Gaan Leerdammer-boeren massaal de overeenkomst met Leerdammer opzeggen?

Gaan Leerdammer-boeren massaal de overeenkomst met Leerdammer opzeggen? In 2019 is de Leerdammer leveranciersvereniging opgericht. Belangrijkste doel was: afspraken maken over een hogere melkprijs. Ondanks een grote inzet is er zo goed als niets bereikt op dat vlak. Waar de melkprijs van Leerdammer in de jaren dat de Bel Groep eigenaar was zich in de middenmoot bevond, bungelt de melkprijs in de 3 jaar dat Lactalis eigenaar is onderaan. Waarom is er niets bereikt? Als je in onderhandelingen iets wilt bereiken, dan moet je een drukmiddel hebben. Je moet de tegenstander pijn kunnen doen. Werknemers die een hoger loon willen beschikken bijvoorbeeld bijna altijd over het stakingsmiddel waarmee de werkgever onder druk kan worden gezet. Leerdammer-boeren hadden zo’n drukmiddel niet. Het enige wat ze konden doen was de overeenkomst opzeggen en hopen op een betere melkprijs elders. Maar de tijden zijn veranderd. Er dreigt zo’n groot tekort aan melk dat de Leerdammer boeren, als ze het slim spelen, Leerdammer nu wel onder druk kunnen zetten. Leerdammer maakt twee soorten kaas: de Leerdammer kaas en merkloze kaas. Voor de Leerdammer kaas heeft Leerdammer weidemelk uit Nederland nodig. Merkloze kaas kan ook van melk uit het buitenland worden gemaakt. De onvrede onder de Leerdammer boeren heeft de afgelopen jaren tot een forse uitstroom van melk geleid. Dit verlies van ongeveer 150 miljoen kg melk kon Leerdammer opvangen met melk uit het buitenland. Er bleef genoeg Nederlandse weidemelk over voor de productie van het Leerdammer merk. Maar als een grote groep Leerdammer boeren binnenkort collectief de overeenkomst opzegt en dreigt te vertrekken, dan komt Leerdammer in grote problemen. Dan is er immers te weinig melk voor de productie van de Leerdammer kaas. Dan moet Leerdammer zijn boeren wel serieus gaan nemen en ingaan op hun eisen. En omdat elke Nederlandse melkfabriek op zoek is naar nieuwe boeren hoef je niet bang te zijn dat je met de melk blijft zitten: de keuze is reuze! Jarenlang hebben melkfabrieken als Leerdammer misbruik kunnen maken van de zwakke positie van hun boeren. Het tekort aan melk zorgt voor een grote verandering in de machtsverhoudingen tussen boer en melkfabriek. Leerdammer boeren moeten daar gebruik van maken. Pak ze terug!!!

We gaan naar Frankrijk! #melkvanhetnoorden

Morgen ga ik samen [@MTSTAMMINGA] en een bus vol vooral Friese melkveehouders naar Frankrijk, we gaan het mooie weer tegemoet! https://www.youtube.com/watch?v=FRU3l6jHNhg Bedrijven die onder andere op het programma staan: – Familie Meilink in Croisilles. Boert ruim 30 jaar in Frankrijk. Melkt nu ruim 170 koeien in een recent verbouwde melkveestal met drie melkrobots. Droogt jaarlijks 450 hectare gras tot hooi met de warmte van de biogasvergister. – Jan Zuurbier kwam in 1995 naar Bretagne om in maatschap met zijn twee oudere broers te boeren. Inmiddels runt hij sinds 2009 met zijn vrouw Anne Cecile een biologisch bedrijf met 115 hectare en 100 koeien die 210 dagen per jaar weidegang krijgen. – Familie Brode woont sinds 2022 in Chapelle- Janson. Ze runnen een bedrijf met 100 hectare grond, 120 Holsteiners en 50.000 vleeskippen. – Koen op ’t Roodt runt in het Vlaamse Olen een melkveebedrijf met hoogwaardig fokvee die hoog scoren op exterieur en op melkproductie. Hij combineert het werk op het melkveebedrijf met het voorzitterschap van de Vlaamse afdeling van de EDF. – Familie DeJonkheere runt in het Vlaamse Elverdinge een gemengd bedrijf. Zij melken 160 koeien met drie melkrobots in een serrestal die sinds 2021 in gebruik is genomen. Doel is om de hoogproductieve veestapel iets uit te breiden naar 180 stuks totaal. Op het bedrijf worden ook zo’n 40 hectare aardappelen en 20 hectare wortelen geteeld. En circa 650 vleesvarkens gehouden. - Bezoek aan de D-Day stranden van Normandië staat onder andere ook op het programma. Ik verzamel alle foto's en video's in deze map: https://myalbum.com/album/HeZi8K8v73d9/

Het verhaal van een Piekbelaster

Het verhaal van een piekbelaster Een aantal maanden terug had de oplettende lezers ook al wel gezien dat mijn bedrijf de twijfelachtige eer te beurt was gevallen om te worden aangewezen als piekbelaster. Ik wist eigenlijk 2 jaren geleden dat dit zwaard van Damocles boven ons bedrijf hing via de Maatregel Gericht Aankoop veehouderijen. Je kunt dan 2 dingen doen : 1. Niks 2. Handelen. Ik heb in mijn 17 jaar als melkveehouderij veel dingen gedaan, maar stilzitten en niks doen was er nooit 1 van. 17 jaar gelden ben ik begonnen met 42 melkkoeien (we molken er eerder altijd zo’n 100) en door gegroeid naar 300 plus jongvee nu. Dat lukt niet als je afwacht en stil zit. Deze groei was mogelijk door dat er in het verleden ook keuzes zijn gemaakt die financieel veel ruimte gaven(MQ verkopen in 2006 en in periode 2008 tot 2012 weer kopen). Dus Handelen bleef over: Inschrijven voor LBV+. Kijken hoe ik daar als ondernemer misschien wel beter van zou kunnen worden. Een bedreiging was het, misschien om te buigen als kans. Als melkveehouder met 300 mk op 80 meter en 2 km van twee natuur gebieden (Rijntakken en Veluwe) en vrij intensief(100ha) worden de komen de jaren cruciaal. Het intensieve bedrijfsmodel was eigenlijk tot afschaffing Derogatie een zeer lonend verdienmodel. Zeker met mijn sobere bedrijfsvoering, simpele stalletjes uit 2011 en 2016 met dichte vloeren en deels zonder wanden , tweedehands inrichting maar functioneel, bleven de vaste kosten en financiering laag. Er was daar door meer ruimte voor variabele kosten en dus snelle groei (al piepte en kraakte dat ook wel eens ;-). Afschaffing van Derogatie, extensivering, NLPG en KRW zal dit doen veranderen. Minder koeien of meer grond doet de vaste kosten stijgen , die wetmatigheid staat. Het aanbod van de LBV+ wordt omschreven door de minister als woest aantrekkelijk. Dat is betrekkelijk , je moet het eigenlijk afzetten tegen het scenario van niets doen. Dan is het misschien het meest aantrekkelijke . Zakelijk is dit aanbod, in mijn geval, een aanbod wat heel mooi past de situatie die ik heb gecreëerd. Financieel het een aanbod waarvan ik denk dat onder de toekomstige ontwikkeling nooit meer zal krijgen en wat ik in de komende 20 jaar met koeien melken niet ga weer verdienen op de plek waar ik nu zit. Zakelijk is het eenvoudig in Excel te bepalen. Zeker omdat gronden en huis niet in de regeling zitten. Ik ben 17 jaar zakelijk genoeg melkveehouder geweest om dat in te schatten. In de regeling doen courante bovengemiddelde bedrijven nu mee, daarom is de pot nu al leeg. Die bedrijven zijn gaan rekenen. Eigenlijk funest voor de landbouwstructuur Emotioneel is het moeilijk, en heb ik dat eerlijk gezegd best onderschat. Niemand wordt boer om te stoppen, zeker gezien mijn leeftijd (43) denk je daar niet aan. Zeker nu het bedrijfsmatig eigenlijk heel lekker draait. Na een woelige eerst 15 jaar kom ik nu rustiger vaarwater en is er bij een leuk melkprijs best wat te verdienen. Zoals gezegd extensiveren komt neer op mijn eigen krimp betalen, daar krijg ik zakelijk gezien een heel ongemakkelijk gevoel bij. Emigreren en verplaatsen zijn gezien de privé implicaties(kinderen en vrouw met eigen carrière) geen optie. De vraag is ook of je in Nederland nog je nek in de strop van de veehouderij wilt steken. Ik heb de keuze gemaakt dat niet te doen. Ik besef mij dat ik in een positie zit dat gezien het aanbod mijn leeftijd en de privé situatie ik keuzes kan maken in situatie van “mogen” en niet van “moeten”. Dat is niet overal het geval. Ik schrik van berichten van jonge boeren die ik nu krijg. Velen zijn het spuugzat en zien het soms gewoon niet meer zitten. Ik vind dat pijnlijk, er gaat veel kapot op deze manier. Een aantal collega’s en prikkers ken ik persoonlijk en hebben mij ook al berichten gestuurd. Veelal, jammer dat je stop ,maar zakelijk snap ik je helemaal. Veel rees de vraag ga je dit ook op prikkenbord zetten. Ik voel mij hier niet toe verplicht , maar al je op een forum over alles een mening (overigens nooit persoonlijk naar mijn mening) heb, zoals ik moet je je soms ook kwetsbaar op durven stellen. Bij deze. Stop ik als melkveehouder: JA(overigens is het beroepsverbod een lachertje dat hadden we hier op PB al geconcludeerd) , stop ik als boer : NEE. Ik houd de grond en ga verder met akkerbouw, die tak wil ik nog wel wat versterken in de toekomst. Al wordt dat kort op N2000 ook een uitdaging. Adema geeft eigenlijk wel aan dat het een hele kluif wordt. De landbouw heeft mij 17 jaar veel gebracht, graag doe ik er wat voor terug al weet ik nog niet op welke manier. Moraal van het verhaal, zorg dat je met je bedrijf in de positie blijft dat je zelf nog keuzes kunt maken. Ook al zijn dat keuzes waar je nooit over heb nagedacht toen je boer werd. Grt , Eduard

VVD wil veehouderij onmogelijk maken

De VVD heeft een voorstel ingediend om de veehouderij eigenlijk onmogelijk te maken. Zo wordt voerbeperking verboden: "waarbij geen voer- en waterbeperking wordt opgelegd". Wordt het isoleren of afzonderen van dieren verboden: "een stalconcept waarin dieren **van alle leeftijden** de keuzevrijheid en ruimte hebben om soorteigen gedrag uit te voeren, inhoudende geen kooihuisvesting **of individuele huisvesting**, voldoende thermisch comfort, keuzevrijheid" Moeten dieren "territoriaal gedrag" kunnen vertonen (lekker met hoorns, zie hieronder): "natuurlijk gedrag: een stalconcept dat voorziet in de gedragsbehoeften van de soort voor wat o.a. betreft sociaal gedrag, zelfverzorgend gedrag, foerageergedrag, territoriaal gedrag, voortplantingsgedrag, maternaal gedrag en rustgedrag" En wordt het onvruchtbaar maken van dieren verboden en blijft het merken enkel toegestaan als dat van de EU verplicht moet (en ook onthoornen wordt verboden) "Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden voor de op grond van artikel 2.8, tweede lid, onder b, aangewezen lichamelijke ingrepen met het oog op een dierwaardige wijze van houden van de in het eerste lid bedoelde dieren regels gesteld over het vervallen van die aangewezen ingrepen uiterlijk per 2040, voor zover de ingreep geen diergeneeskundige noodzaak heeft en voor zover het verrichten van de ingreep niet dwingend voortvloeit uit bindende onderdelen van EU-rechtshandelingen."

De twee mestwerelden binnen één overheid - Opinie Jaap Uenk

Door Jaap Uenk, Voor de productie van groengas, biobrandstoffen en waterstof is biogas uit mestvergisting een belangrijke basisgrondstof. De energietransitie is het beleidsterrein van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK). Het mestbeleid is het domein van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). De benadering en regels over mest kent tussen deze ministeries opmerkelijke verschillen. De in voorbereiding zijnde bijmengverplichting van groengas gaat gelden voor energieleveranciers bij gaslevering aan de bebouwde omgeving. Mest is hiervoor verreweg de belangrijkste bio-grondstof. Groengas is tot aardgaskwaliteit opgewaardeerd biogas. Jaarlijks wordt nu uit ongeveer 3,5 miljoen ton mest (en uit 1,7 miljoen ton co-substraten) biogas geproduceerd (bron: NCM). De Rabobank verwacht dat straks 25 miljoen ton drijfmest wordt vergist. Dat is ongeveer de helft van de in mestkelders geproduceerde drijfmest. Goed voor 30% van het groengasdoel van 1,6 miljard kuub bijmenging in 2030. Beschikbaarheid van biomassa Nieuwe spelers op de mestmarkt zoals Shell en Vitol bouwen grote industriële installaties voor de productie van groengas, biobrandstoffen en waterstof. Voor groengascertificaten moet deze productie plaatsvinden in Nederland. De energieconcerns zijn belangrijk als afzetkanaal voor mest. Is er onvoldoende mest en andere biomassa in ons land beschikbaar dan halen ze de vergistbare biomassa inclusief mest ongetwijfeld van elders. En dit gebeurt dan op het moment dat het mestbeleid juist de mestproductieplafonds voor fosfaat en stikstof voor de veehouderij verlaagt. Mineralenrijk digestaat kent deze productiebeperkingen niet. Alle digestaat uit minimaal 50% mest en de rest toegestane co-substraten, heeft de status van dierlijke mest. Gescheiden werelden Voor het digestaat heeft het ministerie van EZK nauwelijks aandacht. Dit ministerie is zelf belanghebbende en participeert met zijn bedrijf Energie Beheer Nederland (EBN) in de energietransitie (winst EBN in 2022: €9,8 miljard volgens EW Weekblad). CE Delft - een belangrijk adviseur voor EZK - schrijft over digestaat in het adviesrapport "Bijmengverplichting van groengas (2022)" slechts: "In theorie zou het digestaat dat achterblijft na de vergisting van mest weer gebruikt kunnen worden als meststof. In Denemarken is dit de praktijk en worden goede resultaten geboekt met de recycling van digestaat". Ik vind dit alleszeggend over hoe de bijmengverplichting van EZK en het mestbeleid van het ministerie van LNV, twee totaal gescheiden en verschillende werelden zijn. Alsof we in Nederland geen uitgebreide onderzoeken en ervaringen hebben met het gebruik van digestaat. Exclusiviteit Energieleveranciers hebben een exclusieve mogelijkheid om alle kosten van de bijmengverplichting door te berekenen in de prijs aan eindgebruikers. En dus ook de kosten voor verwerking en afzet van digestaat. Groengas producerende veehouders en mestintermediairs kunnen dit niet. Kapitaalkrachtige concerns kunnen uit digestaat ongetwijfeld hoogwaardige eindproducten maken voor een koopkrachtige afzetmarkt in binnen- en buitenland. Maar ze zijn daartoe niet verplicht. Ze hebben geen verwerkingsplicht. Veehouders en mestintermediairs die zorgen voor de mestaanvoer zullen bij mestlevering dit overigens wel eisen. Een grote extra vraag naar mest is gunstig voor de mestafzetkosten voor veehouders. De gescheiden werelden van LNV en EZK waar mest in terecht komt en de ongelijke benadering en regels, maken ook duidelijk dat het huidige mestbeleid op de schop moet. [i] Jaap Uenk is eigenaar van adviesbureau Mestem en heeft meer dan 40 jaar ervaring in diverse functies in de Nederlandse mestsector.[/i]

Pleidooi voor emissiehandelssysteem voor stikstofruimte

Secretaris-generaal Sandor Gaastra van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft een nieuwjaarsartikel geschreven in het blad Economisch Statistische Berichten. Daarin houdt hij onder meer een pleidooi voor een emissiehandelssysteem voor stikstofruimte om de beschikbare stikstofruimte op regionaal niveau op een efficiënte manier te verdelen. Gaastra richt zich in het artikel onder andere op de verdeling van stikstofruimte. Voor de korte termijn zijn er volgens hem geen aantrekkelijke opties meer om ‘stikstofruimte te creëren’. De overheid heeft al verschillende maatregelen genomen, zoals de uitkoopregeling voor boeren. Voor de lange termijn is het belangrijk dat de overheid stuurt op randvoorwaarden en de concrete invulling aan ondernemers overlaat. In zijn artikel gaat Gaastra in op één specifieke oplossingsrichting, namelijk emissiehandel. Een emissiehandelssysteem voor stikstofruimte heeft naar zijn menig veel potentie en kan de beschikbare stikstofruimte op regionaal niveau op een efficiënte manier verdelen. Bedrijven kunnen deze emissierechten onderling verhandelen en er ontstaat een prikkel om de uitstoot te reduceren. Daarnaast meent Gaastra dat emissiehandel verschillende bijkomende voordelen heeft. Er ontstaat een beter evenwicht tussen projecten met relatief weinig uitstoot en bestaande activiteiten met een relatief hoge uitstoot. Daarbij blijft de ondernemersvrijheid geborgd en wordt innovatie die erop is gericht om uitstoot te verlagen gestimuleerd. Het is belangrijk om bij een dergelijk instrument rekening te houden met het lokale karakter van de stikstofproblematiek. Ook dient er rekening gehouden te worden met de uitvoerbaarheid en buitenlandse emissies. Meer details zijn te vinden in het artikel 'Het eeuwige tekort vraagt om keuzes' in Economisch Statistische Berichten: https://esb.nu/het-eeuwige-tekort-vraagt-om-keuzes/ bron: Ministerie van Economische Zaken en Klimaat

Kijk in de spiegel. Zie je dan iemand die verantwoordelijkheid een belangrijke eigenschap vindt?

Bovenstaande is zeer toepasselijk voor demissionaire kabinet en vooral voor de minister van Lnv. Adema zit in zijn maag met de shit van zijn voorgangers. Dat is niet fijn, kan Adema niets aan doen. Hij kan er wel iets mee doen. Het probleem is een overspannen mestmarkt en de afspraken met de EU mbt het verlagen vd productieplafonds Hij heeft twee keuzes 1 de gemakkelijke: gooi het op het bord van de boer  2 een voor lnv geheel vreemd aanvoelende keuze: Los de rotzooi zelf op. Ik kies voor 2. De voorgangers van Adema hebben veel te lang getreuzeld met uitvoering geven aan hetgeen in het addendum bij het 7e actieprogramma is toegevoegd. In het addendum staat keurig de afspraak tussen Nederland en de EC beschreven hoe de productieplafonds naar beneden bijgesteld gaan worden. Dat gebeurt met dezelfde snelheid als de opkoop van productierechten via de beëindigingsregelingen. Door alle ruzie en getreuzel binnen Rutte 4 en de val van het kabinet is de opkoop later gestart dan gepland en kan er niet snel genoeg ruimte opgekocht worden. Als sector zijn we niet verantwoordelijk voor de shit van Rutte 4 Ik stel voor dat ik samen met Rutte even naar Brussel ga Hij gaat dan uitleggen dat de verlaging vd plafonds even uitgesteld worden omdat het niet eerlijk is wanneer de boeren gemangeld omdat het kabinet gevallen is over migratie. Misschien kan Rutte dan in de trein terug mij uitleggen hoe de vvd bij de volgende verkiezingen campagne gaat voeren. Gaat dat voor de eerste kamer een geheel andere campagne worden dan voor de tweede kamer?

Flevoland - LTO geschokt: 'Defensieplannen zijn klap voor agrarische sector'

Land- en tuinbouworganisatie LTO zegt compleet verrast te zijn over allerlei plannen van Defensie voor Flevoland. Deze week kwam naar voren dat er naar verschillende locaties wordt gekeken voor een legerkazerne en Dronten en Noordoostpolder in beeld zijn voor de opslag van munitie. "Dit is een grote klap", zegt voorzitter Arnold Michielsen van LTO Flevoland over de bekendmakingen. Hij zegt niet te begrijpen waarom de landbouwgrond in Flevoland moet worden opgeofferd. Locaties kazerne Duidelijk was al dat in deze provincie drie locaties voor een nieuwe legerkazerne in beeld waren. Tot zaterdag was alleen de Spiekweg in Zeewolde bekend en 'een plek' in de gemeente Dronten. Nu is duidelijk dat ook de Zuidlob en Oosterwold in Zeewolde opties zijn. De locatie in Dronten is Biddinghuizen-Noord. Hoewel uitbreiding van de bestaande locaties in Ermelo en Stroe een mogelijkheid is, heeft Zeewolde de voorkeur. Verder zijn er ideeën voor een extra munitieopslag in Dronten of Biddinghuizen en een depot voor NAVO-schietvoorraad op de grens van Noordoostpolder en Friesland. Verstrekkende gevolgen LTO Flevoland wil een milieueffectrapportage én een landbouweffectrapportage. "Omdat het verstrekkende gevolgen heeft voor de agrarische sector. En is het nog interessant voor toeleveringsbedrijven om zich te vestingen in Flevoland?" Michielsen zegt dat in de plannen ook een tegenstrijdigheid zit. De meeste plekken liggen namelijk onder het Normaal Amsterdams Peil (NAP). Bij een overstroming of een dijkdoorbraak zouden Zeewolde en Dronten onder water lopen. "Men spreekt de voorkeur uit om niet in diepliggende polders deze activiteiten te ontplooien en dat is tegenstrijdig." Dit argument werd begin dit jaar weerlegd door de staatssecretaris. Die gaf aan dat de belangrijkste onderdelen opgehoogd kunnen worden. Ook is de kans op een overstroming klein, zei hij. Agrariërs in onzekerheid Toch daalt ook de bodem in Zuidelijk Flevoland, stelt Michielsen. Dan is het volgens hem beter om naar de hogere zandgronden te gaan. LTO laat weten sowieso altijd gepleit te hebben om kazernes uit te breiden op bestaande locaties. Daar is ook genoeg ruimte, zegt Michielsen. De munitieopslagen komen er nu bij en een nieuw kabinet moet een besluit nemen over de plannen, zegt de organisatie. Daardoor zitten agrariërs nog langer in onzekerheid, aldus de land- en tuinbouworganisatie.

Hoe oa Zuivelnl bijdraagt aan krimp 1000den melkveebedrijven

Gisteren kwam middels een kamerbrief het langverwachte onderzoek naar buiten over de werking emissie arme huisvesting. Dit gaat grote gevolgen hebben voor vele bedrijven. Ik had nog een belofte in te lossen van gisteren. https://www.prikkebord.nl/topic/310573/#p2150880 Onder invloed van wetgeving is de sector al jaren bezig met emissie reductie via huisvesting. Industrie investeerde in technieken om aan die behoefte te voldoen. Er werd een idee bedacht, op basis van een berekende emissie per dierplaats werd er een proefstalstatus bij ministerie van I en W aangevraagd. I en W had een protocol op gesteld hoe stalsystemen een definitieve status konden krijgen. Middels een protocol moest de industrie metingen laten uitvoeren. I en W verantwoordelijk voor het protocol en de definitieve registratie maar niet voor de metingen. Meten van ammoniak in een open rundveestal is bijna ondoenlijk. Invloeden van buitenaf beïnvloeden de resultaten. Om een voorbeeld te geven, de gangbare emissie factor is ontstaan op het voormalige IMAG in Duiven. 15 droge koeien werden gehouden in een gasdichte bunker waarbij alle input en output gemeten werd. Dus meten in een open stal is nogal een issue. De definitieve erkenning met de meetresultaten werden opgenomen in de RAV lijst. Zonder een waarde oordeel er aan te vellen, zien we dat industrie systemen gingen produceren op basis van licentie en de licenties onder gebracht werden bij lege BV's Van begin af aan was er twijfel over de behaalde reductie. Een CDM rapport uit 2021 wakkerde dat aan. Vooral in de pluimvee en varkenshouderij werd op basis van een mineralen balans een enorm stikstofgat geconstateerd. Tegelijkertijd deed het CBS een niet wetenschappelijke data studie op basis van de verhouding N en P in mestmonster van diverse stalsystemen. Deze laatste twee onderzoeken worden veel in rechtszaken de door de MOB aangehaald om nieuwe projecten met emissie arme technieken onderuit te halen. WUR wilde in 2021/2022 de data studie van CBS valideren. Zij deden een data verzoek bij het bestuur van Zuivelnl om de KLW data base te gebruiken. Het benoemde bestuur van Zuivelnl (die geen verantwoording schuldig is aan de melkveehouders) besloot de database van de KLW te delen. Het resultaat had ik in concept in april hier al geplaatst en de minister gisteren middels de kamerbrief. Conclusie, de N/P methode is valide en de resultaten hebben inmiddels een wetenschappelijke significantie. De minister zegt nu dat dit geen gevolgen heeft voor bestaande stallen. Dat is onzin. Elke (onherroepelijke) vergunning waar de emissie arme huisvesting in opgenomen is, is vogelvrij en kan door de MOB met succes aangevochten worden op basis van een arrest nov 22. Directe gevolgen: Bedrijven die een nieuwe vergunning (moeten, IOV NB) aanvragen hebben direct problemen met hun al bestaande emissie arme huisvesting. Indirectie gevolgen: Onherroepelijke vergunningen met emissie arme huisvesting vogelvrij. En met de wetenschap van licenties in lege BV's en de grote risico's voor vergunningen had het benoemde bestuur zonder toestemming van de boer nooit deze data mogen delen!!!!! En zo kom ik bij mijn stelling: Zuivelnl en MOB hebben 1 ding gemeen, de ene onbedoeld, de ander bewust, maar ze dragen beide bij aan forse krimp in de melkveehouderij. En waar zit de verantwoordelijkheid in dit debacle? Procotolhouder I en W? Licentiehouders met lege BV's? Domme bestuurders? Misschien is het wat voor het benoemde bestuur van Zuivelnl om hun geweten schoon te poetsen en dat ze een bodemprocedure starten door de schade van de disproportionele last te verhalen...........

Verenigd Links en CRV/ Duursma -GL PvdA

De coöperatieve vereniging CRV heeft Wietse Duursma sinds 2021 als voorzitter. We kennen elkaar niet, maar Wietse, je bent ook mijn voorzitter als lid van CRV. Onlangs , 3 oktober 23, werd er door LTO Noord een gesprek gehouden met Groen Links PvdA met een aantal leden, zo ook met Wietse. https://www.ltonoord.nl/regios-en-provincies/regio-noord/groningen/actueel/wietse-duursma-met-frans-timmermans-in-gesprek-over-gangbare-landbouw-in-groningen. Verenigd Links gebruikt dit gesprek en opnames van Timmermans en Duursma voor de reclame promo in reclame blokken. En dat is niet zomaar, de Duursma 's zijn PvdA aanhanger/raadslid. Nu mag ieder een vrije politieke voorkeur hebben. Maar door de keuze van Verenigd Links om de erf en schenkbelasting te verhogen naar 45 % komt Duursma nu wel in een heel ongemakkelijke positie. Een erf en schenkbelasting van 45 % zorgt er voor dat er na 1 generatie nergens meer een gezinsbedrijf is in Nederland. Ook niet in de landbouw, of beter gezegd , zeker niet in de landbouw. Wietse, je bent voorzitter van CRV, ook mijn voorzitter. CRV, die na de fusie van NRS en Holland Genetics de coöperatieve belangen verkwanseld heeft voor de bv CRV. Waar het verdienmodel verschoof van fokkerij vooruitgang voor de leden naar data handel voor de bestuurders met medewerking van RVO I en R data base. Wietse, nog drie dagen voor de verkiezingen , je hoopte dat de gevolgen van reclame promo wel over waaide. De aanval op het boeren gezinsbedrijf vanuit jouw en je partner geliefde partij zorgt er voor dat ik morgen een keuze moet maken. Mijn gezinsbedrijf of CRV. Of misschien moet Duursma zelf maar een keuze maken morgen. En om maar met de Groen Links PvdA leus te eindigen: Nederland weer vooruit. Samen kan het! En tegen de melkveehouders zou ik zeggen, maak je dezelfde afweging als ik? Samen kan het!

Provincie Drenthe zoekt honderd melkveehouders voor onderzoek naar inzaaien grasklaver

De provincie Drenthe is op zoek naar honderd melkveehouders in Drenthe die tegen een vergoeding mee willen doen aan een onderzoek naar de effecten van inzaaien van grasklaver. . Het gaat om het onderzoeksproject ‘100 Boeren bodemgezondheid’, dat als doel heeft inzicht te krijgen in het effect van een klaverrijk grasland op de gewasopbrengst, de bodemmicrobiologie en de praktische toepasbaarheid van grasklaver in de bedrijfsvoering. Elke deelnemer ontvangt hiervoor een vergoeding van €350,- Daarnaast meten de onderzoekers bij twintig van de deelnemende bedrijven op twee verschillende tijdstippen de bodemmicrobiologie (alle bacteriën en schimmels), de bodemchemie en de voederwaarde van grasklaver. Voor dit onderzoek wordt het ingezaaide perceel in twee zones verdeeld, waarbij op de ene helft 50% kunstmest wordt gestrooid en op de andere helft 0%. Als u aan dit onderdeel van het onderzoek deelneemt, ontvangt u in totaal een vergoeding van €1000,-. Deelnemende melkveehouders krijgen (online) enquêtes toegestuurd om de praktische toepasbaarheid van grasklaver te beoordelen. De vragen gaan onder andere over de hoeveelheid bespaarde kunstmest, opbrengst en de smakelijkheid van grasklaver voor het vee. Melkveehouders kunnen zich via een aanmeldformulier opgeven en ook aangeven of zij geïnteresseerd zijn in onderzoek naar bodemkwaliteit en bodemleven. Voor beide onderzoekstrajecten krijgen deelnemers een vergoeding. Meer informatie over het project kun je vinden op de website van Bioclear earth.

Prijs pachtgrond sterk verhoogd

Hallo allemaal, wat zijn voor jullie gebruike pachtprijzen? Een kerkrentmeester van de silas-groep wil €1110,- per ha. gaan rekenen. Het betreft erfpacht, maar er zat/zit een staffel in, maar die is nooit in werking getreden. De periode gaat per 5 jaar, dus om de 5 jaar "kan" er een verhoging doorgevoerd worden, maar het hoeft niet. De pacht moet 1 mei en 1 november (vervaldatums) normaliter achteraf betaald zijn. In 2021 zou er een nieuwe pachtverhoging ingevoerd (kunnen) worden, maar dat is niet gebeurd des tijds. We hadden altijd een mondelinge afspraak dat de staffel niet in werking zou treden. De verhoging is ook nooit gefactureerd of aangekondigd. Nu zijn we 2023, nu is de helft van de pachtafrekening (oude prijs) al betaald, nu begint die rentmeester van de Silas-groep te zeuren en hij zegt jullie hebben veel te weinig huur betaald, "ik zie ernstige tekortkomingen in de administratie". Diezelfde rentmeester heeft van het voorjaar een factuur gestuurd met het oude bedrag (dus geen verhoging). Hij heeft begin dit jaar de facturatie overgenomen van de kerk. Op 1 november hadden wij nog geen factuur, op 6 november kondigt hij aan dat hij de pachtprijs zou verdubbelen. Hij zei dat hij overleg heeft gehad met het college van kerkrentmeesters van de kerk. Ik heb hem naar de contactpersoon gevraagd en daaruit bleek dat diezelfde contactpersoon geen mandaat had en geen lid was van het college. Ik had diezelfde dag gebeld met iemand van het college en die zei helemaal niet op de hoogte te zijn gesteld door diezelfde contactpersoon. En zei zelfs van helemaal niets te weten. De rentmeester van de Silas-groep zei niks van die mondelinge overeenkomst af te weten en zei die persoon van het college van rentmeesters niet te kennen. Hij heeft de factuur nog steeds niet verstuurd. Heeft iemand onder jullie wel vaker zoiets meegemaakt en wat zijn de juiste stappen om te ondernemen in dit soort zaken? Alvast bedankt.

Jannus


Topics
28
Reacties
1.474
Volgers

Over mij

Woonplaats: van Urk
Leeftijd: 72jr
Laatst online: 10u geleden

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering