Campina en RFF: appels en peren

Voor al de mensen die denken dat RFF het minder doet dan Campina, hier een genuanceerd verhaal uit het Agrarisch Dagblad van vandaag...

Zuivelreuzen Friesland Foods en Campina zijn als appels en peren

De zuivelreuzen hebben hun jaarcijfers gepubliceerd. Die zijn verrassend goed. Presteert de een beter dan de ander? Daar is gezien het karakter van de co?aties nauwelijks een antwoord op te geven.

DOOR REN?N BUITENEN
ACHTERGROND
Nu de grote zuivelondernemingen hun jaarresultaten naar buiten hebben gebracht is de verleiding groot om de cijfers van Friesland Foods en Campina naast elkaar te leggen. Dat is echter als het vergelijken van appels met peren.
Beide zuivelconcerns hebben weliswaar een redelijk vergelijkbare omvang, maar hun uitgangspunt is zo verschillend dat het moeilijk is ze langs dezelfde meetlat te leggen.
Friesland Foods is een winstgedreven co?atieve onderneming. Een hoge melkprijs is niet het ultieme doel. Bij opponent Campina staat de melkprijs voor de leden/ veehouders wel voorop.
Dat maakt het voor Campina weleens lastig als zij met andere, veelal beursgenoteerde, voedingsbedrijven wordt vergeleken.
Om de volgers van de Hoge melkprijs is niet het ultieme doel van Friesland Foods onderneming ter wille te zijn, presenteerde Campina vorige week bij de bekendmaking van de melkprijs 2005 ook een fictief winstcijfer.
In het geval het bedrijf een beursgenoteerde onderneming zou zijn geweest, was het bedrag onder aan de streep ongeveer 80 miljoen euro geweest, ofwel ongeveer 2,2 procent van de 3.569 miljoen euro die vorig jaar werd omgezet.
Dat is minder dan de nettowinst die Friesland Foods presenteerde. Daar rolde vorig jaar een bedrag van 104 miljoen euro uit de bus bij een omzet van 4.419 miljoen euro: een winstpercentage van 2,4 procent.
Daarbij past de kanttekening dat Friesland Foods er een andere boekhoudmethode op nahoudt dan Campina. Friesland Foods is verplicht aan de normen van de nieuwe internationale boekhoudstandaard IFRS ( de International Financial Reporting Standards) te voldoen. Met haar verhandelbare certificaten van aandelen en de Euronext- genoteerde obligaties wordt Friesland Foods immers als een beursgenoteerde onderneming beschouwd.
Dat betekent onder meer dat Friesland Foods niet langer goodwill ten laste van de winst hoeft te brengen. Dat scheelt een slok op een borrel: jaarlijks 34 miljoen euro. Die goodwill was ooit betaald voor de overname van de zuivelbedrijven van de Nutricia Dairy & Drink Group.
De overnamepremie blijft voortaan op de balans van Friesland Foods prijken. De huidige boekwaarde is 606 miljoen euro. Friesland Foods wil het eigen vermogen verder laten groeien Tweemaal per jaar wordt bekeken of de in 2001 overgenomen Nutricia- bedrijven dit bedrag nog wel waard zijn. Het bedrag kan dus fluctueren en dat maakt het een wat zwakke component van de balans.
Dat is ook de reden waarom Friesland Foods het eigen vermogen verder wil laten groeien.
De onderneming neemt geen genoegen met de huidige financi? buffer. Die bedraagt 38,2 procent van de balans. Friesland Foods wil dat graag naar 40 procent brengen.
Op dat niveau zit Campina al drie jaar. Het garantievermogen bedraagt bij deze co?atie 42,2 procent van de balans.
Campina vindt die buffer noodzakelijk om de beoogde expansie van de onderneming te financieren. Het bedrijf wil zich met consumentenzuivel niet alleen beperken tot Europa.
Campina heeft concrete plannen om te groeien in het Midden­ Oosten maar vooral in Azi?waar de zuivelco?atie hoopt te profiteren van de stijgende zuivelconsumptie. Uitgerekend Azi?s nou net de regio waar concurrent Friesland Foods al decennia lang prominent aanwezig is.

Deel dit topic

Reacties

anonymous_821
Al zo'n 25 jaar kennenwe de Boerderij melkprijsvergelijkingen met later ook die van het Agr. Dagblad.
Daarin worden genoemde zaken altijd besproken, dit verhaal is zeker een voorschotje?

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's melkprijs , campina , zuivel , dairy , jaarcijfers , overname en goodwill geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
1
DEELNEMERS
1
WEERGAVES
0