Niet fosfaat maar stikstof zet rem op mestmarkt

De meeste gewassen zitten in de grond en dat is te merken op de mestmarkt. Loonwerkers kunnen zich goed bezig houden met het mest rijden op gras na de eerste snede maar dat is voornamelijk mest van de veehouder zelf. Lees meer over stikstofruimte op de mestmarkt.

Deel dit topic

Reacties

casev2 (@casev2)
Tja.... fosfaat is hier in de mestboekhouding ook totaaal geen probleem, ondanks het (voor onze begrippen) lage ureum van gemiddeld 13 over dit jaar.
+1
@casev2 vroeger toen we nog derogatie hadden was fosfaat denk ik bij bijna elke veenweideboer de grens voor mestafzet. De laatste jaren werden de grondmonsters steeds gunstiger en kwam er nog meer ruimte. Nu durf ik bijna niet meer te kijken naar hoeveel ruimte er nog is in de mestboekhouding als je kijkt naar fosfaat....
Wat zijn de mestprijzen tegenwoordig en zijn de putten leeg? Hier in t zuiden zien we veel mest midden van t land richting Limburg toe komen
@Fosfaatrecht12 bij mij hebben ze gisteren geladen voor €33,-/m3. Regio Salland. Mest gaat naar Drenthe. Ik had speciaal om af te voeren 1000m3 in de put gelaten. Het lijkt erop dat dat allemaal nog gehaald wordt. Een hele opluchting. De prijs is dat natuurlijk niet, maar ook geen €40,- waar in het begin van het jaar over gerept werd
+1
casev2 (@casev2)
@Greetje
Quote:
De prijs is dat natuurlijk niet, maar ook geen €40,- waar in het begin van het jaar over gerept werd

Wacht maar tot we een keer een nat voorjaar krijgen, dan komt die put bij jou niet leeg 😉
+1
@Greetje hier rond Helmond €18,5. Gelukkig niet jullie bedragen want dan hadden we een probleem met de kosten
kaas (@kaas)
@Greetje hier in het noorden zit nog genoeg in de put ,al op meer plaatsen aan geboden maar is nog niemand die het komt op halen
+1
@kaas
Bouwland is ook wel klaar.
Alles zit in de grond. Nog twee weken op de stoppel en het jaar is weer om.
royale (@royale)
@kaas hier ging de afvoer erg vlot. Afgelopen week kwam nog een buurtgenoot vragen of we nog 100 kuub in de zomer wilden bemesten bij hen. Natuurlijk doen we dat, ook al was het niet meer nodig.
Bemonsterde mest is hier de stikstof behoorlijk hoger dan forfatair , de fosfaat niet, terwijl je vaak hoort dat de N lager wordt door de jaren heen
@weurding Als je maar niet over de plaatsingsruimte van P gaat, dan gaan de alarmbellen rinkelen.
@weurding verschild gewoon per boer

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's mest , gras , mest rijden , rem , stikstof , fosfaat , grond , Gewassen , eerste snede en stikstofruimte geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
12
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
2.808