QPRIJS VOERWAGEN: Kosten Voer(meng)wagen
Hierbij <a href=grasbaal.nl/sx/download.php/… target=0>een (klein) filmpje</a> dat ik een paar jaar terug gemaakt had van de toen nieuwe Keenan voermengwagen die een grote baal hooi "opeet", daar stond trouwens ook een kleine tractor voor.
Ik hoop dat jullie de praktijk kosten van de voerwagens hier zo eerlijk mogelijk proberen te plaatsen, het begint allemaal met de aanschafkosten van een <a href=melkquotum.mechanisatie.nl/index.php/…= target=0>(gebruikte) voerwagen</a>, die kosten kan iedereen zo opvragen. Maar wat veel belangrijker is wat zijn de dagelijkse kosten van onderhoud of zoals Fred hieronder al aangeeft hoeveel diesel wordt er verstookt per 10 cuub menginhoud:
<i>Re: gevraagd: inzage kosten melkrobot
Auteur: Fred/Dorpsrandhoeve(---.adsl.xs4all.nl)
Datum:14-11-2005 12:33
Mijn trioliet (12 m3) wordt met gemak door een 70 pk aangedreven zonder een vertraging lekker op 1500 toeren. Dit scheelt nogal met voorheen met mijn tatoma. Eerst 10 -14 dagen met een tank, nu ongeveer 7 weken met een tank diesel.
Deel dit topic
Deel ook jouw kennis en inzicht
Hebben de thema's mengwagen , hooi , voermengwagen , melkrobot , delaval en diesel geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste
Reacties
oja een 309 van 95 pk heeft er ook nog voor de mengwagen gestaan,net zo makkelijk als de mf.
Hebben nu Schuitemaker voerwagen, 14m3 zelfde traktor, maar kan vanaf 40pk. Wordt laag voor laag gevuld, wat voldoende mengt. Behalve bodemketting smeren en spannen, geen onderhoud. Geen slijtage, geen diesel verbruik. Kan evt. dag van te voren geladen worden.
Met andere woorden bevalt ons goed!
laden kost het meeste brandstof
Wij voeren gemengd met een Storti van 12 m3 met 3 horizontale vijzels.
De wagen dateert van jan. 1992. Het is een meng- en freeswagen waardoor er een trekker van minimaal 90 pk voor moet staan.
Een groot voordeel is dat de wagen zelf kan laden. Je krijgt minder geknoei met voer in sleufsilo's en op het erf. Ook een voordeel van het frezen is dat de kuil altijd glad en strak blijft, dus geen broei !!!!
Per jaar word er circa 1600 ton voer mee gevoerd. (gras, mais, perspulp, bierbostel en meelsoorten)
Aan groot onderhoud zijn we eenmalig 2600 euro kwijt geweest voor het inlassen van een nieuwe bodem en voor een nieuwe freestrommel. Andere jaarlijkse kosten zijn wat messen en kettingen van de zijafvoer. Deze bedragen per jaar circa 400 euro. Wel moet dan vermeld worden dat het onderhoud in eigen beheer uitgevoerd wordt.
Dieselolieverbruik is ca. 7 liter per dag.
De urenstand van de mengwagen staat nu op 2824 uur (in bijna 14 jaar tijd).
Als voordelen van een mengwagen wil ik verder noemen dat de benutting van sleufsiloruimte veel beter is. Bij voldoende voersnelheid is het geen probleem om deze 3 a 3,5 meter hoog te maken.
Ook een zeer groot voordeel dat niet in geld is uit te drukken is de gezondheid van de koeien met gemengd voeren. Koeien die 'overstuur' zijn of 'gedraaide lebmagen' komen bij ons zeer sporadisch voor. Voorwaarde is natuurlijk wel dat het rantsoen goed uitgebalanceerd is.
Wagen is 13 jaar oud, wat mag een nieuwe feedo kosten?
Bij het opnieuw opstarten in de stal heeft hij het zwaar. Diesel verbruik ga ik binnenkort een keer meten. De meter is kapot dus ik tank iedere week een keer maar dan is hij nog lang niet leeg.
Ik voer nu ongeveer 4000 kg bij de mkk per dag ongeveer 1600/1700 kg ds voor 85 koeien en om de dag 2200kg bij het jongvee