Liander 171 miljoen extra kwijt aan stroomnet door stikstofcrisis

Netbeheerder Liander verwacht ruim 171 miljoen euro duurder uit te zijn bij werk aan het stroomnet door de stikstofimpasse. Het gaat om extra investeringen die nodig zijn voor bijvoorbeeld hijskranen, graafmachines of vrachtwagens die geen stikstof uitstoten. De regionale netbeheerder voor Gelderland, Flevoland, Friesland en Noord-Holland noemt het 'moeilijk te verteren' dat het verzwaren van het elektriciteitsnet extra duur wordt door het uitblijven van een oplossing voor stikstofproblemen.

Deel dit topic

Reacties

+3
cjw73
Even een rekeninkje naar het mob en alles is opgelost.
+7
Kalfje24
Liander zal wel meevallen,ik vermoed dat hun klantenkring 171 miljoen extra gaat lappen
EDOO
171 miljoen is klein bier voor Liander. Omzet ruim 3 miljard. Winst na aftrek belastingen 976 miljoen.
+2
j h p
@EDOO De grootste aandeelhouders van Liander zijn de provincies Gelderland (44,68%), Friesland (12,65%) en Noord-Holland (9,16%), evenals de gemeente Amsterdam (9,16%). Daarnaast zijn er ook andere gemeenten en provincies, zoals Flevoland, die aandeelhouder zijn. Alle aandelen van Alliander zijn in handen van Nederlandse overheden.

Zoveel winst voor een nutsbedrijf in handen van overheden vind ik NUTS.
Verkapte belastingen zijn het.
+3
Kruising
Ze willen de zwarte Piet even naar de boeren schuiven dat t onze schuld is dat t allemaal zo duur wordt.
Als die boeren lekker inkrimpen kunnen wij weer lekker goedkoop met onze dieselkraan uw netwerk aanleggen. Allemaal huilie huilie, ik zie hier trouwens alleen maar diesels en er worden ook weer volop woningen gebouwd, op de een of andere manier kan er toch meer dan wij denken want er hoeft geen boer weg voor die stikstofruimte om te mogen bouwen
+4
de jonge
@Kruising en zo is dat. rijd eens rond en kijk wat er de afgelopen jaren aan giga projecten zijn bijgebouwd... stikstof?? me neus
bio boer
@de jonge bouwen stoot weinig uit dus gaat lang goed aerius komt nog lang op nul uit
+1
bio boer
@bio boer er komen ook steeds meer foefjes zo als vrachtauto die de laatste 500 meter elektrisch rijd zo die die geen uitstoot heeft bij bouwprojecten door elektrische motor op de pto en de accu laat de diesel motor later weer op schijnt relatief goedkoop
cjw73
@bio boer ja maat van mij zit op de kraan bij de afsluitdijk. Ook elektrisch, alleen staat snachts aan een dikke diesel aggregaat voor de prik.😅😅😅
+2
matt
@cjw73 daar gooien ze dan hvo in, het mag wat kosten allemaal.
Ik ben het met liander eens,stoppen met dat dwaze gedoe.
En zien dat je het stroom net op orde hebt.
bio boer
@matt dat gaat dan op termijn meer stikstof en co2 uitstoot besparen
+1
George
Quote Reactie van @cjw73:
Ook elektrisch, alleen staat snachts aan een dikke diesel aggregaat voor de prik.

Is dit wel allemaal waar? Het zijn ook vaak sterke verhalen op verjaardagen. Ze hebben tegenwoordig toch veel grote accu's waar ze mee doen overladen. Vergelijk het met powerbanks bij een mobiele telefoon.
staad-groep.nl/laadinfra/powerbox-400/
Ik herinner me hier ook een foto van een elektrische kraan welke werd geladen met zo'n Powerbox. Terwijl velen dachten dat het een diesel aggregaat was. Ik heb zelf in de omgeving van Gorinchem gezien dat ze een elektrische rupskraan aan het laden waren met zo'n Powerbox.
+1
matt
@George heb je die foto nog van die elektrische kraan van de staad.
Die bij ons gestrand was, met lege accu en met de dieplader opgehaald werd ?
George
@matt
Tja als je tank diesel leeg rijd kun je ook niet verder. Vaak moet de zaak ontlucht worden en is starten ook moeilijk. Ik zie het verschil niet. Tank leeg of accu leeg , in beide gevallen kun je niet verder.
Theo61
@George en om die powerbox te laden is er wel genoeg stroom ?? of laden ze die met een aggregaat ??
George
@Theo61 ja waarom niet? Elektrische auto's kunnen ook snel laden als het moet. Geen enkel probleem.
cjw73
@George nee, maat van mij draait op die kraan. 35 ton kraan 14.5 giek en 9 uurtjes is de accu leeg, maar ze mogen daar niet met een gewone kraan draaien.
+1
George
@cjw73 Ja 9 uur draaien kan dieseltank ook leeg zijn.
Kars
@George klopt. Heel dag met diesel vrachtwagen die container verplaatsen. Naar verschillende werken. Grondverzetbedrijf vlakbij loopt erin voorop. Vooral om dikke prijs met aanbesteding te kunnen vragen. Thuis alle schuren vol zonnepanelen. Alleen vraag me af in de winter of ze genoeg stroom geven. Kost echt hoop tijd die flauwekul.
George
En toch lijkt het de toekomst. Auto's worden massaal elektrisch en ook dat geloven sommige nog steeds niet.
Vdejong
@George ik ben ook bijna om. Hier komen waarschijnlijk 208 zonnepanelen op het dak. Maar alleen wanneer de regering over brug komt met een subsidie van $150000. Alle stroom die je teruglevert, wordt 1 op 1 gesaldeerd. Dus wat je overdag en in de zomer opbouwt, gebruik je 's nachts en in de winter.
+1
George
Quote Reactie van @Vdejong:
Hier komen waarschijnlijk 208 zonnepanelen op het dak. Maar alleen wanneer de regering over brug komt met een subsidie van $150000. Alle stroom die je teruglevert, wordt 1 op 1 gesaldeerd. Dus wat je overdag en in de zomer opbouwt, gebruik je 's nachts en in de winter.

Tja dat salderen is hier ook zo tot 2027. Maar hoezo subsidie van 150000 Dollar? Dat kosten 208 zonnepanelen niet eens. Ik heb er 48 op een stalen stellage en de prijs was €17500 in maart 2023 en toen waren ze flink duurder dan nu. En dat alles inclusief montage.
Vdejong
@George tja, zo werkt dat hier
Salderen trouwens levenslang, dus voor opeenvolgende eigenaren
+1
JappieJo
@George in juli 25 80 platen van 445 2 omvormers compleet incl montage en meterkast aan passingen. Net geen 25.000€.
+1
JappieJo
@JappieJo berekend op 28.000 kw opbrengst
bio boer
@JappieJo hier 192 panelen voor 45.000 kw/h destijds 60k
2016
cjw73
@bio boer daar kun je niet meer mee vergelijken, de panelen zijn tegenwoordig ook een keer zo sterk qua opbrengst. Heb zelf 35 panelen die 15000 kwh doen
bio boer
@cjw73 dat weet ik je hoort nu vaak wel onder euro oer piekwat
Zijn ook nog van die lelijke blauwen
Maar wel van duitse fabrikant

260 wat zijn de panelen bijna 50.000 watt vermogen totaal
+2
cjw73
@bio boer die van mij zijn bijna zwart. Zou eerst die echt zwarte panelen van 500kwh hebben, maar dat kwam qua maatvoering niet mooi uit op het dak. Nu ander merk en 5 panelen meer.
Vdejong
@JappieJo 208 panelen van 610, 1 omvormer. Omvormer alleen is al dik $16000
JappieJo
@Vdejong zo beste platen 👌. Altijd doen met zo'n grote bult subsidie
bio boer
@George zijn geen euros he gaat om 93k om gerekend maar dat is nog dubbele van wat zonen panelen hoer kosten
Vdejong
@George EV komt er niet trouwens
George
Quote Reactie van @Vdejong:
EV komt er niet trouwens

Tja dat kan , hier wel , kon ik al 2 jaar lang zonder wegenbelasting te betalen mee rijden en dit jaar slechts €96 per kwartaal aan wegenbelasting. Brandstofkosten nul. En zelfs als ik stroom afneem van mijn contract is het spotgoedkoop , ik heb al sinds dit voorjaar een maandelijks verbruik van 16 KW/100km en een contract bij Essent van €0.265 . Dat is dus €4.24 per 100 km en dat lukt met geen enkele puur brandstof aangedreven auto.
Vdejong
@George Wegenbelasting kennen we hier niet en benzine is $1.55
Vdejong
@Vdejong Heb het eens opgezocht, de wegenbelasting is hier verdisconteerd in de brandstofprijs. $0.155/l voor benzine en $0.145/l voor diesel
+1
Vdejong
@Vdejong eerlijk systeem lijkt me degene die veel kilometers maakt, betaald
+2
weurding
@George afschrijving en verzekering wordt voor 't gemak vaak vergeten, totaalplaatje is leidend
Als je iets graag wilt, gewoon doen, 't leven kost geld, autorijden ook😅
George
@weurding
Met een vergelijkbare auto ben je als je zonnepanelen hebt of deze niet hebt maar thuis kunt laden tot heden altijd een heel stuk goedkoper uit dan met een brandstofaangedreven auto. Een benzinewagen schrijft ook af en moet ook verzekerd worden. Als ik een 4 serie Gran Coupé op benzine 100000 km zou afleggen was ik ongeveer ruim €13000 aan benzine kwijt als ik in België zou tanken omdat wij die mogelijkheid hebben. Anders was het verschil nog veel groter. Nu met zonnepanelen en contract zonder terugleverkosten helemaal niks! Bij geen zonnepanelen heb ik contract voor € 0.265 kw en zou ik om 100000km te rijden ongeveer €4650 aan stroomkosten kwijt zijn. Toch wel een erg groot verschil in het voordeel van een EV.
+1
weurding
@George wel vaker geschreven, 15000 km, 1000 liter brandstof, die 2000 euro daarvoor is een schijntje per jaar vergeleken bij wat je afschrijft op een vergelijkbare ev
George
@weurding Je schrijft op benzinewagen toch ook af
weurding
@George veel minder, net gekeken, betaal 510 per jaar verzekering all risk, en 77 p.m mrb , 924 per jaar, nw prijs auto 38000, wat ie na 8 jaar nog waard is, is (fors) meer dan de helft
Ken ev waar je na 4 jaar nog de helft niet meer krijgt, al is dat geen bmw misschien, maar wel een a merk
+1
labella
Quote Reactie van @George:
Je schrijft op benzinewagen toch ook af

Op een benzine of diesel schrijf je veel minder af, hier de caddy 10 jaar geleden gekocht voor 5000 euro en rijdt nog steeds probleemloos. Is minder dan 500 euro afschrijving per jaar, ga je met zo'n elektrisch geval nooit redden. 😆
+1
weurding
@labella idd, tiguan die we hebben vragen ze na 8 jaar rustig nog 23000 voor, 15000 eraf, schijnt wel het maakt een wereld van verschil of ie 98000 of 102000 km gereden heeft, maar dat zal tussen de oren zitten
bio boer
@weurding ik koop auto’s voor 30 k paar kaar later nog paar duizend euro diesel 🤷‍♂️
Wel 50.000 km per jaar door de vrouw gereden
weurding
@bio boer 1000 km per week, das fors, zeg maar 5 werkdagen, 200 per dag
Kalfje24
@weurding is goed voor de zegeltjes bij de pomp 🙂
JappieJo
@Kalfje24 diesel bij de pomp?
Kalfje24
@JappieJo benzine
T60401
@weurding Is dat de afstand van makkum naar den haag en weer terug. 🤔
bio boer
@T60401 wat moet ik in denhaag ?
Kalfje24
@bio boer naar het torentje van Wilders kijken 🙂
JappieJo
@bio boer bij je nicht op de koffie? Of is onze minister geen familie?
bio boer
@JappieJo niet dat ik weet 😆
George
Quote Reactie van @labella:
Op een benzine of diesel schrijf je veel minder af, hier de caddy 10 jaar geleden gekocht voor 5000 euro en rijdt nog steeds probleemloos. Is minder dan 500 euro afschrijving per jaar, ga je met zo'n elektrisch geval nooit redden.

Het is een beetje een dom vergelijk vind je zelf ook niet. Op een oude auto van €5000 aanschaf kun je inderdaad geen €10000 afschrijven. Jij hebt bij aanschaf al een grotendeels afgeschreven auto gekocht. Logisch dat die niet veel meer afschrijft. Waarom zou dat met een grotendeels afgeschreven EV niet lukken denk je.
Het is gewoon totaal geen vergelijk. Jouw vergelijking gaat totaal mank met wat ik hier schreef.

Ik wilde een andere BMW 4 serie en dacht eerst aan een benzine model en heb daar ook op geboden begin 2023. Uiteindelijk had ik de zonnepanelen en veel stroom en toen kwam ik op idee van een EV en dan exact dezelfde auto wat uiterlijk betreft dan die 420i waar ik op geboden had. Maar de i4 is beter uitgerust en heeft veel meer vermogen dan een 420i en als je dan naar de vanaf nieuwprijs kijkt is een i4 edrive40 zelfs €4000 goedkoper omdat er geen BPM op zit dan een 430i en dan legt de 430i het wat specificaties betreft ook nog flink af. De i4 edrive 40 zit eigenlijk tussen de 430i en M440i in.
Als ik dan dit vergelijk aan kosten klopt gewoon mijn verhaal. Bijna 2 jaar geen MRB betaald en dit jaar slechts €96 per kwartaal. Komende 3 jaar wordt dat verschil kleiner zoals het er nu voorstaat maar nog steeds minder MRB dan met benzine. Verder geen brandstofkosten door eigen zonnepanelen terwijl ik met een benzineversie op 100000 km ongeveer ruim €13000 aan benzine kwijt was als ik in België ga tanken. Anders is het verschil nog groter. Afschrijving weet ik niet , ik weet zeker dat hij flink afschrijft maar dat doet een benzine versie ook. Hoe nieuwer en duurder de auto , des te hoger de afschrijving. Dat is altijd al zo geweest.
labella
@George Hap 😂
+2
weurding
@George wel frappant detail, hiervoor reed je vol lof een diesel bmw, hoorde je nooit over de extra mrb tov een benzineauto🤣 t was ammel geweldig☺️
George
@weurding Ja benzine en diesel BMW's zijn ook geweldige auto's. Saillant detail is dat er in 2016 toen ik de vorige aanschafte geen elektrische Gran Coupé bestond. Dus onzinnige reactie.
weurding
@George nee nee, geen onzinnige reactie, prat gaan op geen mrb terwijl er toen ook al verschil zat in diesel en benzine🤣
George
@weurding tja dat is nu een mooi voordeel van elektrisch rijden. Verder is het verschil tussen diesel en benzine in wegenbelasting laatste jaren groter geworden. Diesel konden we afschrijven op bedrijf , dat bracht nog beetje voordeel maar was verder voor ons totaal oninteressant. Daarom wilde ik deze keer ook een benzine versie kopen. Dat heb ik vaak genoeg gezegd. Maar elektrisch is gewoon nog betere optie gebleken. Het merendeel van de verkochte 4 series zijn ook de i4 in NL dus de meesten denken er zo over.
weurding
@George vindt eigenlijk benzine ook wel fors gestegen in mrb, 77 per maand voor een 1400 kg is best fors
George
@weurding Ja daarom benoem ik het als leuke bijkomstigheid bij EV rijden. Het is net als met zonnepanelen , als je op tijd hebt aangeschaft heb je langste voordeel.
+1
weurding
+1
cjw73
@George nou de meeste die op tijd waren moeten er in regel duur aan. Zonnepanelen zijn de laatste 2 jaar ongeveer de helft goedkoper geworden en dat gebeurt met elektrische auto's ook. Blijf het alleen vreemd vinden dat de tweedehands markt nihil is en die auto's inruil allemaal de grens over gaan.
+1
WGeverink
@George Ik het zou best kunnen dat electrisch rijden "de toekomst" is . wij van mening. Mensen willen er in het grootste gedeelte van de wereld niet aan. Mensen laten zich veel sneller verleiden om een EV te kopen als een EV in alle opzichten beter is dan een auto met alleen een verbrandingsmotor. Ik las onlangs een stuk over een Chinese auto die volledig opgeladen (iets van 52 KWH) en een volle tank met 65 liter benzine meer dan 1100 km kan rijden. Als je een vergelijkbare afstand af kan leggen als een benzine auto maar met de helft van de brandstof is baanbrekend. Er hoeft niet gezocht te worden naar laadplekken en er hoeft niet gewacht te worden op het laden. Ik weet niet wat de prijs is maar ik denk dat zo'n auto veel minder snel zijn waarde verliest dan een reguliere EV.
+2
weurding
@WGeverink geld is vaak doorslaggevend, maar we gooien onze eigen ruiten in door auto's uit China te kopen, op korte termijn goedkoop, op lange desastreus
Vraag me af wat hier de restwaarde van is en of ze de roest onder controle hebben, al veel verrotte auto's uit China gezien van nog geen 10 jaar
autoreview.nl/nieuws/id/…
bio boer
@weurding zo denkt iemand niet die er 1 private least hoe veel worden er nog werkelijk verkocht nieuw ?
WGeverink
@weurding Afgezien van of de Chinese auto's goed of slecht zijn. Als de Duitsers of Japanners een auto bouwen volgens dat principe dan ligt het alleen nog maar aan vraag prijs voor deze auto of ze worden verkocht ja of nee.
George
@WGeverink
We hoeven niet te wachten en zoeken naar snelladers. En we kunnen voor het overgrootste deel thuis laden. Zelden dat we ergens anders hoeven laden. Alleen met verdere vakanties . Neem nu eens aan dat slechts weinige hier 400-500 km per dag afleggen.
+2
JappieJo
@George gemiddeld 37 km/dag toch?
George
@JappieJo Dat is de reclame volgens Dacia. Ik vind die actieradius angst ook gewoon onzin. Zolang er maar snelladers genoeg zijn en een EV hebt die redelijk snel kan laden . Ik laad mijn auto vaak maar amper eenmaal per week en we rijden ongeveer 18000 km per jaar.
JappieJo
@George wij rond de 15.000 en laden een 2 maal per week, willen wel dat de auto wat vol blijft voor het geval je onverwachts eens wat verder moet
George
@JappieJo Ik heb nog nooit gehad dat ik onverwachts moet laden omdat ie te leeg is. We zijn deze zomer onverwachts dagje naar zee geweest. 402 km gereden en net gehaald op en neer . Maar auto was maar voor 80% vol bij vertrek. Maar anders is even langs de snelweg een beetje bijladen zo gebeurd. In 10 minuutjes laad ik makkelijk ruim 150 km actieradius bij.
JappieJo
@George 450 is de max wel bij 100%, ding moet binnenkort ff naar de garage stonden laatst ook bij snellere lader dan ons eigen maar wou maar 7kw per uur laden dat hoort hoger te zijn. Dan sta je met 10 min laden nog niet veel verder
George
@JappieJo
De i4 laad echt vlot als hij een heel eind leeg is. Tikt af en toe over 210 KW aan.
JappieJo
@George ja dat gaat wel super snel👍
bio boer
@George hoe veel kwh gaat er de accu
En hoe veel kw laad die op normale laatpaal of thuis ?
+1
George
@bio boer De accu is bruto 84 KW en thuis laad hij aan krachtstopcontact tussen 10-11 KW per uur.
WGeverink
@George Van weekend wezen kamperen. Heen en terug tegen de 500 km met een caravan van over de drie ton. Nergens laadplekken gezien.
Framos
@WGeverink kamperen?? Had je straf? 🤣
WGeverink
@Framos Ik heb in dienst gezeten en heb mezelf daarna beloofd mij nooit meer te behelpen. Onze trailer heeft bijna alles wat ons huis heeft plus een airco.
George
Quote Reactie van @WGeverink:
an weekend wezen kamperen. Heen en terug tegen de 500 km met een caravan van over de drie ton. Nergens laadplekken gezien.

We hebben het daar al zo vaak over gehad . Je woont in een compleet ander werelddeel. Hier kunnen we prima uit de voeten met elektrische auto's en er zijn snelladers in overvloed en ik heb op vakantie nog nooit hoeven wachten. Dat zijn ook de enige keren dat ik ergens anders hoef te laden. Zo vaak rijden wij niet 500 km op een dag. En nee wij hebben geen caravan. Ook geen zin in.
Jan-T
Het mag van mij 340 mio gaan kosten, het is de overheid die wetgeving maakt om de economie te stimuleren om te blijven investeren.

het is allemaal voor het goede doel. minder vervuiling uitstoten, en de groene weilanden groen houden in plaatst van grijs bebouwd.
ted9
@Jan-T Door minder uitstoot autos komt er ruimte om te bouwen op groen. Leuker kunnen we het niet maken.
+1
Thomas2000
De hele economie mag naar de klote gaan om die boeren dwars te zitten. Lijkt Hamas wel
+1
weurding
HIG
Geloof in zonnepanelen naar dieptepunt door verdwijnen van salderingsregeling | Economie | De Gelderlander.nl share.google/36yTQ5FdUKJwlrAGR/

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's flevoland , friesland , stikstof , gelderland , Graafmachines , stikstofcrisis , elektriciteitsnet , stroomnet en werk geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
86
DEELNEMERS
21
WEERGAVES
2.705