RFC gaat rente van melkveehouders betalen.

Zuivelindustrie investeert in een toekomstbestendige melkveehouderij De zuivelondernemingen verenigd in de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) gaan de komende jaren extra investeren in een toekomstbestendige, innovatieve melkveehouderij. De zuivelbedrijven stellen melkveehouders die in de problemen zijn gekomen met de afzet van mest, in staat tegen gunstige financiële voorwaarden te investeren in een duurzame toekomst van hun bedrijf. De zuivelondernemingen doen dit op verzoek van de gezamenlijke melkveehouderijorganisaties in Nederland: Agractie, DDB, LTO, NAJK, Natuurweide, Netwerk Grondig en NMV. Zij hebben een plan van aanpak gemaakt om de mestproblematiek te hoofd te bieden. Onderdeel daarvan is een vrijwillige extensiveringsregeling waarmee melkveehouders kunnen kiezen voor een tijdelijk lagere veebezetting. Zij krijgen daarvoor een vergoeding van de overheid. Op verzoek van de melkveehouderijorganisaties maakt de zuivelindustrie het mogelijk dat deze melkveebedrijven desondanks kunnen blijven investeren in een duurzame toekomst. Banken voeren regeling uit In samenwerking met de banken (in elk geval Rabobank, ING en ABN Amro) wordt deelnemende melkveehouders de mogelijkheid geboden een deel van hun leningen te herfinancieren tegen gunstige rentetarieven. Daardoor hebben zij lagere financiële lasten en meer perspectief op een duurzaam voortbestaan van hun bedrijf. De zuivelindustrie neemt een deel van de rentekorting voor haar rekening. Verdere uitwerking volgt De regeling wordt de komende weken verder uitgewerkt in nauwe samenwerking met de banken en de primaire partijen. Daarbij ziet de zuivelindustrie erop toe dat alle daarvoor in aanmerking komende melkveehouders toegang kunnen krijgen tot de regeling en dat deze past binnen de geldende juridische kaders, zoals de Mededingingswet en de Wet oneerlijke handelspraktijken. Bijdrage aan structurele oplossing mestrcrisis Met deze bijdrage neemt de zuivelindustrie haar verantwoordelijkheid voor de keten en onderstreept zij haar inzet voor een duurzame en robuuste toekomst van de Nederlandse melkveehouderij. De investering draagt niet alleen bij aan een structurele oplossing van de mestcrisis. Zij biedt ook ruimte voor innovatie en voor een duurzame ontwikkeling van de melkveehouderij. Dat is in het belang van de hele zuivelketen. Vijf antwoorden op belangrijke vragen 1. Waarom doet FrieslandCampina hieraan mee? FrieslandCampina staat pal voor een gezonde en toekomstbestendige, innovatieve melkveehouderij. Samen met de andere NZO-leden vinden wij dat deze investeringsregeling daaraan bijdraagt. 2. Hoe helpt deze regeling de mestproblematiek op te lossen? Deze investeringsregeling biedt melkveehouders die als gevolg van de beperkte mestafzetmogelijkheden gedwongen zijn een deel van hun melkveestapel af te stoten de kans om tegen gunstige financiële voorwaarden toch te investeren in de toekomst van hun bedrijf. 3. Als je een beroep wilt doen op deze regeling moet je een deel van je koeien afstoten. De bijdrage van de zuivelindustrie betekent dus eigenlijk dat we als veehouders dus onze eigen krimp betalen? Die suggestie klopt niet. Melkveehouders die ervoor kiezen om een deel van hun melkveestapel af te stoten krijgen daarvoor geld van de overheid: hun fosfaatrechten worden vergoed en zij ontvangen een extensiveringspremie. De bijdrage van de zuivelindustrie maakt het juist mogelijk dat deze melkveehouders desondanks toch kunnen investeren in de toekomst van hun bedrijf. Want met de investeringsregeling hoeven zij een aantal jaren minder rente te betalen. 4. Wat zijn de gunstige financiële voorwaarden die deze regeling biedt? De melkveehouders die meedoen aan deze regeling hoeven vijf jaar lang geen risico-opslag aan de banken te betalen en krijgen een extra rentekorting van 0,5%. 5. Vanaf wanneer kan ik gebruik maken van de regeling? Zowel de vrijwillige extensiveringsregeling van het ministerie van LVVN als de investeringsregeling van de zuivelindustrie moeten nog nader worden uitgewerkt. Zodra er meer bekend is over de investeringsregeling zal FrieslandCampina zijn melkveehouders daarover informeren.

Wakker Dier start procedure tegen drie Boer zoekt vrouw-boeren: ‘Kalfjes zijn de dupe’

Wakker Dier wil maatregelen tegen Boer zoek vrouw-boeren Jan, Martijn en Julius uit het huidige seizoen. De organisatie stelt dat de melkveeboeren hun kalfjes isoleren en daarmee de wet overtreden. Wakker Dier verzoekt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) om in te grijpen. Leonie Vestering van Wakker Dier: “Deze boeren zijn helaas geen uitzondering. De NVWA kijkt nog te vaak weg van dit dierenleed, zelfs nu het in de schijnwerpers staat. En de kalfjes zijn de dupe. Daarom blijven wij aandringen op handhaving.” Volgens de wet moeten kalfjes elkaar kunnen zien en aanraken. Maar in de hokken voor jonge kalveren die dit seizoen in beeld komen, is fysiek contact onmogelijk. In het gunstigste geval kunnen de kalfjes elkaar zien in tegenoverliggende hokken. Gezien de ernst en het structurele karakter van de overtreding zouden de boeren een boete moeten krijgen. Angstige kalfjes Sociaal contact is een essentiële behoefte van jonge kalveren en isolatie heeft veel nadelige gevolgen voor hun welzijn. Geïsoleerde kalfjes zijn angstiger, eten minder goed, spelen niet, en ontwikkelen zich slechter. De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) adviseert dan ook om kalveren te huisvesten in groepen. Zien en aanraken Gezien de grote negatieve welzijnsgevolgen van isolatie, zijn wettelijke eisen gesteld aan de huisvesting van jonge kalfjes. Individuele hokken mogen geen dichte wanden hebben, maar moeten sociaal contact faciliteren via open afscheidingen. Zodat kalfjes te allen tijde zonder te veel moeite een ander kalf kunnen zien en aanraken. Moederziel alleen Jaarlijks worden zo’n 1,5 miljoen kalfjes kort na hun geboorte weggehaald bij hun moeder en in individuele hokjes geplaatst. Juist daarom is het contact met soortgenoten extra belangrijk. Vestering: “Dat het onthouden van deze basisbehoefte doodnormaal op televisie wordt getoond, laat zien hoe gangbaar deze illegale praktijk is.” Wat wil Wakker Dier Wakker Dier wil dat dieren de bescherming krijgen waar ze recht op hebben. Vestering: “Als bekende boeren ongestraft kalfjes isoleren, dan legitimeert de NVWA dierenleed op nationale televisie. Kalfjes horen bescherming te krijgen, niet een bureaucratische doofpot.”

Boerderij in Biddinghuizen stoot te veel stikstof uit, koeien worden stuk voor stuk verkocht

De hele veestapel van de familie Grin uit Biddinghuizen wordt woensdag geveild. Het gaat om 250 koeien die volgens boerin Anje Grin stuk voor stuk een podium krijgen. https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/86f23072-79af-485d-bb32-20db00e50e89.jpg https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/328157c5-3cfa-4fb4-a851-db8719841d4f.jpg De veehouderij van de familie Grin werd door de Rijksoverheid aangemerkt als Piekbelaster. Het bedrijf zou, ondanks getroffen maatregelen, te veel stikstof uitstoten. Nieuwe vergunningen worden daardoor niet meer verleend. De familie Grin koos ervoor om zich te laten uitkopen. Het veilen van de koeien gebeurt in een grote feesttent. Daar staat een podium waar de koeien om beurten op gaan staan. Belangstellenden kunnen op dat moment een bod uitbrengen. Na de veiling gaan de dieren terug naar de stal. Op een later moment kunnen ze door de nieuwe eigenaren worden opgehaald. https://thumbs.boeren.online/groot/2025/16/7871-koeien-in-rust.jpg Het zal een drukke dag worden op de boerderij. De familie Grin verwacht zo'n 1000 belangstellenden. "Het zouden misschien ook wel 2000 kunnen zijn", zegt dochter Femke. De belangstelling voor de koeien van de familie Grin is groot. Dat bleek al uit de spontane reactie die Anje Grin kreeg op het moment dat zij als boegbeeld namens piekbelasters naar buiten trad. Er waren veehouders die toen al aangaven om een deel van de veestapel over te willen nemen. De koeien van Grin staan goed aangeschreven. Het gaat volgens Femke om een 'hoogwaardige veestapel met goede foklijnen'. Het bedrijf van de familie Grin had zich klaargestoomd voor de toekomst. Er zijn onder meer vooruitstrevende technieken gebruikt. https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/f49cc5f2-5193-40d4-905f-4384b818c78c.jpg Schuren en stallen worden afgebroken De afkoopregeling is gebonden aan strenge eisen. Alles wat met de veehouderij te maken heeft moet weg. Alleen het woonhuis mag blijven. Alle schuren en stallen moeten worden afgebroken. Ook het erf moet als kale grond worden opgeleverd. De grote open stal krijgt een nieuwe bestemming. Deze is verkocht aan een veehouder in Drenthe. Als alle koeien weg zijn wordt de stal zorgvuldig gedemonteerd en op het erf van de nieuwe eigenaar weer opgebouwd.

Laura Bromet (GroenLinks-PvdA): ‘Meer boeren, minder vee en grotere rol overheid’

https://www.boerderij.nl/laura-bromet-groenlinks-pvda-meer-boeren-minder-vee-en-een-grotere-rol-voor-de-overheid?utm_source=Maileon&utm_medium=email&utm_campaign=boe_nl_traffic_con_non_base-newsletter_email_oth_vandaag-2025-03-28&utm_content=https%3A%2F%2Fwww.boerderij.nl%2Flaura-bromet-groenlinks-pvda-meer-boeren-minder-vee-en-een-grotere-rol-voor-de-overheid&mlnt=bBe7oXguZvaTR5oVoYNzYTpK-BDeOBarl_sD5lqqh6wdO065dyXeIA&mlnm=2Wi6ekXWwvk&mlnl=WH2Pkci5w5s&mlnc=baGv9lpU_FA&mlnch=f-KaJ5cbraeTasunZhEJLg&mlnmsg=-MhtF1BP5QiIyp4lrvwMQQ Laura Bromet (GroenLinks-PvdA): ‘Meer boeren, minder vee en grotere rol overheid’ Redactie Theo Brummelaar parlementair verslaggever Grootste oppositiepartij GroenLinks-PvdA presenteert vanmiddag haar landbouwvisie Goed Eten, Goed Boeren. Een interview met Tweede Kamerlid Laura Bromet. Citaat: Gelukkigere boeren, maar dus ook minder boeren? “Dat is helemaal niet ons doel. De productie loopt tegen grenzen aan van wat kan en dat heeft te maken met de omvang van de veestapel en de intensieve veehouderij. In een ideale situatie wil ik zelfs meer boeren. Er zijn ook boeren die niet op een boerderij zijn opgegroeid, maar dat wel willen en niet kunnen vanwege de hoge grondprijzen. Die zie ik graag komen. Ik wil meer boeren, minder vee.” Meer boeren en minder vee, is er dan nog een verdienmodel? “Ja, het verdienmodel wordt nu veel te veel bepaald door de vrije markt. Ik zie een voedselsysteem voor me waarin de overheid een veel grotere vinger in de pap heeft. Dan gaat het over het verwerven en uitgeven van grond, subsidies voor omschakeling naar biologisch of een heffing op kunstmest of krachtvoer.”

In memoriam: Bennie Stevelink, koeienman met lef en scherpe visie

Diepbedroefd zijn we door het bericht dat onze geliefde columnist is overleden. Sinds 2021 schreef Bennie voor Nieuwe Oogst. Zijn columns waren scherp en met een eigen kijk op ontwikkelingen in de landbouw. Hij wist de gematigde, bescheiden boer in het stille midden een stem te geven. n 2021 startte hij met zijn columns voor Nieuwe Oogst, op verzoek van de redactie. Dit volgde op diverse opinies die hij schreef voor het weekblad. 'Als ik tegenstrijdig gedrag zie dan maakt mij dat nieuwsgierig', zo begon een van zijn stukken. Hij hield zijn lezers een spiegel voor en deelde zijn visie op de ontwikkelingen in de sector, de belangenbehartiging en de rol van de keten en overheid. Bennie was een authentieke, vooruitstrevende denker die niet schroomde de knuppel in het eigen hoenderhok te gooien. Dit werd hem niet altijd in dank afgenomen. Regelmatig werd hij op internetfora onder vuur genomen. Hij reageerde daarop vanuit de inhoud en nooit op de persoon. Hij durfde zich ook kwetsbaar op te stellen door kritisch te zijn op zichzelf, als boer en als onderdeel van het landbouwsysteem. Hij was ook regelmatig kritisch op de conservatieve en activistische krachten in de sector. 'Wie niet voor ons is, is tegen ons', schreef Bennie in een van zijn opiniërende artikelen over radicale boerengroepen. Dit leidde tot bedreigingen door collega-boeren. 'We weten je te vinden en komen je opzoeken', zo kreeg hij te horen. In de herfst kreeg Bennie buikpijn en kampte hij met een melanoom in het oog. De artsen wilden ook zijn buikklachten verder onderzoeken. Er bleek een tweede vorm van kanker in zijn lichaam te huizen. Nadere onderzoeken in Leiden en Almelo brachten de ernst aan het licht. 'Het is zwarter dan zwart', zo liet Bennie weten via de app in de tweede week van februari. De ziekte ontwikkelde zich razendsnel. Columns gebundeld Bennie had een melkveebedrijf met zeventig roodbonte koeien in het Overijsselse Deurningen. Precies een week voor zijn overlijden gingen zijn dieren weg. Daags erna is hij opgenomen in het ziekenhuis in Almelo. Zijn columns zijn gebundeld in een boekje. Maar het aan hem geven, kon niet meer. 'Ik ben te zwak om bezoek te ontvangen', liet hij begin deze week weten. Een dag later kreeg hij de laatste sacramenten toegediend. Schrijven was een uitlaatklep voor de vrijgezel die door zijn vrienden wordt omschreven als vriendelijk, rustig en bescheiden. Bennie kon niet altijd even makkelijk uit zijn woorden komen door een spraakgebrek, schrijven hielp hem zich te uiten. Hij zette zijn lezers aan het denken, ondanks soms de kritiek. Een goede columnist als Bennie laat zich daardoor niet van het schrijven weerhouden. Dit sierde hem als schrijver, als boer en als mens. Bennie werd 63 jaar.

RIVM verhoogd eigenhandig de krimp doelen voor de veehouderij met 26 %

Zoals vanmiddag al beloofd hier de eerste bijdrage over de laatste inzichten van N depositie op stikstof gevoelige habitats in N2000 met een landbouw bron als herkomst. In de screenshot heb ik 2022 en 2023 naast elkaar gezet. 2023 is de laatst bekende depositie berekening die eind februari 25 door het RIVM werd gepresenteerd. Wat valt op? De depositie vanuit landbouw bronnen is van 608 naar 767 mol gestegen. Dit terwijl de emissie van ammoniak tussen 2022 en 2023 van 116 naar 112 kton is gedaald. Wat is het geval? RIVM past een meetcorrectie toe. Deze meetcorrectie doet RIVM omdat het model Aerius in kustgebieden een lagere NH3 concentratie berekend dan dat er gemeten wordt. En omdat er in de kustgebieden geen ammoniak bronnen zich op land bevinden noemt RIVM dit "Ammoniak uit zee". Wetenschappelijk heeft RIVM geen verklaring voor dit verschijnsel. (tot op heden) Om dit fenomeen te corrigeren past RIVM een meetcorrectie toe. In 2023 is die correctie 145 mol. Maar, nu komt die, die meetcorrectie wordt pas toegepast nadat de berekende totale depositie is verdeeld over de sectoren. RIVM plust dus 26% depositie bij de landbouw op die niet de bron eigenschappen landbouw hebben. En dat betekent dus dat de landbouw een forse extra reductie doelstelling krijgt. Zeer onterecht. Ben benieuwd of kamerleden hier vragen over stellen? Of zou het een bewuste actie zijn van het RIVM? Wanneer gaan we ons nu bezig houden met feitelijkheden en beleid gebasseerd op waarnemingen?

Satellieten als cruciale tool voor ammoniakmonitoring: Inzichten uit CrIS-data

Ammoniak (NH₃) is cruciaal voor de stikstofcyclus en beïnvloedt milieu en gezondheid. Traditionele metingen zijn beperkt, maar satellietdata zoals die van CrIS bieden nieuwe inzichten. Door Wouter De Heij, Ammoniak meten met sensoren en satellieten - beleid wordt anders met nieuwste inzichten ! 🐄📡 Wist je dat ammoniakconcentraties in veedichte gebieden tot 30% hoger liggen dan modellen aangeven? 🤯 Satellietmetingen van CrIS laten zien dat NH₃-uitstoot uit landbouwgebieden systematisch onderschat wordt. Dat betekent: ons stikstofbeleid is gebouwd op een fundamenteel verkeerde basis. 📉 Wat is het probleem? Stikstofbeleid en vergunningverlening worden grotendeels gebaseerd op rekenmodellen zoals AERIUS en LOTOS-EUROS. Deze modellen bepalen of boeren moeten inkrimpen, verplaatsen of stoppen. Maar als de uitgangspunten niet kloppen en de werkelijke concentraties hoger zijn dan berekend, dan betekent dat één ding: fout beleid! 🔎 Wat laten de satellieten zien? 📡 In veedichte regio’s zoals Noord-Brabant en West-Vlaanderen ligt de werkelijke NH₃-concentratie tot wel 30% hoger dan het model voorspelt. 📡 De traditionele modellen overschatten de ammoniakuitstoot in het vroege voorjaar (maart-april) en onderschatten de uitstoot in de zomer en herfst. 📡 Dit betekent dat maatregelen die gericht zijn op voorjaarsemissies mogelijk niet effectief zijn – en dat we de daadwerkelijke impact in andere seizoenen over het hoofd zien. 🚀 Waarom is dit een gamechanger? De stikstofdiscussie wordt al jaren gedomineerd door modellen en politiek. Maar nu hebben we een onafhankelijke databron – satellietmetingen – die laten zien hoe de situatie écht is. Satellieten meten dagelijks over de hele wereld en hebben geen last van politieke voorkeuren of modelaanpassingen. Meer: https://www.facebook.com/wouter.deheij/posts/pfbid0yBaybar58utZayHSjKuL6WAcXhDixtttbDszN3YHgSZ1dz21emaoh43EZZFpU8B1l?__cft__[0]=AZX86nTs40gggZ5Cc7syFg-OrUQDLivJ_Tiqzqz3GCalgMdwf6yoAZX8hsNo2_rd-4r7jLzYuvAfuEpJYvADzTD4owGiaCWzW6WzpWbRfmNX88A7KQzz477GnmTfirdGqq5inZsXYSodSXOC7vENwt_rsfP48yxEBh8JhC6FbbqxsA&__tn__=%2CO%2CP-R

Caroline van der Plas: Eindelijk perspectief voor boeren, bouwers en PAS-melders

Minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur Femke Wiersma (BBB) heeft vandaag een flinke koerswijziging in het stikstofbeleid aangekondigd. Met het voornemen om de rekenkundige ondergrens naar 1 mol te zetten, kijken hoe de Kritische Depositiewaarde (KDW) uit de wet kan en de voorbereidingen voor een nieuwe stikstofwet zet het kabinet de eerste stappen om Nederland uit de stikstofimpasse te halen. Dat moet boeren en bedrijven de ruimte geven om te ondernemen. “Dit is de reden dat BBB in het kabinet gestapt is. Mede de reden waarom BBB is opgericht. Hoop gloort voor perspectief voor boeren, bouwers en vooral de PAS-melders die al zo lang klem zitten door de wurgende wetgeving.” De focus moet verschuiven van rigide rekenmodellen naar realistische, werkbare oplossingen. De vergunningplicht voor minimale stikstofbijdragen moet verdwijnen. Hierdoor moet er voor worden gezorgd dat woningbouwprojecten en economische ontwikkelingen die jarenlang vastzaten, weer door kunnen gaan. Volgens BBB-partijleider Caroline van der Plas is dit een eerste, cruciale stap naar een volledige systeemwijziging: “Vanaf het begin hebben wij gezegd: niet stikstof is het probleem, maar de wetgeving. Die zet boeren, bouwers en ondernemers namelijk klem. Die fout moet nu eindelijk worden rechtgezet. Dit is nog niet de eindstreep, maar wel de eerste en belangrijkste stap naar werkbaar stikstofbeleid.” PAS-melders Met het 200 keer verhogen van de rekenkundige grens van 0,005 naar 1 mol moet 1 van de grootste obstakels van de vergunningverlening verdwijnen. Dit zal er toe moeten leiden dat een substantieel deel van de PAS-melders hun natuurvergunning terugkrijgt. PAS-melders zitten al jaren in een gruwelijke onzekerheid. “Duizenden boeren met een natuurvergunning, werden in 2019 door een uitspraak van de Raad van State in één klap “illegaal” verklaard, terwijl zij al die tijd netjes hadden gedaan wat de overheid van hen had gevraagd. Vervolgens zijn zij jarenlang blootgesteld aan rechtszaken. Eerlijke, hardwerkende ondernemers werden in de beeldvorming neergezet als natuurvernietigers en milieuvervuilers en ze werden zelfs geconfronteerd met dreigende boetes van tonnen. Dit heeft gezorgd voor onnoemelijk veel leed bij duizenden boerengezinnen. BBB heeft beloofd om PAS-melders te helpen en dat moment lijkt nu aangebroken”, zegt fractievoorzitter Caroline van der Plas van BBB. Scheiding NOx en NH3 Het kabinet gaat kijken of NOx (stikstofuitstoot uit verkeer, luchtvaart en industrie en NH3 (ammoniak uit vee) gescheiden kan worden in de vergunningverlening. Een langgekoesterde wens van BBB en van boeren. Nu kunnen bedrijven een vergunning krijgen voor uitstoot van NOx, door ammoniakrechten te verkrijgen via uitkoop van boeren. Dit is onrechtvaardig omdat ammoniak iets anders is dan NOx. Wachten “Ik weet dat boeren en burgers het gevoel hadden dat ze met dit kabinet lang moesten wachten op licht aan het einde van de tunnel. Er is achter de schermen echter maanden keihard gewerkt om op dit punt te komen. En laten we wel wezen: minister Wiersma probeert nu iets wat jarenlang krom was, zo snel mogelijk recht te zetten. In al die jaren is nog geen enkele minister dit gelukt.” Van der Plas benadrukt dat de kiezer heeft gekozen voor verandering. “Dit is precies waarom BBB in dit kabinet is gestapt en mede de reden waarom wij BBB hebben opgericht. Twaalf jaar rampzalig stikstofbeleid draai je niet in één dag terug. Vandaag zetten we de eerste en belangrijkste stap in de goede richting. Dit kan het begin zijn van een nieuw, realistisch en uitvoerbaar stikstofbeleid. Nederland gaat weer vooruit.” Woningbouw Door de rekenkundige ondergrens te verhogen naar 1 mol kunnen behalve PAS-melders ook woningbouwprojecten weer van start. Ook kunnen bedrijven weer ontwikkelen, kunnen projecten als wegenbouw en dijkversterking weer mogelijk worden gemaakt en kunnen initiatieven voor verduurzaming zonder onnodige vertraging worden uitgevoerd. Van der Plas: “Nederland zit al jaren muurvast door regels die we zelf bovenop Europese regels hebben geplakt. Ik ben blij dat de Ministeriële Commissie Economie en Natuurherstel (MCEN) nu ook gaat kijken naar hoe die nationale regels kunnen worden aangepast en hoe Europese regelgeving kan worden gewijzigd. Ook wordt eindelijk breder gekeken naar manieren om de natuur te herstellen, waar dat nodig is en verdwijnt de focus op stikstof. Dit is pure winst voor boeren, bedrijven en woningzoekenden.” Nieuwe wetgeving in voorbereiding Naast deze directe maatregelen werkt het kabinet aan een fundamentele herziening van de stikstofwet. De nieuwe wetgeving moet juridisch houdbaar en economisch uitvoerbaar zijn, met snellere vergunningverlening en een stikstofbeleid dat niet strenger is dan in andere EU-landen. https://youtu.be/ODU_tOfzZ2w?si=He2V2L5cnojy2aD7

Voorstel van VVD en lokaal brabant

Brabantse boeren moeten hun stallen mogelijk pas medio 2027 aanpassen. VVD en Lokaal Brabant willen uitstel, omdat er nog geen geschikte innovaties beschikbaar zijn. Partijen in Provinciale Staten van Noord-Brabant willen melkveehouders en bedrijven met vleeskalveren meer tijd geven om de stikstofuitstoot in hun stallen te verminderen. In plaats van 1 januari 2026 moeten deze veehouders nu medio 2027 hun stal hebben aangepast. Het initiatief hiervoor komt van de coalitiepartijen VVD en Lokaal Brabant. Provinciale Staten bespreken het voorstel vrijdag. Lees ook: Gelderland wil zones rond stikstofgevoelige natuur aanwijzen ‘Je kunt niet iets onmogelijks vragen’ VVD’er Roel Gremmen en Hubert Koevoets (Lokaal Brabant) willen deze bedrijven meer tijd geven omdat er nu geen nieuwe technische innovaties zijn waarmee ze hun stikstofuitstoot kunnen beperken. “Je kunt veel vragen van mensen, maar niet iets onmogelijks”, vindt Koevoets. Gremmen: “Het is nu niet haalbaar. Innovaties komen wel beschikbaar, maar zijn er nu nog niet.” Andere veehouders moesten al eerder hun stallen aanpassen. Melkveehouders en kalverhouderijen kregen toen al extra tijd. Na twee stikstofuitspraken van de Raad van State vindt Gremmen het tijd om ‘breder’ naar het onderwerp te kijken. “De noodzaak is groot, er moet minder stikstof komen en de natuur moet worden hersteld. Premier Dick Schoof zoekt met een speciale werkgroep naar oplossingen. Innovaties komen eraan. We moeten wel realistisch blijven.” Uitstel als noodoplossing Uitstel van de zogenoemde stallendeadline vindt Gremmen een goede optie. “Het geeft bedrijven wat ruimte en tegelijk is er toch een stok achter de deur.” Koevoets verwijst naar een afspraak in het coalitieakkoord. “Daarin is afgesproken dat de stallendeadline wordt verschoven als negen maanden van tevoren duidelijk is dat er geen vergunning kan worden afgegeven voor maatregelen om de stikstofuitstoot te verminderen. En dat is nu het geval.” Door de stikstofproblematiek worden in Brabant moeizaam vergunningen afgegeven. De provincie wil de uitstoot terugdringen door boeren hun oudere stallen te laten aanpassen. Gedeputeerde Wilma Dirken (stikstof) zei tijdens een eerder debat over stalaanpassingen dat de provincie niet in de positie is om nog een paar jaar te wachten met maatregelen. “Het stikstofprobleem in Brabant is niet hetzelfde als in andere provincies. Daarom is in 2017 vastgelegd hoe we het wilden aanpakken.”

Reactie op uitspraken door John Spithoven

Zoals beloofd zou ik met een inhoudelijke reactie komen op de uitspraken Greenpeace maar ook RvS 18 dec 24. Nu kan ik beginnen met te zeggen dat ik al jaren gewaarschuwd heb voor de ontstane situatie, over de waardeloze eenheid in de sector die bijgedragen heeft aan de huidige status, over dagdagelijkse profilering drang van vele bestuurders en over domme beslissingen. Maar dat doe ik niet. Eerst een reactie op de RvS uitspraak 18 dec 24. Vanaf dat moment is vergunning verlening alleen mogelijk als het gehele project, incl bestaande situatie, opnieuw passend beoordeeld wordt op de significante gevolgen voor de natuur. Ruimte die vanuit de bestaande situatie mee genomen mag worden is ook weer vergunning ruimte die al eens passend beoordeeld is en ruimte vanuit een milieu vergunning mits deze gerealiseerd en actueel gebruikt wordt. Ook moet rekening gehouden worden met de staat van de natuur, het additionaliteitsbeginsel. Kortom er is niets meer mogelijk op de huidige manier. Dan de Greenpeace zaak. Daar heeft de rechtbank de vordering van Greenpeace niet ingelost! Maar de rechter heeft de doelen uit de wet WSN bekrachtigd. Gevolg zijn extreme reductie doelstellingen waarbij er ieder geval geen veehouderij mee over blijft. Moet dit allemaal van Brussel? Nee! Het zijn de nationale koppen die Nederland schaakmat heeft gezet. Nu ga ik beschrijven hoe er aan de knoppen gedraaid moet gaan worden. "De stikstof crisis ontstaat omdat de wetenschap geen antwoord heeft op een juridisch vraagstuk " Dat juridische vraagstuk bestaat uit de vraagstelling: Heeft een plan of project significante gevolgen voor de natuur. De EU commissie definieert dat als volgt:

Muurvast

Sinds de uitspraak van de Raad van State 18 december 24 zit de vergunningverlening muurvast. Daarnaast zijn duizenden activiteiten die de laatste vijf beoordeeld zijn als legaal ook illegaal geworden. Daarnaast is de legalisering van PAS knelgevallen verder weg dan ooit. Vandaag heeft zelfs provincie Gelderland een vergunningstop afgekondigd voor alle activiteiten. Is dit nodig? NEE!!!!!! Stikstof wordt door overheid en de rechtelijke macht gezien als DE beoordelingscriteria in de significante negatieve effecten op de natuur. ONZIN! WAAROM? Zie de beschrijving hieronder. Artikel 6 lid 3 HR: "Voor elk plan of project dat niet direct verband houdt met of nodig is voor het beheer van het gebied, maar afzonderlijk of in combinatie met andere plannen of projecten significante gevolgen kan hebben voor zo'n gebied, wordt een passende beoordeling gemaakt van de gevolgen voor het gebied, rekening houdend met de instandhoudingsdoelstellingen van dat gebied. Gelet op de conclusies van de beoordeling van de gevolgen voor het gebied en onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, geven de bevoegde nationale instanties slechts toestemming voor dat plan of project nadat zij de zekerheid hebben verkregen dat het de natuurlijke kenmerken van het betrokken gebied niet zal aantasten en nadat zij in voorkomend geval inspraakmogelijkheden hebben geboden." In de Omgevingsregeling artikel 4.15 wordt Aerius calculator als een verplicht instrument ingezet. In rechtsspraak wordt een berekende depositie toename gezien als significant negatief effect en toegepast bij passende beoordeling. JUIST? NEE! In een brief aan SSC twee jaar geleden omschrijft de toenmalig minister het zo: AERIUS is een beslissingsondersteunend instrument en dient daarmee als hulpmiddel voor vergunningverlening. Een rekenuitkomst van AERIUS is op zichzelf onvoldoende om een vergunningsaanvraag te beoordelen. Ook kunnen er, naast stikstofdepositie, nog andere drukfactoren op de natuur zijn die in de beoordeling betrokken worden. Brussel schrijft het volgende voor als passende beoordeling: https://www.natura2000.nl/sites/default/files/Bibliotheek/Europa/CEC%202018%20Bepalingen_Art_6_HR_Nov_2018_NL.pdf De vereiste gegevens moeten actueel zijn (C-43/10, punt 115) en kunnen waar van toepassing de volgende kwesties omvatten: o structuur, functie en rol van de natuurwaarden van het gebied; o de oppervlakte, representativiteit en mate van instandhouding van de habitattypen in het gebied; o populatieomvang, mate van isolatie, ecotype, genenpool, leeftijdsstructuur en mate van instandhouding van de in het gebied aanwezige soorten die worden vermeld in bijlage II bij de habitatrichtlijn of van de vogelsoort waarvoor een bepaalde SBZ voor vogels is aangewezen; o andere in het gebied vastgestelde natuurwaarden en ecologische functies; en o bedreigingen die van invloed zijn op of een mogelijk risico vormen voor in het gebied aanwezige habitats en soorten. Past Nederland artikel 6 lid 3 in de vergunningverlening juist toe? NEE! In de opgesomde criteria voor een passende beoordeling (laatste stukje tekst uit Brussel) zou bij het laatste punt stikstof een rol kunnen spelen. Maar heeft elke stikstofdepositie boven 0.005 mol een negatief effect op de instandhoudingsdoelstelling? Natuurlijk niet! Dat Aerius een toename van stikstof berekent betekent niet automatisch dat de natuur op omvallen staat !!!! Heel veel natuur met overbelaste hexagonen staat er fantastisch voor!!!! Het ontbreekt in Nederland aan valide veldonderzoek die de feitelijkheid weer geeft tov van de nulsituatie ten tijde van de aanwijzing. En dat niemand dit ziet en maar blijft hangen in het frame is bijzonder, zelfs nu we het hele land door de stikstof naar te kloten laten gaan. Kabinet, toon daadkracht!!!!!!

Jeroen van Maanen: belangenbehartiging is helemaal niet leuk!

[quote] Jeroen van Manen: Er is anno nu niks te winnen, niks te bereiken maar het is enkel het beperken en uitstellen van het verlies. [/quote] 2024.... En dan zo na kerst, de Top 2000 op de radio komt wederom weer het moment van oud en nieuw en terugkijken op 2024, wat neem ik mee naar volgend jaar en wat blijft er achter. - M'n onverwoestbare bus vanaf jan 2014 - M'n idiote mafkees Boef sinds mei 2017 - En de enige echte speciale Linda-ten-voeten-uit sinds jan 2020.... Ze vielen helaas allemaal af in het roerige afgelopen jaar 💔😭 Met en over allen kan ik boeiende boeken schrijven, liefst met nog veel meer fantastische hoofdstukken maar vooral dankbaar voor al het mooie! Soms wil je het niet maar bleek het het eind van het verhaal, moet je loslaten en wat overblijft is missen en dankbaarheid voor de speciale en onvergetelijke verhalen samen. Mijn laatste echte Keyenberg koeien en stier zijn vertrokken dit jaar, gelukkig kan ik me nog vasthouden aan m'n laatste 3 beste Keyenberg kalveren. Het mag gezegd worden, sinds vorig jaar is er veel verbeterd, de veel te volle emmer is leeggegooid, er is rust, regelmaat, inkomen en de stal zit weer professioneel vol. En toch, of misschien wel door die rust, zit er een gruwelijke onrust en drang in me. De vraag blijft: wat moet je accepteren en loslaten en waar hou je aan vast wat je wil. De wil om gewoon professioneel beste koeien te melken wordt in ieder geval niet minder! Na vorig jaar ben ik wat rustiger geweest, wie geschoren wordt moet immers stil zitten. Blij dat er binnen de NMV eindelijk rust en vertrouwen is gekomen door/samen met een betrouwbare boer als voorzitter met boerenverstand die nog communiceert ook! Vijf jaar geleden ben ik onverwacht de belangenbehartiging ingerold en nog steeds ben ik na elke vergadering overtuigd van het nut van meer helder boerenverstand aan tafel. Dat is de enige reden dat ik er nog zit, want belangenbehartiging is helemaal niet leuk! Er is anno nu niks te winnen, niks te bereiken maar het is enkel het beperken en uitstellen van het verlies. Problemen mogen niet opgelost en reductie van staarten, koude krimp ist enige mogelijke antwoord. Krimp, ik kots er van! Hier hebben we 5 jaar tegen gevochten en dit stomme klote land inclusief nieuwe politiek gaat er gewoon mee door!! Ik snap elke boer die stopt, moegestreden tegen framing van de media, ontbreken van waardering en perspectief, van lef en ruimte vanuit politiek, kijkt toch iedereen zelf hoe hij zijn eigen perspectief moet maken. Maar zo zinloos, wat in de generaties hiervoor is opgebouwd moet met een zak geld toe tot de laatste steen worden gesloopt, kapitaal vernietiging tot en met en we worden afhankelijk van voedsel uit het buitenland! De tijd van sparen van de BBB is over, van hopen op de toch zo goeie landbouwminister. Die moet gaan leveren met lef! Laat ze eens gaan leiding geven op het ministerie, ambtenaren opdragen naar ruimte te zoeken ipv wat allemaal niet kan. We kozen allemaal voor een nieuwe BBB wind en niet voor een laffe CDA 2.0! Vooral tijdens deze dagen mis ik pa om tijdens een bak koffie in een kwartier de gehele wereldproblematiek weer ff besproken én opgelost te hebben.... ❤️ Voor komend jaar/jaren hoop ik nog steeds op Trumpiaans lef, oplossen, opbouwen, de landbouw en Nederland great again maken, op samenwerking van de sectoren ipv elkaar laten uitspelen. Op lef in politiek.... En voor mezelf op kleinere schaal, "gewoon met een gezin onder 1 dak professioneel koeien melken". Ik wil als laatste al mijn vrienden, familie, strijders en buren bedanken die er altijd voor me zijn en waren, die samen meetrokken aan dezelfde wagen, voor volgend jaar: we trekken nog ff door!! 💪💪👊👊 Iedereen een super goed uiteinde en super jaarwisseling, met vrienden en geliefden op naar een gezond, gelukkig en beter 2025!!! Bron: https://www.facebook.com/keyenberg/posts/pfbid02XU4uVF5a7qF2686oi6fdAGTk4wthiKXSP8YtVrYRBRCbCzdmiFVDKh61dyoZCDW1l

matt


Topics
7
Reacties
2.625
Volgers

Over mij

Leeftijd: onbekend
Laatst online: 4min geleden

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering