Box bedekking jongvee

Wat hebben jullie als box bedekking voor jongvee ? 

We hebben nu beton met dikke laag gemalen stro elke week 1zak per 5 boxen maar we denken dat onze put er van verstopt raakt van al stro in de put ze lopen het snel uit bouwt snel op achter de boxen in de put 

Nu dachten we aan matras of rubber mat voor jongvee zo er minder zaagsel/stro nodig was  wat is er op de markt en wat kost het 

Deel dit topic

Reacties

Kwam dit tegen het Meadow Vista matrassen lijk mij wel wat maar prijs zal schrikken zijn ?

spinder.nl/spinder/kennisbox/…
@bio boer 2e punt is het is huur stal hoe zou je daar mee om gaan ?
cjw73 (@cjw73)
@bio boer dan gaf ik er geen euro aan uit.
Framos (@Framos)
@cjw73 1 zak zaagsel per 5 boxen, wat kost een zak zaagsel tegenwoordig, 8 euro?? Dan verdien je de mat snel terug
+1
Erco (@Erco)
@bio boer misschien kan je er wat mee met de eigenaar. Je betaald al veel te veel per dag. Want eigen voer swinters toch en fosfaat? Dan moet de inrichting zeker goed zijn en kosten voor de eigenaar zijn
+1
@bio boer gescheiden mest erin werkt super
Framos (@Framos)
@Klussera en die gescheiden mest wil jij dan waarschijnlijk wel aanleveren voor een schappelijk prijsje, toch? 😁
@Klussera ook aan gedacht maar wel bewerkelijk voor hem om het er in te kruien gemalen stro is lekker licht
Framos (@Framos)
@bio boer is de verhuurder niet verantwoordelijk voor de stalinrichting? 50-50 mischien een idee?
+1
cjw73 (@cjw73)
Strooi bijna nooit bij de pinken.
+1
George (@George)
Quote Reactie van @cjw73:
Strooi bijna nooit bij de pinken.

Wij wel , altijd zaagsel.
+3
cjw73 (@cjw73)
@George schuif alleen de mest eruit. De helft draait zich om in de boxen, omdat ze te groot staan. En ja jij moet wel, anders krijg je ruzie met die boer in meeuwen.
George (@George)
Quote Reactie van @cjw73:
helft draait zich om in de boxen, omdat ze te groot staan. En ja jij moet wel, anders krijg je ruzie met die boer in meeuwen.

Dat doen er hier ook. Maar ruzie krijg ik niet zo snel.
+3
@George Later als koe proberen ze het ook omdraaien in de box!!
Heb eens gehad koe liep altijd achter uit in de box !!

Te nauw of te ruim beide keren hopeloos
+4
Quote Reactie van @cjw73:
, anders krijg je ruzie met die boer in meeuwen

george en heidi zijn super opfokkers , heb nog nooit ergens commentaar over gehad , zelfs toen hun het brabants dagblad haalden met ons vee , hadden ze het in no time opgelost
+2
pieta (@pieta)
@de hoef Steek dat compliment maar in je binnenzak @George 😁
+2
cjw73 (@cjw73)
@de hoef jullie weten wie het zegt. Mij niet al te serieus nemen.😉😉
+2
@cjw73 dat klopt maar een pluim was op zijn plaats
+3
Erco (@Erco)
@George hier ook. Elke ochtend. Vind t ook n mooi gezicht. 😄
@cjw73 liggen die op matras rubbermat of op beton ?
@bio boer Hier van een maand 3 tot een maand of 10 zo'n meadow matras van Spinder ligt er een jaar of 10 in ( leren heel snel in de boxen liggen) en bij de oudere al een jaar 5-6 langer een noppen mat spinder.nl/producten/rusten/…
Kun je alle bij in verschillende breedtes en lengtes krijgen.
Doen er nu nog altijd wat gemalen vlas op.
+2
cjw73 (@cjw73)
@bio boer op de beton
@T60402 (@t60402)
Ik strooi ook niks bij pinken. Van de week de mixer in de put omdat paar plaatsen mest boven roosters zat. Duwen kwamen gelijk roosters omhoog. en trekken had ik binnen kortste keren lucht. Dus of nu het strooisel de oorzaak is. 😂
kaas (@kaas)
@t60402 roosters omhoog? Dan liggen die ook niet vast
Quote Reactie van @kaas:
roosters omhoog? Dan liggen die ook niet vast

Nou dat was wel zo,n knal die zatten echt wel goed vast !! 😬
+1
@T60402 (@t60402)
@kaas Moeten ze vast liggen dan? Liggen gewoon los op muur. maar kwikkeren niet
+1
@t60402 ze horen toch vast te liggen in het cement. Hier nog nooit gehad
@T60402 (@t60402)
@Fries boertje van wie horen ze vast te liggen? heb liever dat roosters omhoog komen dan er een muur plat gaat.
+1
@t60402 hebben hier rubber mat strooi 1 keer per week , behalve laatst met de sneeuw moest het effe flink meer
+1
@t60402 was eerste keer mixen na september?
+1
Elvis (@Elvis )
Mayo matrassen simpel en zo weer uit je huurstal
Zwevende of R box?
@JappieJo zwevende boxen
+1
@bio boer zou gewoon marktplaats in de gaten houden rubber op rol niet duur wel redelijk goed

(klik om te vergroten)

@JappieJo kan idd ook
kaas (@kaas)
Noppenmatras.
hoest (@hoest)
Ik heb hier oude mijnbouw band erin liggen. Strooi er om de 1 a 2 dagen gehamerd stro op. Mocht je het willen proberen dan heb ik nog wel een rol liggen van 1m breed. Hoe lang weet ik niet dan zou ik morgen moeten kijken. Mag je zo wel ophalen ik doe er toch niks mee
@hoest word dat niet glad ? Hier ook wel mijnband gehad als loop rubber werd spekglad
@bio boer Als het maar droog blijft !!
+1
hoest (@hoest)
@bio boer als het droog blijft wordt het niet glad, op looppaden zou ik het idd niet gebruiken
grös (@grös)
@bio boer
Ze moeten ook liggen in de boxen, ik strooi bij de jongste daags een beetje lavameel er over. Eerder dat mest aankoekt dan dat er gladde mat is.
Ik heb dit er in gelegd, jaar of 10 terug. Kost wat maar vind het top en doe er verder niks aan.

(klik om te vergroten)

@spotmelker zo iets zal het wel worden
@bio boer daar ga je geen spijt van krijgen. Mest blijft er niet vast koeken, door de vering van de mat knapt het er zo vanaf. Ik ga komend jaar ook de helft van de boxen bij de koeien ermee doen.
+4
Nooit gesnapt dat boeren jongvee niet strooien. Je wil het vee er toch wat netjes bij hebben lopen
@T60402 (@t60402)
@biopleats Ik ook niet waarom ze een grote dikke nieuwe stal bouwen en dan maar half vol met koeien zetten.
Net hoe lang je nog van plan bent te huren. Een eigen stal deed ik dan een matras in. Heb een 6jr terug oude vredesteinmatten vervangen door noppenmat, maar valt me toch niet helemaal mee.
Erco (@Erco)
@cs-agrar als je huurt heb je toch wat te zeggen als inrichting stuk is of iets niet bevalt 😉 of je betaald het zelf en betaald minder huur. In ene stal hebben we dikke noppenmat gelegd en in andere ligt matras bevalt prima beide en eigenlijk nooit een damslaper van strohokken naar ligboxen met 5 a 6 mnd. Groep van 5-8 mnd eerste groepshok op roosters krijgt vlak na.verhuizing groep 2x per dag gemalen stro erop. Daarna 1x per dag. Moeten nog wel wennnen aan verhoging ligboxen en keren dan nog wel eens in de box. Andere groepen krijgen alleen sochtends n ingestrooide ligplek. Kost nog geen 20 min op 190 ligboxen als stro voorin de box ligt
+1
@Erco weet niet wat bioboer zijn plannen zijn met verhuurder stal ?
Daar nog grond van kopen of meer ,dan niet teveel over inrichting piepen en er zelf een marktplaats mat in rollen.
+1
Erco (@Erco)
@Kalfje24 dan moet je m te vriend houden ja.😁 Anders zou ik t wel weten...
@Erco het zat er ook nooit in gaan meer koe comfort eisen moeten zij weer meer huur zou wel de logica zijn verder houd hij stal gewoon in goede staat

Maar zo stellig als jou sta ik er niet
Het is net overgenomen van de ouders zo vet pot is nou ook weer niet 70 stuks jongvee op fokken

Als ik stal bouw voor 70 stuks jongvee zal ook wel 8 ton kosten
+1
@bio boer reken maar uit wat je dan kwijt bent, das ook de reden dat ik er niet aan begin, hou ik liever de boel bij voor mezelf en gooi er wat blauwe in
+1
cjw73 (@cjw73)
@bio boer 8 ton kosten???? Wil je er gouden box afscheidingen in hebben ofzo.
@cjw73 vergis je niet in wat bouwen kosten tegenwoordig
cjw73 (@cjw73)
@bio boer nou hoorde kortgeleden nog wat uitbreiden met 100 boxen kostte en dat was geen 10 k per box en een jongvee stal kan nog simpeler dus zeker niet duurder. Het is veelal prefab en dan is het zodra de onderbouw klaar, de bovenbouw is zo klaar.
+2
@cjw73 anderen kunnen altijd goedkoper dan ik offertes vraag bij aannemers 🤷‍♂️
@bio boer jij hebt ook hogere eisen ?
@kleine boer weet ik niet als ik jongvee stal zou bouwen zou het 2 + 2 deel stro stal misschien wel met zolder er boven geheel onder kelderd ge metselde gevels gegalvaniseerde spanten

Nieuw inrichting voor grootvee pas bij ruim jaar in boxen en ik doe zelf niks aan de bouw
+1
cjw73 (@cjw73)
@bio boer waarom gemetselde gevels, betonwanden met steenmotief is de helft goedkoper.
@cjw73 dat is voor mij zelfde maar geen damwand hok
@T60402 (@t60402)
@bio boer Als je tot bovenaan de topgevels steen wilt kun je niet anders dan metselen. kant en klaar panelen houdt het bij 3 meter wel zon beetje op.
@t60402 3.80 hier de hoogste en of je er 2 van bv 2.5 meter kan stapelen weet ik niet
@T60402 (@t60402)
Quote Reactie van @kleine boer:
f je er 2 van bv 2.5 meter kan stapelen weet ik nie

ja dat kan weet een aardappel schuur te staan waar er twee op elkaar staan. Maar als het dan in steenmotief moet raad ik het je af. Het is geen porum om te zien. Halverwege horizontale naden. En veel kleurverschil tussen de verschillende elemeneten.
@t60402 is bij een koeienstal toch alleen nodig dan op de kopsekant zij kant toch open. 3.80 hiier op de kop en tot deur gat van 4.5 meter gemaakt met damwand in de punt. bio boer wilde geen damwand begreep ik... vind dat juist mooi in de topgevel Tot in hoogte alleen metselwerk vind ik juist niet mooi
@t60402 de onderste helft is goed genoeg voor mij
@t60402 worden plenty prefab woningen gebouwd met steenmotief tot de nok, dus dat is het probleem niet. Specifieke maatvoering zal het wel duur maken.
@bio boer goeie melkprijs bij bio zeker? 🤪
cjw73 (@cjw73)
@bio boer dat ben ik met je eens, heb zelf alleen damwand op topgevels verder niet.
+2
@bio boer is toch juist mooi de punt in damwand. Vind tot de nok toe gemetseld altijd zo ouderwets lijken.
@cjw73 zonder steenmotief nog goedkoper
cjw73 (@cjw73)
@JappieJo was ook mijn plan, alleen dat vond hus en hiem niet mooi. Dus moest met...🥵🥵
@bio boer bouw je toch nieuwe koeien stal jongvee in de oude koeienstal is maar voor paar mnd rest vant jaar buiten .....
@kleine boer klopt dat licht ook meer voor de hand we wijken gewoon even af 😅
cjw73 (@cjw73)
@bio boer moet je prijsopgave vragen bij een stallen bouwer en niet bij de plaatselijke timmerman, was 13 jaar geleden al zo. Bij mij had feenstra parrega, inmiddels al failliet ook prijsopgave gedaan toen, was ruim een keer zo duur als de 2 laagste. En dan ook nog roepen dat zij goedkoop konden omdat ze 2 kilometer verderop ook een stal moesten bouwen.
@cjw73 feenstra bouwde wel netjes en goed hier mijn kelder ook gebouwd vlak voor ze failliet gingen

Echte stallen bouwers zou ik hier niet meer kennen in noorden

Lambert Geerkens Heeft kippen stal gebouwd daar had niemand verstand van hier in noorden
cjw73 (@cjw73)
@bio boer hollema is een bekende speler op gebied van stallen.
@cjw73 en in 2013 stal voor mijn broer 120 koeien is nooit tot uitvoering gekomen bij zijn schoonouders moest 750k kosten toen bij feenstra
cjw73 (@cjw73)
@bio boer hier erin 2012 , stuk ernaast gebouwd en de bestaande stal ook 5 meter langer gemaakt met 50 ligplaatsen en kelders, de goedkoopste 2 zaten beide rond de 150 k, inclusief allemaal nieuwe boxen en voerhekken op die kant van de stal. Dan was er 1 die 180k vroeg en 1 die 220k moest en feenstra vroeg ruim 3 ton.
ntd79 (@ntd79)
@cjw73 2012, mag je nu keer twee doen. Onderkeldert zit je zo op 600 per meter. Ex grondwerk, vergunningen, inrichting, installatiewerk en straatwerk.
cjw73 (@cjw73)
@ntd79 i know. Maar dat van hem ging ook over 2012, maar onderaan staat nog een vrij recent voorbeeld van 100 boxen voor 3 ton.
ntd79 (@ntd79)
@cjw73 onderkeldert en incl alles?
cjw73 (@cjw73)
@ntd79 wel kelders, rest moet je friesboertje vragen.
+1
ntd79 (@ntd79)
@cjw73 ik heb al lang geaccepteerd dat er bij bouw en installatiebedrijven de ongeschreven regel bestaat dat alleen bij mij alles met minstens factor 1,5 moet.
+1
cjw73 (@cjw73)
@ntd79 bouw laat ik gewoon aannemen, dan weet ik wat me te wachten staat.
+1
@bio boer waarom in 2013 toen niet doorgepakt. Toen zat je niet met vergunningen en geld is het probleem niet bij jullie.
@Fries boertje was mijn broer bij zijn schoonvader financiering was probleem
Toen heeft mijn vader 3e locatie gekocht in 2014 waar mijn broer nu op zit
@T60402 (@t60402)
@bio boer vergunning aanvraag had je toch wel op orde kunnen hebben dat er in je huidige vol kon zette.
@t60402 nee vorige eigenaar van 70 heeft de vergunning keer verkleint van 100 baar 65 koeien meer haf hij toch niet meer
@T60402 (@t60402)
@bio boer toen jullie het hadden had je weer voor 100 aan kunnen vragen zeker 25 jaar terug
+3
@bio boer zo lelijk is damwand niet maar wel goedkoop 😉

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
@grondlozeboer dat schiet ook al op
+4
@bio boer als je de tijd dat jij op een dag prikt, rond belt na gebruikte stal en wat beton mensen kom je op een derde van jou getal
Erco (@Erco)
@de hoef ik moest meteen aan jullie denken. Met elkaar de schouders er onder. Mag je trots op zijn. Desnoods n ervaren zzper erbij en hoppa. Als je alles wilt laten doen en zelf toekijken betaal je je scheel.
Quote Reactie van @Erco:
ik moest meteen aan jullie denken.

dank voor het compliment, maar het was niet van weelde dat we zelf zijn gaan bouwen
+1
Erco (@Erco)
@de hoef maar jullie kennende hadden jullie het evengoed wel gedaan 😉🙃 hier ook heel wat dingetjes gedaan met advies zzp'r met verstand van beton. Opa van 77 erbij en.broertje die hielp met bekisting maken betonnen, matten vlechten, stekken boren etc. Ook brug oprit zelf verbreed/gebouwd met zzper. Scheelt zoveel. Maar ook matrasssn/matten plaatsen, voerhekken, ligboxen, tussenhekken, waterbakken, waterleiding etc plaatsen verdien je zo 65 euro per uur omdat je anders n ander betaald. En tuurlijk hadden wij ook wel de tijd, dat scheelt ondanks dat hier toen gerust t geld er was om het te laten doen.
@bio boer Denk dat nu nog een vergunning zien te krijgen het grootste feestje gaat worden.
@Cowboy3 die krijg je niet maar die tijd komt vast wel weer dat er wat mogelijk is
@Cowboy3 ik denk dat het meevalt er bouwd er hier 1 voor 300 extra gaat na 600 en nog 1 voor 250 extra , en er is er net 1 gebouwd voor 1000, en gister sprak ik er nog 1 gaat ook 40 bij 20 aan zetten
1gelderland rest brabant
Noknok (@Noknok)
@bio boer tydje terug vertelde je als ik het goed gelezen heb, waar je robot staat andere kant voerpad staat leeg, waarom daar niet een gedeelte van je jongvee erin ? Voer heb je genoeg , mest teveel biologische kost weinig afzetten .

Of anders melkkoeien erin en 1 robot erbij en bij pa minder koeien.
@Noknok mag niet vergunning niet toe rijdend en is vlakke vloer heb nu trouwens wel even wat jongvee lopen om ik vol zat er kunnen 60 groot vee boxen

Heb nu 65 koeien en 40 stuks jongvee op de vergunning
Noknok (@Noknok)
@bio boer dan boxen eruit, tussen 2 boxdekken opstorten gelijke vloer is , en voor langs gewoon betonvloer houden , kun je strohokken maken wat hekken overdwars voor groepen . Zelfde tour wat ze in canada doen iedergeval die 40 stuks jongvee erin voor vergunning. Makkelijk in te strooien en uitmesten . Kost weinig en dan zie je maar weer.
+1
@Noknok jongvee loopt er wel
Quote Reactie van @bio boer:
65 koeien en 40 stuks jongvee

waarom ben je dan extra ruimte nodig, is toch mooi in verhouding
+1
Erco (@Erco)
@bio boer 8 ton jahoor. 11500 voor n jongveeplek. Dat kan veel goedkoper. Dat hun t net hebben overgenomen zegt toch niet dat jij daar last van moet hebben
+2
@Erco Wordt er eentje met een marmeren voerpad en ledverlichting in de boxdekken denk.
Hier kunde voor heel weinig mooie stallen van een jaartje of 12 oud afbreken, op de put na dan.
+1
@bio boer heb 2 jaar terug jongvee stal gebouwd voor 100 stuks jongvee. Zonder strohokken. Koste 3 ton.
@Grünlandkuh ja 2 meter diep
@Fries boertje wat kosten dat per vierkante meter?
@richard-de-wolff ongeveer 350 euro per m2 was 17,5 meter bij 50mtr.
+1
@Fries boertje simpel gebouwd. Golfplaten, prefab elementen met steen motief. En windbreekgaas met gordijn aan de zijkanten.
@Fries boertje toch een mooi hok voor een nette prijs zo. Meer heb je ook niet nodig lijkt mij
@Grünlandkuh klopt gewoon een nette stal zonder al teveel luxe. En wel mooi praktische ingericht. Had eerst het jongvee op een voormalig melkveebedrijf. Maar had ik veel teveel onderhoud aan. En was een oude stal. Dus dat heb ik toen verkocht en thuis nieuw gebouwd. Veel minder werk van
@Fries boertje open fond of zo dat wil ik niet ? Lieft voergang in de midden
@bio boer nee daar niet. Voergang wel aan de zijkant.
HansBa (@HansBa)
@Fries boertje het is in 2 jaar tijd ook behoorlijk duurder geworden. Heb ook offerte liggen voor loods/jongvee/mestopslag, komt op 500/m2 excl grondwerk en stalinrichting.
@HansBa volgens mij valt dat best mee hoeveel het nog is gestegen. Dit was ook in die dure tijd net na corona.
HansBa (@HansBa)
@Fries boertje beton,staal en loon kosten .
Moet nu voor 1 maart beslissen anders wordt beton weer duurder. Gaat maar door.
Erco (@Erco)
@Fries boertje daar zat ik ook meer aan te denken idd. 3 ton kan je toch nog wel n stal bouwen voor 70 stuks jv.
@Erco 2 mestplaten kosten al 140 k op offerte ga nu doen op uurtje factuurtje was mij te duur aanemen
@bio boer wat voor afmetingen? En dat is inclusief grondwerk?
@stefan56breizh 2 keer een 8 x 13 mestplaat voor kippenmest en voor vastemest koeien waar bij 8 meter tegen elkaar aan zat met nog 10 x 12 erf verharding er bij

Op slappe grond alles inclusief wanden gestort in het werk van 1,5 meter grondwerk en het slopen van de oude en afvoeren

Het plan nu wat aangepast en gaat op uurtje factuurtje ging mij veel te gek
+1
cjw73 (@cjw73)
[@bio boer sodeju dan verdient die aannemer goud met zijn 140 k je kan er hooguit voor 20 k beton kwijt.
Erco (@Erco)
@cjw73 weet zn funderingsplan niet maar met 20 cm beton kom je op nog geen 10.000. Muren 30 dik nog eens 4000. Ca 145-150 per m3. Slopen en uitgraven en afvoeren eigen kieper en trekker erbij. Hier zijn we bezig met een loods. Funderingsbalk storten en later de vloer. Als ik uitga van 20 cm beton komt het bij zijn maten met dubbele mat op 12-13000 aan betonijzer, bekisting en leggen en vlechten. Kan je zelf nog mee helpen. Muren hoeveel daar in gaat qua betonijzer weet ik niet en hoeveel die bekisting huren kost etc Betonpomp 4-500 euro per dag. Weet niet of hij vlinderen wilt. En het afwerken huur je Dagje 1 of 2 zzper voor storten enz erbij op urenbasis voor 500 per dag. Zelf even met trilnaald lopen en je verdient t zelfde. Ik zal nog heel wat vergeten zijn en misschien moet hij wel heien dan wordt het wel flink kostbaarder maar 140.000 is gewoon schandalig zo'n offerte😁
cjw73 (@cjw73)
@Erco heien hoeft daar niet volgens. Ben zelf ook uitgegaan van vloeren 20 cm en in de wanden zit meestal maar 1 beton net en ik heb zelf op 0.25 gezet , terwijl de meeste muren maar 0.20 zijn.
@Erco nu bedenk je al dat er eigen trekker en kieper en allemaal andere zaken ik die er zelf niks aan

Maar 2 langwerpige mestplaten konden stuk goedkoper dus muren storten zullen vooral duur zijn dan is er minder muur nodig die optie was meteen 50 k minder

Dus nu maar uurtje factuurtje dan weet ik dat ik alles werkelijk betaal
@cjw73 ik weet ook niet hoe hij daar op komt graaft wel alles af en vult weer op met gebroken puin dat lijk mij wel verstandig
cjw73 (@cjw73)
@bio boer is dat nodig bij jou? En gebroken puin kost vrijwel niks.
@cjw73 jaa anders gaat er water onder staan
+2
@bio boer
Quote:
gebroken puin

Zorg dat ze daar met een goede trilwals overheen gaan anders heb je er niks aan.
+1
@bio boer Bakker uit lemmer even vragen. Weet wel zeker dat die een heel stuk goedkoper kunnen. Ik en die kunnen ook snel.
ntd79 (@ntd79)
@Fries boertje dat zal zo zijn, maar waar zit dat dan in, dat moet dan toch puur in de arbeid zitten, werken die dan voor zoveel minder uurtarief?
@ntd79
meters maken is de kunst.
Als je een kraan huurt, loopt dat in de papieren, als die kraan of pomp voor 20 of 50meter muur laat komen maakt nog wel uit. Is het maar net hoeveel bekisting iemand heeft, moet je dan in 8 of 15x storten om uit te komen met je lengtes en hoeken.
Of er iemand voor 3 tientjes of 60euro ijzer vlecht en bekisting schoon maakt maakt ook nog wel uit, of dat je dat zelf doet.

ziet dat met de bovenbouw ook wel, kraan is het duurste, en 1 iemand te weinig is veel duurder dan een persoon "te veel" er bij. Als het niet loopt gebeurt er niets. Of je moet het met eigen materiaal in eigen uren gaan doen. Alles daar tussenin wordt gauw duur.
Sandwich was 10 jaar geleden een keer zo duur als golfplaten, nu 4x. Tikt allemaal zomaar door.
+1
@T60402 (@t60402)
@Noorderling Die stropdassen mannen op kantoor die moeten betaald worden dat maakt het duur. En zit de portefuin komende tijd vol tellen ze er vrolijk 25% bij. Als er iemand hapt is het kassa. Hebben ze weinig werk kan het al stuk goedkoper.
@t60402
daar heb je allemaal mee van doen.
Verbaast me wat voor een papierwinkel er bijgekomen is in een aantal jaren.
Een beetje beunhazen is er ook niet meer bij met wet kwaliteitsborg bouwen, heb je de gemeente op je dak.
Dat gaat ook nergens over wat die verzinnen, maar je mag de hele papierwinkel wel documenteren.
Erco (@Erco)
@t60402 idd. Wij hebben begin 2000 een stal laten bouwen 3+0 voor 93 ligboxen. Ruim 3 ton excl inrichting. Maar 1 aannemer vroeg gewoon meer dan 1/3 meer. Als je het te druk hebt moet je nee zeggen want zo verlies je je geloofwaardigheid
ntd79 (@ntd79)
@Noorderling ja oke, dat is natuurlijk wel een heel andere manier van bouwen. Dan is alles in fases, en laat je onderdelen apart aannemen? De aannemer waar ik meestal mee bouw, heeft zelf kisten en kranen met een betonploeg. Ijzervlechters komt er een busje met volk, die wss liever niet willen dat ik ze voor de voeten loop. Dat geld zeker ook voor een bekende dakdekker, daar zit een tempo op. Het enige wat ik doe is de bouw schoonhouden, en materiaal bij het werk zetten met de voorlader. Veel meer kan ik me ook niet permitteren qua tijd. Alleen gaat dan alles op uren? Want aannemen gaat toch lastig als je heel veel zelf meewerkt en regelt.
@ntd79
hebben de laatste keer gebouwd met een lokale aannemer, die deed wel bij meer boeren putten storten, verhuurde zijn bekisting of assisteerde als dat nodig was.
Daar zijn aardig wat dierplaatsen mee gerealiseerd rond 2005-2015.
Bovenbouw had de aannemer een aantal gespecialiseerde bedrijven op in laten schrijven, was ook allemaal wat te groot om zelf te gaan stunten en als zon kraan er een dag te lang staat heb je ook niets verdient.

Nu is die hele aardbevingschade afhandeling en versterking hier helemaal big business.
Iedereen schrijft maar en zijn urenvretende projecten, veelal binnen.
Met goed fatsoen is er geen lokale aannemer te vinden, rijden hier busjes uit heel noord nederland. Hele andere markt, toen in de crisis in 2012-2014 waren het enkel akkerbouwers en melkveehouders wie beton bestelden, je kon maar kiezen wanneer je wat wilde.

Stallenbouwers zijn er niet zoveel van over, die hebben het enkel maar druk met robotruimtes realiseren en wat verbouwingen die daar achter vandaan komen.
Gaat van 2-4 tot 12 robots.
@Fries boertje ik weet niet hoe het kan maar als je prijs vraagt valt bij hun altijd tegen vraag je op uurtje factuurtje valt mee
Maar ze reken wel alles door dan staat ook voorbereiding op kantoor staat dan op de factuur
Erco (@Erco)
@bio boer daarvan wegblijven. Goede betontimmerman op urenbasis. Wandbekisting kan je ook huren.
Geiten (@Geiten)
@Erco waarom wandbekisting? Wij doen hier veel met van die droogstapelblokken. Ff met een draadje erbij stenen stapelen en wanneer je klaar bent vol blubberen met beton. Denk dat het qua prijs een stuk gunstiger is?
Erco (@Erco)
@Geiten omdat hij het over storten had 😉
@Erco nee ik steun graag lokale aan nemers uit dorp veel beter voor lokale economie
@bio boer Als je je dat kunt permiteren, altijd doen
Erco (@Erco)
@Vdejong misschien krijg je ook nog n biertje van m met de kermis/het dorpsfeest. Dat moet er nog wel van af kunnen🥳
+1
cjw73 (@cjw73)
@Erco nou met 1 biertje is de aannemer wel heeeeeeel zuinig. Hij mag hem elke week wel uitnodigingen voor de vmborrel.
+3
Frans1 (@Frans1)
@Erco wat ben je toch negatief. Ik snap zijn werkwijze wel, bouwen is ook niet mijn ding. Heb ik geen tijd voor, wordt een never ending story, dus een no go. Ken je beperkingen als ondernemer.
Erfverharding hebben we hier al wel wat aan gedaan, dat wel in eigen beheer, maar dat neemt ook al veel tijd, terwijl het eigenlijk best meevalt.
Ik sta hier altijd versteld van wat boeren allemaal kunnen, vooral @Noorderling , complete trekkerrevisie, stal bouwen, en wat nog meer. Mij lukt dat niet, dus besteed ik dat uit
+1
@Frans1
ben niet alleen en als iedereen wat kan, kom je samen een heel eind.
Destijds hadden we een zelfstandig aannemer er bij met een zpp'er, en zelf met 2-4 man.
Hij deed het meetwerk en organiseren, dan blijft er nog genoeg "dom" werk over.
2000m2 dubbele bewapening vlechten, scheelt dat je dan ook eerst weer genezen bent van bouwen.

Ander zal zeggen dat we te weinig koeien melken dat we tijd hebben voor zulke ongein, dat zal dan maar zo zijn. Afwisseling is ook mooi.
@Noorderling dat is wel verschil ik ben wel altijd alleen hier op paar melkers en mijn vader die zijn eigen ding doet bij de kippen waar beriep kan doen als plat op de roosters licht of zo na dan
Quote Reactie van @bio boer:
ik steun graag lokale aan nemers uit dorp veel beter voor lokale economie

klopt maar die kan je er evengoed bij betrekken in Erik zn voorstel
Erco (@Erco)
@cs-agrar idd is een zzper in betonbouw uit de buurt dan geen lokale? 🤷‍♂️
BoerJ (@BoerJ)
Strooi heel iets vlas . Strooi ook mk. Vorig jaar kaf vv vulpen dat beviel me beter. Wel stoffig hier een boer kreeg er hardijzers van.
+1
Voor de prijs zal je bij de leverancier moeten zijn. Goed gemanagede matrassen zijn zeker even goed als (diep)strooisel. Meer over huisvesting van jongvee en afmetingen van de boxen bvb lees je hier: rundveeloket.be/vraag_antwoord/…

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's stro , jongvee , boxen , beton , rubber , put en dikke geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
154
DEELNEMERS
36
WEERGAVES
3.338