Melkweg|Fritom kiest voor elektrisch met pilot voor duurzame melkcollectie

BOLSWARD – Melkweg|Fritom, een innovatief transportbedrijf en onderdeel van de Fritom Group, kondigt met trots de aanschaf van een elektrische truck aan om de praktijk van melkverzameling te transformeren. Door middel van een innovatieve pilot met een elektrische truck, waarbij 24/7 en 365 dagen per jaar de melk voor Friesland Campina zal worden gecollecteerd, zal een indrukwekkende besparing van ongeveer 500.000 kg CO2 realiseren. De elektrische truck, een DAF XD Electric, zal worden geleverd door BSF Leeuwarden, leverancier van DAF trucks en duurzame transportoplossingen. BSF Leeuwarden zal ook de ondersteuning bieden om deze pilot tot een succes te maken. Deze vooruitstrevende pilot markeert een belangrijke mijlpaal in de inzet van Melkweg|Fritom voor een duurzame toekomst. Als pioniers op het gebied van duurzaam transport heeft de Fritom Group zich al lange tijd ingezet om bij te dragen aan een groenere wereld. Deze pilot benadrukt het streven van Melkweg|Fritom naar duurzaamheid en milieubehoud. Door gebruik te maken van schone energiebronnen en efficiënte transportmethoden, gaat het bedrijf een positieve impact te hebben op het milieu en tegelijkertijd de operationele efficiëntie te verbeteren. “Wij zijn verheugd om te starten met deze pilot”, aldus Ab Doorenbos, Algemeen directeur van Melkweg|Fritom. “Door het gebruik van elektrische voertuigen voor melkcollectie zullen we niet alleen de CO2-uitstoot drastisch verminderen, maar ook een nieuwe standaard zetten voor duurzaamheid in de transportsector. Het doel van de pilot is de randen van de mogelijkheden van elektrisch transport binnen het RMO vervoer op te zoeken. Hierdoor kunnen Melkweg|Fritom, alswel onze opdrachtgever Friesland Campina kennis op doen om de visie voor de toekomst te bepalen.” Deze pilot is een voorbeeld van de voortdurende inzet van Melkweg|Fritom om innovatieve oplossingen te vinden die de impact op het milieu minimaliseren. Friesland Campina zal ons ondersteunen op dit pad naar een duurzamere toekomst. Melkweg|Fritom, onderdeel van de Fritom Group, is eind jaren 60 begonnen als kleinschalige, lokaal rijdende melkontvangst. Anno nu is zij uitgegroeid tot een volledige RMO dienstverlener en met 550 tankcontainers actief in intermodaal en internationaal tanktransport. Als familiebedrijf is Melkweg|Fritom betrokken bij haar collega’s en klanten. De meest innovatieve materialen en automatisering maken onze kernwaarden compleet.

AGRIMESTMIX weer door het ijs gezakt.

AGRIMESTMIX, het zogenaamde Ammoniak-reducerende mestbewerkingsmiddel van RINAGRO BV is weer niet op de zogenaamde "RAV-Lijst" terecht gekomen. http://www.infomil.nl/onderwerpen/landbouw-tuinbouw/ammoniak-agrarisch/regeling-ammoniak/wijzigingen-rav/ Men heeft al twee of drie pogingen ondernomen om dat wel zo te krijgen, maar helaas. Heb mijzelf daarmee ook in de vingers gesneden toen ik in de mooie beloftes van RINAGRO BV trapte en sindsdien volg ik het middel en moet dan ook tot de conclusie komen dat 1 + 1 dus 2 is, AGRIMESTMIX werkt in de praktijk dus niet, Ammoniak-reductie vindt niet plaats en al de dingen die daar het gevolg van zouden zijn dus ook niet; geen hoger eiwit in de melk, geen beter bodemleven en geen hogere opbrengst van wat dan ook. Uiterwaard

Ervaringen onafhankelijk voer advies & TMR

Beste collega melkveehouders, Ik lees al een tijdje mee op het prikkebord forum over diverse zaken zoals voeding en fokkerij. Een club praktische veehouders weet altijd meer dan een enkele adviseur van een bedrijf en vandaar de start van dit topic. Ik zit al sinds jaar en dag bij een mengvoerfabrikant waar ik brok en wat maatwerkmeel af neem. De resultaten van de koeien zijn me naar genoegen en de relatie met de voer adviseur ook. Toch zie ik stijgende trend in voerkosten de afgelopen jaren en hier wil ik graag wat aan doen. Wanneer ik dit voor leg aan mijn adviseur komt het er eigenlijk altijd op neer dat grondstof - en energieprijzen fors zijn gestegen wat natuurlijk ook zo is wat resulteert in een hogere brok prijs en dat de kraan dicht draaien niet verstandig is en ten koste gaat van de productie & gezondheid. Toch denk ik dat de brok alsnog te duur is en dat de fabrikant goed gebruik van maakt van de onrust in de wereld. Ondertussen krijg ik het gevoel dat ik flink op draai voor de de duurdere lease auto van de adviseur, gestegen lonen, fusies en noem het allemaal maar op. Het valt voor mij niet te controleren omdat ik en natuurlijk menig veehouder een all inn prijs betaal voor het voer. Vandaar dat mijn oog is gevallen op het platform Mijnvoer.nl en het gebruik maken een onafhankelijk voer adviseur. Zo weet ik tenminste wat ik betaal voor het voer en het advies en krijg ik weer wat meer grip op een grote kostenpost van het bedrijf. Daarnaast heb ik dan ook volledig inzicht in mijn brokje in plaats van tienduizenden euro's over te maken naar mijn voerleverancier zonder exact te weten wat ik aankoop op nutritioneel niveau. Om dan nog een stap rigoreuzer te gaan lijkt het mijn interessant om misschien de krachtvoerautomaat uit de stal te schoppen en over te stappen op een TMR rantsoen en zelf grondstoffen te gaan shoppen. Overal ter wereld red men zich met TMR rantsoenen en in Nederland stoppen we onze koeien maar vol met dat brokje. Ik krijg steeds meer het idee dat de mengvoerindustrie ons precies in het hoekje heeft waar ze ons willen hebben. Graag jullie mening over bovenstaande situatie of misschien nog wel mooier eigen ervaringen van melkveehouders die het anders aan pakken dan met de traditionele adviseur en voer van de mengvoerfabrikant.

Zomerstalvoederen

Dag iedereen, in vlaanderen krijgen we laatste maanden veel subsidie op bijzondere dingen die zogezegd goed zijn voor het milieu. Het rare is dat we vaste bedragen krijgen maw kopen we een goedkopere versie of een duurdere versie we krijgen evenveel. Meeste dingen die je echt nodig hebt krijg je eigenlijk geen subsidie. Maar tussen de lijst van hoog subsidiabele dingen staat een zero grazer, opraapwagen en frontmaaier apart tellen niet. Nu heb ik eens rondgevraagd bij de dealers maar er staan er weinig voor te springen om één of ander merk te verdelen. Nu eens rondgemaild naar nederlandse dealers en paar merken tegengekomen in allerhande prijscategorien. Omdat niemand dit hier doet is er dus weinig ervaring in vlaanderen, nu was mijn vraag of er prikkers zijn die goede of slechte ervaringen hebben met bepaalde merken. Daarnaast vroeg ik me af of een verdeelsysteem noodzakelijk is of je het beter zo simpel mogelijk houd. Heb momenteel prijzen van Zamet Bonino Grass tech Belair De prijzen zijn ook van hoog naar laag gesorteerd, we krijgen dus evenveel subsidie voor een zamet of een belair. Mijn gierige zelf zegt neem zo goedkoop mogelijk als het zomerstalvoeren tegenvalt hebben we niet veel verloren. Maar ik zie ook dat kwaliteit van zo'n belair er een pak degelijker uitziet. We zoeken een wagen van ongeveer 25m3. Verder vroeg ik me af of het onderhoud aan zo'n ding meevalt?

Verenigd Links en CRV/ Duursma -GL PvdA

De coöperatieve vereniging CRV heeft Wietse Duursma sinds 2021 als voorzitter. We kennen elkaar niet, maar Wietse, je bent ook mijn voorzitter als lid van CRV. Onlangs , 3 oktober 23, werd er door LTO Noord een gesprek gehouden met Groen Links PvdA met een aantal leden, zo ook met Wietse. https://www.ltonoord.nl/regios-en-provincies/regio-noord/groningen/actueel/wietse-duursma-met-frans-timmermans-in-gesprek-over-gangbare-landbouw-in-groningen. Verenigd Links gebruikt dit gesprek en opnames van Timmermans en Duursma voor de reclame promo in reclame blokken. En dat is niet zomaar, de Duursma 's zijn PvdA aanhanger/raadslid. Nu mag ieder een vrije politieke voorkeur hebben. Maar door de keuze van Verenigd Links om de erf en schenkbelasting te verhogen naar 45 % komt Duursma nu wel in een heel ongemakkelijke positie. Een erf en schenkbelasting van 45 % zorgt er voor dat er na 1 generatie nergens meer een gezinsbedrijf is in Nederland. Ook niet in de landbouw, of beter gezegd , zeker niet in de landbouw. Wietse, je bent voorzitter van CRV, ook mijn voorzitter. CRV, die na de fusie van NRS en Holland Genetics de coöperatieve belangen verkwanseld heeft voor de bv CRV. Waar het verdienmodel verschoof van fokkerij vooruitgang voor de leden naar data handel voor de bestuurders met medewerking van RVO I en R data base. Wietse, nog drie dagen voor de verkiezingen , je hoopte dat de gevolgen van reclame promo wel over waaide. De aanval op het boeren gezinsbedrijf vanuit jouw en je partner geliefde partij zorgt er voor dat ik morgen een keuze moet maken. Mijn gezinsbedrijf of CRV. Of misschien moet Duursma zelf maar een keuze maken morgen. En om maar met de Groen Links PvdA leus te eindigen: Nederland weer vooruit. Samen kan het! En tegen de melkveehouders zou ik zeggen, maak je dezelfde afweging als ik? Samen kan het!

Import vis

Dubieuze Europese visimport stijgt met bijna 2.000 procent4 min read  10 minuten ago  visserij Terwijl Europa de eigen visserijsector op de knieën dwingt met eindeloze milieumaatregelen en controle-eisen, stijgt de dubieuze belastingvrije visimport met bijna 2.000 procent. De Europese visserijkoepel Europêche luidt de noodklok. Javier Garat, voorzitter van Europêche: “We kunnen niet accepteren dat de EU voorstander is van producten van twijfelachtige oorsprong en vangstomstandigheden, terwijl onze sector worstelt om zich constant aan te passen aan steeds strengere duurzaamheidsnormen.” De Europese Commissie stelt binnenkort een verordening voor tot vaststelling van autonome tariefcontingenten (ATQ’s) voor bepaalde visserijproducten voor de jaren 2024 en 2025. De ATQ-verordening heeft betrekking op soorten zoals tonijn, koolvis, heek, garnalen, kabeljauw en platvis, waardoor relatief grote hoeveelheden kunnen worden geïmporteerd uit niet-EU-landen zonder douanerechten of tegen verlaagde tarieven. In 1992 konden 6 soorten, goed voor 43.000 ton, met verlaagde invoerrechten ingevoerd worden. In 2020 kwamen er meer dan 15 soorten, goed voor ongeveer 830.000 ton vis, op de Europese markt zonder accijns. Met andere woorden, een duizelingwekkende volumestijging van 1.928 %. Deze geïmporteerde vis, schaal- en schelpdieren profiteren van belastingvrijstellingen, ongeacht hun oorsprong, productiemethoden, duurzaamheid van visbestanden of naleving van arbeidsnormen. Dus terwijl de EU een opendeurbeleid voert voor de invoer van vis, schaal- en schelpdieren, dwingt ze de Europese visserijsector op de knieën met eindeloze milieu- en controlemaatregelen. Europêche roept op tot beter beleid om deze zorgwekkende trend een halt toe te roepen. Europêche is niet tegen een rationele tariefvrije vaststelling van bepaalde visserijproducten die in onvoldoende mate in de EU worden geproduceerd. De Europese visbestanden hebben zich de afgelopen tien jaar echter aanzienlijk hersteld, waardoor de visvoorziening in Europa veilig is gesteld, terwijl de hoogste sociaaleconomische en milieunormen worden gehandhaafd. Om precies te zijn, worden verschillende duurzaamheidsnormen opgelegd in handelsovereenkomsten met derde landen om het potentieel voor tariefverlagingen mogelijk te maken. Het ATQ-systeem gaat echter volledig voorbij aan het duurzaamheidsprincipe. Neem bijvoorbeeld de tonijnindustrie, waar een aanzienlijk deel van de tonijnloins tegen nultarief uit Thailand en China wordt geïmporteerd. Europêche betoogt dat de enige motivatie achter het gebruik van ATQ’s in dit en andere gevallen is om de prijzen te verlagen, wat op zijn beurt niet-duurzame praktijken beloont en resulteert in oneerlijke concurrentie. Hierdoor dwingt het ATQ-systeem de EU-vangstsector tot lagere prijzen en het zoeken naar alternatieve markten. Het verstoort ook de banden met al lang bestaande partners uit staten in Afrika, het Caribisch gebied en de Stille Oceaan (OACPS), die niet alleen discriminerende behandeling ondergaan, maar ook lijden onder het verlies van waardevolle marktkansen. Javier Garat, voorzitter van Europêche, verklaarde: “We kunnen niet accepteren dat de EU voorstander is van producten van twijfelachtige oorsprong en vangstomstandigheden, terwijl onze sector worstelt om zich snel aan te passen aan steeds strengere duurzaamheidsnormen.” Volgens Europêche zijn veel van de nieuwste visserij- en milieubeleidsmaatregelen van de Europese Commissie gebaseerd op de dringende noodzaak om klimaatverandering en achteruitgang van biodiversiteit aan te pakken. De sector vraagt zich echter af waarom een dergelijke aanpak niet wordt toegepast op het ATQ-systeem. Garat voegde eraan toe: “Het is schokkend te zien dat terwijl de EU-vloot gedecimeerd wordt door geopolitieke factoren en Europees beleid, de ATQ-volumes blijven groeien. We vragen ons af of het de bedoeling is om de EU-productie te vervangen door import uit landen die ver verwijderd zijn van de EU-duurzaamheidsnormen. Is dit de definitie van voedselzekerheid die de EU nastreeft? Het ATQ-systeem maakt geen onderscheid tussen vis die afkomstig is uit welk land dan ook. Zo krijgen grote hoeveelheden Russische koolvis en kabeljauw belastingvrijstellingen. Dit roept zowel politieke als ethische zorgen op met betrekking tot het blijven verlenen van handelspreferenties voor deze visproducten, vooral gezien het feit dat de EU de banden met Rusland heeft verbroken en zelfs een verbod heeft opgelegd op de invoer van specifieke visproducten op onze markt. Bovendien, hoe kan de Commissie een verbod op bodemvisserij in de EU voorstellen en toch grootschalige invoer uit controversiële niet-EU-bodemtrawlvisserij ondersteunen? ” De heer Garat concludeerde: “Het belonen van degenen die weinig hebben gedaan voor de duurzaamheid van de visbestanden en eerlijke behandeling van mensen, inclusief degenen die betrokken zijn bij visserijdelicten en ernstig arbeidsmisbruik, met preferentiële markttoegang is niet langer acceptabel. Het is van essentieel belang dat de EU-handelspreferenties gebruikt en haar marktmacht aanwendt om de belangen van de EU-vissersvloot te vrijwaren en te bevorderen in het kader van visserij- en handelsovereenkomsten met derde landen. Op die manier kan de EU de duurzaamheid van onze wateren beschermen en zorgen voor eerlijke concurrentie“. [Einde ingekort persbericht Europêche | Brussel, 13 juli 2023] FacebookTwitterEmailWhatsAppTelegramDeel Tags: Europa Europeche Import Javier Garat vis Continue Reading

‘Oproep aan collega-boeren: stop met beregenen’

Boer die beregent benadeelt boer die niet beregent Opinie H. van Ditshuizen veehouder in Barchem (Gld.) Stikstof is niet de boosdoener voor de natuur. Stikstof hebben we allemaal nodig: mens, plant en dier. Ga maar kijken onder gronden die al jaren lang door Het Geldersch Landschap worden beheerd. Daar gaan vele bomen dood. Niet door stikstof maar door lage grondwaterstanden. De lage grondwaterstanden worden veroorzaakt door het oppompen van grondwater voor het beregenen van gewassen, waarbij meer dan de helft van het water verdampt. Het is van de zotte. Dat boeren van Vitens een vergoeding krijgen voor grondwateronttrekking en dan met regeninstallaties nog meer gaan onttrekken. Tien regeninstallaties die een etmaal (24 uur) draaien, onttrekken net zoveel als 240 gezinnen in een jaar aan water. En daarmee benadelen zij de boeren (collega’s) die niet beregenen. Nadelen van beregenen Ik ben al meer dan 55 jaar boer met 45 hectare grond. Heb nog nooit beregend. Zorg in de goede jaren voor wat buffervoorraad en koop in de droge jaren wat voer bij. Dat is door de jaren heen goedkoper dan de kosten van beregenen. Beregenen heeft nadelen, zoals lagere grondwaterstanden, waardoor bomen en planten geen water meer kunnen krijgen en capillaire opstijging niet meer kan plaatsvinden. Het is dus noodzakelijk zo snel mogelijk te stoppen met beregenen. Goed voor boeren die beregenen (geen kosten) en goed voor boeren die niet beregenen. Het is bovendien goed voor natuur, landbouw en het imago van de boeren. Bron: https://www.boerderij.nl/oproep-aan-collega-boeren-stop-met-beregenen

Kwaliteit kuilplastic

Een bekende firma in Friesland is sinds kort overgestapt naar een ander merk kuilplastic, daarvoor was het altijd goed, maar nu is is rekbaarheid zeer ondermaats te noemen. Ik zak er zonder goede duidelijke reden zo door heen terwijl ik op sokken op het beschermkleed heb gelopen om de autobanden te verdelen. Toen ik bijna klaar was kwam ik er achter dat ik er een paar keer doorheen was gezakt (op de oprit van de bult). Ik heb de gaten geprobeerd te plakken, maar dat had geen zin want ik zakte overal waar ik liep er telkens weer doorheen. Daarom moesten alles er weer af en hebben we nieuwe kuilplastic (ander merk) er overheen gelegd en toen was het goed. Wel veel werk maar het was wel noodzakelijk omdat ik er kennelijk zonder dat ik het wist op heel veel meer verschillende plekken doorheen was gezakt zonder dat ik het door had gehad. Hier kwam ik was achter toen we de beschermkleden er af hadden gehaald omdat we het niet vertrouwden. De firma waar wij al decennia kuilplastic kopen, daarvan kan ik geen geval herinneren dat er bij het vorige merk dat ze voerden ooit kwaliteitsproblemen zijn geweest. Ze zijn letterlijk zonder bericht overgestapt op een ander merk, zonder dat aan ons (waarschijnlijk alle klanten) te vermelden. We hebben ook even met ze gebeld en de reden zou zijn dat het er met het vorige merk dat ze leverden leveringsproblemen waren. Ik ben hier niet om zielig te doen of zo, iedereen heeft zijn/haar ondernemersrisico. Maar ik wil iedereen wel waarschuwen, heeft iemand dit jaar kuilplastic gekocht bij een grote bekende agrarische groothandel in Friesland die dit jaar overgestapt is van merk zonder dit (goed) te communiceren, let a.u.b. op.

Wie gaat de zure boodschap van Sjaak en Roy brengen..?.

Onder het motto van een broedende kip moet je niet storen is er in de nacht voor Hemelvaartsdag een uilskuiken uitgebroed.....en waar normaal gesproken op Hemelvaartsdag vroeg in de ochtend er altijd gestart wordt met dauwtrappen, waren Mark en vrinden druk in de weer met het opstellen van het geboortekaartje......van een .... uilskuiken. Normaal moet een geboorte gevierd worden en worden er geboortekaartjes rond gestuurd. Nu is dat anders. Sjaak en Roy zijn naarstig op zoek naar een boodschapper.....nadat woensdag het eerst de beurt was aan alle vakgroepvoorzitters, wilde het nog niet lukken met de boodschap. Loyaliteit was er alleen aan Sjaak, niet aan hun leden en afdelingsbesturen.Missie mislukt voor Sjaak. Dan maar leessessies organiseren voor andere belangenorganisaties op donderdag. En weer niet gelukt. Overal wel ronkende persberichten maar de boodschap over hoe de veehouderij in transitie wordt geleid wil niet landen. Ook mij is bewust of onbewust de boodschap ter ore gekomen. Maar Sjaak, dit zuur ga je zelf maar aan de boeren vertellen. En zuur is de boodschap.... .zeker voor de melkveehouderij blijft er over 12 jaar in 2035 maar heel weinig perspectief over.....

Hevige buien zijn achter de rug, maar er is nog meer regen in aantocht

De hevige buien die delen van de provincie zondag teisterden, zien we deze week niet. Maar er is wel nog veel meer regen in aantocht, vertelde weerman Rico Schröder van Weerplaza maandagochtend op Omroep Brabant. De maandagochtend begon met plaatselijk dichte mist. Daarom gaf het KNMI code geel af. Plaatselijk was het zicht minder dan tweehonderd meter. De mist verdween rond negen uur en de komende uren breekt volgens Rico 'zo nu en dan de zon door'. "'s Middags kunnen wel weer enkele buien tot ontwikkeling komen, misschien met onweer. Maar het zijn niet van die heel zware buien zoals afgelopen weekend. De temperatuur komt maandagmiddag uit op zo'n 20 tot 22 graden, wederom een warme dag."Maandagavond stoppen die buien, maar er komt dan een storing aan die komende nacht vanuit het westen de provincie binnentrekt. "Het wordt geen koude nacht, zo'n 12 graden." Dinsdag hebben we heel de dag te maken met regen. "Het blijft heel de dag dan regenen, denk ik", vertelde Rico maandagochtend op Omroep Brabant. "De temperatuur komt dinsdag uit op maximaal 16 tot 18 graden, maar tijdens buien is het maar een graad of 14. Later op de dag wordt het geleidelijk vanuit het westen droog en misschien dat dinsdagavond nog even de zon doorbreekt."Woensdag wordt volgens Rico wederom een dag met flink wat regen. "Met later weer enkele buien. Dit is ook donderdag en vrijdag het geval. We belanden een beetje van de regen in de drup." De temperatuur gaat later in de week weer wat omhoog en in het weekend komt die weer op 20 graden uit. "Dan wordt het ook weer wat droger."

Johan Vollenbroek adviseert Frans Timmermans: vertel BBB dat het gedogen voorbij is

Dinsdag komt Eurocommissaris Frans Timmermans naar Nederland voor een gesprek met Caroline van der Plas. In de aanloop naar die ontmoeting adviseert natuurbeschermer Johan Vollenbroek Timmermans om de BBB-leider mee te delen dat de Europese Commissie niet langer kan gedogen dat de veehouderij de Nederlandse biodiversiteit om zeep helpt. In een brief aan Timmermans schrijft Vollenbroek dat de Europese Commissie een zogeheten ingebrekestelling moet voorbereiden vanwege het niet nakomen van de Vogel- en Habitat-richtlijn. “De Habitat-richtlijn dateert van 1992, de gedoogsituatie duurt dus al 30 jaar”, stelt Vollenbroek. “Het kan niet zo zijn dat anno 2023 nog steeds geen begin is gemaakt met het in een goede staat van instandhouding brengen van de Nederlandse Natura 2000-gebieden.” Vollenbroek hekelt het kabinet dat al in 2019 door de Raad van State op de vingers werd getikt maar nog altijd niets noemenswaardigs heeft gedaan om de stikstofuitstoot terug te dringen. Nog langer dralen is volgens de natuurbeschermer onverantwoord. “Ecologisch onderzoek wijst uit dat een aantal habitats onherstelbaar wordt beschadigd als niet snel tot actie wordt overgegaan.” De oplossing ligt voor de hand. “De natuur- en de stikstofcrisis kunnen alleen worden opgelost als het aantal dieren in Nederland drastisch afneemt.” Nederland telt nu 3,9 miljoen runderen, 12 miljoen varkens, 500.000 paarden, 1,5 miljoen schapen en geiten en 100 miljoen kippen. https://twitter.com/j_vollenbroek/status/1645328652995817472

Uitnodiging RVO beëindigingsregelingen voor veehouderijlocaties

[b]Ik neem aan dat alle NL veehouders deze uitnodiging hebben gehad?:[/b] Als veehouder nodigen we u uit om deel te nemen aan een onderzoek van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RV) over beëindigingsregelingen voor veehouderijlocaties. Heeft u een melkvee- vleeskalveren-, varkens- of pluimveehouderij in de buurt van een Natura 2000-gebied? En denkt u dat uw bedrijf zorgt voor te veel uitstoot van stikstof? In 2023 komen er verschillende subsidieregelingen voor ondernemers die overwegen te stoppen met het bedrijf. Wat is het doel? Graag gaat RVO met u in gesprek om te begrijpen hoe de regelingen van invloed zijn op uw bedrijf. En om inzicht te krijgen in wat er nodig is om de uitvoering klantvriendelijk te maken. Het kabinet is nog bezig met het ontwikkelen van beide regelingen, wat er in het gesprek aan bod komt is dus nog niet definitief. Wat vragen we van u? We nodigen u graag uit voor een persoonlijk interview. In overleg vindt het interview plaats op locatie van uw bedrijf, bij RVO op kantoor of online. De gesprekken worden door medewerkers van RVO gevoerd. Voorbereiding is niet nodig. Wilt u meedoen aan het onderzoek? - De gesprekken vinden plaats in april, tussen 9:00 en 17:00 - U kunt zelf aangeven welke dag u het beste uitkomt. - Als er teveel aanmeldingen zijn, maken wij uit de aanmeldingen een keuze. Het kan dus zo zijn dat u niet wordt uitgenodigd nadat u zich heeft aangemeld. - De resultaten worden vertrouwelijk behandeld en zijn alleen bedoeld voor intern gebruik. Aanmelden U kunt zich hier aanmelden: https://ctsurvey.crowdtech.com/Questionnaire Als u vragen heeft of als er onduidelijkheden zijn, kunt u mailen naar klantinzicht@rvo.nl. Wij hopen op uw deelname, alvast onze hartelijke dank! Met vriendelijke groet, Team Klantinzicht, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

Johan Vollenbroek versus ProRail om de das....

Geachte heer Vollenbroek, Middels deze open brief wil ik u op het volgende wijzen. Zoals u ongetwijfeld gelezen heeft, is ProRail de laatste dagen veel in het nieuws. Het gaat daarbij om de das, een beschermde diersoort, die zich graag vertoeft in de gecreëerde natuur langs de spoordijken. Op een tweetal trajecten is daarom een versnelde procedure nodig in het kader van artikel 2.7/2.8 van de Wet natuurbescherming. ProRail heeft op het traject Eindhoven Den Bosch het treinverkeer stilgelegd en zet vervangend vervoer in voor de reizigers. In de media verneem ik dat het dagelijks om 50.000 reizigers gaat. U bent specialist op het gebied van de natuur en zet u in om middels procedures de natuur te beschermen. ProRail zet op dit moment dagelijks 1000 extra bussen in. Dit is mogelijk in strijd met artikel 2.7 lid 2 van de wet natuurbescherming. Daarnaast probeert ProRail met een ADC toets omschreven in artikel 2.8 lid 4 van de natuurbeschermingswet het leefgebied van de das te verstoren. Ik wil u er op wijzen dat in deze laatste paragraaf ProRail in strijd handelt met artikel 2.8 lid 4a. Daarin wordt beschreven dat ProRail geen alternatief heeft. Maar die heeft ze wel en toont dit ook aan omdat zij middels bussen de reiziger vervoert op benoemd traject, overigens ook zonder een Wnb vergunning. Gaat u als natuurbeschermer iets doen aan deze wantoestanden? U bent namelijk met uw coöperatie ontvankelijk. Of procedeert u alleen op aanwijzing van enkele tweede kamer leden tegen de veehouderij. Of heeft u mogelijk zwijggeld ontvangen in deze zaak? Ik ben benieuwd wat uw keuze wordt. Mvg John Spithoven

Misschien iets om over na te denken. Vooral tijdens de provinciale verkiezingen

Ik neem aan dat een ieder ondertussen wel wakkerder is dan een paar jaar terug. Velen zullen nog volop in bedrijf zijn. Passen zich met elke regel weer aan. Anderen zijn gestopt door ouderdom, geen opvolger of een goed aanbod voor de stikstofrechten. Wat de reden ook maar mag zijn. Vandaag vond ik het zo’n dag weer eens wat van me te laten horen. Persoonlijk zit ik meer in het politieke gebeuren dan alle cijfers, regels en wetten waar Jan Cees en Spithoven zich mee bezig houden. Graag deel ik mijn analyse met jullie van wat ik denk, ik lees, ik hoor of zie gebeuren. Niet dat het voor waarheid moet worden gelezen maar misschien wel om over na te denken…. Vooral met het oog op komende provinciale verkiezingen. (De foto is ons protestbord waar via de weg, de burger mooie gesprekken mee ontstaan) Onlangs was in Davos de Wef bijeenkomst. Niets geheimzinnigs meer aan. Ook sommige elite laten zich hier steeds meer uit. Zo wordt steeds duidelijker dat ze het over de onnuttige eters hebben. Hiermee bedoelen ze de burgers die er zijn maar niet meer nodig zijn. Door technologie, wetenschap, computers. De elite ziet een wereld voor zich zelf waarin ze zelfvoorzienend zijn, in evenwicht met de natuur. Om dit te bereiken spreken ze in Davos over een soort fort voor hun zelf. Er zijn in Amerika al vele tunnels ontdekt met goed voedsel voor jaren. De nutteloze eters zullen buiten dat fort elkaar wel aanvallen en opruimen is de gedachte. Er zijn nu eenmaal te veel mensen. Ik denk dat dit ook de reden is dat we zoveel vluchtelingen Nederland in laten. Ondanks dat we vol zitten en ons Land systeem dit niet aankan.(Onderwijs, vervoer, werk, onderdak etc.) Ik neem het de vluchtelingen niet kwalijk. Als een land hun de mogelijkheid bied dan maak je daar gebruik van. Ondertussen komt Tristate city of wel de 15 minuten steden (op internet wel te vinden) steeds dichter bij. Terwijl de boeren zich druk maken om de derogatie, en of krekelmeel in onze voeding. Hebben veel gemeentes onlangs hun handtekening gezet in de voorbereidingsfase om de 15 minuten steden te realiseren. Friesland komt er in het algemeen nog goed van af. Zouden ze misschien straks van het wolven hek om Friesland een elite hek maken? Zodat ze hun fort hebben…. Op de Waddeneilanden vestigen zich al veel elite in al of niet vakantiehuizen. Er wonen hier weinig mensen, vruchtbare grond en een vliegveld te Leeuwaren. Ik denk dat dit in grote lijnen het idee is of was van het Wef. Misschien dat er al boeren zover zijn om ook te kunnen denken dat de oorlog in Oekraïne met Rusland alleen maar is gedaan om het als reden te gebruiken om de plannen door te drukken. Of dat er al boeren zijn die de oversterfte zien. Was dat vaccineren wel zo’n goed idee? Of nog een stapje verder… Wat Fvd allemaal vertelde, daar is toch wel veel van uit gekomen. Vandaag las ik het bericht dat je bij Picknick nu kunt aangeven of je je producten uit Nederland wil hebben of uit Duitsland. Het zelfde Hak potje kost hier gauw 50 cent duurder. Het zijn kleine berichtjes. Maar vaak werkt het uit in het puzzelstukje wat ontbrak. (Wat me ook bij staat is dat de familie van minister van stikstof van der Wal Picknick hebben opgezet maar dit kan ik fout hebben. Hoewel het me niets zou verbazen) Zoals de melk, de eieren, het vlees elders te halen. De meest consumenten hebben er geen probleem mee. Als het goedkoper is…. Wat ik maar duidelijk wil maken met mijn schrijven, en wat ik al jaren probeer te vertellen. Wij de boeren kunnen niet tegen de Wef plannen op met al onze argumenten, al onze rechtszaken, al onze cijfers en vooral al onze goede bedoelingen. Dit plan is allemaal zo perfect uitgewerkt. Er zijn personen in het verhaal die het WEF plan proberen te dwarsbomen. Die precies weten wat er gaande is. Denk aan Trump, Musk, Poetin (Hoewel die ook gebruik kunnen maken van de ontstaande situatie) of dichter bij huis de BBB of Forum voor Democratie. Bij het Wef ging alles achter de schermen. Tot een paar jaar terug ze het moment vonden om door te pakken. We kregen de zogenaamde covid, de lockdowns de vaccinaties de leugens de milieuproblemen, de vogelgriep, de oorlog, het geld uit geven en de vluchtelingen. Nu komt de uitrol met digitaal geld, Co2 taks, 15 minuten steden, overname land en schulden, controle noem het maar op. Alles verloopt redelijk volgens plan. Daarom…. De enige mogelijkheid om iets te redden van deze richting is wijs te stemmen. In de peilingen lees ik dat in Friesland, Drenthe en Groningen de BBB als beste uit de bus komt. In de rest van Nederland lijkt toch weer de VVD boven aan te staan… Dan denk ik, mensen werk aan de winkel daar. Andere kant moet ik ook denken… Misschien wil de mens deze controlestaat wel. Je hoeft zelf niet meer na te denken… Misschien is dat juist wel heel fijn??? Het is een fascinerende tijd.

jan w


Topics
40
Reacties
5.685
Volgers

Over mij

Woonplaats: Vorden
Leeftijd: 64jr
Laatst online: 48min geleden

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering