FCDF en Campina concurreren over de rug van de melkveehouders
In ieder geval is het een slechte zaak als FCDF en Campina elkaar over de rug van de Nederlandse melkveehouder gaan beconcurreren
Hier het commentaar van het Agr. Dagblad, hopelijk doen ze niet moeilijk als ik voor ? keer het geheel plaatst.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Broedertwist weidemelk
COMMENTAAR
Nog niet zo lang geleden trok Campina de grote broek aan: de supermarkten moeten voor Campina-melk maar eens meer gaan betalen. Zo niet, dan zou het bedrijf wel eens geen zuivel meer aan die keten kunnen leveren. Daarmee speelt de co?atie hoog spel: als de verkoopprijs niet hoger komt te liggen, moet Campina wellicht fabrieken sluiten.
Die situatie is realistisch geworden, nu de grootste grutter van Nederland Albert Heijn de weidemelk van Friesland Foods w?op het schap gaat plaatsen en de variant van Campina met een evenwichtiger vetsamenstelling (voorlopig) niet. En dat gebeurt onder huismerk.
Het zegt alles waar de macht op de consumentenmarkt ligt. Hoe groot en sterk een levensmiddelenbedrijf ook is en hoe fraai het merkproduct als de weidemelk mag zijn, de supermarkt bepaalt of zij de producten verkoopt en vooral tegen welke prijs. Wil de leverancier daar niet aan voldoen, zijn er genoeg concurrenten die het wel doen.
Zo worden voedselproducenten tegen elkaar uitgespeeld, ervaart Campina nu weer. Campina vreesde al dat Friesland een lagere prijs zou accepteren. Wrang, zeker omdat het ooit de bedoeling was weidemelk door de gezamenlijke zuivelindustrie op poten te zetten. Campina en Friesland zagen echter andere mogelijkheden en gingen hun eigen weg. Hoezeer de koers verschilt, wordt nu pijnlijk duidelijk. En links- of rechtsom, boeren betalen het gelag met hun melkprijs.
Deel dit topic
Deel ook jouw kennis en inzicht
Hebben de thema's melk , melkprijs , campina , supermarkt , zuivel , melkveehouders , melkveehouder en weidemelk geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste
Reacties
Maar onze vrienden van de NMA zullen hier wel een stokje voor steken,in Nederland hebben ze liever dat bedrijven overgenomen worden door buitenlandse ondernemingen.
Als je dat niet wilt en andere keuzes maakt is het ook goed. Die vrijheid was er vroeger niet, in de tijd van het ledenkapitaal.
Vergeet bovendien niet dat die oudere boeren er wel voor gezorgd hebben dat er nu zo'n goede cooperatie staat, waar jij je melk aan kunt leveren. Dat is niet zo vanzelfsprekend, kijk maar naar Duitsland.
Overigens blijft het nog wel altijd risicodragend kapitaal; als RFF ook eens te maken krijgt met zo'n soort cartoonrel als bij Arla, krijgen de melkveehouders toch gewoon hun bovengemiddelde melkprijs via de MCM. De dividendhouders betalen dan het gelag via een lagere winst.
Hoe groter hoe minder de leden in te brengen hebben,daar hebben vele nu al hun twijfels over hier!
Als wat Arie schrijft gebeurt is,wie neemt deze cruciale beslissing ?
Hoeveel % van de leden zal deze beslissing ondersteunen?
Wie kan er nu nog meer (genoeg) weidemelk leveren behalve Campina?
Ten tweede: als RFF nu ook niet wilde leveren, dan zou AH waarschijnlijk gewoon verder kijken. Pracht kans bijvoorbeeld voor Danone. Zou dat dan misschien beter zijn?
Een fusie lost dus ook niets op want je houdt altijd concurrenten en daar is niks mis mee, zo hou je elkaar ook scherp!
Was het niet RFF, dan was er wel een andere partij bereid geweest dit volume te beleveren; ook "weidemelk" is iets minder exclusief dan menigeen aanneemt.
Het is beter dat door de DDB de melkfabrieken bij elkaar opstaan te rijden,dan dat deze grote jongens elkaar de vliegen afvangen!
Wat de nma betreft, kunnen ze ook joint ventures sluiten op onderdelen.
Maar we moeten voor alles zien te voorkomen dat er boeren gelg in nederland blijft liggen.Het probleem is precies zoals Cornelis het schetst.Dus mensen blijf hier op hameren.
boerenbedrog of trek appie zelf het boetekleed straks aan??
kan me wel voorstellen dat RFF dit nie onder eigenmerk gaat leveren!!
Campina zit dus een beetje klem.
www.agriholland.nl/nieuws/artikel.html?id=75420
waar het om gaat is dat de zuivelfabrieken elkaar kapot concurreren om de gunst van de retail.
en die paar tiende die we meer krijgen voor weidemelk of Omega 3 is natuurlijk maar een scheintje, daar kunnen we niks mee.
het gaat erom dat er structureel wat moet veranderen en dat de zuivelfabrieken macht krijgen bij de retail en zodoende een betere prijs krijgen.
de melkprijs moet gewoon een flink stuk omhoog, dit kan ook want de markt van vraag en aanbod is zo gezond als een vis.
maar zolang de zuivelfabrieken het gewoon verrekken te gaan samenwerken zullen ze nooit geen macht op deze markt krijgen en houden we een slechte melkprijs.
dan blijft er maar 1 oplossing over en dat is dat de boeren zelf de macht in handen moeten nemen.
en dat kan heel goed met de EMB.
gezamenlijk Europees aanpakken en zelf het hef weer in handen nemen.
groeten Piet Pontiac
Een memorabele trieste dag voor alle melkveehouders in Nederland, ongeacht melkfabriek.
Als ff lid zou ik mijn hoofdbestuur toch direct tot de orde roepen. Zij zijn verantwoordelijk voor een grote inkomensderving voor ALLE melkveehouders.
ben het met je eens Karel en Piet; "wie zal de kat de bel aanbinden", met andere woorden als we niet massaal tegen deze vorm van marketing protesteren, gaan we alleen maar bergafwaarts!!
Zolang ze geen fusie aangaan met hun 2en blijft dat ook zo.
Als de leden vinden dat het anders moet, moeten ze streven na een fusie, ik ben daar best voor maar ja daar is al vaker over gediscuseerd.
En die Dbb of Emb, daar wordt ik echt een beetje moe van, daar hebben we het al jaren over, dat moet maar een keer over zijn.
[www.zibb.nl]
Huismerk is bedoeld om goedkoper te zijn, maar ook om gemakkelijker van leverancier te kunnen wisselen zonder dat de consument veel merkt.
Dat Campina niet graag onder huismerk levert kan ik me voorstellen, het neemt al gelijk een stuk exclusiviteit ( en reclame) van en voor Campina weg.
Het is eigenlijk een heel ander product dan de weidemelk van FCDF, dat hebben we hier al eerder vastgesteld
Of AH deze Campinamelk blijvend uit de schappen zal weren hangt wellicht van de prijs af.
Enige korting ter introductie zal misschien niet dom zijn voor Campina.
Als consumenten het eenmaal (hopelijk bewust) kopen, dan is het voor AH moeilijk uit de schappen te houden en concurrenten maken het nog niet na.
Een paar roepen hier over iets DDB, Wat die ermee te maken zou kunnen hebben is mij duister.
Nimmer heeft de DDB ambitie gehad om zich met de prijzen en prijsverschillen van individuele producten in te laten.
En een melkstaking omdat FCDF een bepaald consumptiemelkartikelvooreen paar centen te weinig aan een supermarkt aanbied is onzinnig, de prijzen zijn niet eens openbaar….