DDB scoort snel!

<b>De Nederlandse Melkveehouders Vakbond (NMV) is positief over de uitkomsten van de enquête over de DDB, die marketingbureau AgriDirect BV heeft uitgevoerd in opdracht van het weekblad Boerderij.
</b>
Uit de enquête bleek, dat de DDB na vijf maanden al kan rekenen op een naamsbekendheid van 76% en de steun van 15% van de Nederlandse melkveehouders. Dit houdt in dat ruim 75% van de melkveehouders die aanwezig zijn geweest op één van de DDB-bijeenkomsten, inmiddels het intentieformulier voor de Initiatiefgroep Melkgeldvereniging (IM) hebben ingestuurd. Melkveehouders die de bijeenkomsten bijwonen geven steeds aan dat zij eerst zelf het verhaal willen horen voor zij intekenen; een logische handelswijze omdat de DDB een andere en nieuwe manier van denken vergt.

Bij het NMV-secretariaat zijn momenteel nog geen percentages bekend, omdat pas na het vergaderseizoen de balans zal worden opgemaakt

Ook het hoge percentage melkveehouders van 66%, dat bereid is om melk weg te laten lopen in het belang van een actie, stemt tot tevredenheid.

Het secretariaat van de NMV merkte, dat de enquête spijtig genoeg wel voor onrust onder sympathiserende melkveehouders zorgde; op het intekenformulier voor de IM wordt geheimhouding van de persoonlijke gegevens gewaarborgd terwijl AgriDirect beschikte over zowel persoonlijke als bedrijfsgegevens van de geënquêteerden. Er ontstond onduidelijkheid over de herkomst van de persoonlijke gegevens. Deze gegevens werden niet verstrekt door de NMV.

AgriDirect vermelde bovendien niet wie de opdrachtgever voor de enquête was en omdat er vanuit één zuivelverwerker momenteel erg negatief wordt gereageerd op de DDB, was men huiverig voor het beantwoorden van vragen.

Hoogstwaarschijnlijk zal de NMV de werving voor het DDB-plan vanaf volgend vergaderseizoen in een ander jasje gieten om zoveel mogelijk melkveehouders persoonlijk te informeren over de DDB. De presentatie van de NMV, met de gelegenheid tot het stellen van vragen, trekt veel melkveehouders over de streep.

Deel dit topic

Reacties

Onbekend
NMV blij met uitkomst enquête over dairy board

Ouwster Nijega –De Nederlandse Melkveehouders Vakbond ( NMV) is content met de uitkomsten van een enquête over de Dutch Dairy Board. ” Onze naamsbekendheid is hoog en bijna 12 procent van alle melkveehouders steunt het initiatief ”, zegt NMV- voorzitter Peter ten Hoeve.
Marketingbureau AgriDirect heeft in opdracht van weekblad Boerderij 968 melkveehouders met meer dan 50 koeien gevraagd of ze bekend waren met de Dutch Dairy Board ( DD. Hierop antwoordde 77,3 procent ( 748 boeren) bevestigend. Van de boeren die bekend zijn met het DDB­ initiatief gaf 11 procent aan zich te hebben aangesloten bij de DDB in oprichting. Daarnaast gaf 3,6 procent aan lid te willen worden.
Teruggerekend naar het totaal aantal ondervraagde veehouders heeft 9 procent zich aangesloten, en wil 2,7 procent lid worden. TenHoeve: ” Landelijk praat je dan over bijna 3.000 boeren. ”
Van de boeren die al zijn aangesloten bij de initiatiefgroep, gaf 66 procent aan bereid te zijn om melk weg te laten lopen in het belang van een actie.
Van de 77,3 procent boeren die bekend waren met de DDB, zei 54,4 procent geen lid te willen worden, 20 procent twijfelde en 10 procent gaf geen antwoord. Teruggerekend naar alle ondervraagde boeren wil 42 procent geen lid worden, 15 procent twijfelt en 8 procent onthoudt zich.
” Dat is een groep die we nog moeten zien te bereiken ”, zegt Ten Hoeve. ” Het is wel frappant dat we vooral in het Zuiden nog weinig aanhangers hebben. In die regio zijn we nog niet geweest met onze voorlichtingsavonden. ”
In maart heeft de NMV nog 3 bijeenkomsten in Brabant gepland en 2 in België.


Powered by TECNAVIACopyright (c)2005 Agrarisch Dagblad, publicatie 01/03/2005
Onbekend
NMV optimistisch, ik echter nog pessimistischer. Het blijkt dus wel (althans zo interpreteer ik het) dat je boeren bij lange na niet op een lijn krijgt, laat staan dat je een voldoende grote deelname kent. Bij de vraag of je een hogere melkprijs wil is de respons bijna 100 procent, dit echter omzetten naar daadwerkelijk handelen (ofer in geloven) is blijkbaar een heel ander verhaal.
Onbekend
Dit is het zelfde verschil als je de consument en burger vraagt of zij meer willen betalen voor diervriendelijk voedsel

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's melk , nmv , ddb , boerderij en melkveehouders geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
3
DEELNEMERS
1
WEERGAVES
0