Platte wagen: draaischamel versus wipkar
ik ben al een tijdje op zoek naar een mooie platte wagen. nu kom ik op marktplaats een wipkar tegen met de lengte die ik ongeveer zoek.
kar is lucht geveerd en geremd heeft een lift as en dus een tandem die toch wel een kleine meter uit elkaar zitten.
is het handig om met een wipkar te gaan rijden in plaats van een draaischamel wagen?
heb te maken met redelijk kleine inritten naar de weiden toe waar balen gehaald moeten worden, dubbele platte wagen is daarom geen optie of een 10m of langere vrachtwagen trailer.
en is een wipkar meelopend gestuurd of heeft zo een kar vaste assen?
alle relevante info is welkom.
groet huub
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Hebben de trefwoorden vrachtwagen , balen , hoi , lucht en as geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
marktplaats.nl/a/zakelijke-goederen/…
Heeft die wipkar dubbellucht of supersingels? Kan et niet zo goed zien.
Heb zelf op een kwekerij gewerkt waar we veel met (kleine) wagens reden. Ik had 10x liever een schamelwagen ivm indraaien op krappe dammen etc.
Maar denk dat daar ook een stukje persoonlijke mening bijhoort. Collega's hadden weer liever kar met vaste assen ivm achteruit rijden.
Wel een leuk prijsje. (als die niet al te erg doorgeroest is?)
Op de foto lijkt hij niet heel erg grote willen te hebben. Als je veel plekken hebt waar de weg en de percelen niet op gelijke hoogte liggen, loop je dus de kans dat de wagen achteraan de grond zal raken. Hierboven ook al gezegd. Het risico is dan dat de wielen ineens vrij komen te liggen. Heb je de mogelijkheid om er grotere wielen onder te leggen, de as zul je dan ook blokken tussen moeten zetten, dan wordt dit probleem iets kleiner.
Kun je proef rijden met deze wagen of met iets vergelijkbaars in de buurt? Als ik het goed begrijp zo af en toe hier op deze site, ben je redelijk handig. Desnoods maak je van wat oud, licht ijzer en een asje een nepwagen met deze afmetingen. Kun je ook eens proberen hoe het zich gedraagt met het nemen van bochten.
Hebben zelf een omgebouwde taarup, hebben het onderstel gekocht bij THM trader, vloer dichtgemaakt met betonplex. Zit ook ongeveer aan hetzelfde bedrag als deze wagen.
tractorfan.nl/picture/915686/…
Foto van een Werklust WG 18
Wij rijden met een vrachtwagentrailer, is met 1,1meter vrij hoog maar verder echt perfect. Bijna 11 meter laadvloer, ruim 2,5 meter breed. Door de gestuurde achteras draai je hem overal in. Kreeg er laatst nog een aangeboden, zit alleen wel op het dubbele van die marktplaats link
Foto van een Massey Ferguson 6280
Dubbele schamelwagen voldoet mij prima. Zeer veel laadvermogen en erg wendbaar. Maak zelden sporen in het land. Enige nadeel is het achteruit rijden.
Ik ondervind weinig problemen hiermee ook qua schade van te draaien .
Ik vind zelf een wipkar veel handiger rijden dan een schamel maar ze snijden iets meer door dan een schamel dat wel .
De vraag is eigenlijk op die krappe dammen staan daar dan paaltjes ofzo ? Want anders kan je er gewoon overdraaien met de overbouw .