QPRIJS VOERWAGEN: Kosten Voer(meng)wagen

PVI gooit in dit <a href=prikpagina.nl/read.php/… target=0>item</a> een balletje op om eens over een ander kosten onderwerp te praten, een leuk voorbeeld hiervan was de discussie over <a href=prikpagina.nl/read.php/… target=0>de nieuwe DeLaval robot</a>. Ik zal eerdaags in mijn omgeving een paar korte filmpjes maken van <a href=melkquotum.mechanisatie.nl/index.php/…= target=0>draaiende voer(meng)wagens</a>.Ik heb zoveel advertenties gezien waarin gezegd werd dat 50 pk voldoende was om een voermengwagen goed te mengen maar in de praktijk verschijnen er na enige tijd allemaal 100 pk exemplaren voor omdat het dan net allemaal even soepeler en sneller gaat.

Hierbij <a href=grasbaal.nl/sx/download.php/… target=0>een (klein) filmpje</a> dat ik een paar jaar terug gemaakt had van de toen nieuwe Keenan voermengwagen die een grote baal hooi "opeet", daar stond trouwens ook een kleine tractor voor.

Ik hoop dat jullie de praktijk kosten van de voerwagens hier zo eerlijk mogelijk proberen te plaatsen, het begint allemaal met de aanschafkosten van een <a href=melkquotum.mechanisatie.nl/index.php/…= target=0>(gebruikte) voerwagen</a>, die kosten kan iedereen zo opvragen. Maar wat veel belangrijker is wat zijn de dagelijkse kosten van onderhoud of zoals Fred hieronder al aangeeft hoeveel diesel wordt er verstookt per 10 cuub menginhoud:

<i>Re: gevraagd: inzage kosten melkrobot
Auteur: Fred/Dorpsrandhoeve(---.adsl.xs4all.nl)
Datum:14-11-2005 12:33

Mijn trioliet (12 m3) wordt met gemak door een 70 pk aangedreven zonder een vertraging lekker op 1500 toeren. Dit scheelt nogal met voorheen met mijn tatoma. Eerst 10 -14 dagen met een tank, nu ongeveer 7 weken met een tank diesel.

Deel dit topic

Reacties

Onbekend
Wij draaien met een 17m3 Storti verticale mengwagen (1 vijzel). Er staat een Same Exlporer 80 voor. Die kan het net aan met een vetraging er tussen. (volle vracht met kop erop, 5500 kg voer.
Onbekend
siloking vertikaal 13m3 eerst met fiat 6 cil 100 pk makkie en nu met mf 4 cil 5460 115 pkheeft op spaaraftakas ook een makkie.Heeft ook fendt 106 70pk voor gelopen met vertragingsbak,kreeg na een uur stilstand de boel met veel moeite in beweging.Onder het mengen laden en direkt voeren echter zonder probleem.
Onbekend
ik dacht dat maxxum alleen maar case-ih traktoren op zijn bedrijf had,zo zie je maar weer
Onbekend
De enige inter die ik heb gehad was een 1055,mooi geluid,maar daar koop je niks voor.
oja een 309 van 95 pk heeft er ook nog voor de mengwagen gestaan,net zo makkelijk als de mf.
Onbekend
Hebben jaren gewerkt met Storti 9,5 m3 met 65 pk traktor, wat net lukte. Elke 2 weken diesel tanken. Vanwege te kleine capaciteit vervangen. (moest anders 2x per dag laden en vonden aanschaf grotere voermengwagen te duur)
Hebben nu Schuitemaker voerwagen, 14m3 zelfde traktor, maar kan vanaf 40pk. Wordt laag voor laag gevuld, wat voldoende mengt. Behalve bodemketting smeren en spannen, geen onderhoud. Geen slijtage, geen diesel verbruik. Kan evt. dag van te voren geladen worden.
Met andere woorden bevalt ons goed!
Onbekend
geen diesel verbruik? dat is knap!
Onbekend
Tijdens het laden staat de traktor dus niet te draaien zoals bij voermengwagen! Dat heeft niets met knap te maken.
Onbekend
jongens doe niet zo moeilijk, jantien laad met de greep.
Onbekend
Als je gras en mais en aardappellenvoert zoals ik denk ik niet dat voermengen iets toevoegt. ik voer nu met een schuitemaker feedo 80 . heir kan ik 100 koeien in een keer mee voeren . de afschrijving schat ik op 1000 euro per jaar . heb er een 80 pk trekker voor staan maar kan ook met minder toe. brandstof verbruik is nihil.
laden kost het meeste brandstof
Onbekend

Wij voeren gemengd met een Storti van 12 m3 met 3 horizontale vijzels.
De wagen dateert van jan. 1992. Het is een meng- en freeswagen waardoor er een trekker van minimaal 90 pk voor moet staan.
Een groot voordeel is dat de wagen zelf kan laden. Je krijgt minder geknoei met voer in sleufsilo's en op het erf. Ook een voordeel van het frezen is dat de kuil altijd glad en strak blijft, dus geen broei !!!!
Per jaar word er circa 1600 ton voer mee gevoerd. (gras, mais, perspulp, bierbostel en meelsoorten)
Aan groot onderhoud zijn we eenmalig 2600 euro kwijt geweest voor het inlassen van een nieuwe bodem en voor een nieuwe freestrommel. Andere jaarlijkse kosten zijn wat messen en kettingen van de zijafvoer. Deze bedragen per jaar circa 400 euro. Wel moet dan vermeld worden dat het onderhoud in eigen beheer uitgevoerd wordt.
Dieselolieverbruik is ca. 7 liter per dag.
De urenstand van de mengwagen staat nu op 2824 uur (in bijna 14 jaar tijd).

Als voordelen van een mengwagen wil ik verder noemen dat de benutting van sleufsiloruimte veel beter is. Bij voldoende voersnelheid is het geen probleem om deze 3 a 3,5 meter hoog te maken.
Ook een zeer groot voordeel dat niet in geld is uit te drukken is de gezondheid van de koeien met gemengd voeren. Koeien die 'overstuur' zijn of 'gedraaide lebmagen' komen bij ons zeer sporadisch voor. Voorwaarde is natuurlijk wel dat het rantsoen goed uitgebalanceerd is.
Onbekend
Ben ik blij (nog) met een voermengwagen te werken; kan ik zo mijn kostprijs verlagen door dat nietmeer te doen...
Onbekend
blokken aan het voerhek snel klaar 2tanken diesel per winter dus goedkooper
Onbekend
Wij voeren ook met een schuitemaker feedo met trekker van 80pk 1300 motortoeren op 1000-toerige aftakas
Wagen is 13 jaar oud, wat mag een nieuwe feedo kosten?
Onbekend
Ik voer nu een maand of 3 met een 16 m3 trioliet met 2 vijzels en een vertragingsbak. De trekker die er voor staat is een david brown 1390 van 67 pk. Mengen gaat prima.
Bij het opnieuw opstarten in de stal heeft hij het zwaar. Diesel verbruik ga ik binnenkort een keer meten. De meter is kapot dus ik tank iedere week een keer maar dan is hij nog lang niet leeg.

Ik voer nu ongeveer 4000 kg bij de mkk per dag ongeveer 1600/1700 kg ds voor 85 koeien en om de dag 2200kg bij het jongvee
anonymous_1249
Bijbetaald op 10 jaar oude Tatoma m9 14000 euro (voor een trioliet verticale 12 m3 zijklepper zonder vertraging) (niet zelfladend dus). Zelf tel ik op een technische levensduur van 10 jaar, omdat ik met mijn oude wagen ook 10 jaar heb kunnen draaien zonder buitengewone slijtage. Waarschijnlijk gaat hij wel langer mee, maar 10 jaar is niet slecht. Laden doen we met een JCB verreiker, die ook regelmatig buiten het bedrijf wordt ingezet. Waarschijnlijk is er wel ergens in een boek te vinden wat zo'n ding per uur kost aan afschrijving en onderhoud en brandstof (in tijden dat hij alleen voert drinkt hij 100 liter in 4 weken). De mengwagen wordt aangedreven door een 745xl uit 1984, helemaal toe te rekenen aan de mengwagen (als de borgpen in de pin vastroest kun je dat wel begrijpen) Zoals ik al aangaf in de door Co meegenomen reaktie draaien we ongeveer 7 weken met een tank, die oudjes hadden toen iets van 105 liter geloof ik. We laden de laatste maand ongeveer 4500 tot 4700 kg,waarbij pas bij de laatste 2000kg de aftakas aangezet wordt. Mengtijd is dan ongeveer 8 minuten met een motortoerental van 1500, dan is het voer mooi gemengd. De tractor kan het dan makkelijk af, en valt niet terug of gaat niet pluimen als ik er een ton voer bij gooi.
anonymous_1249
De tank van de 745 is 120 liter wordt hier beweerd. Ik zal het eens opzoeken in het grote boek.

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's mengwagen , hooi , voermengwagen , melkrobot , delaval en diesel geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
16
DEELNEMERS
2
WEERGAVES
58