplicht voor een ieder) Een ieder draagt voldoende zorg voor de fysieke leefomgeving. Artikel 1.7 (activiteit met nadelige gevolgen) Een ieder die weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat zijn activiteit nadelige gevolgen kan hebben voor de fysieke leefomgeving, is verplicht: a. alle maatregelen te nemen die redelijkerwijs van hem kunnen worden gevraagd om die gevolgen te voorkomen, b. voor zover die gevolgen niet kunnen worden voorkomen: die gevolgen zoveel mogelijk te beperken of ongedaan te maken, c. als die gevolgen onvoldoende kunnen worden beperkt: die activiteit achterwege te laten voor zover dat redelijkerwijs van hem kan worden gevraagd. Artikel 1.7a Artikel 1.7a (verbod activiteit met aanzienlijke nadelige gevolgen) art. 1.7a lid 1 Het is verboden een activiteit te verrichten of na te laten als door het verrichten of nalaten daarvan aanzienlijke nadelige gevolgen voor de fysieke leefomgeving ontstaan of dreigen te ontstaan. 4 art. 1.7a lid 2 Bij algemene maatregel van bestuur wordt de toepassing van het eerste lid uitgewerkt of begrensd. De uitwerking of begrenzing strekt in ieder geval ter uitvoering van de richtlijn milieustrafrecht en heeft betrekking op: a. de omvang van de nadelige gevolgen voor de fysieke leefomgeving, b. de gevallen waarin het eerste lid van toepassing is.

Jaap Haanstra en Jan Cees Vogelaar / het beste voorzittersduo dat LTO nooit heeft gehad

Vandaag heeft LTO aan de duo-kandidaten voor het voorzitterschap, Jaap Haanstra en Jan Cees Vogelaar, laten weten de voorkeur te geven aan een andere kandidaat. Het tweetal had graag zijn brede kennis en ervaring ten dienste gesteld van de boeren en tuinders van Nederland. Om samen met hen een stevig front te vormen in de belangenbehartiging. Haanstra en Vogelaar wilden een einde maken aan de verdeeldheid binnen de landbouw en komen tot één geluid namens de georganiseerde boeren en tuinders. Ook verkiezing van de voorzitter door de leden en invoering van het referendum waren zaken die hoog op hun agenda stonden. Echter, LTO maakte een andere keuze. Haanstra en Vogelaar stelden zich begin augustus kandidaat, nadat zij eerst hun draagvlak hebben gepeild bij de boeren en tuinders. Zijzelf, maar ook enkele media organiseerden een poll. Uit alle peilingen bleek dat het duo kon rekenen op een groot draagvlak. Rond 70 tot 80 procent van de boeren en tuinders zag dit duo wel zitten als voorzitters van LTO. In de afgelopen twee maanden vonden twee sollicitatiegesprekken plaats, die plezierig verliepen. Het eerste gesprek was met medewerkers van Maes & Lunau, een bureau dat door LTO is ingeschakeld om tot een keuze te komen. Op 6 oktober vond een tweede gesprek plaats met de drie regiovoorzitters, bijgestaan door een partner van Maes & Lunau en de directeur van LTO Nederland. Haanstra en Vogelaar vinden het jammer dat zij niet zijn gekozen, maar respecteren de beslissing van de LTO-bestuurders. Zij willen alle boeren en tuinders bedanken voor de vele aanmoedigingen, het vertrouwen en de reacties in de afgelopen maanden. Beide heren wensen de nieuwe LTO-voorzitter, wiens naam in november bekend wordt gemaakt, net zoveel draagvlak en achterban toe als hen werd toegedacht. “Wij wensen hem/haar alle succes toe bij het behartigen van de belangen van boeren en tuinders en hun gezinnen.”

OCR ( Officiele Controle Richtlijn) of Koemonitor (Leveringsvoorwaarden)

Al 9 maanden is er discussie binnen de melkveehouderij hoe de EU richtlijn 853/2004 uitgevoerd dient te worden. Deze week werd er door de Stichting Geborgde Dierenartsen (SGD) duidelijkheid gegeven. Zij zijn door het ministerie van Volksgezondheid aangesteld als uitvoerende dierenarts in de OCR. Alleen met deze certificering worden er exportverklaringen naar derde landen af gegeven door het COKZ, die toeziet op de uitvoering van de richtlijn. De brief van de SGD geeft daar duidelijkheid over. http://www.imail2u.nl/webversie?m=7552&c=87995&h=bo4G7KSYdt%2bgABCFS2UEZXpQyulpbWFpbDJ1d2Vi In deze brief staat het volgende: "'Op grond van de OCR dient de officiële controle met vereiste deskundigheid en onpartijdig en vrij van elk belangenconflict te worden uitgevoerd. Met de aanwijzing van de SGD dierenarts heeft de overheid beoogd dat deze deskundigheid en onpartijdigheid door de SGD wordt geborgd."" Daarnaast heeft een derde partij in opdracht van Zuivelnl koemonitor ontwikkeld. Begin dit jaar hebben de meeste zuivelfabrieken koemonitor opgenomen in hun leveringsvoorwaarden. Volgens de SGD zijn onderdelen van koemonitor geen vervanger van OCR. Dit betekent dat als de zuivelfabrieken op dit punt blijven vasthouden aan hun leveringsvoorwaarden, zij de export naar derde landen in gevaar kunnen brengen. De geborgde dierenarts kan geen onderdeel worden van deze leveringsvoorwaarden omdat zij dan niet meer onpartijdig zijn. Met de brief van de SGD wordt ook duidelijk dat koemonitor een bovenwettelijke maatregel is. Vandaar dat koemonitor ter toetsing is aangeboden aan de ACM, die daar recentelijk een onderzoek naar is gestart. Het wordt echt tijd dat melkveehouders weten waar ze na 9 maanden aan toe zijn! Dus wie neemt er de verantwoordelijkheid?

LTO: kabinet moet 750 miljoen euro in stikstofinnovatie steken

LTO Nederland en POV roepen Kamerleden op om minimaal € 750 miljoen van de ruim € 1,3 miljard die in het kader van de stikstofcrisis is geoormerkt voor ‘opkoop en saneringsregelingen’ om te buigen in investeringen en innovaties. Dat is kosteneffectiever en past bij een wereldwijd sterke agrarische sector. Nederland bevindt zich nog steeds in een stikstofimpasse. LTO Nederland en de POV constateren dat het Kabinet nog niet voor de meest effectieve weg uit de stikstofcrisis kiest. Investeren boven saneren moet centraal staan. “Stel nu alles in het werk om per direct minimaal 750 miljoen euro van sanering om te buigen naar investeringen en innovaties op de veehouderijbedrijven! Dat is kosteneffectiever stikstofemmissie reduceren, past bij de innovatiekracht waarmee we wereldwijd vooroplopen, en voorkomt dat de sector onnodig onder druk komt te staan,” zeggen Wil Meulenbroeks (voorzitter vakgroep Melkveehouderij), Erik Hubers (voorzitter vakgroep Pluimveehouderij), Linda Jansen (voorzitter Producentenorganisatie Varkenshouderij) en Trienke Elshof (portefeuillehouder Gezonde Omgeving). Kosteneffectieve inzet Opkoop van veehouderijbedrijven is een weinig kosteneffectieve oplossing voor de stikstofproblematiek, blijkt ook uit doorrekeningen van het PBL. LTO en POV pleiten daarom voor een kleiner budget voor opkoop (op dit moment ruim 1,3 miljard euro), zodat deze middelen beschikbaar komen voor innovatieve investeringen in management, mestaanwending of betere stalsystemen. De sector heeft oplossingen, maar kostprijsverhogende maatregelen kunnen meestal niet via het product worden terugverdiend. Omdat de rek er bij ondernemers simpelweg uit is zal de overheid investeringen mogelijk moeten maken. Verstorende effecten Opkoop is niet alleen minder effectief dan investeren in innovatie, het heeft ook schadelijke neveneffecten op de agrarische sector. Grote opkoopregelingen vanuit de overheid zullen de markt verstoren en hebben effect op prijzen voor varkens-, pluimvee en fosfaatrechten. Het uit de markt halen van deze dierrechten kan ervoor zorgen dat sectoren of deelsectoren door de ondergrens van het kritische volume zakken. Een opkoopregeling zoals nu wordt voorgesteld biedt geen enkel extra perspectief voor de blijvers. Het opkopen van grond als onderdeel van beëindigingsregelingen zorgt voor een verdere druk op agrarische ruimte om te ondernemen, naast de lage kosteneffectiviteit. LTO Nederland vindt dat agrarische grond in agrarisch gebruik moet blijven. Ook de Nederlandse burger vindt dat belangrijk, blijkt uit onafhankelijk onderzoek. Zeker met de gestelde kringlooplandbouwambities zal de agrarische sector de eigen landbouwgrond nodig hebben voor structuurversterking. Bakens verzetten De bakens moeten op korte termijn worden verzet. Het gaat om grote hoeveelheden gemeenschapsgeld. De Kamer moet voorkomen dat er de komende maanden onnodige en onomkeerbare besluiten worden doorgedrukt via de Landelijke Beëindigingsregeling Veehouderijen.

Bezorgde FrieslandCampina boeren doen aangifte van oneerlijke handelspraktijken

Bezorgde FrieslandCampina boeren doen aangifte van oneerlijke handelspraktijken De bezorgde FrieslandCampina boeren (BFCB) hebben het afgelopen jaar verschillende keren bij FrieslandCampina aangekaart dat de KoeMonitor voor een groot deel bestaat uit bovenwettelijke eisen en daarmee in strijd is met de wet. Het bestuur van FrieslandCampina heeft hier tot op heden niets mee gedaan, waarop BFCB heeft besloten een melding te doen van oneerlijke handelspraktijken bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Vanaf de invoering van de KoeMonitor heeft BFCB te horen gekregen dat de KoeMonitor noodzakelijk is voor het exporteren van melk. BFCB heeft hierover verschillende gesprekken gevoerd met het Controle Orgaan Zuivel Keten (COKZ) en is tot de conclusie gekomen dat niet de melkfabrieken, maar het ministerie van Volsgezondheid Welzijn en Sport gaat over het opstellen van wettelijke eisen ten aanzien van de melkkwaliteit. De wettelijke status van KoeMonitor blijft hierdoor onduidelijk. . Extra eisen leiden tot hogere melkprijs Minister Schouten heeft in het regeerakkoord duidelijk stelling genomen over het stellen van boven wettelijke eisen. ‘De ACM gaat erop toezien dat boeren en tuinders hogere prijzen ontvangen van afnemers die bovenwettelijke eisen stellen, bijvoorbeeld ten aanzien van duurzaamheid of dierenwelzijn.’ Luc Hemmelder, secretaris van de BFCB zegt: „FrieslandCampina heeft de keus tussen betalen voor de bovenwettelijke eisen of het schrappen van de KoeMonitor”. Het is nu aan het AMC hier een uitspraak over te doen. Behalve de BFCB hebben ook melkveehouders van Bel Leerdammer, Royal A-ware en Vreugdenhil bij de ACM melding gedaan van oneerlijke handelspraktijken. „Er is regelmatig contact tussen de melkveehouders van de verschillende fabrieken. Het is belangrijk en noodzakelijk dat boeren elkaar steunen en gezamenlijk strijden voor hetzelfde doel”, stelt Hemmelder. Tekst: Hermien van der Aa jan van Erp - 2 uur geleden In algemene zin: flauwe kul! Nog gekker is dat de dierenarts dit komt uitvoeren. De dierenarts als "boeren pester". Er zijn genoeg dierenartsen die ineens als "muggenzifter" zichzelf laat gelden. Ik heb liever een vervelende discussie met een vreemde dan met je vertrouwens persoon. De volgende dag moet je elkaar weer aardig vinden als er een zieke koe is. Reageer Kaasboer - één uur geleden Top BFCB zo doorgaan.. Al onze data word overal te grabbel gegooid . Dit moet een keer stoppen. Reageer Anne - 3 minuten geleden Nou precies, de veearts is niet opgeleid als beoordelaar, maar om zieke dieren beter te maken! Commentaar leveren en kritiek uitten op mensen, in dit geval boeren en hun bedrijfsvoering is gewoon heel gevaarlijk en bereikt ook zelden het doel, ga eerst maar eens melden wat wel goed, er is al genoeg tegen de boeren aangeschopt.

Advies aan boeren: leer van de veehandelaar

[b]Een gratis advies van Bennie:[/b] Nadat minister Schouten ten langen leste de gehate veevoermaatregel introk die een aantal bouwprojecten moest oplossen, kwam een stroom reacties los. Veel boeren waren opgelucht of waarschuwden voor wat nog komen gaat, maar een aantal reacties was rancuneus. Die laatste zijn nogal kortzichtig, vindt melkveehouder Bennie Stevelink. De BoerBurgerBeweging eiste excuses van de minister. Farmers Defence Force (FDF) en de Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV) stelden dat “Schouten moest opzouten”. Stichting Stikstofclaim vond het jammer dat de veevoermaatregel was ingetrokken want ze want ze had graag een rechtszaak willen voeren. Blijkbaar om de minister te laten afgaan. Dit deed mij de tenen krommen, want dit is contraproductief aan ons eigen belang. Stel dat je een koe wilt verkopen aan de veehandelaar en een bedrag vraagt dat de veehandelaar te hoog vindt. Je kijkt in de vakbladen en komt tot de ontdekking dat de prijs die jij vroeg inderdaad te hoog was en stelt deze wat naar beneden bij. Stel dat de veehandelaar daar geen genoegen mee neemt en eist dat je excuses aanbiedt voor de te hoge prijs die je eerst vroeg. Als je mensen beschadigt of relaties kapot maakt, ben je de handel ook kwijt. Deze denkbeeldige veehandelaar heeft in feite twee doelen: hij wil een deal sluiten over de koe maar wil ook dat je door het stof gaat. Hij wil de boer vernederen. Iedereen begrijpt natuurlijk dat geen veehandelaar zo gek is dat hij zich op deze manier gedraagt. Hij maakt zijn eigen handel kapot. In de veehandel weet iedereen dat je voor een succesvolle handel hard moet zijn in de handel maar zacht in de relatie. Als je mensen beschadigt of relaties kapot maakt, ben je de handel ook kwijt. Meer: https://www.foodlog.nl/artikel/advies-aan-boeren-leer-van-de-veehandelaar/

Stikstof stand van zaken

Stikstof de stand van zaken. De veehouderij hoeft maar 1 ding te doen Op de handen gaan zitten. Veehouders hebben iets, stikstof, wat iedereen wil hebben. Veehouders hoeven niets als de aanleiding er niet voor is. Bedrijven met Wnb: gewoon door doen. Lekker blijven boeren Bedrijven die PAS knelgeval zijn: gewoon doorboeren totdat er gehandhaafd wordt. Daarna de overheid voor het bankje lslepen wegens wanprestatie van diezelfde overheid. Oude vergunningen: lekker doorboeren en op basis bestaand gebruik WNb aanvragen. Extern salderen: Daar waar het in de provincie kan, voor de veehouders die bedrijfsontwikkeling kunnen wen willen realiseren en voor de veehouders die vanwege welke reden dan ook het bedrijf willen stoppen. Meer hoeven veehouders niet te doen. De minister en de coalitie partijen hebben het stikstofdossier verkloot. Voorstellen die nog op enig draagvlak bij veehouders kunnen rekenen kunnen ze niet meer maken ze zijn het vertrouwen volledig kwijt . Nadere afspraken maken met het bedrijfsleven waardoor stikstofrechten van individuele veehouders worden aangetast zullen direct juridisch worden aangevochten tot en met het in rechte persoonlijk aansprakelijk stellen van de betrokken bestuurders voor de geleden schade. Het stikstofdossier kan in de ijskast tot na maart 2021.

Belangenbehartiging, voermaatregel en de stichtingen STAF en SSC.

Zondag, ik zit bij te komen van een intensieve week en periode. Sinds oktober 2019 is er veel gebeurd. Het begon met de actiedagen 1 en 16 oktober. Er is een duidelijk statement afgegeven. De landbouw verdient een plek in de samenleving en we willen een fatsoenlijke waardering krijgen voor ons werk en producten. Aanleiding was de ontstaande stikstof crisis ontstaan na een uitspraak van de RvS 29 mei 2019. Daarin werd duidelijk dat stikstof ruimte niet uitgegeven kan worden via vergunningen alvorens ze is gerealiseerd als reductie. Nu is er door de sectoren vanaf 1 juli 2015 veel reductie gerealiseerd maar de overheid had het huishoudboekje niet op orde. Het is goed voorgaande voordurend in beeld te hebben. Met die wetenschap blijf ik ook bestrijden dat de veehouderij een stikstof probleem heeft veroorzaakt! Daarna volgde vorming van het LC . Eind oktober hebben melkvee belangenbehartigers met de zuivel een plan bedacht om stikstof ruimte om niet te leveren aan de overheid en tevens het probleem bij de andere diergroepen over de schutting te zetten. Op 23 oktober was een bijeenkomst om te kijken of dit niet anders kon, landbouwbreed. Daar verliet LTO voortijdig de zaal, maar toch werd er doorgezet. 24 oktober ging Jeroen met strijders bij RFC op de koffie met het verzoek dat belangenbehartiging en verwerking van melk van elkaar los te koppelen. Hierna volgde de vorming van het LC. 13 organisaties probeerden een plan te maken om tegen betaling stikstof te leveren aan de overheid zodat de economie verder kon draaien. Plan was de ruimte te leveren tegen betaling bijv uit de saneringsregeling varkenshouderij en in de melkveehouderij via een cafetaria stelsel eiwit in rantsoen te verlagen of meer weidegang of meer water bij de mest in de zomermaanden. LC had goede bedoelingen maar was te onstabiel. Partijen weigerde succes te delen. Ook LNV had geen zin om maar 1 euro te betalen voor stikstof ruimte. LNV probeerde bewust diverse partijen los te weken van het LC. Gevolg LC ging in april ter ziele. LNV presenteerde op 24 april een plan hoe zij stikstof ruimte wenst te annexeren van de veehouderij. Er werd 5 miljard voor het plan uitgetrokken maar geen euro gestoken in perspectief voor de veehouderij. 6 mei de voermaatregel. Ook hier weer zonder enige compensatie. Door de voermaatregel waren er bedrijven die ondanks het tijdelijke karakter toch stevig financieel benadeeld werden. Wederom gingen diverse partijen, de melkvee groep, in overleg met LNV over een werkbaarder alternatief. 6 stuks werden er besproken. LNV stond niet open voor inspraak, en zeker niet in,groepsverband, dus zinloos STAF, opgericht in oktober 2018 was succesvol als feitenchecker. Geïnitieerd door het Mesdagfonds, met name Jan Cees, gingen ze voortvarend te werk. Donateurs zorgen voor de middelen. Met als boegbeeld Geesje Rotgers, zijn er vele zaken rechtgezet. SSC is opgericht direct na de kamerbrief 4 oktober 2019 waarbij duidelijk werd dat veehouderij geofferd werd voor de BV Nederland. Een breed gedragen bestuur werd gevormd en bedrijven konden zich bij de stichting aansluiten om gezamenlijk juridische procedures te voeren. Emissie en depositie cijfers RIVM werden door de stichtingen boven tafel gehaald. Daar vloeide een onderzoek uit voort met oa als doel te checken of het landbouw aandeel in de depositie wérkelijk 46 % was. Er volgde een aanpassing naar 41 %. . Verder werd duidelijk voor ons hoe het systeem Aerius met het OPS model werkt. En ondanks dat iedereen op dat moment een beetje teleurgesteld was, hebben we nu heel veel aan de kennis die toen is op gedaan. Na de 6 mei kamerbrief over voermaatregel is STAF direct gaan onderzoeken hoe de onderbouwing in elkaar zat. Nadat duidelijk werd dat de melkvee groep uit onderhandeld was is STAF en SSC een juridische procedure gestart. Eerst naar de onderbouwing, die nog steeds niet helemaal boven tafel is, daarna een procedure naar het onverbindend laten verklaren van de voermaatregel. Afgelopen week is de voermaatregel ingetrokken. 18 uur voor het kort geding Iedereen blij, de ene organisatie hangt de vlag uit en de andere de slingers. Sommige geven aan dat de inspanningen van hun organisatie de laatste uren er toe heeft bijgedragen. Sommige hebben afspraken gemaakt dat de beoogde 0.2 kton nu extra geleverd moet worden in 2021. Ik denk dat we allemaal bijgedragen hebben aan het resultaat van het intrekken van de voermaatregel !!! En de stichtingen, zijn die blij? Gereserveerd. De varkenshouderij wordt nu met het probleem op gezadeld. Wij hebben ook direct besloten hun bij te staan. Verder hadden wij liever een zaak gehad. Dan was duidelijk geworden waar onze rechten liggen. Komende week starten er door belangenbehartiging weer nieuwe onderhandelingen over 2021. Waar hun mogelijkheden juridisch liggen weten ze niet. We wensen ze veel succes. We willen ze wel een boodschap meegeven. Mocht het resultaat van hun onderhandelingen de belangen van onze aangeslotenen schaden, zullen wij wederom in actie komen. Belangenbehartiging moet weten wat hun mandaat is en voor ze het door hebben zitten ze aan eigendommen van aangeslotenen!

Verslag van deze dag

Ik wil jullie een beetje bijpraten over de dag van vandaag en de aanloop er naar toe. Na 10 maanden overleg, eerst door het landbouwcollectief, later door de melkvee sectorpartijen is geprobeerd om een werkbare voermaatregel te bewerkstelligen. Er is heel veel werk verzet door deze partijen. Een week of 5 geleden werd duidelijk dat dit niet ging lukken. Op 6 mei werd duidelijk wat de plannen van LNV waren voor dit jaar. STAF was vanaf die datum al bezig om onderbouwing boven tafel te krijgen van de plannen van LNV. Toen dat niet lukte is STAF samen met SSC juridisch aan de slag gegaan. In een kort geding werd duidelijk dat de onderbouwing van de voermaatregel niet gedocumenteerd was. Iemand of een team van iemanden had de cijfers en de formule in het hoofd. Het zou in een gesprek toegelicht worden aan STAF en SSC. Maar door eenzijdige onmogelijke voorwaarden bleef een gesprek uit. Daarop werd op 13 augustus door 5 eisers (naast SSC, twee melkveehouders, NMV en DDB)de staat gedagvaard. Daarbij kregen we verder steun van de veehouderij belangenbehartigers, op LTO na. (overigens is alles in het werk gesteld om ook LTO mee te laten doen) Doel was om middels een kort geding de voermaatregel onverbindend te laten verklaren bij de rechter. Een race tegen de klok werd gestart. Een team van mensen, te noemen juristen, voedingsspecialisten, dierenartsen en bedrijfseconomen, stellen alles in het werk om gisteren morgen voor 10 uur een definitieve dagvaarding bij de rechtbank af te leveren van 156 pagina's We hadden we topprestatie geleverd en een verweer geleverd om bang van te worden. Direct na 10 uur gisteren kregen we al signalen dat er partijen waren die een reddingsboei uitworpen naar LNV. Het was duidelijk dat LNV geen kans had. In eens werd een rapportage die eind augustus kwam door die partijen naar voren gehaald. Uit de bijlage bij de kamerbrief vandaag blijkt dat KLW van Zuivelnl en Eurofins aangaven dat de kwaliteit van de eerste en tweede snede matig was. Naar nu blijkt wordt er ruimte voor de bouw en infra ineens gecreeerd uit de sanering varkenshouderij. Iets wat tijdens de gesprekken ten tijde van het LC niet mogelijk was omdat deze ruimte nog niet beschikbaar was (bedrijven zijn nog operationeel) Vandaag werd duidelijk dat LNV het gevecht met de 5 eisende partijen in het kort geding niet afwacht en de voermaatregel intrekt. Iedereen in jubelstemming, sommige hangen zelfs in een vlog de slingers uit. De kamerbrief meld dat de voermaatregel voor 2020 volledig van tafel gaat en dat ruimte uit de saneringsregeling varkenshouderij naar voren wordt gehaald. Verder melden sommige partijen, die deze week ook actief waren met het creeren van de reddingsboei voor LNV, dat de voermaatregel in 2021 terug komt. Ben ik blij? Ja en Nee Ik ben blij voor de melkveehouders die voorlopig weer vooruit kunnen. Maar eigenlijk ben ik diep teleurgesteld. Wederom wordt de varkenshouderij opgeofferd voor een probleem in de melkveehouderij. Een oplossing, een list bedacht om profileringsdrang van enkele te bevredigen. De nertsenhouders zijn afgeserveerd.... De varkenshouderij wordt geofferd.... Wanneer zijn wij als melkveehouderij aan de beurt? Wat hebben we geleerd vandaag? Dat als we gezamenlijk optrekken dan zijn we krachtig genoeg om overeind te blijven, om te winnen. Alleen niet iedereen snapt dat. Die gaan voor eigen belang, niet voor gezamenlijk belang. Ik noem bewust geen namen, de personen (niet de organisaties) weten zelf wel wie ik bedoel. Ik heb ze persoonlijk een kans gegeven, een hele ruime kans en die hebben ze misbruikt. Wij gaan de komende weken de POV ondersteunen om daar de puinhoop op te ruimen die deze personen daar hebben aangericht, onder motto SAMEN STERK!

Persbericht StikstofClaim

19 augustus 2020 Stikstofclaim bedankt alle organisaties die meewerkten om de veevoermaatregel van tafel te krijgen Stikstofclaim bedankt alle organisaties en partijen die hebben meegewerkt om de veevoermaatregel van tafel te krijgen. Deze brede samenwerking heeft tot resultaat geleid: vandaag trok de minister de veevoermaatregel in. Op dat moment lag er een dijk van een dagvaarding bij de minister, met een aantal stevige (wetenschappelijke) onderbouwingen. Volgens de advocaten van Stikstofclaim was het voldoende om de veevoermaatregel twee keer van tafel te krijgen. Stikstofclaim bedankt de dierenartsen van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde en de veterinaire wetenschappers van de faculteit Diergeneeskunde voor hun zeer degelijke werk. Zij kwamen op wetenschappelijke basis tot de conclusie dat de veevoermaatregel leidt tot aantasting van de diergezondheid en het dierenwelzijn. Wat hebben de dierenartsen ontzettend veel en belangrijk werk verricht. Dat de maatregel van tafel is gegaan is in belangrijke mate te danken aan het werk van de dierenartsen in de afgelopen maand. Stikstofclaim bedankt de advocaten van Benthem en Gratama in Zwolle, die vele dagen en nachten doorwerkten om de juridische gaten in de veevoermaatregel bloot te leggen. Ook dank aan Damenlegal voor alle support. Stikstofclaim bedankt Stichting Agrifacts (STAF), de adviseurs uit de wereld van het veevoer en de bedrijfseconomie. Zij hebben heel veel informatie verzameld, geanalyseerd en op een rij gezet. Waardoor de kosten en het gebrek aan onderbouwing van de maatregel duidelijk in beeld kwamen. Stikstofclaim bedankt de organisaties die het kort geding steunden: de NMV en DDB als mede-eisers. Enkele individuele veehouders als mede-eisers. Agractie Nederland, NAJK, POV, NVP, FVS, FDF, Netwerk Grondig, VVK; tien boerenorganisaties die er stonden voor elkaar en elkaar steunen, het was van grote waarde. Stikstofclaim bedankt LTO die koos voor het politieke en diplomatieke spoor om de veevoermaatregel van tafel te krijgen. Om daadwerkelijk iets voor elkaar te krijgen is alle inzet, via verschillende sporen, nodig. Stikstofclaim bedankt alle boerenorganisaties in de veehouderij, alsmede de organisaties in de periferie van de veehouderij. Samen hebben wij dit voor elkaar gekregen. Bedankt! Nog geen reden voor feest, steun nu de varkenshouders! De veevoermaatregel voor rundveehouders mag dan wel van tafel zijn, maar er is geen reden voor feest. De minister wil nu de saneringsregeling van de varkenshouderij aangrijpen en de stikstof wegroven bij onze collega’s in deze sector. Laten wij ons allemaal samen blijven inzetten voor een rechtvaardig beleid voor alle sectoren. Stikstofclaim zal hier de lead nemen.

Friese boer kandidaat voorzitterschap LTO

Bron:LC Friese boer kandidaat voorzitterschap LTO Veehouder Broer Roorda: ,,Kontribúsje is fansels serieus jild.’’ ‘Contributie kan lager als LTO zich puur richt op behartigen van belangen’ GROU Broer Roorda in Grou heeft gesolliciteerd naar het voorzitterschap van boerenorganisatie LTO Nederland. AAN DIRK VAN DER MEULEN De 57-jarige Friese melkveehouder (150 melkkoeien, circa 70 hectare) is daarmee de tweede die zijn kandidatuur publiek heeft gemaakt. Eerder meldden de ervaren boerenbestuurders Jan Cees Vogelaar uit Lelystad en Jaap Haanstra uit Luttelgeest dat ze gezamenlijk de kar willen trekken bij de grootste boerenorganisatie van Nederland. Het voorzitterschap van LTO is vacant geworden door het plotselinge vertrek van Marc Calon. De Groninger bestuurder en akkerbouwer stapte 13 mei per direct op, omdat hij onvoldoende draagvlak ervoer bij de achterban. Roorda toonde zich destijds zeer ingenomen met het vertrek van Calon. In deze krant verklaarde hij dat hij zijn lidmaatschap van LTO zou hebben opgezegd als Calon was aangebleven. De Grouster melkveehouder wil aan de bak met drie actiepunten: LTO moet weer de prominente landbouworganisatie van Nederland worden, een forse verlaging van de contributie en een afbouw van de Europese landbouwsubsidies. Bij het eerste punt is van belang dat LTO afscheid neemt van de federatiestructuur met LTO Noord (de negen ‘noordelijke’ provincies), ZLTO (Brabant, Zeeland) en LLTB (Limburg), vindt Roorda. ,,Dy struktuer is net mear fan dizze tiid.’’ Roorda denkt dat veel boeren de LTO de rug hebben toegekeerd vanwege de hoge contributie. Zelf moet hij jaarlijks circa 1000 euro overmaken naar de belangenorganisatie. ,,Dat is fansels serieus jild.’’ Een verlaging van de contributie is mogelijk als de LTO zich puur richt op belangenbehartiging en afscheid neemt van overbodige organisaties zoals LTO Projecten. ,,Der wurdt sein dat dy harsels finansjeel rêde kinne, mar dêr leau ik gjin barst fan.” Daarnaast moet de landbouw af van de subsidieruif, betoogt de Friese melkveehouder. ,,It fersteurt de merk en liedt allinne mar ta hegere prizen foar lân en fosfaatrjochten.” Zijn sollicitatie ontstond min of meer bij toeval. Roorda meldde zich als kandidaat voor de ledenraad van LTO Noord, maar werd afgewezen. ,,Dan jou ik my op foar it foarsitterskip’’, zei Roorda gekscherend. De LTO-organisatie vatte het verzoek echter serieus op en paar dagen later volgde het bericht van zijn officiële aanmelding. ,,En doe tocht ik: wêrom ek net?” Roorda heeft vooral bestuurlijke ervaring op regionaal niveau. Zo was hij vier jaar voorzitter van de toenmalige afdeling Mid Fryslân en actief voor het Wetterskip Fryslân en de ruilverkavelingscommissie de Oude Jokse . Een vertrouwenscommissie zal in september gesprekken voeren met de kandidaten. Daarna volgt in oktober een voordracht aan de ledenraad die begin november zal stemmen. LTO Nederland hoopt zijn nieuwe voorzitter op 10 november te kunnen presenteren.

Eiwitarm voer koeien mogelijk van tafel?

Bron:LC Eiwitarm voer koeien mogelijk van tafel DEN HAAGDe kans bestaat dat boeren het eiwitgehalte in het krachtvoer voor hun melkvee na 1 september niet drastisch hoeven te verlagen. Dat heeft vooral met de droogte van de afgelopen weken te maken. Het ministerie van Landbouw Natuur en Visserij berekent momenteel of de warme en droge periode veel effect heeft op de samenstelling van veevoer. Deze droogte zorgt ervoor dat de beschikbaarheid van vers weidegras is teruggelopen. Het verse gras levert over het algemeen veel eiwit, vooral in het najaar. ,,Als dat najaarsgras niet beschikbaar of van slechte kwaliteit is, dan wordt het onder de nieuwe voermaatregel nóg moeilijker om eiwittekorten tegen te gaan en de gezondheid van dieren te waarborgen’’, aldus een woordvoerder van land- en tuinbouworganisatie LTO. Het ministerie van LNV heeft bij het opstellen van de omstreden eiwitnormen in veevoer geen rekening gehouden met deze extreme weersomstandigheden. ,,We zijn uitgegaan van de zomer van 2018, dat was ook een warme periode. Uit onze nieuwe berekeningen zal moeten blijken of het eiwitgehalte in het krachtvoer toch omhoog moet om de voedselbalans voor de dieren goed te houden’’, aldus een woordvoerster van landbouwminister Carola Schouten.

Onderbouwing voermaatregel blijkt niet gedocumenteerd

[b]Tijdens het kort geding bleek dat de onderbouwing die STAF en Stikstofclaim wilden hebben, niet is gedocumenteerd. En wat niet is gedocumenteerd, kun je niet opvragen. Dat is de reden dat beide partijen hun eis (alleen de documentatie werd geëist) introkken, om de rechter een uitspraak te besparen. (Die uitspraak zou zijn geweest: er is geen onderbouwing en wat er niet is kun je niet opvragen). Over de vervolgstappen leest je in het bijgaande bericht: [/b] Persbericht AgriFacts (STAF) en Stikstofclaim (SSC). De onderbouwing van de voermaatregel is niet gedocumenteerd, maar zit in het hoofd van één ambtenaar. Het ministerie van LNV kon vanochtend tijdens het kort geding dan ook niet aangeven welke gegevens de ambtenaar precies had gebruikt, en hoe deze tot de door de Minister voorgestelde voernormen was gekomen. De onderbouwing waarom de stichtingen AgriFacts (STAF) en Stikstofclaim vanochtend verzochten in een kort geding, kwam daarom niet op tafel. Wat er niet is, kun je niet opvragen. Beide stichtingen spanden een kort geding aan tegen het ministerie van LNV omdat zij willen weten waarop de voorgestelde voernormen zijn gebaseerd. Stikstofclaim en STAF zijn blij met de uitkomsten van het kort geding. Dat geeft tenminste duidelijkheid. Beide partijen hadden al het vermoeden dat de onderbouwing van de voermaatregel tekort schoot, maar dat het ministerie de onderbouwing niet heeft gedocumenteerd, zien beide stichtingen als een forse tekortkoming. Eén ambtenaar blijkt de nieuwe voedernormen voor melkvee te hebben berekend, maar het is onbekend of deze ambtenaar zijn berekeningen kan reproduceren. De berekeningen zitten in het hoofd van deze ambtenaar, die momenteel op vakantie is. Vanaf 1 september gelden nieuwe normen voor veevoer, met als doel de stikstofuitstoot met 0,2 kiloton te verminderen. Hiermee moet de woning- en wegenbouw worden vlot getrokken. [b]Vervolgstappen[/b] Met tussenkomst van de rechter werd vanochtend afgesproken dat Stikstofclaim, STAF en het ministerie van LNV in gesprek gaan met de betreffende ambtenaar, over de berekening en de gebruikte data. Omdat de invoerdatum van de voermaatregel (1 september) snel dichterbij komt, willen Stikstofclaim en STAF er niet op gokken dat het de ambtenaar tijdig lukt de onderbouwing te reproduceren. De besturen van Stikstofclaim en STAF zullen de voorzieningenrechter vragen de ingangsdatum van de veevoermaatregel op te schorten, zolang de onderbouwing niet transparant en controleerbaar is.

Rare gewaarwording

Via de app krijg een bericht afkomstig van Agractie en dat is toch een rare gewaarwording . Staf en Stikstofclaim roepen al meer dan een maand dat de onderbouwing van de voermaatregel ontbreekt of niet transparant is. Agractie en LTO en NMV en NAJK en Grondig overleggen al een hele tijd met LNV over de voermaatregel en in het bericht wordt zelfs gezegd over de maatregelen na 2020. Dit terwijl ze weten dat de onderbouwing er niet is zij het in al die tijd ook niet hebben gekregen. Dan vraag ik me echt af ; Wordt er niet gevraagd om die onderbouwing? Als je die onderbouwing niet krijgt waarom ga je dan in hemelsnaam zelfs vandaag nog praten met LNV Als dan Staf en Stikstofclaim via een rechtzaak helder maken dat die onderbouwing er niet is.ga je dan met LNV bellen en gelof je dan LNV als ze zeggen we zijn aan het rekenen? En dan de "achterban" zogenaamd geruststellen met wij gaan nooit akkoord? Het is simpel LNV belazert de kluit en een aantal partijen waaronder Agractie laten zich belazeren. Overigens NMV ontkent betrokken te zijn bij het proces inzake onderhandelingen met LNV. Bij LNV aan tafel zitten is natuurlijk best leuk maar als je geen stukken krijgt die transparant zijn dan is het enigste wat je met een beetje gezond boerenverstand kan doen, is wegblijven bij LNV Tip voor Agractie als je de uitslag van een rechszaak van Staf en Stikstofclaim tegen LNV wil weten bel dan met Staf of SSC. Want zoals het er nu staat etaleer je dat je een maand of langer hebt zitten praten zonder feiten op tafel als een soort trekpoppen waar Carola aan de touwtjes trekt.

Wekenlang acties. En nu?

[quote]Het is de uitdaging om uit de strijdmodus te gaan, we moeten weer normaal met elkaar in gesprek[/quote] COLUMN RUDIE FRERIKS, MELKVEEHOUDER IN LUTTENBERG We zitten al een tijdje met acties. Met trekkers op pad naar weet ik veel waar nu weer. Aan de ene kant snap ik het ook nog. De voermaatregel is de bekende druppel in de toch al te volle emmer. De voermaatregel is nutteloos, nodeloos en ook nog eens tot op het bot tergend. Hoe kan een ambtenaar of minister ooit denken dat je het vakmanschap van de boer, zijn corebusiness, op zo'n wijze aan de kant kunt schuiven? [url=https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/06/11/en-toch]In mijn vorige column, zes weken geleden, [/url]begon ik met alle ellende die toen speelde. Grotendeels dezelfde narigheid die we nog steeds hebben. Toen maakte ik een draai naar de positieve zaken waar we elke dag van kunnen genieten. Nu ben ik eigenlijk weer toe aan een draai. Weg van de trekkeracties. Weg van het geschreeuw. Weg van het elkaar maar opruien. Weg van bedreigingen. Weg van intimidatie. Weg van alles uit zijn verband trekken. Weg van alleen maar roepen wat we niet willen. Ik wil weer terug naar het normale. We moeten weer normaal met elkaar in gesprek. Respect voor elkaar, respect voor de ander, respect voor andere meningen. Ik zou graag zien dat we als boeren zelfbewust en vol trots ons verhaal vertellen. Vertellen wat we wél willen. We hebben een goed verhaal te vertellen. We hebben ook oplossingen voor diverse problemen. Nu spitst de strijd zich toe op de stikstofruimte. Er liggen ook vraagstukken over CO2, biodiversiteit, watertekort en wateroverlast. Stuk voor stuk vraagstukken waar we veel te bieden hebben. Niet door onze ruimte voor niks in te leveren, maar door oplossingen aan te dragen. Wij vangen op onze grond veel stikstofdepositie op en maken daar hoogwaardig eiwit van, waarbij we ook nog eens een boel CO2 vastleggen. Dat doen we met behulp van water. Er is dus een goed verhaal van te maken. Het is de uitdaging om uit de strijdmodus te gaan. Het is veel gemakkelijker de boel te ontregelen door een hoop kabaal te maken met grote harde woorden, ondersteund door veel pk's van grote trekkers. Acties kunnen helpen. Maar je moet weer met elkaar om tafel. Dat kan in Den Haag, maar misschien ook al bij de koffiehoek in de plaatselijke supermarkt. Want via een goed gesprek bij een kop koffie ontstaat verbinding. En we moeten ons verbinden met onze maatschappij. We kunnen het als landbouw niet alleen. Wie doet er mee?

Wie nu nog het lef heeft om in gesprek te blijven met de overheid is er niet voor de boeren

❗️❗️👇👇 Leden van de melkvee sector partijen. Jullie hebben je individueel en gezamenlijk maximaal ingespannen om een practische invulling te geven aan het voornemen van de tweede kamer en minister om stikstof ruimte te leveren voor mogelijk maken bouw en infrastructurele projecten. Ondanks jullie inspanningen is dat niet gelukt. Als SSC hebben wij dit proces niet ondermijnt en netjes afgewacht tot duidelijk was dat de minister vast houdt aan haar niet uitvoerbare plan van aanpak. Daarop hebben wij een tweetal sporen in gang gezet. De Brusselse weg middels brief aan EU commissie met het verzoek om handhaving eu richtlijn 767/2009. Daarnaast heeft STAF een verzoek bij LNV gedaan naar de onderbouwing van de klasse indeling grondsoort en intensiteit. Omdat deze onderbouwing niet komt zijn STAF en SSC een kort geding gestart tegen de Nederlandse staat. Vandaag blijkt uit contacten LNV dat het mogelijk nog minimaal 1 maand duurt voordat er een onderbouwing geleverd gaat worden. Dat betekent dat de minister waarschijnlijk de kamer en het Nederlandse volk foutief heeft ingelicht. Door nu als sectorpartijen wederom de onderhandelingen op te starten over een werkbaar alternatief, ondermijnen sectorpartijen de rechtsgang van STAF en SSC. Daarnaast bieden sector partijen de minister een reddingsboei terwijl de minister daar zelf 9 maanden anders over heeft gedacht. Daarom verzoeken wij met klem om vanavond voor 21 uur duidelijk te maken of de sector partijen gehoor geven aan ons verzoek de onderhandelingen te staken tot de rechtsgang ten einde is. Tijd van onderhandelen op dit vlak is nu echt voorbij. John Spithoven

Detukkeroettwente


Topics
0
Reacties
0
Volgers

Over mij

Leeftijd: onbekend
Laatst online: 10u geleden

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering