Een betere melkprijs met 100% melk

De titel Agrarisch Talent vd Betuwe is gisteren gewonnen door de mannen achter 100% Melk:

Betuwe - ‘100 Procent Melk’ is een nieuw zuivelproduct, met een ‘originele, romige melksmaak’. Als het aan vier jonge veehouders uit de Betuwe ligt, komt 100 Procent Melk binnenkort op de markt. Met als doel: een plus op de melkprijs.

foto Rabobank West Betuwe

Nieuwe Oogst ging in gesprek met twee van vier de initiatiefnemers, André Vermeulen en Wilfred de Bruijn. Door verhitting (sterilisatie/pasteurisatie) wordt melk in de melkfabriek langer houdbaar en geschikt voor consumptie gemaakt. De smaak van de verse boerderijmelk is niet meer te proeven. Juist de lekkere smaak van de verse melk, rechtstreeks uit de melktank, is wat de oprichters van 100 Procent Melk de consumenten willen laten proeven. 100 Procent Melk is opgericht door vier ondernemers van drie melkveebedrijven. Namelijk Wilfred de Bruijn van vof De Bruijn uit Herwijnen, André Vermeulen van firma A. Vermeulen en Zn. uit Ophemert en Delian en Hendrik Kool van Kool Melkvee vof uit Tuil/Culemborg.

Pure smaak
Aanleiding is het Agrarisch Talentenplan dat Rabobank West Betuwe dit jaar speciaal voor jonge, agrarische ondernemers organiseerde. Na de eerste bijeenkomst besloten de vier veehouders samen op te trekken. Ze hadden nog geen idee wat ze wilden oppakken. Tot André Vermeulen in contact kwam met een medewerker van een verwerkingsbedrijf. Innovatieve technieken van dat bedrijf zorgen ervoor dat producten langer vers blijven. Door een procedé - melk onder druk brengen - blijft de melk 35 dagen goed.

En smaakt nog steeds naar verse koeienmelk, zo bleek uit de smaaktest. Een laboratorium testte het product op bacteriën en schimmels. André Vermeulen: ‘We hebben het product ook door mensen in onze omgeving laten proeven. Die zeiden: Het heeft een romige smaak. Het proeft authentiek.’De groep ging dit voorjaar aan de slag met het project. Van één keer in de maand, werd het al snel minstens één keer per week werken aan het project. Vermeulen: ‘We leerden elkaar goed kennen. Werkten serieus, maar maakten ook schik. Het product is er. Maar slaat het ook aan?’. Wilfred de Bruijn: ‘De meeste mensen kennen de pure smaak van melk niet meer. Maar we denken dat de bewuste consument, die voor het pure gaat, interesse zal hebben voor ons product. Nu moeten we het product in de markt zetten.’

Spannend is hoe de jury vandaag oordeelt over het project. Wilfred de Bruijn: ‘Het idee is er. Maar is het ook haalbaar? Of gooit de regelgeving van de overheid roet in het eten. Dat is nu belangrijk voor ons. Om te bepalen hoe we verder gaan. Want ons doel is om een betere melkprijs te behalen.

Bron: Nieuwe Oogst

Deel dit topic

Reacties

jan 1
Klinkt allemaal goed,nu nog plek vinden in de schappen en flink reclame maken,succes er mee.

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's melk , melkprijs , melkvee , melktank , regelgeving , overheid , rabobank , bank en boerderijmelk geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
1
DEELNEMERS
1
WEERGAVES
44