Zelfs de koe wordt gekoppeld aan het internet
Gewoon een goede melkveehouder zijn is niet meer voldoende. Het loslaten van het melkquotum en de dalende prijzen voor het Nederlandse kalfsvlees maken dat de boer 'slimmer moet worden' dan zijn concurrent. Hij moet nauwgezet de gezondheid, de vruchtbaarheid en het afwijkend gedrag van de koe in de gaten houden. Handig voor hem zelf, maar ook voor zijn afnemers. De retailer en de fastfoodketens eisen meer transparantie over de staat van het vlees.
En dus worden koeien gekoppeld aan het internet, voorspelt het Rathenau Instituut in het rapport Digitalisering van dieren, dat maandag is uitgekomen. Dit heet smart farming, oftewel slim boeren, waarbij data worden verzameld die een boer alleen nooit bij elkaar kan krijgen.
Sensoren
Net als in veel andere sectoren wordt in de landbouw al langer gewerkt met sensoren. Zo wordt gps ingezet om de locatie te bepalen en geautomatiseerde monitoringsystemen kunnen akkers tot op de vierkante meter in beeld brengen, zodat ze precies op het juiste moment kunnen worden beploegd, bemest en bespoten. Zaadfabrikant Monsanto heeft om die reden de Climate Corporation overgenomen, een technologiebedrijf uit San Francisco dat voorspellingen van het weer voor de komende week per tien vierkante meter kan doen. De boer weet zo wat de beste dagen zijn om te zaaien, te planten en te oogsten.
'Alle bedrijven die producten van melkveehouders afnemen willen meer transparantie’
Volgens de onderzoekers van het Rathenau Instituut zal het werk van de veehouder door dit digitaliseren drastisch veranderen. Zijn werk zal meer gaan lijken op dat van een 'datamanager' met minder contact met de dieren. Afnemers kunnen meekijken in de bedrijfsvoering en daarmee hun financiële voordeel doen, aldus de onderzoekers. Daarnaast is er meer transparantie mogelijk in de keten.
Hamburgers
Zo is hamburgerketen McDonalds geïnteresseerd in de data van de koeien van veehouder Anton Stokman uit het Friese Koudum, zo bleek tijdens een symposium van Dairy Campus, waar onderzoek wordt gedaan naar dit slimme boeren. McDonalds wil weten wat de gezondheid is van de koeien waarvan ze hamburgers maken. Zo zijn meer afnemers geïnteresseerd in de precieze informatie over de koeien, meent Kees Lokhorst van Dairy Campus. 'Alle bedrijven die producten van melkveehouders afnemen of aan ze leveren willen meer transparantie. Denk aan retailers, controlerende instanties, maar ook fokkers.'
Bij het Rathenau vragen de onderzoekers zich af of het gebruik van sensoren in de toekomst prettig werkt of juist als onprettig drukmiddel werkt om veehouders data te laten verstrekken aan de afnemers van vlees, melk en eieren? Een antwoord geven ze niet. Rathenau directeur Melanie Peters verwacht een stevige maatschappelijke discussie.
Deel dit topic
Deel ook jouw kennis en inzicht
Hebben de thema's mest , gps , landbouw , koeien , melk , koe , melkquotum , gezondheid , dieren , bedrijfsvoering , burgers , melkveehouders , melkveehouder , boer , dairy , dairy campus , toekomst , vruchtbaarheid en symposium geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste
Reacties