De 7 grootste misverstanden over registratie van (land)bouwvoertuigen

De klantenservice van de RDW merkt dat bij sommige eigenaren misverstanden bestaan over de registratie van (land)bouwvoertuigen. Die kunnen vergaande gevolgen hebben, omdat de (land)bouwvoertuigen maar tot 1 januari 2021 online zijn te registreren. Daarna kan de registratie alleen via een keuring – en dat is veel lastiger en duurder. RDW zet 7 veelvoorkomende misverstanden op een rij. 1. 'Ik kom nooit op de openbare weg, dus registreren hoeft niet' Op zich helemaal waar, maar is het wel duidelijk wat er allemaal tot de openbare weg behoort? Het gaat niet alleen om alle asfalt-, klinker-, zand- en andere wegen. Het gaat ook om het eigen terrein of een bedrijfsterrein dat toegankelijk is voor anderen, zelfs als er een hek of slagboom staat. Zelfs bij het oversteken van een weg om van het ene stuk land naar het andere te komen dan is er sprake van de openbare weg, hoe kort het stuk ook is. En die 18 euro voor een kentekenbewijs staat in geen verhouding tot de boete als de politie je wél staande houdt. 2. 'Mijn voertuig hoeft niet geregistreerd te worden' De vuistregel is: heeft een voertuig een afgeknotte driehoek, dan moet ‘ie ook geregistreerd worden. Vooral de zogeheten motorrijtuigen met beperkte snelheid (MBBS) worden dan over het hoofd gezien. Dat zijn rijdende werktuigen die in de bouw, infra, groen, transport, recreatie of op het land gebruikt worden. Denk aan zelfrijdende oogstmachines, knikdumpers, graafmachines, wielladers, veegmachines, minitrekkers, gazonmaaiers die breder zijn dan 1,30 m, verreikers en heftrucks. Maar MMBS’en omvatten ook wegtreintjes, SRV-wagens, kleine transportvoertuigen zoals quads, golfkarretjes en gators, teruggekeurde auto’s en begrensde bedrijfsauto’s die zijn omgebouwd naar agro-truck. Let op: er zijn een paar uitzonderingen. Check via de keuzehulp op www.rdw.nl/registreren om het zeker te weten of een voertuig moet worden geregistreerd. (Land)bouwvoertuigen hoeven alleen niet geregistreerd te worden als ze 6 km/u of minder rijden. En ook aanhangwagens die getrokken niet harder gaan dan 25 km/u zijn vrij van registratie. 3. 'Mijn voertuig krijgt toch geen registratie' Dit hoort de RDW vooral van mensen met een oudere trekker of werktuig. Hun voertuig heeft dan vaak geen chassisnummer (in RDW-jargon: voertuigidentificatienummer oftewel VIN) of het bouwjaar is onbekend. Registratie is inderdaad lastiger, maar ook voor deze voertuigen zijn oplossingen. Zo is het VIN met enige hulp misschien wel te vinden. Ook kan de RDW een identiteitsonderzoek doen en daarna een nieuw VIN inslaan. Het bouwjaar is misschien te achterhalen via de fabrikant/importeur of staat op het typeplaatje of een ander onderdeel. Een oldtimervereniging of een zoektocht op internet kunnen hulp bieden. Achterhaal het VIN of regel het inslaan in ieder geval voor 1 januari, want volgend jaar wordt registratie een stuk lastiger. 4. 'Mijn voertuig is al verzekerd, dus ik hoef niets meer te doen' Dat klopt niet. Ook als een (land)bouwvoertuig al verzekerd is, moet het in ons kentekenregister komen. Daar moet de eigenaar zelf wat voor doen. Sterker nog: Bij ontvangst van het kentekenbewijs, moet de eigenaar zelf het kentekennummer en meldcode doorgegeven aan zijn verzekeraar. De verzekeraar zorgt dat het voertuig als verzekerd wordt geregistreerd in het kentekenregister. 5.'‘Ik wacht wel met registreren tot het op mijn maatschap kan' Registreren op naam van een maatschap is niet mogelijk en dat dit jaar zal zo blijven. De RDW begrijpt dat dit erg jammer is voor een groep bedrijven, maar helaas is het niet anders. Maatschappen kunnen hun (land)bouwvoertuigen registreren op naam van een van de maten die daarvoor hun persoonlijke DigiD gebruiken. 6. 'Mijn trekker rijdt geen 25 km/u, dus die hoeft geen kentekenplaat te hebben' Let goed op: als een (land)bouwvoertuig geen 25 km/u rijdt, moet het wél geregistreerd worden. Wel moet het direct een kentekenplaat voeren als het harder dan 25 km/u rijdt. Pas vanaf 2025 moeten ook gemotoriseerde (land)bouwvoertuigen die minder hard gaan dan 25 km/u een gele kentekenplaat voeren. Als er met een getrokken aanhanger of werktuig niet harder wordt gereden dan 25km/u, dan volstaat een witte kentekenplaat en hoeft het voertuig niet geregistreerd te worden. 7. 'Ik registreer mijn (land)bouwvoertuig volgend jaar wel' Volgend jaar wordt registreren zoveel lastiger en duurder, hierdoor raadt de RDW dat ten zeerste af om dan te doen. Tot 1 januari 2022 is een voertuig online te registreren voor 18 euro per voertuig. Vanaf 1 januari kan registreren alleen nog na een keuring op een van de 16 RDW-keuringsstations. De keurings- en registratiekosten zijn minimaal 140 euro– en vaak veel meer. Ook moet het voertuig voldoen aan de permanente eisen van de voertuigcategorie. Voor meer informatie: https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/landbouwvoertuig

Landbouw Collectief, FDF nodigt uit - Farmers Defence Force

LANDBOUW COLLECTIEF, FDF NODIGT UIT 24 maart 2021 Beste boeren van Nederland. Onze sector wordt sinds een half jaar werkelijk overstelpt met een tsunami aan studies en rapporten – vaak op onwetenschappelijke basis – die maar één ding gemeen hebben: inkrimping van de veestapel én inkrimping van de ruimte voor de landbouw, in de komende Kabinetsperiode! https://www.youtube.com/watch?v=GNjNLqbKAXs Geen van de boerenbelangenbehartigers heeft de achterban, mankracht of middelen om in deze storm een vuist te vormen tegen de partijen die uit zijn op onze rechten en onze ruimte. We hebben elkaar simpelweg (weer) nodig. Om informatie en onze kennis met elkaar te delen en om ons krachtig en doelbewust te positioneren tégen onze aanvallers. Die op valse gronden onze landbouw sector ‘framen’, daarin bijgestaan door diverse activistische semi-wetenschappers, politici en media. Het aankomende regeerakkoord kan voor veel boeren het einde van hun bedrijf betekenen nu duidelijk is dat men het stikstofprobleem bijna volledig op de schouders van de boeren wil leggen. Terwijl de nieuwe Omgevingswet de rechten en het zelfbeschikkingsrecht van individuele boeren ook zeer zal schaden. Naar onze mening kunnen we deze strijd tegen de anti-landbouwlobby alleen winnen als we die gezamenlijk als landbouwbelangenbehartigers aangaan. Daarom heeft FDF vandaag een uitnodiging uitgedaan aan de vorige partners in het ‘oude’ Landbouw Collectief. Om opnieuw onze kennis, mankracht en inzet samen te brengen en één front te vormen. Vóór onze boeren, vóór onze landbouw. Daar zullen hier en daar best een paar drempels voor genomen moeten worden en wat individualisme voor moeten worden opgegeven, bij niemand uitgezonderd. Maar in feite is samenwerking nog nooit zo noodzakelijk geweest als nu. Het belang van onze leden en achterban – die prachtige landbouwsector – staat immers voor alle belangenbehartigers voorop! Om een nieuw landbouwcollectief kans van slagen te geven, is een onafhankelijk voorzitter essentieel. Daarom heeft FDF, Aalt Dijkhuizen alvast benaderd: zijn ervaring en netwerk was in het eerste Landbouw Collectief ook van zeer grote waarde. Aalt Dijkhuizen ziet ook met lede ogen aan dat de landbouwsector in Nederland naar de knoppen gaat en heeft ingestemd om een nieuw Landbouw Collectief voor te zitten, míts iedereen opnieuw instemt. Mensen, laten we de toekomst in eigen hand nemen. Laten we samen, als één front, de strijd aangaan met de tegenstanders van de agrarische sector. Als collectief. ALL4ONE. Het FDF-Bestuur 24 maart 2021

vrije boeren


Topics
0
Reacties
0
Volgers

Over mij

Leeftijd: onbekend
Laatst online: 1wk geleden

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering