Proformaberoep van Stichting Stiktof Claim

Proformaberoep van Stichting Stiktof Claim, door op de onderstaande link te klikken kun je hem vervolgens downloaden, in de handleiding die in de bijlage staat hoe dat moet, dan alleen je eigen gegevens even invullen en versturen maar👌 https://docs.google.com/document/d/1Ybl4fzctm3S7UKl44L-LhvCppZcotsDM/edit?usp=sharing&ouid=117438997487459204613&rtpof=true&sd=true ''Zoals jullie wellicht vernomen hebben ligt er momenteel een Wijzigingsbesluit Habitatrichtlijngebieden ter inzage. Deze is te vinden op onderstaande link: https://www.natura2000.nl/besluiten-ter-inzage-enof-nog-niet-definitief. Als u deze link opent vindt u onderaan de pagina de procedurewijzer hoe een beroep in z’n werk gaat. Het is belangrijk om dit besluit goed te bestuderen en de eventuele gevolgen voor uw bedrijf in te schatten. De inspraak door middel van een zienswijze was al in 2018 en nu is er nog mogelijkheid om bij een rechter beroep aan te tekenen. Bij deze mail vindt u een zogenaamde pro forma brief om beroep aan te tekenen. Pro forma houdt in dat u in ieder geval kenbaar maakt dat u beroep aantekent en dat u inhoudelijk later een reactie stuurt. Deze pro forma brief dient uiterlijk 11 januari 2023 bij de rechtbank van uw woonplaats binnen te zijn. Zorg ervoor dat u de brief aangetekend verstuurd! Op de website van Stichting Agrifacts https://stichtingagrifacts.nl/ vindt u meer inhoudelijke informatie.'' Succes er mee👍

Bestuur en ledenraad coöperatie maken keuzes voor toekomstbestendig FrieslandCampina

Tijdens de laatste vergadering van 2022 zijn er in de Ledenraad van Zuivelcoöperatie FrieslandCampina U.A. diverse besluiten genomen en bekend gemaakt. Voor de periode 2023-2025 wordt het Melkgeldreglement aangepast en krijgt vet een hogere waardering in de uitbetaling van het melkgeld ten opzichte van eiwit en lactose. Daarnaast wordt de systematiek van het duurzaamheidsprogramma Foqus planet vernieuwd. Leden-melkveehouders krijgen vooraf beter inzicht in wat bepaalde duurzaamheidsinspanningen concreet in euro’s opleveren. Er komt meer geld beschikbaar voor verduurzaming met een focus op klimaat; melkveehouders worden meer beloond voor het realiseren van broeikasgasreductie. Vanaf volgend jaar gaat FrieslandCampina ook zijn coöperatieve werkgebied in België en Duitsland uitbreiden. Tenslotte is de ledenraad bijgepraat over de laatste ontwikkelingen in de onderneming. Sybren Attema, voorzitter Zuivelcoöperatie FrieslandCampina U.A.: “In het afgelopen jaar heeft er binnen alle geledingen van onze coöperatie een intensieve dialoog plaatsgevonden over de vernieuwing van ons duurzaamheidsprogramma Foqus planet, aanpassingen in het melkgeldreglement en de uitbreiding van het coöperatieve werkgebied. De grote opkomst tijdens de lokale ledenbijeenkomsten en de bereidheid om mee te denken en te praten over de toekomst van onze coöperatie hebben geleid tot vernieuwingen en aanpassingen met een duidelijke focus op het realiseren van onze klimaatdoelen. Met de genomen besluiten geven we concrete invulling aan onze coöperatieve visie ‘Koers op 2030’.” De belangrijkste veranderingen met ingang van 2023 De Foqus planet-systematiek wordt aangepast waardoor het voor leden vóóraf inzichtelijk wordt waar de focus ligt en wat bepaalde duurzaamheidsinspanningen concreet opleveren in euro’s. De vernieuwde systematiek maakt het voor de coöperatie en de onderneming mogelijk om te bepalen op welke indicator(en) de focus moet liggen. Klimaat is op dit moment een belangrijk thema waarop FrieslandCampina wil versnellen; voor op het erf is in het Klimaatplan van FrieslandCampina een broeikasgasreductiedoelstelling opgenomen van 33 procent in 2030 ten opzichte van 2015. Daarom geldt binnen de nieuwe systematiek voor broeikasgasreductie een maximale toeslag van 1,50 euro per 100 kilogram melk. Daarnaast is het Melkgeldreglement voor de periode 2023-2025 aangepast. In de berekening van het melkgeld krijgt per januari 2023 vet een hogere waardering ten opzichte van eiwit en lactose. De verhouding tussen de componenten eiwit-, vet- en lactose verschuift van 10:5:1 (2020-2022) naar 6:4:0. Voor de garantieprijs gelden per 100 kilo melk de volgende nieuwe standaardgehaltes: voor eiwit 3,58 procent; voor vet 4,45 procent; en voor lactose 4,54 procent. Het reserveringsbeleid blijft ongewijzigd; 40 procent van de nettowinst wordt uitgekeerd aan de leden-melkveehouders en 60 procent wordt toegevoegd aan het eigen vermogen van de onderneming. In België wordt het coöperatieve werkgebied uitgebreid met de regio Aalter en Noord-Antwerpen/Noord-Limburg. In de tweede helft van 2023 zal in Noord-Duitsland een deel van de deelstaat Nedersaksen worden toegevoegd. Dat betekent dat melkveehouders die hun bedrijf in deze gebieden hebben melk kunnen leveren aan FrieslandCampina na toetreding tot de coöperatie. Bestuurswisselingen Bestuursleden Angelique Huijben-Pijnenburg en Sandra Addink-Berendsen, de laatste was tevens vicevoorzitter, treden dit jaar af als lid van het coöperatiebestuur en als lid van de raad van commissarissen van de onderneming. Per 13 december 2022 treden Sandra Stuijk en Herman Bakhuis toe tot het coöperatiebestuur. Sybren Attema, voorzitter Zuivelcoöperatie FrieslandCampina U.A.: “Angelique en Sandra hebben beiden een grote bijdrage geleverd aan het bestuur van de coöperatie en het toezicht op de onderneming. Naast dat het buitengewoon goede, kritische bestuurders zijn, nemen we afscheid van fijne betrokken collega’s. Ik bedank ze beiden uit de grond van mijn hart voor hun tomeloze inzet en hun bestuurlijke inbreng over de afgelopen jaren. De nieuwe bestuursleden, Sandra Stuijk en Herman Bakhuis, heet ik van harte welkom en wens ik veel succes in het bestuur van onze coöperatie.” Het coöperatiebestuur bestaat vanaf 13 december 2022 uit de volgende personen: Sybren Attema (voorzitter), Elze Jellema (vicevoorzitter), Herman Bakhuis, Nils den Besten, Hans Hettinga, Cor Hoogeveen, Hans Stöcker en Sandra Stuijk. Ontwikkelingen onderneming De ledenraad is bijgepraat over de laatste ontwikkelingen in de onderneming. FrieslandCampina wil blijven groeien in consumentenvoeding, betaalbare voeding, ingrediënten en gespecialiseerde voeding. Uitgangspunt daarbij is dat het portfolio nog relevanter wordt voor consumenten en professionele afnemers. Met nieuwe producten en innovaties speelt de onderneming in op ontwikkelingen en trends in de samenleving. Naast innovatieve en duurzamere zuivelproducten en ingrediënten zijn er inmiddels ook diverse nieuwe plantaardige varianten aan het portfolio toegevoegd. FrieslandCampina heeft over de hele linie te maken met sterk gestegen productiekosten voor o.a. grondstoffen, transport en energie. De onderneming heeft daar waar mogelijk noodzakelijke prijsstijgingen doorgevoerd. Volumes in consumentenmarkten staan daardoor onder druk. De verwachting is dat risico’s in verband met de economische ontwikkelingen en omwisselkoersen in de Sub-Sahara Afrika-regio (Nigeria) een materiële, negatieve impact zullen hebben op de FrieslandCampina groepsresultaten voor 2022. Ook hebben aanpassingen in het productienetwerk een lange termijn positieve impact, maar leiden deze op korte termijn tot afwaarderingen van activa en herstructureringsvoorzieningen. Al met al is CEO Hein Schumacher positief over de onderliggende resultaatontwikkeling van de onderneming en de realisatie van de strategie, maar noemde vooruitlopend op de jaarcijfers geen concrete bedragen. FrieslandCampina publiceert zijn jaarresultaten op 21 februari 2023. Bron: Friesland Campina

‘Veedichtheidsnorm beter dan uitkoopplan Remkes’

Persbericht 17 oktober 2022 Binnen één jaar 500-600 piekbelasters uitkopen, zoals Johan Remkes voorstelt in zijn rapport, is onhaalbaar en ontzettend duur. En het ontziet overblijvende niet-duurzaam werkende boeren. Het is de vraag of dit standhoudt bij de Europese Commissie; het draagt in elk geval niet bij aan de noodzakelijke overgang naar een duurzame landbouw. Een algemene norm voor het maximumaantal dieren per hectare doet dat laatste wel. Dat stelt Johan Sliggers (voormalig themacoördinator verzuring bij het ministerie van Milieu) in het Tijdschrift Milieu nr. 4, dat op 17 oktober verschijnt. Een veedichtheidsnorm schept duidelijkheid en perspectief voor boeren en geeft provincies een handvat om mee te werken. Sliggers rekent met een veedichtheidsnorm van 2,3 GrootVeeEenheden (GVE) per hectare. Een GVE is één rund, 150 kippen of 5 varkens. Wanneer men alle beesten in Nederland in GVE’s uitdrukt en deelt door het totale landbouwoppervlak, komt dat momenteel uit op 3,8 GVE/ha: ruim boven de norm. Noord-Brabant is koploper met 8,1 GVE/ha. Grote voordelen van een algemene veedichtheidsnorm zijn dat die het speelveld gelijkmaakt en eenvoudig te handhaven is. Er zijn geen lokale emissie- en/of depositieberekeningen voor nodig; een grote vereenvoudiging. Een eerste ruwe berekening laat zien dat het toepassen van 2,3 GVE/ha 50% minder ammoniakuitstoot geeft. Sliggers verbaast zich erover dat beleidsmakers ammoniak (NH3) en stikstofoxiden (NOx) op één hoop gooien en daarmee projecten waar NOx vrijkomt op pauze zetten. Voor de natuur geeft een kilo minder NH3 namelijk vijftig keer zoveel positief effect als een kilo minder NOx. Ook is de uitstoot van NOx al veel meer verminderd dan die van NH3; de NH3-emissies dalen sinds 2000 nauwelijks meer. De NOx-emissies zullen bovendien automatisch verder dalen door het klimaatbeleid, maar die van NH3 niet. Focus dus op NH3 om de rest van Nederland van het slot te halen, stelt Sliggers voor. Boeren uitkopen is volgens Sliggers een nieuw geitenpaadje dat niet lang zal standhouden. De overblijvende boeren leggen het op termijn af tegen het buitenland waar meer (goedkope) grond en arbeidskracht is. Feitelijk is uitkopen weggegooid belastinggeld. Het geld kan beter worden besteed om boeren te helpen de omslag te maken naar minder intensief boeren. Sliggers stelt verder voor om boeren meer te laten verdienen door het lage btw-tarief toe te passen op duurzaam geproduceerd vlees, zuivel en eieren, en het hoge tarief te heffen over niet-duurzame producten. Over het tijdschrift Tijdschrift Milieu is een uitgave van VVM netwerk voor milieuprofessionals. Het artikel van Johan Sliggers is te lezen via https://www.vvm.info/nieuws/de-uitweg-uit-het-stikstofmoeras-een-veedichtheidsnorm

Boer moet en kán ook extensiveren | opinie

Opinie: Jeltsje van der Meer-Kooistra en Henk Folmer, respectievelijk hoogleraar financieel management en ruimtelijke economie aan de Rijksuniversiteit Groningen Eindelijk erkent de overheid dat de Nederlandse natuur in zorgwekkende staat verkeert. Om het tij te keren is een omschakeling in de landbouw nodig. Kansen genoeg. De voedselschaarste tijdens de oorlog indachtig, werden boeren door de naoorlogse kabinetten, en vanaf 1962 door de Europese Commissie, aangezet te intensiveren en te specialiseren om de productiviteit te verhogen. Door voorlichting en onderwijs werden zij aangemoedigd de nieuwste landbouwmethoden en technieken toe te passen en kunstmest, bestrijdingsmiddelen, krachtvoer, en eiwitrijk gras te gebruiken. Ook werden op uitgebreide schaal ruilverkavelingen opgezet, werd schaalvergroting gestimuleerd en werden afwateringssystemen ontwikkeld om de grondwaterstand te verlagen, grondbewerking te vergemakkelijken en seizoensverlenging te bevorderen. Met boetes en grondonteigening werden boeren die zich tegen de ruilverkavelingen verzetten, in het gareel gedwongen. Dit alles werd overgoten met forse subsidies. Sympathie van de consument Bovendien hoefden de boeren zich geen zorgen te maken over overschotten. Deze werden door Brussel opgekocht met als gevolg uitdijende boterbergen en melkplassen. Wanneer hiervoor intern geen oplossingen werden gevonden, werden de overschotten gedumpt in de ontwikkelingslanden met desastreuze gevolgen voor de inheemse boeren. Ook over concurrentie van buiten de EU hoefden de boeren niet in te zitten omdat importen gereguleerd werden door quota’s en invoerrechten. Het overheidsbeleid werd ondersteund en gefaciliteerd door de banken met gunstige financieringsvoorwaarden, de agro-industrie, de zuivelcoöperaties en de supermarkten. Ook konden de boeren rekenen op sympathie van de consumenten, omdat zij altijd voldoende voedsel leverden van zeer hoge kwaliteit tegen een zeer lage prijs. Nadelige gevolgen De nadelige gevolgen van de intensieve bedrijfsvoering ervaren we al sinds de jaren zeventig. Niet alleen de kwaliteit van natuur, landschap, water en biodiversiteit is sterk achteruitgegaan, maar ook de gezondheid van mens en dier wordt hierdoor aangetast. Daarnaast draagt de intensieve bedrijfsvoering bij aan klimaatverandering en bedreigt deze de import van grondstoffen als soja en de biodiversiteit in ontwikkelingslanden in Zuidoost-Azië en Latijns-Amerika. In het nationale en het Europese landbouwbeleid speelden natuur, milieu en landschap aanvankelijk een ondergeschikte rol. Pas sinds de negentiger jaren komt de bescherming van het milieu in beeld en vanaf 2013 worden klimaatverandering en het duurzaam gebruik van de natuurlijke hulpbronnen als volwaardige doelstellingen erkend, naast de hoofddoelstelling van de productie van voedsel van goede kwaliteit tegen een zo laag mogelijke prijs. Meer doen Er is sinds de jaren negentig qua milieu veel ten goede veranderd in de Nederlandse landbouw, zoals onder meer blijkt uit het feit dat de stikstofuitstoot sinds 1990 meer dan gehalveerd is (WUR, Stikstofdossier, 2020). Maar voor een wezenlijke verbetering van het milieu en een duurzaam gebruik van de natuurlijke hulpbronnen zal nog veel meer gedaan moeten worden. Zo stagneerde sinds 2010 de reductie van de stikstofuitstoot onder de opeenvolgende kabinetten Rutte. Mede dankzij een sterke landbouwlobby wonnen partijpolitieke belangen het steeds van het maatschappelijk belang. Dankzij de uitspraak van de Raad van State in 2019 is het huidige kabinet evenwel gedwongen om de stikstofuitstoot drastisch te reduceren. Omdat de landbouw gewend was dat de politiek altijd boog voor haar wensen, zijn de drastische kabinetsplannen de boeren rauw op het dak gevallen. Van de ene op de andere dag werden hun door de overheid rijkelijk gesubsidieerde groeiplannen doorkruist door de plannen van diezelfde overheid, maar nu in de vorm van krimp van de veestapel met bedrijfsverplaatsing, bedrijfsbeëindiging of een op de natuur afgestemde bedrijfsvoering tot gevolg. Perspectieven en kansen Eindelijk erkent de overheid dat de Nederlandse natuur in een zorgwekkende toestand verkeert en dat voor het herstel ervan een forse beperking van de stikstofdeposities noodzakelijk is. Als belangrijkste stikstofbron zal de landbouw een forse bijdrage moeten leveren, zoals voorzien in de kabinetsplannen. Maar de kabinetsplannen bevatten ook een aanzienlijke financiële ondersteuning van 25 miljard euro. Dit bedrag biedt perspectieven en kansen voor de landbouw in de vorm van omschakeling naar bedrijfsvoeringen met minder stikstofuitstoot, zoals circulaire, natuurinclusieve of biologische landbouw, bedrijfsverplaatsing of bedrijfsbeëindiging. Bovendien overlegt het kabinet met bedrijven in de landbouwketen die destijds de intensivering hebben gefaciliteerd maar nalieten te wijzen op de nadelige effecten van een intensieve bedrijfsvoering, over het creëren van een gezond verdienmodel voor de boeren. Uit cijfers blijkt dat de boeren slechts in geringe mate delen in de winsten die in de landbouwketen worden gerealiseerd. Streep door vergunningen Afgaand op het succes van de transformatie van de Nederlandse landbouw van een kleinschalige, laagproductieve landbouw naar een van de meest moderne en meest productieve ter wereld, is de uitvoering van de kabinetsplannen technisch en economisch haalbaar. Dit geldt niet voor de in omloop zijnde alternatieve plannen in de vorm van technische aanpassingen, zoals de installatie van emissiearme stalvloeren. Onderzoek wijst uit dat de reductie van de stikstofemissie in de praktijk aanzienlijk geringer is dan fabrikanten claimen. Daarom heeft de Raad van State onlangs een streep gehaald door de natuurvergunningen verleend aan drie boeren met een emissiearme stal. Verder is reductie van de veestapel nodig vanwege de vereiste aanpak van andere milieuproblemen. Het gaat dan met name de verbetering van de waterkwaliteit en de biodiversiteit, de reductie van de uitstoot van broeikasgassen en de opslag van overtollig water. Dat laatste moet leiden tot hogere grondwaterstanden in het voorjaar, waarmee de neerslagtekorten in de steeds warmere en drogere zomers kunnen worden aangevuld Jeltsje van der Meer-Kooistra en Henk Folmer, respectievelijk hoogleraar financieel management en ruimtelijke economie aan de Rijksuniversiteit Groningen

Gevolgen verlies derogatie.

Komende vrijdag stemt het nitraat committee definitief voor uitfaseren derogatie voor Nederland. Staghouwer liep wat dat betreft voor de muziek uit. We laten even in het midden of Nederland actief verzocht heeft voor beëindiging of dat Brussel dat besloten heeft. Maar wat zijn de gevolgen. Ik ben eens wat aan het rekenen en zoeken geweest. Uitgangspunten Derogatie werd aangevraagd voor 800.000 ha, eenderde voor de 230 kg N norm en tweederde voor de 250 kg N norm Bij afschaffing betekent dat gemiddeld 75 kg N per ha verlies aan plaatsingsruimte voor graasdiermest , 60 miljoen kg N aan plaatsingsruimte. Een paar rekensommen 60 miljoen N extra mestafzet x €4 (16 a 17 euro per M3) 60 miljoen N aankoop kunstmest x €2 Totaal kosten voor de sector €360 miljoen per jaar of €450 per ha aangevraagde derogatie per jaar. Aanzienlijk Maar er stond meer is de kamerbrief van maandag 5 september wat onderbelicht blijft Er loopt een pilot mineralenconcentraat, deze is in 2021 voor het jaar 2022 verlengt. Maar 2023? Bij geen verlenging is dit een klap voor zowel de melkveehouderij, akkerbouw als varkenshouderij. Daarnaast verdwijnt er zo'n 350.000 ha aan mestplaatsingsruimte. Rundvee mest is alleen met de mestkraker van JOZ te verwerken. Anders zal er veel meer varkensmest verwerkt moeten worden. Maar in de kamerbrief valt te lezen dat men niet kiest voor mestverwerking maar voor aanpassingen aan de mestproductie plafonds. Zeg maar de pluimvee, varkens en fosfaat rechten. Binnen de laatste wijzigingen Meststoffenwet is hier al op voorgesorteerd. 350000 ha plaatsingsruimte vertegenwoordigd zo'n 525.000 grootvee eenheden. Hieronder twee afbeeldingen die belangrijk worden. De nationale stikstof balans, die door verlies derogatie alleen maar schever wordt. En een afbeelding over de verliezen bij gebruik kunstmest. Daarnaast heeft het verlies van derogatie ook nog een enorme impact op broeikasgassen. Kunstmest productie, meer mest op de assen, meer verwerken.... Of een extreme veekrimp Door de hoge opbrengst prijzen is zo"n beetje de hele agrarische sector incl vertegenwoordigers ingedut. MAAR IK ZOU MAAR OP MIjN HOEDE ZIJN........

Volendammer jurist haalt uit naar stikstofbeleid: ‘Wat hier gebeurt is echt super-onrechtmatig’

Jurist Martin Schilder bekritiseert het in zijn ogen ‘onrechtmatige’ overheidsbeleid tegenover boeren en vissers. En de huidige stikstofaanpak van de Nederlandse regering. De Volendammer weet alles over de Europese wetgeving achter Natura2000, alsmede over de Europese landbouw- en visserijwetgeving met betrekking tot de voedselvoorziening. Volgens hem wordt voedsel nog duurder met elke boer en visser die de overheid saneert. Schilder vond dat het tijd werd voor actie en werkte het hele kermisweekend door om een wetenschappelijk artikel te schrijven over deze kwestie. Dat artikel staat nu op de agendering van verschillende juridische tijdschriften die volgens hem veel gelezen worden in politiek Den Haag. De jurist promoveerde twee jaar geleden op het onderwerp ‘De gevolgen van de verhandelbaarheid van visrechten’. Naast dit thema bijt hij zich nu ook vast in de stikstofproblematiek, werkt hij voltijds als universitair docent, als onderzoeker aan de Open Universiteit en als freelance consultant bij Deloitte. Schilder licht toe waarom hij niet langer wilde wachten met het schrijven van zijn artikel: ,,De laatste tijd kreeg ik steeds verzoeken of ik wat wilde zeggen over dit veelbesproken thema. Eerst wilde ik dit niet, maar ik werd later toch overtuigd. Ik heb ervoor gekozen om het onderwerp in eerste instantie op een algemene manier te benaderen. Als er dan commentaar op komt, kan ik altijd nog de diepte ingaan.” Afgelopen week sprak de Raad van State zich uit tegen de uitbreidingsmogelijkheden van emissie-vrije stallen. In een eerder Nivo-artikel had Schilder het al over de grote invloed van NGO’s, vaak organisaties die opkomen voor de natuur. ,,Deze rechtszaak is aangespannen door de NGO’s. De Raad van State is in het verleden al een paar keer de mist ingegaan. Onder andere op het gebied van de toeslagenaffaire en andere onderwerpen. Deze uitspraak neigt wederom naar een bepaalde partijdigheid qua wetenschap en jegens een bepaalde sector. Dit onderwerp hoort helemaal niet daar te liggen, maar bij de Hoge Raad. Die moet uitleg geven over de verordeningen over landbouw en visserij ten opzichte van Natura2000.” ‘De situatie is nu zo krom dat zowel de politiek als de rechtspraak regeert onder druk van NGO’s’ Schilder bestudeerde vorige week nog eens de nieuwste wetgeving op deze terreinen. Hij haalt enkele gegevens aan die er zijn over de landbouwsector in Nederland en de hele EU. ,,Nederland had in 2021 een recorduitvoer van 105 miljard euro. Een zeer groot aandeel van de voedselproductie op ons continent neemt Nederland voor zijn rekening. Dat kan zij door alle kennis en ‘knowhow’ die het bezit. Onze boeren voorzien ook delen van Afrika van voedsel en verspreiden informatie om dit werelddeel groener te krijgen. Worden onze agrariërs gesaneerd, dan stijgen de toch al hoge voedselprijzen met nog eens honderd procent. Dat kan ik je garanderen. Dit blijkt ook uit alle berekeningen van het LEI (Landbouw Economisch Instituut) en WUR (Wageningen University Research).” De Volendammer rechtsgeleerde ontkent niet dat de Nederlandse stikstofuitstoot hoog is. Maar dit is volgens hem voornamelijk te wijten aan de dichtheid van de bevolking ten opzichte van de dieren. Hij ziet andere oplossingen voor het omlaag brengen hiervan dan de sanering van bedrijven. ,,Een groot deel van de emissie ontstaat door het voedsel dat de dieren krijgen. Ze krijgen nu voer, gemaakt van palmolie en vismeel. Terwijl een koe gewend is om gras te eten, geen vismeel. Dat doen ze om de varkens en koeien sneller te laten groeien. Ze geven daardoor meer melk en worden sterker, groter. Door ander voer te geven, kun je een groot deel van de stikstofuitstoot verminderen. De regering wil niks horen over eventuele alternatieven en dat is zeer kwalijk.” De regering stelde eerder dat dergelijke innovaties niet genoeg bijdragen aan het terugdringen van deze emissie. Volgens Schilder worden deze inzichten vooral ‘gepropageerd door de NGO’s’. Hij is bezig met een onderzoek over deze organisaties dat volgens hem meer teweeg gaat brengen dan alle eerdere Nederlandse affaires bij elkaar. Nu al ziet hij dat deze natuurclubs een ‘verdienmodel’ zijn geworden. Schilder heeft ‘op zich wel vertrouwen’ in de onafhankelijke rechtspraak. Alleen merkt hij dat het recht soms op een verkeerde manier wordt toegepast. Hetgeen volgens hem nu ook aan de orde is in het stikstofdossier. Zijn conclusie is niet mals. Namelijk dat de centrale en decentrale overheden zich niet houden aan de uitvoering van de Europese landbouw- en visserijverordeningen. ,,Zij laten de Natura2000-richtlijn prevaleren boven die verordeningen, terwijl dit andersom hoort te zijn. De situatie is nu zo krom geworden dat zowel de politiek als de rechtspraak regeert onder druk van de NGO’s. Minister Van der Wal gaf dit zelfs toe. Zij zei: ‘Als we niet snel een overeenkomst met de boeren bereiken, dan worden er rechtszaken tegen ons aangespannen door de NGO’s’. Ze zijn bang voor deze organisaties en het ambtenarenapparaat lijdt daar ook onder. Door de rechtszaken die voortdurend worden gestart.” ‘De overheid speelt met vuur, want de steeds hoger oplopende voedsel- en energieprijzen veroorzaken armoede en armoede leidt tot grote economische en maatschappelijke problemen’ Volgens Schilder valt de boeren en vissers eveneens wat te verwijten. Enigszins geagiteerd vertelt hij over waar zij het in zijn ogen laten liggen. ,,Zij doen helemaal niks op juridisch gebied. Terwijl ik al heel lang zeg dat ze rechtszaken moeten aanspannen. Als ze dat doen, dan staan ze sterk. Nu doen ze domme dingen, zoals wegen stil leggen. De Natura2000-wetgeving beslaat niet meer dan dertig pagina’s. De Europese verordeningen over landbouw en visserij bestrijken tienduizenden pagina’s. Die ‘overrulen’ de natuurbeschermingswetten. In mijn stuk leg ik uit hoe een overheidsbeleid tot stand komt en waar men rekening mee moet houden als dit een eenmaal loopt. Ook verwijs ik naar documenten die beschrijven hoe de Nederlandse overheid zich ten opzichte van de landbouw en visserij dient te gedragen.” De jurist onderbouwt dit door een recent advies van onder meer het Europees Economisch Sociaal Comité van het Europese Parlement. ,,Dergelijke EU-documenten en regelgeving worden geschreven door de hoogste ambtenaren en hebben rechtstreekse werking. Daar staat letterlijk in dat juist nu alle boeren en vissers omvangrijke financiële steun moeten krijgen. Deze twee belangrijke documenten kun je zo opzoeken. En wat doen ze? Ze doen precies het tegenovergestelde.” Schilder gaat met zijn uitspraken in tegen breedgedragen opvattingen bij sommige delen van de samenleving en bij de regering. De jurist twijfelt desondanks niet aan zijn gelijk op dit punt. ,,Anders zou ik dit niet doen. Wat hier gebeurt is echt super-onrechtmatig, voor honderd procent. De overheid speelt met vuur, want de steeds hoger oplopende voedsel- en energieprijzen veroorzaken armoede en armoede leidt tot grote economische en maatschappelijke problemen. Hopelijk helpt dit artikel om boerenorganisaties en de vissers op de juiste manier in beweging te krijgen.” Bron: NIVO

We zijn getuige van een opstand van de elite tegen het volk

Door RONALD PLASTERK Bij revoluties keren de massa’s zich tegen de heersende elite. Maar het kan ook andersom, en daar zijn we nu getuige van: een opstand van de elite tegen het volk. Het is interessant dat dit al in 1995 was voorzien door de Amerikaanse historicus Christopher Lasch in zijn boek The revolt of the elites and the betrayal of democracy : de revolutie van de elites en het verraad van de democratie. Mocht de naam Lasch u bekend voorkomen: hij werd eind jaren zeventig beroemd met The culture of narcissism dat een soort cultboek werd, een dikke paarse pocket die je in je rugzak meenam op vakantie Lasch is overleden; het werk over de opstand van de elites heeft hij met zijn laatste krachten geschreven in 1995, dus bijna dertig jaar geleden. In het boek signaleert Lasch: ’De elite, die geld en informatie beheerst, die liefdadige instellingen en universiteiten bestuurt, die de culturele producties en het publieke debat in de hand heeft, is zelf het geloof in de westerse beschaving verloren. De elite laat de middenklasse in de steek, verdeelt het land en verraadt de democratie.’ Het zijn grote woorden, maar Lasch verwoordt hoe veel burgers het nu ervaren. Veel mensen zijn dit jaar tijdens de zomervakantie in eigen land gebleven. (Overigens plaatste een prominente GroenLinks-wethouder trots vakantiefoto’s op sociale media van zijn gezinsreis met het vliegtuig naar Amerika. Hij maakte met deze vakantie het door GL bepleite CO2-budget voor honderd huisgezinnen op). Maar wie in eigen land op vakantie was, zag overal omgekeerde vlaggen. Radicalen Als je D66 gelooft, vormen de boze boeren een kleine minderheid radicalen, rijke ondernemers met megastallen. Maar in het land van de pannenkoekenhuizen en kinderboerderijen, de kaaswinkeltjes en de dorpspleintjes zie je de omgekeerde vlag bij rijtjeshuizen, en wapperen de rode boerenzakdoeken op e-bikes. Gewone mensen zijn het vertrouwen in de overheid kwijt. De regeringspartijen zijn de helft van hun kiezers kwijt, hebben minder dan een derde van het electoraat over, terwijl de linkse oppositie daar niet van profiteert; logisch, omdat PvdA en GL de regeringsplannen steunen. Het verlies van vertrouwen in de overheid door ’de gewone mensen’, zoals de PvdA hen vroeger noemde, of ’de mensen in het land’ zoals ze heetten bij de VVD, is een logisch gevolg van het dedain waarmee de gevestigde partijen de bevolking behandelen. Boerenrapalje In NRC, spreekbuis van de elite, schreef journalist Hubert Smeets deze week dat het CDA overbodig is geworden, en gaf daarvoor deze reden: ’Het CDA is niet in staat het boerenrapalje op trekkers te isoleren en eigen klassieke polderclubs als de LTO te disciplineren.’ Dit is om twee redenen opmerkelijk. Ten eerste is in deze optiek de taak van politici niet om het volk te vertegenwoordigen, maar om het volk aan banden te leggen. ’Volksvertegenwoordigen’ wordt als populistisch beschouwd, terwijl je toch zou zeggen dat onze democratie erop gebaseerd is. Maar NRC spreekt volksvertegenwoordigers erop aan dat het hun taak is om hun achterban te disciplineren. Verder is het woordgebruik opvallend. ’Rapalje’ is een archaïsch woord, synoniem met schorriemorrie, janhagel, gepeupel, crapuul, tuig van de richel. Het wordt eigenlijk nooit in ernst gebruikt, hooguit ironisch. In de boeken van Marten Toonder praat Markies de Canteclaer zo, en die zegt er ’parbleu’ bij. Maar NRC gebruikt het om gewone mensen te beschrijven. De elite is kosmopolitisch, gaat op vliegvakantie naar de Verenigde Staten en vindt tegelijk dat de andere mensen zouden moeten consuminderen, vindt – zoals Timmermans en zijn ambtenaren zeggen, en in de Volkskrant scribent Schimmelpenninck (parbleu) – dat mensen jarenlang te weinig voor hun energie en eten betaald hebben. De elite is voor overdracht van macht naar Brussel, vindt het prima dat er steeds meer mensen naar Nederland verhuizen, maar houdt goed in de gaten dat nieuwkomers niet bij hen in de buurt komen wonen maar bij het schorriemorrie. De elite bezoekt culturele evenementen die gesubsidieerd worden door belasting opgebracht door het janhagel, en kijkt neer op André Rieu omdat hij zonder subsidie muziek maakt waar mensen maandenlang voor sparen, en omdat hij iedere avond 12.000 mensen van klassieke muziek laat genieten. Voor de gek houden De elite pikt het niet langer naar de pijpen van het electoraat te dansen, en zet alle middelen in om te zeggen: het moet zoals wij bedacht hebben! Als je zegt dat het stikstofbeleid, waar elk huisgezin 4000 euro aan meebetaalt, ondoordacht is, ben je stikstof-ontkenner. Maar je kunt mensen niet allemaal de hele tijd voor de gek houden, en mensen hebben het door. De regering zal waarschijnlijk niet vallen, omdat er na verkiezingen geen meerderheid te behalen is zonder partijen waar het rapalje op stemt. Maar het beste zou zijn als volksvertegenwoordigers weer het volk gaan vertegenwoordigen: de VVD de ondernemers en middenstanders, het CDA de boeren, burgers en buitenlui, de CU de Urkse en Spakenburgse vissers, en de PvdA de arbeiders. https://www.telegraaf.nl/watuzegt/1457373450/we-zijn-getuige-van-een-opstand-van-de-elite-tegen-het-volk

eerste pasmelders moeten krimpen...

Eerste PAS-melders moeten krimpen, Overijssel dreigt met dwangsommen 29 augustus 2022ZwolleOverijssel Als drie PAS-melders in Overijssel niet binnen vier tot zes maanden hun bedrijfsvoering hebben aangepast of gelegaliseerd krijgen zij dwangsommen van de provincie opgelegd. Het betreft drie veehouders in respectievelijk Den Velde, Haaksbergen en Kampen. Overijssel geeft hiermee gehoor aan een rechterlijke uitspraak. Drie Overijsselse veehouders hebben twee opties om het betalen van een eerste dwangsom binnen vier tot zes maanden te voorkomen. Aldus de uitleg van woordvoerder Jelmer Geerds van de provincie Overijssel. „Ofwel de bedrijfsvoering moet aangepast worden zodat er niet langer sprake is van een overtreding. Ofwel er moet op een andere wijze legalisatie plaatsvinden.” Maximaal 60.000 euro Indien na de gestelde termijn nog steeds sprake is van een overtreding wordt een eerste dwangsom opgelegd, vervolgt Geerds zijn uitleg. „Deze verschilt per bedrijf van 10.000 - één bedrijf - tot 15.000 euro bij twee bedrijven. Mocht er drie maanden later nog steeds sprake zijn van een overtreding, dan wordt een tweede dwangsom van 15.000 euro verbeurd verklaard in twee van de gevallen.” In totaal geldt er in deze gevallen een maximum van 60 duizend euro, met maximaal één constatering per drie maanden. Bij het andere bedrijf geldt er een maximum van 30.000 euro, met maximaal één constatering per vier maanden. De woordvoerder opnieuw: „De hoogte van de dwangsom gebaseerd op wettelijke en juridische uitgangspunten, waarin de ernst en omvang van de overtreding, de zwaarte van het geschonden belang en de beoogde werking van de dwangsomoplegging de uiteindelijke hoogte bepalen.” Opkoopregeling aangekondigd Gedeputeerde Staten (GS) hebben uitgesproken zich maximaal te willen inspannen om PAS-melders in Overijssel te helpen, stelt Geerds. „Daartoe is een eigen opkoopregeling aangekondigd, waarvoor 25 miljoen is gereserveerd. Deze regeling wordt momenteel uitgewerkt om vervolgens stikstofruimte ‘uit te markt’ te kunnen halen. Ondertussen is en blijft de provincie in gesprek met de PAS-melders om mee te denken over oplossingen." Dat heeft ertoe geleid dat inmiddels bij vier van de zeven PAS-melders waar een handhavingstraject werd aangekondigd niet langer sprake is van een overtreding. „GS blijven zich ook voor de drie andere PAS-melders inspannen. Zolang legalisatie nog geen feit is geldt voor de provincie echter een beginselplicht tot handhaving." Handhavingsverzoeken MOB De rechterlijke uitspraak volgde op handhavingsverzoeken tegen twaalf PAS-melders door MOB (de Mobilisation for the Environment van Johan Vollenbroek, red.), legt Geerds uit. „De provincie Overijssel heeft deze handhavingsverzoeken afgewezen, maar dit besluit is door de Rechtbank Overijssel vernietigd. Na bestudering van de uitspraak, het in kaart brengen van de consequenties en het informeren van deze bedrijven hebben Gedeputeerde Staten medio juni moeten besluiten over te moeten gaan tot het starten van een handhavingstraject bij zeven veehouderijen." Bij vier PAS-melders is intussen gebleken dat geen sprake is van een overtreding omdat de minder dieren worden gehouden dan in de PAS-melding was aangegeven, vertelt Geerds. „Bij drie PAS-melders is wél sprake van een overtreding. Zij hebben een brief ontvangen waarin een last onder dwangsom wordt opgelegd gericht op het beëindigen van de overtreding.” Emoties en onzekerheid Geerds tot slot: „Juist omdat GS zich realiseren dat deze boodschap emoties en nog meer onzekerheid kunnen oproepen, hebben gedeputeerden persoonlijk contact met de betreffende ondernemers. Ook het Rijk heeft uitgesproken prioriteit te willen geven aan het oplossen van onzekerheid voor PAS-melders.”

Steun juridische ondersteuning - Zonder geld kunnen we niets

Het fundament deugt niet! Nagenoeg alle boeren zijn het erover eens dat er serieuze stappen nodig zijn vanuit het Kabinet vóór we kunnen spreken over manieren om emissies terug te brengen. Vanuit Kabinetspartijen worden hier voorzichtige stappen op gezet, maar het is belangrijk dat dit concreet en duidelijk wordt. Met name op de punten KDW, modellering en drempelwaarde. Agractie Nederland heeft daarnaast concrete openingen onderzocht om dit fundament juridisch aan te vechten. Er zijn voldoende haakjes en redeneerlijnen om verder uit te werken en te onderzoeken, maar, dit vergt nationale en internationale expertise. Niettemin willen wij daarvoor gaan! We lopen immers meer dan 5 jaar achter op MOB en consorten, die het juridische spoor al jarenlang met succes bewandelt! Zonder geld kunnen we niets. Om ons vooronderzoek concreet uit te breiden en helderheid op belangrijke punten te krijgen is in eerste aanleg € 30000.—nodig. Zonder garantie op succes, maar voor de sector is het absolute noodzaak hiermee aan de slag te gaan! Wanneer we daadwerkelijk besluiten te gaan procederen met de beste juridische internationale expertise en ondersteuning hebben we het noodzakelijke budget hiervoor begroot op € 150000.— Wanneer jullie de noodzaak onderschrijven dat we ook dit spoor voortvarend gaan oppakken roepen we jullie op het fonds dat we hiervoor hebben opgericht royaal te steunen door jullie bijdragen. We nemen in deze route de input van alle sectorpartijen en ondersteunende stichtingen mee om daadwerkelijk een vuist te kunnen maken. Het is nú de hoogste tijd om aan de slag te gaan, omdat de proceduretijd al snel oploopt tot 2 – 4 jaar, en de overheid de beste juristen tegenover ons zal stellen. Dit weerhoudt ons niet om, met jullie steun, aan de slag te gaan in het belang van onze sector! Zodra het bedrag voor het uitgebreidere vooronderzoek is bereikt zullen we dit voortvarend oppakken en jullie verslag doen van de ontwikkelingen en bestedingen. Vind jij ook dat dit moet gebeuren?, steun dan HIER en lees meer informatie!: https://www.doneeractie.nl/fonds-juridische-ondersteuning/-66909

Boeren hebben geen "recht" om boer te zijn?

De boerenhaters hebben weer iets nieuws bedacht. Naar aanleiding van onder andere de uitlatingen van Maxim Hartman op TV roepen duizenden twitteraars in koor hoeveel beroepsgroepen er wel niet zonder morren verdwenen zijn. Ook roepen ze dat boeren geen "recht" hebben op hun beroep. En eigenlijk ook niet op een zak geld. Men roept nu bijvoorbeeld dat kolenboeren ook "zonder morren en zonder vergoeding" verdwenen zijn. Dat is ten eerste [url=https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010372765:mpeg21:a0086]feitelijk onjuist[/url]. Ten tweede is dit niet direct te wijten aan kabinetsbeleid. Er is tegen geen enkele kolenboer gezegd: "Je moet 74% minder verkopen omdat je pand op de verkeerde plek staat". De vraag veranderde wel. Kolen raakten uit de gratie voor petroleum en later gas. Maar de handelaren konden zelf kijken of ze naast kolen iets anders wilden verkopen. Dat is marktwerking.   [b]Boeren verdwijnen niet vanwege marktwerking[/b] Zolang de samenleving voedsel koopt is er markt voor de producten van boeren. Er is nog steeds vraag naar echt vlees en echte zuivel. Zowel in ons land als in het buitenland. Ook al levert het in sommige jaren geen dikke boterham op. Je kunt er wel van leven. En sommige mensen kunnen een hekel hebben aan boeren, maar zolang een boer legaal bezig is mag hij gewoon zijn onderneming runnen.  Dus roepen dat de "samenleving het niet meer wil" is vooral het uitspreken van de hoop van een paar activisten. De praktijk wijst anders uit.        [b]Boeren genieten helemaal geen voorkeursbehandeling[/b] Iedereen die slachtoffer wordt van wijzigingen in bestemmingsplannen kan aanspraak maken op planschade. Dat geldt voor zowel ondernemers als particulieren. Dus boeren worden niet anders behandeld. [b]Iedereen heeft rechten[/b] Als je ontslagen wordt dan heb je recht op ontslagvergoeding van je baas. Als je onderneming stopt vanwege een wijziging in een bestemmingsplan, dan heb je recht op planschade. Als de overheid de regels aanpast dan kun je kijken of je wilt investeren.  Als de overheid je wil dwingen om je bedrijf te stoppen dan moeten ze met een zak geld komen. En als je dat niet wilt, dan hoef je dat niet direct te accepteren en dan heb je altijd nog het recht om te protesteren.    

De Tweede Kamer heeft meerdere moties aangenomen over het stikstofbeleid

De Tweede Kamer heeft meerdere moties aangenomen over het stikstofbeleid. Een overzicht. - De ministers moeten langs de grens met Duitsland zich op de hoogte stellen van de verschillen in beleid aan weerszijden van de grens en aan de Kamer voorstellen doen om die verschillen zo klein mogelijk te maken. - Het kabinet moet met voorrang uitvoering geven aan de legalisatie van de PAS-melders. - De ministers moeten ruimte geven aan initiatieven uit de agrarische sector om door middel van innovatieve emissiereductie en externe saldering oplossingen te vinden voor de stikstofproblematiek - De regering moet werk maken van een uitwerking van de kringlooplandbouw naar doelen op gebied van voer, mest en water. Daarbij moeten niet-vrijblijvende afspraken worden gemaakt waaraan verwerkende industrie, toeleveranciers en supermarkten meedoen, en die ervoor zorgen dat de omslag mede leidt tot een eerlijk verdienmodel. - Koplopers in de kringlooplandbouw, zoals biologische en natuurinclusieve kringloopboeren, moeten worden ondersteund, zodat ze hun bedrijf zoveel mogelijk binnen de gebiedsgerichte aanpak kunnen voortzetten. - De teelt van vezelgewassen voor isolatie- en bouwmaterialen moet worden gestimuleerd en gecertificeerd. Bijdragen aan transitie - De regering moet onderzoeken hoe banken, leveranciers en afnemers met langlopende contracten zijn te verplichten bij te dragen aan de transitie in de landbouw. Volgens het parlement is het ‘niet eerlijk om alleen boeren en belastingbetalers te laten opdraaien voor de kosten van de stikstofcrisis’. - Minister Staghouwer moet ruim voor Prinsjesdag duidelijk maken hoe hij perspectief met een verdienmodel kan bieden aan de landbouw. De minister moet alleen politieke keuzes voor de toekomst van de landbouw duidelijk maken en ‘toekomstvaste’ bedrijfsplannen uitwerken. - De regering moet een plan maken voor een landelijk dekkend meetsysteem voor de uitstoot en neerslag van NH3 en NOx. Daarbij moet de regering samenwerken met RIVM, Wageningen UR, OnePlanet en TNO. - De regering moet duidelijk maken hoeveel effect klimaatmaatregelen voor verkeer en industrie hebben op de stikstofreductie. Als dat niet leidt tot een evenwichtige bijdrage van industrie en mobiliteit, moeten eventueel extra maatregelen worden getroffen voor die sectoren. De Kamer zegt dat elke sector zijn aandeel in de stikstofemissies in gelijke mate reduceert. De regering moet bij de klimaat- en energieverkenningen (KEV) over 2022 aangeven of en hoeveel de stikstofdoelstellingen per sector moeten worden bijgesteld. Digitaal dashboard - Er moet een digitaal dashboard worden ingericht waarmee iedereen op inzichtelijke en transparante wijze per gebied kan zien wat de staat, de opgave en de voortgang van het natuurherstel is. - Het kabinet moet met de sector onderzoeken welke innovaties succesvol zijn of grote potentie hebben om de stikstofemissie te beperken; tegelijk moeten de juridische onzekerheden van innovaties op de lijst voor emissiearme technieken (Rav-lijst) in beeld worden gebracht en worden weggenomen. - De regering moet de provincies kaarten met doelstellingen geven die uitgaan van een hogere generieke reductie van 12 kiloton ammoniak. Op die kaarten kunnen ammoniakemissies uit industriële bronnen ook worden getekend. - Het toezicht op vergunningen voor de industrie moet verbeteren en de overheid moet net zoveel informatie verzamelen over de industrie als nu al over de landbouw beschikbaar is, als het gaat om de stikstofuitstoot. - Er moet een plan van aanpak komen voor grote verpachters, waaronder Rijksvastgoedbedrijf en terreinbeherende organisaties, om perspectief te bieden aan pachters die willen omschakelen naar extensieve en natuurinclusieve productie. - De regering moet provincies stimuleren binnen de gebiedsgerichte aanpak te gaan werken met ‘Maatwerk met Meetwerk’, zoals dat ook gebeurt in Lieftinghsbroek. Daarbij werken boeren overheden en natuurorganisaties samen en zien ze wat het effect van de maatregelen is. Regie bij provincies - De provincies moeten de regie krijgen bij de uitvoering van het stikstofbeleid en de verdeling van geld tussen investeringen in innovatie, verplaatsing van bedrijven en opkoop. Daarbij moeten de landelijke stikstofdoelen wel overeind blijven, net als de opgaven voor klimaat, water en natuur. - Bij de begroting moet de regering met een complete gereedschapskist komen voor innovaties, managementsmaatregelen per grondsoort, verplaatsingsregelingen zonder beroepsverbod en regelingen voor langjarig agrarische natuurbeheer. - Er komt een duidelijk aanspreekpunt voor boeren in de gebiedsgerichte aanpak, zodat zij kunnen worden geholpen om de omslag te maken en waar juridische en financiële knelpunten worden opgemerkt en zo mogelijk worden weggenomen.

Van der Wal: stikstofboodschap voor delen Nederland 'keihard', geen andere keuze

Minister Van der Wal voor Natuur en Stikstof denkt dat ze vrijdag met "een keiharde boodschap" moet komen wat betreft de stikstofuitstoot. "Dat er in een aantal gebieden heel weinig kan, dat is duidelijk." Vrijdag lekte uit dat de uitstoot van stikstof in sommige delen van Nederland, zoals de Gelderse Vallei en De Peel in Noord-Brabant, met 70 tot 80 procent moet worden verminderd. Dat leidde tot veel onrust, met name bij boeren die zich zorgen maken over de toekomst hun bedrijf. Van der Wal benadrukt dat haar plannen nog worden doorgerekend en dat ze vrijdag pas definitief worden gepresenteerd, maar ze zegt dat er "geen andere keuze" is dan rigoureus ingrijpen. 'Tijd van geitenpaadjes is voorbij' "Ik denk dat we de afgelopen jaren te veel uitvluchten hebben gezocht en dat we daarom ook tegen de muur zijn gelopen als overheid. Uitvluchten, geitenpaadjes; dat kunnen we ons niet meer permitteren." De VVD-minister zegt zich te realiseren dat de plannen "heel veel impact voor heel veel mensen" hebben en vindt dat "verschrikkelijk". "Dit is een moment waarvan we al drie jaar weten dat het gaat komen en waar we doorheen moeten met elkaar." Ruim vierhonderd VVD-leden uit het hele land dienen zaterdag op een congres van hun partij een motie in, waarin zij afstand nemen van het stikstofbeleid. Zij denken dat de huidige maatregelen niet gaan leiden tot een oplossing van het probleem. "Wij roepen de Tweede Kamerfractie en het kabinet op: doe Nederland dit niet aan. Laat stikstof niet alle progressie tegenhouden en ons land verstikken", stellen zij. Een van hun grootste kritiekpunten is dat het beleid tot nu toe wordt gebaseerd wordt op "modellen en berekeningen" in plaats van op "metingen en feiten". Ze willen dat dit gaat veranderen. "Offer niet onze agrarische bedrijven op aan een achterhaalde theoretische methode. Maar kies voor beleid op basis van feiten en haalbare scenario's."

Boeren opstand!!!

De tweede snede zit al weer bij de meeste boeren onder het plastic, de mais groeit, de koeien lopen in de wei...campina boerderij dagen komen eraan met talloze burgers met kinderen die zichtbaar genieten.. Wat is er aan de hand ??. Een in Nederland gecreëerd stikstof probleem maakt een klopjacht op de boeren los , 10 Juni komt minister van der Wal met haar plan tot op bedrijfsniveau.. Stikstof normen liggen onhaalbaar hoog en ca 140 x hoger dan in Duitsland maar ook Denemarken is veel minder streng! Nederland moet naar mijn idee haar onhaalbare doelen ophogen van bv 0,05 mol per ha naar 1 ?? Dit moet toch ook Europees Natura2000 gebieden zijn zelf gecreëerd en invullen mag iedere lidstaat zelf dus waar zijn we in godsnaam mee bezig Laten we ons langer geizelen door stichting MOB en linkse politiek??? Of komen we nog één keer massaal in opstand, samen één vuist één geluid goed en strak gecoördineerd zonder hinder zonder agressie maar met wel één doel: Die stikstof waanzin stoppen Wie denkt ook zo? Of laten we ons of collega's wegvagen??

Voornemen tot openbaarmaking fosfaatrechten

Geachte Voorzitter, Met voorliggende brief wil ik uw Kamer informeren over mijn voornemen om medio juni 2022 de initieel aan bedrijven toegekende fosfaatrechten openbaar te maken. In het kader van de invoering van het fosfaatrechtenstelsel in de melkveehouderij op 1 januari 2018 is door de overheid aan bedrijven een fosfaatrecht toegekend. Voor de hoogte van het toegekende fosfaatrecht, uitgedrukt in kilogrammen fosfaat, werd uitgegaan van de op 2 juli 2015 op het bedrijf aanwezige dieren. De fosfaatrechten zijn indertijd ‘om niet’ aan de bedrijven toegekend. Blijkens de staatssteunbeschikking (State Aid SA.46349 (2017/N)) worden de toegekende fosfaatrechten aangemerkt als staatssteun. Voor het correct toepassen van de staatssteunregels acht de Europese Commissie transparantie van essentieel belang en heeft daartoe richtsnoeren opgesteld. Conform die richtsnoeren is in artikel 23, achtste lid, van de Meststoffenwet bepaald dat de toegekende steun binnen zes maanden na vaststelling van het op een bedrijf rustende fosfaatrecht openbaar moet worden gemaakt. Aanvankelijk was het de bedoeling om op 1 juli 2018 de toegekende fosfaatrechten openbaar te maken. Dat dit tot op heden nog niet gebeurd is, heeft een aantal redenen. Voor veel bedrijven was op 1 juli 2018 het juiste fosfaatrecht nog niet definitief vastgesteld als gevolg van nog lopende aanvraag-, bezwaar of beroepsprocedures. Ook een uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) in april 2019 omtrent toegekende fosfaatrechten voor jongvee van vleesvee noopte tot een herbeoordeling van het fosfaatrecht voor diverse bedrijven. Eind 2019 werd het proces om te komen tot openbaarmaking weer opgestart en begin januari 2020 werden de bedrijven hierover geïnformeerd. Dit leidde tot grote commotie in de sector, mede veroorzaakt door onduidelijkheid over welke gegevens openbaar gemaakt zouden worden en de angst dat privégegevens in handen van activisten terecht zouden komen. De ontstane commotie was voor mijn voorganger aanleiding om het proces van openbaarmaking op te schorten. Ik acht de tijd rijp om het proces van openbaarmaking weer voort te zetten en daarmee te voldoen aan de wettelijke verplichting tot openbaarmaking. En ik besef goed dat dit mogelijk weer tot vragen vanuit de sector kan leiden. Daarom wil ik in deze brief helder aangeven welke gegevens openbaar gemaakt zullen worden. Voor het openbaar maken van staatssteun heeft de Europese Commissie de State Aid Transparancy Aid Module (TAM) beschikbaar gesteld. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) is daaraan gebonden en zal TAM gebruiken om de toegekende fosfaatrechten openbaar te maken. In TAM kan de staatssteun echter alleen in euro’s en niet in kilogrammen kenbaar gemaakt worden. Door het toegekende fosfaatrecht te waarderen op € 1,- per kilogram fosfaat wordt de omvang van het initieel toegekende fosfaatrecht zo goed mogelijk benaderd. Overeenkomstig TAM zal RVO per bedrijf concreet de volgende gegevens bekendmaken: [list] ­[*]de hoeveelheid ontvangen staatssteun in de vorm van het initieel toegekende fosfaatrecht; ­­[*]de naam van het bedrijf en het Kamer van Koophandel-nummer; ­­[*]de provincie waarin het bedrijf gevestigd is; ­­[*]de economische sector waartoe het bedrijf behoort, in casu landbouw, en het soort onderneming, in casu midden- en kleinbedrijf of groot bedrijf. [/list] In totaal zullen ruim 22.000 bedrijven te maken krijgen met het openbaar maken van de toegekende fosfaatrechten. Ongeveer twee weken voor het moment van openbaarmaking zal RVO middels een brief de betreffende bedrijven informeren. In de brief zal onder meer vermeld worden dat er ten aanzien van de (wettelijke) verplichting geen sprake is van een afweging over het wel of niet openbaar maken van de toegekende fosfaatrechten. Ook zal informatie over het openbaar maken op de website van RVO geplaatst worden. Hiermee tracht ik zo veel als mogelijk tegemoet te komen aan de eerder ontstane zorgen omtrent het openbaar maken van de fosfaatrechten. Henk Staghouwer Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit [b]Bron[/b] https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=1da1a29d-f74e-4e2a-9b95-b70a2b319a08&title=Voornemen%20tot%20openbaarmaking%20fosfaatrechten.docx

Column Dirk Bruins - Vertrouwen komt te voet

[quote]Weglopen is echt de laatste stap, want invloed uitoefenen en belangen behartigen is moeilijk als je niet meer aan tafel zit. [/quote] Op het moment van schrijven van deze column volg ik met een schuin oog het hoofdlijnendebat over de aanpak van het stikstofbeleid. Ik kan me voorstellen dat veel boeren en tuinders, maar ook de gemiddelde burger, inmiddels het spoor bijster beginnen te raken. Het debat is naar aanleiding van de Kamerbrief met hoofdlijnen van gecombineerde aanpak natuur, water en klimaat in landelijk gebied en van bredere stikstofbeleid. Het zijn dus ‘slechts’ de hoofdlijnen, details moeten nog volgen. Toch zijn we al bijna drie jaar verder, nadat de Raad van State het Programma Aanpak Stikstof afkeurde. En het einde is nog niet in zicht. Soms lost tijd de zaken op, maar in dit geval werkt tijd in ons nadeel. Omdat er geen ruimte is voor nieuwe ontwikkelingen, loopt de druk om in te grijpen op. In het debat zie je dat Kamerleden het moeilijk vinden te doorgronden wat de consequenties zijn van deze hoofdlijnen. Ik hoor dan ook veel vragen. Velen verwijzen naar informatie die ze van de LTO-organisaties hebben. Ook in de diverse provincies zie ik dat de politiek zorg heeft en niet goed overziet wat er op ze afkomt. In tijden van onzekerheid is het belangrijk dat er vertrouwen is. Het vertrouwen in de overheid is momenteel dramatisch laag en neemt, door slechte communicatie, ook nog eens af. Het beeld is dat de focus ligt op landbouw en dan vooral op massaal opkopen of onteigenen van boeren om het probleem van de woningbouw op te lossen. Domme fouten, zoals het publiceren van een niet-kloppende lijst van grootste ammoniakuitstoters, doen de argwaan nog verder vergroten. De ministers moeten flink aan de bak om te laten zien welk perspectief ze de landbouw nu daadwerkelijk te bieden hebben. Ik krijg vaak de vraag: ‘Moeten we nu niet wegblijven uit de provinciehuizen?’ Nee, liever niet. Weglopen is echt de laatste stap, want invloed uitoefenen en belangen behartigen is moeilijk als je niet meer aan tafel zit. Als LTO Noord zijn we ervoor om het belang van onze leden te dienen. Dat betekent dat we juist in de provinciehuizen duidelijk moeten maken wat onze ideeën en wensen zijn en wat wij volstrekt onacceptabel vinden. Dirk Bruins voorzitter LTO Noord Bron Nieuwe Oogst

"Als de rookpluimen zijn opgetrokken....."

Afgelopen donderdag 7 april brachten wij een persbericht uit waarbij wij met een advies kwamen over een mogelijke oplossing voor PAS knelgevallen. Wij richtte ons met dit advies aan de belangenclubs. https://www.stikstofclaim.nl/updates/oplossing-pas-knelgevallen-binnen-handbereik Hier werd door een aantal mensen/vertegenwoordigers heftig op gereageerd. Hier zal ik toelichten waarom we met dit advies kwamen. PAS melders en vrijgestelden behoren op basis van de wet stikstofreductie en natuurherstel (Wsn) binnen een termijn van 3 jaar gelegaliseerd te worden. Daar is 1 jaar van over en er is tot nu toe nog niets gebeurd. Daarnaast is de groep PAS knelgevallen groter dan de omschreven groep in de Wsn. Wij zagen dat na de statenbrief Friesland de GGA vast ging lopen. Het wordt ook meer en meer duidelijk dat de provinciale GGA's er voor de vorm zijn, want de leegruimgebieden zijn al aangemerkt in het plan "Naar een ontspannen Nederland". Maar de ruimte voor de PAS melders moet komen uit de landelijke en provinciale opkoopregeling aangestuurd door de GGA's. En het wordt ook duidelijk dat het vrijwillige karakter minder wordt en de dwang groter.... De oogst van de provinciale beeindigingsregeling in 2021 was nul, vandaar de "woest aantrekkelijke" onteigening. Daarom bedachten wij een advies om een vangnet te bieden voor de PAS knelgevallen. Er is veel latente ruimte met een passende beoordeling (niet gebouwde vergunning). Door de beleidsregels is deze latente ruimte niet beschikbaar voor extern salderen. Alleen de ondernemer/eigenaar van de latente ruimte heeft de mogelijkheid om het zelf op te vullen. In ons persbericht gaven wij het advies om daar een keuze mogelijkheid aan toe te voegen, die bestond uit de emissie/depositie tegen een goede vergoeding gelabeld ter beschikking te stellen aan een depositie bank die dan weer ter beschikking zou kunnen komen voor het vangnet van de PAS knelgevallen. Niet meer, niet minder. De overheid zal hierin moeten faciliteren, maar dat is hun plicht op basis van de Wsn. De ondernemer en eigenaar van latente ruimte krijgt er een keuze mogelijkheid bij. En je zou zelfs breder kunnen kijken om bedrijfsbeeindigers ook een vrije keuze te bieden om depositieruimte voor legalisering tegen een vergoeding beschikbaar te stellen. Alles op basis van vrije keuze. En daar kan niemand tegen zijn! Want waar wil je als sector voor kiezen? Ondernemers een vrije keuze te geven of Ondernemers tegen een "woest aantrekkelijke" onteigening door de minister van hun erf te laten trappen. En ik heb nog nergens anders een plan gezien die sectorpartijen aandragen om dat laatste te voorkomen. En nu de GGA's overal sneuvelen komt die er ook niet .

Waarom zit het stikstofdossier muurvast? Omdat we niet lezen.....

Het stikstofdossier zit muur vast. 2 miljard investeringen aan stalsystemen trekken de vergunningverlening niet vlot. Ook allerlei sectorplannen zoals DE en CTM niet. Ze zorgen zelfs niet voor een verbetering van de natuurlijke kenmerken van een natuurgebied. Dat zal de komende weken ook meer en meer duidelijk worden. Maar waar ligt dat aan? Op 21 mei 1992 is de habitatrichtlijn vastgesteld. Hieronder Artikel 6 lid 3. Deze bepaling zorgt er voor dat het stikstofvraagstuk nooit opgelost gaat worden. En het wordt tijd dat iedereen eens goed kijkt naar dit artikel . Dus bestuurders en boeren lezen! En steek daarna alleen maar tijd om dit kabinet met hangende pootjes richting Brussel te laten trekken om het boetekleed aan te trekken en deze richtlijn werkbaar te maken. Hieronder de passage: 3. Voor elk plan of project dat niet direct verband houdt met of nodig is voor het beheer van het gebied, maar afzonderlijk of in combinatie met andere plannen of projecten significante gevolgen kan hebben voor zo'n gebied, wordt een passende beoordeling gemaakt van de gevolgen voor het gebied, rekening houdend met de instandhoudingsdoelstellingen van dat gebied. Gelet op de conclusies van de beoordeling van de gevolgen voor het gebied en onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, geven de bevoegde nationale instanties slechts toestemming voor dat plan of project nadat zij de zekerheid hebben verkregen dat het de natuurlijke kenmerken van het betrokken gebied niet zal aantasten en nadat zij in voorkomend geval inspraakmogelijkheden hebben geboden. En komt hier geen verandering in, dan zal binnen afzienbare tijd het volk lijden en de boeren hun akkers bewerken met paard en wagen om op die manier nog een schrale aalmoes van hun land te oogsten!

Wordt inflatie een bedreiging voor de EU vrede.

Ik probeer met deze topic een onderwerp aan te snijden dat misschien wel eens realiteit kan worden. Bij aanvang van de Europese eenwording is er bij het verdrag van Maastricht in 1997 het stabiliteitspact afgesproken. De,staatsschuld mag niet hoger wezen dan 60 % van het bruto nationaal product en het begrotingstekort mag niet boven de 3 % komen. Daarnaast is er in de monetaire unie ( eurozone) afgesproken dat de inflatie tussen de 2 en 3 % blijft. In de crisis jaren is er door de zuidelijke lidstaten in de eurozone stevig gezondigd aan deze afspraak. Maar nu wordt er, zonder dat er enige discussie gevoerd wordt, ook door de noordelijke lidstaten de stabiliteit van de euro op het spel gezet. Zie afbeelding hoe Nederland en buurlanden de euro ondermijnen. Door de onrust in Oekraïne wordt de inflatie verder aangewakkerd, maar de hoofdoorzaak ligt in het niet meer nakomen van het verdrag van Maastricht. Nu denken jullie allemaal, zal mij een zorg zijn. Bij hoge inflatie zorgt de geldontwaarding voor een snellere aflossing van onze hypotheek dan dat we zelf kunnen bijbenen. Maar dat is alleen maar waar als onze melkprijs vanaf 2002, het eurojaar, jaarlijks met de inflatie is meegestegen. En dat is niet waar. De inflatie gaat de komende maanden richting de 10 %. Om dat te beteugelen zal de rente fors ( boven de 5 % ) moeten stijgen. Maar dat gaat sociale onrust geven. En ik ben er van overtuigd dat de agenda van enkele machthebbers in het Kremlin meer ligt op het vlak van destabilisatie van de EU dan het spelen van landje pik in Oekraïne. En daarnaast zijn de Russen opmachtig in cybercrime, dus zou een aanval op het monetaire systeem ook tot de mogelijkheden behoren om de EU verder uit het lood te krijgen. Kortom, vorige week bedreigde Covid onze welvaart nog, maar dat zal peunuts zijn bij wat komen gaat. En dan is 25 miljard voor een gecreëerd stikstof probleem of 1000 miljard voor een green deal ineens geen issue meer als de meeste lidstaten van de NAVO nog geen eens de 2 % van hun BNP besteden aan defensie..... Er gaat een andere realiteit komen....sneller dan we voor mogelijk houden.

pasmelder verder in het nauw.. uitspraak rechter

PAS-melders verder in het nauw door uitspraak rechter De algemene lijn van het niet-handhavend optreden tegen PAS-melders in afwachten van legalisatie is niet langer vol te houden. De overheid moet de wet volgen en handhaven tenzij uit onderzoek anders blijkt, aldus twee recente rechterlijke uitspraken. De rechtbank Oost-Brabant wil dat de provincie Noord-Brabant de specifieke situatie van PAS-melders in kaart brengt en pas daarna besluit al of niet handhavend op te treden. Het belang van een Natura 2000-gebied telt daarbij zwaar. De huidige lijn van de provincie om niet handhavend op te treden tegen PAS-melders vanwege een eventuele toekomstige legalisatie kan niet door de beugel. Dit stelt de rechter in een aantal recente uitspraken. PAS-melders kunnen zelf ook extra maatregelen nemen. De kosten hiervan kunnen waarschijnlijk wel gedeclareerd worden bij de overheid, aldus de rechtbank. Provincie moet handhaven De natuuractiegroep Mobilisation for the Environment (MOB) eist in deze zaken dat de provincie handhavend optreedt tegen twee biomassacentrales in Eindhoven en Odiliapeel. Beide centrales hebben jaren geleden een melding van hun activiteiten gedaan onder het Programma aanpak stikstof (PAS). Omdat de Raad van State in 2019 het PAS vernietigde, hebben deze bedrijven daardoor alsnog een vergunning nodig terwijl ze al jaren in werking zijn. De provincie weigert op te treden omdat het in hun ogen bedrijven zijn die ‘onbedoeld’ in overtreding zijn. Daarom zou handhaving onevenredig zijn bij een ‘tijdelijk illegale situatie’. Bovendien zou het slechts gaan om een geringe stikstofdepositie bij deze beide biomassacentrales. Erg algemene afweging Volgens de rechtbank geldt deze situatie voor bijna alle PAS-melders en is het wel een erg algemene afweging die te veel afbreuk doet aan de plicht van de provincie om te handhaven. Om niet te handhaven, moet de provincie eerst alle feiten en omstandigheden van het specifieke geval in kaart brengen. Pas daarna kan worden afgewogen of handhaven onevenredig is. Een PAS-melder hoeft ook niet lijdzaam te wachten op het PAS legalisatieprogramma Daarnaast hoeft volgens de rechter een PAS-melder ook niet lijdzaam te wachten op het PAS legalisatieprogramma. De PAS-melder kan ook zelf in actie komen, door het treffen van bijvoorbeeld extra emissiereducerende maatregelen of door extra salderen. Deze extra kosten zijn volgens de Brabantse rechter mogelijk zelfs te verhalen op de overheid bij een geslaagd beroep op het vertrouwensbeginsel. De opmerking dat het zou gaan om slechts een geringe stikstofdepositie op Natura 2000-gebieden overtuigde de rechtbank totaal niet. Dat is niet onderzocht en ‘vele kleine beetjes hebben toch een groot gevolg’. De provincie moet juist bij vergunningverlening kijken naar de cumulatieve effecten met andere activiteiten die gevolgen hebben voor de Natura 2000-gebieden, aldus de rechter. Onvoldoende onderbouwd MOB wordt door de rechtbank volledig in het gelijk gesteld. De provincie heeft onvoldoende onderbouwd en gemotiveerd dat handhavend optreden zo onevenredig is dat afgezien kan worden van acties tegen de biomassacentrales. De specifieke omstandigheden zijn onvoldoende in kaart gebracht en er is onvoldoende ingegaan op de staat van het Natura 2000-gebieden die de gevolgen ondervinden. De provincie krijgt twaalf weken de tijd om een opnieuw een besluit te nemen over het handhavingsverzoek van MOB. Het is onwaarschijnlijk dat hoger beroep zal slagen Volgens de voorman van MOB, Johan Vollenbroek, blijkt uit deze uitspraken dat rechtbanken klaar zijn met loze beloftes van kabinet om PAS-melders te legaliseren. Vollenbroek: “Opnieuw blijkt dat PAS-melders niet over rechten beschikken en dat recht ook nooit hebben gehad, ook niet toen het PAS nog niet door de Raad van State onverbindend was verklaard. Een PAS-melding was een administratieve handeling.” Vollenbroek acht een gang van de provincie naar de Raad van State kansloos. “Het is onwaarschijnlijk dat hoger beroep zal slagen omdat de uitspraken juist zijn gebaseerd op de door de Raad van State vast gehanteerde beginselplicht tot handhaving.”

Schumacher

De baas van FrieslandCampina zegt zulke onnozele dingen dat je medelijden met hem krijgt 13 februari 2022 De baas van FrieslandCampina gaf in deze krant een ontzettend dom interview. Vanuit mijn ivoren strookje in deze krant is het makkelijk om zo iemand de maat te nemen. Als ik dan ook nog oprechte woede voel, dan doe ik er een schepje bovenop en ram ik er een kwaadaardig stukje uit. De vraag is of Hein Schumacher, zo heet die baas, zo’n aanpak verdient. Hij zegt zulke onnozele dingen, dat je je afvraagt of hij ze wel allemaal op een rijtje heeft. Dat verdient eerder compassie dan de knoet. Heintje heeft zoals zoveel mannen (sla deze krant maar open) niet door dat de tijden veranderd zijn. Daar kun je kwaad om worden en roepen dat het godgeklaagd is dat iemand die aan het hoofd staat van een miljardenbedrijf dat duizenden melkveeboeren vertegenwoordigt, die verantwoordelijk zijn voor een groot deel van ons stikstofprobleem, nog steeds ouwe oplossingen voor nieuwe problemen aandraagt, maar daar schieten we niks mee op. Heintje denkt oprecht dat hij goed bezig is. Hij weet niet beter. Het interview begint meteen goed. De gisse journalisten willen met onze Hein een gedachtenexperiment uitvoeren: wat nu als we de veestapel halveren en de melkprijs verdubbelen? Leuk, zinnig en voor wie de discussie over uitstoot en vee een beetje bijhoudt ook weer niet heel verrassend. De druk van de melkindustrie op onze natuur is immens en de boeren verdienen te weinig. Eén en één is twee. De oplossing kan toch niet nog meer schaalvergroting en een verdere race naar de bodem zijn? Gek genoeg snapt Hein er niks van. Hij heeft er nog nooit over nagedacht. In lichte paniek begint hij wedervragen te roepen: Waarom? Wat? Hoe dan? Heintje raakt de weg kwijt en dat is zielig. Hij zet nog maar weer eens een grijsgedraaide plaat op. Technologische oplossingen zullen de uitstoot verminderen! Wordt dat niet al jaren beloofd, zonder enig succes? En natuurlijk is driekwart van onze productie voor de export , we opereren immers in een Europees landbouwsysteem. Maar hoe zit het dan met de 30 procent van de export naar buiten Europa? Waarom gaat er bijvoorbeeld zoveel melkpoeder naar Nigeria? Hein: ‘Als we dat niet zouden doen, moet je eens kijken wat de geopolitieke gevolgen dan zijn.’ Mijn wakkere collega’s begrijpen hem meteen: ’U bedoelt dat mensen met honger deze kant op zouden komen?’ ‘Natuurlijk.’ O, Heintje toch, moet je echt de Infantino uithangen en de angst voor vluchtelingen gebruiken als argument om de Afrikaanse markt te overspoelen met melkpoeder? Het sneue van Hein is dat hij alleen maar in een vast stramien kan denken: meer en efficiënter. Stel nu, zo zegt hij, dat we de Afrikaanse koeien net zo doorfokken als de Nederlandse, zodat ze ook tienduizend liter melk per jaar produceren, in plaats van drieduizend, dan lost dat veel milieuproblemen op. Dan moet je ze wel na vijf jaar doodmaken: ‘Uiteindelijk is een koe een economisch activum. Dat moet renderen. Als je een koe 25 jaar melk zou laten geven, wordt ze steeds inefficiënter. Dan krijg je een gigantisch CO2-probleem.’ Het grootste CO2- probleem wordt natuurlijk veroorzaakt doordat we voedsel dat geschikt is voor menselijke consumptie als diervoer gebruiken. Maar daar kan Hein met zijn hoofdje niet bij.

cornelissen


Topics
0
Reacties
52
Volgers

Over mij

Leeftijd: 67jr
Laatst online: 11min geleden

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering