Grolsch-liefhebbers weer naar Appie

Grolsch levert Albert Heijn weer bier

ZAANDAM (ANP) - Grolsch levert het supermarktbedrijf Albert Heijn weer bier. De twee bedrijven hebben met elkaar een akkoord bereikt over de leveringscondities. Dat maakten de bierbrouwer en de Ahold-dochter vrijdag bekend. Ze willen niet vertellen wat het akkoord precies inhoudt.
Vorige week donderdag had Grolsch bekendgemaakt te stoppen met het leveren van zijn bier aan Albert Heijn. Ook de drankzaken Gall & Gall, onderdeel van Albert Heijn, kregen geen bier meer. Leverancier en afnemer hadden ruzie over de leveringsvoorwaarden voor het nieuwe jaar.
Het supermarktbedrijf bracht vervolgens naar buiten dat Grolsch de verkoopprijs voor een krat bier met 16 procent wilde verhogen. Ook wilde de brouwer een 13 procent hogere inkoopprijs bedingen. "Onacceptabel", aldus Albert Heijn, die in het najaar van 2003 de prijzenoorlog in de supermarktbranche begon.
"Wij hebben toen gezegd die getallen niet te herkennen en dat is nog steeds zo. De percentages liggen substantieel lager", zei de woordvoerder van Grolsch vrijdag in een toelichting.
"Het ging er ons om klanten te beschermen tegen wat wij onacceptabele prijsverhogingen vinden. Dat blijven wij doen", aldus de woordvoerder van Albert Heijn. Hij benadrukte dat het supermarktbedrijf dezelfde prijs voor Grolsch rekent die het voor het conflict hanteerde (8,29 euro per krat van 24 flesjes van 30 cl).
Het belang om toch tot een vergelijk te komen, was voor beide partijen groot. Grolsch is sterk afhankelijk van de verkoop van bier bij Albert Heijn. Het supermarktbedrijf behoort tot de vier belangrijkste klanten.
Albert Heijn kon het zich niet veroorloven het merk Grolsch niet in zijn winkels te hebben, terwijl het bij de concurrentie wel te koop was. De onderneming uit Enschede had met de andere supermarktbedrijven wel overeenstemming bereikt over de nieuwe leveringsvoorwaarden. Zo liet Laurus, met de formules Konmar, Edah en Super de Boer een van de belangrijkste concurrenten, vorige week weten een hogere inkoopprijs wel te hebben geaccepteerd.
Albert Heijn raakte langzaam door zijn voorraden Grolsch heen, zo werd eerder deze week duidelijk. Het bier was in honderd van de circa zevenhonderd supermarkten niet meer te krijgen. Vanaf zaterdagmorgen hebben alle winkels weer Grolsch, zeiden de woordvoerders.
De prijzenslag in de branche heeft geleid tot een verharding tussen leveranciers en de supermarkten. Albert Heijn had het eerder aan de stok met koekfabrikant Peijnenburg en voedingsmiddelenconcern Unilever. Grolsch klaagde vorig jaar bij de presentaties van halfjaarcijfers dat supermarkten bij de bierbrouwers het mes op de keel hadden gezet.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik ben nu benieuwd of er ook een zuivelaar de knuppel in het hok durft te gooien en het gevecht met de retail kan en wil aangaan. En zo ja, wie van de twee, Campina of Friesche Vlag?

Deel dit topic

Reacties

Onbekend
In het geval AH de grote verliezer is zullen ze de prijs ook niet verhogen,alleeen om het feit dat anderen zouden denken dat er wat te halen valt
Onbekend
en straks staat het kratje Grolsch in het hernia-vak achter een pilaar.
Onbekend
Ik betwijfel of er wel met de knuppel gegooid wordt. Directie's van zuivelcoöperaties hebben geen direct belang. Hun inkomen is niet afhankelijk van de melkprijs. Koppelen van die twee zal wel op weerstand stuiten. Kortom ze dronken een glas, deden een plas......en de rest weet je zelf wel.
anonymous_821
Zoals te verwachten is er overeenstemming gekomen
[www.prikpagina.nl]
Wie het meeste geslikt heeft maken ze niet bekend, maar aangezien A-H de prijs niet verhoogd ligt het niet in de rede dat die grote verliezer is

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's campina , bier , boer en jaarcijfers geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
4
DEELNEMERS
2
WEERGAVES
2