LTO: Feiten over het stikstofbeleid

We zien berichten rondgaan in app-groepen waarin onrust wordt gecreëerd over het breed gedragen stikstofplan van LTO en NAJK (opgesteld met alle provincies, gemeenten en waterschappen). Daarbij worden pertinent verkeerde stellingnames gedaan. In dit bericht zetten we nogmaals de feiten op een rij:

De enige route uit het stikstofslot is een tweesporen-aanpak: aanpassen van het wettelijk kader én gelijktijdig werken aan emissiereductie. Daarover zijn vrijwel alle deskundigen, hoogleraren, juristen en de minister van LVVN het inmiddels eens. Het is óók de uitkomst van een diepgaande analyse door een van de meest gerenommeerde advocatenkantoren van Nederland, in opdracht van LTO: lto.nl/wp-content/uploads/…

Partijen die beweren dat we van het stikstofslot kunnen komen, vergunningverlening weer op gang kunnen brengen en PAS-melders kunnen legaliseren zonder emissiereductie en gelijktijdige aanpassing van het juridisch kader, verkopen illusies. We zijn ervan overtuigd dat dat niet in het belang is van boeren en tuinders in Nederland.

Op basis van de conclusies van Houthoff advocaten hebben we het ‘bouwstenendocument emissiereductie landbouw’ opgesteld.

👉 Lees hier ons bouwstenendocument: lto.nl/wp-content/uploads/…
👉 Deze brief stuurde LTO-voorzitter Ger Koopmans bij openbaarmaking van het bouwstenendocument aan alle LTO-leden: lto.nl/wp-content/uploads/…
👉 Deze vlog van LTO-voorzitter Ger Koopmans vat de kern van het plan nog eens samenvat:
;
👉 Kijk hier het webinar terug waarin we dieper ingaan op de inhoud en achtergronden van het bouwstenendocument: lto.nl/ledenwebinar-stikstofplan-terugkijken/

Onze tweesporen-aanpak is (deels) overgenomen in verkiezingsprogramma’s van politieke partijen die de Nederlandse land- en tuinbouw goed gezind zijn. Partijen die beweren dat inzet op emissiereductie en aanpassing van het juridisch kader niet nodig is, krijgen geen voet aan de grond. De reden daarvoor is dat jarenlange pogingen laten zien dat er geen alternatief is. Het is veelzeggend dat ook de minister van LVVN ons plan grotendeels heeft omarmt. Wij blijven ons hard maken voor een uitweg uit het stikstofslot op zo’n manier dat boeren en tuinders zelf aan het stuur staan, toekomstperspectief en ontwikkelruimte krijgen, dat vergunningverlening weer los komt en PAS-melders gelegaliseerd kunnen worden.

Het is van belang om als agrarische sector gezamenlijk en eendrachtig te werken aan een realistische uitweg uit het stikstofslot met toekomstperspectief voor boeren en tuinders.

Deel dit topic

Reacties

+6
spotmelker
Dus als een advocatenkantoor, politieke partijen in verkiezingstijd en een slecht geïnformeerde minister er in meegaan is het een goed plan?
+3
rene-de-jong
@spotmelker Ze zijn heel stellig "De enige route uit het stikstofslot is een tweesporen-aanpak: aanpassen van het wettelijk kader én gelijktijdig werken aan emissiereductie."

Hoe was dat ook al weer bij invoering van de WSN en garanties voor de PAS melders 😀
matt
@rene-de-jong idd die WSN hadden ze voor moeten gaan liggen, maar die moest ingevoerd worden.
Om de pasmelders te redden.
De SP ging zijn eigen nog bemoeien, waardoor het helemaal hopeloos werd.
Als je nu terugkijkt zaten ze er toen, helemaal naast.
En nu weten ze weer stellig te zeggen hoe het moet,zullen ze deze keer dan
Wel gelijkhebben ?
cornelissen
Quote Reactie van @matt:
idd die WSN hadden ze voor moeten gaan liggen, maar die moest ingevoerd worden.Om de pasmelders te redden.

Je begrijpt natuurlijk wel,dat sommigen moeilijk zitten. Als voorbeeld J.Verstraten. en dat geeft hij ook zelf toe . Want zegt hij : ik heb geen enkele natuurvergunning en zijn uitbreidingen van 80 naar 170 koeien wilt hij natuurlijk ook graag gelegaliseerd hebben.
Zelf zegt hij in het FD van21-10-2022 : Sommige boeren vinden mij een nep-Pas melder, omdat hij hoopt zijn gerealiseerde uitbreidingen met terugwerkende kracht te legaliseren. Verstraten: Ik vind niet dat ik gesjoemeld heb. Zelf ben ik overtuigd van mijn eigen integriteit
Waarom hij dan spreekt op een online platform van een schuldgevoel. Uit solidariteit met andere boeren.
W. Meulenbroeks denkt er weer iets anders over : Je moet je niet met zaken van je buurman bemoeien.
mlkvhoudr
@spotmelker het is pas een goed plan als ik zeg dat het een goed plan is.....

Hopende hier wat onduidelijkheid voor u te hebben weggenomen groet ik u.

*disclaimer zie bijlage
+1
mlkvhoudr
@mlkvhoudr *ik sluit niet uit dat na een dag langs sloten hobbellen er enige meligheid in is geslopen hier

(klik om te vergroten)

+1
spotmelker
@mlkvhoudr
Quote:
is pas een goed plan als ik zeg dat het een goed plan is.....

Ik geef jou het woord als jij zegt wat ik horen wil 😉
+1
mlkvhoudr
@spotmelker does it help you to sleep well at night if i tell you what you wanna hear.....?

1 van mn favoriete liedjes
j h p
@mlkvhoudr Het ligt op het puntje van mijn typ-wijsvinger, welk liedje is het kun je een link erop zetten? 😬
+1
mlkvhoudr
+1
Kalfje24
@mlkvhoudr plaatjes aanvragen
bij de huis DJ 😉
jan-cees
@mlkvhoudr niet bepaald mijn genre.
Ik ben meer van Einaudi
-OiUgqb
+1
mlkvhoudr
@jan-cees mooi hoor de wat hogere noten gaan rechtstreeks de ziel in, zo mooi hoe piano muziek zo de emotie raakt
+1
jan-cees
@mlkvhoudr Prima Vera en Il Giorni zijn heel mooi
+1
Kalfje24
@mlkvhoudr in een concertgebouw zal dat helemaal een beleving zijn .
+1
jan-cees
@Kalfje24 klopt dan is het machtig mooi Op mijn bucketlist staat Royal Albert Hall London is tie volgens jaar april maar dan kan ik niet dus dat wordt nog even wachten
+1
Jawis
@mlkvhoudr 97 in oosterpoort
hans-hans
Onrust is niet het goeie woord (denk ik)
mensen die serieus er naar kijken zien gevaren , net als met het weer bericht
komt storm aan of het word spek glad , wat doe je dan ?????? je waarschuwt de mensen lijkt mij
en of het breedgedragen is , istoch een heel raar standpunt want ze drukken steeds meer dingen erbij
dus is handhaving reeel , ja lijkt mij wel
is doelsturing helemaal helder , nee lijkt mij zeker niet
is het houdbaar bij de rechter , ik hoop dat hun met hun persoonlijke bezittingen borg willen staan
de vraag is waarom is er onrust ??????? er is onrust omdat .............vul maar in
we kunnen beter goed samen werken voordat er ongelukken komen

-pXW
Greetje
Ongerustheid is een beter woord, als ik voor mezelf spreek. Maar kennelijk zijn ze al verder op weg met het plan dan ik doorhad. Dan wacht ik het maar af eerst, zal het er niet meer over hebben.
Ronald Beulink
Voordat het verder gaat escaleren is het verstandig om een stukje tekst toe te lichten.

stikstofinfo.net/2025/10/…

“ Volgens Vogelaar rest er onder de huidige wetgeving slechts één juridisch sluitende manier om stikstofreductie te realiseren”

Lto stelt duidelijk:
“ De enige route uit het stikstofslot is een tweesporen-aanpak: aanpassen van het wettelijk kader én gelijktijdig werken aan emissiereductie”

Dat er grote zorgen zijn over handhaving is begrijpelijk en is een andere discussie dan de discussie hoe van het stikstofslot te komen.
+1
GJKlaassen
Misschien moet LTO dan wel eens kritisch kijken of ze hun achterban echt goed informeren.
Als dat juist was, was deze onrust toch niet ontstaan??
mlkvhoudr
@GJKlaassen deze onrust ontstaat door botsende visies en dat is helemaal niet erg, als niet ingelezene weet je alleen niet welke visie klopt, ik ga dan ook niet roepen lto of jc en john hebben gelijk
GJKlaassen
@mlkvhoudr wie er gelijk heeft houd ik mij ook buiten.
Als het maar opgelost wordt op een goede manier.

Alleen heb ik bij LTO meer het GEVOELIGE dat het elke keer korte termijn oplossingen zijn....

Het meest vervelende is nog dat ze blijkbaar niet gezamenlijk een warerdicht plan kunnen maken.
mlkvhoudr
@GJKlaassen john en jc lijken mij er niet de mannen naar to agree to disagree en lto daar weet ik tegenwoordig gewoon te weinig van om nog wat zinnigs over te zeggen, ik ben daar opgestapt omdat ik ze vooral voor grote intensieve bedrijven vond, nu weet ik dat gewoon niet
GJKlaassen
@mlkvhoudr maar dan nog is het wel vervelend. Mocht er een blokkade zijn, dan weet ik niet waar. Voegt verder ook niks toe aan dit topic.
mlkvhoudr
@GJKlaassen ik denk dat het via de openbaarheid spelen als reden heeft dat ze zich niet gehoord voelen, ik ben zeker geen belangenbehartiger maar ik zou ook zeggen ga gewoon even koffie drinken met elkaar en los t onderling op, maar dat zal wel gepasseerd station zijn, ik ga maar eens melken😎
Ronald Beulink
@GJKlaassen Stikstof is taaie kost.
Lto heeft geen aandacht geschonken aan de Pasmelders en noemt het plan een oplossing voor het stikstofslot.
Misschien delen ze de hoop met de minister van LVVN dat de verlenging van drie jaar mogelijkheden biedt om handhaving te voorkomen.
Het is de moeite waard om te benoemen dat NSC,de partij opgericht is om de rechtsstaat te verbeteren, voor de verlenging gestemd heeft.
Het vonnis van de rechter in de Greenpeace zaak was duidelijk
Commissie Schoof heeft teveel tijd nodig gehad om geborgde reductie door te voeren en niet geleverd wat pasmelders zou kunnen helpen.
Melkveehoudernh
@Ronald Beulink stikstof is helemaal geen taaie kost, vraag elke scheikundige. Alle wetgeving die verzonnen is omtrent natuur en stikstof is taaie kost. Stikstof gevoelige natuur is ontstaan door menselijk handelen in het verleden, dan kun je niet verwachten dat dit vanzelf in stand blijft met beetje achterover hangen en miljoenen vangen. Er zijn hele projecten in Afrika onder het mom van vergroening en cooling down the planet, hier gebeurt dat vanzelf, en gaan ze er weer zand verstuiving van maken. Wie is er nu gek
pipo
Misschien kunnen JC en John hier voor de duidelijkheid inhoudelijk op reageren?
Weidezicht
Ik vind mezelf nogal een correcte en kritische lezer die in tekst en gesprek, redelijk goed de 'toon' kan verstaan. LTO schrijft "het is ook VEELZEGGEND dat ook de minister van lvvn ons plan grotendeels heeft omarmd"
Ik lees dat veelzeggend in deze context toch als een sneer naar de BBB. Zou Ester de Snoo dit stukje geschreven hebben?
+1
Weidezicht
@Weidezicht ik wil best geloven dat de weg uit dit stikstofverhaal alleen kan met een 2 sporenverhaal. Maar wat ik graag zou zien van lto (maar ben geen lid dus niets te willen) .Aar ook van politiek en deskundigen, dat ze zich druk maken over hoe dit ,over gekomen is, en zich afvragen of recht achteruit terug rijden om op het vertrekpunt een andere richting in te slaan niet beter is dan nu proberen met 4 slipcursussen (emissiereductie enz.) maar met 3 lekke banden (instandhoudingsverplichting, aerius, habitatrichtlijn, significantie), 180 te rijden in de bocht op de ijsbaan van thialf.
+1
Ronald Beulink
@Weidezicht Speciaal voor jou heb ik een nieuwe topic geopend 😁
Weidezicht
@Ronald Beulink ik zag het. Mooi.
+1
cjw73
Och och probeert ons joske weer zieltjes te winnen.🤔🤔🤔
+1
JohnDeere7serie
Quote:
Agractie Nederland voelt zich genoodzaakt om te reageren op het bericht van LTO, omdat onze leden hierom vragen. We kunnen niet spreken voor SSC, maar omdat Agractie ook genoemd wordt in het bericht van Jan Cees Vogelaar willen we onze visie nogmaals duidelijk maken.

Onze visie is namelijk niet hetgeen LTO SSC en waarschijnlijk ook Agractie in de schoenen lijkt te schuiven. LTO stelt dat de enige uitweg uit het stikstofslot een tweesporen-aanpak is: emissiereductie én aanpassing van het juridisch kader. Agractie onderschrijft dat beide elementen nodig zijn, maar wij kiezen nadrukkelijk voor een andere route – een route die wél perspectief biedt voor boeren, én recht doet aan de werkelijke staat van de natuur.
Het gegeven dat een aantal politieke partijen het plan van LTO omarmt wil niet zeggen dat het Nederland van het slot haalt.

Hoe komt Nederland van het slot? Allereerst moet duidelijk zijn dat Nederland op slot zit door de extreem strikte interpretatie van de habitat richtlijn. Sleutelbegrippen daarbij zijn significante effecten en additionaliteit.
Als we het begrip significante effecten niet anders inkaderen blijft het land op slot. Daarvoor is aanpassing van de regelgeving nodig. Dit kan relatief snel via een Algemene Maatregel van Bestuur.
In die AMvB moet een drempelwaarde komen in de vorm van significantiestroken. Daarmee is Aerius overbodig. Binnen de stroken blijft sprake van agrarisch gebruik, hoeft geen boer weg en kan emissiereductie met geld worden gestimuleerd. Buiten de stroken kan de vergunningverlening weer los.
Hoeft er dan buiten de stroken geen emissie gereduceerd te worden? Ja, dat moet wel. Er moet in ieder geval sprake zijn van een dalende lijn. En dat is sinds 2018 al het geval. Deze dalende lijn zal zich naar verwachting blijven voortzetten, onder andere door opkoopregelingen en afroming van dier- en productierechten.

Omdat buiten de stroken de vergunningverlening weer los kan, kan ook de innovatie weer op gang komen. Met steun van de overheid.
Van belang hierbij is de volgtijdelijkheid. Eerst vergunningverlening los - NL van het slot - en vervolgens emissiereductie stimuleren in die regio’s waar dat effectief is.

Uit berichten van het Planbureau voor de Leefomgeving en uit de ambtelijke technische briefing aan de Tweede Kamer is de afgelopen weken volstrekt helder geworden dat doelsturing de vergunningverlening niet gaat lostrekken én dat het inrichten van het systeem buitengewoon complex is. Het PBL noemt in dit kader zelfs het woord beleidsfalen. Daarnaast neemt het veel tijd in beslag en zal het jaren duren voordat het is doorgevoerd. *Na een veel te lange periode van stilstand is dit onacceptabel, het lostrekken van vergunning verlening is NU nodig.*

Bestuur Agractie Nederland
+1
Weidezicht
@JohnDeere7serie tja, wat mij betreft heeft agractie een punt, maar zij sluiten af dat het beleid van de minister niet gaat werken, omdat de ambtenaren en het PBL dat zeggen. Mijn gevoel zegt als die ambtenaren en pbl tegenstribbelen, dan zit je juist op de goede weg.

We komen wel weer op het punt van de vraag, namens wie en hoeveel boeren spreekt LTO. 10, 20 100, 1000, 10000 boeren/leden die het hier echt mee eens zijn? Ken er aantal die lto lid zijn, omdat men plaatselijk of in de regio wel sterk zijn, maar zeeer kritisch over het landelijk beleid. Maar hun lidmaatschap wordt wel gebruikt, als zie je wel, ze zijn het er allemaal mee eens.
+1
mlkvhoudr
@Weidezicht lto is by far de grootste boeren vertegenwoordiger en daar zit natuurlijk ook een bak kennis, en netwerkkracht, dan komt ee na eimdeloos polderen een plan waar je wat van mag vinden en dat doet jc
+2
hans-hans
@mlkvhoudr lto mag gerust van a tot z uitleggen wat hun van plan zijn ,
we weten volgens mij ook dat de linkse partijen dit geen goed plan vind (doelsturing )
midden groep zoals cda nsc en vvd vinden dit een goed plan , hameren op reductie van stikstof
en de radicale rechtse partijen die vinden het moet gewoon puur in de wet veranderd worden
pvv fvd en ???????????
mischien wel BBB maar die kan ook naar de middengroep
wat die willen is super vaag
de grap is dat er verkiezingsdebatten aankomen en iedereen weer met hun eigen oplossing komt
en dat is zeker niet alleen lto plan dus het word nog spannend
de druk word ook bij boeren heeeeeel hoog opgevoerd met die vergunningsproblemen , als er handhavingsverzoeken komen
dus het had eigenlijk al lang opgelost moeten zijn , mijn conclusie is , er is in politiek den haag te veel verdeeldheid om het op te lossen en misschien wel niet eens de wil
+4
Kruising
@hans-hans de politiek betaalt die Vollenbroek gewoon om met handhavingsverzoeken te komen, de brieven die je vorige week hebt gehad zijn duidelijk, we zijn bijna allemaal vogelvrij verklaard en de heksenjacht kan beginnen, ze pikken gewoon er uit wat ze willen , soort razzia
hans-hans
@Kruising zo denk ik er ook over
+3
Kruising
We weten t allemaal en hopen “ misschien rijden ze mijn huisje wel voorbij” . Dat doen ze in t begin ook, totdat de grote vissen op zijn……
+1
labella
Quote Reactie van @mlkvhoudr:
lto is by far de grootste boeren vertegenwoordiger

Dit geloof je toch zelf niet mag ik hopen??!! LTO behartigt alleen zijn eigenbelangen, niet dat van de boeren!!!
mlkvhoudr
@labella heb je mij hier ooit betrapt op onzinnige dingen vertellen 😎
+5
1trekker
Te veel niet LTO-ers hebben de vergunning blijkbaar wel voor elkaar, dus gooien ze die ook maar voor de bus!
Met doelsturing is iedere boer de klos! Of je hebt het voor elkaar en geen goede vergunning, of je moet aanpassingen doen en wordt je vergunning niet meer goed.
+1
@Weg
@1trekker precies vertrouw ze voor geen meter.., allemaal in de molen en als eenheidsworst eruit.
marcsterreborn
@@Weg doelsturing biedt juist de mogelijkheid om aan de eenheidsworst te ontsnappen....
+3
cjw73
@marcsterreborn droom maar lekker verder. Niks is onderbouwt en houdt stand bij een gerechtelijke procedure. Hebben we wel gezien met de tovervloeren.
JohnDeere7serie
@cjw73 dat zou dan wel weer een voordeel zijn van doelsturing, als de Kringloopwijzer voor de rechter komt, dan is het tenminste afgelopen met die flauwekul.
+2
JanCees
@marcsterreborn droom verder
marcsterreborn
@JanCees dat zal ik zeker doen...
+1
marcsterreborn
@marcsterreborn het is heel mooi om met grote stelligheid hier van alles te roepen, en partijen met andere inzichten volledig af te branden of als nitwits weg te zetten....

MAAR WAT BRENGT ONS DAT?
hans-hans
@marcsterreborn doelsturing is wat mij betreft een vorm van discriminatie , omdat ik vind dat iedereen een ander doel krijgt ,(op zijn bordje gelegd )
industrie ?????? krijgt makkelijke doelsturing
vervoer ????? krijgt makkelijke doelsturing
veehouderij
melkvee ????? krijgt ............ doelsturing
varkens ????? krijgt ........... doelsturing
kippen ???? krijgt ......... doelsturing
BBB is volgens mij niet voor de melkvee en wel voor varkens en kippen ( is omdat die de afroming er ook wel af mogen hebben en wij als hoogste met 30% wel mogen zitten , geen grote gasvormige verliezen gekregen wat de anderen wel hebben, en pas melders zouden ook wel voor overgrote deel melkvee zijn )
laat maar zien dan wat er aan doelsturing moet komen per sector en weeg dat af over het geheel
zo zie ik het ,
Kalfje24
@marcsterreborn vooral rustig blijven.
als je denkt dat je er belang bij hebt dan de stukken van Jan Cees en John goed lezen .
Als iets niet duidelijk is,gewoon gepaste vragen stellen.
Denk je dat ze naast de waarheid zitten,dan hun stukken NIET lezen .

Wetten kunnen beide niet maken of aanpassen,maar ze zijn zeer scherp op de gevolgen.
Zou mij niets verbazen dat er door "hun " kennis een keer, een collectieve actie komt .
+1
kanniewaarzijn
Quote Reactie van @Kalfje24:
, een collectieve actie komt .

Ik vraag me al jaren af waarom dat niet gebeurt!
marcsterreborn
@Kalfje24 is,gewoon gepaste vragen stellen en niet tegenspreken...

Respect brother...
+1
Kalfje24
@marcsterreborn je maakt er iets anders van dan wat ik schrijf.
jan-cees
@marcsterreborn Ipv algemeenheden kun je ook reageren op een vraag of twee ?
Bij doelsturing zal er een referentie, een doel of een plafond of quotum per bedrijf worden opgelegd.
Is een dergelijke doel etc milieu informatie?
Zo ja wat zijn daad dan de juridische gevolgen van?
1trekker
@marcsterreborn doelsturing brengt helemaal niets, geen enkele mogelijkheid. Blijkt wel dat je het hele proces niet begrijpt/kent
marcsterreborn
@1trekker leg me dat eens uit dan als jij het kennelijk wel begrijpt...
+1
1trekker
@marcsterreborn heb ik niet nodig....... mensen uit de sector snappen het namelijk wel, merk ik op uit de gegeven reacties.
marcsterreborn
@1trekker aha.... voor mij blijft het vaag...
Nevergiveup
@marcsterreborn mat-sterreborn bril op ....
Jan-T
Als het LTO feiten zijn, dan wil dat niet zeggen dat dit correct is qua wetgeving.
+3
slagakker
Kortom gezegd dit gaat nog jaren duren. Er wordt niks opgelost. Ze willen maar 1 ding de veestapel opruimen of flink verkleinen. Dat is het doel. Triest maar waar. Maar ieder zijn mening.
+1
jan-cees

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's lto , tuinbouw , tuinders , gedragen , stikstofbeleid , stikstofplan , Aanpassen , pas-melders , boeren , nederland en ger koopmans geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
65
DEELNEMERS
28
WEERGAVES
3.925