Platte wagen: draaischamel versus wipkar

Hoi.

ik ben al een tijdje op zoek naar een mooie platte wagen. nu kom ik op marktplaats een wipkar tegen met de lengte die ik ongeveer zoek.
kar is lucht geveerd en geremd heeft een lift as en dus een tandem die toch wel een kleine meter uit elkaar zitten.
is het handig om met een wipkar te gaan rijden in plaats van een draaischamel wagen?
heb te maken met redelijk kleine inritten naar de weiden toe waar balen gehaald moeten worden, dubbele platte wagen is daarom geen optie of een 10m of langere vrachtwagen trailer.

en is een wipkar meelopend gestuurd of heeft zo een kar vaste assen?

alle relevante info is welkom.

groet huub

Deel dit topic

Reacties

Fendt926Driver
Dit is de link naar de advertentie van de kar die ik gezien had....

marktplaats.nl/a/zakelijke-goederen/…
johndeere 2650
Ik zou voor een schamelwagen gaan zijn veel stabieler als een wipkar.maarja is natuurlijk ook maar net hoe vaak je nodig hebt
Ritchie
Komt een wipkar niet veel meer binnendoor? Dat lijkt me niet zo handig mee van die kleine dammetjes 😉

Heeft die wipkar dubbellucht of supersingels? Kan et niet zo goed zien.
Fendt926Driver
Heb je ook wel gelijk in. ik dacht dat een wipkar mooier rond liep dan een draaischamel.
mijn opraapwagen heeft de eerste as ook 4.5m van het trekoog af

@Ritchie
Ritchie
@Fendt926Driver

Klopt ja, dat merk ik ook bij de Taarup dat-ie behoorlijk binnendoor komt. En dat is aardig vergelijkbaar met zo'n wipkar denk ik 😉

Let er wel op als je nu eventueel een draaischamel koopt, dat de achterste as niet te ver naar achter zit, anders krijg je dat je de wagen heel erg haaks om trekt en dat-ie alsnog zo binnendoor komt. Ik rijd wel eens met de verreiker voor zo'n wagen, maar dat rijd helemaal niet fijn omdat ie ook zo onstabiel wordt hierdoor in de bochten.

Maargoed, blijft je eigen keuze natuurlijk.
yoohan
Persoonlijk zou ik het niet zo snel doen als je het van kleine inritten moet hebben.
Heb zelf op een kwekerij gewerkt waar we veel met (kleine) wagens reden. Ik had 10x liever een schamelwagen ivm indraaien op krappe dammen etc.
Maar denk dat daar ook een stukje persoonlijke mening bijhoort. Collega's hadden weer liever kar met vaste assen ivm achteruit rijden.
jd user
Het woord zegt het al WIPKAR.Als je hem uit wilt pikken,dan vliegt ie achterover.er zitten ook draaipoten aan op de achterkant.Bij volle vracht kun je hem niet makkelijk achter de trekker vandaan halen.En het eigen gewicht is ook best wel zwaar.Je kunt hem wel hebben ,maar dan zul je de assen naar achteren moet verplaatsen
Fendt926Driver
@jd user uit wilt pikken betekend afkoppelen?

maar dat is toch alleen bij veel gewicht achter de as met afkoppelen?
jd user
@Fendt926Driver Ja meestal wel.Maar ik heb al veel stro gelost in de afgelopen jaren.En als er dan een chauffeur met een wipkar voor de deur stond ,en hij deed de wipkar achter de truck vandaan......dan stond ie in 5 van de 10 keer achterover.Dit kwam ook ,omdat de luchtvering lucht verloor .En dan stond die wipkar helemaal achterover.Alle pakken stonden dan ook scheef.Dus lossen wil niet en naar beneden drukken met een voorlader was de enige optie.
wat een gekl**t was dat.
Fendt926Driver
@jd user ik was wel van plan om de vloer nog een meter verder naar voren door te trekken. Dus voldoende oplegdruk voorop.
maar is wel een aandachts punt
rueben-mccormick
@Fendt926Driver ik weet niet wat je ervaring is met beverdam in vriezenveen maar daar staat nog een schamelwagen voor 2500 ik weet niet of het wat is maar ik dacht meld het toch ff
Fendt926Driver
@rueben-mccormick kom nog wel eens bij wim beverdam. Die wagen is mij te groot en te hoog op de wielen. Is ook al vrij veel aan veranderd
hobbyboer
Deze wagens heb ik nog niet gezien met gestuurde as, ik verwacht dat deze ook star is.
Wel een leuk prijsje. (als die niet al te erg doorgeroest is?)
+1
valmet 605
Denk ook aan hoogteverschillen. Als je het omhoog moet kan de kont op de grond komen. Hij is ook echt breed.
Loeideutz
Een schamelwagen is, zeker als de assen niet helemaal voor- en achteraan staan redelijk spoor volgend. Omdat deze wipkar uit de transportsector komt heeft hij waarschijnlijk een lange dissel. Dit omdat ze daar de trekhaak onder de bak van de motorwagen heb zodat men meer nuttige opbouwruimte heeft. Daardoor staan de assen al redelijk ver naar achter. Hou er rekening mee dat de wagen draait op zijn achterste as, tenzij je door aanspanning of belading de voorste as meer gewicht geeft. Bij een kiepwagen of silagewagen waar de assen veel verder naar achter staan kan dit wel eens vaker andersom zijn.
Op de foto lijkt hij niet heel erg grote willen te hebben. Als je veel plekken hebt waar de weg en de percelen niet op gelijke hoogte liggen, loop je dus de kans dat de wagen achteraan de grond zal raken. Hierboven ook al gezegd. Het risico is dan dat de wielen ineens vrij komen te liggen. Heb je de mogelijkheid om er grotere wielen onder te leggen, de as zul je dan ook blokken tussen moeten zetten, dan wordt dit probleem iets kleiner.
Kun je proef rijden met deze wagen of met iets vergelijkbaars in de buurt? Als ik het goed begrijp zo af en toe hier op deze site, ben je redelijk handig. Desnoods maak je van wat oud, licht ijzer en een asje een nepwagen met deze afmetingen. Kun je ook eens proberen hoe het zich gedraagt met het nemen van bochten.
Fendt926Driver
@Loeideutz mijn opraapwagen heeft de eerste as ook 4.5 m van het trekoog af alleen is daar de achter over bouw veel kleiner. jou idee om iets te maken om te vergelijken is nog niet eens zo een slecht idee.
johndeere 2650
Op mp staat een schamel wagen met wat werk voor 750 dacht ik
Fendt926Driver
@johndeere 2650 ik heb zelf 2 schamel wagens met een lengte van 5 meter een voor maximaal 3 ton lading en een tot 10 ton lading maar de laatste zit ook werk aan en geen deugdelijke remmen. die zou dan weg mogen
stegboer
Ik weet nog wel een schamel te staan in Denekamp is ex vrachtwagen aanhanger moet je alleen een vloer op maken zit twistlock op
Fendt926Driver
@stegboer werk heb ik genoeg en vaak betaal ik meer voor een kale wagen dan een complete wipkar
stegboer
@Fendt926Driver ik geef het alleen aan en als je een vloer met twistlock de bij kunt zien te krijgen heb je niks geen werk
Fendt926Driver
@stegboer is ook mooi dat je meedenkt. Maar dat wordt mij te prijzig.
jvantzand
Denk ook dat een schamelwagen de beste optie is. Werken zelf met een drie-assige wagen van 9 meter en eveneens met een aantal smalle dammen naar het land toe, tot noch toe geen problemen mee gehad, ook niet met de stabiliteit van de wagen maar dit zal ook aan de manier van stapelen liggen .
+1
Boer007
Hmm veel negatieve reacties over de wipkar.. Hebben zelf zowel schamelwagens als wipkarren. Vindt de wipkarren vooral handig omdat ik ze Multifunctioneel vindt ,met luchtvering laat je de achterkant zakken en dan zit je op een 65/70 centimeter van de grond ideaal om diverse machines te laden en de wipkar dus te gebruiken als dieplader. Hebben wel een zwaar eigengewicht onze rond de 4800kg. Maar daar staat ook weer een laadvermogen van 16 ton tegenover. Draait de wipkar echt zoveel naar binnen? Ik vindt het zelf nogal meevallen. Denk dat vooral prijstechnisch wipkarren interessant zijn die net uit de APK komen en niet meer gewild zijn in het snelverkeer. Koop ze voor de juiste prijs in, ze verliezen ook niet erg snel hun waarde zou de wagen tegenvallen in het eerste seizoen.
Fendt926Driver
@Boer007 dacht even bij jou fotos te kijken hoe de karren erop staan maar jammer genoeg geen fotos bij jou profiel.
ik heb wel 2 draaischamel wagens maar beide niet geremd een beetje hobby matig andere kan 10 ton hebben

ik heb 4 van de 5 trekkers met lucht dus remmen is ook geen probleem.
ik ga in ieder geval even bij de wipkar kijken......
ster
@Fendt926Driver Zit hier niets bij voor je, keuze in overvloed.
trucks.nl/nl/tweedehands-vrachtwagens-home/…
Fendt926Driver
@ster daar staat genoeg maar allemaal wel heel prijzig....
Boer007
@Fendt926Driver Bij interesse kan ik je de foto's doorsturen of in een pb'tje plakken als dat kan?
Als het niet al te ver rijden is zou ik zeker een keer gaan kijken, al is het maar om een idee te krijgen van een wipkar. Heb ook nog nagedacht over de wipkar die jij laat zien maar was voor mij net te ver rijden dacht zelf dat hij (te) slecht was. schamelwagens van ons zullen een...10 meter zijn en 3 assers. Prachtige wagens ook ex snelverkeer, je begint wel te laden op een metertje of 1,20. Moet wel zeggen dat deze toch vrij dicht bij spoorvolgend komen... Wipkar zal iets korter zijn 8/9 meter en laadhoogte op 88cm ook te gebruiken als dieplader . en iedereen kan ermee terug stoten.. zou dat ook nog een issue zijn op je erf. Kan eigenlijk niet zeggen dat de wipkar kort indraait. Wij hebben op ons grasland wel minimaal inritten van 5/6 meter? Geen dammetjes ect.
kerstrunner
Als je met dezelfde trekker de balen laad als de kar trekt,is een draaischamelwagen vééel makkelijker aan en af te koppelen
Fendt926Driver
@kerstrunner dat klopt. Maar een 926 of 916 zie je bijna nooit met lader....
en die rijden met de kar het meest
kerstrunner
@Fendt926Driver Das ook waar
assink
Loonwerker hier heeft ook een omgebouwde wipkar als balenwagen. Schijnt hem goed te bevallen ten opzichte van dubbele schamelwagen.
Hebben zelf een omgebouwde taarup, hebben het onderstel gekocht bij THM trader, vloer dichtgemaakt met betonplex. Zit ook ongeveer aan hetzelfde bedrag als deze wagen.

tractorfan.nl/picture/915686/…
dx11

Foto van een Werklust WG 18
Wij rijden met een vrachtwagentrailer, is met 1,1meter vrij hoog maar verder echt perfect. Bijna 11 meter laadvloer, ruim 2,5 meter breed. Door de gestuurde achteras draai je hem overal in. Kreeg er laatst nog een aangeboden, zit alleen wel op het dubbele van die marktplaats link
verwijderd
Fendt926Driver
@dx11 vrachtwagentrailers zijn vaak ongestuurd. Jou gestuurde is dan een uitzondering. Maar zal zeker mooi rijden. Wil niet veel geld kwijt maar wel een leuke wagen. Heb al wel gezien hoe mooi je een wipkar kunt maken
TurboTurbo
@Fendt926Driver Het verschil in bandenmaat doet ook veel, ook al hebben ze allemaal een hoge druk. Toch zijn de 22.5 inch banden onder een aanhanger iets vriendelijker. De lage banden onder een wipkar trekken zwaarder en bodemdruk is enorm. In grasland ga je zeker sporen zien, ook al zijn de omstandigheden goed. De bodemvrijheid van een wipkar is extreem klein. Als je wegzakt dan hang je al snel op het chassis. Ook inritten met hoogteverschil zijn lastig. Als de luchtvering niet goed werkend is krijg je grote verschillen in oplegdruk. Zeker vol. Daarom is het belangrijk om te checken of dit sowieso werkt. Ook kun je de vering dan hoger zetten voor meer bodemvrijheid.
Ik heb evt een gestuurde enkelas oplegger met volledig dichte stalen vloer te koop.
thomas-renault
Als het niet uit maak dat de kar aan de achterkant uitzwenkt en als je vatsoenlijke trekkers voor hebt lijk mij een wipkar makkelijker maaf nadeels is dat deze banden veel slijten door het draaien en daar heb je bij een schamel geen last van... ik den overigens dat een schamel fijner achter de trekker aan loopt..
SjoerdHylke
Rijd zelf altijd met deze combinatie:

Foto van een Massey Ferguson 6280
Dubbele schamelwagen voldoet mij prima. Zeer veel laadvermogen en erg wendbaar. Maak zelden sporen in het land. Enige nadeel is het achteruit rijden.
Fendt926Driver
@SjoerdHylke maar snel opgeteld blijft jou combi niet binnen de 18m. Verder wel een mooie combi.
SjoerdHylke
@Fendt926Driver Net niet idd, met de kleine trekker ervoor wel. Maar die heeft dan weer geen hydraulische remmerij.
Loeideutz
@Fendt926Driver Lengte van landbouwvoertuig inclusief aanhanger mag tegenwoordig 18,75 meter zijn. Is dit of vorig jaar veranderd. Om het gelijk te trekken met vrachtwagens.
+1
casejxu
En een oude mesttank (een verrotte veenhuis bijv) opkopen. Tank er af en daar een bak opmaken? De 8 of 10 toners hebben vaak meelopen gestuurd onderstel en landbouw banden. Snijden veelal minder in als de pizza snijders onder zo.n wipkar
Fendt926Driver
@casejxu geen optie. Vaak hebben die grote banden dus laadvloer komt meer dan een meter boven de grond.
bult werk van het maken plus dure tank kopen plus bult ijzer wordt totaal te duur
casejxu
@Fendt926Driver je wilt de vloer opa 1 meter? Liever nog 90 cm? Heb zelf goede ervaringen met een schamelwagen. Een zware wipkar kan behoorlijke oplegdruk krijgen en dus niet in combi met een kleine trekker. Een schamel met goeie remmen kan ook prima achter jou 30?. Reed zelf vaak met 16 ton lading op schamel achter een 304. Met goede remmen ging dit super.( kwa wegrijden ook omdat het gewoon een machtig trekkertje is :D)
Fendt926Driver
@casejxu voor mijn balen wagen zit minimaal een trekker van 6500 kg. Maar meestal de 926. Dus oplegdruk is geen enkel probleem. Heb ik juist liever dan schamel wagen zonder oplegdruk
casejxu
@Fendt926Driver maar als ik de wagen op je link bekijk. Leuk project. Kan een prima karretje worden. Je heb 'm gerust ook niet elke week nodig?

Hoe denk je er zelf over de banden? Denk zelf dat de afstand tussen de assen wat groot is en met keren op een perceel voor schade aan je zoden gaat geven. Hoe denk je hier zelf over?
Fendt926Driver
@casejxu lege wagen goed zetten in de weide en vol laden en netjes vol de weide uitrijden.
misschien later een keer mooie vredestein flotation 710 breed erop
casejxu
@Fendt926Driver die banden zouden het zeker afmaken. Maar dan denk ik dat de wagen in de link wel een mooie oplossing is voor jou 👌👌
Gerron
@Fendt926Driver
Ik weet niet op wat voor grond je zit maar als je een wipkar in het land afkoppelt dan zakt de steunpoot vrij snel de grond in. Je moet dus goed oppassen dat je tijdens het laden en lossen de lading gelijkmatig verdeelt over de laadvloer. Persoonlijk denk ik dat 2 korte schamelwagens voor jou de beste oplossing is.
Fendt926Driver
@Gerron zoals gemeld in vorige reakties zit een van de 900 series die ik heb voor de wagen. Die zijn beide zonder voorlader. Dus de wagen wordt niet in het land afgekoppeld met laden en ook niet met afladen.
hobbyboer
@Gerron Persoonlijk denk ik dat het iets beter lezen van voorgaande reacties voor jou de beste oplossing is 😉
+2
Fendt926Driver
@hobbyboer @Gerron bij een lang topic lees ik ook niet alle reakties. Vindt het al lang mooi dat men mij van nuttig advies voorziet. Een antwoord 2 of 3 keer typen is niet altijd erg
Gerron
@Fendt926Driver
Helaas vergeet ik nog wel eens wat. Sorry daarvoor. Maar als ik het goed begrijp dan wil je een wipkar omdat je dan de de druk op de achterwielen van de trekker kan verdelen en ook geremd bent? Wat denk je van een korte wipkar (Zoals een kiepwagen,de vangmuil moet kort achter de as zitten voor beter rijgedrag.) en daar achter een schamelwagen? Die schamelwagen kan je eventueel ook nog met de trekker met voorlader door een krap dammetje trekken en dan weer aankoppelen. Volgens mij krijg je anders veel te hoge aslasten op de wipkar met die kleine wielen.
O N
Wij halen de balen in het land vrijwel altijd met een wipkar op , dit is een dieplader model met de laadvloer op 90cm en dubbel gemonteerde kleine wielen .
Ik ondervind weinig problemen hiermee ook qua schade van te draaien .

Ik vind zelf een wipkar veel handiger rijden dan een schamel maar ze snijden iets meer door dan een schamel dat wel .
De vraag is eigenlijk op die krappe dammen staan daar dan paaltjes ofzo ? Want anders kan je er gewoon overdraaien met de overbouw .
Fendt926Driver
@O N kijk dit horen we graag.

Ga morgen maar eens bellen naar de aanbieder van die wip kar.

Kijken kan nooit kwaad
MF65
@Fendt926Driver Frans Hesselink heeft de wereld wipkarren van mijn werkgever gekocht, die heeft er vast nog wel een in de aanbieding... Ze worden vaker ingezet voor agrarisch gebruik. Die zijn in betere staat dan die aanhanger in de link. Schijfremmen 19,5 inch laadvloer ca. 95 m.
Fendt926Driver
@MF65 frans woont bij ons in het dorp. Maar als je hem iets kent weet je dat zo een wipkar nooit goedkoop daar weg zal komen. Kan goedkoper 2 uur rijden om een andere te kopen.
MF65
@Fendt926Driver Ken hem vrij goed 😄
+3
Fendt926Driver
@MF65 je zegt dat frans wagens koopt bij jou werkgever. en toch zet jij zelf een hooiwagen in elkaar.
dat rijmt bij mij niet helemaal
MF65
@Fendt926Driver Thuis is puur hobby. En ik mag eenmaal graag knutselen. Mijn werkgever is een Transportbedrijf...

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden vrachtwagen , balen , hoi , lucht en as geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
59
DEELNEMERS
23
WEERGAVES
2.097
TREFWOORDEN