Laden mengvoerwagen
We denken aan trekker met frontlader omdat deze ook handig kan zijn in piekperiodes met schudden harken etc.
Mvg
Deel dit topic
Deel ook jouw kennis en inzicht
Hebben de thema's mengwagen , koeien , voerwagen en toekomst geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste
Reacties
Maar ik zou ook even naar uitkiephoogte kijken, meeste mengwagens zijn toch al gauw 3 meter en dat is bij veel shovels het maximum.
Als je alles krap hebt met voeropslag e.d., kies dan altijd voor een shovel..
Van de voorlader knapte\buigen het ijzer werk weleens
Niets is makkelijker als gas geefen als hij het niet til
Doe wel snelwissel systeem bij aan af koppelen voorlader en bakken denk ik
Daar zit je mee dat bij de oudere valmet/valtra's de gewichtsverdeling 60/40 is, dat is voor iets tillen in de hef wel gunstig maar met de voorlader werkt dat van je af.. Je bent dan eerder geneigd om gewicht achterin te hangen. Verder zijn Valtra's niet stuk te krijgen
Gewoon onderhoud aan je vooras bijhouden. En als ie toch voornamelijk frontlader werk doet koop je het beste een NIET geveerde vooras. En ook geen bagger spul van carraro o.i.d. Beste gewoon een degelijke ZF.
Frontlader maken ze helaas niet meer zoals vroeger. Tegenwoordig zie je ze geregeld aan stukken. Onze 3s heeft na al die jaren nauwelijks speling. Alleen paar nieuwe afdichtingen in cilinders en paar kleine lasjes .
Dat lijkt mij ook wel wat
ja mn pa zegt dat vind persoonlijk zn mengwagen eigenlijk ook wel mooier... kost alleen wat meer met aanschaf en diesel. maar metoog op 2015 met meer bijproducten is een mengwagen eigenlijk wel noodzakelijk
later toch ook de andere trekkers moeten ruilen voor een vario omdat met grasmaaien ( 400 keer koppelen per dag) ik savonds niet meer kon lopen enz. dus kijk er wel mee uit. nu zijn de meeste moderne trekkers wel van alle gemakken voorzien maar toch.....
En je hebt altijd de tractor vrij voor andere werkzaamheden...
Goed dat je het zelf al aan geeft Dan hoef ik er niks meer aan toe te voegen.
[quote=''@valtran113'']
Ik zal niet een te lichte trekker nemen, meer pk is alles ook zwaarder gebouwd
Behalve de voorlader. Rara wat er dan gaat gebeuren?!
Hoeveel bunder gras dan wel niet Want daar kom ik met een dag maaien(40 bunder) niet aan denk ik.
Daarom is een shovel of verreiker ook beter;)
Ik zeg: Shovel.
Je hebt juist heel veel zicht! Maar rechts is het indd wat minder.:D Maar zou geen shovel nemen. Veel te hoge instap... overal is wat voor te zeggen.
Maar het zicht rechts dat valt reuze mee. Dat is gewoon even een kwestie van wennen!
had ik het dus nog laag aangehouden. want dit is voor 11 ha en moet 45 ha per snede maaien
zeg maar rechts nagenoeg niks....
Zo kun je het idd uitleggen.
Als je met mengen meer melkt, is niet mengen dus verkeerd?
.
Wat doe je er mee, voer laden; silowanden van 2 meter hoog, parkeer je de shovel voor het snijvlak stap je zo de kuilbult op.
Als je een shovel hebt/ verreiker ga er echt nog wel meer dingen mee doen dan voer laden.
Netjes regelmatig smeren en niet lomp doen.
Kan prima minstens 10 jaar mee vooruit
Geldt voor een voorlader ook.
Je zult vast gelijk schreeuwen dat dat dingen gaan zijn die eigenlijk niet kunnen, maar er zijn veel dingen die prima met een voorlader kunnen.
Maar er is een grens ja.
Maar voor het meeste boerenwerk kan het prima.
Ja eindeloos veel klusjes, silowanden van een paar ton geen probleem, bigbags van 1000 kilo aan een jip, 200 kuub grond een gat in schuiven, bomen rooien, sloten, baan maken, kuilbult afdekken, betonplaten leggen, straatstenen rooien, enz enz sta toch wel eens op 2 wielen, zal met een voorlader ook allemaal wel kunnen, maar vind ze wat instabielig.
1e voorlader met 10jr ingeruild, was helemaal niets mis mee maar paste niet meer op de nieuw aan te schaffen trekker, hoorde een grotere lader bij. De eerste "voorladertrekker" is nog steeds op bedrijf, en ook de nieuwe lader past aan deze trekker. Altijd handig en voorzieningen zaten er toch al op. Voordeel van JD, je rijkoppeling blijft gewoon heel. Voorlader ook JD. Het spul krijgt het niet kado, ook de huidige zwaardere trekker, 6430, rijd meermaals op de de voorwieltjes.
Tip, brede (voor)banden op de voorladertrekker zijn leuk, maar niet echt handig. Nu 540mm, volgende set gaat toch naar 480mm, is breed genoeg, goedkoper en slijt heel wat minder, terwijl je trekker ook nog iets krapper kan draaien. Een extra achtergewicht is ook geen overbodige luxe bij trekkers met zware kuilhappers. Hoeft 4wd niet steeds aan en reduceert kans op stukke spiegels (omdat de trekker er op ligt).
Op ander bedrijf 2jr met een verreiker gewerkt, deze machines zijn gemaakt om te laden en manouvreren met lasten in kleine ruimtes, gewoon ideaal.
Dat je rechts minder ziet, verschilt aardig per merk, maar wen je snel aan. Zit daar ook grote spiegel, schoon houden en in kijken en je hebt geen probleem met de rechterkant.
Succes met je keuze.
Mengen of juist niet, dat is een keuze per bedrijf en ondernemer. Neem een tijdje een demo en kijk of het je bevalt en bij je past. Kijk of het ook brengt wat je ervan verwacht.
Als je een en ander niet voor elkaar hebt ben je aardig tijdje aan het voeren wat elke dag terug komt. En tijd is niet iets wat de meeste mensen over hebben.
Afgelopen iemand hetzelfde geadviseerd, en deze man heeft toch maar weer een nieuwe blokkenverdeelwagen gekocht, paste toch beter bij hem en zijn systeem.
Kan je misschien ook vertellen waarom je het nut inziet van een voorlader trekker om te schudden en te harken? Eerste wat wij altijd deden is dat ding eraf als je hem een dag niet nodig heb scheelt enorm in wendbaarheid ze zit toch de hele tijd met dat ding in de weg en hij is er zo op en af.
Als je graag sneller willen voeren een verreiker bvd een Weideman kniklader of Manitoe kniklader. Die zijn gemaakt voor zwaarder til werk. Succes met je keuze.
[]
zo'n kniklader is ideaal vooral voor het voeren.
Jij gaat niet met zn machine voeren Bob !
Veel te licht
Beetje balen verplaatsen is nog wel anders dan met kuilhapper he !
Oke, dan verkijk ik me erop hoe zwaar hij is indd, leek haast op een minishovel.
Alsof ik dat niet weet...werk er zelf ook wel eens mee...
Ja oke, dat weet ik dus niet. Aangezien jullie thuis niet met een kuilhapper werken.
Hij bedoelt volgens mij: met een trekker ( met voorlader ) kun je in de piekperiodes ook nog schudden, met een shovel of iets dergelijks niet.
@Valtrapowerr
Beetje balen verplaatsen is nog wel anders dan met kuilhapper he !
valt ook wel mee. Ben bij bedrijf geweest waar ze met zon shovel, misschien een slag zwaarder 80-90ton per dag voeren, machine maakt 3000uur per jaar. Scheelt al enorm dat je starre assen hebt met knikpunt ipv 4 draaiende wielen.
Ja om alleen te voeren? Als je 8,5 uur op een dag aan het voeren bent zou ik toch mijn management maar eens aanpassen
Dat is de reden dat wij het bij een kuilvoersnijder houden
machine maakt 3000uur per jaar
Ja om alleen te voeren? Als je 8,5 uur op een dag aan het voeren bent zou ik toch mijn management maar eens aanpassen
die beste man levert alleen in 3weken al meer melk af dan een gemiddeld melkveebedrijf in Nederland in een jaar
Grotere voerwagen heeft ook geen zin, kom je niet uit met aantal rantsoenen en 2x voeren per dag, grotere shovel brengt dan ook niks als je toch steeds met halve bakjes netjes af moet laden. Niet boven de 2% afwijking laden doe ik ze niet na..
blokken snijden en porties maken met lift.
doseerwagen in lagen laden.
vroeger met kuilhapper,maar dit morst meer voer.
Ik denk dat shovel meer diesel neemt