een dooie mus van Jan Cees Vogelaar.

Vogelaar wil naar een grondgebonden melkveehouderij, zo betoogde hij even terug op dit forum." Met een grondgebonden melkveehouderij zouden fosfaatrechten of straks eventueel ammoniak rechten overbodig zijn". Het lijkt gewoon te mooi om waar te zijn......en dan is het ook "te mooi om waar te zijn" Het is niets meer of minder dan een vette worst om stemmen binnen te hengelen voor de 2e kamer verkiezingen. Afschaffing van productierechten, of het nu fosfaat- of ammoniakrechten zijn, gaat nooit never meer gebeuren. Dat weet Vogelaar natuurlijk ook. Immers begrenzing via grondgebondenheid is helemaal geen begrenzing. Met zijn berekening van 2,5 gve/ha zou de melkveestapel kunnen groeien naar 2 miljoen stuks melkvee en daar komt dan nog bijbehorend jongvee bij. En met zijn rekenvoorbeeld van 18 tot 20.000 kg melk/ ha zou de melkplas nog met zo'n 35% kunnen groeien. Als Vogelaar zijn zin krijgt wordt deze grondgebondenheid niet meer dan weer een extra eis die de sector opgelegd krijgt. Als je dan met 10 koeien wilt groeien moet je behalve voor zo'n 70.000 euro aan fosfaatrechten ook nog eens 4 ha grond zien te verwerven. Kosten, afhankelijk welke regio je zit, tussen de 2 en 5 ton. De grond middels mest/voer contracten regelen is bij Vogelaar immers niet mogelijk. De melkveehouderij wordt zo een sector enkel en alleen voor de "happy few". Bedrijven die niet aan zijn gve norm kunnen voldoen zadelt hij met onmogelijke en onbetaalbare eisen op. Eisen die zo onrealistisch zijn dat deze collega's geen schijn van kans hebben. Jan Cees zit daar echter niet mee. Alles moet wijken voor zijn grote plan; een stoeltje in de 2e kamer. De kans dat dit gebeurt is, zie de peilingen, gelukkig nihil. Wel jammer dat er op die manier waardevolle stemmen verloren gaan.

Jaap Haanstra en Jan Cees Vogelaar / het beste voorzittersduo dat LTO nooit heeft gehad

Vandaag heeft LTO aan de duo-kandidaten voor het voorzitterschap, Jaap Haanstra en Jan Cees Vogelaar, laten weten de voorkeur te geven aan een andere kandidaat. Het tweetal had graag zijn brede kennis en ervaring ten dienste gesteld van de boeren en tuinders van Nederland. Om samen met hen een stevig front te vormen in de belangenbehartiging. Haanstra en Vogelaar wilden een einde maken aan de verdeeldheid binnen de landbouw en komen tot één geluid namens de georganiseerde boeren en tuinders. Ook verkiezing van de voorzitter door de leden en invoering van het referendum waren zaken die hoog op hun agenda stonden. Echter, LTO maakte een andere keuze. Haanstra en Vogelaar stelden zich begin augustus kandidaat, nadat zij eerst hun draagvlak hebben gepeild bij de boeren en tuinders. Zijzelf, maar ook enkele media organiseerden een poll. Uit alle peilingen bleek dat het duo kon rekenen op een groot draagvlak. Rond 70 tot 80 procent van de boeren en tuinders zag dit duo wel zitten als voorzitters van LTO. In de afgelopen twee maanden vonden twee sollicitatiegesprekken plaats, die plezierig verliepen. Het eerste gesprek was met medewerkers van Maes & Lunau, een bureau dat door LTO is ingeschakeld om tot een keuze te komen. Op 6 oktober vond een tweede gesprek plaats met de drie regiovoorzitters, bijgestaan door een partner van Maes & Lunau en de directeur van LTO Nederland. Haanstra en Vogelaar vinden het jammer dat zij niet zijn gekozen, maar respecteren de beslissing van de LTO-bestuurders. Zij willen alle boeren en tuinders bedanken voor de vele aanmoedigingen, het vertrouwen en de reacties in de afgelopen maanden. Beide heren wensen de nieuwe LTO-voorzitter, wiens naam in november bekend wordt gemaakt, net zoveel draagvlak en achterban toe als hen werd toegedacht. “Wij wensen hem/haar alle succes toe bij het behartigen van de belangen van boeren en tuinders en hun gezinnen.”

Veestapel inkrimpen

Schouten onder druk: ’Snel ingrijpen in veestapel Door ALEXANDER BAKKER 3 uur geleden in BINNENLAND bijschrift_content Ⓒ ANP / HH DEN HAAG - Boze blikken richten zich in de Tweede Kamer op minister Carola Schouten (Landbouw): zij heeft nog niet geleverd op stikstofbeloftes. Met drie grote stikstofmaatregelen beloofde het kabinet bijna een jaar geleden om de verbouwing van zeven verkeersknelpunten veilig te stellen. Tot nu is alleen de verlaging van de maximumsnelheid van 130 naar 100 kilometer per uur een feit. Dat is niet genoeg om de A6 tussen Almere en Lelystad, de Ring Utrecht en Knooppunt Hoevelaken aan te pakken. De twee andere maatregelen om de kabinetsbelofte waar te maken liggen op het bordje van ’stikstofminister’ Carola Schouten: een koeiendieet en sanering van varkenshouderijen. Het verplichte dieet werd daags voor de invoering van tafel geveegd na een vernietigend rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving. Het uitkopen van varkensboeren duurt langer dan verwacht én heeft tot nu toe nog helemaal niets opgeleverd. Het ministerie van Landbouw hoopt de ’stikstofwinst’ dit jaar te kunnen verzilveren, maar in coalitiekringen valt beluisteren dat iedereen rekent op begin volgend jaar. „Wij houden het kabinet aan de afspraken. Alles moet uit de kast worden gehaald om te zorgen dat de zeven infraprojecten door kunnen gaan”, reageert VVD-Kamerlid Mark Harbers. "Het had al klaar moeten zijn" „Het had al klaar moeten zijn. Ik ben zeer kritisch over het tempo”, reageert D66-Kamerlid Tjeerd de Groot. „Gelijke monniken, gelijke kappen. De automobilist heeft geleverd, nu is de landbouw aan de beurt. In mijn ogen kan dat alleen snel door ingrijpen in de veestapel.” Oppositiepartij PVV, tegenstander van de snelheidsverlaging, is woedend. „De automobilist is gepakt en schiet er ook nog eens niets mee op”, sneert Kamerlid Roy van Aalst. „Dit had al lang opgelost moeten zijn. Minister Schouten moet leveren.” De minister laat in een reactie weten dat de snelheidsverlaging en het ’te verwachten effect’ van de sanering voldoende oplevert voor de zeven infraprojecten. „Mocht blijken dat er toch niet voldoende ruimte ontstaat dan zal het kabinet maatregelen nemen om deze opgave te kunnen realiseren”, reageert Schouten. Ze wijst daarbij naar de nog te verschijnen stikstofaanpak die naar verwachting binnenkort het licht ziet. Nu u hier bent... Nu een nieuwe coronagolf zich aandient, is de behoefte aan betrouwbare informatie onverminderd groot. Feiten, geen geruchten, toegankelijk en helder verwoord. Onze journalisten werken de klok rond om u bij te praten over de laatste ontwikkelingen en blijven kritische vragen stellen over belangrijke dossiers. Hoe gaan we om met die tweede besmettingsgolf, zijn de autoriteiten wel goed voorbereid, hoe verloopt het testen, is er zicht op een vaccin en nemen we wel de juiste maatregelen? Maar ook andere vraagstukken vereisen aandacht: hoe zit het met de pensioenen, moet het klimaatakkoord op de schop en welke krachten sturen het racismedebat? Als abonnee heeft u volledige toegang tot al onze video’s, podcasts, analyses en artikelen en draagt u bij aan de betaalbaarheid van goede, onafhankelijke journalistiek. Duizenden gingen u voor. Kies zelf een voordelig abonnement wat bij u past. Bekijk de aanbieding → Lunch Update Dagelijks tijdens de lunch een update van het belangrijkste nieuws. Inschrijven Lees hier ons privacybeleid.

Flevoland staat extern salderen van ammoniakrechten toe

[b]De provincie Flevoland gaat het extern salderen van [url="https://www.ammoniakrechten.nl]ammoniakrechten[/url] van agrarische bedrijven met dierrechten toestaan. Daarnaast wordt het mogelijk om ammoniakrechten te verleasen. Verder komt er in Flevoland ook een voorziening in de regels om ongebruikte ammoniakrechten voor andere economische activiteiten in te zetten. Gedeputeerde Staten hebben door een regeling voor opgesteld.[/b] In de landbouw is er bezorgdheid dat bedrijven uit andere economische sectoren op grote schaal agrarische rechten voor stikstofemissie opkopen. Het provinciebestuur wil daarom een meldplicht invoeren, zodat het mogelijk wordt de voorgenomen transacties te monitoren. De regeling wordt over een jaar grondig geëvalueerd. Het verleasen van stikstofrechten wordt ingesteld om economische activiteiten die tijdelijk voor uitstoot van stikstof zorgen eenvoudiger mogelijk te maken. In principe kan een Flevolandse veehouder ook extern salderen met medewerking van partijen buiten Flevoland. Om regionale stikstofprogramma’s niet te verstoren, gebeurt dit in goed overleg. Provincies kunnen ook zones aanwijzen waar extern salderen met bedrijven buiten de eigen provincie niet mogelijk is. bron: Nieuwe Oogst

LTO: kabinet moet 750 miljoen euro in stikstofinnovatie steken

LTO Nederland en POV roepen Kamerleden op om minimaal € 750 miljoen van de ruim € 1,3 miljard die in het kader van de stikstofcrisis is geoormerkt voor ‘opkoop en saneringsregelingen’ om te buigen in investeringen en innovaties. Dat is kosteneffectiever en past bij een wereldwijd sterke agrarische sector. Nederland bevindt zich nog steeds in een stikstofimpasse. LTO Nederland en de POV constateren dat het Kabinet nog niet voor de meest effectieve weg uit de stikstofcrisis kiest. Investeren boven saneren moet centraal staan. “Stel nu alles in het werk om per direct minimaal 750 miljoen euro van sanering om te buigen naar investeringen en innovaties op de veehouderijbedrijven! Dat is kosteneffectiever stikstofemmissie reduceren, past bij de innovatiekracht waarmee we wereldwijd vooroplopen, en voorkomt dat de sector onnodig onder druk komt te staan,” zeggen Wil Meulenbroeks (voorzitter vakgroep Melkveehouderij), Erik Hubers (voorzitter vakgroep Pluimveehouderij), Linda Jansen (voorzitter Producentenorganisatie Varkenshouderij) en Trienke Elshof (portefeuillehouder Gezonde Omgeving). Kosteneffectieve inzet Opkoop van veehouderijbedrijven is een weinig kosteneffectieve oplossing voor de stikstofproblematiek, blijkt ook uit doorrekeningen van het PBL. LTO en POV pleiten daarom voor een kleiner budget voor opkoop (op dit moment ruim 1,3 miljard euro), zodat deze middelen beschikbaar komen voor innovatieve investeringen in management, mestaanwending of betere stalsystemen. De sector heeft oplossingen, maar kostprijsverhogende maatregelen kunnen meestal niet via het product worden terugverdiend. Omdat de rek er bij ondernemers simpelweg uit is zal de overheid investeringen mogelijk moeten maken. Verstorende effecten Opkoop is niet alleen minder effectief dan investeren in innovatie, het heeft ook schadelijke neveneffecten op de agrarische sector. Grote opkoopregelingen vanuit de overheid zullen de markt verstoren en hebben effect op prijzen voor varkens-, pluimvee en fosfaatrechten. Het uit de markt halen van deze dierrechten kan ervoor zorgen dat sectoren of deelsectoren door de ondergrens van het kritische volume zakken. Een opkoopregeling zoals nu wordt voorgesteld biedt geen enkel extra perspectief voor de blijvers. Het opkopen van grond als onderdeel van beëindigingsregelingen zorgt voor een verdere druk op agrarische ruimte om te ondernemen, naast de lage kosteneffectiviteit. LTO Nederland vindt dat agrarische grond in agrarisch gebruik moet blijven. Ook de Nederlandse burger vindt dat belangrijk, blijkt uit onafhankelijk onderzoek. Zeker met de gestelde kringlooplandbouwambities zal de agrarische sector de eigen landbouwgrond nodig hebben voor structuurversterking. Bakens verzetten De bakens moeten op korte termijn worden verzet. Het gaat om grote hoeveelheden gemeenschapsgeld. De Kamer moet voorkomen dat er de komende maanden onnodige en onomkeerbare besluiten worden doorgedrukt via de Landelijke Beëindigingsregeling Veehouderijen.

Update: extern salderen met veehouderijen

Over het zorgvuldig (gefaseerd) openstellen van extern salderen met veehouderijen zijn alle provincies al geruime tijd in overleg met betrokken sectoren. Op basis van de voortgang van dit overleg, waarbij in iedere provincie een brede afweging wordt gemaakt met alle sectoren, zal in provincies op verschillende momenten worden besloten extern salderen met veehouderijen open te stellen. Meerdere provincies en het Rijk zullen de komende weken extern salderen met veehouderijen mogelijk maken. Hiermee ontstaat een extra mogelijkheid voor initiatiefnemers in alle sectoren om projecten met stikstofuitstoot te realiseren, namelijk door stikstofruimte over te nemen van veehouderijen die geheel of gedeeltelijk stoppen. Bij elke transactie komt 30% van de overgenomen stikstofruimte ten goede aan de natuur, waarmee per saldo de depositie van stikstof daalt. Met het Rijk hebben de provincies diverse waarborgen afgesproken om tot zorgvuldige openstelling over te gaan. De provincies Noord-Brabant en Zeeland maken medio september extern salderen mogelijk. In de provincie Limburg kon dat al langer. Andere provincies nemen hierover de komende tijd besluiten. Provincies nemen ook besluiten over verleasen. Dit is een vorm van extern salderen voor projecten die slechts tijdelijk stikstofemissie en -depositie veroorzaken.De provincies zullen zelf over de details van hun besluitvorming communiceren. Bron: https://nieuws.ipo.nl/update-extern-salderen-met-veehouderijen/

Stikstof stand van zaken

Stikstof de stand van zaken. De veehouderij hoeft maar 1 ding te doen Op de handen gaan zitten. Veehouders hebben iets, stikstof, wat iedereen wil hebben. Veehouders hoeven niets als de aanleiding er niet voor is. Bedrijven met Wnb: gewoon door doen. Lekker blijven boeren Bedrijven die PAS knelgeval zijn: gewoon doorboeren totdat er gehandhaafd wordt. Daarna de overheid voor het bankje lslepen wegens wanprestatie van diezelfde overheid. Oude vergunningen: lekker doorboeren en op basis bestaand gebruik WNb aanvragen. Extern salderen: Daar waar het in de provincie kan, voor de veehouders die bedrijfsontwikkeling kunnen wen willen realiseren en voor de veehouders die vanwege welke reden dan ook het bedrijf willen stoppen. Meer hoeven veehouders niet te doen. De minister en de coalitie partijen hebben het stikstofdossier verkloot. Voorstellen die nog op enig draagvlak bij veehouders kunnen rekenen kunnen ze niet meer maken ze zijn het vertrouwen volledig kwijt . Nadere afspraken maken met het bedrijfsleven waardoor stikstofrechten van individuele veehouders worden aangetast zullen direct juridisch worden aangevochten tot en met het in rechte persoonlijk aansprakelijk stellen van de betrokken bestuurders voor de geleden schade. Het stikstofdossier kan in de ijskast tot na maart 2021.

dewittemotor


Topics
0
Reacties
0
Volgers

Over mij

Leeftijd: 9jr
Laatst online: 19u geleden

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering