Roemenië: veel vraag naar zuivel en genoeg ruwvoer

Door de ruime beschikbaarheid van ruwvoer, relatief lage milieudruk en een sterke binnenlandse vraag die momenteel niet door lokale productie wordt gedekt, kan de Roemeense zuivelsector met optimisme vooruitkijken. Investeringen zijn echter noodzakelijk.

Deel dit topic

Reacties

Deze Friese boer is er heen vertrokken

facebook.com/share/17WWXWKpeD/…
@bio boer en als ik moet geloven hele beste grond daar
@bio boer Klopt en grote oppervlakten, maar als het een weekje of 4 een boven de 35 graden is moet er wel af en toe wat water vallen anders blijft er weinig van over.
@Cowboy3
op zwarte aarde, klei met 10% humus en irrigatie kan het wat hebben.
Zijn toch wel sovjet hoogstandjes te vinden, meesten zijn vervallen, maar op plekken kun je er praktisch gezien goed boeren. Echter heb je daar hele andere uitdagingen waar wij het bestaan uberhaubt niet van kennen.
aldert (@aldert)
@bio boer En de prijs per ha ?
@aldert € 7-9.000 per ha zware kleigrond(noordwesthoek tegen Hongarije aan). Droogte is idd wel een ding, kan uiteindelijk behoorlijk opbrengst kosten. Groep Friese investeerders verderop in Roemenië legt daarom (met flink subsidie) irrigatie aan.
aldert (@aldert)
@hypotheekboer Is toch 2x zoveel als hier.
+3
Naast veel behoefte aan zuivel , ook aan gps systemen. Het hele Oostblok rijdt op gestolen gpssen.
@Farmerbn en hoe zou het leven "naast" de boerderij zijn ?
Is dat haalbaar zonder bewaking
Kars (@Kars)
@Kalfje24 waar af en toe zzp werk ook roemeen. Laat wel is foto zien van thuis. Echt daar is het 100 haar terug in de tijd. Wat een bak armoede. Daar ging ik nog niet heen al wil je.
@Kars ik hoorde jaren geleden dat 100 jaar terug in de tijd en hypermodern in de zelfde straat te zien is .
Schijnt Gigantisch veel verschil.
+2
Quote Reactie van @Kalfje24:
Schijnt Gigantisch veel verschil.

Gigantisch veel is overdreven. Maar verschil is er wel. Gipsy's met paard en wagen, maar een X6 op de dam, om een voorbeeld te noemen
@Vdejong met een x6 zijn die dingen rap de grens over.
@Farmerbn Sneller dan met een Lada? Je hebt toch een maximum snelheid?
pieta (@pieta)
@Vdejong De maximumsnelheid van een X6 zal toch wel hoger zijn dan van een Lada (sportuitvoering, die met tennisbal op de trekhaak). 😁
+2
Kars (@Kars)
@Kalfje24 hij liet me is foto van een casino zien bij hem in de buurt denk ik.
Kon meteen door de puinbreker als het hier stond. Man man wanne rommel.
@Kars dan zal het casino wel wat verlies gedraaid hebben

Als die de winnaars op een gegeven moment af moeten rekening met dakpannen, openslaande ramen ,deuren ,wc potten e.d. dan is het snel rijp voor de sloop 🤣🤣
+2
@Kars dat je in landen waar het inkomen zo laag is uberhaupt nog casino's hebt
Japie1 (@japie1)
Ben pas nog in Roemenië geweest weinig regen en 2 a 3 maand wachten op geld.
Je moet goed zaken man zijn om daar bedrijf draaien te houden als je dat kunt kun je veel verdienen maar sociaal heb je niet veel
@japie1 zitten toch grote concerns als ,Danone en lactalis die betalen wel optijd voor de melk lijkt me....
Klimaat, grondslag en ruwvoerbeschikking is al decennia hetzelfde. Waarom wordt er dan niet méér gemolken?
@robbies gebrek aan mensen met Nederlandse ambities?
@robbies daar is waarschijnlijk te weinig stront 🤔
Het is wel Europa
En Europa kennen we allemaal heel goed met de Europese regeltjes.
Zal nu nog wel meevallen maar kan over een jaar of tien daar wel heel anders zijn

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's zuivel en ruwvoer geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
25
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
3.766
TREFWOORDEN