Een sprookje uit het Financieel Dagblad
uit het FD gekopieerd:
Stimuleren van de weidegang
Met steun van een expert kunnen de boeren hun bedrijfsvoering aan de hand van de indicatoren verbeteren. Daardoor ontstaat er een betere balans tussen een economisch gezond draaiend bedrijf, welzijn van de veehouders, milieubescherming en dierenwelzijn. Via workshops is het vervolgens de bedoeling dat veehouders elkaar weer verder helpen.
'Vier jaar geleden is de ijsmaker met het programma begonnen met elf veehouders in de buurt van Hellendoorn en al snel bleek het een groot succes. Omdat de doelstellingen overeenkomen met de onze hebben we besloten om de leveranties over te nemen', aldus Hulst.
Cono wil zich graag onderscheiden van de andere coöperaties. Tegen de trend in stimuleert de onderneming al een aantal jaren weidegang. 'Terwijl boeren in Nederland hun vee steeds meer uitsluitend op stal laten staan, willen wij die koeien in de wei zien', zegt Hulst. 'Daarom betalen we al sinds 2002 een premie van 50 cent per kilo melk op weidegang. Deelname aan Caring Dairy levert de boer nog eens 50 cent op.'
De producten die met de melk volgens het Caring Dairy-principe geproduceerd worden, zijn te herkennen aan het Caring Dairy-logo. Vanaf volgend jaar zal Beemsterkaas en het ijs van Ben & Jerry's in de Europese supermarkten het logo dragen.
MARCEL DE BOER
Copyright (c) 2007 Het Financieele Dagblad
Deel dit topic
Deel ook jouw kennis en inzicht
Hebben de thema's Evers , stal , koeien , melk , dierenwelzijn , kaas , weidegang , cono , bedrijfsvoering , boer , beemsterkaas , dairy en coöperaties geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste
Reacties
nou, kom maar op met die bonus.
"De boeren in Europa zullen ongetwijfeld flink meer melk gaan produceren als de zuivelmarkt eenmaal is geliberaliseerd. In Nederland zal dat gauw 20% tot 35% meer zijn, stelt de Rabobank in het rapport 'Met melk meer markt' van vorig jaar. Tot voor kort was de auteur, analist Mark Voorbergen, dan ook bang voor een substantiële druk op de prijzen. Slechts boeren met een relatief lage kostprijs zouden de competitie aankunnen en het hoofd boven water houden. Veel boeren zouden versneld hun bedrijf beëindigen, waardoor het aanbod zou dalen. Vervolgens zou de melkprijs vanzelf een nieuw, maar lager, evenwicht vinden.
'Volkomen onverwacht is de situatie flink aan het kantelen', zegt Voorbergen nu. 'De prijzen op de wereldmarkt zijn snel aan het stijgen.' In het Midden-Oosten, Latijns-Amerika, maar vooral in het Verre Oosten neemt de vraag snel toe. Mensen worden rijker en dat betekent dat ze zich een ander, meer westers eetpatroon aanmeten. Ze eten softijs, willen een plak kaas op de big mac en veel scholen hebben een melkprogramma ingesteld. Daardoor is de wereldmarktprijs inmiddels hoger dan wat Europese boeren gewend zijn te krijgen."
worden (grapje)
Lezen en begrijpen is voor sommige goed geschoolde mensen moeilijker dan voor een domme boer
CONO is als voorstander van DDB, met als reden een gezonde, niet al te grootschalige melkveehouderij met weidende koeien.
De steun aan de DDB heeft het bestuur op de ledenvergadering weer schielijk ingetrokken trouwens.