Boeren in de knel maar provincie geeft niet toe: 'Stilzitten is voorbij'

Veehouders die vóór 1 oktober 2023 geen vergunning hebben aangevraagd voor het plaatsen van een luchtwasser op hun stallen, zijn in overtreding en er zal op worden gehandhaafd. Dat zegt gedeputeerde Wilma Dirken (VVD) van stikstof. "De tijd van stilzitten en niks doen is voorbij." Het blijft een hoofdpijndossier: de verplichte stalaanpassingen voor Brabantse veehouders. Opnieuw werd er vrijdag over gesproken. Deze keer ingeleid door een aantal insprekers die er geen doekjes om wonden. Zoals jonge varkensboer Cas van Zutphen uit Zijtaart. "Onze noodkreet is aan dovemansoren gericht. Ik kan dit niet meer."Strostal voor dierenwelzijnCas wil het bedrijf met ruim 500 zeugen graag overnemen. Hij is geen boer die 'geen zin heeft' in maatregelen. Of alles maar te veel gedoe vindt. In 2009 bouwde het gezin een stal met stro en natuurlijke ventilatie. Goed voor het dierenwelzijn. Maar nu moet het anders. Nog dit jaar moet er een luchtwasser op de stal.Een luchtwasser die met gemak 70.000 euro kost maar waarvan niet duidelijk is hoe goed die precies werkt. Daarnaast moet de stal potdicht worden gemaakt, wat slecht is voor het welzijn van zijn varkens. Hij wíl het gewoon niet, want de stalvorm die hij nu heeft is juist precies wat de provincie wil, zegt hij. De vergunning is aangevraagd, maar of die strostal wordt aangepast, dat is nog maar de vraag. Goed advies onmogelijkOok de directeur van adviesbureau Van Dun uitte zijn zorgen. Het bureau moet boeren adviseren over de soort luchtwasser en de vergunningsaanvraag. Maar dat gaat helemaal niet, zegt Fonny van de Heijning. Onduidelijkheid over de werking van de verschillende systemen maakt het onmogelijk om een keuze te maken, zegt hij.Daarnaast belandt de vergunningaanvraag op een grote stapel. De natuurvergunningen kunnen namelijk niet worden verleend omdat er een vergunningenstop is afgekondigd. En zónder die natuurvergunning, kan een boer bij de gemeente geen milieutoestemming aanvragen en geen bouwvergunning om de luchtwasser daadwerkelijk te plaatsen. "Dus het is onmogelijk dat op 1 juli van dit jaar de benodigde stalaanpassingen uitgevoerd zijn", zegt van de Heijning.Niet meer stilzittenGedeputeerde Dirken blijft standvastig. Het beleid is in 2017 al ingezet en er zijn ook heel veel ondernemers die wél al aanpassingen hebben gedaan om hun stikstofuitstoot naar beneden te brengen. "De tijd van stilzitten en niks doen is voorbij." Daarnaast moet Brabant wel. Nergens zijn zoveel dieren en is de natuur in zo'n slechte staat. Voor boeren die hun best doen is er coulance. Boeren die volgens afspraak vóór 1 oktober 2023 een vergunning voor een luchtwasser hebben aangevraagd, maar die door omstandigheden nog niet hebben geplaatst, houdt de provincie uit de wind. Is de vergunning niet aangevraagd, dan is de ondernemer in overtreding. De provincie gaat eerst kijken wat de reden is, bijvoorbeeld omdat de boer wil stoppen of minder dieren gaat houden. Is er geen goede reden voor het niet aanvragen, dan kan de provincie handhaven. Angst voor illegaliteitDaarover zijn grote zorgen bij de ZLTO, de boerenbelangenorganisatie. "Wij hebben de angst dat veel veehouders op 1 juli 2024 illegaal worden verklaard", zegt Angelique Huijben. "Vergunningaanvragen liggen nog steeds op de plank bij de omgevingsdiensten. De provincie belooft niet te handhaven, maar de angst is er voor anderen die naar de rechter stappen."De organisatie is bang voor een 'PAS-crisis 2.0'. "U weet net zo goed als ik dat er een actiegroep in ons land is die onmiddellijk de juridische messen zal slijpen en een gedoogbeleid bij een rechtbank zal aanvechten."Deadline voor melkvee uitgesteld Eerder werd de deadline voor emissie-arme stalvloeren voor melkvee en kalveren wel uitgesteld. Die stallen hoeven pas op 1 januari 2026 te zijn aangepast. De scheiding is gemaakt omdat uit onderzoek is gebleken dat de bestaande stalvloeren voor rundvee nauwelijks resultaat leveren. Voor de andere diergroepen zijn die resultaten beter, maar nog steeds omstreden. De provincie benadrukt overigens dat er ook andere mogelijkheden zijn om de stikstofuitstoot te verminderen. Zo kunnen boeren ook minder dieren houden, meer grond aankopen, overschakelen op biologische landbouw of eventueel hun bedrijf verplaatsen. Daarnaast staan de landelijke uitkoopregelingen nog open.

Nieuwe reacties

Hoe kijkt Brussel naar de Nederlandse veehouderij, een route naar een oplossing, deel1..

De laatste weken valt alles en iedereen over elkaar heen met een mening en of plannen over de gevolgen van het verlies van de derogatie. We hebben een heuse mestcrisis. En dat is niet goed. Alleen de term mestcrisis zorgt al voor onrust. De afgelopen weken/maanden hebben enkele personen van Staf en SSC druk in de weer geweest met een EU WOB en een data base van de EC, de Joint Research Centre. Dat levert een ander inzicht op en ook een route tot een oplossing. Ik zal in een aantal stappen uitleggen wat wij tegen kwamen en waar er ruimte is. Want ruimte is er om de mestcrisis te verzachten. De Nitraatrichtlijn stamt uit 1991. Doel is het monitoren van nitraten uit agrarische bronnen in grond en oppervlaktewater. Gasvormige emissies zijn uitgesloten. Dat is al het eerste punt. De Derogatiebeschikking bevat elementen die het Nederlandse kabinet heeft laten optekenen die niets met de Nitraatrichtlijn te maken hebben. De Nitraatrichtlijn verlangt van een lidstaat dat zij daar waar nitraten uit agrarische bronnen een risico tot norm overschrijding veroorzaken, zij die gebieden aanwijzen als kwetsbare zone. Nederland heeft er van begin af aan (1994) voor gekozen om het gehele oppervlak van Nederland aan te wijzen als kwetsbare zone. Vervolgens wordt een lidstaat verplicht om voor die kwetsbare zones elke 4 jaar een actie programma op te stellen. Buiten die kwetsbare zones hoeft er geen actie programma te komen. Dit is een route hoe een lidstaat denkt de norm van 50 mg nitraat/11.3 mg N per liter water te halen. Er zijn nu 7 actie programma s geweest. Hebben ze effect gehad? Nee, de waterkwaliteit is niet of nauwelijks gewijzigd in die drie decennia. Voorafgaand aan zo'n actie programma behoort er een landenrapportage opgesteld te worden , een verslag legging van het resultaat van de afgelopen periode. Brussel kijkt naar de volgende zaken: - Grondwater onder de 50 mg nitraat per liter - Oppervlaktewater onder de 11.3 mg N per liter water. Wat we tegen komen in de landenrapportage is dat Nederland per waterschap haar eigen norm kiest (tot 5 keer scherper dan de Brusselse norm) en ook fosfor betrekt in de Nitraatrichtlijn, terwijl die fosfor norm nergens door Brussel wordt gesteld. - voorkomen van eutrofiëring waarbij er drie categorieën zijn , eutroof (biologische waterkwaliteit is ondermaats boven de chemische waterkwaliteit, potentieel eutroof (chemische waterkwaliteit veroorzaakt hier de eutrofiëring boven de biologische kwaliteit), niet eutroof ( chemische en biologische waterkwaliteit zijn in orde) Ook kijkt Brussel naar de veedichtheid, waarbij de focus op kg N per ondergeschikt is. Let wel, een focus op veedichtheid op basis van mestplaatsing niet op basis van limitering staarten per ha. Hieronder want screenshots die relevant zijn.

Nieuwe reacties

Adema werkt aan 'brede' stoppersregeling boeren, niet alleen voor piekbelasters

Landbouwminister Adema werkt aan een nieuwe 'brede' regeling voor boeren die willen stoppen met hun bedrijf. Dat bevestigen Haagse bronnen na berichtgeving in De Telegraaf. Met het voorstel, dat nog niet af is, zijn miljarden euro's gemoeid. Het idee is om met het pakket een koude sanering van de agrarische sector, met als gevolg bijvoorbeeld faillissementen., te voorkomen. Vorig jaar is bepaald dat er een einde komt aan de Nederlandse uitzonderingspositie in het Europese mestbeleid. Nederlandse boeren mochten jarenlang meer mest uitrijden dan boeren in andere landen. Maar dat verschil wordt stap voor stap opgeheven; in 2026 moet Nederland zich aan dezelfde regels houden als de rest van Europa. Er is daardoor een mestverwerkingsprobleem, dat zonder ingrijpen alleen maar groter wordt. Adema komt daarom met een pakket aan maatregelen, waar de 'beëindigingsregeling' er één van is. Het gaat om een langdurige regeling die drie of vier keer per jaar wordt opengesteld en waar boeren die willen stoppen, vrijwillig op kunnen intekenen. Minder vee Daarnaast wordt gedacht over strengere regels voor boeren, die minder dieren per hectare zouden mogen houden. De bedoeling van het hele pakket is dat er minder vee (en dus minder mest) komt en dat de waterkwaliteit daardoor verbetert. Bijkomend voordeel is dat de stikstofuitstoot omlaag zal gaan. Er wordt nog volop gewerkt aan de plannen. Een van de vragen die nog op tafel ligt, is of de 'beëindigingsregeling' volgens de Brusselse regels als 'verkapte staatssteun' kan worden gezien. Als het voorstel af is, gaat er een brief naar de Tweede Kamer, die zich er dan over moet buigen. Er zijn al verschillende stoppersregelingen voor boeren (geweest), maar dat zijn tijdelijke regelingen in verband met de stikstofuitstoot. Er loopt nu nog een regeling voor piekbelasters in de buurt van kwetsbare natuurgebieden. De nieuwe regeling is breder, voor de hele sector.

Disproportionaliteit .....

Nu kabinetten Rutte 3 en 4 er in geslaagd zijn de derogatie te verprutsen, komt de veehouderij in een volgende fase. Dat was vandaag ook in de tweede kamer te merken, want het K woord hangt in de lucht. De K van krimp. Is een generieke korting noodzakelijk om de mestmarkt in balans te brengen en of uitvoering te geven aan de Derogatiebeschikking. Mijn vraag: Kan dat zo maar? Ik ben daar eens over aan het nadenken gegaan. De afgelopen maanden werd duidelijk dat sectorale plafonds niet overschreden worden. Dus er is geen wettelijk haakje in de huidige meststoffenwet. Mijn volgende vraag is.......met welk doel wil men een krimp. Die oorsprong ligt in de invulling door Nederland van de Nitraatrichtlijn. Melkvee, varkens en pluimvee vallen onder een rechten systeem. Overige diersoorten zoals geiten, paarden, schapen, eenden enz niet . Kan de minister met een ministeriele regeling of middels de kamers generieke krimp opleggen met als doel de nitraatrichtlijn? Nee is mijn conclusie. En die trekt ik omdat disproportionaliteit dan in het spel is. Disproportionaliteit wil zeggen dat er ongelijkheid is het beleid. De nitraatrichtlijn vindt haar basis in de normering en monitoring van nitraten uit agrarische bronnen in grond en oppervlaktewater en voorkomen van eutrofiering als gevolg van onvoldoende chemische samenstelling van oppervlakte water. En sectoren met rechten wel korten en sectoren zonder rechten niet is op dit moment juridisch niet mogelijk. (fosfaatrechtstelsel in 2018 was een ander doel, nl onder het melkveeplafond komen)

Afschaffen melkquotum maakt van heel Nederland een mestvaalt

[b]De boerenhaters zetten de discussie op scherp: [/b] In Nederland dreigt een groot mestoverschot te ontstaan als het melkquotum en de dierrechten worden afgeschaft in 2015. Boeren breiden hun veestapel dan namelijk fors uit. Een enorm risico voor natuur, milieu en gezondheid. Dat stellen verschillende natuur- en milieufederaties. Een nog grotere veestapel zorgt voor nog meer mest in Nederland. Een teveel aan mest is ongezond voor de natuur. Meer vee betekent niet alleen meer mest maar ook meer milieubelasting door stank, ammoniak, fijn stof en broeikasgassen. Terwijl juist een veel lagere uitstoot nodig is om schade aan gezondheid, milieu en natuur te voorkomen. [b]Mestverwerking[/b] Het voorstel van LTO om de mest daarom in grote mestfabrieken te verwerken, is een mooie eerste stap maar zet nog te weinig zoden aan de dijk. Mestverwerking is technisch zeer ingewikkeld, duur en kost veel energie omdat het gescheiden en gedroogd moet worden. De miljoenen subsidies die hieraan zijn besteed, zijn hierdoor vooralsnog weggegooid geld. Bovendien zorgt mestverwerking niet voor minder mest, maar splitst het in deelproducten die nog steeds moeten worden afgezet. Bij voorkeur in het buitenland. Maar de druivenkwekers en akkerbouwers in Frankrijk zitten echt niet op Nederlandse mest te wachten. Ook veroorzaken mestverwerkingsinstallaties veel stankoverlast. Juist een toename van de nationale veestapel zal veel extra mestverwerkingsinstallaties vergen, met nu al de nodige weerstand onder de bevolking. Fraude De overheid is al sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw druk met het controleren en handhaven van de mestregels. Nog meer vee en meer mest zal deze last en de kosten alleen maar vergroten. Ondanks dat maar een zeer klein deel van de bedrijven gecontroleerd wordt, zijn overtredingen aan de orde van de dag en worden regelmatig ernstige fraudezaken geconstateerd, bijvoorbeeld in de mesthandel. Staatssecretaris Mansveld treed hier echter nauwelijks tegen op. [b]Politieke moed[/b] Voor de leefbaarheid en gezondheid van Nederland is het te hopen dat staatssecretaris Dijksma van Economische Zaken de politieke moed heeft om de melkquota en de dierrechten niet af te schaffen. Want allen door het aantal koeien, varkens, kippen en geiten in Nederland met wetgeving te maximeren blijft Nederland leefbaar en gezond, zo stellen de natuur- en milieufederaties. Voor de economische positie van de sector zelf is een beperking van het aantal dieren ook beter. De strategie van zo veel mogelijk vlees produceren tegen zo laag mogelijke kosten werkt niet meer. Juist door minder, maar veilige en duurzame producten te maken kunnen boeren weer geld verdienen. Keten Duurzaam Varkensvlees, Rondeel en Beemster Kaas bewijzen dat. bron: De Natuur- en Milieufederaties

Unilever verlaagt prijzen om meer te verkopen

Unilever verlaagt prijzen om meer te verkopen Voedingsmiddelengigant Unilever ziet dat de verkoop-volumes in Europa achterblijven. Daarom gaat het bedrijf prijzen verlagen. Er wordt minder Calvé pindakaas en Magnum ijs verkocht, omdat consumenten in deze tijd van hoge inflatie overstappen naar de goedkopere huismerken. Om marktaandeel terug te winnen, gaat het terugvechten met prijsverlagingen. Dat zegt Unilever-CEO Hein Schumacher tijdens de presentatie van de jaarcijfers. „We zien wereldwijd deflatie plaatsvinden. Om concurrerend te blijven, en om onze merken te beschermen, zullen we reageren met lagere prijzen.” Schumacher denkt dat er in 2024 nog wel sprake zal zijn van inflatie, maar dat deze langzaam zal afnemen. Volgens de producent van Calvé pindakaas, Dove en Magnum zijn de producten nu niet concurrerend genoeg. „De resultaten laten een verbeterde financiële prestatie zien, met een terugkeer van volumegroei en het herstel van onze marges. Onze concurrentiepositie blijft echter teleurstellend en de algemene prestaties moeten verbeteren. Wij werken eraan om dit aan te pakken, door onze uitvoering te verbeteren”, zegt Schumacher. De CEO – afkomstig van FrieslandCampina – kondigde in oktober een nieuwe strategie aan, waarbij het focust op 30 merken. Daarmee wil hij ook besparen op de kosten. Ook wordt er volgens Schumacher geoptimaliseerd en efficiënter gewerkt. „We zien al een betere productiviteit ten opzichte van vorig kwartaal. Daar gaan we mee door.” Om de prijzen omlaag te kunnen brengen, wordt ook ingezet op het reduceren van kosten en grondstofprijzen, door met minder verschillende ingrediënten, verpakkingsmateriaal en leveranciers te gaan werken. Volgens de ceo kunnen de prijzen niet nu al worden verlaagd, ondanks dat het de marges afgelopen kwartaal zag stijgen. „We hebben niet alle gestegen kosten door kunnen berekenen, omdat de consument het lastig heeft met de inflatie. Daarom hebben zijn onze marges nog steeds lager dan voor de pandemie.” Schumacher kan zich voorstellen dat door de gestegen kosten straks in Europa misschien ook wel kleinere verpakkingen worden geïntroduceerd. „Dat hebben we al in opkomende markten, en misschien is dat ook wel nodig in de ontwikkelde markten, om de consument tegemoet te komen.” Supermarktketen Carrefour heeft in januari alle producten van PepsiCo, zoals Quaker en Lays, uit de supermarkt gehaald als gevolg van een prijzenoorlog tussen de twee. Volgens Schumacher is dat voor de merken van Unilever niet aan de orde. „De gesprekken die we met de supermarkten hebben zijn constructief. Als wij de prijs verhogen, willen ze weten waarom, en dat leggen wij dan uit.” Het bedrijf zegt verder weinig impact te voelen van het omvaren vanwege de Houthi-rebellen in Jemen. „We zien kleine interrupties, zoals wat vertraging, maar het is heel minimaal.” Wel heeft het last gehad van mensen die westerse merken zijn gaan boycotten, uit onvrede over de steun voor Israël. De laatste twee maanden van 2023 hebben die acties de verkopen gedrukt. Sinds 2024 zien ze wel weer een „sterke verbetering”, aldus Schumacher. Het Brits-Nederlandse bedrijf boekte afgelopen jaar een omzet van 59,6 miljard. euro. Gecorrigeerd voor de wisselkoerseffecten en verkoop en aankoop van bedrijfsonderdelen, steeg de omzet met 7 procent. Dat kwam voor het grootste deel door de hogere prijzen, maar ook de hoeveelheid verkochte producten steeg. De nettowinst daalde flink, met 13,7 procent tot 7,1 miljard euro. Het gaat de aandeelhouders laten meeprofiteren van de winst door dit jaar voor 1,5 miljard euro aan eigen aandelen in te kopen. Beleggers reageerden enthousiast op de plannen, het aandeel is met bijna 3 procent gestegen. Unilever verwacht voor komend jaar een ’bescheiden verbetering’ van de onderliggende operationele marge, met een onderliggende omzetgroei tussen de 3 en 5 procent, waarbij er ’meer evenwicht zal zijn tussen volume en prijs.’

Het verhaal van een Piekbelaster

Het verhaal van een piekbelaster Een aantal maanden terug had de oplettende lezers ook al wel gezien dat mijn bedrijf de twijfelachtige eer te beurt was gevallen om te worden aangewezen als piekbelaster. Ik wist eigenlijk 2 jaren geleden dat dit zwaard van Damocles boven ons bedrijf hing via de Maatregel Gericht Aankoop veehouderijen. Je kunt dan 2 dingen doen : 1. Niks 2. Handelen. Ik heb in mijn 17 jaar als melkveehouderij veel dingen gedaan, maar stilzitten en niks doen was er nooit 1 van. 17 jaar gelden ben ik begonnen met 42 melkkoeien (we molken er eerder altijd zo’n 100) en door gegroeid naar 300 plus jongvee nu. Dat lukt niet als je afwacht en stil zit. Deze groei was mogelijk door dat er in het verleden ook keuzes zijn gemaakt die financieel veel ruimte gaven(MQ verkopen in 2006 en in periode 2008 tot 2012 weer kopen). Dus Handelen bleef over: Inschrijven voor LBV+. Kijken hoe ik daar als ondernemer misschien wel beter van zou kunnen worden. Een bedreiging was het, misschien om te buigen als kans. Als melkveehouder met 300 mk op 80 meter en 2 km van twee natuur gebieden (Rijntakken en Veluwe) en vrij intensief(100ha) worden de komen de jaren cruciaal. Het intensieve bedrijfsmodel was eigenlijk tot afschaffing Derogatie een zeer lonend verdienmodel. Zeker met mijn sobere bedrijfsvoering, simpele stalletjes uit 2011 en 2016 met dichte vloeren en deels zonder wanden , tweedehands inrichting maar functioneel, bleven de vaste kosten en financiering laag. Er was daar door meer ruimte voor variabele kosten en dus snelle groei (al piepte en kraakte dat ook wel eens ;-). Afschaffing van Derogatie, extensivering, NLPG en KRW zal dit doen veranderen. Minder koeien of meer grond doet de vaste kosten stijgen , die wetmatigheid staat. Het aanbod van de LBV+ wordt omschreven door de minister als woest aantrekkelijk. Dat is betrekkelijk , je moet het eigenlijk afzetten tegen het scenario van niets doen. Dan is het misschien het meest aantrekkelijke . Zakelijk is dit aanbod, in mijn geval, een aanbod wat heel mooi past de situatie die ik heb gecreëerd. Financieel het een aanbod waarvan ik denk dat onder de toekomstige ontwikkeling nooit meer zal krijgen en wat ik in de komende 20 jaar met koeien melken niet ga weer verdienen op de plek waar ik nu zit. Zakelijk is het eenvoudig in Excel te bepalen. Zeker omdat gronden en huis niet in de regeling zitten. Ik ben 17 jaar zakelijk genoeg melkveehouder geweest om dat in te schatten. In de regeling doen courante bovengemiddelde bedrijven nu mee, daarom is de pot nu al leeg. Die bedrijven zijn gaan rekenen. Eigenlijk funest voor de landbouwstructuur Emotioneel is het moeilijk, en heb ik dat eerlijk gezegd best onderschat. Niemand wordt boer om te stoppen, zeker gezien mijn leeftijd (43) denk je daar niet aan. Zeker nu het bedrijfsmatig eigenlijk heel lekker draait. Na een woelige eerst 15 jaar kom ik nu rustiger vaarwater en is er bij een leuk melkprijs best wat te verdienen. Zoals gezegd extensiveren komt neer op mijn eigen krimp betalen, daar krijg ik zakelijk gezien een heel ongemakkelijk gevoel bij. Emigreren en verplaatsen zijn gezien de privé implicaties(kinderen en vrouw met eigen carrière) geen optie. De vraag is ook of je in Nederland nog je nek in de strop van de veehouderij wilt steken. Ik heb de keuze gemaakt dat niet te doen. Ik besef mij dat ik in een positie zit dat gezien het aanbod mijn leeftijd en de privé situatie ik keuzes kan maken in situatie van “mogen” en niet van “moeten”. Dat is niet overal het geval. Ik schrik van berichten van jonge boeren die ik nu krijg. Velen zijn het spuugzat en zien het soms gewoon niet meer zitten. Ik vind dat pijnlijk, er gaat veel kapot op deze manier. Een aantal collega’s en prikkers ken ik persoonlijk en hebben mij ook al berichten gestuurd. Veelal, jammer dat je stop ,maar zakelijk snap ik je helemaal. Veel rees de vraag ga je dit ook op prikkenbord zetten. Ik voel mij hier niet toe verplicht , maar al je op een forum over alles een mening (overigens nooit persoonlijk naar mijn mening) heb, zoals ik moet je je soms ook kwetsbaar op durven stellen. Bij deze. Stop ik als melkveehouder: JA(overigens is het beroepsverbod een lachertje dat hadden we hier op PB al geconcludeerd) , stop ik als boer : NEE. Ik houd de grond en ga verder met akkerbouw, die tak wil ik nog wel wat versterken in de toekomst. Al wordt dat kort op N2000 ook een uitdaging. Adema geeft eigenlijk wel aan dat het een hele kluif wordt. De landbouw heeft mij 17 jaar veel gebracht, graag doe ik er wat voor terug al weet ik nog niet op welke manier. Moraal van het verhaal, zorg dat je met je bedrijf in de positie blijft dat je zelf nog keuzes kunt maken. Ook al zijn dat keuzes waar je nooit over heb nagedacht toen je boer werd. Grt , Eduard

hans1980


Topics
0
Reacties
1.205
Volgers

Over mij

Leeftijd: 43jr
Laatst online: 1u geleden

Melkveehouder 100 koeien

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering