Een gewaarschuwd #melkveehouder telt voor 2

Hier nogmaals uit mijn archief een video uit 2010 waar toenmalig CDA staatssecretaris Henk Bleker de gehele sector waarschuwde niet te groeien en en dat de overheid hard zou ingrijpen als er de groei niet beheerst zou worden. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Henk (de politiek) had zijn belofte moeten waarmaken en eerder en harder moeten ingrijpen (maar achteraf kijk je een koe in zijn kont):

Deel dit topic

Reacties

+9
cs-agrar
Daar kreeg Henk de tijd niet echt voor dacht ik
+4
jan is hobbyboer
Quote Reactie van @cs-agrar:
Daar kreeg Henk de tijd niet echt voor dacht ik

Volgens mij had Henk in die tijd ook nog een andere hobby die nogal wat tijd vergde, en waarschijnlijk aanzienlijk leuker was dan dat eeuwige ge-vergader.
+1
George
@jan is hobbyboer Henk hield van jonge vrouwen?
George
@jan is hobbyboer Henk hield van jonge vrouwen?
+2
cs-agrar
Quote Reactie van @jan is hobbyboer:
andere hobby die nogal wat tijd vergde, en waarschijnlijk aanzienlijk leuker was

tja, dom kan je hem niet noemen he
+1
jorisdriepinter
Jammer genoeg niet. Pracht kerel.
De natuurbeschermers krijgen nog steeds acuut uitslag als je zijn naam noemt!
Hij had het niet zover laten komen!
+1
buorman
Henk deed hier op ruim 2 min een hele heldere uitspraak
''Dat diegenen die er een potje van maken, dat die het ook geld kost''
+1
matt
@buorman het is bij die uitspraak gebleven..
pa
Hoe nu verder ?????????
mlkvhoudr
@pa melk rond de 16.000 liter per ha . Doe dat nu met ongeveer 2 melkkoeien. Dat zal naar 1.3 moeten ongeveer. Hoe dat kan. Simpel door heel veel kv te gaan voeren.

Oh ironie een pvda staatsecretaris die de bomenkap in brazilie stimuleert.............
+1
hans1980
Ze zullen vals link en uiterst gemeen worden de beleidsmakers met hun adviseurs de lto.
Heb je bv.80 koeien gemolken tijdens melkquotering en heb je niet uitgebreid dan moet je niet raar staan te kijken dat er dik 60 overblijven na de generieke slachting om de groeiers collectief te sparen...
Voorspel volksopstand onder de Boeren
+1
de hoef
Quote Reactie van @hans1980:
Voorspel volksopstand onder de Boeren

daar ben jij al aan begonnen zeker ,je piept al voor je geslagen wordt
+1
hans1980
@de hoef
Nee heb er niet aan meegedaan ...
wally
Zijn opvolgster heeft letterlijk gezegd: elke veehouder die zijn mest verwerkt of exporteert mag groeien, later nuanceerde zij dit door te stellen dat een bepaald gedeelte van het overschot verplicht verwerkt moest worden en nog weer later zelfs een deel grondgebonden groei

maar in eerste instantie is letterlijk gezegd: als je verwerkt/exporteerd mag je groeien
+1
matt
@wally en nog weer later liep ze weg..
jorisdriepinter
@wally Dat was nadat de pvda in een chantabele positie kwam door met de vvd te gaan regeren.
pa
Alles goed en wel maar: HOE NU VERDER ????????
+5
Wiebren
@pa Niks. We blijven liever aan het eigen gelijk hangen.
Zeker zolang er elke dag een nieuwe topic en tientallen reacties gaan over wie wat wanneer had moeten doen, wie schuldig is enz.enz. wordt er niet bewogen
+2
cs-agrar
Quote Reactie van @Wiebren:
Niks. We blijven liever aan het eigen gelijk hangen

kijk aan, dus toch een stap vooruit. Als dat nu ook nog eens toegegeven wordt zou helemaal mooi zijn.
Kunnen we dus weer door
familie pelle
@Wiebren
Is het een idee om toch de boete van de commissie te riskeren en het stelsel toch door te zetten? Zoals eerder gezegd kost verlies van derogatie de sector meer dan die boete. Ik denk dat er maximale druk uitgeoefend moet worden op van dam en dat hij ook garant moet staan voor die boete. Hij heeft immers de fout gemaakt.
+2
Frans1
@Wiebren laat het allemaal maar gebeuren Wiebren,er is toch geen eer meer aan te behalen.Laat de afzetkant zijn werk maar doen,alle mest zal toch geplaatst moeten worden,als dat niet meer lukt gaan er vanzelf koeien weg volgens mij ofdenk ik nu weer te simpel
hans1980
@Frans1
Ja wil je naar een scenario waarbij koeien letterlijk tot de bijklauwen in de stront staan???
Nu al is mest afzet soms moeilijk...

Neem verantwoordelijkheid koeien na 2/7 moeten in elk geval weg zal moeten lezen leven met oneerlijke prikdatum
We kunnen niet dwijlen met de kraan open
+4
de hoef
Quote Reactie van @hans1980:
oneerlijke prikdatum

niks oneerlijk aan ,de groeier word gekort en de niet groeier die zijn bedrijf in balans had krijgt de korting terug ,simpel toch
weurding
Quote Reactie van @hans1980:
Ja wil je naar een scenario waarbij koeien letterlijk tot de bijklauwen in de stront staan???

bouw je toch opslag?
hans1980
@weurding
Als we nooit geen derogatie weer krijgen dan wel , maar je begrijpt het wel
+1
Frans1
Quote Reactie van @hans1980:
maar je begrijpt het wel

Nee,ik begrijp het niet.
Jij hebt het de hele tijd over de oneerlijke prikdatum,maar nu heb je het ineens over de moeizame mestafzet en dat de koeien in de mest komen te staan.
Frans1
Quote Reactie van @hans1980:
Ja wil je naar een scenario waarbij koeien letterlijk tot de bijklauwen in de stront staan???Nu al is mest afzet soms moeilijk...

Volgens mij is dat het risico van de individuele ondernemer,dat had je kunnen weten als je vee gaat houden zonder dat de afzet duurzaam geregeld is !!
Of moet LTO jouw mestplaatsing ook nog gaan regelen soms?
de hoef
Quote Reactie van @Frans1:
nu weer te simpel

te simpel maar zou wel werken binnen twee jaar
Todi
@Wiebren Oeps Wiebren, ook op het zinkende bootje beland.
+2
jorisdriepinter
@Wiebren Iedereen beweegt alleen maar voor zichzelf. Het vertrouwen is weg Wiebren dat er een oplossing wordt gevonden. Van de veehandel hoor ik dat het aanbod van koeien alweer zakt.
Volgend jaar kunnen we nog gewoon vrij melken is de redenatie. Wie weet wat de melkprijs doet..
We zien volgend jaar wel weer. Onverstandig, wie weet. De afgelopen 2 jaar was ook niet te voorspellen wat verstandig was, waarom nu dan wel.
Men gelooft het allemaal wel onderhand.
Frans1
@jorisdriepinter zo is het maar net, we hebben vanaf 2-7 vaak genoeg gehoord wat er juridisch mogelijk is van Wiebren, dus alles blijft lopen,je weet maar nooit is de redenatie.wel erg triest dat er in zo'n onstabiele situatie gewerkt moet worden
MTSTAMMINGA
Quote Reactie van @Frans1:
dus alles blijft lopen,je weet maar nooit is de redenatie

Was met invoering van de supperheffing niet anders Er werdt pas echte geruimd toen er betaaldt moest worden Gaat nou net zo denk ik
+1
Frans1
@MTSTAMMINGA er is nog niks ingevoerd nu,dus gaserop 😄
+2
MTSTAMMINGA
@Frans1

Heb er alweer een spantje bij aangeprust 😃
+2
buorman
@MTSTAMMINGA
Prutser 😂
buorman
@jorisdriepinter

Uiteraard gaan er nu minder koeien weg dan men vorige week rond deze tijd van plan was, dan kon een ieder op klompen aan voelen komen.
Mss nog wat weg [of eerder droog] ivm de 14+10 cnt regeling.
Maar per nieuwjaar .....................
jorisdriepinter
@buorman 14+10, gaat hem niet worden. Iedereen die ik hoor en heeft ingeschreven redeneert, je weet nooit wat er gebeurd met uitval dus, waarom zou ik geen gratis verzekering nemen.
Melkprijs nog wat omhoog en iedereen denkt, gas erop
+1
Julius
Quote Reactie van @pa:
Alles goed en wel maar: HOE NU VERDER ????????

2014 als referentiejaar (toen zaten we nog onder het fosfaatplafond). Groeiers moeten dan maar een onderlinge regeling treffen met potentiële stoppers
+3
Wiebren
Teruggrijpen op een andere datum gaat met de behandeling van dit wetsvoorstel niet meer gebeuren. Zie het als een stroomschema, op een gegeven moment kun je door de lijntjes niet meer naar een ander vakje.
Hetzelfde geldt voor het alsnog intrekkende verhandelbaarheid en een fosfaatbank introduceren.
Ook dit stelsel doorzetten ondanks Brussels bezwaar gaat m niet worden. 1) er is een officiële wetswijziging gepubliceerd vorige week 2) de staat zou letterlijk de waarde van alle uitgedeelde rechten moeten gaan terugvorderen.
Zit er allemaal niet in. Allemaal zijsteegjes die doodlopen.

Overigens: dat iedereen helemaal klaar is met deze klotefosfaat snap ik helemaal!
buorman
@Wiebren
''klotefosfaat''
Temeer ook omdat het gebaseerd is op oude plafonds, die slechts zijdelings met de nitraatrichtlijn van doen hebben, en daarbij ook nog eens een nationale verdeling tussen de div sectoren
KuikenenKoe
@Wiebren had eigenlijk een paar concrete vragen
fosfaatrechten systeem is bedoeld om derogatiebehoud ?
bij geen derogatieverlenging of eentje die de moeite niet meer waard is is het toch logisch om eerst te willen weten wat voorwaarden worden/zijn ?
daarnaast blijf je dus om de 4 jaar zitten meteen nieuwe aanvraag met eventuele strengere voorwaarden ?
Wiebren
@KuikenenKoe en @buorman het fosfaatplafond is een ontbindende voorwaarde van het 'derogatiecontract' uit 2014 (art. 7).
Sinds deze zomer weet ook Brussel dat we in 2014 binnen de grens zaten (net), er in 2015 dik overheen, en in 2016 met een ongekende overschrijding. Oftewel, Nederland heeft plannen, wil wetten invoeren, heeft veel discussie. Maar als je van een afstandje kijkt: de enige duidelijke trend is een continu stijgende lijn van aantal stuks melkvee.

Bleker kwam in filmpje van @Grasbaal terug uit Brussel en dropte de boodschap, vol aan de bak met Voerspoor was toen het antwoord van de sector, en met succes. Toen was er alleen nog een melkquotum. Het gat wat er toen geslagen is hebben we daarna opgevuld.
Dijksma kwam in voorjaar 2013 met dezelfde vraag, het zuivelplan was het antwoord. Dat ging mis, De fosfaatrechten zouden alsnog begrenzen.
Nu de fosfaatrechten te laat komen is dezelfde vraag weer actueel.
En wat nu het antwoord is??

Kort: het plafond is om te voorkomen dat het in Nederland uit de hand loopt. De gebruiksnormen zijn voor de waterkwaliteit. Het plafond zorgt dat de druk op de mestmarkt niet zo fors wordt dat het risico op overtreden van die normen te groot wordt.
groeier
@Wiebren
Dus minder koeien in de wei, maar wel een stuk meer gaan betalen aan melkveehouders die de koeien ruim voldoende buiten hebben lopen, is een super plan. Ook zou je boeren die heel intensief boeren wat meer kunnen korten op fosfaatrechten. Met als resultaat, derogatie kan met gemak behouden blijven.
Wiebren
@groeier superplan? Het faalt bij het eerste criterium: toon aan dat daarmee eind 2017,de fosfaatproductie onder plafond is.
Hoe gaat je plan zorgen voor een forse daling van het aantal koeien?
+1
arie.j
Quote Reactie van @Wiebren:
Kort: het plafond is om te voorkomen dat het in Nederland uit de hand loopt. De gebruiksnormen zijn voor de waterkwaliteit. Het plafond zorgt dat de druk op de mestmarkt niet zo fors wordt dat het risico op overtreden van die normen te groot wordt.

Dat laatste, dus dat er duidelijk meer de mestnormen wordt overtreden, zijn daar aanwijzingen voor? Of is dat een risico gedachte, zonder enig zicht of dat nu werkelijk zo is?
Verder,bij de bedrijven in de intensieve veehouderij en melkveehouders met enorm veel koeien de ha is die druk er toch altijd geweest?
+2
spotmelker
Quote Reactie van @arie.j:
Of is dat een risico gedachte, zonder enig zicht of dat nu werkelijk zo is?
Dat weten ze bij EZ al jaren, op sommige plaatsen in NL passen de balkjes van de fosfaattoestand niet meer op het analyseformulier. En nog steeds voldoen die bedrijven nog aan die 'geborgde papieren regeltjes' en mag daar elk jaar nog fosfaat bemest worden. De fosfaatdifferentiatie in bemesting moet gewoon verfijnd worden naar minimaal 6 tot 8 klassen t.o.v. de huidige 3. Heb je ook geen AmvB en rechten meer nodig om schoon te boeren.
arie.j
@spotmelker Volgens mij ging over nitraat in het grondwater, dat ten eerste.Dus blijf bij de les.
Of dat met fosfaattoestand zo is al jij zegt zou ik eerst zwart op wit willen zien, geruchten heb je niets aan
Waarbij je in gebieden waar vele jaren overbemesting was en een veel te hoge fosfaattoestand meer gekeken moet worden naar het verloop, dus of het langzaam daalt en niet naar het getal op zich.
Verder hier in de Alblasserwaard ,met allemaal melkkoeien zijn te hoge fosfaattoestand zover ik weet een onbekend iets.
spotmelker
@arie.j Die fosfaattoestanden van de bodem zijn bij het RIVM wel te vinden, ben jij handiger in dan mij. En dat men bij EZ zo treuzelt met het toestaan van de KLW heeft daar alles mee te maken. Ze weten dat in de van oudsher veedichte gebieden te weinig mest afgevoerd word ondanks men het op papier keurig doet. Dat het in de Alblasserwaard niet speelt lijkt me logisch, daar zijn nooit grote/buitensporige hoeveelheden fosfaatrijke varkens/kippemest uitgereden. Van koeienmest met 1 tot 1,5 kg fosfaat heb je honderden kuubs/ha nodig om je P-getal serieus te laten stijgen.
arie.j
Quote Reactie van @spotmelker:
RIVM

Wat betreft nitraat voldoen de veengebieden voor de volle 100% aan de nitraatgehaltes grondwater, klei iets minder, zand duidelijk minder en löss ook.
Zeker voor de veengebieden zou schrappen van de derogatie een absurde maatregel zijn die werkelijk en zeer aantoonbaar niets met nitraat te veel van het grondwater van doen heeft.
Op zand ligt dat anders, we hebben nu al wat verschil en daar is reden voor.
Als het over grond en regio gaat zou daar meer naar gekeken moeten worden dan of er wat meer koeien in Nederland zijn.
Past natuurlijk boeren op het zand niet en die proberen bij voorkeur zand in wielen te strooien bij dergelijke geluiden.
Wat betreft fosfaat in de grond kan ik zo snel geen vrij recente bodemgegevens vinden, maar in ieder geval is er van een te hoog en t e veel in veengebieden geen sprake.
cs-agrar
Quote Reactie van @arie.j:
voldoen voor de volle 100% aan de nitraatgehaltes grondwater,

Kort gezegd, die meetmethodes maar ff gelijk trekken met de andere landen. Lijkt alles al stuk positiever. exportpoep niet meetellen, want deze tellen we gewoon bij de fransen, de belgen of duitsers erbij want ligt hier niet. Resultaat, geen probleem, te schoon zelfs. Normen maar weer omhoog.

Zo, weer een probleem opgelost
kanniewaarzijn
Quote Reactie van @spotmelker:
En dat men bij EZ zo treuzelt met het toestaan van de KLW heeft daar alles mee te maken
Ben nog steeds erg benieuwd hoe men zich hieruit denkt te gaan draaien. Toestaan van KLW betekent continuering van de "problemen". Met afschieten van de KLW geeft men aan dat men zelf ook al vanaf 1998 beleid heeft gevoerd op een heel grote rekenkundige misser!!! En dan hebben we het nog niet eens over het gezichtsverlies van de "topuniversiteit" Wageningen.
cs-agrar
Quote Reactie van @kanniewaarzijn:
Met afschieten van de KLW geeft men aan dat men zelf ook al vanaf 1998 beleid heeft gevoerd op een heel grote rekenkundige misser!!! En dan hebben we het nog niet eens over het gezichtsverlies van de "topuniversiteit" Wageningen

en dat kanniewaarzijn
Wiebren
@arie.j op grote schaal Arie, of ben jij de enige die dat niet weet?
Wiebren
@arie.j op grote schaal Arie, of ben jij de enige die dat niet weet?
arie.j
Quote Reactie van @Wiebren:
op grote schaal Arie, of ben jij de enige die dat niet weet?

Heb er inderdaad geen zicht op, zal ook wel te maken hebben met de streek waar ik woon, vrijwel geen varkens-kippen ed. en ook niet van die bedrijven met veel koeien op maar weinig grond.
Overigens, de varkens-kippen-kalveren bedrijven moeten alles afvoeren, fraude is daar dan het meest voor de hand, maar dat is verder acceptabel?
+3
Frans1
Quote Reactie van @Wiebren:
Het plafond zorgt dat de druk op de mestmarkt niet zo fors wordt dat het risico op overtreden van die normen te groot wordt.

Wat is dit nou voor een rare redenatie! RVO moet er op toezien dat de normen niet overschreden worden,druk op de markt geeft hogere kosten,dus in principe zou dit remmend moeten werken,maar door je overal mee te bemoeien krijgt de markt geen kans en blijft alles doormodderen
spotmelker
@Frans1 Zolang er voor veel bedrijven geldt dat ze de mest 'kwijt moeten' blijft dat gebeuren, ook al heb je rechten. We moeten naar een naar een maatwerk-bemestingsefficiëntie toe zonder al die toeters en bellen.
+9
buorman
Berichtdoor ma okt 05, 2015

Fosfaatrechten móeten helemaal niet van Brussel

Persbericht DDB

De Nederlandse inzet voor de fosfaatparagraaf uit de Nitraatrichtlijn is nagenoeg volledig gericht op het niet overschrijden van de fosfaatproductie in 2002 (het fosfaatplafond). Dit zou Brussel van ons land eisen voor het behoud van de derogatie. De voorzitter van het Nitraatcomité van de Europese Commissie stelt echter dat verbetering van de waterkwaliteit de eis is voor behoud van derogatie, en het fosfaatplafond niet is vastgespijkerd. “De Nederlandse autoriteiten kunnen ons altijd verzoeken om het plafond te wijzigen, uiteraard wel onderbouwd met redenen. In de afgelopen tien jaar hebben wij echter geen signalen ontvangen van Nederland, dat dit plafond niet meer actueel zou zijn.”

Ook bestrijdt het Nitraatcomité de in Nederland heersende gedachte dat ‘Brussel’ eisen oplegt voor de mestwetgeving. “Lidstaten geven zelf aan op welke wijze zij willen toewerken naar de doelen in de Nitraatrichtlijn, wij toetsen slechts of die werkwijze voldoende vertrouwen geeft.”
Verder reageert het Nitraatcomité verrast op de systematiek van fosfaatrechten die Nederland wil invoeren. “Wij zijn hierover nog niet geïnformeerd door Nederland en vragen ons af of deze in voldoende mate gaan bijdragen aan het behalen van de waterkwaliteitsdoelen van de Nitraatrichtlijn.”
Dit alles blijkt uit een gesprek op initiatief van de Dutch Dairymen Board, dat een delegatie van de Dutch Dairymen Board en de Nederlandse Melkveehouders Vakbond met het Nitraatcomité van de Europese Commissie voor Milieu te Brussel voerde. Het gesprek vond plaats op 22 september jongstleden. Met dit gesprek wilden de organisaties meer duidelijkheid krijgen over de voorwaarden voor derogatie en over de wijze van informatieverstrekking door de Nederlandse ministeries van EZ en M&I aan het Nitraatcomité.

Waterkwaliteit het doel
De voorzitter van het Nitraatcomité maakte direct duidelijk dat het hoofddoel van de Nitraatrichtlijn de waterkwaliteit betreft. Alleen als de hoofddoelstelling: handhaving en verbetering van de waterkwaliteit, niet in het geding komt, kan derogatie worden verleend.
De afvaardiging van het Nitraatcomité was zeer goed op de hoogte van de situatie in Nederland. Zij gaven aan veel vertrouwen te stellen in de informatie, die de Nederlandse autoriteiten regelmatig bij het Nitraatcomité aanleveren. Uit die informatie blijkt dat zo’n 90 procent van het Nederlandse water van slechte kwaliteit is en dat het nog decennia gaat duren voordat de waterkwaliteit voldoende is verbeterd. “Nederland heeft een groot probleem met de kwaliteit van het oppervlakte- en grondwater en staat nog ver af van de gewenste situatie”, aldus het Nitraatcomité. De vervuiling betreft vrijwel geheel Nederland, dit in tegenstelling tot veel andere landen, waar de normoverschrijdingen vaak regionaal zijn. “Dit is de situatie zoals de Nederlandse autoriteiten die bij ons hebben geschetst”, aldus het Nitraatcomité.
Het Nitraatcomité beschikt niet over wetenschappers die de berekeningsmethodes van de lidstaten op correctheid testen. Men gaat er van uit dat de gegevens die door Nederland aangeleverd worden de juiste zijn.

Derogatie
Derogatie is de uitzondering op de aanwendnormen (anders dan de vastgestelde 170 kg) en niet een uitzondering voor het behalen van de in de wetgeving vastgelegde waterkwaliteit. De nationale overheid moet aantonen dat de derogatie geen negatieve invloed heeft op de waterkwaliteit.
Het actieprogramma moet waarborgen dat derogatie de doelstellingen van de waterkwaliteit niet nadelig beïnvloedt. De EU richtlijnen laten uitzonderingen (derogatie) toe op grond van klimaat, grondsoort of management zoals bijvoorbeeld, een lang groeiseizoen of opbrengend vermogen van de grond. Dit kunnen redenen zijn voor toekenning van de derogatie. Echter er moet objectief gemeten kunnen worden en doelen moeten definieerbaar zijn.

Volgens het Nitraatcomité is Nederland een uniek land binnen de derogatie. Nederland combineert een hoge veedichtheid met een hoge standaard van landbouw. Omdat Nederland goed heeft kunnen onderbouwen dat ondanks die hoge vee-intensiteit, toch verbetering van de waterkwaliteit plaatsvindt, is derogatie verleend. “Bij het verlenen van derogatie wordt gekeken naar de robuustheid van het actieprogramma. Dat moet vertrouwen geven bij het Nitraatcomité en ook bij de andere lidstaten want die praten er ook over mee.”
Men geeft aan dat de Nederlandse derogatie niet alleen is gericht op het verbeteren van de waterkwaliteit, maar ook wordt gebruikt als tool voor ‘surplus management’ (terugbrengen mestoverschot). Nederland is de enige lidstaat die de derogatie hiervoor mede inzet.

Dierrechten en fosfaatrechten
Toen de Nederlandse vertegenwoordigers voor de periode 2006-2009 een aanvraag indienden voor derogatie, vermeldden zij in Brussel dierrechten te hebben voor varkens- en pluimvee. Het advies van het Nitraatcomité destijds was, om die vooral niet af te schaffen, maar ze te behouden.

Nederland is destijds onder andere met het Nitraatcomité overeen gekomen een productieplafond voor fosfaat en stikstof in te stellen, met als referentiejaar 2002.
Op de vraag van de DDB/NMV delegatie of dat plafond niet achterhaald is, gezien de grote progressie die Nederland in de afgelopen 13 jaar heeft geboekt op het gebied van bemesting en landbouw reageert het Nitraatcomité met de opmerking dat voor hen het fosfaatplafond een “harde” conditie, een “safeguard” is voor het behalen van de doelen voor waterkwaliteit ,maar dat dit fosfaatplafond is aangedragen door de Nederlandse overheid en in onderling overleg vastgesteld.
Men weet dat Nederland veel vooruitgang heeft geboekt in techniek en in het vinden van een balans tussen efficiënt bemesten en beïnvloeding van de waterkwaliteit, aldus het Nitraatcomité, de Nederlandse autoriteiten hebben echter nog geen voorstel bij het Nitraatcomité ingediend om het referentiejaar of de hoogte van het plafond aan te passen.
Het plafond kan wel worden aangepast, aldus het Nitraatcomité, maar dan moet het verzoek daartoe natuurlijk goed zijn onderbouwd en robuuste waarborgen geven voor de waterkwaliteit. Het Nitraatcomité benadrukt geen eisen op te leggen aan lidstaten. “Lidstaten komen zelf met voorstellen, wij beoordelen die in het kader van de milieudoelstellingen.”

Het Nitraatcomité reageert verrast, wanneer de DDB/NMV delegatie de Europese visie vraagt op de Nederlandse plannen omtrent de instelling van fosfaatrechten. “De Nederlandse autoriteiten hebben ons nog niet laten weten een dergelijke systematiek te willen opzetten. Wij zijn zeer benieuwd welke waarborgen deze systematiek gaat opleveren voor de milieukwaliteit en zullen Nederland daarover vragen stellen.”

Politiek
De Comitévoorzitter geeft op onze vraag wat de rol van de politiek is aan dat deze een belangrijke rol speelt in de derogatieverlening. “De lidstaten praten mee over verzoeken van andere landen.” Dat dit een nog grotere rol gaat spelen bij slechtere melkprijzen en een situatie van overproductie, sluit de Comitévoorzitter zeker niet uit.

Op de vraag naar een advies om de derogatie te behouden legt het Nitraatcomité uit, dat Nederland er voor moet zorgen dat er geen ogenschijnlijk concurrentievoordeel uit het voorstel volgt ten opzichte van buurlanden en/of landen in de EU. Daardoor zou men Nederland de derogatie toekenning kunnen misgunnen en een tegenstem geven. (Een opmerking die niet moet worden onderschat met het oog op de door een aantal partijen uit de zuivelsector gewenste Kringloopwijzer, die zich wel op een concurrentievoordeel richten).

Ook de mogelijkheid om in de toekomst de export van Nederlandse mest in mindering te brengen op het fosfaatplafond, wat nu nog niet gebeurt, blijkt politiek te zijn. Alle omliggende landen hebben een mestproductieoverschot en hebben geen behoefte aan een Nederlandse belasting van hun markt.

Gebrekkige communicatie en transparantie
De gebrekkige communicatie van de Nederlandse autoriteiten over de mogelijkheden die ‘Brussel’ biedt binnen de Nitraatrichtlijn, wekt verbazing bij de DDB. Het mantra “moet van Brussel” blijkt niet juist!
Ook is onduidelijk waarom een aantal jaren geleden door de Nederlandse autoriteiten is besloten over te stappen op een andere manier van watermonstername: van gefilterde naar ongefilterde monsters (monsters met waterplantenresten en kleine diertjes) die een veel hogere fosfaat- en nitraatconcentratie opleveren en een extra belasting zijn voor de Nederlandse veehouderij, terwijl Brussel geen voorwaarden stelt aan de meetmethode.
Tevens geven de Nederlandse autoriteiten geen duidelijkheid over de herkomst en invloed van specifieke niet-landbouw-bronnen die door Nederland wel aan de landbouw worden toegerekend. Waardoor de veehouderij onterecht wordt afgerekend op vervuilingsbronnen waar zij geen invloed op kunnen uitoefenen.
Het gebrek aan wetenschappelijke nieuwsgierigheid waarom de grote inspanningen die de veehouderij inmiddels heeft geleverd (een vermindering van 30% van de plaatsingsruimte voor mest en 35% minder kunstmestgift) geen significante verbeteringen heeft opgeleverd voor de waterkwaliteit is de DDB evenals het Nitraatcomité, een raadsel.
Wel stellen wij vast, dat de instanties die de wijze van monstername bepalen en uitvoeren in opdracht van de Nederlandse autoriteiten - de Waterschappen samen met LTO Nederland belanghebbenden en uitvoerders zijn van het Deltaplan Agrarisch Waterbeheer dat de komende zes jaar ruim 300 miljoen euro mag besteden aan projecten om de waterkwaliteitsdoelen te laten behalen door de agrarische sector onder de huidige Nederlandse voorwaarden. Waarbij al duidelijk is, dat deze doelen niet gehaald zullen worden zolang de belasting door de niet-landbouwbronnen niet inzichtelijk wordt gemaakt en gespecificeerd.

Door de mogelijkheden binnen de Nitraatrichtlijn niet te benutten, een eigen koers te varen ten aanzien van fosfaatrechten en geen transparantie te bieden over de bronnen die de waterkwaliteit negatief beïnvloeden, brengt vooral Den Haag de volgende derogatie in gevaar!

Namens het DDB-bestuur
+7
cs-agrar
Quote Reactie van @buorman:
Namens het DDB-bestuur

Nou dan DDB en NMV, gaserop. LTO zit steeds mis met visies en gaat er te laks mee om, die gaan maar tijdje aan de kant staan.
gerrie-hul
@buorman wisten ze dit ook bij lto Zo ja waarom word het onder de pet gehouden
buorman
@gerrie-hul

Dit was vorig jaar voor een ieder openbaar, dus ja ook lto heeft dit gelezen/geweten
O LTO/RABO, EN NATUURLIJK RFC de nationale mestverwerker, hebben jullie dit gelezen ???
Gewoon de normen verhogen, en het niet bestaande probleem is opgelost !!!
O LTO/RABO, EN NATUURLIJK RFC de nationale mestverwerker, hebben jullie dit gelezen ???
Gewoon de normen verhogen, en het niet bestaande probleem is opgelost !!!
+1
arie.j
Ja gewaarschuwd had hij, maar het ziet er wel naar uit dat wie het minst naar hem heeft geluisterd toch niet het slechts af is.
Verder moet je mij niet vragen hoe verder uit deze slangenkuil, ik zou het niet weten.
Dat ik het hele verband tussen te hoge fosfaatproductie en nitraat/grondwatervervuiling (waar de EU naar zegt te kijken) niet zie heb ik al eerder geschreven.
En wanneer het allemaal zo onlogisch in elkaar zit dan is de oplossing voor mij ook niet duidelijk.
cs-agrar
Quote Reactie van @arie.j:
wie het best naar hem heeft geluisterd

Denk dat ie zo beter klopt Arie..
Voor de rest is alles idd zo onlogisch dat het waarschijnlijk eigenlijk niet bestaat
+1
arie.j
@cs-agrar
Het is maar net wat je bedoeld met wel en niet naar hem luisteren.
Verder heeft hij inderdaad tijdig gewaarschuwd.
Maar mij is het enigszins ontgaan.
Dat kwam o.m. omdat ik ook toen niet volgen kon hoe je met minder fosfaat in het voer invloed op het nitraatgehalte van het grondwater kon hebben.
Dus van het hele verhaal weinig begreep.
hans1980
@arie.j
Het is ook niet te begrijpen en niet uit te leggen
Gemiddelde boer denkt alleen aan zichzelf

Voor vakbonden overheden is het de taak de boel niet in de soep te laten draaien
cs-agrar
Quote Reactie van @arie.j:
Dat kwam o.m. omdat ik ook toen niet volgen kon hoe je met minder fosfaat in het voer invloed op het nitraatgehalte van het grondwater kon hebben.

daar kon je wel eens niet de enigste mee zijn

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's cda , overheid , bleker en henk bleker geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
68
DEELNEMERS
25
WEERGAVES
24