De kracht van Twitter

COLUMN Jan Cees Vogelaar,

Social media zijn en worden steeds krachtiger media die, mits goed gebruikt, enorme bewegingen kunnen veroorzaken in de maatschappelijke beeldvorming.

Eén van de meest succesvolle organisaties die Twitter als een doeltreffend instrument inzet is Wakker Dier. Met korte, krachtige statements weten ze bijvoorbeeld supermarkten zich bewust te maken van het feit dat voor diervriendelijk vlees de boer een fatsoenlijke prijs moet hebben.

Een succesvolle agro- en media-ondernemer is Co Scholten die via zijn activiteiten op internet discussies de ruimte geeft en mensen informeert over diverse gebeurtenissen, vaak met leuke videoverslagen op YouTube. Zelf gebruik ik met enige regelmaat Twitter om leuke en of minder leuke ervaringen, wel of niet voorzien van een plaatje, te delen met de personen die mij volgen op Twitter.

Er zijn ook twitterende LTO-bestuurders en -beleidsmedewerkers die hun wereld dichtbij de leden brengen. De twee meest frequente zijn Annechien ten Have, Noud Janssen, Marieke Hoste en Wiebren van Stralen. Ze geven door hun tweets een goed beeld van waar zij voor staan en een inkijk in een belangrijk deel van hun werk als belangenbehartiger. Ze geven je ook het gevoel en het inzicht dat ze hard werken aan de belangen van hun achterbannen.

Bij EL&I zijn het secretaris-generaal Chris Buijink en directeur-generaal Berthold Leeftink die met regelmaat inzicht geven in hun activiteiten en de mogelijkheden die EL&I voor bedrijfsleven en maatschappij ontwikkelt. Het maakt hen beiden toegankelijk, ze weten de afstand van Den Haag tot de ondernemer enorm te verkleinen en zijn vaak in die zin ook inspirerend voor ondernemers.

Aalt Dijkhuizen schrijft met regelmaat tweets over de internationale samenwerkingen die WUR aangaat in China en andere verre landen en geeft het beeld van een sterke internationale universiteit. Overigens opvallend weinig tweets over wat WUR kan betekenen voor de Nederlandse boer en tuinder.

Coöperatiebestuurders twitteren opvallend weinig, alleen Sjoerd Galema (RFC) twittert soms wel eens wat over zijn activiteiten. Zuivelbestuurders krijgen soms zelfs een verbod opgelegd. Dat terwijl bijvoorbeeld Twitter absoluut een aardig informatiemiddel kan zijn voor coöperatiebestuurders om de door als leden ervaren grote afstand tussen bestuur en lid te overbruggen.

Want ondanks het feit dat de mij bekende coöperaties eigenlijk allemaal hun stinkende best doen om goed en veel te communiceren met de leden en de mening van leden echt goed in beeld trachten te krijgen, is er vaak bij leden het gevoel van een grote afstand tot het bestuur. Mogelijk kunnen tweets die afstand een stukje overbruggen.

Jan Cees Vogelaar,

Lelystad

Bron: Nieuwe Oogst

Deel dit topic

Reacties

trekbek
Betrap me er zelf ook op dat je steeds drukker wordt met twitteren,sms en whats appen onder het werk,gaat wel boel tijd in zitten

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's china , wakker-dier , eli , boer , twitter , aalt dijkhuizen en coöperaties geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
1
DEELNEMERS
1
WEERGAVES
0