Gebruikservaringen 4 elements harken

Uit nieuwsgierigheid en door wisselende inzichten ben ik aan het kijken naar een vierelements hark. Nou vind ik een groot voordeel van mijn huidige twee elements zij afleg dat ik een heel smal zweel kan maken en dat kan niet met alle vierelements. Wat zijn aan- en afraders? Een lely 1515 vind ik een prachtig stukje aparte techniek maar dat de wielen heel breed staan in het werk is niet echt praktisch voor mij en betekent dat ik tussen percelen met een smalle dam ertussen de machine helemaal moet inklappen. Een claas liner 3000 heb ik goede verhalen van gehoord maar ze worden wel aardig oud en er zit geen load sensing op geloof ik. De 3600 heb ik wat negatieve dingen over gehoord, maar niet uit eerste hand. Pottinger 1252 is half hydraulisch, half mechanisch aangedreven, beetje nodeloos ingewikkeld lijkt mij maar het voordeel lijkt mij dat je de voorste elementen kunt uitschakelen lijkt mij. Ook kan hij een smal zwad maken. De 1251 wil ik niet hebben. Niemeyer/ziegler moet wel heel goedkoop zijn aangezien de onderdelen voorziening een aflopende zaak is lijkt mij. Krone heb ik niks mee maar er is wel veel keuze. Ps, graag gebruikerservaringen, niet van horen zeggen in de verte.

De 7 grootste misverstanden over registratie van (land)bouwvoertuigen

De klantenservice van de RDW merkt dat bij sommige eigenaren misverstanden bestaan over de registratie van (land)bouwvoertuigen. Die kunnen vergaande gevolgen hebben, omdat de (land)bouwvoertuigen maar tot 1 januari 2021 online zijn te registreren. Daarna kan de registratie alleen via een keuring – en dat is veel lastiger en duurder. RDW zet 7 veelvoorkomende misverstanden op een rij. 1. 'Ik kom nooit op de openbare weg, dus registreren hoeft niet' Op zich helemaal waar, maar is het wel duidelijk wat er allemaal tot de openbare weg behoort? Het gaat niet alleen om alle asfalt-, klinker-, zand- en andere wegen. Het gaat ook om het eigen terrein of een bedrijfsterrein dat toegankelijk is voor anderen, zelfs als er een hek of slagboom staat. Zelfs bij het oversteken van een weg om van het ene stuk land naar het andere te komen dan is er sprake van de openbare weg, hoe kort het stuk ook is. En die 18 euro voor een kentekenbewijs staat in geen verhouding tot de boete als de politie je wél staande houdt. 2. 'Mijn voertuig hoeft niet geregistreerd te worden' De vuistregel is: heeft een voertuig een afgeknotte driehoek, dan moet ‘ie ook geregistreerd worden. Vooral de zogeheten motorrijtuigen met beperkte snelheid (MBBS) worden dan over het hoofd gezien. Dat zijn rijdende werktuigen die in de bouw, infra, groen, transport, recreatie of op het land gebruikt worden. Denk aan zelfrijdende oogstmachines, knikdumpers, graafmachines, wielladers, veegmachines, minitrekkers, gazonmaaiers die breder zijn dan 1,30 m, verreikers en heftrucks. Maar MMBS’en omvatten ook wegtreintjes, SRV-wagens, kleine transportvoertuigen zoals quads, golfkarretjes en gators, teruggekeurde auto’s en begrensde bedrijfsauto’s die zijn omgebouwd naar agro-truck. Let op: er zijn een paar uitzonderingen. Check via de keuzehulp op www.rdw.nl/registreren om het zeker te weten of een voertuig moet worden geregistreerd. (Land)bouwvoertuigen hoeven alleen niet geregistreerd te worden als ze 6 km/u of minder rijden. En ook aanhangwagens die getrokken niet harder gaan dan 25 km/u zijn vrij van registratie. 3. 'Mijn voertuig krijgt toch geen registratie' Dit hoort de RDW vooral van mensen met een oudere trekker of werktuig. Hun voertuig heeft dan vaak geen chassisnummer (in RDW-jargon: voertuigidentificatienummer oftewel VIN) of het bouwjaar is onbekend. Registratie is inderdaad lastiger, maar ook voor deze voertuigen zijn oplossingen. Zo is het VIN met enige hulp misschien wel te vinden. Ook kan de RDW een identiteitsonderzoek doen en daarna een nieuw VIN inslaan. Het bouwjaar is misschien te achterhalen via de fabrikant/importeur of staat op het typeplaatje of een ander onderdeel. Een oldtimervereniging of een zoektocht op internet kunnen hulp bieden. Achterhaal het VIN of regel het inslaan in ieder geval voor 1 januari, want volgend jaar wordt registratie een stuk lastiger. 4. 'Mijn voertuig is al verzekerd, dus ik hoef niets meer te doen' Dat klopt niet. Ook als een (land)bouwvoertuig al verzekerd is, moet het in ons kentekenregister komen. Daar moet de eigenaar zelf wat voor doen. Sterker nog: Bij ontvangst van het kentekenbewijs, moet de eigenaar zelf het kentekennummer en meldcode doorgegeven aan zijn verzekeraar. De verzekeraar zorgt dat het voertuig als verzekerd wordt geregistreerd in het kentekenregister. 5.'‘Ik wacht wel met registreren tot het op mijn maatschap kan' Registreren op naam van een maatschap is niet mogelijk en dat dit jaar zal zo blijven. De RDW begrijpt dat dit erg jammer is voor een groep bedrijven, maar helaas is het niet anders. Maatschappen kunnen hun (land)bouwvoertuigen registreren op naam van een van de maten die daarvoor hun persoonlijke DigiD gebruiken. 6. 'Mijn trekker rijdt geen 25 km/u, dus die hoeft geen kentekenplaat te hebben' Let goed op: als een (land)bouwvoertuig geen 25 km/u rijdt, moet het wél geregistreerd worden. Wel moet het direct een kentekenplaat voeren als het harder dan 25 km/u rijdt. Pas vanaf 2025 moeten ook gemotoriseerde (land)bouwvoertuigen die minder hard gaan dan 25 km/u een gele kentekenplaat voeren. Als er met een getrokken aanhanger of werktuig niet harder wordt gereden dan 25km/u, dan volstaat een witte kentekenplaat en hoeft het voertuig niet geregistreerd te worden. 7. 'Ik registreer mijn (land)bouwvoertuig volgend jaar wel' Volgend jaar wordt registreren zoveel lastiger en duurder, hierdoor raadt de RDW dat ten zeerste af om dan te doen. Tot 1 januari 2022 is een voertuig online te registreren voor 18 euro per voertuig. Vanaf 1 januari kan registreren alleen nog na een keuring op een van de 16 RDW-keuringsstations. De keurings- en registratiekosten zijn minimaal 140 euro– en vaak veel meer. Ook moet het voertuig voldoen aan de permanente eisen van de voertuigcategorie. Voor meer informatie: https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/landbouwvoertuig

Gevaren mestgassen nog steeds onderschat, soms is één ademhaling dodelijk

Donderdag overleed Dakar-coureur Ton van Genugten aan de gevolgen van een tragisch ongeluk, waarbij hij in een mestkelder viel. Reanimatie mocht niet baten. De officiële doodsoorzaak is nog onduidelijk, maar het is aannemelijk dat hij overleed na het inademen van mestgassen. De gevaren van deze gassen worden onderschat en dat leidt nog steeds tot veel ernstige ongevallen, zo concludeerde de Onderzoeksraad voor Veiligheid enkele jaren geleden al. Veehouders, loonwerkers en anderen die met mest werken, realiseren zich onvoldoende dat bij bewerking van drijfmest veel mestgassen kunnen vrijkomen die dodelijk zijn, aldus de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Tussen 1980 en 2013 waren er ten minste 35 ernstige ongevallen met mestgassen. Daarbij vielen 57 slachtoffers, waarvan 28 dodelijk. Meer recente cijfers heeft de Onderzoeksraad niet. “We zijn geen inspectie die jaarlijks alle cijfers bijhoudt. We hebben alleen een rapport opgesteld dat helaas niet aan actualiteit heeft ingeboet”, zegt een woordvoerder van de Raad. Vaak vallen er extra slachtoffers doordat omstanders onbeschermd te hulp schieten en daarbij overlijden, aldus de Raad. Waterstofsulfide, de echte sluipmoordenaarGrote boosdoener is niet de ammoniak in mestsilo’s of gierputten, zoals vaak wordt verondersteld. De echte sluipmoordenaar is H2S, ofwel waterstofsulfide, ook bekend als zwavelwaterstof. Het is een giftig gas met bijzondere eigenschappen. Waterstofsulfide ruikt naar de geur die rotte eieren verspreiden. Deze herkenbaarheid is door de mens alleen waar te nemen bij lage concentraties. Hoge concentraties tasten echter het zenuwstelsel aan en zetten de menselijke neus buitenspel. De geur wordt dan niet meer waargenomen. Waterstofsulfide komt vaak voor op raffinaderijen, bierbrouwerijen, boerderijen, olie- en gasproductieplatforms, rioleringen en waterzuiveringsinstallaties. Het gas is zwaarder dan lucht en kan daardoor in besloten ruimtes blijven ‘hangen’. Hoe hoger de concentratie, hoe dodelijkerDe concentratie van H2S wordt aangeduid in ppm (parts per million). De maximale waarde die een mens kan verdragen, is vastgesteld op 1,6 ppm over een periode van acht uur. Boven die grens ontstaan fysieke klachten aan de ogen en luchtwegen. Wanneer de concentratie oploopt tot 800 ppm, zoals in gierputten vaker het geval is, dan overlijdt in de helft van de gevallen een mens binnen twee minuten. Bij 1000 ppm kan zelfs één keer ademhalen al dodelijk zijn. Volgens de Onderzoeksraad zijn de kansen op ongevallen toegenomen door schaalvergroting, strengere milieuwetgeving en aanscherping van het mestbeleid. Er wordt meer mest geproduceerd en opgeslagen over langere tijd. Bovendien worden steeds meer stoffen als spuiwater (een soort vloeibare kunstmest afkomstig uit luchtwasinstallaties) toegevoegd aan de mest, wat de vorming van mestgassen kan versterken. Ontbreken kennis, onderschatting gevarenHet achterwege laten van veiligheidsmaatregelen komt volgens de Onderzoeksraad vooral door het ontbreken van kennis en daardoor onderschatting van de gevaren. Het merendeel van de ongelukken ontstaat doordat er onvoldoende veiligheidsmaatregelen worden getroffen, zoals het gebruik van geschikte beademingsapparatuur. Bij ongelukken rond mestputten komt het nogal eens voor dat mensen een slachtoffer te hulp schieten en dan ook zelf in gevaar komen. "Het is niet voor niks dat de brandweer altijd speciale veiligheidsmaatregelen gebruikt als ze bij een ongeluk rond om mestputten of silo's worden geroepen. "Zij verlenen dan hulp met ademmaskers, zodat ze de giftige lucht niet hoeven in te ademen", zegt Ton Driessen van de brandweer Brabant Zuid-Oost. "Bij een incident met mest wordt ook altijd een adviseur gevaarlijke stoffen opgeroepen die metingen verricht en kan adviseren hoe de brandweer veilig kan opereren."

Boeren met autisme gezocht

Hallo allemaal. Misschien een beetje rare titel maar Ik ben een boerenzoon van 35 en heb een lichte vorm van autisme. Meeste mensen die mij kennen weten dit niet omdat het niet aan mij te zien is maar zelf ondervind ik wel eens problemen bij mijzelf die autisme gerelateerd zijn. Ook op het gebied met het runnen van een akkerbouw bedrijf. Ik zelf ken eigenlijk helemaal geen andere agrariërs of veehouders die een eigen bedrijf hebben en ook autisme hebben en dat vind ik soms wel jammer. Ik vroeg mij af of hier misschien boer (of boerin) zit die een vorm van autisme heeft. Ik ben benieuwd tegen welke problemen je dan loopt met het runnen van een agrarisch bedrijf en hoe je daarmee omgaat en oplost. Mocht je zelf een boer (of boerin) met autisme zijn en heb je interesse om ervaring te delen, stuur dan gerust een prive bericht. Fijne dag.

Oplossing voor het stikstofprobleem:Belangenpartijen doen sector in de uitverkoop .

Een oplossing voor het stikstof probleem kan zijn brongerichte maatregelen, met name technische oplossingen. De Wet stikstofreductie en natuurherstel (Wsn) ziet dit als de oplossing om ruimte te creeren voor vrijstelling bouw, oplossing PAS knelgevallen en natuurherstel. Maar diverse uitspraken (rechtbank Groningen en NB) trekken de juridische houdbaarheid van technische maatregelen in twijfel. Dit komt doordat Nederland een andere interpretatie heeft over uitleg van artikel 6 van de Habitiat richtlijn dan Brussel. Daardoor ligt de vergunningverlening wederom stil. Belangenpartijen, die lnv ondersteunt hebben met de Wsn, blijven de technische maatregelen als de oplossing zien. Zij negeren de juridische padstelling. Het bedrijfsleven is bereid astronomische bedragen te investeren in ruil voor onze stikstof. Wij kunnen deze stikstof vrijmaken met technische maatregelen. Vervolgens kan de MOB deze maatregelen met succes aanvechten. Zo dragen de belangenpartijen bij aan een enorme veereductie en uitverkoop van de veehouderij. Het stikstofprobleem is er omdat tot op de dag van vandaag geen wetenschappelijk antwoord is op een juridische vraagstelling. Dus LTO, NAJK, SER en Lely, BETER TEN HALVE GEKEERD DAN TEN HELE GEDWAALD. (nu ben ik de laatste tijd weinig actief hier, dit ivm afspraken van de webmaster met zuivelmensen, die mij het werk probeerde onmogelijk te maken. Vanaf nu ga ik hier weer een actievere rol spelen, ik hoop met steun van jullie allen)

Zijn er hier eigenaren aanwezig van een Herenboeren bedrijf?

Hallo allemaal, Ik vroeg mij af of hier eigenaren zitten die een Herenboeren bedrijf zijn begonnen. Ik zit misschien te denken om het 21ha boerderijtje van familie over te nemen en hiervan een Herenboerderij te maken. Nou is er veel info op de website te vinden en natuurlijk kan ik ook contact met de oprichters opnemen (wat ik ook ga doen) Maar ik zou graag in contact willen komen met zo'n boer zelf, om zijn ervarings-verhaal te horen ipv alleen maar de mooie verhaaltjes te lezen op de website en sociale media. Al heb de afgelopen jaren 2 a 3x gehoord dat dit soort bedrijven als paddenstoelen uit de grond schieten en de aanmeldingen om parttime medewerker te worden op zo'n boerderij explosief is toegenomen sinds corona vraag ik mij af of dit allemaal een tijdelijke hype is of ook iets is voor de long run. Misschien is dit het nieuwe manier van boeren in de toekomst? Gezien ik familie hebt die over een boerderij beschikken (en daarnaast ook nog op een goede locatie gevestigd zijn) maar eigenlijk te klein is om echt goed brood mee te verdienen als eenmansbedrijf vraag ik mij af of ik deze kans moet pakken en dit een once-in-a-lifetime kans is. Om verwarring te voorkomen, Ik heb het dus niet over om parttime op zo'n boerderij te gaan werken. Ik heb het over zelf zo'n bedrijf te starten/beheren.

Grootste deel boeren is protesteren beu

Er is een grote kans dat boeren in 2021 opnieuw landelijk in opstand zullen komen. Niet in de laatste plaats doordat de onderliggende oorzaken tot op heden niet weggenomen zijn. Toch valt een opmerkelijk verschil met de eerste protestacties waar te nemen: intern klinkt steeds vaker gemor. Dat stelt onderzoeksjournalist Mark Mensink, schrijver van het boek Boerenprotesten 2019-2020, op basis van een recente rondgang in de agrarische sector. “Sommige agrariërs, die tijdens de eerste acties nog wel aanwezig waren, zijn geheel afgehaakt. Anderen uiten grote zorgen en twijfelen over hun verdere deelname.” Terwijl uit enkele publiekspeilingen is gebleken dat de steun van burgers voor boeren aan het afbrokkelen is, vooral in de stedelijke gebieden, komt er ook van binnenuit meer en meer kritiek op het actievoeren. Zeker als een protest niet of nauwelijks publieksvriendelijk uitvalt. Mensink: “Een fors deel van de agrariërs trekt zich dit persoonlijk aan en schrikt erdoor af, zo lijkt het wel. Die roeren zich vervolgens en laten dan weten een volgende keer niet meer mee te willen gaan.” Er lijkt zich daarnaast een generatiekloof af te tekenen, ziet Mensink. “Waar zich tijdens de eerste protesten in 2019 nog enorm veel boeren van pak ‘m beet 40 tot 60 jaar aansloten, zijn in 2020 veruit de meesten jonger dan 25 jaar. Daarnaast was het aantal demonstranten een heel stuk lager. Wellicht dat het een met het ander te maken heeft, al weet ik dat natuurlijk niet zeker. Maar het is allemaal wel opvallend.” De actieleiders Bart Kemp (Agractie) en Mark van den Oever (Farmers Defence Force) houden daarentegen vol dat er wel degelijk genoeg actiebereidheid onder hun achterban is. Toch geeft Kemp wel toe dat de animo de laatste tijd inderdaad een beetje ingezakt is. “Maar als er weer een goede reden is om in actie te komen, staan velen gelijk klaar voor vertrek. Daarvan ben ik overtuigd. Maar we moeten niet gaan ‘protesteren om het protesteren’. Het moet natuurlijk wel écht ergens over gaan.” Om de relevantie van de gehele agrofood-sector voor critici aan te tonen, wijst Kemp erop dat dit de enige maakindustrie is die liefst 10 procent van de Nederlandse economie omvat. “Dan heb je het over 600.000 banen. Dat is wel de moeite waard, met ook nog een universiteit die qua kennis ver vooruitloopt. Dit is iets dat buiten Nederland wel gewaardeerd wordt, kan ik je verklappen.” Van den Oever trekt geregeld de aandacht met boude uitspraken en het aankondigen van ‘harde protestacties’. Niettemin is hij tegelijkertijd achter de schermen druk met het sluiten van een akkoord tussen de levensmiddelenbranche en de landbouwsector, juist om te voorkomen dat er nog meer boerenprotesten volgen. “Mocht het mislukken, dan zal dat niet goed vallen bij de achterban. We moeten maar zien hoe het gaat. De melkprijzen in supermarkten waren historisch hoog, maar voor de boer – wat die ervoor terug krijgt – juist historisch laag. Ik verwacht dat de vlam maar zo wéér in de pan kan vliegen.” ————————————————————————————————————————— Dit artikel kwam mede tot stand door een bijdrage vanuit het Steunfonds Freelance Journalisten.

Fendt926Driver


Topics
0
Reacties
286
Volgers

Over mij

Woonplaats: saasveld
Leeftijd: 50jr
Laatst online: 5d geleden

mijn naam is huub, woon in saasveld en heb daar een boerderij met 110 melk koeien. (meer wil ik er ook niet hebben) probeer zoveel mogelijk werk zelf te doen dus de koeien zelf insemineren maar ook al het landwerk inclusief mais poten en mais hakselen en alles wat met gras te maken heeft. we bewerken ongeveer 55 ha. rij zelf graag trekker en heb ook een paar trekkers lopen die je niet alle dagen op een boerderij van deze omvang ziet.
ben getrouwd en heb 3 kinderen waarvan er een zegt dat die de boerderij wil over nemen.

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering