‘Stop met handel in dier- en fosfaatrechten om uit stikstofimpasse te komen’


Quote:
De handel in dier- en fosfaatrechten moet stoppen om uit de stikstofimpasse te komen. Dat adviseren Wösten Juridisch Advies en vereniging Leefmilieu het kabinet en de ministeriële Taskforce Landbouw, Natuur en Stikstof.

Bedrijven worden dan niet gedwongen te stoppen? Geen kennis van economie, marge tendeert naar nul. Zonder enige mate van groei is het voor veel bedrijven over en uit!

Deel dit topic

Reacties

Deze personen ook maar even duidelijk maken dat hun huizen vanaf nu nooit meer verkocht mogen worden……
@Kruising er zijn boeren die hebben via knelgevallen regeling rechten gekregen maar zijn niet verhandelbaar
+1
@bio boer
Andere kilos zit dan ook een slot op of dat niet?
@Noorderling bij deze gaat om al zijn fosfaat wat die mag produceren

Deze boer heeft alleen in de winter vee op stal dus op peildatum niks

Hoe het precies werkt weet ik niet zo heeft de gene het mij zelf verteld

Kunnen misschien ook niet worden afgeroomd ? 😆
+4
Als je deze man een aantal jaren volgt en zijn uitspraken bundelt is de conclusie dat het een linkse activist is die een probleem heeft met vermogen in boeren hand.
+2
@Twentsch Land het is een boerenhater

het is natuurlijk niet zo dat er geen donkere kant aan zijn verhaal zit ,
en de schrijver dat niet wil benoemen

je zou kunnen zeggen
In dit geval zou de lichte kant van het verhaal zijn:

geen gedwongen onteigening;
geen directe sluiting van bedrijven;
geleidelijke stikstofreductie;
een relatief eenvoudig systeem.

Maar de donkere kant zou kunnen zijn:

dat de economische waarde van rechten verdwijnt;
dat boerenbedrijven op termijn minder toekomstperspectief krijgen;
dat de maatregel feitelijk gericht is op krimp van de sector, ook al wordt dat niet altijd zo expliciet gezegd;
dat de lasten vooral terechtkomen bij een specifieke groep burgers en ondernemers.

gewoon jammer dat artiekelen niet beide kanten vertellen terwijl iedereen dat wel weet , dat er zwaar negatieve kanten aan plannen zitten
@hans-hans de bedrijven die boven gemiddelde zijn kwa omvang zingen wel tijdje uit zonder groei maar de kleinere bedrijven moeten wel kunnen groeien voor toekomst perspectief
Quote Reactie van @bio boer:
de bedrijven die boven gemiddelde zijn kwa omvang zingen wel tijdje uit zonder groei maar de kleinere bedrijven moeten wel kunnen groeien voor toekomst perspectief

juist de kleinere groeien niet meer..
@bio boer groei in wat? Vee en hectares? Zie veel groei als doel en net als middel en dan vraag ik me af wat daar het rendement van is
@Zevenbuurt in begin heb je last van de lasten van de schulden daar na het profijt van van 2 kanten door afnemende schuld lasten en inflatie was groei in verleden weer goedkoop
@bio boer als je denkt over 15/20 jaar doe ik licht hier wel uit sta je er heel anders in dan je denk dit bedrijf moet levensvatbaar blijven voor meerdere generaties
@bio boer je groeit dan in waarde eigendom, waar je eigenlijk alleen iets aan hebt als je er een bord in tikt...
inflatie kan boer niet eens knap doorberekenen..
@cs-agrar meer land is toch ook meer inkomen of verdien jij niks aan je land los van de waarde stijging ? Ik denk dat elke ha meer ook 3000 euro meer inkomsten is
@bio boer
rente plus bewerkingskosten blijft er niet heel veel van het saldo over, zeg maar niets.
Erco (@Erco)
@bio boer en dan moet je al die hectares en de boerderij nog overnemen
+1
Er moeten wel meer kinderen komen in Nederland, er is "werk" aan de winkel
Gelukkig zijn daar geen rechten voor op de markt, wel een plicht🫣

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's landbouw , advies , handel , stikstof , natuur , economie , marge , fosfaatrechten , kennis en kabinet geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
18
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
2.334