Stikstofclaim informatie over gevaar doelsturing

Onderwerp: Reactie Stikstofclaim op bericht creëren van onrust

In appgroepen gaat een bericht rond welke een reactie is op een artikel geschreven door Wouter de Heij. De Heij heeft de brief van Stichting Stikstofclaim en een post daarover door SSC-voorzitter Vogelaar als basis. Het bericht als reactie stelt dat wij, als Stikstofclaim, pertinent onjuiste stellingnames aangaan inzake het plan van IPO, VNG, VNO/NCW, LTO, Waterschappen en NAJK. Welke onjuiste stellingnames dat dan zouden zijn wordt niet beschreven. Blijkbaar durven de schrijvers van de reactie dat niet aan of, nog beroerder, ze kunnen het niet vanwege gebrek aan doordenken van het plan op effecten. LTO stelt dat vrijwel alle deskundigen, wetenschappers en het ministerie het eens zijn over een twee sporenbeleid dat bestaat uit het aanpassen van het wettelijk kader, KDW uit de wet en stoppen met Aerius en maatregelen daar waar nodig. Dat klopt en die stelling heeft Stichting Stikstofclaim ook. De wet deugt niet en behoeft aanpassing. Echter, waar LTO fout zit is dat een groot gedeelte van de wetenschappers en deskundigen zouden stellen dat er eerst stikstofreductie moet plaatsvinden voordat vergunningverlening weer mogelijk gaat worden. Dit laatste is pertinent onjuist. Ervaren stikstofjuristen en advocaten, en wij werken met een zestal van de meest ervaren stikstofadvocaten, onderschrijven dit niet. Voortoets en additionaliteit. Generieke stikstofreductie gaat niet leiden tot ruimte om vergunningverlening op gang te brengen. Volgens diverse uitspraken van de Raad van State en ook nog eens bevestigd door de uitspraak van 18 december 2024, moeten alle nieuwe vergunningaanvragen als geheel object een beoordeling krijgen middels de voortoets op additionaliteit. Zelfs alle vergunningen verleend tussen 1 januari 2020 en 1 januari 2025 moeten opnieuw de voortoets op additionaliteit doorlopen. Ook de 8 zogenaamd gelegaliseerde PAS melders. Als de vergunde of te vergunnen hoeveelheid stikstof nodig is om een overschrijding op de KDW ongedaan te maken dan komt dat eerst aan de beurt en wat dan over is kan mogelijk in een vergunning worden beschikt. In het rapport van Houthoff van februari 2025 wordt verwezen naar intern en extern salderen als mogelijkheden en dat de uitspraak van 18 december door de Raad van State (Rendac en Amercentrale) een reparatie behoeft. Hoe dit dan moet is door Houthoff uitgebreid beschreven, maar iedereen met een klein beetje juridische ervaring kan weten dat een dergelijk proces de eerstkomende paar jaar niet door de overheid wordt afgerond. Voor legalisatie van de PAS melders stond ook drie jaar en dit is inmiddels met drie jaar verlengd. Overigens, in het rapport Houthoff komt het woord veehouderij 1 x voor in een voetnoot verder niet. Het woord boerderij kom 4 keer voor in relatie tot opkoop voor woningbouw en het woord bouw/gebouwd een keer of zes in combinatie met woningbouw. In die zin leest het stuk van Houthoff als of het geschreven is voor Bouwend Nederland. Doelsturing In het rapport Houthoff komt het woord doelsturing niet voor. Terwijl doelsturing en het gaan verstrekken van een stikstofplafond per bedrijf of referentiehoeveelheid stikstof per ha of per dier of fosfaatrecht één van onze kritiekpunten is. Ook het PBL is kritisch op doelsturing. Hoe doelsturing in te vullen en hoe doelsturing juridisch geborgd meetbaar en handhaafbaar moet worden daarvoor heeft de minister 1 miljard euro op haar begroting gezet. Natuurlijk is het dan begrijpelijk dat zo ongeveer alle adviesclubs en aandeelhouders van adviesclubs en organisaties die adviesprojecten uit voeren razend enthousiast zijn over doelsturing. Immers ze kunnen uit de staatsruif voor doelsturing gaan eten en de komende jaren hun declarabele uren gaan vullen. Stikstofquotum In het rapport Houthoff wordt op de pagina’s 5 en 18 verwezen naar het instellen van een stikstofquotum. Bij het instellen van doelsturing krijgen alle bedrijven een referentiehoeveelheid of zoals vermeld in rapport Houthoff een stikstofquotum. - Krijgt zo een quotum of referentiehoeveelheid waarde? - Wordt het wel of niet verhandelbaar? Uit gesprekken met ambtenaren van LVVN is de denklijn aangegeven dat er wordt nagedacht over het koppelen van kg N per fosfaatrecht. De tot op heden falende stikstofjuristen van LVVN nemen daarmee bewust een afslag van het instellen van een vorm die het per direct of in de toekomst mogelijk maakt om zonder schadeloosstelling te korten op stikstofemissie. Handig voor de Staat, een regelrechte bedreiging voor veehouders. Uit het NVV-arrest weten we dat de Staat tot 10% zonder compensatie kan korten op door de Staat uitgegeven rechten. Een linkse coalitie zal daartoe niet schromen. Reductie maakt vergunningverlening mogelijk? Door de samenstellers van het Bouwstenen document (LTO, NAJK, provincies, gemeenten en waterschappen) wordt gesteld dat door 42% of 46% generieke reductie van dat quotum de vergunningverlening van het slot komt. Dit is pertinent onjuist, zoals blijkt uit uitspraken van de Raad van State van zowel november 2022, april 2023 en december 2024, waarin duidelijk werd vastgesteld dat vergunningverlening niet afhankelijk is van generieke stikstofreductie, maar van project-specifieke toetsing op basis van artikel 6 lid 3 van de Habitatrichtlijn. Het PBL rapporteerde in haar evaluatierapport stikstofbeleid 2024 bovendien dat generieke emissiereductie geen nieuwe ontwikkelruimte schept zolang KDW- overschrijdingen blijven bestaan. En zowel de commissie Hordijk (2020) als het adviescollege stikstofproblematiek (Remkes, 2021) concludeerden eveneens dat vergunningverlening alleen mogelijk is als per project aantoonbaar geen significante negatieve effecten optreden, ongeacht generieke reductiedoelen. Staf heeft ooit in beeld gebracht hoeveel emissiereductie er zal moeten plaatsvinden om de KDW- overschrijdingen ongedaan te maken. Zelfs bij verwijdering van alle vee wordt in de meeste N2000 gebieden de KDW nog overschreden. Zie kaart hieronder. De groene gebieden zullen bij het volledig verdwijnen van veehouderij de KDW niet meer overschrijden de overige wel. Milieu informatie Een stikstofreferentie of stikstofquotum is milieu informatie. Alle dierhouders in Nederland hebben afgelopen week een brief ontvangen van minister Wiersma dat hun dieraantallen geregistreerd staan en dat deze doormiddel van een WOO verzoek openbaar worden gemaakt per UBN. Dat wordt nog even zoeken voor de verzoekers om daar de adressen bij te vinden. Veehouders in Gelderland hebben tevens een brief ontvangen dat hun adresgegevens en postcode samen met hun vergunning openbaar worden gemaakt en dat wordt een feestje voor clubs als MOB. Het verstrekken van een stikstofreferentie of quotum, of dat nu per ha, per dier of per fosfaatrecht zal worden gedaan, het maakt niet uit het is milieu-informatie. Dat betekent dat het met een WOO-verzoek opvraagbaar is en dat zal worden gedaan. Net als vorige week gaat het ministerie dan weer brieven aan boeren versturen dat ze het heel erg jammer vinden maar dat ze de gegevens per adres, postcode en x- & y- coördinaat openbaar moet maken. Politici die gaan roepen dat het niet zou moeten kunnen en schandalig is en LTO en NAJK die luid protest aantekenen. Maar de minister en de politici en LTO en NAJK zijn dan alweer lang vergeten dat ze daar uitgebreid op zijn gewezen door Stichting Stikstofclaim en Agractie. De stikstofreferentie van ieder boerenbedrijf komt dus openbaar. Dat is één van de ingrediënten voor succesvolle handhavingsverzoeken door de MOB. Juridische gevolgen doelsturing De juridische gevolgen van doelsturing en het gaan verstrekken van referenties op basis waarvan een reductie van stikstof per bedrijf middels doelsturing zal moeten gaan plaatsvinden, zijn niet doordacht en niet scherp in beeld bij alle doelsturing aanhangers. Het afgeven van referentiehoeveelheden stikstof in wat voor vorm dan ook legt alle bedrijven die een dergelijke referentie, plafond of quotum krijgen op het hakblok bij MOB. Doelsturing gaat ook niet snel tot vergunningverlening leiden. Het is een nieuwe insteek, vraagt nieuwe wetten en al met al zitten alle sectoren nog vele jaren op slot. Bovendien kunnen we in dit geval leren van de fouten van andere landen. In Duitsland, Denemarken en Ierland hebben ze al ervaring met de risico’s van doelsturing en digitale emissieregistratie. In Duitsland leidde verplichte stikstofregistratie per perceel tot datalekken, modelinspecties en een uitspraak van het Bundesverfassungsgericht (BvR 2656/18, 2021) dat de overheid het evenredigheidsbeginsel schond, door onevenredige toezicht last bij boeren te leggen. In Ierland verplicht het Nitrates Action Programme boeren tot kwartaalrapportages met als gevolg openbaarmaking van bedrijfsgegevens onder EU-richtlijn 2003/4/EG en duizenden audits met intrekking van derogaties. Deze voorbeelden tonen hoe politieke doelsturing de juridische en administratieve druk verplaatst van overheid naar ondernemer, met verlies van rechtszekerheid en vertrouwen als gevolg De PAS is uitgelopen op een drama voor de PAS melders. De invoering van doelsturing wordt een drama voor alle veehouders. Zeg later nooit dat er niet is gewaarschuwd. Onrust Wellicht ten overvloede, het doel van deze reactie is natuurlijk niet het creëren van onrust, maar het voorkomen van (herhaaldelijke) beleidsfouten die de sector opnieuw jarenlang zullen achtervolgen, zoals we nu met de erfenis van de PAS zitten. Stichting Stikstofclaim informeert veehouders over de mogelijke gevolgen van niet goed doordachte plannen. Dat die informatie tot grote zorgen leidt is terecht. Iedereen die een beetje inzicht heeft in de gevolgen van het voorgestelde beleid weet dat het niet positief zal uitwerken voor de positie van boerenbedrijven en boerengezinnen. Houdbare oplossingen Wat zijn oplossingen die juridisch wel houdbaar zijn? Tweeledig: Op korte termijn; oplossingen binnen de huidige wet kunnen relatief snel, binnen een half jaar, worden gerealiseerd. - Invoering van een rekenkundige ondergrens van 1 mol of iets hoger. Dat gaat een behoorlijk aantal Pasmelders en anderen helpen. En bouwprojecten helpen. - Draaien aan de knop droge depositie in Aerius. - Meten, meten, meten van depositie in de natuur en niet het luchtconcentratie geneuzel. Door metingen kan er sterkere argumentatie worden aangedragen in rechtszaken. - Gebiedsgericht op basis van vrijwilligheid reduceren dichtbij stikstofgevoelige natuur. (plan Agractie) - Natuurherstelwerkzaamheden, schaapskuddes, steenmeel toepassen, plaggen en goed natuurbeheer. Natuurherstelwerkzaamheden volgens afrekenbare beheersplannen. Op de langere termijn; wetswijzigingen waarbij de KDW geen hoofdrol meer spelen en Aerius wordt vervangen door daadwerkelijk beoordeling op basis van instandhouding in combinatie met satelliet- waarnemingen Bovenstaande zijn elementen van een aanpak die binnen het huidige wettelijke kader snel tot resultaat kunnen leiden en perspectief zekerheid kunnen bieden aan duizenden boerenbedrijven en Nederland van het slot kunnen krijgen. Nogmaals, wij houden met argumenten staande dat het overgaan naar doelsturing een grotere dwaling is dan het ooit instellen van de PAS. Het spreekwoord van ezel en steen is hier dubbel van toepassing. Iedere politieke partij met doelsturing in het verkiezingsprogram legt boeren op het hakblok bij MOB en geeft het krimpmes in handen van ambtenaren en politici om zonder compensatie voor de boer te korten.

Jan Cees Vogelaar
Voorzitter Stichting Stikstofclaim

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

GJ Bosch
Jij schrijft heel stellig: Generieke stikstofreductie gaat niet leiden tot ruimte om vergunningverlening op gang te brengen. En daarbij verwijs jij onder meer naar de uitspraak van 18-12-2024.

Pels Rijcken, de landsadvocaat is het daar niet mee eens. In de bijlage bij “Startpakket Nederland van het slot. op pag. 11 en 12 schrijft zij volgende: (tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/…)

Uit de uitspraken van 18 december 2024 kan worden opgemaakt dat intern of extern
gesaldeerd mag worden, wanneer inzichtelijk wordt gemaakt dat het bevoegd gezag
invulling geeft aan zijn verplichting ingevolge artikel 6, lid 2, van de Habitatrichtlijn om
passende maatregelen te nemen om (dreigende) verslechtering te voorkomen.
Concreet overweegt de Afdeling in overweging 21.3:

“Het college dient inzichtelijk te maken met welke maatregelen uitvoering
wordt of zal worden gegeven aan de noodzakelijke daling van stikstofdepositie
binnen een afzienbare termijn. Als er een pakket van maatregelen of een
programma in uitvoering is dat gericht is op de daling van stikstofdepositie en
dat zo nodig vergezeld gaat van monitoring van de uitvoering en effecten en
dat voorziet in bijsturing of aanvulling indien nodig, dan kan het college daar
naar verwijzen.”


En:

Concluderend stellen wij vast dat, om perspectief op juridisch houdbare
natuurvergunningen
te realiseren, het volgende nodig is. Per Natura 2000-gebied
waarin sprake is van (dreigende) verslechtering van beschermde habitats, moet
worden vastgesteld of met de maatregelen uit het pakket uit spoor 2 de noodzakelijke
daling wordt gerealiseerd, en op een afdoende termijn, om verdere verslechtering te
voorkomen. Als dat het geval is, kan met de maatregelen worden onderbouwd dat aan
de additionaliteitstoets wordt voldaan.


Hoe lezen jouw advocaten overweging 21.3?
+8
@GJ Bosch zo? Jij was er vroeg bij vannacht om Vogelaar te bashen? Rooie natte droom gehad?
+2
Realisme
@Zuivelnlnieuwestijl tactiek van progressief links is niet om met goede argumenten te komen maar vooral twijfel te zaaien over de ander zijn argumenten.

Vind het altijd opvallend dat een grote organisatie als LTO graag constant verwijst naar RVS die uitspraken doet op basis van consensus van aannames. Als belangenbehartiger zouden feiten leidend horen te zijn
GJ Bosch
Jij schrijft: Ervaren stikstofjuristen en advocaten, en wij werken met een zestal van de meest ervaren stikstofadvocaten.

Kun je ook vertellen wie die zes advocaten/juristen zijn?
+1
GJ Bosch
Jij schrijft: Het PBL rapporteerde in haar evaluatierapport stikstofbeleid 2024 bovendien dat generieke emissiereductie geen nieuwe ontwikkelruimte schept zolang KDW- overschrijdingen blijven bestaan

Ik weet niet welk rapport jij bedoelt. Kun je ook een link plaatsen en vertellen op welke pagina staat dat volgens het PBL generieke emissiereductie geen nieuwe ontwikkelruimte schept zolang KDW- overschrijdingen blijven bestaan.
GJ Bosch
Jij schrijft: Wat zijn oplossingen die juridisch wel houdbaar zijn?
- Invoering van een rekenkundige ondergrens van 1 mol of iets hoger
- Draaien aan de knop droge depositie in Aerius.
- Meten, meten, meten van depositie in de natuur en niet het luchtconcentratie geneuzel.
- Gebiedsgericht op basis van vrijwilligheid reduceren dichtbij stikstofgevoelige natuur.
- Natuurherstelwerkzaamheden, schaapskuddes, steenmeel toepassen, plaggen


Kun je ook onderbouwen waarom deze oplossingen juridisch houdbaar zijn, bijvoorbeeld aan de hand van uitspraken van de Raad van State?
+1
JanCees
@GJ Bosch sorry leuk dat jij meningen van andere advocaten wil vergelijken maar dat laten wij liever in de rechtszaal plaatsvinden.
En als je met enige regelmaat onze nieuwsbrieven voor aangeslotenen leest kun je daarin de antwoorden lezen op de meeste van je vragen.
mlkvhoudr
@JanCees niet je sterkste reactie jan cees het geeft het punt van @GJ Bosch goed aan er is niet 1 juridische werkelijkheid nu, het kan ook zo zijn dat de andere partij ook deels gelijk hebben, neemt niet weg dat er altijd over meer sporen dan 1 gedacht moet worden, maar in feite is dit in de basis de zelfde juridische discussie als de rekenkundige ondergrens hoe pakt het juridisch uit
+3
JanCees
@mlkvhoudr Wij baseren ons op de meest recente juridische informatie.
Daarnaast proberen wij zo goed als mogelijk binnen bestaande wettelijke kaders juridische oplossingen te vinden.
Daarnaast nieuwe wetgeving te initiëren.
Echter we zijn onszelfbewust dat nieuwe wetgeving geen snelle trajecten kent.
Houthoff heeft het over herstellen van uitspraak Raad van State.
Om te beginnen wil de RvS daar niet snel aan,
En voordat je weer met een zaak bij de RvS bent dan je jaren verder,
GJ Bosch
@JanCees Ik heb jou gevraagd een paar zaken te onderbouwen. Ik heb de indruk dat je dat niet wilt doen. Zelfs niet mijn simpele vraag over de link van het PBL rapport waar jij naar verwijst. Jammer.

Toch wel bijzonder dat iemand die eindeloos WOO-verzoeken heeft gedaan zelf niet veel lijkt op te hebben met transparantie.
+1
jan-cees
@GJ Bosch Ik ben geen trekpop er is zoiets als google daar kun je het pbl rapport vinden daarnaast maak ik graag zelf een afweging waar ik mijn tijd aan spendeer.
Verder ben ik een privaat persoon en voorzitter van een Stichting en geen overheidsorgaan en val niet onder WOO. Onze advocaten kun je deels terugvinden op onze site deels ook niet want het zijn niet allemaal procesadvocaten die in de rechtszaal staan. Maar juristen die de procesadvocaten ondersteunen met stukken lezen en schrijven.
Zelf heb je ook een paar vragen van mij nog open staan.
GJ Bosch
Quote Reactie van @jan-cees:
Ik ben geen trekpop er is zoiets als google daar kun je het pbl rapport vinden daarnaast maak ik graag zelf een afweging waar ik mijn tijd aan spendeer.

Dan trek ik de conclusie dat je ook wat betreft het PBL rapport maar wat uit je nek lult
+2
hans-hans
@GJ Bosch misschien kunnen we (gezamelijk dus ook ik ) wel gewoon aardig tegen elkaar blijven
maar dat moet iedereen natuurlijk zelf weten , het is gewoon een tip van mij , verder niet in het bijzonder naar iemand toe
jan-cees
@GJ Bosch Die kwalificatie is aan uwens. Deze afbeelding staat in dat rapport wat een klind van 6 met beetje goede wil snel kan vinden.
De grafiek geeft aan dat ook bij forse reductie we in heel Nederland nog veel natuur boven de KDW hebben.
Eigenlijk hetzelfde als het Rivm plaatje in de bijgevoegde kaartje van NL als je naar boven scrolt.
Binnen huidige wettelijke stelsel kan vergunning verlening alleen als de KDW niet meer wordt overschreden.
Het NL kaartje als je naar boven scrolt geeft aan welke gebieden dat zijn als je alle veehouderij verwijdert.

Dit is de reden dat wij heel graag van de 25 km grens in Aerius afwillen want deze benadeelt de veehouderij (ammoniak komt niet zo ver) en bevoordeelt industrie met hoge schoorstenen want die emissie gaat tientallen km's ver.
Een Wob procedure op de communicatie over die 25 km loopt inmiddels drie jaar en we zijn al twee keer door de rechter in het gelijk gesteld.
TNO en de Staat gaan iedere keer in hoger beroep.
Afgelopen maart zijn ze weer in Hb gegaan verwachting is dat het in februari/maart 2026 op de rol bij de RvS komt.

Beantwoord je mijn vragen ook even . Gezien je analyse van diverse stukken is dat appeltje eitje voor je

(klik om te vergroten)

Ronald Beulink
@jan-cees “ TNO en de Staat gaan iedere keer in hoger beroep.”

Hoe vaak kan de Staat in een procedure in hoger beroep?
jan-cees
@Ronald Beulink Bij de WOO kan de overheid (TNO valt onder VWS) in de WOO procedure zelf keer of drie a vier tegenwerken. Dan ben je snel ruim een jaar verder.
Dan ga je naar de rechter. In eerste aanleg als ze het als niet spoedeisend zien ben je weer half jaar verder. Dan komt er een uitspraak dan is er 6 weken de tijd om in hoger beroep te gaan en aantekenen hoger beroep tot en met de zitting weer een jaar. De uitspraak in hoger beroep was in april kregen we weer gelijk op alle punten . TNO (de Staat) is nu weer in hoger beroep gegaan en dat wordt een zitting bij de Raad van State dat zal hopelijk in voorjaar 2026 gaan gebeuren.
Vier jaar na het WOO verzoek.
Ronald Beulink
@jan-cees “ TNO (de Staat) is nu weer in hoger beroep gegaan en dat wordt een zitting bij de Raad van State dat zal hopelijk in voorjaar 2026 gaan gebeuren.”

Bedoel je geen cassatie?
jan-cees
@Ronald Beulink ja dat noemen ze cassatie maar ik wil het graag eenvoudig houden
jan-cees
@Ronald Beulink ja dat noemen ze cassatie maar ik wil het graag eenvoudig houden
Ronald Beulink
@jan-cees “Beantwoord je mijn vragen ook even . Gezien je analyse van diverse stukken is dat appeltje eitje voor je”

Voor ons is dat een gemakkelijke vraag.
Wanneer Gert het goede antwoord niet weet hoop ik dat je duidelijkheid geeft
Hoe lang krijgt hij om te reageren?
jan-cees
@Ronald Beulink Wat is redelijk? Twee dagen?
Ronald Beulink
@jan-cees Dat vind ik een redelijke termijn.
GJ Bosch
Quote Reactie van @jan-cees:
Binnen huidige wettelijke stelsel kan vergunning verlening alleen als de KDW niet meer wordt overschreden.

Volgens Pels Rijcken, de landsadvocaat, is dit niet zo. Uit de uitspraak van 18-12-24 trekken zij de volgende conclusie:

Concluderend stellen wij vast dat, om perspectief op juridisch houdbare
natuurvergunningen te realiseren, het volgende nodig is. Per Natura 2000-gebied
waarin sprake is van (dreigende) verslechtering van beschermde habitats, moet
worden vastgesteld of met de maatregelen uit het pakket uit spoor 2 de noodzakelijke
daling wordt gerealiseerd, en op een afdoende termijn, om verdere verslechtering te
voorkomen. Als dat het geval is, kan met de maatregelen worden onderbouwd dat aan
de additionaliteitstoets wordt voldaan.

Het heeft voor de rest weinig zin om hierover door te gaan als je alleen maar meningen geeft, zonder onderbouwing
hans-hans
Quote Reactie van @GJ Bosch:
additionaliteitstoets

lieve Gert
van die conclusie /onderbouwing snapt er volgens mij geen 1 prikker wat van
een onderbouwing moet lijkt mij wel te snappen zijn , niet allerei woorden er in drukken zodat niemand het snapt wat zo n (rare analyse / onduidelijke analyse ) probeerd te doen

De “additionaliteitstoets” (ook wel toets op additionaliteit) is een begrip dat vooral wordt gebruikt in de context van subsidies, financiering, of klimaatprojecten.

Betekenis in het algemeen

De additionaliteitstoets beoordeelt of een activiteit, project of maatregel alleen tot stand komt dankzij een bepaalde steun of interventie — bijvoorbeeld een subsidie, lening of CO₂-compensatie — en niet ook zonder die steun zou zijn uitgevoerd.

Met andere woorden:

Is de steun “additioneel”?
Draagt ze echt iets extra’s bij dat anders niet was gebeurd?

Voorbeeld in de praktijk

Subsidies: Een bedrijf vraagt subsidie aan voor een innovatief project. De overheid voert een additionaliteitstoets uit om te bepalen of het project ook zonder subsidie zou worden uitgevoerd.

Als het antwoord “nee” is (het project zou zonder subsidie niet doorgaan), dan is het project additioneel en kan steun gerechtvaardigd zijn.

Als het antwoord “ja” is (het project zou sowieso doorgaan), dan is er geen additionaliteit — en dan is de subsidie niet nodig.

Klimaatcompensatie / CO₂-projecten: Bij bijvoorbeeld bosaanplantprojecten wordt getoetst of de CO₂-opslag echt extra is, dus niet iets wat toch al zou gebeuren. Alleen dan mag het meetellen als klimaatcompensatie.

Samenvatting
Term Betekenis
Additionaliteit De mate waarin een maatregel of project alleen plaatsvindt dankzij een bepaalde steun of interventie.
Additionaliteitstoets De beoordeling of een project additioneel is — dus of de steun echt leidt tot extra resultaten die anders niet zouden plaatsvinden.

Wil je dat ik uitleg hoe deze toets precies wordt uitgevoerd (bijv. welke criteria of bewijsstukken vaak worden gebruikt)?
hans-hans
@hans-hans ze kunnen beter wat simpeler praten

als je wat extra doet wat anders niet gebeurd , kunnen we heel makkelijk weer vergunningen geven
is misschien een beetje makkelijker uitleg van jou stukje als onderbouwing
hans-hans
Je moet haast een woordenboek erbij hebben om het te snappen
maar komt van latijn en frans
(voor diegene die het intresant vind )
het woord additioneel
jan-cees
@GJ Bosch Heb je bekeken welke maatregelen dat dan kunnen zijn? Plaggen, vernatten, steenmeel.
Extensivering of opkoop bedrijven in de nabijheid van de overschreden KDW natuur.
Heb je enig idee op wat voor termijn dat soort maatregelen zijn uitgevoerd?
En wat denk je dat de MOB dan geen procedures start bij de allereerste vergunning aangifte en de werking van de maatregel gaat aanvechten?
En denk je dat de rechter dan overtuigd gaat worden dat de genomen maatregelen onweerlegbaar de natuur voldoende hebben hersteld dat het voorzorgbeginsel niet hoeft worden toegepast?

Ik zou zeggen succes.
Als het zo makkelijk is als jij stelt waarom brengt Pels Rijcken dit dan niet zelf met succes in de procedures in Brabant en Gelderland?
+1
BertK
@GJ Bosch Als die Pels het zo goed weet, waarom lukt het dan niet om PAS-melders te legaliseren? Kan niet, wil niet?
GJ Bosch
Quote Reactie van @BertK:
Als die Pels het zo goed weet, waarom lukt het dan niet om PAS-melders te legaliseren? Kan niet, wil niet?

Als de weg van de rekenkundige ondergrens niet mogelijk is, dan is voor het legaliseren van PAS melders ook een geborgde stikstofreductie nodig. Zie brief, pag 4 onder "collectieve route

open.overheid.nl/documenten/…
Erco
@GJ Bosch kijk en door zulke reacties weet je gelijk waarom JC niet gelijk jouw vragen dus beantwoord. Zal ik m dan maar binnenkoppen? 🤦🏼‍♂️
jan-cees
@GJ Bosch Maar nu paar vraagjes die jij mag beantwoorden.
Komt er bij doelsturing een doel voor een bedrijf los of dat per ha of per fosfaatrecht of per koe of het bedrij?
Zo ja is dat doel dan milieu informatie?

Wat zijn volgens jou dan de juridische en economische gevolgen voor een veehouder van een dergelijk doel?
marcsterreborn
@jan-cees maar iedereen met een klein beetje juridische ervaring kan weten dat een dergelijk proces de eerstkomende paar jaar niet door de overheid wordt afgerond

Nogal makkelijke manier om mensen die iets genuanceerder dan jij in de wedstrijd zitten, af te serveren

PS sorry voor het geval dit als tegenspraak mocht klinken...
+2
JanCees
@marcsterreborn Een uitspraak van de Raad van State terugdraaien betekend dat je met nieuwe informatie een nieuwe gerechtelijke procedure moet opstarten .
Voordat je dan weer bij de RvS op tafel ligt ben je op zijn snelst drie jaar verder en voordat je dan een uitspraak hebt op zijn snelst een jaar.
Ik spreek uit ervaring ben momenteel bij twee RvS zaken betrokken . Beiden stikstofclaim zaken die ver voor mijn aantreden in oktober 2023 zijn begonnen 1 bij provincie Overijssel en de andere in Wob procedure tegen TNO

Heb jij recent andere ervaringen?
Of klets je vrijblijvend beetje uit je nek?
GJ Bosch
Quote Reactie van @jan-cees:
Komt er bij doelsturing een doel voor een bedrijf los of dat per ha of per fosfaatrecht of per koe of het bedrij?Zo ja is dat doel dan milieu informatie?

Geen idee. Ik heb geen glazen bol
GJ Bosch
Quote Reactie van @jan-cees:
Wat zijn volgens jou dan de juridische en economische gevolgen voor een veehouder van een dergelijk doel

Doelsturing gaat de melkveehouders heel veel geld kosten, elk jaar opnieuw. Voor de blijvers in de sector is het daarom beter dat er een behoorlijke krimp komt via opkoopregelingen.
jan-cees
@GJ Bosch Vertel wat gaat krimp oplossen in welk dossier?
Ronald Beulink
@GJ Bosch Voor jou en Jan Cees dezelfde vraag.
Is er een 0 situatie mbt depositie op natuurgebieden en wat betekent dat?
jan-cees
@Ronald Beulink Ronald dat weet je heel goed er is geen nulsituatie want er is sinds de industriele revolutie en de ontwikkeling van de veehouderij sinds 1600 een door de mensheid veroorzaakte stikstof emissie.
Mogelijk bedoel je een nul meting in het kader van de Staat van instandhouding van de natuur die is er over de meeste N2000 gebieden ook niet en dus is vooruitgang of achteruitgang moeilijk te beoordelen
+1
Ronald Beulink
@jan-cees We delen dezelfde mening:

“ die is er over de meeste N2000 gebieden ook niet en dus is vooruitgang of achteruitgang moeilijk te beoordelen”

Zo hopeloos is het dus.
GJ Bosch
Quote Reactie van @Ronald Beulink:
Is er een 0 situatie mbt depositie op natuurgebieden en wat betekent dat?

Het gaat om een geborgde daling van de stikstofemissie. Dat betekent dat de overheid zelf het jaar van de 0 situatie kan bepalen.
hans-hans
@GJ Bosch ik dacht dat 2019 het begin punt is en daar 42%of 46 % afgehaald werd , dus zo kom je volgens mij op het 0 punt , maar ik heb er geen verstand van
dus dat heeft volgens mij niks met een jaartal te maken
jan-cees
@hans-hans Autonome reductie is geen geborgde krimp dus die telt niet. Alleen ingezet beleid met als doel reductie telt en tot nu toe is alleen reductie van staarten wat gezien wordt als geborgde reductie
+1
HansBa
@GJ Bosch maar als de overheid totaal niet op orde heeft waar nog vee wordt of werd gehouden, waar wat vergunt is, waar geen vergunningen of vee meer zijn of waren zegt een bepaald jaar ook niets.
Als je niet exact weet wat er was kan je er ook niet een % van reduceren.
bio boer
De spreek vrijheide / vrije mening staat ook op pb zwaar onder druk ziek ik wel 🫣
+1
jan-cees
@bio boer Iedereen mag een mening hebben lijkt me. Mag ik dat ook?
+1
bio boer
@jan-cees ja iedereen wie de schoen past trekt hem aan
+1
Melkveehoudernh
Jan cees, zullen we het niet over klets uit je nek hebben. dit mag je denken, maar schrijf het niet op. t lucht wel op, maar voegt niet zoveel toe.
+1
jan-cees
@Melkveehoudernh Volgens mij mag ik mijn mening geven over de gemaakte opmerking omdat de maker dezes opmerking vaker mijn uitspraken in twijfel trekt zonder onderbouwing vandaar mijn opmerking .
+1
Melkveehoudernh
@jan-cees tuurlijk mag u dat, maar is t ook wijs. uw reactie op mij is heel netjes en toch sterk geformuleerd, dan is toch taal als uit je nek kletsen niet nodig?
JanCees
@Melkveehoudernh Er is een zekere historie die de opmerking spontaan doet veroorzaken
Vergelijk het met een klapperende deur
Die sluit je ook terwijl niet iedereen dat doet
Frans Z.
@JanCees Met stroop vang je meer vliegen dan met azijn. (MAS B 🤔)
jan-cees
@Frans Z. Vliegen voorkomen is beter dan vangen
+11
Melkveehoudernh
Als ik dit zo hoor is er voor een heel groot publiek helemaal geen motivatie om t stikstofprobleem op te lossen, t is namelijk een enorm verdienmodel. als t stikstofprobleem opgelost wordt kan half juridisch nederland metselaar worden en de raad van state opgeheven
overstekend wild
@Melkveehoudernh werkgelegenheidsproject zeker voor onze kennis economie. Maar bevordert ook handel als het de kant van doelsturing op gaat. Dan mag de praktijk ook mee vreten met schijn oplossingen voor een niet bestaand probleem
jan 10
DE politiek gaat dadelijk voor doelsturing als ik Bontenbal zo hoor praten,hij denkt het met innovatie op de bedrijven op te lossen.(of hij er verstand van heeft weet ik niet)
Melkveehoudernh
@jan 10 t probleem is alleen dat er tot nu toe niet zo heel veel innovaties zijn die stand houden bij de rechter, die eisen 110 procent borging van emissie. wat natuurlijk is de praktijk nogal weerbarstig is. plus dat er meestal heel veel mensen beter worden van dit soort innovaties, behalve de boer, die tilt zn kostprijs weer naar een hoger niveau. veel van dit soort innovaties zijn pas rendabel vanaf enkele honderden melkkoeien, is niet echt in t straatje van de visie van den haag
hans-hans
@Melkveehoudernh wie weet hoe die doelsturing eruit ziet ???????
het is een heel vaag verhaal , wat wel en niet mag , en hoe het vervolgens geborgd gaat worden
die lto mag gerust uit leggen hoe ze alles willen regelen ,helemaal prima
veehouderij word alleen de koe er uit gepikt ?
in het nieuws ook altijd de koe dit de koe dat
laat maar zien hoe ze het willen
koeien moeten dit doen .....................................
varkens moeten dit doen....................
kippen moeten dit doen ......................
industrie moet dit doen.............
verkeer moet dit doen ............
borging is voor veehouderij alleen vast niet mogelijk want vollenbroek gaat constant in bezwaar tegen de borging en tegen ...........
de Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties (Lbv) is een voorbeeld van hoe raar het in elkaar zit (vind ik) wie mochten mee doen ????????? alleen piek belasters in bepaalde regio s zoals brabant en Gelderland enz enz ( misschien 30% van nederland of zo ??? ik gok maar wat )
en wat is daar de reden voor ??????? omdat ....................

en zorgen dat de burger er geen idee meer hebben waar ze over hebben
het is heel bijzonder

zo denk ik erover ,
+4
overstekend wild
@hans-hans puur op basis van gevoel, het zal vast iets met mest te maken hebben. En er zal wel iets geprakt gekneed gepompt gemengd geschept en geschoven moeten worden. Lieft met veel sensortjes en klepjes.
Dan zullen er ook vast heel veel adviesbureautjes er veel papier voor moeten verplaatsen en liefst de ambtenarij en controle instanties ook nog even een flink plasje over doen.
jan-cees
@overstekend wild en zo is het
+1
jan-cees
@GJ Bosch Die brief is van november 2024 en is ingehaald door de Rendac uitspraak 18 december 2024 . Alles van voor die datum is grotendeels niet meer van toepassing

Bij de huidige uitspraak van 18 december 2024 is dan het gevolg dat bij legalisatie (nieuwe vergunning) eerst weer de additionaliteits toets moet worden doorlopen voor de gehele onderneming en als er dan stikstof nodig is voor de N gevoelige natuur dan komt dat eerst aan de beurt.
En geborgde reductieis ook in het geval van een PAS melder het korten op staarten en met een beetje pech terug naar de laatst afgeven Nbw vergunning te tijde van de aanwijzing van de N gevoelige habitat.
Dat kan 1994 zijn of 2004 of 2009 afhankelijk van het moment van aanwijzing.

Jij wenst je collega PAS melders dus krimp toe.
Das echt tof
GJ Bosch
@jan-cees Ik lees in jouw reactie weer allemaal meningen zonder onderbouwing, en onbegrijpelijke redeneringen. Ik kan er niets mee.
+1
jan-cees
@GJ Bosch Dat zegt dan veel over je mate van kennis en verdieping in het stikstofvraagstuk. Wel heel aardig om te zien dat als ik je hele concrete antwoorden geef je daar met algemeenheden omheen gaat draaien.
GJ Bosch
Quote Reactie van @jan-cees:
Wel heel aardig om te zien dat als ik je hele concrete antwoorden geef je daar met algemeenheden omheen gaat draaien.

Ik heb jou aan het begin drie vragen gesteld. Dit waren jouw “concrete antwoorden”:

sorry leuk dat jij meningen van andere advocaten wil vergelijken maar dat laten wij liever in de rechtszaal plaatsvinden.
En als je met enige regelmaat onze nieuwsbrieven voor aangeslotenen leest kun je daarin de antwoorden lezen op de meeste van je vragen.

En

Ik ben geen trekpop er is zoiets als google daar kun je het pbl rapport vinden daarnaast maak ik graag zelf een afweging waar ik mijn tijd aan spendeer.

Het is duidelijk dat jij tegen geborgde emissie en doelsturing bent om de vergunningverlening weer los te trekken. Maar heel veel mensen/instanties zijn er wel voor, zoals:
De Raad van State
Landsadvocaat Pels Rijcken
LTO/NAJK
Professor Backes
De huidige regering
Een meerderheid in de tweede kamer

Vraag jij jezelf dan niet af: heb ik het wel bij het rechte eind?
+1
Twentsch Land
@GJ Bosch

Die jij benoemt als zijn voor betekent niet dat ze gelijk hebben in hun bedachte oplossing.
hans-hans
@GJ Bosch welke garanties geven de bovengenoemde mensen?
en hun bepalen het doel en hun bepalen wat je mag gebruiken om het doel te bepalen
en alles is al helemaal niet helder (bij mij ) dus ik zie het als raar
verder kun je nog kijken waarom de pas is afgeschoten en waarom intern salderen is afgeschoten , en hoe die bovengenoemde mensen er toen instonden
en we geven als prikker alleen aan hoe wij het zelf zien , je hoeft niet iemand een schuldgevoel aan proberen te praten lijkt mij ,
als iemand gevaren ziet , en die daar voor niet waarschuwt ............ zo kun je het ook bekijken
we komen er met jou vast toch nooit uit (om op 1 lijn te komen en heeft het dan nog wel zin om elke keer dat te proberen met argumenten )
+3
jan-cees
@GJ Bosch Nee ik vraag me niet af of ik het bij het rechte eind heb. Het stikstofdossier ben ik inmiddels een kleine 14 jaar intensief mee bezig . Heel veel gelezen en onderzoeken en studies laten verrichten. Wel kom ik de conclusie dat de partijen die het stelden allemaal te weten jaarlijk een kleine stap mijn richting zetten.
En ik begrijp ook wel waarom ze niet in 1 keer een grote draai maken dat geeft te veel gezichtsverlies en mogelijk claims daar passen ze wel voor op.

Dat jij niet inhoudelijk op mij wil reageren begrijp ik ook wel en dat is je goed recht.
Verder ga ik er geen tijd meer aanbesteden
Fijne dag
Frans Z.
Wat een gezeik weer over en weer. Wordt er onderhand strontziek van die verdeeldheid. Hebben jullie nou niet door dat Den Haag de lachende derde is? Ga g@d bij elkaar zitten en kom met 1 geluid naar buiten.
+1
mlkvhoudr
@Frans Z. ook in den haag kibbellen ze door maar dit is wel een positieve inbreng van ja21


+1
Grasbaal
@mlkvhoudr
+4
mlkvhoudr
@Grasbaal en al weer t volgende nieuws

Versoepeling van de rekenregels voor stikstof fors afgezwakt - NRC share.google/PgJO1YUdOJJQVwv8H/

Er komt weer veel voorbij op het moment
+1
Ronald Beulink
@mlkvhoudr Het is precies dezelfde afwijking die JanCees Vogelaar noemt mbt Aerius: 100% afwijking.
✅✅✅✅ of ❌❌❌❌
+2
jan-cees
@Frans Z. Beste Frans, Er zijn de afgelopen 5 maanden diverse pogingen geweest om partijen met elkaar aan tafel te krijgen. Er was een informatieavond 26 mei in Apeldoorn waar Wouter de Heij een toelichting gaf op zijn twee stikstof rapporten. Ger Koopmans was gevraagd om die avond voor te zitten er waren 120 bestuurders van diverse agrarische organisaties. Ook circa 60 LTO bestuurders uit diverse regio's. Ger is vanaf februari diverse keren gevraagd en hij zou het in het bestuur bespreken ik wacht nog op antwoord.
Op verzoek van de aanwezigen op de maandagavond van 26 mei die breed te kennen gaven dat er over stikstof een gezamenlijk verhaal moest komen hebben we een bijeenkomst georganiseerd op maandagavond 16 juni ook weer in Apeldoorn Daar werden afspraken gemaakt over onderwerp stikstof om daar gezamenlijk in op te trekken. De vrijdag erop dus circa 80 uur later kwam LTO met het IPO,NAJK, VNG en Waterschappen plan.
Het lijkt me dat je dat 48 uur eerder had kunnen weten.
Daarna is in september nog een keer een initiatief geweest daar waren LTO en NAJK genodigden en waren John Spithoven en ikzelf bewust geen genodigden, maar daar kwamen LTO en NAJK niet opdagen.
Dus Frans maak ons dat verwijt niet.
Als je op inhoud mijlenver uit elkaar ligt en LTO, NAJK samen met BBB en aantal andere politieke partijen de dwaling hebben ingezet naar doelsturing zonder dat ze (juridische) gevolgen voor boeren in beeld te hebben en dus daarmee op termijn alle veehouders op het hakblok bij MOB leggen dan wordt het voor SSC en naar ik weet ook Agractie en FDF en naar ik begrijp ook de NMV erg lastig om met LTO en NAJK samen op te trekken.

Maar als jij een oplossing weet ik hoor hem graag en als ik denk dat het enig kans van slagen heeft doen we wederom een poging.
mlkvhoudr
@jan-cees nou dan is het in ieder geval geprobeerd dat kan dan niet meer gezegd worden dat je het niet geprobeerd hebt
Ronald Beulink
@jan-cees BBB LEVERT staat er op de spandoeken. Caroline was boos omdat ze het verwijt kreeg “niet te leveren .”
Dus in alle wijsheid besloten spandoeken te maken vanuit de gedachte dat ze goed bezig zijn. Ik ga daar binnen iets over zeggen. Het lijkt nergens op hoe de medewerkers van BBB mij benaderen. Dat wordt vervolgd.

De BBB LEVERT dus vooral SCHADE
Dat is mijn interpretatie van:
Als je op inhoud mijlenver uit elkaar ligt en LTO, NAJK samen met BBB en aantal andere politieke partijen de dwaling hebben ingezet naar doelsturing zonder dat ze (juridische) gevolgen voor boeren in beeld te hebben en dus daarmee op termijn alle veehouders op het hakblok bij MOB

Ik ga niet op het hakblok bij een ander
De eer gun ik ze niet.
Frans Z.
@jan-cees Jan Cees,wat je hierboven schetst lijkt meer op een kleuterklas als op mensen die wat willen oplossen. Het is net de 2e kamer,ego,s die elkaar niks gunnen. Mijn oplossing zal gaan worden als het zo doorgaat:donatie ssc stoppen,lidmaatschap zlto opzeggen. Vind het jammer voor de jeugd die door wil,zal mijn tijd wel duren.
+2
Ronald Beulink
@Frans Z. Jouw oplossing gaat alles oplossen?
JOUW oplossing mag je natuurlijk zelf kiezen maar noem het alsjeblieft geen oplossing
Het is eerder een probleem dan een oplossing
+2
overstekend wild
@Frans Z. Ik begrijp je frustratie niet om eerlijk te zijn. Scc wil de sector een verplicht juridisch moeras, contraproductiviteit en volgend debacle met tovervloeren en ongelukken met spui water oid besparen.
Lto met kleuterschool ajk als contragewicht om het nog wat te laten lijken en ze niet weer alleen durfde te staan, spreken de politiek gewenste taal wat weer heel duurzaam klinkt de hele periferie van mee vreet maar voor rekening en risico van de boer is.
Frans Z.
@overstekend wild De frustratie is dat ze tegen elkaar aan het vechten zijn.
Ronald Beulink
@Frans Z. En dan vlucht jij de bosjes in.
Levensgevaarlijk nu er wolven zijn.
overstekend wild
@Frans Z. Al voor 1 okt 2019 is al op allerlei manieren geprobeerd om lto onder controle te krijgen. Ik herinner nog goed hoe ze vooraf de actie 1 okt al veroordeelde. Pas op het laaste moment dat ze door kregen dat er helemaal niemand meer naar ze luisterde haalde ze bakzeil en sloten schijnheilig aan met een paar bussen. Agractie en fdf zijn niet voor niets opgericht.
Aalt dijkhuizen heeft het serieus geprobeerd met het landbouwcollectief.
Lto heeft gewoon een andere functie en belang. Net als natuur een verdienmodel is geworden. Dus die gedroomde eenheid, ik geloof er niet in
Ronald Beulink
@overstekend wild De belangenbehartiging is toch veel te versplinterend om maar iets voor elkaar te krijgen
Daarnaast heeft maar een klein deel van al die bestuurders genoeg kennis om verstandige beslissingen te nemen.
Frans Z.
@Ronald Beulink De belangenbehartiging is veel te versnippert om iets voor elkaar te krijgen zeg je. Wat is daar anders aan als wat ik zeg?
Ronald Beulink
@Frans Z. Daar ga ik niet op in
Ik wacht op het antwoord op de vraag die Jan Cees aan jou stelde.
Frans Z.
@Ronald Beulink Waarom ga je daar niet op in?
Ronald Beulink
@Frans Z. Omdat een of andere persoon “Z” niet mijn volgorde bepaalt en ik jouw reactie op Jan Cees nodig heb om een goede reactie op jouw vraag te kunnen geven
Geef maar een seintje wanneer je Jan Cees beantwoord hebt en doe mij maar die reactie
Dan hoef ik niet te zoeken. Ik heb meer te doen dan “Z” een plezier doen
jan-cees
@Frans Z. Dus de club die al continu knokt in rechtzalen en zorgt dat de feiten boven tafel komenen paar keer pogingen heeft gedaan alles in een hok te krijgen daarbij de donaties stoppen.
Wil je me de ratio daarvan uitleggen?
Ronald Beulink
@jan-cees Compliment voor de wijze waarop je op hem reageert.
Ik ga er een topic over schrijven
Frans Z.
@jan-cees JanCees,waarom waren jij en John bewust geen genodigde op die bijeenkomst?
Ronald Beulink
@Frans Z. Mag ik zeggen dat ik ook niet uitgenodigd was?
Frans Z.
@Ronald Beulink Jij bent dan ook geen bestuurder war.
Ronald Beulink
@Frans Z. Jawel.
Frans Z.
Ronald Beulink
@Frans Z. Ik vertel al zoveel en jij beantwoord geen vraag van Jan Cees
Kalfje24
@Frans Z. "Bestuurder" op momenten in een auto of ander iets met stuur
jan-cees
@Frans Z. Omdat onze aanwezigheid mogelijk een belemmering zou zijn voor NAJK en LTO om aan te schuiven. Overigens in goed overleg dus geen bezwaar daarover van onze kant.
Frans Z.
@jan-cees Waarom is dat dan? Als de voorzitter al niet kan komen dan weet ik t ook niet meer. Zijn jullie soms een soort rode zakdoek?
Ook zou ik graag van een andere partij willen horen,Gert evt.
+1
jan-cees
@Frans Z. Ik ga niet voor anderen spreken dus vraag het ze
Frans Z.
@jan-cees Jan Cees ,wat is dan volgens UW mening de reden dat lto en najk niet komen bij jullie aanwezigheid.
jan-cees
@Frans Z. Ik ga daarover niet speculeren .
Vraag het uw ZLTO bestuurders
Frans Z.
@jan-cees Glad ijs.
Frans Z.
@jan-cees Ik erger me eigen kapot aan al die clubjes die aan het knokken zijn voor het zelfde doel nl het beste voor de landbouw en blijkbaar niet door 1 deur kunnen.
Ronald Beulink
@Frans Z. Er zijn ook clubs die knokken voor een ander doel
Misschien vind je daar comfort?
+1
jan-cees
@Frans Z. Volgens mij moet je toch nog eens goed lezen wat ik heb geschreven over doelsturing. Doelsturing is hetgeen LTO, NAJK en de minister als inzet hebben en een aantal politieke partijen die dat niet goed hebben doordacht op de uiteindelijke (juridische)gevolgen voor boeren.
Als je het daar dan niet over eens bent dan knok je niet voor hetzelfde doel maar dan heb je een geheel andere insteek.
SSC en Agractie en FDF en NMV willen niet dat dat doelsturing leunend op onzekere en vage modellen wordt ingevoerd. Het is nog complexer en meer onzeker in vergunning verlening dan nu het geval en het geeft de politiek een nieuw instrument om een kleine 10% korting toe te passen op omvang veestapel zonder een nadeelcompensatie. Maar het hele grote gevaar van een door overheid per bedrijf, of ha of fosfaatrecht of een stikstofquotum als opgelegd doel dat is milieuinformatie. En milieuinformatie is via een WOO opvraagbaar.
Dus bij doelsturing levensgrote kans dat je weer een brief van LVVN gaat krijgen dat ze met grote spijt en ondanks "dapper"verzet deze gegevens alsnog aan de MOB gaan verstrekken.

En LTO en NAJK en al de andere doelsturingsdwaallichten zullen zeggen dat ze boos zijn en vol verontwaardiging zijn. Maar dat is dan voor de buhne.

Dat is een reden dat het goed is dat er niet 1 maar meerdere belangenbehartigers zijn die wellicht wat meer beginnen vanuit boerenbelang ipv belang van de eigen inkomsten voortvloeiende uit de 1 miljard ontwikkelingsbegroting voor doelsturing.

Daar mag jij je aan ergeren .
Je zou ook kunnen zeggen dat het goed is dat er lieden zijn die scherp kijken wat er boeren afkomt en wat daarvan de gevolgen zijn,
Blijkbaar wil dat niet landen vanwege de frustraties.
GJ Bosch
Quote Reactie van @jan-cees:
SSC en Agractie en FDF en NMV willen niet dat dat doelsturing leunend op onzekere en vage modellen wordt ingevoerd.

Welke modellen bedoel je dan?
KOC1981
@GJ Bosch ik veronderstel de kringloopwijzer. Omdat dit in alle Wur onderzoeken, boerenverstand,... andere overleg/publicaties als basis wordt gezien voor een afrekenbare stoffen balans
GJ Bosch
Quote Reactie van @jan-cees:
geeft de politiek een nieuw instrument om een kleine 10% korting toe te passen op omvang veestapel zonder een nadeelcompensatie.

Waar blijkt dat uit?
Frans Z.
@GJ Bosch Jan Cees,daar gaan we weer.
Snap je nou de frustratie niet?
Frans Z.
@GJ Bosch Van welke partij bent u? Lto?
Wat is uw kant van het verhaal?
Waarom kunnen jullie elkaar niet versterken iplv tegenwerken?
overstekend wild
@Frans Z. ltonoord.nl/projecten/

Dacht je soms dat lto al dit gezever enkelt van de contributie van het onbekende actieve ledenaantal en het bejaardentehuis betaald
Frans Z.
@overstekend wild Ik verdedig lto niet,ik wil weten waarom ,,men,, niet gezamenlijk kan optrekken op stikstof.
GJ Bosch
Quote Reactie van @Frans Z.:
Van welke partij bent u? Lto?

Ik ben nergens lid van
mlkvhoudr
@GJ Bosch boefje 🙂
GJ Bosch
Quote Reactie van @Frans Z.:
Wat is uw kant van het verhaal? Waarom kunnen jullie elkaar niet versterken iplv tegenwerken?

Vorige week bleek uit een bericht van Vogelaar dat er een groot verschil van mening was tussen LTO en SSC over het steunen van doelsturing. In dat bericht riep hij leden van LTO en NAJK op om hun lidmaatschap op te zeggen.

Ik heb mij daar toen in de achtergrond van doelsturing verdiept, en onder andere een aantal vragen aan Vogelaar gesteld. Daarop heb ik nietszeggende antwoorden gekregen. Mijn conclusie was toen dat Vogelaar onzin zit te verkopen: hij probeert de indruk te wekken dat hij heel veel verstand van zaken heeft, maar hij verkoopt klinkklare onzin.

Als iemand in de positie van Vogelaar onzin verkoopt, dan moet dat naar buiten worden gebracht.
+1
Ronald Beulink
@GJ BoschHeftig.
Ronald Beulink
@Ronald Beulink Een of andere Pipo geeft een plusje. Ken ik hem?
+3
jan-cees
@GJ Bosch Jij verkoopt onzin ik heb niemand opgeroepen lto of najk te verlaten.

verder heb ik uitgenreid toegelicht waarom doelsturing boeren op het hakblok ban MOB brengt.

Jij bent freerider
Als je meer onderbouwing wil dan sluit je aan bij SSC dan krijg je de nieuwsbrieven en ben je welkom op de bijeenkomsten komend voorjaar.
Ik ben je gemanipuleer gedraai en gelieg beetje zat.
+1
Ronald Beulink
@jan-cees Mooi uitgelegd
Een beetje zat👏
mlkvhoudr
@jan-cees de oproep was onrust binnen lto veroorzaken niet om op te zeggen dat heb je inderdaad niet gezegd, ik vond die oproep niet verstandig maar je mocht het uiteraard wel inzetten maar niet verstandig voor de verstandhouding, maar daar staat weer tegen over dat elke bestuurder open zou moeten staan voor tegen gas of dat nou lto nmv if ssc betreft, er zijn wel te veel mooi weer bestuurders op het moment
Ronald Beulink
@mlkvhoudr Laten we beginnen met de letterlijke tekst van Jan Cees erbij te pakken voordat je de aanval opent
+3
mlkvhoudr
@Ronald Beulink laten we beginnen dat jij nu conclusies trekt dat ik de aanval open 🙂
+1
Frans Z.
@mlkvhoudr Oei,nu ben jij aan de beurt.🤕
+1
jan-cees
@mlkvhoudr ik heb niet opgeroepen tot onrust maar informatie verstrekt zodat mensen weten waar ze aan toe zijn. Lees de tekst even goed aub
hans-hans
@jan-cees daar ben ik ook voor , gewoon uitleggen wat er volgens het plan gebeuren moet
(is toch heel normaal als je dat wil weten )
mlkvhoudr
@jan-cees ok prima oproep om informatie is het dan
GJ Bosch
Quote Reactie van @jan-cees:
Jij verkoopt onzin ik heb niemand opgeroepen lto of najk te verlaten.

In dit topic van vorige week (prikkebord.nl/topic/355583/) heb jij een reactie geplaatst waarin jij het volgende zegt:

Iedere veehouder die nog ooit iets wil zou dan ook er goed aan doen om expliciet kenbaar te maken aan LTO en NAJK dat ze een waardeloos plan hebben gemaakt en daarom de overstap maken naar Agractie en Stikstofclaim.

Als je een overstap maakt zeg je iets op en sluit je je aan bij iets anders. Dus hier roep jij op om het lidmaatschap van LTO en NAJK op te zeggen en over te stappen naar Agractie en SSC
Twentsch Land
@GJ Bosch

Dat kun je meer zien als een eventueel advies…

Dat is iets heel anders dan een oproep ….
+2
mlkvhoudr
@GJ Bosch mijn vader zei altjjd wil je ruzie met elkaar maken dan zoek je ekkaar op en dan praat je er over, dan ga je elkaar niet met epistels bestoken, nu is het geen enkel probleem dat het lekker schuurt tussen jullie maar wat is de les heren ? vraag ik ook aan @jan-cees, zonder een rol als mediator na te streven zou ik zeggen waardeer de goede punten van de ander ook een beetje, het gelijk van de 1 hoeft toch niet het ongelijk van de ander te betekenen.......

Ik zie niet in wat we opschieten met een wedstrijdje verplassen, een clash prima maar daarna de ander een beetje gelijk geven gaat ook niemand dood aan
+1
Frans Z.
@mlkvhoudr Nou dat zeg ik nu al de hele tijd,kom eruit samen. Een geluid naar buiten. Zit mekaar geen vliegen af te vangen.
+1
Ronald Beulink
@mlkvhoudr De eigenschap die jij nu laat zien verdient meer dan een compliment

Wij hebben allebei een hekel aan conflicten.
Ik overigens ook aan leugens.
Het kost negatieve energie.

Het leven is soms al ingewikkeld genoeg.
Ik heb net als jullie levenservaring.
Wanneer iemand ziek wordt kun je niet anders dan het beste er van maken.
Wanneer je leven eindigt?
Daar hebben de meeste mensen geen regie over.
Ik denk dat het goed is dat in het debat het grote aantal zelfdodingen in de landbouw op de agenda gezet is.
Ik maak weloverwogen de keuzes zoals ik denk dat ze het doel zo goed mogelijk dienen, heb geleerd dicht bij mezelf te blijven en de regie te houden, en sta altijd open voor andere ideeën.

Wanneer het nodig is doe ik alles wat van mij gevraagd wordt om mezelf en/of anderen te beschermen tegen onrecht. Je moet namelijk zelf het beste er van zien te maken. Soms lukt dat wel en soms niet.

Ik respecteer de Nederlandse wetgeving.

Ik heb een heel duidelijke prioritering sinds ik mijn koeien heb moeten verkopen.
Sindsdien is het allerbelangrijkste voor mij: het
voorkomen dat er nog meer kapot gemaakt wordt door de fouten die gemaakt zijn door onrechtmatige staatssteun te verstrekken door het gratis toekennen van fosfaatrechten aan vleesveehouders.
Ik heb grote behoefte aan een oplossing voor de zeer moeilijke en schrijnende situatie waarin mijn melkveehouderij verkeert.

Bij het overgrote deel van conflicten zijn er op zijn minst twee verliezers.
Ik heb gisteren ervaren hoeveel impact het kan hebben wanneer er sprake is van miscommunicatie.
Miscommunicatie krijg je sneller wanneer je elkaar niet recht in de ogen kijkt of wanneer je niet de juiste verduidelijking vraagt aan jouw gesprekspartner.

Ik heb gisteren afscheid moeten nemen van mijn zaakbegeleider in mijn provincie die mij toegewezen is door RVO. Er is sprake van escalatie vanwege een ernstige vertrouwensbreuk. Ik ga geen juridische procedure starten omdat mijn rugzak op het moment vol genoeg zit
Ik heb zo’n vertrouwensbreuk nog niet eerder meegemaakt en het was een zeer zorgelijke ervaring.
Ik wens hem sterkte toe de in komende periode en heb afscheid van hem laten nemen.
Ik werk het liefst samen met mensen die geen fouten maken. Wanneer dat wel gebeurt krijgt iedereen de kans om fouten te herstellen tijdens een gesprek en indien mogelijk sluiten we samen het gesprek op een positieve manier af.
Wanneer er tijdens zo’n gesprek geen verantwoordelijkheid genomen wordt dan geef ik aan dat er maar 1 kans is om met de billen bloot te gaan.

Ik zit in een afhankelijke positie en het ijs onder mijn voeten is soms gevaarlijk dun.
Wat er gisteren gebeurd is bewaar ik voor nu voor mezelf. Het dient mijn doel niet om op dit moment meer erover te vertellen en het past ook niet bij mij omdat ik zojuist geschreven heb dat ik een grote hekel heb aan conflicten en leugens.
Ik ga wel juridisch advies inwinnen.

Ik hecht enorm veel waarde aan fatsoen en elkaar met respect behandelen.
De samenleving bevindt zich op een hellend vlak en iedereen bepaalt zelf welke kant zijn of haar helling opgaat.

Aanstaande zaterdag komt er een artikel over mijn bedrijf. Ik heb mijn best gedaan om escalatie te voorkomen en vind het een goed geschreven stuk tekst.
Hopelijk zijn de foto’s net zo goed gelukt.
mlkvhoudr
@Ronald Beulink aanwelke krant heb je interview gegeven?
Ronald Beulink
@mlkvhoudr Ik vraag je geduld te hebben tot en met zaterdagochtend vroeg
Mijn emmer loopt niet over omdat ik er een gaatje in heb zitten
+1
mlkvhoudr
@Ronald Beulink helemaal prima
+2
matt
@GJ Bosch uiteindelijk heeft Jan cees ze wel beantwoord.
En daar had jij geen weerwoord meer op.
Ronald Beulink
@matt Dat klopt. Maar probeer hem positief te prikkelen en vervang het woord weerwoord door antwoord of reactie is mijn voorstel
+1
marcsterreborn
@matt op de keeper beschouwd, ontbreekt bij @jan-cees een deugdelijke onderbouwing van zijn stellingname dat doelsturing niet goed zou zijn....
jan-cees
@marcsterreborn wil je de tekst even lezen staat onderbouwing waarom doelsturing niet gewenst is. wellicht je even verdiepen in de materie Marc
+1
KOC1981
@GJ Bosch omdat dit in essentie is wat doelsturing inhoud. Je krijgt een startpunt. Op basis van uitspraken van de minister is dit x kg N op basis van je huidige fosfaatrechten. En dan krijg je een doel voor 2035. Met een aantal tussenstappen waarin x % van je kg N weggestreept worden. Je mag zelf kiezen hoe je dit oplost. Meer rechten kopen of minder dieren houden is de simpelste en vanaf dag 1 100%rechtszekerheid. De rest is op basis van of modellen of stal systemen, beide met een in Meer of mindere mate van onzekerheid. Die onzekerheid wordt door MOB weer uitgenut in de rechtbank. Waardoor uiteindelijk alleen de 1e optie, minder koeien houden of meer rechten kopen (waardoor er landelijk minder koeien komen), overblijft. = voor de overheid gratis krimp.
GJ Bosch
Quote Reactie van @KOC1981:
Op basis van uitspraken van de minister

Laat die uitspraken dan maar eens zien
KOC1981
@GJ Bosch

De minister vindt het belangrijk dat het nieuwe systeem fair is. 'We hebben lang nagedacht over een systeem waarbij bedrijven die al geïnnoveerd hebben, niet opnieuw moeten leveren', legt Wiersma uit. 'Ik ben op het idee gekomen om emissieruimte toe te kennen langs de lijnen van productierechtenstelsels. Op die manier komen koplopers op het gebied van emissiereductie niet twee keer op de koffie. Dat lijkt me de meest rechtvaardige manier van het uitwerken van dit beleid.

nieuweoogst.nl/nieuws/2025/…
cornelissen
@KOC1981 Met dergelijke uitspraken lijkt het mij tijd worden voor een andere minister..
Je hebt toch een vergunning op basis van een passende beoordeling voor een x aantal dieren met bijpassende stalsysteem. Het toekennen van emissie rechten op basis van dierrechten is absurd, los ervan dat je ze ook moet hebben.
Als men zoals hier iedere keer nieuwe natuur bijplust ( heb nog een procedure lopen hier tegen , maar ga die gezien de ervaringen uit brabant waarschijnlijk verliezen) dan koop je maar ammoniak op . Wordt dan wel dure natuur ,die is bijgeplust.,maar daar zal
dan wel over na zijn gedacht en anders schrap je het weer.
Het ophogen van de ondergrens voor vergunningverlening vindt ik weer wel een goed idee en had al lang gemoeten.
Realisme
@GJ Bosch geweldig dit. Jij verwacht van iedereen een onderbouwing van hun kritiek op doelsturing zo uitgebreid dat ze er een dagtaak aan hebben terwijl jou enigste argument is: LTO heeft een grote organisatie dus zal het wel goed bedacht zijn.
🤣🤣

Over die korting: de voorgaande minister liepen tegen het probleem aan dat ze niet konden korten zonder compensatie omdat dat al een keer gebeurt was bij invoering fosfaatrechten. Bleek uit WOO verkeer van communicatie tussen ambtenaren. Dan is het aannemelijk dat als de mogelijkheid ontstaan door N quotum per bedrijf of per ha dat ze gebruik maken van de ruimte die ontstaat om het nu wel te doen. Ik vraag me af of het domheid of dubbele agenda is dat je zogenaamd denk dat een overheid van tevoren gaat vertellen hoe ze instrumenten gaan gebruiken om hun eigen doelstellingen te verwezenlijken
Frans Z.
Jij past ook prima in het rijdje van ego,s wat zeeeeer overtuigd is van zn gelijk.
We heffen al die clubjes op,beginnen opnieuw en maken jou voorzitter. Zo beter?
Ronald Beulink
@Frans Z. Is jij een hij of een zij?
Jouw reactie is schijnbaar aan iemand gericht maar wat later op de avond lijk je minder scherp te zijn.

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's veehouderij , waterschappen , natuurbeheer , stikstofbeleid , dieraantallen , stikstofproblematiek , stikstofemissie , stichting stikstofclaim en extern salderen geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
141
DEELNEMERS
23
WEERGAVES
4.676