Vlaamse derogatie goedgekeurd

Vlaanderen krijgt Europese derogatie voor MAP 5

Geschreven op 25 juni 2015.

Vanochtend is het Vlaams derogatieverzoek door het EU-Nitraatcomité aanvaard. Een heel grote ommezwaai ten opzichte van de vorige derogatie hoef je niet te verwachten.

Voornaamste wijzigingen zijn:
•Grasklaver (maximaal 50% klaver) wordt aanzien als grasland en komt in aanmerking als derogatieteelt (idem grasland).

•Opmaak en bijhouden van een bemestingsregister zal sterk worden vereenvoudigd. Het volstaat om het jaar- volgend op het jaar van derogatie- tijdig een mestbankaangifte in te dienen. Een tijdige opmaak van een bemestingsplan blijft wel behouden.

De aanvraag voor derogatie, in aanvulling van de aanduiding van de derogatiepercelen in de verzamelaanvraag, moet dit jaar nog vóór 1 augustus gebeuren via het Mestbank-internetloket.

Meer gedetailleerde modaliteiten volgen later, als het verdere politieke traject is afgelegd. Hieronder vind je het persbericht van minister Joke Schauvliege.

boerenbond.be/actualiteit/…

Wetenschappelijk onderzoek, dat de impact naging tussen 2008 en 2014, toont aan dat het toepassen van derogatie geen invloed heeft op bodem en waterkwaliteit. De derogatie laat immers enkel toe om de bemesting met dierlijke mest op teelten met een hoge stikstofopname en een lang groeiseizoen te verhogen. Voor Vlaanderen waren dit grasland, maïs voorafgegaan door een snede gras of snijrogge, wintertarwe of triticale gevolgd door een vanggewas en suiker- en voederbieten. Een gebruik van dierlijke mest tot 250 kg N/ha is toegestaan op grasland en maïs onder derogatie, voor wintertarwe, triticale en bieten is dit 200 kg N/ha. Nieuw in de derogatiebeslissing is dat derogatie ook kan toegepast worden op de teelt van gras-klaver tot een gebruik van 250 kg N/ha. Een alternatief voor de snede grasland voor maïs is het onderzaaien van gras.

Deel dit topic

Reacties

producent
6.3 DEROGATIESCENARIO’S IN ANDERE LANDEN
Naast Vlaanderen hebben nog 7 andere regio’s derogatie verkregen van de Europese commissie. Aangezien de regio’s zelf met een derogatievoorstel naar de commissie moeten stappen, verschillen de derogatieregels sterk van regio tot regio. De Vlaamse derogatiemaatregel kan soepel genoemd worden omdat de toekenning op perceelsniveau i.p.v. op bedrijfsniveau gebeurt. In andere Europese regio’s gebeurt toekenning volgens 2 criteria: een minimaal percentage grasland en een minimaal percentage rundermest op het bedrijf. Een keuze op bedrijfsniveau betekent dat het hele bedrijf moet voldoen aan de derogatievoorwaarden, waardoor minder bedrijven in aanmerking komen voor derogatie. Ook zal de potentiële derogatieoppervlakte in dat geval aanzienlijk lager liggen.
Zo blijkt bijvoorbeeld dat als men de Nederlandse derogatiemaatregel zou toepassen in Vlaanderen slechts 8153 bedrijven in aanmerking komen voor derogatie (of slechts 14% van het areaal in vergelijking met de Vlaamse maatregel). De Nederlandse derogatiemaatregel zou in dat geval maar een potentiële verhoging van 5,68 miljoen kg N hebben (ipv de huidige 34,45 miljoen). Enkel de Duitse derogatiemaatregel, waarbij alleen vereist is dat minimaal 2/3 van de geproduceerde mest uit rundermest bestaat, kan het verlies in extra bemestingsruimte beperken (23,46 miljoen extra).

Bron. ilvo.vlaanderen.be/Portals/68/…
christo
Belgen zijn zo dom nog niet.

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's mest , gras , tarwe , bieten , grasland , derogatie , bemestingsplan , bemesting , vlaanderen , klaver en voederbieten geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
2
DEELNEMERS
2
WEERGAVES
2