Bennie Jolink vindt dat boeren zich niet moeten laten opstoken door ‘oproerkraaier die niet eens boer is’

HUMMELO - Een dag voor de aangekondigde boerenprotesten waarschuwt Bennie Jolink boeren in Nederland. ‘Laat je niet opstoken door een oproerkraaiende Brabander’. [quote] Bennie: Ik wil toch iets zeggen over de boeren, al weet ik nu al dat ze dat niet fijn vinden om te lezen. Natuurlijk begrijp ik dat de boeren vreselijk ongerust zijn over de toekomst, want die ziet er niet goed uit. Alleen vind ik het niet slim/handig dat ze zich laten opstoken door een oproerkraaiende Brabander, die zelf niet eens boer is. Deze in de Achterhoek wonende populist, die zich leider van farmers defence force(waarom in het Engels?) voelt, is alleen maar uit op rotzooi trappen. Nu blijkt dat bij het huis van minister v d Wal ook al volgelingen waren van die walgelijke Willem Engel, moeten de boeren zich toch realiseren dat deze ,,acties" een rampzalige uitwerking hebben op de publieke opinie. Ik herhaal nog maar eens: maak geen nieuwe vijanden! We hebben er al genoeg! Ook in de 2e en 1e kamer. ( o.a.Groen links en de dierenpartij) Er is nu eenmaal een stikstofcrisis, al zeker 20 jaar bekend en omdat de diverse regeringen o.l.v. Rutte NAGELATEN hebben hier op in te spelen, moeten er nu ineens draconische maatregelen genomen worden. En waarom scheren we alle boeren over één kam? Er zijn: melkveehouders, varkenshouders pluimveehouders, kalvermesters, landbouwers en tuinders met allemaal verschillende problemen. Ik vind het ook niet te verkopen dat ze niks aan Tata Steel doen, maar wel aan de boeren. Ik vergat nog erbij te zeggen, dat de oorzaak van de problemen ligt bij de overheid. Die hebben totaal verkeerde adviezen gegeven en beleid uitgevoerd en moeten het nu ook maar oplossen. Maar we hebben en houden nog steeds een groot stikstofprobleem, dat door ons allemaal (dus boeren én burgers, iedere stemgerechtigde dus) gedragen dient te worden. https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid0Rxt4vnVYQ79mnmiWEHgUw1yy9bKHGSbVe1YEqb7n7XXf5PhfApFL8hAJAt1gWmg4l&id=100044084513768 [/quote] https://twitter.com/OmroepGLD/status/1543591705349324800

Rutte over boerenacties: een kleine groep verpest het voor allemaal

Premier Rutte zegt dat hij met afschuw naar de beelden van gisteravond heeft gekeken, waar rellende boeren voor de woning van stikstofminsiter Van der Wal door een politieblokkade braken. Een kleine groep groep boeren gaat volgens hem "alle grenzen te buiten" waarmee ze het "verpesten" voor de rest van de boeren. "Een overgrote groep boeren wil wel beschaafd demonstreren." Opnieuw benadrukt Rutte dat deze protestacties "onacceptabel" zijn en dat politie, burgemeesters en het Openbaar Ministerie optreden als dat nodig is. Rutte, die sprak vanuit Madrid waar hij de NAVO-top bijwoont, wil geen uitspraken doen over hoe het nu minister Van der Wal gaat. Die was gisteravond zelf niet thuis, maar haar gezin wel. Gisteren, nog voor de acties bij het huis van de minister, noemde de premier de gevaarlijke acties niet acceptabel. Hij doelde daarmee op het in brand steken van autobanden voor een stadhuis, intimidatie van bestuurders en mest uitrijden op snelwegen. Hij zei dat demonstreren een groot goed is, maar zegt dat boeren met hun acties te ver gaan, wat hij vandaag herhaalt. "Wat we gisteren gezien hebben, is een heel zorgelijke ontwikkeling", zegt ook politiechef Willem Woelders. "Dat de agressie van de boeren toch toeneemt en zich nu ook richt op politiemensen en hulpverleners." Volgens Woelders kiest de politie er vooralsnog voor om de onrust te sussen en de veiligheid te waarborgen. "Het blijft voor politiemensen een afweging: wat ga je doen?", zegt de politiechef in het NOS Radio 1 Journaal. "We hebben natuurlijk zwaardere middelen, tot het vuurwapen aan toe, alleen het is de vraag of dat op dat moment verstandig is. Soms moet je ervoor kiezen om een stapje terug te doen en te zorgen dat je meer collega's erbij hebt om vervolgens door te kunnen pakken. Maar ik hoop echt dat die boeren zich realiseren dat dit veel te ver gaat en dat ze het niet zo ver moeten laten komen."

Tractor ook gewoon verzekerd tijdens officiële boerenprotesten, zegt Univé (niet op snelweg)

Univé gaat coulant om met eventuele schade aan tractoren die boeren oplopen bij deelname aan het boerenprotest dat vandaag in het Gelderse Stroe plaatsvindt. Waar eigenaren bij afwijkend gebruik van hun landbouwvoertuigen normaal niet verzekerd zijn, maakt de coöperatie een uitzondering voor verzekerden die tijdens hun reis van en naar de demonstratie schade rijden met hun tractor. ‘Gezien de omstandigheden vinden we enige coulance op zijn plaats,’ aldus directeur van Univé Schade Johan Van den Neste. Nederlandse boeren komen vandaag in groten getale samen om te protesteren tegen de stikstofplannen van het kabinet. Het naar Stroe afreizen is ets wat volgens Van den Neste niet zonder risico’s is en normaal gesproken niet op dekking hoeft te rekenen in geval van schade. [b]Normaal gebruik[/b]    ‘Zoals de benaming al doet vermoeden zijn landbouwvoertuigen bedoeld voor gebruik voor landbouw en in het verlengde daarvan veehouderij. Voor die toepassing zijn ze ook verzekerd in geval van schade,’ legt Van den Neste uit. ‘Gebruik je een tractor als dagelijks vervoersmiddel of leg je er lange afstanden mee af, dan geeft dat extra verkeersrisico’s vanwege onder meer omvang en de beperkte snelheid. Een tractorverzekering verleent daarom alleen dekking voor gebruik waar het voertuig voor is bedoeld en ingeschreven.’ [b]Begrip voor motieven boeren[/b]  Dat Univé zich rondom deelname aan de demonstratie in Stroe flexibel opstelt in geval van schade zit hem volgens Van den Neste in het begrip dat Univé heeft voor de motieven van boeren. ‘Als regionaal betrokken coöperatie – nota bene ooit opgericht door boeren – staan we dicht bij onze leden, waaronder we veel agrarische ondernemers rekenen. Daardoor weten we wat er bij hen speelt en leeft,’ aldus de bestuurder. ‘Zonder een standpunt in te nemen in het stikstofdebat, begrijpen we dat boeren zich geraakt voelen door de stikstofplannen van het kabinet, onzekerheid ervaren met betrekking tot hun toekomst en dus willen deelnemen aan de protestacties. Zoals de demonstratie op zichzelf staat, is de symbolische inzet van tractoren hierbij ook uitzonderlijk. In dat licht zien wij ook ruimte een uitzondering te maken wanneer het gaat om schadedekking.’ [b]Coulance alleen bij georganiseerd protest[/b] Zonder voorwaarden is de coulance van Univé echter niet. Van den Neste benadrukt dat het niet meewerkt aan niet-toegestane acties. ‘Zoals met het protest in Stroe werd ingestemd door de burgemeester van de gemeente Barneveld, zijn we alleen flexibel in gevallen van georganiseerde protesten waarvoor vooraf toestemming is verleend door de autoriteiten,’ aldus de bestuurder. [b]‘Daarnaast verwachten we dat iedereen zich aan de wet blijft houden; met een tractor de snelweg oprijden is niet voor niets verboden. We sluiten schade die men hier oploopt dan ook per definitie van dekking uit, tenzij de bestuurder deel uitmaakt van een georganiseerd konvooi dat wordt gedoogd en begeleid door de politie.'[/b]

Gebruikservaringen 4 elements harken

Uit nieuwsgierigheid en door wisselende inzichten ben ik aan het kijken naar een vierelements hark. Nou vind ik een groot voordeel van mijn huidige twee elements zij afleg dat ik een heel smal zweel kan maken en dat kan niet met alle vierelements. Wat zijn aan- en afraders? Een lely 1515 vind ik een prachtig stukje aparte techniek maar dat de wielen heel breed staan in het werk is niet echt praktisch voor mij en betekent dat ik tussen percelen met een smalle dam ertussen de machine helemaal moet inklappen. Een claas liner 3000 heb ik goede verhalen van gehoord maar ze worden wel aardig oud en er zit geen load sensing op geloof ik. De 3600 heb ik wat negatieve dingen over gehoord, maar niet uit eerste hand. Pottinger 1252 is half hydraulisch, half mechanisch aangedreven, beetje nodeloos ingewikkeld lijkt mij maar het voordeel lijkt mij dat je de voorste elementen kunt uitschakelen lijkt mij. Ook kan hij een smal zwad maken. De 1251 wil ik niet hebben. Niemeyer/ziegler moet wel heel goedkoop zijn aangezien de onderdelen voorziening een aflopende zaak is lijkt mij. Krone heb ik niks mee maar er is wel veel keuze. Ps, graag gebruikerservaringen, niet van horen zeggen in de verte.

De 7 grootste misverstanden over registratie van (land)bouwvoertuigen

De klantenservice van de RDW merkt dat bij sommige eigenaren misverstanden bestaan over de registratie van (land)bouwvoertuigen. Die kunnen vergaande gevolgen hebben, omdat de (land)bouwvoertuigen maar tot 1 januari 2021 online zijn te registreren. Daarna kan de registratie alleen via een keuring – en dat is veel lastiger en duurder. RDW zet 7 veelvoorkomende misverstanden op een rij. 1. 'Ik kom nooit op de openbare weg, dus registreren hoeft niet' Op zich helemaal waar, maar is het wel duidelijk wat er allemaal tot de openbare weg behoort? Het gaat niet alleen om alle asfalt-, klinker-, zand- en andere wegen. Het gaat ook om het eigen terrein of een bedrijfsterrein dat toegankelijk is voor anderen, zelfs als er een hek of slagboom staat. Zelfs bij het oversteken van een weg om van het ene stuk land naar het andere te komen dan is er sprake van de openbare weg, hoe kort het stuk ook is. En die 18 euro voor een kentekenbewijs staat in geen verhouding tot de boete als de politie je wél staande houdt. 2. 'Mijn voertuig hoeft niet geregistreerd te worden' De vuistregel is: heeft een voertuig een afgeknotte driehoek, dan moet ‘ie ook geregistreerd worden. Vooral de zogeheten motorrijtuigen met beperkte snelheid (MBBS) worden dan over het hoofd gezien. Dat zijn rijdende werktuigen die in de bouw, infra, groen, transport, recreatie of op het land gebruikt worden. Denk aan zelfrijdende oogstmachines, knikdumpers, graafmachines, wielladers, veegmachines, minitrekkers, gazonmaaiers die breder zijn dan 1,30 m, verreikers en heftrucks. Maar MMBS’en omvatten ook wegtreintjes, SRV-wagens, kleine transportvoertuigen zoals quads, golfkarretjes en gators, teruggekeurde auto’s en begrensde bedrijfsauto’s die zijn omgebouwd naar agro-truck. Let op: er zijn een paar uitzonderingen. Check via de keuzehulp op www.rdw.nl/registreren om het zeker te weten of een voertuig moet worden geregistreerd. (Land)bouwvoertuigen hoeven alleen niet geregistreerd te worden als ze 6 km/u of minder rijden. En ook aanhangwagens die getrokken niet harder gaan dan 25 km/u zijn vrij van registratie. 3. 'Mijn voertuig krijgt toch geen registratie' Dit hoort de RDW vooral van mensen met een oudere trekker of werktuig. Hun voertuig heeft dan vaak geen chassisnummer (in RDW-jargon: voertuigidentificatienummer oftewel VIN) of het bouwjaar is onbekend. Registratie is inderdaad lastiger, maar ook voor deze voertuigen zijn oplossingen. Zo is het VIN met enige hulp misschien wel te vinden. Ook kan de RDW een identiteitsonderzoek doen en daarna een nieuw VIN inslaan. Het bouwjaar is misschien te achterhalen via de fabrikant/importeur of staat op het typeplaatje of een ander onderdeel. Een oldtimervereniging of een zoektocht op internet kunnen hulp bieden. Achterhaal het VIN of regel het inslaan in ieder geval voor 1 januari, want volgend jaar wordt registratie een stuk lastiger. 4. 'Mijn voertuig is al verzekerd, dus ik hoef niets meer te doen' Dat klopt niet. Ook als een (land)bouwvoertuig al verzekerd is, moet het in ons kentekenregister komen. Daar moet de eigenaar zelf wat voor doen. Sterker nog: Bij ontvangst van het kentekenbewijs, moet de eigenaar zelf het kentekennummer en meldcode doorgegeven aan zijn verzekeraar. De verzekeraar zorgt dat het voertuig als verzekerd wordt geregistreerd in het kentekenregister. 5.'‘Ik wacht wel met registreren tot het op mijn maatschap kan' Registreren op naam van een maatschap is niet mogelijk en dat dit jaar zal zo blijven. De RDW begrijpt dat dit erg jammer is voor een groep bedrijven, maar helaas is het niet anders. Maatschappen kunnen hun (land)bouwvoertuigen registreren op naam van een van de maten die daarvoor hun persoonlijke DigiD gebruiken. 6. 'Mijn trekker rijdt geen 25 km/u, dus die hoeft geen kentekenplaat te hebben' Let goed op: als een (land)bouwvoertuig geen 25 km/u rijdt, moet het wél geregistreerd worden. Wel moet het direct een kentekenplaat voeren als het harder dan 25 km/u rijdt. Pas vanaf 2025 moeten ook gemotoriseerde (land)bouwvoertuigen die minder hard gaan dan 25 km/u een gele kentekenplaat voeren. Als er met een getrokken aanhanger of werktuig niet harder wordt gereden dan 25km/u, dan volstaat een witte kentekenplaat en hoeft het voertuig niet geregistreerd te worden. 7. 'Ik registreer mijn (land)bouwvoertuig volgend jaar wel' Volgend jaar wordt registreren zoveel lastiger en duurder, hierdoor raadt de RDW dat ten zeerste af om dan te doen. Tot 1 januari 2022 is een voertuig online te registreren voor 18 euro per voertuig. Vanaf 1 januari kan registreren alleen nog na een keuring op een van de 16 RDW-keuringsstations. De keurings- en registratiekosten zijn minimaal 140 euro– en vaak veel meer. Ook moet het voertuig voldoen aan de permanente eisen van de voertuigcategorie. Voor meer informatie: https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/landbouwvoertuig

Gevaren mestgassen nog steeds onderschat, soms is één ademhaling dodelijk

Donderdag overleed Dakar-coureur Ton van Genugten aan de gevolgen van een tragisch ongeluk, waarbij hij in een mestkelder viel. Reanimatie mocht niet baten. De officiële doodsoorzaak is nog onduidelijk, maar het is aannemelijk dat hij overleed na het inademen van mestgassen. De gevaren van deze gassen worden onderschat en dat leidt nog steeds tot veel ernstige ongevallen, zo concludeerde de Onderzoeksraad voor Veiligheid enkele jaren geleden al. Veehouders, loonwerkers en anderen die met mest werken, realiseren zich onvoldoende dat bij bewerking van drijfmest veel mestgassen kunnen vrijkomen die dodelijk zijn, aldus de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Tussen 1980 en 2013 waren er ten minste 35 ernstige ongevallen met mestgassen. Daarbij vielen 57 slachtoffers, waarvan 28 dodelijk. Meer recente cijfers heeft de Onderzoeksraad niet. “We zijn geen inspectie die jaarlijks alle cijfers bijhoudt. We hebben alleen een rapport opgesteld dat helaas niet aan actualiteit heeft ingeboet”, zegt een woordvoerder van de Raad. Vaak vallen er extra slachtoffers doordat omstanders onbeschermd te hulp schieten en daarbij overlijden, aldus de Raad. Waterstofsulfide, de echte sluipmoordenaarGrote boosdoener is niet de ammoniak in mestsilo’s of gierputten, zoals vaak wordt verondersteld. De echte sluipmoordenaar is H2S, ofwel waterstofsulfide, ook bekend als zwavelwaterstof. Het is een giftig gas met bijzondere eigenschappen. Waterstofsulfide ruikt naar de geur die rotte eieren verspreiden. Deze herkenbaarheid is door de mens alleen waar te nemen bij lage concentraties. Hoge concentraties tasten echter het zenuwstelsel aan en zetten de menselijke neus buitenspel. De geur wordt dan niet meer waargenomen. Waterstofsulfide komt vaak voor op raffinaderijen, bierbrouwerijen, boerderijen, olie- en gasproductieplatforms, rioleringen en waterzuiveringsinstallaties. Het gas is zwaarder dan lucht en kan daardoor in besloten ruimtes blijven ‘hangen’. Hoe hoger de concentratie, hoe dodelijkerDe concentratie van H2S wordt aangeduid in ppm (parts per million). De maximale waarde die een mens kan verdragen, is vastgesteld op 1,6 ppm over een periode van acht uur. Boven die grens ontstaan fysieke klachten aan de ogen en luchtwegen. Wanneer de concentratie oploopt tot 800 ppm, zoals in gierputten vaker het geval is, dan overlijdt in de helft van de gevallen een mens binnen twee minuten. Bij 1000 ppm kan zelfs één keer ademhalen al dodelijk zijn. Volgens de Onderzoeksraad zijn de kansen op ongevallen toegenomen door schaalvergroting, strengere milieuwetgeving en aanscherping van het mestbeleid. Er wordt meer mest geproduceerd en opgeslagen over langere tijd. Bovendien worden steeds meer stoffen als spuiwater (een soort vloeibare kunstmest afkomstig uit luchtwasinstallaties) toegevoegd aan de mest, wat de vorming van mestgassen kan versterken. Ontbreken kennis, onderschatting gevarenHet achterwege laten van veiligheidsmaatregelen komt volgens de Onderzoeksraad vooral door het ontbreken van kennis en daardoor onderschatting van de gevaren. Het merendeel van de ongelukken ontstaat doordat er onvoldoende veiligheidsmaatregelen worden getroffen, zoals het gebruik van geschikte beademingsapparatuur. Bij ongelukken rond mestputten komt het nogal eens voor dat mensen een slachtoffer te hulp schieten en dan ook zelf in gevaar komen. "Het is niet voor niks dat de brandweer altijd speciale veiligheidsmaatregelen gebruikt als ze bij een ongeluk rond om mestputten of silo's worden geroepen. "Zij verlenen dan hulp met ademmaskers, zodat ze de giftige lucht niet hoeven in te ademen", zegt Ton Driessen van de brandweer Brabant Zuid-Oost. "Bij een incident met mest wordt ook altijd een adviseur gevaarlijke stoffen opgeroepen die metingen verricht en kan adviseren hoe de brandweer veilig kan opereren."

Fendt926Driver


Topics
0
Reacties
286
Volgers

Over mij

Woonplaats: saasveld
Leeftijd: 51jr
Laatst online: 2wk geleden

mijn naam is huub, woon in saasveld en heb daar een boerderij met 110 melk koeien. (meer wil ik er ook niet hebben) probeer zoveel mogelijk werk zelf te doen dus de koeien zelf insemineren maar ook al het landwerk inclusief mais poten en mais hakselen en alles wat met gras te maken heeft. we bewerken ongeveer 55 ha. rij zelf graag trekker en heb ook een paar trekkers lopen die je niet alle dagen op een boerderij van deze omvang ziet.
ben getrouwd en heb 3 kinderen waarvan er een zegt dat die de boerderij wil over nemen.

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering