RFC voorzitter Erwin wunnekink treedt terug

Erwin Wunnekink treedt af als voorzitter van het bestuur van Zuivelcoöperatie FrieslandCampina Vandaag heeft Erwin Wunnekink zijn aftreden bekend gemaakt als voorzitter en lid van het bestuur van Zuivelcoöperatie FrieslandCampina U.A. en van de raad van commissarissen van Koninklijke FrieslandCampina N.V. Hij deed dit tijdens de Centrale Vergadering van Districtsraden. Vicevoorzitter Sandra Addink-Berendsen zal tijdelijk de taken van voorzitter waarnemen. Wunnekink in een toelichting op zijn besluit: “Ik heb besloten terug te treden in het belang van de coöperatie. Er is veel onrust in onze coöperatie en in de sector. Juist in deze tijd hebben we eenheid en daadkracht nodig. Ik wil met mijn vertrek bijdragen aan de verbetering van het draagvlak en herstel van vertrouwen in het bestuur. We moeten onze blik naar buiten richten en de belangrijke opgaves waar we voor staan onder ogen zien en gezamenlijk het hoofd durven bieden.” Wunnekink is op 16 juni 2021 Frans Keurentjes opgevolgd als voorzitter. Hij was sinds december 2009 lid van het coöperatiebestuur en de raad van commissarissen en vervulde sinds december 2016 tot medio dit jaar het vicevoorzitterschap in beide gremia. Vicevoorzitter Sandra Addink-Berendsen zal zijn taken waarnemen tot er een nieuwe voorzitter is benoemd door het bestuur van de coöperatie. Bron: Zuivelcoöperatie FrieslandCampina

Hoe gaat het nu met Kars Fielmich (Noordhollander)? - video

[b]Door Tessa Wehrmeijer, Op bezoek bij Kars Fielmich (75jaar) oa gepensioneerd fokkerij specialist.[/b] https://www.youtube.com/watch?v=BxjxC-qYUaU Vrijdagmiddag 6 augustus, rond half 2 rijden we het pad op bij [url=https://www.zorgboergondisch.nl/]Zorgboergondisch[/url] in Wervershoof. We moeten even wachten met parkeren, want het is druk op het pad. Wat een gezelligheid hier! Zei ik hardop. We worden benaderd door de gastheer die we gaan interviewen: Kars Fielmich op het Prikkebord beter bekend als Noordhollander. De meesten kennen hem vanuit de keuringen en zijn inhoudelijke verslagen. De laatste keer dat we Kars hebben gesproken was in 2019. Kars excuseert zich dat ie in een rolstoel zit. Hij is in februari jl. geopereerd en kan nu niet meer staan. Kars is dagelijks te vinden op de zorgboerderij van familie Smit in Wervershoof. [url=https://www.zorgboergondisch.nl/]Zorgboergondisch[/url] biedt zinvolle dagbesteding aan volwassenen en ouderen met een hulpvraag. Zij bieden een plek om de handen uit de mouwen te steken of lekker je hoofd te legen en te genieten van het boerenleven. Het is gezellig op de boerderij rondom de kaaswinkel en de maisdoolhof met bezoekers. Kars wil ons graag eerst een rondleiding geven op de boerderij. Co duwt Kars door de stal, greppels en grasland in de rolstoel van de koeienstal naar het maisdoolhof en laat ons de kaaswinkel zien om gauw even een bakkie te doen in de woonkamer. Kars neemt plaats op zijn eigen plek. Verse koffie en later worden we getrakteerd op vers ijs en fruit. Wat we zeer op prijs stellen! “Ik ken Co al jaren” zo verteld Kars. “ Dat heb je vast wel gezien op het internet” we helpen elkaar [url=https://www.youtube.com/results?search_query=kars+fielmich]en Co heeft mij een aantal keren geïnterviewd. [/url]Hij verteld dat hij oud-directeur van de Internationale Vee-exportmaatschappij in Hoorn is geweest en emigratie makelaar “Ik heb heel veel gereisd” Waaronder Denemarken en Texas, daar doet hij landaankopen en melkveehouders helpen daar een bedrijf op te starten. Communicatie is zijn kracht. Zijn kennis en zijn wens voor de fokkerij spreekt hij nog 1 keer uit. Een uitgesproken man en ondanks zijn beperkingen, positief in het leven staat. Nog 1 keer zal Co Kars interviewen. https://www.youtube.com/watch?v=BxjxC-qYUaU Kars is dagelijks op de Zorgboerderij van de familie Smit. Echt een aanrader! Ik snap heel goed dat Kars daar graag komt. Het is geen Texel maar het boerenbloed stroomt waar het niet gaan kan. Het is me een voorrecht Kars te leren kennen als mens.

Jeroen van Maanen vanuit ledenbelang opgestapt

Juli 2020 trad ik toe in het dagelijks bestuur van NMV. In mijn eerste bericht heb ik mijn boodschap samengevat als "let's make NMV great (again)". Helaas moet ik concluderen dat ik hierin niet heb kunnen slagen en ben ik gisteren teruggetreden en heb mijn taken en functies voor NMV per direkt neergelegd. Vanaf het begin heb ik geprobeerd het boerengeluid in te brengen in de NMV, om belangen van melkveehouders nog beter te kunnen behartigen. De mate waarin melkveehouders zijn aangesloten bij een belangenbehartiger is veel te laag en zal omhoog moeten! In deze tijd van grote bedreigingen is een sterke daadkrachtige vakbond, die gaat en staat voor hét melkveegeluid, van levensbelang. Vanwege het gebrek aan leiderschap, interne verdeeldheid door ego's, het plegen van wanbestuur, omgang met personeel en het drukker zijn met interne (juridische) strijd (en hiermee ledengeld verkwanselen!) dan met belangen behartigen, kon ik vanuit ledenbelang niet anders dan opstappen. Door onthouden van informatie door het dagelijks bestuur (excl B. Doppenberg!) had ik geen enkele invloed meer. De NMV maakte van mij iemand wie ik niet ben en wens te zijn, passief en op handen zittend. De interne chaos is groot, maar met goede en heldere keuzes kan de NMV er in no time staan als n blok! Het begint met opschonen! Vanaf deze plek wil ik alle boeren en (NMV) bestuurders bedanken waarmee ik prettig heb samengewerkt, en waarvan ik de steun heb gekregen die ik nodig had. Als laatste roep ik alle NMV leden op de algemene leden vergadering van 1 september te bezoeken en hun geluid te laten horen, goede belangenbehartiging begint van onderaf! De NMV is méér nodig dan ooit en ik wens en gun de NMV zichzelf te hervinden. Maak het mooi! We moeten blijven strijden voor de toekomst van onze Nederlandse melkveehouderij, en het vormen van een sterk collectief landbouwblok! Ik zal, in welke rol dan ook, blijven strijden voor boerenbelang!Bedankt voor uw steun, Jeroen van Maanen

met dank aan oa agrifacts...Provincies schrappen 2328 ha stikstofgevoelig leefgebied

Bij de update van Aerius in oktober schrappen de provincies samen 2328 hectare aan stikstofgevoelig leefgebied. Dat blijkt uit een inventarisatie van Agrio bij de tien provincies met leefgebieden binnen de Natura-2000 begrenzingen. Mede naar aanleiding van een publicatie van Agrio stelde minister Schouten in december 2020 dat er fouten zijn gemaakt bij de aanwijzing van de zogenoemde leefgebieden binnen Natura-2000. Er waren gebieden als stikstofgevoelig aangewezen, terwijl daar een veelvoud aan mest uitgereden mocht worden omdat ze in regulier agrarisch gebruik zijn. Schouten gaf de provincies vervolgens de opdracht om alle leefgebieden te controleren en die percelen te schrappen als stikstofgevoelig. 2328 hectare In Gelderland en Overijssel ligt het grootste areaal aan leefgebieden. Beide provincies kwamen zelf met cijfers naar buiten over de voortgang van de aanpassing. In Gelderland bleek uit een eerste inventarisatie dat er 1972 hectare onterecht was aangewezen als stikstofgevoelig en in Overijssel gaat het om 270 hectare. Het gaat hier om landbouwgrond zonder hoofdfunctie natuur die vermeld staan in de Basisregistratie Gewaspercelen van de RVO. Uit navraag bij de andere acht provincies met stikstofgevoelig leefgebied blijkt dat er inmiddels 2328 hectare onterecht is aangewezen (zie tabel). Die hectares verdwijnen in oktober uit Aerius, het rekenprogramma van het RIVM, die gebruikt wordt voor vergunningverlening.

Column Bennie Stevelink: 'LTO heeft terecht leiding genomen bij stikstofprobleem'

[quote]Ik was blij verrast toen ik zag dat LTO een akkoord had gesloten met milieu- en natuurorganisaties[/quote] DOOR BENNIE STEVELINK Verschillende organisaties in de landbouw zijn al bijna twee jaar bezig het stikstofprobleem van tafel te krijgen. Maar ze zijn er niets mee opgeschoten, ze hebben zelfs eerder achteruitgeboerd. Het is ook niet te verwachten dat men het probleem van tafel krijgt of kan decimeren tot een onbelangrijk iets. De emissie, dus de uitstoot, staat wel behoorlijk vast en kan ook goed worden gemeten. et twistpunt is de depositie, oftewel het deel van de emissie die in de natuur terechtkomt. Ook kan de schadelijkheid van de depositie op de natuur nog een twistpunt zijn. Naar deze twee punten wordt nog onderzoek gedaan. Mijn verwachting is dat het allemaal weinig zal uitmaken. Misschien zal blijken dat ammoniak veel minder ver neerslaat. Dat is voordelig voor een boer die wat verder van een natuurgebied afligt. Er wordt minder depositie aan hem toegerekend. Voor een boer die dicht bij een natuurgebied zit, is het juist nadelig. Aan hem wordt meer depositie toegerekend. Voor de sector als geheel is het dus lood om oud ijzer. Voor de ene boer een plus, voor de andere een min en voor de sector als geheel blijft het bij hetzelfde. Ondertussen wordt in Den Haag aan een nieuw kabinet gewerkt waarvan op dit moment nog onduidelijk is hoe het eruit gaat zien. Er is een reële kans dat het CDA daar geen deel van uitmaakt. Drie partijen, PvdA, D66 en GroenLinks, die voor de verkiezingen met elkaar wedijverden over wie de hoogste inkrimping van de veestapel kon claimen, vormen op dit moment een gezamenlijk blok binnen de formatie. Tegen deze achtergrond is het onverantwoord om het stikstofprobleem aan de politiek over te laten en als landbouworganisatie aan de zijlijn toe te kijken. Met uitzondering van LTO Nederland zijn vrijwel alle andere organisaties uit de onderhandelingen weggelopen. Ik was dan ook blij verrast toen ik vorige week een mail kreeg waarin werd meegedeeld dat LTO een akkoord had gesloten met een aantal andere organisaties, waaronder ook milieu- en natuurorganisaties. Vooral het feit dat het akkoord is gesloten met milieu- en natuurorganisaties is van groot belang om de linkse partijen binnen de formatie in de goede richting te krijgen. BENNIE STEVELINK, MELKVEEHOUDER IN DEURNINGEN

Afdelingsvoorzitter Van Asten: 'Blij dat LTO nek uitsteekt met stikstofplan'

ZLTO-voorzitter Wim Bens en afdelingsvoorzitters uit Zeeland, Gelderland en Noord-Brabant blikken terug op het stof dat opwaaide nadat LTO het stikstofplan dropte. Via webinars en andere digitale vergaderingen heeft ZLTO de afgelopen weken gebruikt om het idee achter en de inhoud van het stikstofplan uit te leggen aan leden, bestuurders en medewerkers. ZLTO-voorzitter Wim Bens wist dat er kritiek zou komen op het plan, zowel vanuit de eigen gelederen als van externe partijen. 'Je presenteert een plan en dan krijg je altijd reacties. Wat is het dan mooi om ook positieve reacties te ontvangen, zoals 'jullie nemen regie', 'een plan met lef' en 'een plan waar toekomstperspectief in zit'. Enkele afdelingsvoorzitters uit het ZLTO-werkgebied maakten deze week vlogs waarin ze hun mening gaven over het stikstofplan. Melkveehouder Pieter de Ruijter uit Scharendijke, tevens voorzitter van ZLTO Agrarisch Schouwen Duiveland, vindt dat LTO ook in het vervolgtraject lef moet blijven tonen. 'Als LTO de plannen uit wil voeren, moet de organisatie ruggengraat hebben en in de gesprekken met de overheid laten zien dat het haar menens is. Je kunt beter met de overheid praten, dan dat zij over ons praten.' Verrast Voorzitter Erik van Asten van ZLTO Dommel en Aa reageerde in eerste instantie kritisch. 'Ik was er wel door verrast en dacht eerst: daar gaan we weer. Weer een extra reductie bovenop wat we al moeten hier in Brabant. En bij mij rees ook meteen de vraag waarom dit niet in een eerder stadium was gedeeld met de leden, zodat je een breder draagvlak hebt.' Maar na tekst en uitleg van ZLTO-voorzitter Wim Bens kan Van Asten leven met de uitleg dat het plan zolang binnenskamers bleef. Dat gebeurde omdat er samen met andere partijen was opgetrokken, die ook weer eigen belangen hebben. 'We zitten nou eenmaal in een situatie dat er vooral over ons in plaats van met ons wordt gesproken. En dit is een kans om hier toch wat meer zeggenschap in te krijgen en de discussie naar ons toe te trekken.' Emotie Van Asten krijgt de negatieve sentimenten onder veehouders mee. 'Ik snap die emotie, want die heb ikzelf ook wel. Maar we kunnen doorgaan en met onszelf bezig zijn of we proberen al die beren op de weg te omzeilen en te kijken of dit toch kans van slagen heeft. Ik hoop dat we met zijn allen proberen anders naar dit plan te kijken, in plaats van meteen de hakken in het zand te zetten. Ik ben blij dat LTO haar nek heeft uitgestoken om dit te doen. Het is uiteindelijk aan ons.' Herbert Verploegen, melkveehouder in Winssen en afdelingsvoorzitter van ZLTO Rijk van Nijmegen, denkt dat veel leden zich niet goed hebben laten informeren over de gang van zaken. 'Dat geeft frustratie. Ik wil deze leden adviseren om het webinar nog eens te bekijken. Steek er energie in om je goed te laten informeren over het stikstofplan. En ga dan pas oordelen.'

'Beloon boeren ook voor de bescherming van natuur'

Met een nieuw kabinet in de maak pleit een brede coalitie van onder meer natuurorganisaties, boeren en bedrijven voor een omwenteling in de landbouw. Boer en oud-minister Cees Veerman en hoogleraar Louise Vet leggen uit waarom. Met de voormalige minister van Landbouw Cees Veerman als woordvoerder pleit de initiatiefgroep voor een langjarige nationale regie met harde doelen, een gebiedsgerichte aanpak en diverse stimulerende maatregelen. Het kabinet moet een plan maken dat de basis legt voor een breed gedragen nationaal ruimte- en landbouwakkoord waarin gezonde bodems, een gevarieerd landschap en biodiversiteit voorop staan. De groep ziet dit ais de enig logische route naar een toekomstbestendige verdeling van de schaarse ruimte, natuurherstel en een kansrijke duurzame productie van gezond voedsel. Voor de noodzakelijke transitie zal over een lange periode € 1,5 -2 mrd per jaar nodig zijn, te financieren uit grotendeels publieke en deels private middelen. De initiatiefgroep bestaat o.a. uit Frans Keurentjes (voorzitter Friesland Campina), Dirk de Lugt (voorzitter Cosun en BO Akkerbouw), Louise Vet (voorzitter Deltaplan Biodiversiteitsherstel), Alex Datema (BoerenNatuur), Hans Huijbers (Boerenraad), Bart Kemp (Agractie Nederland), Jannemarie de Jonge (College van Rijksadviseurs), directeuren van o.a. Natuurmonumenten, Natuur & Milieu, Bionext en Commonland, Rabobank CEO Wiebe Draijer, Triodos CEO Peter Blom, Eosta CEO Volkert Engelsman en gezaghebbende personen als Herman Wijffels, ‘stikstofhoogleraar’ Jan Willem Erisman, hoogleraar Imke de Boer (WUR), landbouweconoom Krijn Poppe en landschapsarchitect Berno Strootman. De oproep wordt ondersteund door ruim 30 organisaties en personen en is een initiatief van de Transitiecoalitie Voedsel en de Boerenraad. Veerman: "Ons land staat voor grote uitdagingen op het terrein van stikstof, klimaat en biodiversiteit. Gebrek aan ruimte voor woningbouw, energie, landbouw en natuur maken deze uitdagingen alleen maar complexer. Om telers, natuur en economie handelingsperspectief te bieden zijn van het kabinet dringend visie, doelen, maatregelen en regie nodig. Een gezonde bodem en biodiversiteit moeten het uitgangspunt zijn voor het gebruik en beheer van grond. Het gaat om een integrale aanpak waar zeker 20 jaar mee gemoeid is. Dit vraagt van de overheid stevige uitvoeringskracht waarin geïnvesteerd moet worden en waar bezuinigingen niet op hun plaats zijn." Zeven aanbevelingen De initiatiefgroep doet de volgende zeven aanbevelingen 1. Nationaal akkoord. Zorg voor een plan dat de basis vormt voor een breed gedragen nationaal akkoord dat aansluit bij de EU Green Deal. Met daarin een integrale lange termijn visie en wettelijk vastgelegde doelen op het gebied van klimaat, biodiversiteit, lucht (stikstof), bodemgezondheid, water en landschap. 2. Doelenbeleid. Zorg voor een doelenbeleid met afrekenbare doelen en duidelijke indicatoren op gebieds- en bedrijfsniveau. Hierdoor kunnen veel uitvoeringsmaatregelen worden afgeschaft en worden natuur, ondernemerschap en innovatie gestimuleerd. Maximale fysieke landbouwproductie is geen doel op zich. Het gaat om de maatschappelijke waarde van voedselproductie en andere landbouwdiensten en de bijdrage aan doelen op het gebied van klimaat, biodiversiteit etc. 3. Landinrichting. Werk aan landinrichting 3.0 met bodemgezondheid, biodiversiteit, water en landschap als leidende uitgangspunten, zowel voor landbouw en natuur als voor andere ruimtegebruikers zoals woningbouw, energie en bedrijfsleven. 4. Gebiedsgerichte aanpak en burgerparticipatie. Kies voor een gebiedsgerichte aanpak binnen wettelijk vastgelegde doelen en met veel ruimte voor burgerinitiatieven zoals de G1000 Landbouw. 5. Beleidsinstrumenten. Introduceer een aantal instrumenten die de omslag faciliteren zoals een stikstoffonds, een grondbank en een krediet- en garantieregeling. Zorg voor een systeem van waardering, beloningen en heffingen naar rato van de bijdrage van grondgebruikers en ketenspelers aan genoemde doelen. Zorg ook voor beloningen en heffingen om de verduurzaming van de consumptie te stimuleren, bijvoorbeeld door belastingen te verschuiven van arbeid naar consumptie door daarin ook de milieu- en gezondheidseffecten mee te wegen. 6. Uitvoeringskracht. Neem een paar krachtige bestuurlijke maatregelen om de uitvoering te borgen, zoals een coördinerend minister voor het beleid op het brede gebied van Ruimte, Landbouw en Natuur, een Landschapscommissaris (naar analogie van de Deltacommissaris) en een goed toegeruste uitvoeringsorganisatie. 7. Budget. Zorg gedurende 10-15 jaar voor voldoende middelen (ca € 1,5- 2 mrd per jaar) om de uitvoering en het onderling leren op alle schaalniveaus te borgen. Perspectief Veerman: ‘deze op doelen gerichte aanpak geeft in ons dichtbevolkte land richting aan duurzaam ruimtegebruik. Zij versterkt de natuur en geeft duidelijkheid en ruimte aan telers en bedrijfsleven voor een veilige en gezonde voedselproductie. Er ontstaan extra kansen voor ketenpartijen door zich met innovatie te richten op hoogwaardig en gezondheid-bevorderend voedsel voor vooral de nabij gelegen Europese markten. De maatregelen ondersteunen bovendien een gewaardeerde en betrokken rol van telers in de samenleving. En dat is cruciaal want zonder telers gaat deze door de samenleving gewenste omslag niet lukken’. Oproep ondersteunen? Klik hier en scroll naar beneden om te ondertekenen. In de bijlage staat de volledige tekst van de aanbevelingen aan het kabinet: https://transitiecoalitievoedsel.nl/wp-content/uploads/2021/03/Aanbevelingen-aan-het-nieuwe-kabinet-Samen-werken-aan-regie-op-ruimte-31-maart.pdf?mc_cid=a9e10a3ff0&mc_eid=1d2ce97d07

Hoezo verloren stem? BBB haalt zetels gegarandeerd!

Verloren stem?! Ik krijg soms de vraag of een stem op BBB geen verloren stem is? Antwoord is NEE. BBB haalt zetels, gegarandeerd! Waarom ik dat zo zeker weet? Achter de schermen kunnen ze alles meten mbt website bezoek, facebook, twitter en instagram. Aan de hand van deze metingen kunnen we peilen waar we staan. We zijn de christelijke partijen en groen links reeds gepasseerd. Dus onze verwachtingen zijn hoog. Maar op 15, 16 en 17 maart dan gaat het gebeuren. 18 maart is het te laat. En weet je wat een verloren stem is? Dat is een stem op een partij waar je al jaren trouw aan bent en steeds weer laten ze je in de stront zitten. DAT IS EEN VERLOREN STEM. Dus de keus is aan u.

De verborgen agenda van het CDA, ondersteunt door LTO

CDA en LTO blijven steun uitspreken voor de voorgenomen wet stikstofreductie en natuurherstel. LTO geeft welliswaar aan dat de doelen niet haalbaar zijn, maar blijft de wet wel steunen. De uitspraak van de Raad van State gisteren zorgt er voor dat de wet een vernietigende werking heeft op de veehouderij. https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/@124083/201907146-1-r2/ Velen spelen gisteren de loftrompet over deze uitspraak, maar niemand liet de uitspraak juridisch analyseren. SSC vroeg DamenLegal om een analyse. Zij verwerkte die middels haar blog in een twee tal analyses. https://damenlegal.com/geen-natuurvergunning-nodig-voor-intern-salderen/ en https://www.francadamen.com/natuurbescherming/de-intrekking-van-een-natuurvergunning/ Kort samengevat zegt de uitspraak het volgende: Als de stikstof gevoelige natuur niet verslechtert ten opzichte van het moment van vergunningverlening dan is de vergunde emissie leidend. Dat betekent dat intern salderen mogelijk is zonder al te veel papierwerk. Maar: Als de N gevoelige natuur verslechtert tov de depositieberekening ten tijde van de vergunningverlening, dan kan de overheid de vergunning intrekken. Dus houdt de boer zich niet aan zijn vergunde emissie heeft hij een probleem. Maar als provincies natuur bijplussen na de vergunningverlening, dan worden depositieberekeningen anders en verslechterd de natuur (op papier) Bijplussen door provincies onder leiding van IPO baas Drenth en oud gedeputeerde Maij (CDA) zorgen er voor dat het CDA verantwoordelijk is voor het mogelijk waardeloos worden van alle vergunningen die door bijplussen extra depositie hebben. CDA heeft daar een grote rol in gehad en .de heer Drenth weigert te reageren op aanschrijvingen van SSC. Zelfs de kaarten over de bijgepluste natuur zijn niet openbaar. Deze week zou er een gesprek tussen mij en top LTO wezen. Is niet gebeurd, want er moest eerst overleg wezen met het CDA eerste kamer..... CDA en LTO jullie hebben een laatste kans jullie leven te beteren. Trek de steun voor deze wet vandaag in, anders wordt jullie verborgen agenda pijnlijk duidelijk!!!! En anders komt er nog meer bende boven tafel.

Hoe uit de imPASse?

Het is inmiddels een beetje duidelijk geworden hoe de belangenbehartiging erin staat. Lto is blij met de stikstofwet want de PAS-ers worden gelegaliseerd. De stellingname van lto lijkt logisch aangezien zij medeverantwoordelijk waren voor de ontwikkeling van de pas. Het is ook nodig dat die bedrijven geholpen worden, immers zij kunnen er niets aan doen dat de overheid een ondeugdelijk programma heeft ontwikkeld. En daar zit volgens mij de kern van het probleem. De kans is zeer groot dat de ruimte om de PAS-ers te helpen van de gehele sector moet komen. Er komen verplichte maatregelen op de sector af die onvoldoende financieel gecompenseerd worden door de overheid. Agractie heeft inmiddels gedreigd de gesprekken met lnv stop te zetten als lnv niet met meer geld over de brug komt. A little too late lijkt me. Wat ik me afvraag. Waarom voelt de belangenbehartiging zich eindverantwoordelijk om uit deze impasse te komen? Mochten PAS-ers juridisch aangepakt worden door MOB of wie dan ook dan lijkt een gang naar de rechter om de overheid aansprakelijk te stellen voor geleden schade toch kansrijk?

Insecten verdwijnen razendsnel. Maar we kunnen ze nog redden

[quote]Volgens verschillende studies moet de achteruitgang van insectenpopulaties geplaatst worden tegen de achtergrond van de groei van de menselijke bevolking. Momenteel zijn we met 7,8 miljard mensen die het grootste deel van het land exploiteren voor landbouw. “Insecten zijn als de kanaries die ooit werden gebruikt om mijnwerkers te waarschuwen voor de aanwezigheid van giftige gassen,” zegt onderzoeker Philip Batterham, [/quote] Elk jaar neemt het aantal insecten dat in bepaalde streken op aarde voorbijvliegt, rondkruipt of in de grond leeft weer met een paar procentpunten af. Dat betekent dat in gebieden waar de achteruitgang zeer sterk is, er in de afgelopen twintig jaar misschien wel een derde van alle insectensoorten is verdwenen. Dat is het slechte nieuws zoals wetenschappers dat afgelopen maandag in de Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) hebben gepubliceerd. Tientallen experts op het gebied van insecten (entomologen) droegen bij aan een reeks rapporten in dat vakblad over de stand van zaken rond insectenpopulaties in de hele wereld.

Alle waarschuwingen van SSC ten spijt, dit zijn de gevolgen van de wet Stikstof reductie en natuurherstel.

Alle waarschuwingen van SSC ten spijt, dit zijn de gevolgen van de wet Stikstof reductie en natuurherstel. De afgelopen weken ben ik hier weinig geweest. Enerzijds druk met de zaak koemonitor en de Autoriteit Consument en Markt, anderzijds teleurgesteld in politiek en ook diverse belangenbehartiging. De wet Stikstofreductie en Natuurherstel is door de tweede kamer en de komende dagen ook door de eerste kamer. Een wet die niet alleen de veehouderij zal vernietigen, maar ook de complete economie. SSC heeft vele memo's op laten stellen, allen gedeeld met belangenbehartiging en politiek. Velen hebben niet de moeite genomen om kennis te nemen van inhoud en vooral de waarschuwing. Als laatste hebben we een eenvoudig schema opgesteld waarbij duidelijk werd dat deze wet zorgt dat eerst de KDW gehaald zal moeten worden alvorens er nieuwe depositie vergund kan worden. Niemand heeft daar iets mee gedaan, sommige waren zelfs opgelucht met de wet, omdat ze dachten dat de PAS meldingen werden geholpen. En de wet is nog niet door de eerste kamer heen en de linkse politiek vraagt al om uitvoer van de wet, oftewel eerst de realisatie van de KDW, alvorens er een nieuwe activiteit plaats mag vinden. Lees hieronder de acties van PvdD. https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail?id=2021Z00304&did=2021D00916 021Z00304 (ingezonden 11 januari 2021) Vragen van het lid Wassenberg (PvdD) aan de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over de koehandel met Nieuwkoopse ‘stikstofruimte’ 1. Kent u de berichten ‘Boeren willen stikstofrechten verhuren aan de Rotterdamse haven’ en ‘Zuid-Holland komt met aparte beleidsregels voor Nieuwkoop’? 1) 2) 2. Kunt u bevestigen dat het vooral voor het Natura 2000-gebied de Nieuwkoopse Plassen & De Haeck van groot belang is dat stikstofemissie wordt gereduceerd door de Nieuwkoopse veehouderij? Welke andere Natura 2000-gebieden worden (sterk) overbelast door de uitstoot van deze veehouders? 3. Kunt u bevestigen dat in de Nieuwkoopse Plassen & De Haeck onder andere veenmosrietland voorkomt, waarvan de veilige grens voor stikstofdepositie ligt op 714 mol N/ha/jaar (de kritische depositiewaarde), wat inhoudt dat de stikstofdepositie daar eigenlijk onder zou moeten blijven? 3) 4. Kunt u bevestigen dat de gemiddelde stikstofdepositie in Nederland in 2018 ruim 1.700 mol N/ha/jaar was? Wat is de huidige stikstofdepositie rond de Nieuwkoopse Plassen & De Haeck? 4) 5. Beaamt u dat de stikstofreductieopgave om de Nieuwkoopse Plassen & De Haeck weer in gunstige staat van instandhouding te brengen zeer groot is? 6. Kunt u bevestigen dat het PAS-arrest van het Europese Hof van Justitie duidelijk heeft gemaakt dat wanneer Natura 2000-gebieden een (veel) te hoge stikstofbelasting hebben, maatregelen voor stikstofreductie aangemerkt moeten worden als maatregelen om te voldoen aan de verplichtingen van artikel 6, lid 1 en 2 van de Habitatrichtlijn (en dus volledig ten goede moeten komen aan de natuur), en daarmeeniet ingezet mogen worden als mitigerende of compenserende maatregel voor nieuwe projecten (artikel 6, lid 3 en 4 van de Habitatrichtlijn)? 7. Kunt u bevestigen dat de PAS-uitspraak van de Raad van State daaraan heeft toegevoegd dat het (toch) deels uitgeven van deze ‘stikstofwinst’ (bijvoorbeeld door salderen)alleen is toegestaan wanneer de naleving van de verplichting van artikel 6, lid 1 en 2 van de Habitatrichtlijn op een andere wijze is verzekerd? 5) 8. Kunt u bevestigen dat met de nieuwe wet Stikstofreductie en natuurverbeteringniet is verzekerd dat de instandhoudingsdoelstellingen voor de Nieuwkoopse Plassen & De Haeck gehaald zullen worden? Zo nee, kunt u het tegendeel aantonen? 9. Deelt u het inzicht dat, zolang de Nieuwkoopse Plassen & De Haeck zo sterk overbelast zijn met stikstof, het zeer onverantwoord is – en bovendien juridisch niet te verdedigen – dat ‘stikstofwinst’ die behaald wordt door maatregelen weer uitgegeven wordt aan nieuwe activiteiten? 10. Bent u bereid de Nieuwkoopse veehouders het eerlijke verhaal te vertellen, namelijk dat de uitstoot op korte termijn ten minste zal moeten halveren en dat deze reductiegeheel ten goede moet komen aan de natuur, en hen niet langer stroop om de mond te smeren door naar hun alternatieve ‘oplossingen’ te kijken?

Masterclass anticiperen door Josl/Jos Verstraten!(vervolg)!

Dit melde Josl in het door mij (kuilhapper) gestarte topic over de peildatum destijds; [Quote]: Ik zat er net zo in als jij Hans, dat het referentiemoment al lang achter ons lag. Totdat ik hoorde dat onder de bestuurders NZO en het kringetje daaromheen diverse harde groeiers zaten die hun schaapjes op het droge hebben. Dus heb ik de gok genomen en 30 veel te dure vaarzen gekocht eind mei, voor wat het waard is. Of het goed uitpakt weet ik niet, ik voel me er enigszins schuldig onder maar weet ook dat ik aan de verkeerde kant zit als het om een knelgevallenregeling gaat en dan blijft er niet veel keus over.Wel gewoon nederlandse vaarzen. Bij de verkoper gaan ze er nu niet af ( want hij had ze in 2014 ook al) en hij heeft eerst de vaarzen verkocht en straks kan hij nog de rechten verkopen. En bij mij komen ze er waarschijnlijk niet voor 100% bij. https://www.prikkebord.nl/topic/81478/ [/quote] Zat Jos ook bij de regiegroep besprekingen? Wat toevallig dat de peildatum zo goed uitpakt voor alle lto/nzo bestuurders.. Laat de rest daar maar lekker voor inleveren! Wat een misselijke vertoning... kuilhap

Hans van Bergen


Topics
0
Reacties
0
Volgers

Over mij

Leeftijd: onbekend
Laatst online: 20u geleden

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering