Kippenmestverbrander wil nóg duurzamer werken, maar het ‘stikstofslot’ zit in de weg

Kippenmestverbrander BMC wil overstappen op vergisting om duurzaam biogas te produceren. Het plan is helemaal uitgedacht, de financiering is rond. Eén probleem: doordat de stikstofuitstoot bij de bouw tijdelijk toeneemt, krijgt het bedrijf geen vergunning.

Deel dit topic

Reacties

BMC in Moerdijk zit, kortom, achter het 'Stikstofslot'.

Maar er is een probleem. "Ondanks dat de omschakeling van stroomproductie naar groen gasproductie zal leiden tot een forse stikstofemissiereductie, kunnen we hiervoor geen vergunning krijgen. Door de uitspraak van de Raad van State van 18 december 2024 is intern salderen niet langer toegestaan, waardoor deze reductie niet kan worden gerealiseerd. En dat is verdwenen en niet uit te leggen. Met onze plannen creëren we juist ruimte voor natuur bijvoorbeeld en woningbouw."

archive.ph/UYtbJ/#selection-4819.0-4843.462
Zit alles en Idereen mee daar zijn hun niet meer door gedupeerd als rest van nl.

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's bouw , vergisting , duurzaam , biogas , financiering , vergunning en stikstofuitstoot geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
2
DEELNEMERS
2
WEERGAVES
418