Zittingen bijplussen natuur

Er komen nog circa 950 zienswijzen ter zitting bij de rechtbank inzake bijplussen natuur Hieronder verslag zitting Middelburg Rechtszaak 06-02-2024 Middelburg Gistermiddag ondersteunde ik twee melkveehouders tegen de staat in rechtbank Middelburg. Beide melkveehouders donateurs SSC. Verdrag van Aarhus door staat niet aan voldaan. Staat bracht in dat alles volgens de regeltjes is gegaan er in eerste instantie maar 82 bezwaren waren en nu plots meer dan duizend. Staat bracht in alle data en kaarten zijn publiek toegankelijk . Heb ingebracht dat Staat volgens verdrag van Aarhus betrokken actief en volledig had moeten informeren over de maatregel en de gevolgen voor de betrokkenen. Dat is niet gedaan in 2013 bij de aanwijzing van de N2000 gebieden. Maar ook nu weer met het bijplussen is niet voldaan aan Aarhus en de Staat dus in gebreke Betrokken veehouders hadden veel eerder bezwaar aangetekend als de Staat wel had voldaan aan Aarhus in 2013 en bij het bijplussen en betrokken had gewezen op de gevolgen. Staat heeft dus betrokken bewust niet volledig geïnformeerd en bewust getracht bezwaren te ontlopen en daarmee de rechten van burgers geschonden. Kaarten en ecologische onderbouwing In tegenstelling tot wat de Staat beweerde zijn de kaarten met de verschillende habitats niet vrij toegankelijk maar is de NDFF database een betaalsite waar Bij12 de regie op heeft . Het gaat daarbij om de mogelijkheid tot inzage van hoeveel van welke soort aanwezig zijn op welke locatie welke groter is dan 1 are ( 10 meter x 10 meter) De op de RVO site geplaatste kaarten zijn niet volledig toegankelijk en de diverse plantensoorten en tellingen zijn daar niet beschikbaar. Ook ontbreken bij een deel van de aangewezen en bijgepluste habitats de ecologische onderbouwing . Iets wat een vereiste is om een habitat te mogen aanwijzen als te beschermen natuur. Voor de circa 950 bezwaarmakers wiens zaak nog gaat dienen Voor alle circa nog 950 bezwaarmakers wiens zaak gaat dienen de komende maanden richt op bovenstaande punten daar heeft LNV geen adequaat verweer en is LNV eerder al door de rechtbank Oost Brabant in gebreke gesteld. Maak werk van uw bezwaar ga naar de rechtbank en laat u zien en van u horen het heeft echt zin en nut omdat te doen

DDB biedt kant en klare oplossingen voor de mestmarkt

Uitrijdperiode vervroegen, vergunning tijdelijke mestopslag en bufferstroken afschaffen! Terwijl heel agrarisch EU in brand lijkt te staan en duizenden boeren met hun trekkers demonstreren om desastreus beleid (afkomstig vanuit Brussel) met belastingverhogingen, kortingen, krimp en afromingen terug te draaien of te voorkomen, worden er in Nederland door demissionaire ministers (!) maatregel op maatregel gestapeld die slechts één doel hebben: krimp van de landbouw en in het bijzonder de veehouderij. De uitvoering van de desastreuze Green Deal! Opzet en proefballonnetjes! Zowel minister Adema als minister Van der Wal spelen regelmatig het slachtoffer en wijzen naar Brussel als zijnde de grote boze wolf. Terwijl zij zelf de oorzaak zijn van al die extra beperkingen in het water- en mestbeleid. Door opzettelijk de verkeerde data over de waterkwaliteit te delen (ernstig gedateerd!) of er simpelweg niet te zijn wanneer de derogatiebesprekingen op de agenda stonden. De NV gebieden, de bufferstroken, het verlies van de derogatie, zijn allemaal te danken aan de Nederlandse landbouwministers en niet ondanks! De proefballonnetjes die Minister Adema met betrekking tot het oplossen van de druk op de mestmarkt er momenteel doorheen probeert te drukken, zijn geen van allen met praktisch inzicht bedacht of oplossingsgericht. Sterker nog: ze zullen ALLEMAAL GEEN ENKEL POSITIEF RESULTAAT HEBBEN en slechts leiden tot hogere onkosten, een hogere kostprijs en minder plaatsingsruimte! De DDB biedt drie echte oplossingen die de mestplaatsingsruimte per direct verruimen en de druk op de mestmarkt verlichten: Uitrijdperiode vervroegen Wil minister Adema écht wat doen voor de sector, zoals hij beweert? Dan moet hij NU de uitrijdperiode vervroegen naar 1 februari. Dat is de enige noodmaatregel die bedrijven waar de stront boven de roosters staat per direct helpt! Kalenderlandbouw is een belemmering voor meer duurzaamheid en veroorzaakt problemen. Laat het weer de uitrijdregels bepalen in plaats van theoretische Brusselse en Haagse ambtelijke dwalingen! Tijdelijke mestopslag: vergunning! Het is ook per direct nodig dat er geen beperkingen worden opgelegd aan boeren, die een tijdelijk mestopslag op hun bouwblok willen leggen – een groot aantal Waterschappen ligt daar nu bij dwars. Los het op vanuit Den Haag! Wanneer bijvoorbeeld akkerbouwers nu al een tijdelijke mestopslag kunnen aanleggen en laten vullen, kan er zodra de weersomstandigheden het toelaten, overal mest uitgereden worden. Doordat we te maken hebben met een afnemend aantal loonbedrijven/ een beperkte capaciteit om te sleepslangen én beperkte logistieke mogelijkheden voor wat betreft mesttransport, is dit ook een reële optie om de druk op de mestmarkt te verlichten. Afschaffen bufferstroken Daarna moet Minister Adema zien dat hij als de bliksem in Brussel komt om te heronderhandelen over de derogatie en de NV gebieden. Op basis van de échte cijfers aangaande de waterkwaliteit. Op basis van de echte vervuilende bronnen. Op basis van feiten en niet van ambtelijk bedrog. De Franse president Macron heeft maandag 29 januari jl. aangekondigd de verplichte braaklegging van landbouwgrond, te schrappen. Uit dezelfde ambtelijke krimp-koker komen de bufferstroken in Nederland: ook maximaal 4% van de grond per boer, ook nutteloos als maatregel maar met enorme impact op de plaatsingsruimte! Schaf de bufferstroken en andere braakregels per direct af! En de minister van LNV heeft een enorm areaal aan mestplaatsingsruimte gerealiseerd! Oplossingen Minister Adema zegt dat hij de druk op de mestmarkt wil verlagen. Dat mag hij dan nu laten zien. We hebben hem hierboven de enige opties aangeboden die per direct een positief resultaat hebben. Vanuit de praktijk. Zonder weer onnodig boeren weg te pesten met het sloopbeleid waar dit Kabinet om herinnerd zal worden. Maak er nog wat van in deze demissionaire periode. Op de valreep. De enige krimp die wij accepteren is krimp van schadelijke regels! Namens het DDB Bestuur, Sieta van Keimpema, voorzitter

Einde Vertrekregeling leden-melkveehouders van FrieslandCampina

Was achteraf voor veel melkveehouders een mooie gouden handdruk: De Vertrekregeling die door de Europese Commissie als voorwaarde is gesteld voor de fusie is per 9 november 2023 beëindigd. De Vertrekregeling was bedoeld als stimulans voor leden-melkveehouders van FrieslandCampina om over te stappen naar een andere koper van boerderijmelk in Nederland. De beschikbare hoeveelheid melk voor de vertrekregeling bedroeg 1,2 miljard kg en is thans geheel verbruikt. Einde Regeling Beschikbaarstelling Melk De Regeling Beschikbaarstelling Melk betreft de andere voorwaarde die aan de fusie was verbonden. De regeling voorzag in de levering door FrieslandCampina van boerderijmelk aan de twee in het kader van de fusie verkochte bedrijven (Nijkerk en Bleskensgraaf) en aan derden die melk verwerken tot consumptiemelk(producten) of Nederlandse natuurkaas. Voor deze regeling was sinds 1 maart 2019 alleen nog melk beschikbaar voor levering aan de twee verkochte bedrijven. Als gevolg van het bereiken van de 1,2 kg miljard melk is ook de Regeling Beschikbaarstelling Melk per 9 november 2023 tot een einde gekomen. Einde fusiemaatregelen Met het einde van de Vertrekregeling en de Regeling Beschikbaarstelling Melk zijn de fusievoorwaarden van de Europese Commissie uit 2008 aangaande de fusie tussen Friesland Foods en Campina beëindigd. Voor de Vertrekregeling geldt alleen dat de verplichting tot terugbetaling van (een deel van) de vertrekpremie blijft bestaan indien gedurende drie jaar na vertrek niet aan de gestelde voorwaarden wordt voldaan.

Motie - Zo snel mogelijk overstappen naar een op emissiereductie gericht beleid

Dit is de motie in het betreffende topic van John: https://www.prikkebord.nl/topic/316188/ Voorgesteld 17 oktober 2023 De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat het recente rapport van de UvA, «Stikstofdepositie rond melkveebedrijven: ruimtelijke en temporele patronen», de eerdere stellingname van prof. Wim de Vries van de WUR bevestigt, namelijk dat er alleen een reële relatie is te leggen tussen emissie en depositie van ammoniak binnen een straal van 500 meter; overwegende dat in het huidige stikstofbeleid vooral gestuurd wordt op modelmatige depositiereductie; overwegende dat de Minister voor Natuur en Stikstof heeft aangekondigd de mogelijkheden voor het meer sturen op emissiereductie te verkennen; verzoekt de regering de resultaten van deze verkenning binnen een maand naar de Kamer te sturen en zo snel mogelijk – afgezien van de eerste 500 meter buiten een stikstofgevoelig Natura 2000-gebied – over te stappen naar een op emissiereductie gericht beleid, en gaat over tot de orde van de dag. Grinwis Vedder Van Campen Bron: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/moties/detail?id=2023Z17607&did=2023D42657

FrieslandCampina brengt vleesvervangers naar VK

FrieslandCampina gaat vleesvervangers introduceren in het Verenigd Koninkrijk onder het merk Tender’lish. Het is de eerste stap van de zuivelgigant op de Britse vleesvervangermarkt. Dit gaat het niet doen onder het internationale merk Valess, waaronder de producten in Nederland, België en Duitsland worden verkocht, maar onder de nieuwe naam Tender’lish. Het gaat om vier kipvervangers op basis van melkeiwit. Naar verwachting zijn de producten vanaf begin oktober te koop. Britse vleesvervangers in zwaar weer De Britse vleesvervangermarkt heeft het moeilijk. De bedrijven stellen dat de markt voor plantaardig daalt en er veel concurrentie is. Het bedrijf Meatless Farm ging onlangs failliet door gebrek aan financiering, maar is ternauwernood overgenomen door een concurrent. Foodbedrijf Samworth Brothers sluit mogelijk hun fabriek voor plantaardige producten door de dalende markt. Ook Plant & Bean vroeg faillissement aan en stopte Nestlé met de verkoop van plantaardige merken Garden Gourmet en Wunda. RFC toch naar VK Toch stapt FrieslandCampina nu in. Alison Lees, verantwoordelijk voor de markting van Tender’lish, zegt tegen nieuwssite The Grocer dat de ‘laatste zes maanden uitdagend waren’. “Toch, in een tijd dat veel producenten zich terugtrekken, wil FrieslandCampina volop investeren in toekomstige groei met de introductie van een vernieuwende, superieure kipvervanger.”

Het kabinet gaat verzuipen in de stront ( en de veehouders ook) De analyse....

Het 7de actie programma nitraat en het addendum gaan er voor zorgen dat we over enkele jaren verzuipen in de stront. Oud zuivelbaas Tjeerd is zeer effectief geweest om zijn oud broodheren het mes in de rug te steken. De analyse; We hebben nu nog 1.750.000 ha landbouwgrond. Tot 2027/2030 verliezen we daar het volgende areaal ( als plaatsingsruimte) door diverse gecreëerde opgaven. Ik benoem: Bufferstroken: 55000 ha 4% verplichte braak: 20.000 ha Bossenstrategie, middels sector plan: 125.000 ha Klimaatadaptatie: 125.000 De komende jaren blijft er 1.425.000 ha landbouwgrond over voor mestplaatsingsruimte (mits overgangsgebieden achterwege blijven) Het actie programma nitraat, wat eigenlijk bedoeld is voor de Nitraatrichtlijn maar nu zelfs gebruikt wordt voor coalitie afspraken, zorgt dat we naar een plaatsingsruimte gaan van 170 kg N per ha voor 695000 ha en 136 kg N per ha voor 730.000 ha. De totale plaatsingsruimte mest wordt over 3 jaar nationaal 217 miljoen kg N De productie in 2022 was 465 miljoen kg..... Met in acht neming dat er 3 miljoen kg N in de pilot mineralen concentraat gaat en toegepast wordt als kunstmest vervangers. En in BMC Moerdijk wordt er rond de 11 miljoen kg N verbrandt. Slotconclusie: Er is meer dan de helft van de mestproductie, 234 miljoen kg N, over 3 jaar niet meer te plaatsen. BASISVOORWAARDE NUMMER 1 EN 2 VOOR EEN LANDBOUW AKKOORD ZIJN: METEN EN TOESTEMMING VOOR GEBRUIK RENURE (met bijbehorende vergunning) Anders komt hongersnood dichterbij dan dat de meeste voor mogelijk houden!!!!

Vraag/oproep aan de minister!

Bij deze doe ik een oproep aan de minister van: LNV, N en S, I en W. Naar aanleiding van het CDM en CBS rapport over het rendement van emissie arme technieken, heeft de minister aan WUR een onderzoeksopdracht uitgezet. Deze onderzoeksopdracht had de volgende vraagstelling: - is de NP methode nauwkeurig genoeg om verschil in N verliezen tussen staltypes vast te stellen En - met de NP methode vaststellen of er sprake is van significante verschillen in N verliezen tussen traditionele en emissie arme staltypes Dit onderzoek is uitgevoerd in verschillende veehouderij sectoren. Screenshot 1: voorpagina van het concept wat sinds begin maart gepresenteerd is Screenshot 2: de belangrijkste conclusies. Toelichting op de NP methode. De verhouding tussen stikstof en fosfor in de mest zou moeten wijzigen bij emissie reducerende technieken. Op basis van geanonimiseerde KLW data van de jaren 2018, 2019 en 2020 en CBS cijfers zijn de twee onderzoeksvragen beantwoord. Vraagstelling aan de minister: - Waarom wordt dit zeer relevante onderzoek met opzienbarende resultaten al sinds begin maart onder de deurmat op het ministerie gehouden. - Waarom communiceert de minister niet met de tweede kamer inzake deze opzienbarende resultaten. - Hoe denkt de minister en provincie besturen , die de technieken via wetgeving en beleidsregels voorschreven aan veehouders, ontbrekende depositie ruimten in de vergunningen te repareren. - Heeft de minister een voorziening in het budget opgenomen om schade op veehouderij bedrijven te compenseren. - waarom wordt deze relevante informatie achtergehouden bij landbouw akkoord onderhandelingen en provinciale coalitie onderhandelingen? Verzoek aan de minister: communiceer zo spoedig mogelijk , deze week nog, met de tweede kamer over dit dossier. Tweede kamer leden , bevraag de minister over dit dossier aan de hand van de beschikbare informatie in dit bericht.

KOC1981


Topics
0
Reacties
163
Volgers

Over mij

Leeftijd: onbekend
Laatst online: 6u geleden

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering