FCDF en Campina concurreren over de rug van de melkveehouders

Van het Agr.Daglad is de eerste pagina op internet niet zichtbaar, daar zal wellicht meer over onderstaande zaak staan.
In ieder geval is het een slechte zaak als FCDF en Campina elkaar over de rug van de Nederlandse melkveehouder gaan beconcurreren
Hier het commentaar van het Agr. Dagblad, hopelijk doen ze niet moeilijk als ik voor ? keer het geheel plaatst.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Broedertwist weidemelk
COMMENTAAR
Nog niet zo lang geleden trok Campina de grote broek aan: de supermarkten moeten voor Campina-melk maar eens meer gaan betalen. Zo niet, dan zou het bedrijf wel eens geen zuivel meer aan die keten kunnen leveren. Daarmee speelt de co?atie hoog spel: als de verkoopprijs niet ho­ger komt te liggen, moet Campina wellicht fabrieken sluiten.
Die situatie is realistisch geworden, nu de grootste grutter van Ne­derland Albert Heijn de weidemelk van Friesland Foods w?op het schap gaat plaatsen en de variant van Campina met een evenwichtiger vetsamenstelling (voorlopig) niet. En dat gebeurt onder huismerk.
Het zegt alles waar de macht op de consumentenmarkt ligt. Hoe groot en sterk een levensmiddelenbedrijf ook is en hoe fraai het merk­product als de weidemelk mag zijn, de supermarkt bepaalt of zij de producten verkoopt en vooral tegen welke prijs. Wil de leverancier daar niet aan voldoen, zijn er genoeg concurrenten die het wel doen.
Zo worden voedselproducenten tegen elkaar uitgespeeld, ervaart Campina nu weer. Campina vreesde al dat Friesland een lagere prijs zou accepteren. Wrang, zeker omdat het ooit de bedoeling was weide­melk door de gezamenlijke zuivelindustrie op poten te zetten. Campi­na en Friesland zagen echter andere mogelijkheden en gingen hun ei­gen weg. Hoezeer de koers verschilt, wordt nu pijnlijk duidelijk. En links- of rechtsom, boeren betalen het gelag met hun melkprijs.

Deel dit topic

Reacties

Onbekend
En daarom moeten we nu fuseren.
Maar onze vrienden van de NMA zullen hier wel een stokje voor steken,in Nederland hebben ze liever dat bedrijven overgenomen worden door buitenlandse ondernemingen.
Onbekend
En daarom is er een Europees dairy board nodig!!
Onbekend
Het probleem zit hem in de marktconforne melkprijs van RFF. Als Campina minder verdient, gaat uw RFF melkprijs naar beneden. De winst gaat dan omhoog en deze gaat in de zakken van de veelal gestopteex collega. Leden van RFF wordt nou eens wakker.
Onbekend
Wordt aan gewerkt. Het is inderdaad zo dat toen die aandelen structuur kwam zo ongeveer 10 jaar geleden hadden de leverranciers de aandelen, nu is dat al behoorlijk anders geworden.
Onbekend
Dat is dus niet waar, 70% van de certificaten is nog steeds in handen van actieve melkveehouders.Van de winst gaat 35% naar A en B, zeg maar 15% naar A en 20% naar B. Van de 20% komt dus 30% terecht bij gestopte vehouders. Je praat dan dus over 6% van de totale winst.
Onbekend
ja maar 10 jaar geleden was dit toch zeker niet het zelfde laat staan over 5 of tien jaar, en er zijn hier dus mensen die beweren dat het niet veel uit maakt of je een hoge melkprijs krijgt of een hoog divident, voor mij persoonlijk een verschil van dag en nacht.
Onbekend
Nou, als je lid bent van RFF heb je 6x per jaar de mogelijkheid om mee te doen.
Als je dat niet wilt en andere keuzes maakt is het ook goed. Die vrijheid was er vroeger niet, in de tijd van het ledenkapitaal.
Onbekend
Dat klopt, maar je weet zelf ook wel dat jonge blijvende boeren die volop met hun eigen bedrijf aan het ontwikkelen zijn niet altijd de mogelijkheid hebben of ze het nu willen of niet om aandelen te kopen, en de oudere aondernemers mischien zelfs wel zonder opvolger hebben meestal meer mogelijkheden of zie ik dit verkeerd?????
Onbekend
Dat begrijp ik wel maar het blijft toch ook een eigen keus. Ook als jongere boer kun je er voor kiezen om je bedrijf iets minder groot te maken, en ook te investeren in je cooperatie als je hier een goed rendement van verwacht.
Vergeet bovendien niet dat die oudere boeren er wel voor gezorgd hebben dat er nu zo'n goede cooperatie staat, waar jij je melk aan kunt leveren. Dat is niet zo vanzelfsprekend, kijk maar naar Duitsland.
Overigens blijft het nog wel altijd risicodragend kapitaal; als RFF ook eens te maken krijgt met zo'n soort cartoonrel als bij Arla, krijgen de melkveehouders toch gewoon hun bovengemiddelde melkprijs via de MCM. De dividendhouders betalen dan het gelag via een lagere winst.
Onbekend
johan is het niet zo dat we nu ook al een gedeelte van de cartoon rel hebben betaald doordat de mcm toch lager is uitgevallen!!
Onbekend
Jij haalt dingen door elkaar
Onbekend
En dan zijn de concurrenten verdwenen,denk toch na!
Hoe groter hoe minder de leden in te brengen hebben,daar hebben vele nu al hun twijfels over hier!
Als wat Arie schrijft gebeurt is,wie neemt deze cruciale beslissing ?
Hoeveel % van de leden zal deze beslissing ondersteunen?
Wie kan er nu nog meer (genoeg) weidemelk leveren behalve Campina?
Onbekend
Ik hoef niet na te denken,dit is wat nu gebeurt,lees jij geen kranten?
Onbekend
Zorg dat de macht bij de DBB komt te liggen dan kom je van die machthebbende grootgrutters af.
Onbekend
Ten eerste: je praat over 2 wezenlijk verschillende produkten. RFF heeft gewoon weidemelk zonder gezondheidsclaim, Campina heeft een speciaal produkt bestemt voor een kleine markt.
Ten tweede: als RFF nu ook niet wilde leveren, dan zou AH waarschijnlijk gewoon verder kijken. Pracht kans bijvoorbeeld voor Danone. Zou dat dan misschien beter zijn?
Een fusie lost dus ook niets op want je houdt altijd concurrenten en daar is niks mis mee, zo hou je elkaar ook scherp!
Onbekend
Zo scherp dat de leden melkveehouders een steeds lagere melkprijs ontvangen!
Onbekend
AH betaalt voor de weide melk ook een paar cent meer dan voor de normale melk en wat is het verschilhet imagomeer niet.
Onbekend
Ik ben niet meer zo scherp, ik stomp er op af.
Onbekend
Het mag duidelijk zijn dat wanneer het gaat om zgn. private-label melk, huismerken, de retail minder afhankelijk is van de bevoorrading dan wanneer het om merkprodukten gaat.Dan kan er nu wel worden gemopperd om de instelling van RFFde vraag wat Campina bij AH achterlaat wel te beleveren. Maar dat is nu eenmaal het gevolg van de handel in private-label; een verdere vorm van onafhankelijkheid tussen de vraag en aanbod partijen.
Was het niet RFF, dan was er wel een andere partij bereid geweest dit volume te beleveren; ook "weidemelk" is iets minder exclusief dan menigeen aanneemt.
Onbekend
DDB tochniet zo belagelijk!!
Het is beter dat door de DDB de melkfabrieken bij elkaar opstaan te rijden,dan dat deze grote jongens elkaar de vliegen afvangen!
Onbekend
kijk eens terug in een aantal onderwerpen en dit is wat ik al een hele tijd zeg. niet alleen op dit prikbord maar ook op ledenvergaderingen. en ook je regiobestuur opbellen en je zorgen cq mening uiten.
Wat de nma betreft, kunnen ze ook joint ventures sluiten op onderdelen.
Maar we moeten voor alles zien te voorkomen dat er boeren gelg in nederland blijft liggen.Het probleem is precies zoals Cornelis het schetst.Dus mensen blijf hier op hameren.
Onbekend
Het is een illusie te denken dat je door bundeling de retail zo maar op de knieen kunt dwingen. Concurrentie is er, en zal er ook altijd blijven. Ook met een DDB of een EMB, dan zijn er wel weer concurrenten van buiten Europa die hun kans grijpen.
Onbekend
Niet met dagverse zuivel
Onbekend
hoe verkoop je in de winter weidemelk??
boerenbedrog of trek appie zelf het boetekleed straks aan??
kan me wel voorstellen dat RFF dit nie onder eigenmerk gaat leveren!!
Onbekend
Nou Hans, dan moet je eerst maar eens gaan nalezen wat de definitie is van weidemelk. het staat vast nog wel ergens. Veel succes!
Onbekend
bij Campina is deze melk al een trein die niet meer te stoppen is, en dat weet AH natuurlijk ook, dus kunnen ze eisen gaan stellen met betrekking tot de prijs, en dreigen om het niet af te nemen.
Campina zit dus een beetje klem.
Onbekend
Tis te hopen voor Sanders dattie vanavond z'n eerste vergadering heeft bij Bavaria,kan die hem na afloop eens goed raken!!

www.agriholland.nl/nieuws/artikel.html?id=75420
Onbekend
wat een gezeur over die ledenbewijzen A en B, en over Omega 3 en weidemelk.
waar het om gaat is dat de zuivelfabrieken elkaar kapot concurreren om de gunst van de retail.
en die paar tiende die we meer krijgen voor weidemelk of Omega 3 is natuurlijk maar een scheintje, daar kunnen we niks mee.
het gaat erom dat er structureel wat moet veranderen en dat de zuivelfabrieken macht krijgen bij de retail en zodoende een betere prijs krijgen.
de melkprijs moet gewoon een flink stuk omhoog, dit kan ook want de markt van vraag en aanbod is zo gezond als een vis.
maar zolang de zuivelfabrieken het gewoon verrekken te gaan samenwerken zullen ze nooit geen macht op deze markt krijgen en houden we een slechte melkprijs.
dan blijft er maar 1 oplossing over en dat is dat de boeren zelf de macht in handen moeten nemen.
en dat kan heel goed met de EMB.
gezamenlijk Europees aanpakken en zelf het hef weer in handen nemen.

groeten Piet Pontiac
Onbekend
Precies piet,
Een memorabele trieste dag voor alle melkveehouders in Nederland, ongeacht melkfabriek.
Als ff lid zou ik mijn hoofdbestuur toch direct tot de orde roepen. Zij zijn verantwoordelijk voor een grote inkomensderving voor ALLE melkveehouders.
Onbekend


ben het met je eens Karel en Piet; "wie zal de kat de bel aanbinden", met andere woorden als we niet massaal tegen deze vorm van marketing protesteren, gaan we alleen maar bergafwaarts!!
Onbekend
Wat een gezeur jongens, Campina en Rff zijn voorlopig gewoon 2 verschillende bedrijven met hun eigen strategie en keuzes.
Zolang ze geen fusie aangaan met hun 2en blijft dat ook zo.

Als de leden vinden dat het anders moet, moeten ze streven na een fusie, ik ben daar best voor maar ja daar is al vaker over gediscuseerd.

En die Dbb of Emb, daar wordt ik echt een beetje moe van, daar hebben we het al jaren over, dat moet maar een keer over zijn.
Onbekend
OVER ZIJN , HET BEGINT NU PAS ECHT, en vooral in duitsland elke week -+600 nieuwe aanmeldingen dus MELKVEEHOUDERS doe allemaal mee
Onbekend
zuch zucht beginnen we weer
Onbekend
ja ja het is echt waar
anonymous_821
Zoals je in onderstaand bericht kunt lezen gaat het over het leveren onder huismerk
[www.zibb.nl]
Huismerk is bedoeld om goedkoper te zijn, maar ook om gemakkelijker van leverancier te kunnen wisselen zonder dat de consument veel merkt.
Dat Campina niet graag onder huismerk levert kan ik me voorstellen, het neemt al gelijk een stuk exclusiviteit ( en reclame) van en voor Campina weg.
Het is eigenlijk een heel ander product dan de weidemelk van FCDF, dat hebben we hier al eerder vastgesteld
Of AH deze Campinamelk blijvend uit de schappen zal weren hangt wellicht van de prijs af.
Enige korting ter introductie zal misschien niet dom zijn voor Campina.
Als consumenten het eenmaal (hopelijk bewust) kopen, dan is het voor AH moeilijk uit de schappen te houden en concurrenten maken het nog niet na.

Een paar roepen hier over iets DDB, Wat die ermee te maken zou kunnen hebben is mij duister.
Nimmer heeft de DDB ambitie gehad om zich met de prijzen en prijsverschillen van individuele producten in te laten.
En een melkstaking omdat FCDF een bepaald consumptiemelkartikelvooreen paar centen te weinig aan een supermarkt aanbied is onzinnig, de prijzen zijn niet eens openbaar….

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's melk , melkprijs , campina , supermarkt , zuivel , melkveehouders , melkveehouder en weidemelk geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
35
DEELNEMERS
2
WEERGAVES
0