Jaarcijfers 2011: weer een hogere melkprijs voor de FC leden-melkveehouders

Ook dit jaar een goed resultaat en een hogere melkprijs voor de leden-melkveehouders. Hieronder het officiële persbericht:

- Netto-omzet stijgt met 7 procent naar 9,6 miljard euro
- Melkprijs voor leden stijgt met 13 procent naar 38,77 euro per 100 kilo
- Bedrijfsresultaat daalt met 7 procent naar 403 miljoen euro door
investeringen in route2020, moeilijke economische omstandigheden in
Europa en negatieve valuta-effecten
- Winst daalt met 24 procent naar 216 miljoen euro door lager
bedrijfsresultaat en incidenteel hogere belastinglasten; gecorrigeerd
voor aanpassing reserveringsbeleid daalt winst met 13 procent
- Kasstroom uit operationele activiteiten stijgt met 14 procent naar 508
miljoen euro
- Solvabiliteit versterkt (39,4 procent)


FrieslandCampina heeft over 2011 een netto-omzet gerealiseerd van 9,6 miljard euro, een stijging van 7% in vergelijking tot 2010. Het bedrijfsresultaat daalde met 7% naar 403 miljoen euro als gevolg van investeringen in het programma route2020, moeilijke economische omstandigheden in Europa en negatieve valuta-effecten.

De winst daalde met 24% naar 216 miljoen euro door een lager bedrijfsresultaat en incidenteel hogere belastinglasten. Gecorrigeerd voor aanpassing reserveringsbeleid nam de winst met 13% af. De kasstroom uit operationele activiteiten steeg met 14% naar 508 miljoen euro. De solvabiliteit werd versterkt tot 39,4%. De melkprijs die de leden-melkveehouders van FrieslandCampina ontvingen steeg met 13% naar 38,77 euro per 100 kilo melk ten opzichte van 2010.

Consumer Products Europe
Consumer Products Europe zag het bedrijfsresultaat afnemen van 126 miljoen euro in 2010 naar 55 miljoen euro in 2011 als gevolg van de lastige economische omstandigheden in Europa en druk op het volume door de hogere prijzen. In Duitsland bleef de resultaatontwikkeling het gehele jaar achter als gevolg van de concurrentie op prijs. In Hongarije is de winst negatief beïnvloed vanwege de economische omstandigheden en een incidenteel hogere belastinglast. Er was een eenmalige bate van 9 miljoen euro als gevolg van de verkoop van een deelneming in Spanje.

Consumer Products International
Consumer Products International behaalde een bedrijfsresultaat van 353 miljoen euro, 3 miljoen minder dan in 2010. Vooral baby- & kindervoeding deed het goed. De hogere prijzen voor zuivelproducten konden niet overal volledig worden doorberekend. Om de margedruk te compenseren zijn onder meer kostenbesparingen doorgevoerd. Tegelijk zijn gerichte investeringen gedaan in reclame & promotie om de omzet- en volume-ontwikkeling te blijven stimuleren.

Cheese, Butter & Milkpowder
De business group Cheese, Butter & Milkpowder realiseerde een negatief bedrijfsresultaat van 97 miljoen euro. In 2010 was het bedrijfsresultaat 92 miljoen euro negatief. Het resultaat van vooral deze business group wordt negatief beïnvloed door de toerekening van de prestatietoeslag en de uitgifte van ledenobligaties naar rato van de door de business group ontvangen hoeveelheid ledenmelk. De business group Cheese, Butter & Milkpowder verwerkt 56% van de ledenmelk. Met commodities als foliekaas en melkpoeder zijn de resultaten enigszins verbeterd. De prijsontwikkeling en verkoop van merkkazen stonden echter onder druk vanwege het dalende consumentenvertrouwen en de economische ontwikkelingen in een aantal landen.

Ingredients
De business group Ingredients heeft haar bedrijfsresultaat met 48% weten te verbeteren naar 189 miljoen euro. De maximale bezetting van de productie door de groei, de goede resultaten met ingrediënten evenals de hogere opbrengstprijzen van de ingrediënten hebben bijgedragen aan de resultaatverbetering.

Joint ventures
Het resultaat uit joint ventures en geassocieerde deelnemingen is met 13 miljoen euro in 2011 gelijk gebleven aan het niveau in 2010.

Winstuitkering
Van de winst wordt 122 miljoen euro toegerekend aan de zuivelcoöperatie FrieslandCampina. Dit is 70 miljoen euro minder dan in 2010, mede als gevolg van de gewijzigde melkprijssystematiek en het reserveringsbeleid. De winst toe te rekenen aan verstrekkers van de ledenobligatieleningen is met 10 miljoen euro toegenomen naar 39 miljoen als gevolg van een hogere rente. Van de winst wordt 9 miljoen euro uitgekeerd aan verstrekkers van de perpetuele obligatielening en 46 miljoen euro aan minderheidsbelangen.

bron: FrieslandCampina

Deel dit topic

Reacties

Grasbaal
AMERSFOORT - Het bedrijfsresultaat van FrieslandCampina is van 2010 op 2011 met 7 procent gezakt door een moeilijke markt en investeringen in duurzaam produceren met het project route 2020. Goede verkoop van baby- en kindervoeding en ingrediënten leveren de zuivelproducent nog wel een omzetstijging van 7 procent op.

Meer: levensmiddelenkrant.nl/8230/…
hookwood
&

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's duitsland , melk , melkpoeder , frieslandcampina , melkprijs , campina , kaas , europa , melkveehouders , foliekaas , rente , lening , zuivelcoöperatie , coöperatie , jaarcijfers en trekkers geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
2
DEELNEMERS
2
WEERGAVES
0