Gaan Leerdammer-boeren massaal de overeenkomst met Leerdammer opzeggen?

Gaan Leerdammer-boeren massaal de overeenkomst met Leerdammer opzeggen? In 2019 is de Leerdammer leveranciersvereniging opgericht. Belangrijkste doel was: afspraken maken over een hogere melkprijs. Ondanks een grote inzet is er zo goed als niets bereikt op dat vlak. Waar de melkprijs van Leerdammer in de jaren dat de Bel Groep eigenaar was zich in de middenmoot bevond, bungelt de melkprijs in de 3 jaar dat Lactalis eigenaar is onderaan. Waarom is er niets bereikt? Als je in onderhandelingen iets wilt bereiken, dan moet je een drukmiddel hebben. Je moet de tegenstander pijn kunnen doen. Werknemers die een hoger loon willen beschikken bijvoorbeeld bijna altijd over het stakingsmiddel waarmee de werkgever onder druk kan worden gezet. Leerdammer-boeren hadden zo’n drukmiddel niet. Het enige wat ze konden doen was de overeenkomst opzeggen en hopen op een betere melkprijs elders. Maar de tijden zijn veranderd. Er dreigt zo’n groot tekort aan melk dat de Leerdammer boeren, als ze het slim spelen, Leerdammer nu wel onder druk kunnen zetten. Leerdammer maakt twee soorten kaas: de Leerdammer kaas en merkloze kaas. Voor de Leerdammer kaas heeft Leerdammer weidemelk uit Nederland nodig. Merkloze kaas kan ook van melk uit het buitenland worden gemaakt. De onvrede onder de Leerdammer boeren heeft de afgelopen jaren tot een forse uitstroom van melk geleid. Dit verlies van ongeveer 150 miljoen kg melk kon Leerdammer opvangen met melk uit het buitenland. Er bleef genoeg Nederlandse weidemelk over voor de productie van het Leerdammer merk. Maar als een grote groep Leerdammer boeren binnenkort collectief de overeenkomst opzegt en dreigt te vertrekken, dan komt Leerdammer in grote problemen. Dan is er immers te weinig melk voor de productie van de Leerdammer kaas. Dan moet Leerdammer zijn boeren wel serieus gaan nemen en ingaan op hun eisen. En omdat elke Nederlandse melkfabriek op zoek is naar nieuwe boeren hoef je niet bang te zijn dat je met de melk blijft zitten: de keuze is reuze! Jarenlang hebben melkfabrieken als Leerdammer misbruik kunnen maken van de zwakke positie van hun boeren. Het tekort aan melk zorgt voor een grote verandering in de machtsverhoudingen tussen boer en melkfabriek. Leerdammer boeren moeten daar gebruik van maken. Pak ze terug!!!

Protesterende boeren die afval dumpten op A7 moeten 35.000 euro betalen

Het Openbaar Ministerie wil 35.000 euro zien van zes boeren die in 2022 wegblokkades opwierpen en afval dumpten bij protesten op de A7 in 2022. 'Het is onredelijk de belastingbetaler op te laten draaien voor de kosten. Er moet een krachtig signaal komen dat dit niet wordt getolereerd.' Zes verdachten stonden vandaag terecht bij de rechter, die in wisselende samenstelling verantwoordelijk worden geacht voor de wegblokkades en afvaldumpingen in Frieschepalen (A7 rijrichting vanuit Drachten naar Groningen) op 28 juli 2022 en in Marum (bij de oprit A7) op 1 augustus 2022. Afval dumpen en in brand steken Een 32-jarige man uit Augustinusga (Friesland), een 33-jarige man uit Kornhorn, een 21-jarige man uit Opende en een 29-jarige vrouw uit Oldehove worden verdacht van het dumpen van afval op de afrit en tussenberm van de A7 ter hoogte van Frieschepalen, het opzettelijk versperren van de weg en het stichten van brand. Bij de dumpingen op de oprit naar de A7 ter hoogte van Marum zijn wat het OM vier verdachten rechtstreeks betrokken. Het gaat hierbij ook om de 33-jarige man uit Kornhorn en de 21-jarige man uit Opeinde, en daarnaast een 22-jarige man uit Gorredijk en een 52-jarige man uit Opende. Zij worden in wisselende samenstelling verdacht van het versperren van de weg, het dumpen van afval en het in brand steken daarvan. Geld voor Rijkswaterstaat Rijkswaterstaat heeft zich als wegbeheerder gevoegd als benadeelde partij en heeft een vordering ingediend. De officier van justitie is van mening dat het onredelijk is de belastingbetaler op te laten draaien voor de kosten als het duidelijk is wie verantwoordelijk is voor de schade. 'Het gaat om forse bedragen en dat zal problemen opleveren voor de verdachten, maar het is meer dan redelijk dat men opdraait voor de kosten', aldus de officier. Voor Marum gaat het om een schadebedrag van bijna € 17.000,-- en voor de schade bij Frieschepalen vindt de officier een bedrag van ruim € 18.000 euro toe te wijzen.

Het verhaal van een Piekbelaster

Het verhaal van een piekbelaster Een aantal maanden terug had de oplettende lezers ook al wel gezien dat mijn bedrijf de twijfelachtige eer te beurt was gevallen om te worden aangewezen als piekbelaster. Ik wist eigenlijk 2 jaren geleden dat dit zwaard van Damocles boven ons bedrijf hing via de Maatregel Gericht Aankoop veehouderijen. Je kunt dan 2 dingen doen : 1. Niks 2. Handelen. Ik heb in mijn 17 jaar als melkveehouderij veel dingen gedaan, maar stilzitten en niks doen was er nooit 1 van. 17 jaar gelden ben ik begonnen met 42 melkkoeien (we molken er eerder altijd zo’n 100) en door gegroeid naar 300 plus jongvee nu. Dat lukt niet als je afwacht en stil zit. Deze groei was mogelijk door dat er in het verleden ook keuzes zijn gemaakt die financieel veel ruimte gaven(MQ verkopen in 2006 en in periode 2008 tot 2012 weer kopen). Dus Handelen bleef over: Inschrijven voor LBV+. Kijken hoe ik daar als ondernemer misschien wel beter van zou kunnen worden. Een bedreiging was het, misschien om te buigen als kans. Als melkveehouder met 300 mk op 80 meter en 2 km van twee natuur gebieden (Rijntakken en Veluwe) en vrij intensief(100ha) worden de komen de jaren cruciaal. Het intensieve bedrijfsmodel was eigenlijk tot afschaffing Derogatie een zeer lonend verdienmodel. Zeker met mijn sobere bedrijfsvoering, simpele stalletjes uit 2011 en 2016 met dichte vloeren en deels zonder wanden , tweedehands inrichting maar functioneel, bleven de vaste kosten en financiering laag. Er was daar door meer ruimte voor variabele kosten en dus snelle groei (al piepte en kraakte dat ook wel eens ;-). Afschaffing van Derogatie, extensivering, NLPG en KRW zal dit doen veranderen. Minder koeien of meer grond doet de vaste kosten stijgen , die wetmatigheid staat. Het aanbod van de LBV+ wordt omschreven door de minister als woest aantrekkelijk. Dat is betrekkelijk , je moet het eigenlijk afzetten tegen het scenario van niets doen. Dan is het misschien het meest aantrekkelijke . Zakelijk is dit aanbod, in mijn geval, een aanbod wat heel mooi past de situatie die ik heb gecreëerd. Financieel het een aanbod waarvan ik denk dat onder de toekomstige ontwikkeling nooit meer zal krijgen en wat ik in de komende 20 jaar met koeien melken niet ga weer verdienen op de plek waar ik nu zit. Zakelijk is het eenvoudig in Excel te bepalen. Zeker omdat gronden en huis niet in de regeling zitten. Ik ben 17 jaar zakelijk genoeg melkveehouder geweest om dat in te schatten. In de regeling doen courante bovengemiddelde bedrijven nu mee, daarom is de pot nu al leeg. Die bedrijven zijn gaan rekenen. Eigenlijk funest voor de landbouwstructuur Emotioneel is het moeilijk, en heb ik dat eerlijk gezegd best onderschat. Niemand wordt boer om te stoppen, zeker gezien mijn leeftijd (43) denk je daar niet aan. Zeker nu het bedrijfsmatig eigenlijk heel lekker draait. Na een woelige eerst 15 jaar kom ik nu rustiger vaarwater en is er bij een leuk melkprijs best wat te verdienen. Zoals gezegd extensiveren komt neer op mijn eigen krimp betalen, daar krijg ik zakelijk gezien een heel ongemakkelijk gevoel bij. Emigreren en verplaatsen zijn gezien de privé implicaties(kinderen en vrouw met eigen carrière) geen optie. De vraag is ook of je in Nederland nog je nek in de strop van de veehouderij wilt steken. Ik heb de keuze gemaakt dat niet te doen. Ik besef mij dat ik in een positie zit dat gezien het aanbod mijn leeftijd en de privé situatie ik keuzes kan maken in situatie van “mogen” en niet van “moeten”. Dat is niet overal het geval. Ik schrik van berichten van jonge boeren die ik nu krijg. Velen zijn het spuugzat en zien het soms gewoon niet meer zitten. Ik vind dat pijnlijk, er gaat veel kapot op deze manier. Een aantal collega’s en prikkers ken ik persoonlijk en hebben mij ook al berichten gestuurd. Veelal, jammer dat je stop ,maar zakelijk snap ik je helemaal. Veel rees de vraag ga je dit ook op prikkenbord zetten. Ik voel mij hier niet toe verplicht , maar al je op een forum over alles een mening (overigens nooit persoonlijk naar mijn mening) heb, zoals ik moet je je soms ook kwetsbaar op durven stellen. Bij deze. Stop ik als melkveehouder: JA(overigens is het beroepsverbod een lachertje dat hadden we hier op PB al geconcludeerd) , stop ik als boer : NEE. Ik houd de grond en ga verder met akkerbouw, die tak wil ik nog wel wat versterken in de toekomst. Al wordt dat kort op N2000 ook een uitdaging. Adema geeft eigenlijk wel aan dat het een hele kluif wordt. De landbouw heeft mij 17 jaar veel gebracht, graag doe ik er wat voor terug al weet ik nog niet op welke manier. Moraal van het verhaal, zorg dat je met je bedrijf in de positie blijft dat je zelf nog keuzes kunt maken. Ook al zijn dat keuzes waar je nooit over heb nagedacht toen je boer werd. Grt , Eduard

Eerste Kamer houdt subsidie voor zonnestroom voorlopig in stand

De salderingsregeling blijft voorlopig bestaan. De Eerste Kamer zet definitief een streep door het plan van demissionair klimaatminister Jetten om deze subsidie vanaf 2025 af te bouwen. Bezitters van zonnepanelen kunnen dus de stroom die ze terugleveren blijven wegstrepen tegen de stroom die ze afnemen van het elektriciteitsnet. Vanmiddag zal een meerderheid van de senatoren tegen het wetsvoorstel van Jetten stemmen. De twee grootste fracties in de senaat, BBB en GroenLinks-PvdA, vinden dat de stimuleringsregeling moet blijven. Volgens GroenLinks-PvdA worden zonnepanelen nu net bereikbaar voor mensen met een laag inkomen, en dan moet je de subsidie niet afschaffen. BBB ziet de afbouw als een "pure belastingmaatregel" van het kabinet om de komende jaren 2,8 miljard euro op te halen. Voordat het salderen afgeschaft wordt, moet eerst de congestie op het net opgelost worden, vindt de partij. Eerder stemde de Tweede Kamer wel in met de wetswijziging. Jetten en het kabinet wilden van de subsidie af, omdat zonnepanelen inmiddels zo goedkoop zijn dat ze ook zonder overheidssteun een goede investering zijn. De regeling kost de schatkist bovendien honderden miljoenen per jaar aan gemiste belastinginkomsten en mensen zonder panelen betalen deels de rekening. Bekijk hier hoe dat zit: Jetten deed vorige week, tijdens het debat, nog een laatste oproep aan de senaat om wel in te stemmen met zijn plan. Hij noemde het "onverantwoord" om de salderingsregeling in stand te houden, vanwege de kosten voor de schatkist. Om de senatoren van met name GroenLinks-PvdA van gedachten te doen veranderen deed hij nog de toezegging om woningcorporaties te helpen om de uitrol van panelen op huurhuizen te versnellen. Die belofte was voor de fractie niet voldoende. Sommige energiebedrijven brengen nu al een 'terugleververgoeding' in rekening bij klanten met zonnepanelen. Jetten zei gisteren in het tv-programma Radar dat hij niet kan garanderen dat die kosten worden afgeschaft als de saldering verdwijnt.

DDB biedt kant en klare oplossingen voor de mestmarkt

Uitrijdperiode vervroegen, vergunning tijdelijke mestopslag en bufferstroken afschaffen! Terwijl heel agrarisch EU in brand lijkt te staan en duizenden boeren met hun trekkers demonstreren om desastreus beleid (afkomstig vanuit Brussel) met belastingverhogingen, kortingen, krimp en afromingen terug te draaien of te voorkomen, worden er in Nederland door demissionaire ministers (!) maatregel op maatregel gestapeld die slechts één doel hebben: krimp van de landbouw en in het bijzonder de veehouderij. De uitvoering van de desastreuze Green Deal! Opzet en proefballonnetjes! Zowel minister Adema als minister Van der Wal spelen regelmatig het slachtoffer en wijzen naar Brussel als zijnde de grote boze wolf. Terwijl zij zelf de oorzaak zijn van al die extra beperkingen in het water- en mestbeleid. Door opzettelijk de verkeerde data over de waterkwaliteit te delen (ernstig gedateerd!) of er simpelweg niet te zijn wanneer de derogatiebesprekingen op de agenda stonden. De NV gebieden, de bufferstroken, het verlies van de derogatie, zijn allemaal te danken aan de Nederlandse landbouwministers en niet ondanks! De proefballonnetjes die Minister Adema met betrekking tot het oplossen van de druk op de mestmarkt er momenteel doorheen probeert te drukken, zijn geen van allen met praktisch inzicht bedacht of oplossingsgericht. Sterker nog: ze zullen ALLEMAAL GEEN ENKEL POSITIEF RESULTAAT HEBBEN en slechts leiden tot hogere onkosten, een hogere kostprijs en minder plaatsingsruimte! De DDB biedt drie echte oplossingen die de mestplaatsingsruimte per direct verruimen en de druk op de mestmarkt verlichten: Uitrijdperiode vervroegen Wil minister Adema écht wat doen voor de sector, zoals hij beweert? Dan moet hij NU de uitrijdperiode vervroegen naar 1 februari. Dat is de enige noodmaatregel die bedrijven waar de stront boven de roosters staat per direct helpt! Kalenderlandbouw is een belemmering voor meer duurzaamheid en veroorzaakt problemen. Laat het weer de uitrijdregels bepalen in plaats van theoretische Brusselse en Haagse ambtelijke dwalingen! Tijdelijke mestopslag: vergunning! Het is ook per direct nodig dat er geen beperkingen worden opgelegd aan boeren, die een tijdelijk mestopslag op hun bouwblok willen leggen – een groot aantal Waterschappen ligt daar nu bij dwars. Los het op vanuit Den Haag! Wanneer bijvoorbeeld akkerbouwers nu al een tijdelijke mestopslag kunnen aanleggen en laten vullen, kan er zodra de weersomstandigheden het toelaten, overal mest uitgereden worden. Doordat we te maken hebben met een afnemend aantal loonbedrijven/ een beperkte capaciteit om te sleepslangen én beperkte logistieke mogelijkheden voor wat betreft mesttransport, is dit ook een reële optie om de druk op de mestmarkt te verlichten. Afschaffen bufferstroken Daarna moet Minister Adema zien dat hij als de bliksem in Brussel komt om te heronderhandelen over de derogatie en de NV gebieden. Op basis van de échte cijfers aangaande de waterkwaliteit. Op basis van de echte vervuilende bronnen. Op basis van feiten en niet van ambtelijk bedrog. De Franse president Macron heeft maandag 29 januari jl. aangekondigd de verplichte braaklegging van landbouwgrond, te schrappen. Uit dezelfde ambtelijke krimp-koker komen de bufferstroken in Nederland: ook maximaal 4% van de grond per boer, ook nutteloos als maatregel maar met enorme impact op de plaatsingsruimte! Schaf de bufferstroken en andere braakregels per direct af! En de minister van LNV heeft een enorm areaal aan mestplaatsingsruimte gerealiseerd! Oplossingen Minister Adema zegt dat hij de druk op de mestmarkt wil verlagen. Dat mag hij dan nu laten zien. We hebben hem hierboven de enige opties aangeboden die per direct een positief resultaat hebben. Vanuit de praktijk. Zonder weer onnodig boeren weg te pesten met het sloopbeleid waar dit Kabinet om herinnerd zal worden. Maak er nog wat van in deze demissionaire periode. Op de valreep. De enige krimp die wij accepteren is krimp van schadelijke regels! Namens het DDB Bestuur, Sieta van Keimpema, voorzitter

Extra koe kost € 1 per dag

KOSTEN EXTRA KOE Wat zijn de kosten voor die ene koe die u niet van uw eigen gras kunt voeren en waarvan u de mest niet kwijt kunt? En welke redenen zijn er om die koe toch niet te verkopen? Die vraag onderzochten de leden van onze economische studiegroep uit Alblasserwaard met Sjon de Leeuw. MINDER MEST KWIJT OP EIGEN LAND Door de afbouw van de derogatie en de invoer van de bufferstroken kunt u minder dierlijke mest kwijt op het land, maar de koeien maken er niet minder door! Veel melkveehouders moeten dus sinds dit jaar mest afvoeren. Dit jaar was afvoeren volgens de leden van de studiegroep nog geen probleem, maar volgend jaar komen er natuurlijk nog boeren de markt op met mest. Tabel kosten extra koeKOE VERKOPEN OF NIET? Om een goede afweging te maken om die ene koe wel of niet in de stal te houden waarvan de mest volledig moet worden afgevoerd en die niet van eigen land te voeren is, hebben ze in de studiegroep een berekening gemaakt. Is het nog rendabel om deze koe te houden? De leden rekenden met een melkprijs van 42,5 cent per kg melk en € 22,50 per kuub mest afvoerkosten. In de berekening werden gemiddelde opbrengst en veekosten zoals gezondheidszorg meegenomen (zie ook de tabel, klik voor een vergroting). Met deze melkprijs en mestafzetkosten kwamen ze tot de conclusie dat deze koe € 366 per jaar kost, een euro per dag dus. De melkveehouders schrokken niet van deze kosten. “We weten van de kosten, maar als de melkprijs omhoog gaat kun je toch weer aan deze koe verdienen”, zeggen ze. Daarnaast willen veel veehouders hun dieren houden vanwege de stikstofrechten. MEST AFVOEREN IN KOMENDE JAREN De afvoerkosten van mest gaan de komende jaren waarschijnlijk stijgen, omdat er meer steeds meer boeren op de markt komen. Deze berekening kan er over een jaar anders uitzien. Bent u ook benieuwd hoeveel de extra koe bij u kost? Maak onderstaande rekensom dan eens voor uw eigen bedrijf. Bij vragen kunt u contact opnemen met Sjon de Leeuw.

RVO waarschuwt: teveel regels, ondernemers haken gefrustreerd af

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) trekt aan de bel. Er zijn teveel regels, wetten en programma waardoor ondernemers de bomen door het bos niet meer zien, afhaken en gefrustreerd raken. Het moet simpeler, luidt de boodschap van de RVO. De politiek zit vol plannen, maar vergeet daarbij vaak de uitvoerbaarheid, aldus de organisatie. Het is tijd om minder te willen, want door minder te doen krijg je meer gedaan, stelt de RVO. De overheid wordt daarmee meer doeltreffend in haar ambities en het wordt simpeler en aantrekkelijker voor ondernemers. ‘Met minder kunnen we dus meer bereiken’, aldus RVO-directeur general Abdeluheb Choho. ‘Maar daarvoor zijn er wel scherpe keuzes van de politiek nodig.’ RVO roept de politiek en beleidsmakers op om nieuwe initiatieven te toetsen op uitvoerbaarheid en haalbaarheid voor ondernemers. Geef ruimte aan de uitvoering, laat de grootste groep het uitgangspunt zijn, nu wordt de uitzondering vaak tot norm verheven, aldus RVO. Houd het simpel en coördineer en verminder de administratieve lasten voor ondernemers, stelt de organisatie. Nederland loopt vast Ondernemersorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland herkennen de zorgen van de RVO en vinden het ‘zeer goed dat ze dit signaal geven’. ‘Op tal van fronten loopt Nederland inmiddels vast. Van het overvolle stroomnet tot de enorme regelbrei. De hoeveelheid wet- en regeling voor het bedrijfsleven is de afgelopen jaren absoluut geëxplodeerd. Daar moeten we samen met de overheid en een nieuw kabinet en de uitvoerders van beleid mee aan de slag’, aldus beide organisaties. Ze willen bijvoorbeeld dat bij nieuwe regels een toets komt of de regels wel werkbaar zijn voor bedrijven of de wetgeving moet worden vereenvoudigd.

Ervaringen onafhankelijk voer advies & TMR

Beste collega melkveehouders, Ik lees al een tijdje mee op het prikkebord forum over diverse zaken zoals voeding en fokkerij. Een club praktische veehouders weet altijd meer dan een enkele adviseur van een bedrijf en vandaar de start van dit topic. Ik zit al sinds jaar en dag bij een mengvoerfabrikant waar ik brok en wat maatwerkmeel af neem. De resultaten van de koeien zijn me naar genoegen en de relatie met de voer adviseur ook. Toch zie ik stijgende trend in voerkosten de afgelopen jaren en hier wil ik graag wat aan doen. Wanneer ik dit voor leg aan mijn adviseur komt het er eigenlijk altijd op neer dat grondstof - en energieprijzen fors zijn gestegen wat natuurlijk ook zo is wat resulteert in een hogere brok prijs en dat de kraan dicht draaien niet verstandig is en ten koste gaat van de productie & gezondheid. Toch denk ik dat de brok alsnog te duur is en dat de fabrikant goed gebruik van maakt van de onrust in de wereld. Ondertussen krijg ik het gevoel dat ik flink op draai voor de de duurdere lease auto van de adviseur, gestegen lonen, fusies en noem het allemaal maar op. Het valt voor mij niet te controleren omdat ik en natuurlijk menig veehouder een all inn prijs betaal voor het voer. Vandaar dat mijn oog is gevallen op het platform Mijnvoer.nl en het gebruik maken een onafhankelijk voer adviseur. Zo weet ik tenminste wat ik betaal voor het voer en het advies en krijg ik weer wat meer grip op een grote kostenpost van het bedrijf. Daarnaast heb ik dan ook volledig inzicht in mijn brokje in plaats van tienduizenden euro's over te maken naar mijn voerleverancier zonder exact te weten wat ik aankoop op nutritioneel niveau. Om dan nog een stap rigoreuzer te gaan lijkt het mijn interessant om misschien de krachtvoerautomaat uit de stal te schoppen en over te stappen op een TMR rantsoen en zelf grondstoffen te gaan shoppen. Overal ter wereld red men zich met TMR rantsoenen en in Nederland stoppen we onze koeien maar vol met dat brokje. Ik krijg steeds meer het idee dat de mengvoerindustrie ons precies in het hoekje heeft waar ze ons willen hebben. Graag jullie mening over bovenstaande situatie of misschien nog wel mooier eigen ervaringen van melkveehouders die het anders aan pakken dan met de traditionele adviseur en voer van de mengvoerfabrikant.

HansBa


Topics
0
Reacties
41
Volgers

Over mij

Woonplaats: Hardenberg
Leeftijd: 55jr
Laatst online: 3u geleden

Hans, 55 getrouwd en 2 kinderen ( 19 en 21) 100 melkkoeien, 50 jongvee op 50 ha.

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering