Wie betaald mijn rekening?

Afgelopen zaterdag mest uitgereden. Met twee sleepslangsetjes hebben ze 2000 m3 drijfmest uit gereden. 35 m3 per ha. Daarnaast moeten we natuurlijk denken om het minimaliseren van de stikstof emissie. Ook is het bij deze hoge stikstof prijzen (veroorzaakt buiten de schuld van de landbouw ) zaak om te zorgen voor een maximale benutting van de stikstof . Dus is er per ha 17 a 18 m3 water per ha toegevoegd. De kosten waren dit jaar fors hoger. De tarieven waren per 1 januari 22 al zo'n 12 % gestegen door hogere arbeids, energie en onderhoudskosten. Daar kwam vorige week ook nog een dieseltoeslag bij van 35 cent per verbruikte liter. Allemaal kosten veroorzaakt buiten de schuld van de landbouw om. Maar ik wil eigenlijk het kostendeel van het toevoegen van water onder de aandacht brengen. 1 euro per m3, dus 18 euro per ha, naast de dieseltoeslag. Het landbouwcollectief durfde nog geld te vragen voor deze emissie reducerende maatregelen. Groen doen kan niet door rood te staan. En als de maatschappij de natuur in een betere staat van in standhouding wil (KDW verlagen) dan moet de beurs getrokken worden. Maar ja, het landbouw collectief is niet meer. En LTO heeft ook duidelijk laten weten dat niet meer te willen. Wel hebben ze samen met NAJK, Rabobank en NZO de coalitie toekomstgerichte melkveehouderij in het leven geroepen. Zeg maar de "coalition of the willings ". En budget? Misschien voor hun eigen zakken....Maar niet voor de natuur...of zij die de natuur hoog in het vaandel hebben omdat ze op eigen kosten emissie reducerende maatregelen nemen. Wie vertegenwoordigd ons nog? Ik zie er weinig meer....de meeste zijn bezig met de in standhoudingsdoelstellingen...... Maar niet voor de natuur...... !

Nieuwe reacties

'Sneller vergunning voor windmolens afgeven', zegt minister Rob Jetten

Vergunningen voor windmolens moeten sneller afgegeven worden. Dat zegt Rob Jetten, minister voor Klimaat en Energie. Hij was maandagochtend in Geffen om naar de plannen voor de Duurzame Polder te kijken. Daarin komen zeker twintig mega-windmolens tussen Oss en Den Bosch. Het is volgens Jetten belangrijk dat er sneller duurzame energie opgewekt wordt. Jetten wil dat vooral de doorlooptijd korter wordt voor bezwaarmakers die naar de Raad van State gaan. De Raad moet daarvoor worden versterkt volgens de minister, want er moet wel gewoon bezwaar gemaakt kunnen worden. Ook de netbeheerders moeten ervoor zorgen dat de elektriciteitsnetten zwaarder belast kunnen worden. Die kunnen nu nog niet alle extra duurzame elektriciteit aan. Daar worden miljarden in geïnvesteerd. Minder gas Het is duidelijk dat niet alleen het aantal windmolens en zonneparken moet toenemen. Jetten: “Ik kom binnen enkele weken ook met maatregelen om het gasverbruik te verminderen. Dat is echt nodig.” Door de oorlog tussen Rusland en Oekraïne wil Nederland niet meer afhankelijk zijn van Russisch gas. Jetten is onder de indruk van de plannen voor de Duurzame Polder, zegt hij als hij vanaf de boerderij in Geffen de polder in kijkt. “Dit is een prachtige polder die zich ook leent voor een grote hoeveelheid molens. Hier kun je het groter aanvliegen.”Energieonafhankelijk Hij begrijpt dat niet iedereen zit te wachten op windmolens: ”Dat zie je in het hele land. Niet iedereen wordt er blij van. Je hoeft hem ook niet mooi te vinden, maar het is wel nodig willen we energieonafhankelijk worden en onze klimaatdoelen bereiken. Daar moeten we eerlijk in zijn.”

De 7 grootste misverstanden over registratie van (land)bouwvoertuigen

De klantenservice van de RDW merkt dat bij sommige eigenaren misverstanden bestaan over de registratie van (land)bouwvoertuigen. Die kunnen vergaande gevolgen hebben, omdat de (land)bouwvoertuigen maar tot 1 januari 2021 online zijn te registreren. Daarna kan de registratie alleen via een keuring – en dat is veel lastiger en duurder. RDW zet 7 veelvoorkomende misverstanden op een rij. 1. 'Ik kom nooit op de openbare weg, dus registreren hoeft niet' Op zich helemaal waar, maar is het wel duidelijk wat er allemaal tot de openbare weg behoort? Het gaat niet alleen om alle asfalt-, klinker-, zand- en andere wegen. Het gaat ook om het eigen terrein of een bedrijfsterrein dat toegankelijk is voor anderen, zelfs als er een hek of slagboom staat. Zelfs bij het oversteken van een weg om van het ene stuk land naar het andere te komen dan is er sprake van de openbare weg, hoe kort het stuk ook is. En die 18 euro voor een kentekenbewijs staat in geen verhouding tot de boete als de politie je wél staande houdt. 2. 'Mijn voertuig hoeft niet geregistreerd te worden' De vuistregel is: heeft een voertuig een afgeknotte driehoek, dan moet ‘ie ook geregistreerd worden. Vooral de zogeheten motorrijtuigen met beperkte snelheid (MBBS) worden dan over het hoofd gezien. Dat zijn rijdende werktuigen die in de bouw, infra, groen, transport, recreatie of op het land gebruikt worden. Denk aan zelfrijdende oogstmachines, knikdumpers, graafmachines, wielladers, veegmachines, minitrekkers, gazonmaaiers die breder zijn dan 1,30 m, verreikers en heftrucks. Maar MMBS’en omvatten ook wegtreintjes, SRV-wagens, kleine transportvoertuigen zoals quads, golfkarretjes en gators, teruggekeurde auto’s en begrensde bedrijfsauto’s die zijn omgebouwd naar agro-truck. Let op: er zijn een paar uitzonderingen. Check via de keuzehulp op www.rdw.nl/registreren om het zeker te weten of een voertuig moet worden geregistreerd. (Land)bouwvoertuigen hoeven alleen niet geregistreerd te worden als ze 6 km/u of minder rijden. En ook aanhangwagens die getrokken niet harder gaan dan 25 km/u zijn vrij van registratie. 3. 'Mijn voertuig krijgt toch geen registratie' Dit hoort de RDW vooral van mensen met een oudere trekker of werktuig. Hun voertuig heeft dan vaak geen chassisnummer (in RDW-jargon: voertuigidentificatienummer oftewel VIN) of het bouwjaar is onbekend. Registratie is inderdaad lastiger, maar ook voor deze voertuigen zijn oplossingen. Zo is het VIN met enige hulp misschien wel te vinden. Ook kan de RDW een identiteitsonderzoek doen en daarna een nieuw VIN inslaan. Het bouwjaar is misschien te achterhalen via de fabrikant/importeur of staat op het typeplaatje of een ander onderdeel. Een oldtimervereniging of een zoektocht op internet kunnen hulp bieden. Achterhaal het VIN of regel het inslaan in ieder geval voor 1 januari, want volgend jaar wordt registratie een stuk lastiger. 4. 'Mijn voertuig is al verzekerd, dus ik hoef niets meer te doen' Dat klopt niet. Ook als een (land)bouwvoertuig al verzekerd is, moet het in ons kentekenregister komen. Daar moet de eigenaar zelf wat voor doen. Sterker nog: Bij ontvangst van het kentekenbewijs, moet de eigenaar zelf het kentekennummer en meldcode doorgegeven aan zijn verzekeraar. De verzekeraar zorgt dat het voertuig als verzekerd wordt geregistreerd in het kentekenregister. 5.'‘Ik wacht wel met registreren tot het op mijn maatschap kan' Registreren op naam van een maatschap is niet mogelijk en dat dit jaar zal zo blijven. De RDW begrijpt dat dit erg jammer is voor een groep bedrijven, maar helaas is het niet anders. Maatschappen kunnen hun (land)bouwvoertuigen registreren op naam van een van de maten die daarvoor hun persoonlijke DigiD gebruiken. 6. 'Mijn trekker rijdt geen 25 km/u, dus die hoeft geen kentekenplaat te hebben' Let goed op: als een (land)bouwvoertuig geen 25 km/u rijdt, moet het wél geregistreerd worden. Wel moet het direct een kentekenplaat voeren als het harder dan 25 km/u rijdt. Pas vanaf 2025 moeten ook gemotoriseerde (land)bouwvoertuigen die minder hard gaan dan 25 km/u een gele kentekenplaat voeren. Als er met een getrokken aanhanger of werktuig niet harder wordt gereden dan 25km/u, dan volstaat een witte kentekenplaat en hoeft het voertuig niet geregistreerd te worden. 7. 'Ik registreer mijn (land)bouwvoertuig volgend jaar wel' Volgend jaar wordt registreren zoveel lastiger en duurder, hierdoor raadt de RDW dat ten zeerste af om dan te doen. Tot 1 januari 2022 is een voertuig online te registreren voor 18 euro per voertuig. Vanaf 1 januari kan registreren alleen nog na een keuring op een van de 16 RDW-keuringsstations. De keurings- en registratiekosten zijn minimaal 140 euro– en vaak veel meer. Ook moet het voertuig voldoen aan de permanente eisen van de voertuigcategorie. Voor meer informatie: https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/landbouwvoertuig

Nieuwe reacties

Onheilsprofeten waarschuwen al maanden, nu is het zover: ’The great reset’ van 15 oktober

AMSTERDAM - Het gonst al maanden op internetfora en sociale media: vrijdag 15 oktober zou de wereld ’The great reset’ moeten ondergaan. De term is zowel onder economen en beleidsmakers als onder complotdenkers en onheilsprofeten in zwang. Maar wat houdt die ’grote herstart’ nu precies in en wat gaan we ervan merken? „Mensen overlijden aan dit soort desinformatie.” The great reset was het thema van de bijeenkomst van het World Economic Forum (WEF) in 2020. In deze ’onafhankelijke internationale organisatie’ wordt door economen gesproken over hoe de wereld kan worden verbeterd. En in coronajaar 2020 stond, wederom, verbetering van de wereld op het programma. „Elke keer is er een soort slogan en in 2020 is gekozen voor The great reset”, vertelt Schenk. „Een soort marketing voor de panels. Het zijn slogans die niets zeggen maar wel goed klinken en waarop complotdenkers van alles kunnen projecteren. „We zullen zien dat er aan het einde van de dag effectief niets is gebeurd”, vertelt de Belgische factchecker Maarten Schenk, die veel onderzoek heeft gedaan naar The great reset. „En achteraf zul je dan horen dat mensen zich hebben vergist in de datum, dat ze verkeerd zijn begrepen of dat er wel degelijk iets is gebeurd, maar dat dat nog geheim moet blijven.” Hij lacht even: „Mensen zijn zo flexibel van geest dat ze altijd wel een uitleg hebben.”

Beginnen te boeren?

Valt er iets te verdienen met 40 melkkoeien en ong. 15 jongvee? Er is nog ruimte om te groeien tot 53 melkkoeien en 30 jongvee. Als ik dan nog wil groeien moet ik bijbouwen en stoppen met laten buitenweiden omdat ik maar een huiskavel van maar 5ha beschik. Maar om te beginnen zou ik rond de 25ha grond kunnen beschikken met huiskavel bij in. 10ha eigen en 15ha huur. Dus dacht ik rond de 40 melkkoeien te starten en 15 jongvee. Ik zelf ben van belgië. En het zou 1 mans bedrijf worden mijn vrouw blijft werken waar ze nu werkt. Lening lopende en huur schat ik rond 10500€/jaar dan de extra kost die ik niet zo goed ken. Zoals aankoop vlok, dierenarts kosten, belastingsbijdragen, oogsten mais, onderhoud trekker, ect… Zelf ben ik redelijk handig. Boerderij heb ik ter beschikking hier en daar ligt opknap werk. Zoals de melkstal nieuwe leidingen. Is een melkstal 2x4 visgraat uit 1978 ongeveer waar ik mee wil starten kan wel altijd maar 1 kant bedienen dan pas andere kant. De boerderij is van mijn grootvader geweest sinds rond mijn geboorte in 1992 is hij beginnen uitbollen en in 2004-2005 definitief gestopt. mijn vader heeft nooit overgenomen ook al was dat ooit de wens van mijn grootvader maar niet van mijn grootmoeder (zij wou nooit eigelijk boeren) omdat er veel tijd in kruipte en nooit van huis weg konden. Dus ik weet wat de nadelen zijn die ik er gerust bijneem. Omdat ik de stiel zo mooi vind.

VIDEO: Eerlijk zullen we het boerenbedrijf verdelen ik wil niet meer dan jij

Eerlijk het boerenbedrijf verdelen en ik wil niet meer dan jij (video/podcast) https://youtu.be/8CrJVtatYGg Merijntje uit Halsteren kan een boerenechtpaar niet echt benijden wanneer zij voor het moment komen te staan waarbij een bedrijfsopvolger zich aandient en het ook wil worden. Hoe ga je dat op een verantwoorde manier aanpakken zonder anderen binnen het gezin tekort te doen. Wanneer Pa en Ma het bij 1 kind hebben gelaten en als dat ene kind dan ook nog graag het bedrijf overneemt dan is er vaak geen vuiltje in de lucht. Merijntje weet net als U dat dit niet zo vaak voorkomt en dat er juist broers en zussen zijn. Soms willen sommigen van hen ook graag het bedrijf overnemen. Wie krijgt dan de voorkeur? Om slapeloze nachten van te krijgen. Maar de kinderen die het bedrijf niet willen overnemen en het graag aan hun broer of zus gunnen hebben zo hun eisen en voorwaarden. De overname moet wel eerlijk gaan en ieder het zijne geven. Merijntje denkt dat de “koude kant” dus degenen die met de broers en zussen zijn getrouwd druk uit oefenen om het onderste uit de kan van de bedrijfsovername te gieten. Dat kan moeilijk worden voor alle partijen. Hoe bewaar je de lieve vrede? Merijntje denkt dat alle problemen zichzelf oplossen wanneer er zich geen opvolger aandient. Gezien het aantal boerenbedrijven dat jaarlijks afneemt zal dat dus vaak voorkomen en dat maakt plaats voor anderen en voorkomt herrie binnen het gezin van de boeren die er mee stoppen.

komelker 2


Topics
0
Reacties
65
Volgers

Over mij

Woonplaats: Leeuwarden
Leeftijd: 38jr
Laatst online: 7u geleden

melkveehouder 140 stuks

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering