VVD Westfriesland: onze boeren verdienen beter

Geef het platteland en de agrarische sector toekomstperspectief Westfriese veehouders, fruittelers en groentetelers zijn belangrijke producenten van vers, eerlijk en veilig voedsel. Westfriesland is bovendien wereldwijd het centrum van de plantenveredeling en zaadtechnologie: meer dan de helft van alle groenten in de wereld heeft een oorsprong in Westfriesland. Door vergaande innovatie en samenwerking tussen de verschillende agrarische sectoren, wordt hier voedsel geproduceerd met de laagste milieubelasting ter wereld. De Westfriese VVD fracties en wethouders maken zich zorgen over de toenemende polarisatie in onze samenleving. De lancering van de plannen door het kabinet voor de stikstofreductie in de landbouw heeft op ons platteland heel veel boosheid, verdriet en angst teweeg gebracht. En dat terwijl we de grote rol van onze boeren in het beheer van het landschap juist zo waarderen. Daarom zeggen wij: onze boeren verdienen beter. De stikstofkaart is geen vertrekpunt of een houtkoolschets: het is een volstrekt onverwachte klap in het gezicht van onze boeren. En ook nog eens volstrekt onnodig: De daadwerkelijke uitstoot per bedrijf dient immers altijd uitgangspunt te zijn, zoals dit wel in de industriële sector gebeurt. Bovendien dienen alle sectoren evenredig bij te dragen, waarbij innovatie leidend moet zijn en maximaal door de overheid gefaciliteerd dient te worden. Dat er een transitie naar duurzamere landbouw moet plaatsvinden staat buiten kijf, daarin lopen onze boeren al jaren voorop, maar het gaat om de manier waarop. Natuur wordt tegenover de leefbaarheid van het platteland gezet, stedelingen en dorpelingen raken steeds verder van elkaar verwijderd. Terwijl we elkaar juist zo hard nodig hebben, boeren zijn niet het probleem, ze zijn een belangrijke partij bij de oplossing. Wij roepen het kabinet en de boeren op om met elkaar in gesprek te gaan als gelijkwaardige gesprekspartners en daarmee de impasse te doorbreken. Daarom slaat de lokale VVD uit de 3 steden en de meer dan 50 dorpen en buurtschappen van Westfriesland de handen ineen: stad en platteland roepen het kabinet gezamenlijk op om tot een breed gedragen toekomstvisie te komen voor de landbouw en -daar onlosmakelijk mee verbonden- voor de leefbaarheid van ons platteland. Met de focus op samenwerking, maatwerk en innovatie. En met respect voor de mensen die op het platteland wonen, werken en leven. Zodat na ons nog vele generaties dorpelingen en stedelingen kunnen genieten van vers, eerlijk en veilig voedsel uit Westfriesland.

Lto stuurde vanavond een nieuwsupdate aan leden en donateurs

Beste leden, Donderdagochtend 28 juli werd Sjaak door minister-president Rutte gebeld met de boodschap dat het zo niet langer kan en dat het kabinet aan tafel wil zonder enige voorwaarde vooraf. Sjaak gaf aan dat hij dat voorstel eerst intern wilde bespreken. Na dat indringende telefoontje heeft Sjaak met enkele portefeuillehouders, vakgroepvoorzitters en het bestuur gesproken. Wij zijn toen tot de conclusie gekomen dat wij dit voorstel niet kunnen weigeren, maar wel voorwaarden aan het gesprek kunnen stellen. Zeker omdat wij weten dat het vertrouwen van onze achterban in dit kabinet uitermate laag is en hun toekomst op het spel staat. Het gesprek betreft enkel een verkennend gesprek. Met andere woorden, is het kabinet bereid om naar echte oplossingen te zoeken die perspectief bieden voor onze boeren. Komt dat perspectief er niet dan gaat LTO NIET verder in de gesprekken. Het gesprek wordt gehouden in aanwezigheid van 3 ministers: Rutte, Van der Wal en Staghouwer. Of de heer Remkes de juiste man is nemen wij mee in het oriënterende gesprek. Het kabinet heeft ook contacten gelegd met andere boerenbelangenbehartigers en vanzelfsprekend doen wij dat ook. Wij hebben afgesproken om zo breed mogelijk de collega-belangenbehartigers aan te laten haken en af te stemmen. Wij zijn er ons van bewust dat wij voor dezelfde uitdagingen staan. Wij zullen een rechte rug houden, maar wel naar oplossingen zoeken in het belang van een gezonde agrarische sector in Nederland. Sjaak van der Tak heeft vandaag ook een vlog opgenomen waarin hij ons standpunt toelicht. Ook organiseren wij als LTO’s dinsdagavond om 20:00 een webinar. Tijdens dit webinar zullen Sjaak van der Tak, Léon Faassen en ik uitgebreid ingaan op al jullie vragen over deze ontwikkelingen. Wim Bens is helaas verhinderd. Daarbij zijn we ook vooral heel erg benieuwd naar jullie input. Aanmelden kan via deze link. Heel graag tot dan. Met vriendelijke groeten, Dirk Bruins =Daaronder nog een link naar het Leden Contact Centrum, dat voor wie direct contact wilde

Nieuwe reacties

Bennie Jolink vindt dat boeren zich niet moeten laten opstoken door ‘oproerkraaier die niet eens boer is’

HUMMELO - Een dag voor de aangekondigde boerenprotesten waarschuwt Bennie Jolink boeren in Nederland. ‘Laat je niet opstoken door een oproerkraaiende Brabander’. [quote] Bennie: Ik wil toch iets zeggen over de boeren, al weet ik nu al dat ze dat niet fijn vinden om te lezen. Natuurlijk begrijp ik dat de boeren vreselijk ongerust zijn over de toekomst, want die ziet er niet goed uit. Alleen vind ik het niet slim/handig dat ze zich laten opstoken door een oproerkraaiende Brabander, die zelf niet eens boer is. Deze in de Achterhoek wonende populist, die zich leider van farmers defence force(waarom in het Engels?) voelt, is alleen maar uit op rotzooi trappen. Nu blijkt dat bij het huis van minister v d Wal ook al volgelingen waren van die walgelijke Willem Engel, moeten de boeren zich toch realiseren dat deze ,,acties" een rampzalige uitwerking hebben op de publieke opinie. Ik herhaal nog maar eens: maak geen nieuwe vijanden! We hebben er al genoeg! Ook in de 2e en 1e kamer. ( o.a.Groen links en de dierenpartij) Er is nu eenmaal een stikstofcrisis, al zeker 20 jaar bekend en omdat de diverse regeringen o.l.v. Rutte NAGELATEN hebben hier op in te spelen, moeten er nu ineens draconische maatregelen genomen worden. En waarom scheren we alle boeren over één kam? Er zijn: melkveehouders, varkenshouders pluimveehouders, kalvermesters, landbouwers en tuinders met allemaal verschillende problemen. Ik vind het ook niet te verkopen dat ze niks aan Tata Steel doen, maar wel aan de boeren. Ik vergat nog erbij te zeggen, dat de oorzaak van de problemen ligt bij de overheid. Die hebben totaal verkeerde adviezen gegeven en beleid uitgevoerd en moeten het nu ook maar oplossen. Maar we hebben en houden nog steeds een groot stikstofprobleem, dat door ons allemaal (dus boeren én burgers, iedere stemgerechtigde dus) gedragen dient te worden. https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid0Rxt4vnVYQ79mnmiWEHgUw1yy9bKHGSbVe1YEqb7n7XXf5PhfApFL8hAJAt1gWmg4l&id=100044084513768 [/quote] https://twitter.com/OmroepGLD/status/1543591705349324800

Jack Rijlaarsdam - #wijdoennietmee

Even een berichtje van het front Door Jack Rijlaarsdam Beste mensen, Net als vele anderen moesten we vandaag lang wachten op de Kamerbrief van onze stikstofminister Van der Wal. Echt verrassend was de inhoud niet. In de veenweidegebieden wordt de strop aangehaald, in de NNN- en N2000-gebieden kan niks meer en de zone daar omheen is ook de klos. In Den Haag huist een bataljon ambtenaren dat van Nederland een parklandschap zonder commerciële veehouderij wil maken. Het stikstofdossier komt hen mooi van pas. Blijkbaar hebben zij er geen benul van dat er in de BV Nederland wat verdiend moet worden en dat het ook handig is als er iets in de koelkast ligt. Geld kun je immers niet eten. Wij kunnen ons zeker niet vinden in deze plannen. De landelijke overheid heeft het uitvoeren van dit onzinnige plan bij de provincies over de schutting gekieperd. Nu zijn we al bijna drie jaar in gesprek met Provincie Noord-Holland en deze heeft daarbij meerdere toezeggingen gedaan die haaks op dit plan staan. Steeds heeft men benadrukt dat de inzet is om boeren te behouden omdat veehouders juist nodig zijn om de natuurgebieden te beheren. Ook is toegezegd dat er geen sprake is van de introductie van overgangs- of bufferzones rondom natuur. Provinciale Staten heeft zelfs expliciet besloten dat de landbouw niet als enige sector hoeft te reduceren, maar dat ook andere sectoren dienen te reduceren in evenredigheid met hun uitstoot. Deze afspraken zien wij niet terug in het plan van minister Van der Wal. Wij horen graag van de provincie Noord-Holland hoe zij deze toezeggingen waar denkt te gaan maken!. Het plan van minister Van der Wal hebben we voor kennisgeving aangenomen, maar is absoluut niet serieus te nemen. #wijdoennietmee Wij laten ons niet van het platteland jagen, wij zijn het platteland! Jack Rijlaarsdam, Boeren in Actie Noord-Holland

Van der Wal: stikstofboodschap voor delen Nederland 'keihard', geen andere keuze

Minister Van der Wal voor Natuur en Stikstof denkt dat ze vrijdag met "een keiharde boodschap" moet komen wat betreft de stikstofuitstoot. "Dat er in een aantal gebieden heel weinig kan, dat is duidelijk." Vrijdag lekte uit dat de uitstoot van stikstof in sommige delen van Nederland, zoals de Gelderse Vallei en De Peel in Noord-Brabant, met 70 tot 80 procent moet worden verminderd. Dat leidde tot veel onrust, met name bij boeren die zich zorgen maken over de toekomst hun bedrijf. Van der Wal benadrukt dat haar plannen nog worden doorgerekend en dat ze vrijdag pas definitief worden gepresenteerd, maar ze zegt dat er "geen andere keuze" is dan rigoureus ingrijpen. 'Tijd van geitenpaadjes is voorbij' "Ik denk dat we de afgelopen jaren te veel uitvluchten hebben gezocht en dat we daarom ook tegen de muur zijn gelopen als overheid. Uitvluchten, geitenpaadjes; dat kunnen we ons niet meer permitteren." De VVD-minister zegt zich te realiseren dat de plannen "heel veel impact voor heel veel mensen" hebben en vindt dat "verschrikkelijk". "Dit is een moment waarvan we al drie jaar weten dat het gaat komen en waar we doorheen moeten met elkaar." Ruim vierhonderd VVD-leden uit het hele land dienen zaterdag op een congres van hun partij een motie in, waarin zij afstand nemen van het stikstofbeleid. Zij denken dat de huidige maatregelen niet gaan leiden tot een oplossing van het probleem. "Wij roepen de Tweede Kamerfractie en het kabinet op: doe Nederland dit niet aan. Laat stikstof niet alle progressie tegenhouden en ons land verstikken", stellen zij. Een van hun grootste kritiekpunten is dat het beleid tot nu toe wordt gebaseerd wordt op "modellen en berekeningen" in plaats van op "metingen en feiten". Ze willen dat dit gaat veranderen. "Offer niet onze agrarische bedrijven op aan een achterhaalde theoretische methode. Maar kies voor beleid op basis van feiten en haalbare scenario's."

column Sjakie: Verbod op betreding van natuur

Door Jack Rijlaarsdam, Allemaal zijn we ons ervan bewust dat de natuur in Nederland zwaar onder druk staat. Daar zijn allerlei factoren voor aan te wijzen, maar er wordt vooral vastgehouden aan de opgestelde stikstofmodellen. Dit zijn namelijk de enige rapportages die een zekerheid tot drie cijfers achter de komma kunnen geven. De depositie van stikstof zorgt voor uitstervende soorten en gebroken pootjes bij koolmeesjes. De kaartjes die in de media komen, spreken boekdelen. Het gehele duingebied in Nederland is roodgekleurd. We kunnen een voorbeeld nemen aan onze buurlanden. Daar zijn de kustzones mooi groen ingekleurd. Minder stikstof uitstoten, dan komt alles vanzelf goed. Mooie bijkomstigheid is de aanname dat de veehouderij verantwoordelijk is voor het merendeel van de stikstofvervuiling. De sanering van deze vervuilers schept mooi extra ruimte voor groene plannetjes. Beleidsmakers schoten zichzelf hiermee in de voet. Het was hun even ontgaan dat ook andere activiteiten stikstofuitstoot veroorzaken. Vooral een dreigende bouwstop voor woningen leverde hoofdpijn op. Deze bouwstop zou omzeild kunnen worden door een verlaging van de maximumsnelheid op de snelweg. Nu is er alleen een rechter die dwarsligt en niet begrijpt dat met langzamer rijden precies die natuur wordt ontzien die juist onder druk komt door woningbouw. Net zoals een dwarsliggende rechter niet gelooft dat een beproefde emissiearme stal ook precies diezelfde emissiereductie oplevert bij een andere veehouder. Tegelijk worden veehouders in Noord-Brabant wel gedwongen deze dure, ter discussie staande stalsystemen uiterlijk in 2024 aan te schaffen. Deze week vond een rechter het zelfs problematisch dat koeien in Overijssel zonder vergunning weidegang kregen. Nu is een stichting opgericht die zich echt bekommert om de natuur. Stichting NewMoB heeft als doel natuur en biodiversiteit te verdedigen tegen ongewenste invloeden. Voorlopig doel is een verbod op betreding van alle Natura 2000-gebieden in Nederland. De mens heeft immers niet alleen invloed door de winden en boeren die ontglippen. Ook worden plantjes vertrapt of platgereden, uitgelaten honden en paarden leggen een bolus of verjagen inheemse diersoorten, herrie en lichtvervuiling verstoren dieren in hun natuurlijk gedrag, recreatie in de natuur trekt vervuilend verkeer aan, vakantiegangers nemen besmettelijke ziektes mee uit het buitenland en zo zijn er vast meer invloedrijke factoren te bedenken. Als rechters vooraf elk significant negatief effect op de natuur uit willen sluiten, dan is het hermetisch afsluiten van de natuur de enige overblijvende optie. Bron: Nieuwe Oogst

Doet haar doosje stoute dingen?

Voordat de hele MeToo beweging geactiveerd wordt even een correctie De minister van stikstof heeft het over haar instrumentenkistje, ik sluit me maar aan bij die benaming De kist bevat allerlei instrumenten om de stikstofbelasting te verminderen en de natuur te herstellen Zonder daar een waardeoordeel over te geven toch enkele aandachtspunten Onderdeel van de aanpak is een GGA Is de GGA in de huidige vorm niet een omgekeerde ruilverkaveling? Er wordt per gebied door enkele boeren vastgesteld wat in een gebied nog mag Komen er daarna nog mogelijkheden voor boeren die niet mochten beslissen om voor zichzelf op te komen of zijn de gemaakte afspraken in beton gegoten? Het lijkt me fair om elk bedrijf dezelfde rechten te geven Is het mogelijk om de gebiedsprocessen voor eenieder toegankelijk te maken. We leven in een digitaal tijdperk, webcam aan en gaan met die banaan? Dan nu een vraag voor SSC. Is hetgeen er nu gebeurt juridisch houdbaar? Enkele geselecteerde gelukkigen mogen aan tafel collega’s voor de trein gooien. Mag dat in de huidige vorm? Moet een gebiedsproces afgesloten worden met een stuk wat getekend is door de deelnemers? Kunnen de deelnemers aansprakelijk gesteld worden wanneer hun handelen consequenties voor jezelf heeft? Graag lees ik een reactie op toch nog meer dan 1 vraag

Wie leerde de aap klimmen? - Farmers Defence Force

Op 1 april is Van der Wal voor de dag gekomen met haar Kamerbrief Stikstof. En kakelde ze zich ’s avonds het programma Op1 door – geflankeerd door de antiveehouderij lobby – met een tenenkrommend optreden, waarin ze haar gebrek aan respect voor de boeren en hun eigendommen presenteerde. En haar grote gebrek aan kennis van stikstof, water en natuur ten toon spreidde. Ongepast Een “woest aantrekkelijk aanbod”, dat wil de nieuwe minister van Stikstof en Natuur, aan de boeren van Nederland doen om op te rotten. “Woest aantrekkelijk”. Hoe ongepast kan je je boodschap verpakken? Wij werden in ieder geval onpasselijk van het ruimingsprogramma waar de Firma List en Bedrog mee voor de dag kwam. Andere sectoren Alhoewel deze minister de door het Kabinet zelf veroorzaakte ‘stikstofproblematiek’ op moet lossen in meerdere sectoren, gaat de Kamerbrief concreet en alleen over maatregelen voor de landbouw. Wie de Kamerbrief leest, valt op dat in de andere sectoren (handel, bouw, industrie, energie) geen enkel bedrijf zijn deuren hoeft te sluiten. Terwijl zij toch grotendeels de illegalen zijn, zonder stikstofvergunning. De overheid helpt hen. Met innovaties en fondsen. En uiteindelijk ook met die stikstofvergunning, gestolen van de landbouw. Op die ‘dienstbare’ houding hoeft de landbouwsector niet te rekenen. Want de Kamerbrief gaat er alleen over hoe de boeren vanaf nu, zullen worden geruimd. Allereerst door die zogenaamde “piekbelasters” hun huis en bedrijf af te nemen. Maar boerenbedrijven worden daarna ook via de Omgevingswet, de Kader Richtlijn Water, het Nationaal Strategisch Plan, het nieuwe GLB enz enz. … in de komende jaren gedwongen om ruimte te maken voor al die andere activiteiten in andere sectoren. Dat Staghouwer zijn positie te danken heeft aan zijn goede diensten voor Rutte III in de Groninger aardbeving affaire, wisten we al. We weten nu ook dat Van der Wal uit hetzelfde hout is gesneden. Scherp! Al snel kreeg een scherpe FDF regio beheerder bij het lezen van de Kamerbrief, een deja vu: deze teksten had ze toch al eens gelezen? Ze ging op onderzoek uit en ja hoor: er is letterlijk copy paste toegepast uit één en hetzelfde rapport. Waarmee de aap heeft leren klimmen… Krokodillentranen en theater? Andere belangenorganisaties lieten zich al op en vanaf 1 april horen over de Kamerbrief. Dat die zo tekort schiet. Dat ze zich niet neerleggen bij onteigening van boeren. Dat eerst de PAS-melders vergund moeten worden. Ach. Menen al deze boerenbelangenbehartigers dat nu werkelijk? Of zien we hier in ieder geval één met krokodillentranen en het theater, dat we inmiddels zo goed kennen? Aap Maar: de aap heeft leren klimmen. Door een boerenbelangenbehartiger. De minister stelt dat in haar Kamerbrief: “ Hierbij blijf ik in gesprek met de betrokken (maatschappelijke) partijen en kijk ik naar de suggesties die zij doen. Gezien de grote urgentie ga ik samen op zoek naar aanvullende maatregelen en mogelijkheden om te versnellen”. En die ‘boerenbelangenclub’ bevestigd het, in een eerder rapport: “In het kader van deze reguliere herijkingen komen wij tweejaarlijks bij elkaar en voeren we hierover overleg met de overheid, om gezamenlijk te beoordelen of de mix van maatregelen uit dit akkoord (natuurversterking en –herstel, versterken van natuurinclusieve landbouw en agrarisch natuurbeheer, verduurzaming, innovatie, verplaatsing/ beëindiging piekbelasters en stoppersregeling) voldoende effectief is (ook in relatie tot de daarmee gepaard gaande investeringen), of dat binnen deze mix andere accenten moeten worden gelegd, of aanvullende of aangescherpte maatregelen nodig zijn, of dat verdere versnelling nodig is”. (pagina 9) “Versnellen” …. Doet dat bij jullie al een lampje branden, strijders? Deze hele Kamerbrief blijkt uit de koker van één collectief te komen. Die vorig jaar mei een rapport presenteerde. Een rapport dat begint met een ongelooflijk introductie, waardoor de laatste leden van deze club tóen al hadden moeten opstappen. In dat rapport wordt het voorstel gedaan: Om de boerenbedrijven die als “grootste piekbelasters” worden gezien, te beëindigen. (o.a. pag. 8, pag. 28.b) De ‘boeren’-club vindt het ook prima dat dit: gedwongen gebeurd! (pag. 8, pag. 28.b) Daar laten ze het niet bij: zelfs het wettelijk kader met juridische houdbaarheid hóe de minister de bijl in die bedrijven kan zetten, is door deze boerenbelangenclub al gepresenteerd in hapklare brokken (pag.6.b, pag. 15, B5, pag. 30 punt 45) Doel daarbij is dat er in 2030 geen piekbelasters meer zijn in (de overgangsgebieden van) Natura 2000-gebieden”, (pag.8.c) aldus het rapport. En heeft deze boerenbelangenclub zoveel op met de PAS-melders? Wat denken jullie, strijders? Nee hoor: slechts een derde van de vrijgekomen stikstofruimte hoeft ten gunste van de landbouw en de PAS-melders te worden toebedeeld (o.a. pag. 4). Het statement dat de PAS-melders: “gisteren al een vergunning moesten krijgen” wordt niet waargemaakt in het rapport waarop Van Der Wal haar ongein heeft gebaseerd. Deze boerenbelangenbehartiger heeft ook de: “woest aantrekkelijke bonus” van Van Der Wal bedacht, om boeren versneld te laten stoppen. En het idee om die bonus te verlagen voor boeren die er pas later aan toe zijn om opgeruimd te worden, ook. (pag. 8.d) En om te voorkomen dat onverhoopt de doelstelling niet gehaald zou kunnen worden, heeft deze fijne club ook alvast even voor de minister uiteen gezet hoe je de zaakjes dan versneld kan regelen in: hoofdstukje B.5 WAT ALS DOELEN NIET GEHAALD WORDEN (pagina 21) punt 27 met de zinnen: “Als uit de evaluatie blijkt dat doelen niet gehaald worden, en er nieuwe ruimte nodig is voor natuur of voor ontwikkeling, zal er meer dwingend gestuurd moeten worden op de realisatie van doelen. In dat geval zijn wij bereid om in gezamenlijk overleg met de overheid, op de kortst mogelijke termijn de voorgestelde instrumenten steviger neer te zetten, en aanvullende of aangescherpte maatregelen te treffen. Overigens, als er nieuwe ruimte nodig is voor natuur of voor ontwikkeling, dan hoeft in principe niet opnieuw naar de structuur van de oplossing gekeken te worden. Het volstaat dan om de voorgestelde instrumenten steviger neer te zetten. Zo kunnen bijvoorbeeld de innovatieregeling of de regelingen voor piekbelasters en/of stoppers uitgebreid worden…” En om te voorkomen dat het vrijgekomen land ooit weer een volledige bijdrage kan leveren aan de voedselvoorziening worden er ook suggesties gedaan om land af te waarderen, een andere functie te geven en alleen ter beschikking te stellen aan boeren die aan: ”emissiearme (extensieve of natuur inclusieve) bedrijfsvoering” (pagina 8f) willen doen. En hoe dit allemaal juridisch in beton te gieten is. Wil je weten wie er achter de Kamerbrief zit? Wie de aap leerde klimmen? Wie vorig jaar al het basisrapport voor het ruimingsprogramma van Van Der Wal mee ontwikkelde? Welke club al precies weet hoeveel bedrijven zullen (moeten) stoppen en in mei 2021 al tot op de mol nauwkeurig aan heeft gegeven hoeveel reductie er per jaar gerealiseerd zal worden (pag. 31 punt 52). Die dus al afspraken heeft gemaakt? Misschien ook wel jouw toekomst heeft bepaalt? Lees dan maar eens het rapport: EEN DUURZAAM EVENWICHT Versnellingsakkoord stikstofemissiereductie 2021 – 2030. Al wat we hiervoor hebben benoemd, vind je in dit rapport terug. Zij tekenden ervoor: deze partijen: https://www.lto.nl/wp-content/uploads/2021/05/Versnellingsakkoord-stikstofemissiereductie-2021-2030.pdf Akkoord met de overheid In dit rapport op grond waarvan een deel van de Nederlandse landbouwsector binnen twee jaar de nek wordt omgedraaid, staat ook deze zin: “Dit akkoord is een samenhangend en evenwichtig totaalpakket en moet worden beschouwd als een package deal” (pagina 13). Dit rapport is dus sinds mei 2021 al een akkoord tussen LTO en de overheid. Dát verklaard de precieze berekening van bedrijven die zullen stoppen en het aantal mollen dat, dat zal opleveren. Verantwoordelijk Wat was de “woest aantrekkelijke deal” die LTO kreeg aangeboden van de overheid? Wat was het waard om hun eigen leden te verraden? Het mes in de rug te steken? Want het moge duidelijk zijn dat LTO geen mandaat heeft over onze leden. De gegevens van onze leden niet in beeld heeft. Gegevens die ze wél in beeld hebben van hun eigen leden, via de BRS machtiging (“noodzakelijk om de contributie vast te stellen – yeah right!”) waarmee ze via de mei-telling, de emissie van hun leden gemakkelijk hebben kunnen vaststellen. Hoe komen ze anders aan die concrete cijfers over mollen en “piekbelasters? Betekent BRS niets meer dan Boeren -Ruimen-Strategie? LTO-leden: wat vinden jullie regionale mannen en vrouwen hier van? Heb je het ze al gevraagd? Zijn die akkoord dat hun bestuur en directie bepalen wie er moet gaan en wie er mag blijven? Is de POV akkoord met deze onteigeningsclausule? Want ook de POV-leden behoren sinds 1 april totaal tot de LTO familie, toch? De trieste waarheid is dat de LTO-leden zélf, via hun contributie de juristen hebben betaald, die het onteigeningskader van hún bedrijf voor de minister hebben ontwikkeld en opgetuigd. En al trekt LTO zich nu terug, de aap weet hoe ze moet klimmen. En wij weten wie daarvoor verantwoordelijk is. Het wordt tijd om orde op zaken te stellen, strijders. ALL4ONE! Het FDF Bestuur 05 april 2022

mob knalt emissie arme vloeren af

maatregel kan worden betrokken bij de passende beoordeling. De rechtbank acht een natuurvergunning dan noodzakelijk en is van oordeel dat de voersamenstelling in een voorschrift aan de vergunning zal moeten worden verbonden. Naarmate de agrariër meer vrijheid zal willen hebben, zal hij een buffer moeten aanleggen door minder dieren te gaan houden dan maximaal mogelijk is op basis van de Rav factor. - De met mest besmeurde oppervlakte per dierplaats. De wisselende oppervlakte per gehouden dier (afhankelijk van de veebezetting) is ook een oorzaak voor onzekerheid. Door het voorschrijven van een bepaalde oppervlakte per dierplaats kan deze onzekerheid worden weggenomen. Hierbij is wel van belang dat een agrariër niet verplicht kan worden om zijn volledige vergunning te gebruiken. Het voorschrift kan dan worden nageleefd door (afhankelijk van de veebezetting) delen van de stal af te sluiten voor de dieren zodat ze altijd dezelfde oppervlakte beschikbaar hebben. Hierdoor treden geen variaties op in de maximum emitterende oppervlakte. Gelet op het verschil tussen de oppervlakte in de stalbeschrijving en de oppervlakte bij vaststelling van de Rav emissiefactor zal een keuze moeten worden gemaakt en zal moeten worden bezien of deze keuze leidt tot een toename van de ammoniakemissie of niet. Met andere woorden, een agrariër kan er voor kiezen om een koe te houden op 4,5 m2 oppervlakte of op 5,5 m2 oppervlakte. Bij de keuze voor een grotere oppervlakte kan hij minder dieren houden. Naar het oordeel van de rechtbank kan het vastleggen van de oppervlakte per dier of dierplaats als beschermingsmaatregel worden aangemerkt. Deze maatregel kan worden betrokken bij de passende beoordeling. Zolang sprake is van een verschil tussen de Rav factor en de stalbeschrijving, is er onzekerheid en is een natuurvergunning noodzakelijk. In de natuurvergunning zal de oppervlakte per dier of dierplaats in een voorschrift aan de vergunning moeten worden verbonden. - Het onderhoud van de stal (schoonmaken) en de frequentie van de mestschuif. Verweerder en de agrariër kunnen ook kiezen voor verdergaande stalmanagement-maatregelen dan voorgeschreven in de stalbeschrijving. Bijvoorbeeld een hogere mestschuiffrequentie dan in de stalbeschrijving staat. Dit heeft een ammoniakemissiebeperkend effect. Ook dit zal moeten worden vastgelegd in een voorschrift omdat dit afwijkt van de aangevraagde stalbeschrijving. Deze maatregel kan als beschermingsmaatregel worden aangemerkt. Deze maatregel kan worden betrokken bij de passende beoordeling. Dan is een natuurvergunning noodzakelijk en zal de managementmaatregel in een voorschrift aan de vergunning moeten worden verbonden. Conclusie 13. Bij de toetsing aan artikel 2.7 van de Wnb kan niet zonder meer van de haalbaarheid van de in de Rav genoemde emissiefactoren worden uitgegaan. De rechtbank is naar aanleiding van de bevindingen in het StAB-advies over de totstandkoming van de Rav factor van oordeel dat verweerder in dit geval niet van de Rav factor voor stalsysteem A.1.13 kon uitgaan. Gelet op de algemene onderzoeksrapporten kan verweerder ook niet van een gecorrigeerde Rav factor uitgaan. Het staat niet vast dat het project met het aangevraagde emissiearme stalsysteem daadwerkelijk zal leiden tot een gelijkblijvende of lagere stikstofdepositie. Er zijn veel factoren van invloed op de daadwerkelijke ammoniakemissie in een aangevraagd project. Er kunnen meerdere beschermingsmaatregelen worden getroffen. 14. Het beroep is gegrond gelet op rechtsoverwegingen 4, 10 en 11 van deze uitspraak. De rechtbank ziet geen aanleiding voor een bestuurlijke lus maar volstaat met een vernietiging van het bestreden besluit. De rechtbank draagt verweerder op een nieuw besluit te nemen op de aanvraag van vergunninghoudster met inachtneming van deze uitspraak binnen zes maanden na verzending van deze uitspraak. 15. Omdat de rechtbank het beroep gegrond verklaart, moet verweerder aan eiseres het door haar betaalde griffierecht vergoeden. Omdat het beroep gegrond wordt verklaard, krijgt eiseres een vergoeding voor de proceskosten die zij heeft gemaakt. Verweerder moet die vergoeding betalen. De vergoeding wordt met toepassing van het Besluit proceskosten bestuursrecht als volgt berekend. De bijstand door een gemachtigde levert 3,5 punten op (1 punt voor het indienen van het beroepschrift en 1,5 punt voor het verschijnen op de zitting, 0,5 punt voor de reactie op het StAB-advies en 0,5 punt voor de overige reacties, met een waarde per punt van € 759,00, bij een wegingsfactor 1). Hiervoor wordt € 2.656,50 toegekend. De rechtbank kent daarnaast een vergoeding voor gemaakte deskundigenkosten toe van € 5.800,00, op basis van een ureninschatting van 48,50 uur vermeerderd met de duur van de zitting en een uurtarief van € 97,50 exclusief BTW. Het tarief en de gemaakte uren komen de rechtbank niet onredelijk voor. nu Brabant eist om stallen aan te passen geeft dit grote onzekerheid dus aanvraag van nieuwe vergunning geeft de MOB de mogelijkheid een zienswijze in te dienen met alle gevolgen van dien

CDA'er over stikstofprobleem: spijt me dat we het zover hebben laten komen

CDA-landbouwwoordvoerder Boswijk is in een debat over de stikstofproblematiek door het stof gegaan. "Ik wil bij deze mijn excuus aanbieden voor de afgelopen dertig jaar. Het spijt me dat we dit als CDA zover hebben laten komen." Hij zei dat we "een heel mooie agrarische sector hebben, die toch uit de bocht is gevlogen" qua stikstofuitstoot. Het debat gaat onder meer over het al dan niet gedwongen opkopen van vervuilende boerenbedrijven in de buurt van kwetsbare natuurgebieden. Het CDA vindt dat vooral moet worden ingezet op vrijwillige medewerking van boeren, terwijl oppositiepartijen als GroenLinks, PvdA en de Partij voor de Dieren vinden dat dit te weinig zoden aan de dijk zet. PvdA-Kamerlid Thijssen vroeg Boswijk om excuses te maken. Hij zei dat Nederland vanwege het stikstofprobleem "op slot" zit. "Er worden geen woningen meer gebouwd, terwijl er ik weet niet hoeveel vluchtelingen deze kant op komen. Provincies geven geen vergunningen meer af, omdat ze met hun handen in het haar zitten." "Het spijt me, het spijt, het spijt me", antwoordde de CDA'er. "Maar dit gaat ons dus niet helpen." Hij vindt dat er toch vooral moet worden ingezet op vrijwillige medewerking om het vertrouwen van de boeren niet te verliezen. 'Boerenpartij' Dat vertrouwen is volgens Boswijk soms ver te zoeken. "Ik krijg ook de schuld en dat is deels ook terecht, want het CDA heeft zijn vingerdrukken hier ook op zitten en daar loop ik niet voor weg. We hebben als overheid te weinig gestuurd, en daar hebben we als CDA een verantwoordelijkheid in." Het CDA wordt wel een boerenpartij genoemd, omdat er van oudsher veel boeren op stemmen. Kort na zijn aantreden als Kamerlid presenteerde Boswijk een nieuwe landbouwvisie, waarin de partij voor het eerst zei dat de veestapel in Nederland op den duur kleiner zal moet worden. Hij zei vanmorgen in het debat dat hij daarmee al heeft aangetoond dat het CDA bereid is over zijn eigen schaduw heen te stappen. In het regeerakkoord staat dat het kabinet staat dat er gestreefd wordt naar vrijwillige medewerking van boeren aan bijvoorbeeld de opkoopregeling, maar dat "vrijwilligheid" in bepaalde gevallen "niet langer vrijblijvendheid betekent". De overheid wil dan "op het boerenbedrijf in gesprek gaan" om oplossingen te zoeken.

'Sneller vergunning voor windmolens afgeven', zegt minister Rob Jetten

Vergunningen voor windmolens moeten sneller afgegeven worden. Dat zegt Rob Jetten, minister voor Klimaat en Energie. Hij was maandagochtend in Geffen om naar de plannen voor de Duurzame Polder te kijken. Daarin komen zeker twintig mega-windmolens tussen Oss en Den Bosch. Het is volgens Jetten belangrijk dat er sneller duurzame energie opgewekt wordt. Jetten wil dat vooral de doorlooptijd korter wordt voor bezwaarmakers die naar de Raad van State gaan. De Raad moet daarvoor worden versterkt volgens de minister, want er moet wel gewoon bezwaar gemaakt kunnen worden. Ook de netbeheerders moeten ervoor zorgen dat de elektriciteitsnetten zwaarder belast kunnen worden. Die kunnen nu nog niet alle extra duurzame elektriciteit aan. Daar worden miljarden in geïnvesteerd. Minder gas Het is duidelijk dat niet alleen het aantal windmolens en zonneparken moet toenemen. Jetten: “Ik kom binnen enkele weken ook met maatregelen om het gasverbruik te verminderen. Dat is echt nodig.” Door de oorlog tussen Rusland en Oekraïne wil Nederland niet meer afhankelijk zijn van Russisch gas. Jetten is onder de indruk van de plannen voor de Duurzame Polder, zegt hij als hij vanaf de boerderij in Geffen de polder in kijkt. “Dit is een prachtige polder die zich ook leent voor een grote hoeveelheid molens. Hier kun je het groter aanvliegen.”Energieonafhankelijk Hij begrijpt dat niet iedereen zit te wachten op windmolens: ”Dat zie je in het hele land. Niet iedereen wordt er blij van. Je hoeft hem ook niet mooi te vinden, maar het is wel nodig willen we energieonafhankelijk worden en onze klimaatdoelen bereiken. Daar moeten we eerlijk in zijn.”

Bleekers visie

Wopke Hoekstra heeft gelijk: het regeerakkoord moet opengebroken worden… en we beginnen bij het hoofdstuk landbouw, stikstof en natuur! Het is niet de eerste de beste. Integendeel, niemand minder dan Minister van Buitenlandse Zaken en vicepremier Wopke Hoekstra gooit een steen in de vijver: ‘Er is nu zoveel aan de hand. De wereld staat op z’n kop. Dat betekent dat het kabinet terug naar de tekentafel moet,’ zo stelt de bewindsman in De Telegraaf vandaag. Hoekstra heeft gelijk. Het is niemand ontgaan. Het regeerakkoord van Rutte IV heeft astronomische bedragen opgenomen voor het hoofdstuk natuur en stikstof. Dertig miljard!!! En die dertig miljard gaat besteed worden aan onder andere het massaal opkopen - soms gedwongen sluiten - van Nederlandse veehouderijbedrijven. Zoals melkveebedrijven waarvan de koeien weer net zoals elk voorjaar de weilanden van ons Hollandse landschap in rennen met de gekste bokkensprongen. Voor een ander deel worden de miljarden gebruikt om meer dan 150.000 hectare landbouwgrond - waar we bijvoorbeeld graan op verbouwen - geheel of gedeeltelijk uit productie te nemen.   De coalitiepartijen ‘tekenden’ voor deze astronomische bedragen en een gigantische aanslag op de Nederlandse voedselproductie, toen het besef over de kwetsbaarheid van de Europese voedselvoorziening nog niet doorgedrongen was. Oudere boeren die wel eens zeiden ‘er moet eerst weer een oorlog komen…en dan zien ze in de politiek weer hoe belangrijk landbouwgrond en boeren zijn..’, werden vaak minzaam aangehoord, maar niet serieus genomen…. De natuur gaat voor… En nu ís er oorlog in Europa. En nu hébben we te maken met twee landen die voor de wereldvoedselvoorziening cruciaal zijn. De graanschuren van de wereld staan in brand. Import van Russisch- en Oekraïens graan kan voor Europa wel eens jaren stil komen te liggen. De prijzen stijgen nu al spectaculair. China schijnt nu al claims op voorheen voor Europa bedoelde graanproductie van Rusland en Oekraïne te hebben gelegd.  Nog maar een paar maanden nadat Frans Timmermans met zijn ‘green deal’ en van ‘farm to fork’- ideeën kwam - waar het over van alles gaat behalve over het in stand houden van de voedselproductie en voedselzekerheid - maakt de voorzitter van de Europese Commissie, mevrouw Ursula von der Leyen, de voedselzekerheid tot topprioriteit van de EU. En zij heeft gelijk: voor de geopolitieke machtsverhoudingen is het cruciaal.   Het openbreken van het Regeerakkoord voor het hoofdstuk landbouw kan simpel als volgt: We focussen ons uitsluitend op het in de Europees vereiste staat brengen van onze mooie Natura 2000-gebieden. Voor alle 165 gebieden is 4 jaar geleden door wetenschappers en de provincies vastgesteld dat er niets op uitsterven staat en dat met maatregelen binnen die gebieden - ander beheer en vooral ook aanpassingen in de hydrologie (waterpeil aanpassen e.d.) - de Europese instandhoudingsverplichtingen kunnen worden nagekomen. Met een paar miljard is dat te realiseren. Er worden dus geen boerenbedrijven opgekocht en onteigend en landbouwgrond blijft landbouwgrond. We houden onze voedselproductie tenminste op peil en we kijken of er her en der voor natuur bestemde gronden, die nog niet daarvoor zijn ingericht, kunnen blijven inzetten voor de voedselproductie. We focussen op innovaties in de veehouderij en akkerbouw om juist de productiviteit te verhogen op een duurzame manier. Daar besteden we een paar miljard aan. Met dit plan besparen we zo’n 25 miljard. En dat geld zou ik bestemmen voor: Het bekostigen van een zeer ruimhartige opvang van Oekraïense oorlogsvluchtelingen. Voor een ongekende versterking van het Nederlandse leger. Het speelkwartier is over: filosoferen over 10 duizenden hectares nieuwe natuur op vruchtbare landbouwgronden en over halvering van de veestapel is er niet meer bij.  Dr. Henk Bleker, voorzitter a.i. Nederlandse Melkveehouders Vakbond   

achterhoeker2


Topics
0
Reacties
0
Volgers

Over mij

Leeftijd: 50jr
Laatst online: 1u geleden

Melkveehouder

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering