Hogere productie per koe leidt niet automatisch tot betere liquiditeit
Deel dit topic
Deel ook jouw kennis en inzicht
Hebben de thema's melk , koe en hectare geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste
Reacties
Als je productie hoger is, komt er ook meer binnen. Dan is het per kg melk misschien iets lager maar totaal meer.
Idd. Wel grappig om te lezen dat o.m. Noorderling toch hun systeem het beste vinden, ondanks dat onafhankelijke cijfers toch een ander beeld laten zien
En ik denk dat dat niet lukt door alleen de krachtvoer schuif wat verder open te zetten.
zit al een paar jaar in die categorie 10+.
Van een paar jaar geleden180 kilo melk per kilo fosfaat en verwacht dit jaar op 205 uit te komen.
Maar daarin is wel een behoorlijke stap in die categorie gemaakt.
Dat kun je toch niet op een hoop vegen als je hele andere omstandigheden hebt qua wetgeving en de verdeling waarschijnlijk overhelt naar 10.000kg en niet naar 14.000kg melk, simpelweg omdat dat maar een handje vol behalen. Maar je kunt toch niet de conclusie trekken voor wie 14.000kg melkt met de data van 50%? wie onder de 10600 zit?
Bij 14000 kom je op een 220kg melk/kg fosfaat.
Mestproductie stokt ook en melkt nog meer vem/re waardoor de bex ook gunstiger wordt, dus minder mest per kilo melk.
Scheelt bij fosfaat een 10cent per kilo melk.
Mestafvoer is 15euro/kg fosfaat, scheelt anderhalf cent en bij 35euro/kuub 2cent.
Heb je een kostprijsvoordeel van 11,5-12cent.
Tel dat bij het "normale" krachtvoerverbruik op om er melkgeld aan te verliezen, zit je op een 25cent.
Moeten die koeien 20kilo soya per dag verstouwen. Dan heb je denk ik een ander probleem.
Wil of hoef je niet te leasen, kun je 170.000euro fosfaat verkopen.
- Waarom geen cijfers per koe? (quotum ligt nu toch al even achter ons)
- Categorie > 10.000 kg: wat is hier uiteindelijk de gemiddelde productie?
- Evaluatie op liquiditeitsmarge: houdt rekening met (vaste) kosten (financieel, belastingen, privé, ...) die voor deze vergelijking beter niet meegenomen worden
- Geen info over andere, technische of economische parameters in de verschillende productiegroepen die inzicht zouden kunnen geven op waar het verschil vandaan komt
- Strategische conclusies trekken op basis van 1 boekjaar?
- ...
Onder "normale" economische omstandigheden zou een hogere productie per koe altijd een positief (weliswaar afnemend) effect moeten hebben op het voersaldo. Afhankelijk van de omstandigheden kunnen andere kosten mogelijks onevenredig hard stijgen waardoor er toch een kantelpunt is. Dit is vaak bedrijfsspecifiek en dus in te schatten door de individuele melkveehouder. Het voersaldo is dus eigenlijk een betere parameter om te meten en maximaliseren. rundveeloket.be/kenniscentrum/bedrijfsmanagement/…
Berekening liquiditeitsmarge aaff: