In de melkput bij Trentmilk

De 2 x 16 rapid-exitmelkstal bij Trentmilk in Keldonk (NB) heeft een capaciteit van meer dan 100 koeien per uur. Het 195 zwart- en roodbonte Holsteinkoeien tellende melkveebedrijf van Daan Ketelaars en Jos Rijkers kocht de melkstal van GEA tweedehands. Ze zijn erg tevreden over de rust tijdens het melken en de capaciteit van het systeem. Bekijk de video om hen aan het werk te zien in de melkput

Bron

Deel dit topic

Reacties

Zijn tevreden en melken met milkrite klauwen en bekers als ik het goed zie, meer die ervaring hebben met de combi milkrite en Gea?
@richard-de-wolff ik heb nu die nieuwe lichte tepelbekers van gea met de siliconen tepelvoeringen bevallen bij best. Had eerst ook wel over milkrite nagedacht.
@Fries boertje de groene tepelvoering ?
Quote Reactie van @richard-de-wolff:
de groene tepelvoering

ik heb de grijze GQ voering in combi met Classic-E stellen. Zit een venturi in de korte melkslang, net onder de beker, geeft veel meer rust in de melkstroom, geen kollommen meer
@cs-agrar wat had je eerder voor voeringen en waarom veranderd
@richard-de-wolff de groene bekers en grijze voeringen. Zijn ook lekker licht.
Huppel (@Huppel)
@Fries boertje de classic melkstellen? We heben een tijdje geleden de zwartevan composiet geprobeerd, maar daarmee werden ze te licht vonden we
@Huppel ja klopt zijn van die compesiete bekers. Zijn nu dus groen. Koeien moesten er hier eerst ook even aan wennen. Duurde 2 weken voordat ze allemaal weer goed uitmolken. Maar nu ze er aan gewend zijn bevallen ze met erg goed. Veel minder vervelende koeien en voor jezelf ook fijn de lichte klauwen
@Huppel ja inderdaad in de classic melkstellen
@Fries boertje melken al jaren met de classic klauw en 10029 voeringen in de zomer altijd vervelende koeien moesten savonds met 2 man staan. Dachten dat het van de vliegen kwam. Totdat we 1 kant 20 iq melkstellen kregen en daar de koeien rustig waren
+6
Ted6 (@Ted6)
100 koeien per uur met 2 melkers, dat valt me qua capaciteit nog niet helemaal mee.
@Ted6 grote swingover lijkt me dan efficiënter....
@zonnebloempje
Quote:
grote swingover
Hoe groot? Voor 2 man?
@Vdejong minimaal dubbel 28
Frans1 (@Frans1)
@Ted6 meer dan zei hij. Ze melken 1,5 uur. 2x16 rapid exit gaan er toch vlot ruim 120 door/uur
@Frans1gedeeld door 2 dan
+3
@cs-agrar 2e man voegt niets toe in 2x 16
+1
@richard-de-wolff niet? Daar geloof ik niet zo veel van
@cs-agrar hier melkt meestal 1 man in 2x20 2e man scheelt maar 20 koeien per uur
Kars (@Kars)
@richard-de-wolff 2x20 1 man. Dat kan 1 man niet bijhouden. Ken ene die moest op stage 2x28 alleen. Was nog niet achter en voorste gingen eronderuit. En andere kant stonden er 28 te wachten zei ie. 🤦
@Kars kom maar eens melken, valt je mee en wat is er erg dat koeien uit zijn en niet direct gewisseld worden? Wij hebben hekel aan wachten
+1
pieta (@pieta)
@richard-de-wolff Ik kan die stal van jou makkelijk alleen aan qua melken. Ik liet er gewoon maximaal een stuk 7 per kant per keer in. 😁
+2
@richard-de-wolff klopt ben het helemaal met je eens. Koeien kunnen wel even staan wachten. Gewoon kalm blijven. De meesten beginnen zich te haasten in een grote melkstal en dan is het niet leuk meer inderdaad. Hebben ze ook mooi tijd om hun voer op te vreten.
HansBa (@HansBa)
@Fries boertje als koeien moeten wachten gaan ze schijten! Hebben ze net als mensen een hekel aan.
Henry1 (@Henry1)
@richard-de-wolff welke handelingen doe je dan allemaal? Alleen schoonpoetsen, aansluiten en nadippen?
@Henry1 schoonmaken onderhangen en sprayen
@richard-de-wolff dippen kost teveel tijd
Henry1 (@Henry1)
@richard-de-wolff en ook niet voorstralen dus. Scheelt wel inderdaad.
En dan rapidexit neem ik aan. Hoeveel haal je er dan per uur?
@Henry1 rond de 125 per uur
Frans1 (@Frans1)
@richard-de-wolff 125/u in een 2x20? Dan kan een 2e persoon toch wel meer dan 20 koeien/u verschil maken?
+1
@Frans1 heb ook wel eens aleen 160 in het uur gemolken heb melkers die sneller zijn maar heb het niet over die ene incidentele keer maar gewoon relaxt melken kijken en controleren
+1
@Henry1 zeker rapid exit en met voeren snel erin en snel er uit en er omheen roosters geen gedoe met muren schoon spuiten en 100 vierkante meter vloer schoon schuiven
+1
Huppel (@Huppel)
@richard-de-wolff voeren in de melkstal werkt heel mooi, misschien wel beter dan een opdrijfhek. We zijn nu minimaal 10 minuten per melkbeurt kwijt aan koeien halen. Dan gaat de loop er wel heel snel uit.
@Huppel die ervaring hadden wij in vorige melkstal ook
@richard-de-wolff het is in west Europa de bedoeling dat je een koe eerst voorbehandeld
Erco (@Erco)
@overstekend wild guttegut valt nog mee dat je niet over "die hollanders" begint. Die zitten hier nml al genoeg op t prikkebord
@overstekend wild hij schrijft toch ook dat hij ze schoon maakt...
@Grünlandkuh oh die berichten had ik gemist, tussentijds gestopt met lezen, prikkebord werkt soms ook matig met nieuwe berichten.

Toch ben ik van mening dat de getallen wat onrealistisch hoog zijn zeker over langere periode en bij melken met personeel. 90 a 100 koeien zijn al heel mooie resultaten. Er hoeft maar 1 koe in een heel koppel te zitten die individuele behandeling vraagt, die kost al een kwartier
@overstekend wild voeren brok en maken schoon koeien laten melk prima schieten
+4
@cs-agrar hier een 2 keer 12 en heb ik zelfs tijd om ondertussen de jeugd te helpen om een binnenband er nieuw in te prutsen, want die pastte net niet fijn dus mocht pa de situatie even snel komen redden, ik vind met zn 2 en melken echt helemaal niks overigens, dat doen we hier alleen in geval van spoed, alleen melken vind ik heerlijk
+2
Frans1 (@Frans1)
@mlkvhoudr zo veel mensen, zo veel wensen👍 Zo heeft een ieder zn voorkeur
+1
@mlkvhoudr
Quote:
zelfs tijd om ondertussen de jeugd te helpen

Geven jou koeien zoveel?
Ik heb maar een klein melkputje maar wanneer het melken klaar is heb ik ondertussen ook de roosters/boxen schoon en de kalveren gedaan.
+1
@spotmelker nee dar valt reuze mee, maar volwassen zoonlief was voor de 2e keer met die band bezig een binnenband van de action pastte totaal niet 28" dus was ik gisteren met velg naar fietsenmaker geweest, fietsenmaker zei denk toch dat het 28 " is, dus nieuwe binnenband gekocht daar, en daar waren ze mee bezig maar buitenband viel er nog steeds te ruim omheen, dus ik heb even snel geholpen met wat gedruk en geduw tot die buitenband er goed omheen zat, dat ze verder konden met wiel er weer inzetten, maar zo beleef je dus niet veel lol aan de goedkope action😉 of het ligt aan de voque fiets waarbij ik mensen die fiets van harte ontraad
+3
@mlkvhoudr ik heb ook heel wat fietsen/banden gerepareerd maar de jeugd wist wel dat ze er niet onder het melken mee aan moesten komen. Nu moet ik hun APK betalen 😞
+1
@spotmelker ik heb weinig kwaliteiten maar wat ik wel heb is doorzettingsvermogen, en als ze het dan op willen geven dan kan ik ze op zn minst voor leven nooit opgeven maar blijven proberen maar het tijdstip paste mij ook niet uiteraard
@spotmelker ja dat doe je met kleinere melkput ga je eruit om andere dingen te doen, dat doet bij ons de 2e man koeien opsluiten boxen schoonmaken voeren insemineren
+1
@richard-de-wolff
Quote:
koeien opsluiten boxen schoonmaken voeren insemineren

Of prikkeborden 😄
+1
Quote Reactie van @mlkvhoudr:
heb ik zelfs tijd om ondertussen de jeugd te helpen om een binnenband er nieuw in te prutsen,

en daarna kwam je terug, kon je eerst alles weer schoon spuiten voor je verder kon of ze zijn allemachtige taai of geven bar veel melk bij jou, Zal laatste dan wel zijn
@cs-agrar nee ik ben vooral te vaak een goedzak voor de jeugd, maar die galbakjes kunnen er ook niks aan doen dat wij ze zonodig op de aarde moesten zetten
Quote Reactie van @mlkvhoudr:
heb ik zelfs tijd om ondertussen de jeugd te helpen om een binnenband er nieuw in te prutsen,

en daarna kwam je terug, kon je eerst alles weer schoon spuiten voor je verder kon of ze zijn allemachtige taai of geven bar veel melk bij jou, Zal laatste dan wel zijn
+5
Frans1 (@Frans1)
@richard-de-wolff
Quote:
2e man voegt niets toe in 2x 16
dus 2x16 moet 1 man doen? Dan snap ik wel waarom het moeilijk is om melkers te vinden. Dat slavenwerk liet ik ook wel aan de boer zelf over
+1
@Frans1 je moet niks
Henry1 (@Henry1)
@Frans1 wij hebben hier een 2x12 zij aan zij. En blijkbaar “kan” het hier ook niet alleen. Maar als ik zo nu en dan wel alleen bezig ben dan melkt het helemaal niet zo verkeerd. Alleen duurt de melkbeurt we wat langer.
@Henry1 Als de koeien goed komen dan kun je heel wat aan. Hier 2 x 14 zij aan zij solidex kan je alleen prima aan, alleen laatste 2 rijtje iemand erbij en stro hok en met afsluiten.
+4
Frans1 (@Frans1)
@Henry1 Alles kan, en iedereen moet zelf weten wat ie doet, ik vind het alleen altijd wel grappig dat boeren elkaar altijd af moeten mauwen. Tuurlijk kun je alleen in een.melkstal staan, maar wij hebben samen een bedrijf, en werken dan ook samen. Waarom jezelf afbeulen als je ook gewoon rustig met zn 2en kunt melken. Zijn klusjes genoeg tussendoor. Maar de standaard is efficientie, en dan met 55 piepen dat de schouders zeer doen
Henry1 (@Henry1)
@Frans1 ja eens.continue harder proberen dan je kunt hou je niet vol. En ik wil ook gewoon als er ergens stront op zit gewoon ff schoon kunnen maken .
Daarom vind ik het ook geen probleem als het een kwartiertje langer duurt.
Frans1 (@Frans1)
@cs-agrar wij melken met zn tweeen in de 2x9, lekker relaxed toch😎
@Frans1 ja prima Frans. Moet je ook mooi zelf weten. Ik eigenlijk altijd alleen in dubbel 10
@Ted6 In een 2 x 16 rapit exit kun je ook wel 300 of 400 koeien melken. Erg grote melkstal voor dat koppel koeien. Wel handig, ben je mooi snel klaar met melken.
@boerboer melkstal is niet gauw te groot
@richard-de-wolff behalve als je hem aan het schoonmaken bent..
+2
huub (@huub)
Hier is de installatie gebruikt gekocht, dat scheelt natuurlijk een hoop. Voor het geld wat zo'n installatie nu nieuw kost + het gebouw heb je een extra spantvak aan de stal en 4 robots er in.
@huub dat is de reden dat er steeds meer robots komen
Frans1 (@Frans1)
@richard-de-wolff idd, die discussie hebben we hier in het verleden ook gehad. 2x12 zij aan zij kostte toen 135k ex gebouw, 2 robots kun je voor die melkstal kant en klaar ook geinstalleerd hebben. Nadeel van robots is, dat het je verdere bedrijfsvoering ook verandert
@Frans1 en dan met 3 man in 2x 12 melken?
@richard-de-wolff Dan zou het een 2x 13,5 moeten worden
Quote:
3 man
+1
pieta (@pieta)
Quote Reactie van @Vdejong:
2x 13,5 moeten worden

13 HF's en 1 Jersey? 😁
verwijderd
Frans1 (@Frans1)
@cs-agrar 🤭😄 nieuwe melkstal wordt ook wel iets meer aanpoten 😒😬
+2
Die 2e man zal denk ik niet constant meemelken. Er moeten koeien gehaald en weggebracht worden,boxen krabben ed. Tussendoor ff paar onderhangen en samen schoonmaken.
@Frans Z. Je gaat er nu dus al vanuit dat jullie zoons in de toekomst ook nog goed met elkaar overweg kunnen
@Vdejong Slaat dit nou weer op? Heb trouwens maar 1 zoon.
Quote Reactie van @Frans Z.:
Heb trouwens maar 1 zoon.

weet je dat zeker? Eens aan de scharrel geweest met zuster @Vdejong ?
@cs-agrar Al vroeg aan de borrel?
@Frans Z. tis altijd wel ergens 17u
@Frans Z. Slip of the finger. Was niet voor jou bedoeld, maar voor de Franse Frans
+1
Frans1 (@Frans1)
@Vdejong Waar schrijf ik dat hun samen moeten gaan melken? Hoe hun het later in gaan vullen is aan hun zelf, er bestaat ook nog zoiets als medewerkers. Ik wil hun de mogelijkheid bieden om ook te gaan boeren, ze zijn later vrij om dat naar eigen inzicht te doen
Frans1 (@Frans1)
@Frans Z. Dat is hier ook de werkwijze ja.
+1
@Frans1 Hebben nu 3 vaste melkers,heten alle 3 A5.🧐
@Frans Z.
Quote:
Hebben nu 3 vaste melkers,heten alle 3 A5.🧐

En hoe heb je je dochters genoemd? 😉
Dat er nog boeren zijn die zichzelf of een ander willen afbeulen met een (te) grote melkstal. 2*16 alleen stoer hoor maar volgens mij houdt de capaciteit met 2*12 alleen wel op.
Een melkstal bouw je voor een periode van 20-30 jaar en als je jong bent loop je harder maar je moet de eindstreep ook nog halen.
Quote Reactie van @Melkboer16:
en melkstal bouw je voor een periode van 20-30 jaar en als je jong bent loop je harder maar je moet de eindstreep ook nog halen.

zet je 4 hekjes dicht, maar ff gas kunnen geven als je wel een keer wat hebt of er genoeg mensen zijn is ook wel lekker. Tijdswinst is anders minimaal met een extra iemand er bij.
@Noorderling hoe moet ik dat dan zien, van een 2*16 : 8 standen dicht zetten en de melkstellen niet gebruiken?
Tijdwinst is voor een man niet zo groot meer met die extra standen en bij een gezinsbedrijf is het maar zelden dat er met 2 man gemolken kan worden.
Externe melkers zijn er bijna niet meer te krijgen als ik het zo links en rechts hoor.
Dan zie ik nog meer in een paar melkbeurten per week uitbesteden als je jezelf wilt ontlasten. En moet die externe persoon dan afgebeuld worden in een (te) grote melkstal?? Geen wonder dat er geen melkers te krijgen zijn.
+2
@Melkboer16 Melken is een ontspannende bezigheid vindt ik. De mooiste ideeen worden bedacht in de melkstal 😀
@slagakker dat vind ik ook.
+2
Elvis (@Elvis )
@slagakker
Quote:
ideeën

Zoals aanschaf van robots
@Melkboer16
met zon melkstal zullen er ook wel een paar koeien lopen.
Het melken is het probleem niet, het probleem veelal dat er niet wat fatsoenlijk geboden wordt. Dat is niet direct geld, maar er zijn best veel mensen die willen werken in de agrarische sector.
Van de laatste jaren stagelopers had 3/4 thuis geen melkveebedrijf, maar dan moet je als werkgever misschien ook eens nadenken om naast een melkbeurt ook nog 5 uur ander werk te organiseren.

Afbeulen doe je jezelf aan, ze zijn er ook die niet meer dan 3uur melken betalen en de rest is eigen tijd, dat is afbeulen. Zolang daar nog mensen lopen.
Henry1 (@Henry1)
@Melkboer16 je schrijft dat er bij een gezinsbedrijf maar zelden met 2 man gemolken wordt. Ik denk eerlijk gezegd dat het andersom is, dus dat er bij de meeste wel met 2 man gemolken wordt.
@Henry1 man melkt miljoen kg dat moet alleen te doen zijn voor een 30 tot 45 jarige.
Partner een baan en kinderen.
Wie helpt er melken dan?
2 miljoen kg met een familielid dan voert er eentje en de ander melkt ander lopen ze elkaar in de wegen krijgen ze het werk niet af.
@Melkboer16 succes ermee, mij niet gezien. Of bel je overal loonwerker en monteurs voor
@Grünlandkuh voor het tarief van de loonwerker kun je geen machines aanschaffen die je maar een paar keer per jaar gebruikt.
Langzamerhand zul je toch een miljoen alleen moeten kunnen doen ook met een melkstal. De tijd dat moeder de vrouw de koffie zette om 10 uur en om 12 uur eten gaar is toch echt voorbij.
Opa strooit de kalveren en de boxen ook op een gegeven moment niet meer.
+2
@Melkboer16 ok en hoeveel melk je zelf per fte?
+6
@Melkboer16 Van wie moet je alleen een miljoen liter rondzetten ?
Geniet hier enorm van de 10 uur 12 uur 15 uur momenten , daar heb je de mogelijkheid voor als boer
Wij zijn ook heel vaak aan het werk buiten de 8 tot 5 van een werknemer in loondienst
@Melkboer16 maar hoeveel melk je zelf dan? Het voordeel van zelf wat repareren en landwerk doen is de afwisseling, maar ook dat we bijvoorbeeld op zondag redelijk snel klaar zijn met de dagelijkse werkzaamheden, als je maximaal per kop wilt melken en alleen maar in de stal bezig bent heb je ook bijna elke dag evenveel werk.
@Grünlandkuh dat merk ik hier bij mezelf ook. Landwerk uitbesteed en vul mijn dagen met stalwerk en als er tijd over is met reparatie, onderhoud en (ver)bouw. Meeste tijd in de stal dus maar resulteert dat je op zondag ook zo de 8 uurtjes aantikt en het jaar rond druk bent en er ook geen rustigere tijd is in het jaar
+1
Henry1 (@Henry1)
@Melkboer16 ja je kunt het op die manier beredeneren. Maar dan moet je òf je bedrijf op alle vlakken op het toppunt van efficiëntie hebben. Of je laat gewoon werk liggen.

Ga maar gewoon uren tellen. Je komt amper rond met het werk.
Ik ken een bedrijf waar ze ruim 2 miljoen doen met 2 man, maar dat zie je direct terug aan hoe de koeien lopen. Je hebt dan gewoon niet meer de tijd om een kreupele koe ff erbij te pakken.
En mollen vangen etc schiet er ook bij in.

Dus ja: altijd proberen je systeem zo efficiënt mogelijk op te zetten, maar vervolgens een beetje ruimer in de arbeid zitten maakt het zoveel makkelijker.
+2
@Henry1 er zijn natuurlijk wel enkele boeren die het wel kunnen, en die verdienen daar respect voor
@Melkboer16 hier werd mij na dik 15 jaar verteld dat het oude lan netwerk niet meer ondersteunt werd, dan hoef je het natuurlijk niet persee te vervangen, maar een melkstal moet wel 2 keer per dag betrouwbaar zijn
Henry1 (@Henry1)
+1
Henry1 (@Henry1)
@mlkvhoudr ja hier ook het verhaal dat saturnus niet zou werken op windows 11, dus zouden hem dan moeten ombouwen naar apollo. Nu hadden we daar niet zoveel trek in, dus eigenlijk besloten om dit op een PC zonder internet te houden, maar dan zou het wel dubbel invoeren worden.

maar de computerboer is even een dag creatief bezig geweest. dat ging ook niet helemaal in één keer, maar uiteindelijk is het hem toch gelukt en draaien we nu met saturnus op windows 11.

Vind het dan wel kwalijke zaak dat ze op de social media hele mooie verhaaltjes typen van mensen die hun melkstal een "update naar apollo" gegeven hebben, terwijl je - als je hun advies volgt- geen keus hebt..
+4
Waar ik me dan altijd over verwonder dat de ene ondernemer nog niet een grotere melkstal dan de ander kan behappen
Als het over robots gaat hoe meer koeien per robot hoe hoger je in aanzien stijgt (voor je eigen gevoel dan )
En maar meer en harder lopen
Terwijl het werkvolk van een 40 urige werkweek naar 38 of 36 gaat
Of deeltijd en vrouw ook voor een relaxter leven
En de boeren willen harder groter sneller meer meer meer meer meer
@anonymous_292
Quote:
En de boeren willen harder groter sneller meer meer meer meer meer

Lijken wel Amerikanen
+2
@anonymous_292 mijn vrouw wil ook harder en groter
@mlkvhoudr En zoekt ze het nu bij een ander?
+5
@Vdejong vieze oude man we hadden het over bedrijfsuitbreiding
+1
@anonymous_292 Het moet altijd maar groter en dat is nog niet het moeilijkst. Maar als je ouder wordt komt de volgende vraag, hoe kom ik van die steenhoop weer af. Dat is een veel groter probleem. En wanneer is het genoeg, bij sommige nooit. Neem van mij aan als je ouder wordt ga je daar toch wat anders naar kijken.
@slagakker dan zien we dan wel als we oud zijn 🤣🤣🤣
+1
Quote Reactie van @slagakker:
als je ouder wordt ga je daar toch wat anders naar kijken.

Sta daar precies hetzelfde in
+1
Henry1 (@Henry1)
@anonymous_292 neem ook even hun salaris.
En het kan ook gewoon niet vergelijken . Je moet je vergelijken met anderen die een eigen bedrijf hebben. En dan natuurlijk met levend vee.
Een vrachtwagenchauffeur die voor zichzelf rijd wil ook gewoon kilometers maken. En een schipper ook maximaal de boot vol.
Frans1 (@Frans1)
@Henry1 idd, dat dus👍
HansBa (@HansBa)
Vandage radio 2 aan doen, denk je ook niet aan de tijd😎

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's koeien , melken , melkstal , melkput , melkveebedrijf , gea en werk geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
112
DEELNEMERS
28
WEERGAVES
6.972