Gedeputeerde: "Rijk grijpt in als stikstofverlaging niet wordt gehaald"

Als onvoldoende boeren aan de oostrand van de Noordoostpolder meewerken aan de plannen om de stikstofuitstoot terug te brengen, zal het rijk ingrijpen. Ook bestaat bestaat dan het risico dat boerenbedrijven gedwongen worden te stoppen. Daarvoor waarschuwt gedeputeerde Harold Hofstra in het programma Over Flevoland Gesproken. De provincie probeert de boeren in het gebied te winnen voor een drastische vermindering van de stikstofoverlast in het nabijgelegen natuurgebied Weerribben-Wieden. Van de ongeveer zeventig boeren hebben nog geen vijftien zich tot nu toe gemeld bij de provincie om mee te werken. "Een aantal van hen wil de stikstofuitstoot verlagen door te innoveren", vertelt Hofstra. "Er zijn ook agrariërs bij die geen opvolger hebben en die willen praten over het afstoten van hun bedrijf." Hofstra merkt dat het grootste deel van de boeren nog afhoudend reageert. "Ze weten dat ze iets moeten, maar ze willen wel weten: wanneer is het genoeg?" De gedeputeerde wijst er op dat de boeren mogelijk slechter af zijn als ze niet meewerken aan het halen van de reductiedoelen. "Op 1 juli 2023 beoordeelt het rijk of wij die reductie kunnen halen. Als het niet lukt, neemt het rijk de regie over. Dan zou het rijk bepaalde plekken kunnen aanwijzen om op te kopen. Maar ik wel het echt niet zo ver laten komen."

Waarom kan ik soms niet reageren?

[quote]- Ik wordt aleen van je getiep al niet goed, dan zal ik in gesprek gaan. - Je komt hier net kijken zit te stoken en probeert nare reacties te ontlokken, dan word je echt niet serieus genomen hier. - Je kunt altijd Jan Kees even bellen die heeft er wel tijd voor. - Reageer @producent - Wanneer iemand zegt dat het leven zwaar is vraag ik me af - waarmee er vergeleken wordt. -nou, na deze reactie, ga ik Jc maar een duimpje geven, die is bot op zijn tijd, u iets geheel anders. Al wordt je hier wat mal van de nooit tot een punt komende tiepmachien, dat geeft jouw niet het recht hier met adressen te gaan strooien, en al helemaal niet, zolang niet zeker is dat typemachine, ronald is.[/quote] Ik bemerk veel irritatie. Dat kan meerdere redenen hebben Ik sta voor openheid en zal inhoudelijk antwoord geven, echter niet alles leent zich voor een openbaar forum. Waardeoordelen zoals hierboven kun je niet over discussiëren. Wanneer er aangegeven wordt waar het op de inhoud mis gaat of welke openheid jullie missen kan daar iets mee. Maar dat kan alleen wanneer er ook de mogelijkheid is om een reactie te plaatsen . En die mogelijkheid heb ik niet meer zie ik En zo wordt een discussie onmogelijk. Maar jullie vermaken je vast wel zonder mij. Wanneer ik niet meer kan reageren zeg ik tegen alle oprechte en eerlijke mensen: het ga je 👍

Operatie op OORLOGSCHAAL! Brussel zoekt duizenden transporteurs die extra vrachtwagens naar de Oekraïense grens kunnen sturen

Om Oekraïne te helpen zijn graanoogst zo snel mogelijk naar Europa uit te voeren roept de Europese Commissie transporteurs op met spoed extra vrachtwagens en mobiele graanladers naar de grenzen te sturen. Ze stelt voor een online platform op te zetten om dit logistiek te coördineren en ‘solidariteitsrijstroken’ aan de grenzen aan te leggen. "Binnen drie maanden moet 20 miljoen ton graan het land uit", zegt transportcommissaris Adina Vălean. De situatie bedreigt de voedselveiligheid, aldus de commissie. Door de Russische invasie kan Oekraïne zijn havens aan de Zwarte Zee niet langer gebruiken. Normaal gaat 90 procent van de export van graan en oliezaden via die weg over zee naar het buitenland. Nu dat niet meer kan staan duizenden trucks aan de EU-grenzen te wachten op toelating en onder andere de douane is daar niet op berekend. De gemiddelde wachttijd bedraagt zestien dagen, zegt Vălean, en aan sommige grenzen zelfs dertig dagen.

Waarschuwing voor voedselschaarste vanwege voorjaarsdroogte

Boerenbelangenvereniging ZLTO luidt de noodklok vanwege het droge voorjaar. Omdat er geen regen valt dreigen oogsten te mislukken, wat kan leiden tot voedseltekorten. ZLTO vertegenwoordigt 12.000 boeren en tuinders in Gelderland-Zuid, Noord-Brabant en Zeeland. Volgens bestuurslid Janus Scheepers ontkiemen de zaden niet omdat ze droog in de grond liggen. "We kunnen de gepote en gezaaide planten niet boven krijgen of in leven houden, zo vroeg in het jaar al", zegt hij. Als de oogsten deels mislukken, is de vraag of er straks nog genoeg betaalbaar eten is, zegt Schepers. "Voor onze mensen maar natuurlijk ook voor onze dieren. Want we maken ook producten voor de dierlijke consumptie." Gisteren heeft het waterschap Brabantse Delta besloten dat in delen van Brabant niet meer beregend mag worden met water uit de sloot, beken of kanalen. Het waterschap heeft door de droogte zogenoemde onttrekkingsverboden ingesteld. Het gemiddelde neerslagtekort is nu zo'n 60 millimeter, blijkt uit de neerslagmonitor van het KNMI. Daarmee is dit jaar een van de droogste sinds het begin van de metingen in 1906. De komende twee weken wordt er geen regen verwacht, waardoor het neerslagtekort kan oplopen tot 90 millimeter. Het neerslagtekort dit jaar tot nu toe: In februari viel er veel regen in Nederland, maar de maand maart was extreem droog en ook in april bleef noemenswaardige neerslag uit. De lage waterstand die daardoor ontstond kan behalve tot voedseltekorten, ook leiden tot schade aan oevers en kaden. Daarnaast kunnen dieren en planten in het water doodgaan.

Grote leegloop dreigt bij Leerdammer

Grote leegloop dreigt bij Leerdammer Een jaar geleden is Leerdammer overgenomen door Lactalis. De grootste grootste zuivelonderneming ter wereld is voor 100% eigendom is van de familie Besnier. Deze familie, met een geschat vermogen van 12 miljard euro (zie bijlage 1) behoort tot de rijkste in Frankrijk. Zoveel geld verdienen aan zuivel, en een goede melkprijs betalen: kan dat samen gaan? Uit een overzicht uit LTO Internationale melkprijsvergelijking blijkt van niet. Want uit een vergelijking van de melkprijzen van vier grote Franse zuivelondernemingen over de periode 2010 tot en met 2019 blijkt dat de melkprijs van Lactalis jaar na jaar onderaan stond (zie bijlage 2). Hoe is de kennismaking met Lactalis de Nederlandse boeren bevallen? Om maar met de deur in huis te vallen: slecht. Na 12 maanden hebben tientallen boeren de overeenkomst met Leerdammer opgezegd, en een veelvoud daarvan overweegt om hetzelfde te doen voor 1 juli. De belangrijkste reden: de melkprijs van Leerdammer is de afgelopen 12 maanden sterk achtergebleven ten opzichte van de andere afnemers. Uit de melkprijsvergelijker van Boerenbusiness blijkt dat de kale melkprijs van Leerdammer in de jaren 2018, 2019 en 2020 tot de hoogste van Nederland behoorde (zie bijlage 3-5). Maar in de afgelopen 12 maanden, waarin Lactalis het voor het zeggen had, bungelde de kale melkprijs onderaan (zie bijlage 6). Zoals gezegd: een grote groep boeren heeft geen vertrouwen meer in Leerdammer en overweegt om de overeenkomst met Leerdammer voor 1 juli op te zeggen. Leerdammer is daar van op de hoogte. De vraag is nu wat Leerdammer (en Lactalis) hen te bieden heeft. Veel boeren eisen duidelijke afspraken over de melkprijs. Zij willen af van het melkprijsbeleid dat Leerdammer de vrije hand geeft bij het bepalen van de melkprijs. Dat melkprijsbeleid werkt alleen als er vertrouwen is, en dat vertrouwen is de afgelopen 12 maanden zwaar beschadigd door Leerdammer en Lactalis. Concreet betekent dit dat Leerdammer weer een referentieprijs zal moeten invoeren, die aantrekkelijk genoeg is om boeren aan zich te binden. Als Leerdammer dat niet wil, dan zal een grote groep boeren zijn heil ergens anders gaan zoeken, zo is de verwachting.

mob knalt emissie arme vloeren af

maatregel kan worden betrokken bij de passende beoordeling. De rechtbank acht een natuurvergunning dan noodzakelijk en is van oordeel dat de voersamenstelling in een voorschrift aan de vergunning zal moeten worden verbonden. Naarmate de agrariër meer vrijheid zal willen hebben, zal hij een buffer moeten aanleggen door minder dieren te gaan houden dan maximaal mogelijk is op basis van de Rav factor. - De met mest besmeurde oppervlakte per dierplaats. De wisselende oppervlakte per gehouden dier (afhankelijk van de veebezetting) is ook een oorzaak voor onzekerheid. Door het voorschrijven van een bepaalde oppervlakte per dierplaats kan deze onzekerheid worden weggenomen. Hierbij is wel van belang dat een agrariër niet verplicht kan worden om zijn volledige vergunning te gebruiken. Het voorschrift kan dan worden nageleefd door (afhankelijk van de veebezetting) delen van de stal af te sluiten voor de dieren zodat ze altijd dezelfde oppervlakte beschikbaar hebben. Hierdoor treden geen variaties op in de maximum emitterende oppervlakte. Gelet op het verschil tussen de oppervlakte in de stalbeschrijving en de oppervlakte bij vaststelling van de Rav emissiefactor zal een keuze moeten worden gemaakt en zal moeten worden bezien of deze keuze leidt tot een toename van de ammoniakemissie of niet. Met andere woorden, een agrariër kan er voor kiezen om een koe te houden op 4,5 m2 oppervlakte of op 5,5 m2 oppervlakte. Bij de keuze voor een grotere oppervlakte kan hij minder dieren houden. Naar het oordeel van de rechtbank kan het vastleggen van de oppervlakte per dier of dierplaats als beschermingsmaatregel worden aangemerkt. Deze maatregel kan worden betrokken bij de passende beoordeling. Zolang sprake is van een verschil tussen de Rav factor en de stalbeschrijving, is er onzekerheid en is een natuurvergunning noodzakelijk. In de natuurvergunning zal de oppervlakte per dier of dierplaats in een voorschrift aan de vergunning moeten worden verbonden. - Het onderhoud van de stal (schoonmaken) en de frequentie van de mestschuif. Verweerder en de agrariër kunnen ook kiezen voor verdergaande stalmanagement-maatregelen dan voorgeschreven in de stalbeschrijving. Bijvoorbeeld een hogere mestschuiffrequentie dan in de stalbeschrijving staat. Dit heeft een ammoniakemissiebeperkend effect. Ook dit zal moeten worden vastgelegd in een voorschrift omdat dit afwijkt van de aangevraagde stalbeschrijving. Deze maatregel kan als beschermingsmaatregel worden aangemerkt. Deze maatregel kan worden betrokken bij de passende beoordeling. Dan is een natuurvergunning noodzakelijk en zal de managementmaatregel in een voorschrift aan de vergunning moeten worden verbonden. Conclusie 13. Bij de toetsing aan artikel 2.7 van de Wnb kan niet zonder meer van de haalbaarheid van de in de Rav genoemde emissiefactoren worden uitgegaan. De rechtbank is naar aanleiding van de bevindingen in het StAB-advies over de totstandkoming van de Rav factor van oordeel dat verweerder in dit geval niet van de Rav factor voor stalsysteem A.1.13 kon uitgaan. Gelet op de algemene onderzoeksrapporten kan verweerder ook niet van een gecorrigeerde Rav factor uitgaan. Het staat niet vast dat het project met het aangevraagde emissiearme stalsysteem daadwerkelijk zal leiden tot een gelijkblijvende of lagere stikstofdepositie. Er zijn veel factoren van invloed op de daadwerkelijke ammoniakemissie in een aangevraagd project. Er kunnen meerdere beschermingsmaatregelen worden getroffen. 14. Het beroep is gegrond gelet op rechtsoverwegingen 4, 10 en 11 van deze uitspraak. De rechtbank ziet geen aanleiding voor een bestuurlijke lus maar volstaat met een vernietiging van het bestreden besluit. De rechtbank draagt verweerder op een nieuw besluit te nemen op de aanvraag van vergunninghoudster met inachtneming van deze uitspraak binnen zes maanden na verzending van deze uitspraak. 15. Omdat de rechtbank het beroep gegrond verklaart, moet verweerder aan eiseres het door haar betaalde griffierecht vergoeden. Omdat het beroep gegrond wordt verklaard, krijgt eiseres een vergoeding voor de proceskosten die zij heeft gemaakt. Verweerder moet die vergoeding betalen. De vergoeding wordt met toepassing van het Besluit proceskosten bestuursrecht als volgt berekend. De bijstand door een gemachtigde levert 3,5 punten op (1 punt voor het indienen van het beroepschrift en 1,5 punt voor het verschijnen op de zitting, 0,5 punt voor de reactie op het StAB-advies en 0,5 punt voor de overige reacties, met een waarde per punt van € 759,00, bij een wegingsfactor 1). Hiervoor wordt € 2.656,50 toegekend. De rechtbank kent daarnaast een vergoeding voor gemaakte deskundigenkosten toe van € 5.800,00, op basis van een ureninschatting van 48,50 uur vermeerderd met de duur van de zitting en een uurtarief van € 97,50 exclusief BTW. Het tarief en de gemaakte uren komen de rechtbank niet onredelijk voor. nu Brabant eist om stallen aan te passen geeft dit grote onzekerheid dus aanvraag van nieuwe vergunning geeft de MOB de mogelijkheid een zienswijze in te dienen met alle gevolgen van dien

De vertrouwenscrisis bij Leerdammer

De vertrouwenscrisis bij Leerdammer Begin 2021 is Arie Griffioen begonnen als manager melkvoorziening bij Leerdammer. Boeren die hem de eerste maanden hebben gesproken weten te melden dat Griffioen is geschrokken van de negativiteit en het gebrek aan vertrouwen onder de boeren. Een erfenis die zijn voorganger hem heeft nagelaten. Een zware taak rustte derhalve op de schouders van Griffioen. Zelfs bij zeer kritische boeren dwong Griffioen dan ook respect af toen hij al na een paar bekend maakte dat zijn belangrijkste taak was om het vertrouwen van de boeren in Leerdammer te herstellen. Dit plan, met de naam “Bouwen aan vertrouwen”, maakte hij in juni bekend in zijn eerste column in de Leerdammer-Info. (zie bijlage 1) Terwijl de boeren uitkeken naar de uitwerking van het plan werd het stil aan de kant van Griffioen. Dit in tegenstelling tot een deel van de boeren, waar de ontevredenheid toenam. Zij zagen dat in de loop van 2021 de melkprijs van Leerdammer steeds verder achterbleef bij de concurrentie. En in plaats van dat het vertrouwen in Leerdammer groeide, daalde het. Ook in het decembernummer van de Leerdammer-Info wordt er geen woord gewijd aan de manier waarop Leerdammer het vertrouwen denkt te kunnen terugwinnen. Wel zegt de Vlaming Jan Verbessem, de nieuwe algemeen directeur van Lactalis Leerdammer dat “we uitgaan van wederzijds vertrouwen”. (zie bijlage 2) Met verbazing is deze opmerking ontvangen. Een teleurgestelde boer: “Griffioen stelt begin 2021 vast dat er een groot gebrek aan vertrouwen is onder ons, zegt dat hij het vertrouwen wil herstellen, doet vervolgens niks, en in december zegt Verbessem doodleuk dat ze uitgaan van wederzijds vertrouwen, alsof er nooit een vertrouwensprobleem is geweest.” Hoe nu verder? Uit contacten met boeren blijkt dat het vertrouwen in Leerdammer nog lager is dan vorig jaar. Ze zien dat de melkprijs van Leerdammer in melkprijsvergelijking onderaan bungelt. En vanuit Schoonrewoerd wordt geen enkele poging ondernomen om het vertrouwen terug te winnen. Naar verluidt hebben de eerste boeren de overeenkomst met Leerdammer al opgezegd, en speelt een behoorlijk aantal met de gedachte om afscheid te nemen van Leerdammer. “Ik wacht de voorjaarsvergadering af om te kijken wat Leerdammer onder de nieuwe eigenaar te bieden heeft, en anders ben ik weg”, aldus een van hen.

Het nieuwe GLB: #vanVERGROENBELEID naar VERHONGERBELEID

Wanneer je niet voldoet aan >75% blijvend grasland mag je in 2023 geen mais telen op de percelen waar in 2022 mais staat. 7. Gewassen op bouwland roteren Gewasrotatie is goed voor de bodemgezondheid. U voorkomt ziektes en verbetert de structuur van de bodem. U teelt op al uw bouwlandpercelen ieder jaar een ander gewas als hoofdteelt. Een volgteelt na de hoofdteelt zien we ook als gewasrotatie. Op zand- en lössgrond is het ook verplicht om eens per 4 jaar een rustgewas als hoofdteelt te telen. Dit sluit aan bij het 7e NAP. Gebruikt u meer dan 75% van uw bouwland voor grassen, kruidachtige voedergewassen, braak en/of vlinderbloemige gewassen? Dan hoeft u zich niet aan deze conditionaliteit te houden. Dit geldt ook als meer dan 75% van uw subsidiabele landbouwgrond blijvend grasland is of gebruikt wordt voor gewassen die onder water staan. Bij deze conditionaliteit kijken we naar welk gewas u in 2022 heeft geteeld. Dat mag niet hetzelfde zijn als in 2023. Houd daar rekening mee bij uw bouwplan. Ruilt u een perceel met iemand anders? Ook dan moet u in 2023 een ander gewas telen dan in 2022. De conditionaliteiten zijn onderdeel van het nieuwe Gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB). U houdt zich aan de 9 Goede landbouw- en milieucondities (GLMC) en de randvoorwaarden om betalingen uit het GLB aan te vragen.De conditionaliteiten zijn voorwaarden voor de basispremie, de extra betaling voor de eerste 40 hectare van uw bedrijf en de eco-regeling. Maar ook voor de extra betaling voor jonge landbouwers en het behoud van zeldzame landbouwhuisdierrassen.

'Sneller vergunning voor windmolens afgeven', zegt minister Rob Jetten

Vergunningen voor windmolens moeten sneller afgegeven worden. Dat zegt Rob Jetten, minister voor Klimaat en Energie. Hij was maandagochtend in Geffen om naar de plannen voor de Duurzame Polder te kijken. Daarin komen zeker twintig mega-windmolens tussen Oss en Den Bosch. Het is volgens Jetten belangrijk dat er sneller duurzame energie opgewekt wordt. Jetten wil dat vooral de doorlooptijd korter wordt voor bezwaarmakers die naar de Raad van State gaan. De Raad moet daarvoor worden versterkt volgens de minister, want er moet wel gewoon bezwaar gemaakt kunnen worden. Ook de netbeheerders moeten ervoor zorgen dat de elektriciteitsnetten zwaarder belast kunnen worden. Die kunnen nu nog niet alle extra duurzame elektriciteit aan. Daar worden miljarden in geïnvesteerd. Minder gas Het is duidelijk dat niet alleen het aantal windmolens en zonneparken moet toenemen. Jetten: “Ik kom binnen enkele weken ook met maatregelen om het gasverbruik te verminderen. Dat is echt nodig.” Door de oorlog tussen Rusland en Oekraïne wil Nederland niet meer afhankelijk zijn van Russisch gas. Jetten is onder de indruk van de plannen voor de Duurzame Polder, zegt hij als hij vanaf de boerderij in Geffen de polder in kijkt. “Dit is een prachtige polder die zich ook leent voor een grote hoeveelheid molens. Hier kun je het groter aanvliegen.”Energieonafhankelijk Hij begrijpt dat niet iedereen zit te wachten op windmolens: ”Dat zie je in het hele land. Niet iedereen wordt er blij van. Je hoeft hem ook niet mooi te vinden, maar het is wel nodig willen we energieonafhankelijk worden en onze klimaatdoelen bereiken. Daar moeten we eerlijk in zijn.”

Melkprijs weidegang DOC al 4 jaar hoger dan bij A-ware

Een tijdje terug heeft GJ Bosch hier een tabel geplaatst waarin de melkprijzen van 7 melkfabrieken met elkaar worden vergeleken. Uit deze tabel heb ik de melkprijzen van a-ware en doc genomen en in een grafiek gezet. Het is duidelijk dat vanaf 2019 de melkprijs voor weidegang bij doc hoger ligt dan a-ware. Dit loopt op van 0,60 cent in 2019 tot 1,20 cent in 2022 (eerste drie maanden). Deze melkprijzen zijn uitgerekend bij 4,42% vet, 3,57% eiwit en een volume van 1.100.000 kg. Maar wat zegt dit nou voor melkveehouders met ander gehalten en een ander volume. Om dat te bepalen heb ik met de melkprijsvergelijker van boerenbusiness uitgerekend hoe groot het verschil tussen doc en a-ware wordt bij 700.000 kg en 2.000.000 kg en bij lage en hoge gehalten. De resultaten staan onder de grafiek. Bij lage en hoge gehalten zien we slechts een minimale verandering van het verschil. Bij een volume van 2.000.000 kg zien we geen verandering van het verschil. Alleen bij 700.000 zien we dat het verschil tussen doc en a-ware iets groter wordt. En dan is er nog geen rekening gehouden dat je bij doc nog extra kunt verdienen met de combinatie weidegang/vlog. Conclusie: melkveehouders van a-ware die meedoen aan de melkstroom weidegang zouden de afgelopen 3 jaar en dit jaar bij doc duidelijk meer voor hun melk hebben gekregen. En voor wie in het begin de overstap van doc naar a-ware hebben gemaakt is dit extra zuur. A-ware heeft aan hun de garantie gegeven om 1 cent boven doc uit te betalen. Deze belofte is a-ware niet nagekomen

Bleekers visie

Wopke Hoekstra heeft gelijk: het regeerakkoord moet opengebroken worden… en we beginnen bij het hoofdstuk landbouw, stikstof en natuur! Het is niet de eerste de beste. Integendeel, niemand minder dan Minister van Buitenlandse Zaken en vicepremier Wopke Hoekstra gooit een steen in de vijver: ‘Er is nu zoveel aan de hand. De wereld staat op z’n kop. Dat betekent dat het kabinet terug naar de tekentafel moet,’ zo stelt de bewindsman in De Telegraaf vandaag. Hoekstra heeft gelijk. Het is niemand ontgaan. Het regeerakkoord van Rutte IV heeft astronomische bedragen opgenomen voor het hoofdstuk natuur en stikstof. Dertig miljard!!! En die dertig miljard gaat besteed worden aan onder andere het massaal opkopen - soms gedwongen sluiten - van Nederlandse veehouderijbedrijven. Zoals melkveebedrijven waarvan de koeien weer net zoals elk voorjaar de weilanden van ons Hollandse landschap in rennen met de gekste bokkensprongen. Voor een ander deel worden de miljarden gebruikt om meer dan 150.000 hectare landbouwgrond - waar we bijvoorbeeld graan op verbouwen - geheel of gedeeltelijk uit productie te nemen.   De coalitiepartijen ‘tekenden’ voor deze astronomische bedragen en een gigantische aanslag op de Nederlandse voedselproductie, toen het besef over de kwetsbaarheid van de Europese voedselvoorziening nog niet doorgedrongen was. Oudere boeren die wel eens zeiden ‘er moet eerst weer een oorlog komen…en dan zien ze in de politiek weer hoe belangrijk landbouwgrond en boeren zijn..’, werden vaak minzaam aangehoord, maar niet serieus genomen…. De natuur gaat voor… En nu ís er oorlog in Europa. En nu hébben we te maken met twee landen die voor de wereldvoedselvoorziening cruciaal zijn. De graanschuren van de wereld staan in brand. Import van Russisch- en Oekraïens graan kan voor Europa wel eens jaren stil komen te liggen. De prijzen stijgen nu al spectaculair. China schijnt nu al claims op voorheen voor Europa bedoelde graanproductie van Rusland en Oekraïne te hebben gelegd.  Nog maar een paar maanden nadat Frans Timmermans met zijn ‘green deal’ en van ‘farm to fork’- ideeën kwam - waar het over van alles gaat behalve over het in stand houden van de voedselproductie en voedselzekerheid - maakt de voorzitter van de Europese Commissie, mevrouw Ursula von der Leyen, de voedselzekerheid tot topprioriteit van de EU. En zij heeft gelijk: voor de geopolitieke machtsverhoudingen is het cruciaal.   Het openbreken van het Regeerakkoord voor het hoofdstuk landbouw kan simpel als volgt: We focussen ons uitsluitend op het in de Europees vereiste staat brengen van onze mooie Natura 2000-gebieden. Voor alle 165 gebieden is 4 jaar geleden door wetenschappers en de provincies vastgesteld dat er niets op uitsterven staat en dat met maatregelen binnen die gebieden - ander beheer en vooral ook aanpassingen in de hydrologie (waterpeil aanpassen e.d.) - de Europese instandhoudingsverplichtingen kunnen worden nagekomen. Met een paar miljard is dat te realiseren. Er worden dus geen boerenbedrijven opgekocht en onteigend en landbouwgrond blijft landbouwgrond. We houden onze voedselproductie tenminste op peil en we kijken of er her en der voor natuur bestemde gronden, die nog niet daarvoor zijn ingericht, kunnen blijven inzetten voor de voedselproductie. We focussen op innovaties in de veehouderij en akkerbouw om juist de productiviteit te verhogen op een duurzame manier. Daar besteden we een paar miljard aan. Met dit plan besparen we zo’n 25 miljard. En dat geld zou ik bestemmen voor: Het bekostigen van een zeer ruimhartige opvang van Oekraïense oorlogsvluchtelingen. Voor een ongekende versterking van het Nederlandse leger. Het speelkwartier is over: filosoferen over 10 duizenden hectares nieuwe natuur op vruchtbare landbouwgronden en over halvering van de veestapel is er niet meer bij.  Dr. Henk Bleker, voorzitter a.i. Nederlandse Melkveehouders Vakbond   

pasmelder verder in het nauw.. uitspraak rechter

PAS-melders verder in het nauw door uitspraak rechter De algemene lijn van het niet-handhavend optreden tegen PAS-melders in afwachten van legalisatie is niet langer vol te houden. De overheid moet de wet volgen en handhaven tenzij uit onderzoek anders blijkt, aldus twee recente rechterlijke uitspraken. De rechtbank Oost-Brabant wil dat de provincie Noord-Brabant de specifieke situatie van PAS-melders in kaart brengt en pas daarna besluit al of niet handhavend op te treden. Het belang van een Natura 2000-gebied telt daarbij zwaar. De huidige lijn van de provincie om niet handhavend op te treden tegen PAS-melders vanwege een eventuele toekomstige legalisatie kan niet door de beugel. Dit stelt de rechter in een aantal recente uitspraken. PAS-melders kunnen zelf ook extra maatregelen nemen. De kosten hiervan kunnen waarschijnlijk wel gedeclareerd worden bij de overheid, aldus de rechtbank. Provincie moet handhaven De natuuractiegroep Mobilisation for the Environment (MOB) eist in deze zaken dat de provincie handhavend optreedt tegen twee biomassacentrales in Eindhoven en Odiliapeel. Beide centrales hebben jaren geleden een melding van hun activiteiten gedaan onder het Programma aanpak stikstof (PAS). Omdat de Raad van State in 2019 het PAS vernietigde, hebben deze bedrijven daardoor alsnog een vergunning nodig terwijl ze al jaren in werking zijn. De provincie weigert op te treden omdat het in hun ogen bedrijven zijn die ‘onbedoeld’ in overtreding zijn. Daarom zou handhaving onevenredig zijn bij een ‘tijdelijk illegale situatie’. Bovendien zou het slechts gaan om een geringe stikstofdepositie bij deze beide biomassacentrales. Erg algemene afweging Volgens de rechtbank geldt deze situatie voor bijna alle PAS-melders en is het wel een erg algemene afweging die te veel afbreuk doet aan de plicht van de provincie om te handhaven. Om niet te handhaven, moet de provincie eerst alle feiten en omstandigheden van het specifieke geval in kaart brengen. Pas daarna kan worden afgewogen of handhaven onevenredig is. Een PAS-melder hoeft ook niet lijdzaam te wachten op het PAS legalisatieprogramma Daarnaast hoeft volgens de rechter een PAS-melder ook niet lijdzaam te wachten op het PAS legalisatieprogramma. De PAS-melder kan ook zelf in actie komen, door het treffen van bijvoorbeeld extra emissiereducerende maatregelen of door extra salderen. Deze extra kosten zijn volgens de Brabantse rechter mogelijk zelfs te verhalen op de overheid bij een geslaagd beroep op het vertrouwensbeginsel. De opmerking dat het zou gaan om slechts een geringe stikstofdepositie op Natura 2000-gebieden overtuigde de rechtbank totaal niet. Dat is niet onderzocht en ‘vele kleine beetjes hebben toch een groot gevolg’. De provincie moet juist bij vergunningverlening kijken naar de cumulatieve effecten met andere activiteiten die gevolgen hebben voor de Natura 2000-gebieden, aldus de rechter. Onvoldoende onderbouwd MOB wordt door de rechtbank volledig in het gelijk gesteld. De provincie heeft onvoldoende onderbouwd en gemotiveerd dat handhavend optreden zo onevenredig is dat afgezien kan worden van acties tegen de biomassacentrales. De specifieke omstandigheden zijn onvoldoende in kaart gebracht en er is onvoldoende ingegaan op de staat van het Natura 2000-gebieden die de gevolgen ondervinden. De provincie krijgt twaalf weken de tijd om een opnieuw een besluit te nemen over het handhavingsverzoek van MOB. Het is onwaarschijnlijk dat hoger beroep zal slagen Volgens de voorman van MOB, Johan Vollenbroek, blijkt uit deze uitspraken dat rechtbanken klaar zijn met loze beloftes van kabinet om PAS-melders te legaliseren. Vollenbroek: “Opnieuw blijkt dat PAS-melders niet over rechten beschikken en dat recht ook nooit hebben gehad, ook niet toen het PAS nog niet door de Raad van State onverbindend was verklaard. Een PAS-melding was een administratieve handeling.” Vollenbroek acht een gang van de provincie naar de Raad van State kansloos. “Het is onwaarschijnlijk dat hoger beroep zal slagen omdat de uitspraken juist zijn gebaseerd op de door de Raad van State vast gehanteerde beginselplicht tot handhaving.”

Frans1


Topics
0
Reacties
2.642
Volgers

Over mij

Leeftijd: 44jr
Laatst online: 9u geleden

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering