‘Leg in Brussel uit dat er geen probleem is’
Deel dit topic
Deel ook jouw kennis en inzicht
Hebben de thema's piet , melkvee , brussel en fosfaatrechten geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Reacties
Boeren die sinds jaar en dag in evenwicht zijn met hun land of boer-boer mest afzet waarbij eenieder de aanwendingsnormen in acht neemt vormen dus niet de kern het probleem.
Wanneer dat evenwicht er aantoonbaar niet is dan zouden maatregelen op hun plaats zijn. Waarbij het buiten de Nederlandse landbouw plaatsen (verwerking) van dat onevenredig deel de kern vormt van de maatregelen. Objectieve overheidswaarnemingen voor het vaststellen van verwerking van dat deel vormt robuust bewijs voor de EC dat er geen milieu impact kan ontstaan.
Sturen op aanwendingsnorm is uitgewerkt omdat het voor een steeds groter areaal onvoldoende bemestingswaarde geeft. De motivatie om aanwendingsnormen aan te scherpen zijn de hogere Nitraat-waarden gemeten in o.a. oppervlakte wateren. Door een onverplichte verandering van de methode tot monstername voor nitraatmetingen zijn hogere waarden voor Nitraat aan de EC gemeld. Maar is die oorzaak van de hogere waarden voor Nitraat aan de EC gemeld met het verzoek een correctie toe te passen op de die waarden ten opzichten van lager rapporterende meetmethoden die eveneens door de EC toegestaan zijn? Want als dat niet zo is dan kan ik me voorstellen dat LTO zelf lager rapporterende meetmethoden aanwendt om het ongelijk van de overheid bij de EC aan te tonen. Dat kost in ieder geval extreem veel minder geld dan het verliezen van de derogatie.