Illustratie van: John deere 6100rc)

Schaatsen 2e kerstdag 2025

Paar foto's van net achter mijn land 1,5 km van mijn huis, schaatsen op natuurijs dacht niemand de laatste jaren meer aan
Het is Natura 2000 gebied , en het stuk ervan dat net onder water word gezet voor vogels Traditioneel hier het eerste waar geschaatst kan worden
Niet stikstof gevoelig verklaard, boer en burger dus blij mee
Foto's zijn niet optimaal, maar om half 5 gaat de zon al onder, en ik was eigenlijk net te laat

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

+3
Hier nog geen schaaters gezien maar wel mensen op het ijs

(klik om te vergroten)

+2
@Grasbaal hier hebben de kinderen de schaatsen en de slee voor de kleinere ook gepakt.

Die zijn vanavond mooi rustig met een middag op de sloot
+2
Leuk onderwerp
+1
aldert (@aldert)
Als je dat afgelopen zomer gezegd had dan was je voor gek verklaard. Hier nog geen ijs te bekennen trouwens.
+1
arie.j (@arie.j)
Quote Reactie van @aldert:
Als je dat afgelopen zomer gezegd had dan was je voor gek verklaard. Hier nog geen ijs te bekennen trouwens

Echt hard vriezen doet het niet maar met een staalblauwe lucht stond die vanmorgen op -6
Dagen zijn heel erg kort nu en zon staat erg laag. Dus overdag geen dooi de laatste 2 dagen
Na morgen weer stijgen temperatuur is d verwachting
Overigens ben ik (en anderen) er om een andere reden wel blij mee
Wij kregen in onze waterrijke polder veel last van waternavel, een invasieplant , waarschijnlijk iemand die zijn aquarium in de sloot geleegd heeft.
Maar groeit enorm, bij eruit vissen breek het heel gemakkelijk en elk stukje en blaadje vormyt een nieuwe plant
Dus met malen ging het met de stroom mee, met de wind precies op lengte van een sloot is het zo van voor naar achter
Het kan niet tegen vorst, weg zal het nu wel niet zijn , maar wel op flinke achterstand
==Hier nog en foto van de schaatser op afstand, de gewone sloten waren ook sterk, maar alles wat iets wijder was hield de sterke wind open. Nu duidelijk minder wind

(klik om te vergroten)

+5
Quote Reactie van @aldert:
Als je dat afgelopen zomer gezegd had dan was je voor gek verklaard.

Zijn er die mij een paar dagen geleden nog voor gek verklaarden...😜
+7
@labella dat blijven we doen 😇
+3
Prachtige foto,s zo. Tis echt wel beetje winter zo.
+1
Elvis (@Elvis )
@Weidezicht kijk liever naar jutta
+2
Winterswijk vanavond ijs marathon.
+1
@Melkmeisje

Nee, zou best wel een keer willen maar zal dan wel weer eerst een tijdje moeten oefenen.
@Twentsch Land daar heb je nu alle gelegenheid voor!
+5
Bij Elburg moest ook worden geschaatst, ik hoop dat ze het droog hebben gehouden

(klik om te vergroten)

+1
@Weg (@@Weg)
@Melkmeisje gelukkig zijn ze aan de goede kant aan de flevo kant zit de vaargeul.
+6
casev2 (@casev2)
Ook hier op de 1e sloten gereden. Ik had het eerlijk gezegd niet verwacht, maar de droge koude wind laat blijkbaar het ijs wel razendsnel aangroeien.

Overigens de telefoon wel in een waterdicht zakje mee, en de straalkachel stond in de werkplaats klaar voor het geval dat.....🙈
@casev2 in 2 dagen schaatsen op een sloot is inderdaad bizar snel. Dat zal waarschijnlijk geen oost west sloot geweest zijn. Die zijn met de wind van gisteren niet dichtgevroren
casev2 (@casev2)
@arjank110 noord-zuid idd, zoals de meeste sloten in de polder liggen. De oost-west vaarten hebben veel windwakken idd. De snelheid van de ijsgroei was ditmaal erg opmerkelijk, zeker omdat het niet kouder dan -5 is geweest
+1
sorry (@sorry)
Quote Reactie van @casev2:
opmerkelijk

droge lucht
+2
Elvis (@Elvis )
@casev2 wat ik zag was nog mooi ijs ook
+2
Quote Reactie van @Elvis :
wat ik zag was nog mooi ijs ook

Bij Kalenberg vanmorgen ook fantastisch ijs, ik was niet de enige schaatser...😃
Hier in Noordholland in de Mijzenpolder waren ze ook aan het schaatsen op sloten.
Dit was onder stralende omstandigheden bij ons in het dorp:

@Grasbaal Houterrr blijft kwiek
Hier wordt geschaatst op geïnundeerd land.

(klik om te vergroten)

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's winter , water , ijs , natura 2000 , vogels , stikstof en schaatsen geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
25
DEELNEMERS
18
WEERGAVES
2.205