De wereld verandert

Door Jelle Feenstra,

Voorjaar 2015. De wereld verandert, misschien wel meer dan ooit. Nog een week en de melkquotering staat in het museum. Oude zekerheden en structuren verdwijnen, nieuwe initiatieven dienen zich aan.

De tweede editie van Melk van het Noorden, zelf een voorbeeld van zo’n nieuw initiatief in de sector, staat er bol van. Robots beginnen het werk van de boer over te nemen en precisielandbouw doet zijn intrede, zowel in de grasteelt als bij het voeren. Ondertussen meldt een bont gezelschap van nieuwe melkers zich in de sector.

De oude boerenbelangenbehartiging is aan slijtage onderhevig, maar ook daar
dient nieuw elan zich aan. De manier waarop melkveehouders die zijn getroffen door muizenvraat de handschoen oppakken om te vechten voor hun belang, verdient respect. Niet afwachten of je belangenbehartiger in actie komt, maar zelf regie pakken en vervolgens wel samen optrekken met LTO om de extra sterke vuist te kunnen maken.

Een ‘bottom-up’ aanpak, die ongetwijfeld op meer fronten vervolg krijgt, al wil dat bij agrarisch natuurbeheer nog niet helemaal vlotten, schrijft onze nieuwe columnist Jorrit Postma. De wereld verandert en dat geeft dynamiek. Zo zal de melkveehouderijsector snel met een passend antwoord komen op de door Milieudefensie nieuw leven ingeblazen megastaldiscussie. De grote melkveehouders in Nederland melken straks gewoon op meerdere locaties.

Einde discussie, de wereld veranderd.

Jelle Feenstra,
Persbureau Langs de Melkweg

Deel dit topic

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's landbouw , lto , melk , melken , milieudefensie , voorjaar , melkveehouders , boer , jelle feenstra , melkers en natuurbeheer geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
0
DEELNEMERS
0
WEERGAVES
2