Rente

Nieuw rente voorstel Rabobank gehad:
1 jaar vast 4,95%
2 jaar vast 4,95%
3 jaar vast 5,05%
4 jaar vast 5,15%
5 jaar vast 5,25%
Valt mij niet mee, wat betalen jullie?

Deel dit topic

Reacties

Die valt mij ook tegen zal kijken de laatste gewone
@bio boer zijn beide nieuw in gegaan 07 2025

Wel na inlevering van nieuwe jaar cijfers de jaar cijfers van 2021 vielen dan buiten de beoordeling zo onze tussen persoon ons adviseerde

Heb ook nieuwe voor grond die kon via extensivering regeling zit fikse korting op zit onder de 3% dat is nu niet relevant

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

@bio boer. Ik had nu ook 4% als nieuw voorstel. Heb wel + 3 miljoen financiering dus ik denk dat ik ook wel wat kwantumkorting heb😅
+3
jan 10 (@jan 10)
Quote Reactie van @Fries boertje:
Ik had nu ook 4% als nieuw voorstel. Heb wel + 3 miljoen financiering dus ik denk dat ik ook wel wat kwantumkorting heb

Kan je boertje wel schrappen..:😃
@jan 10 De bank heeft ons groot gemaakt.
jan 10 (@jan 10)
Quote Reactie van @Fries boertje:
De bank heeft ons groot gemaakt.

Zelf geen bijdrage aangeleverd?
+1
@jan 10 ja hard werken maar, denk niet dat ik meer heb verdient als iemand met 80 koeien. Alleen als ik het ooit verkoop misschien.
jan 10 (@jan 10)
Quote Reactie van @Fries boertje:
ja hard werken maar, denk niet dat ik meer heb verdient als iemand met 80 koeien. Alleen als ik het ooit verkoop misschien.

Toch nog ergens goed voor:😀
+2
@jan 10 Moet je er wel aan toe komen .....van te voren omvallen zijn genoeg voorbeelden van , ben altijd naar verhouding klein gebleven , als je zorgt dat je alles netjes bij kunt houden, kun je dan best een goede boterham overhouden , en denk wel de laatste jas heeft geen zakken !
kaas (@kaas)
@Fries boertje dat is toch je eigen keuze geweest
+1
@kaas hij klaagt ook niet
+3
@kaas Ja klopt zo bedoel ik het ook niet. Heb er ook geen spijt van. Ik geef opzich niks om schulden. Mijn strategie was/is zoveel mogelijk lenen als ik kan krijgen tot mijn 40ste en daarna gewoon aflossen en een beetje op de winkel passen. Dan ben ik met mijn 65 ste van al mijn schulden af en kan eventueel de opvolger het makkelijk overnemen of komt er een bord in de tuin.
+1
Frans1 (@Frans1)
@Fries boertje zo simpel is het👍
Vdejong (@Vdejong)
@Fries boertje Hoe nu meer over met 50 koeien dan vroeger met 100
+1
Frans1 (@Frans1)
@Vdejong melkprijs is in Europa ook aardig gestegen, vergis je maar niet
Vdejong (@Vdejong)
@Frans1 2 boerderijen er bij voor je kinderen dus? 🤔
+1
Frans1 (@Frans1)
@Vdejong klinkt haast jaloers😎😂😂😂
Vdejong (@Vdejong)
@Frans1 Nee hoor. Als het bij jullie past, 2 boerderijen er bij kopen en dan kan elk kind doen wat hem/haar het beste lijkt. Tenminste zo zou ik het doen.
+2
Frans1 (@Frans1)
@Vdejong We rommelen gewoon wat door en zien wel wat er op ons pad komt😉
@Vdejong zult ook stuk minder schulden hebben zeker?
Vdejong (@Vdejong)
+1
@weurding als ik eens geen schulden had Poah dan bleef er hoop geld over was die belasting ook weer laggertje 😆

Ver weg grootste kosten/lasten post
Vdejong (@Vdejong)
@bio boer Nog meer wegbrengen naar de belasting
@Vdejong nee geeft dan ook meer uit deel zal vast als kosten weg geboekt kunnen worden
@bio boer die tijd komt, echt
+2
George (@George)
@weurding Kost is makkelijk verdiend als je geen schulden hebt.
Frans1 (@Frans1)
@George dat is zeker. Maar duurt ff voordat je zo ver bent😂 En vooral met wat ambitie, Als er 1 hypotheek is afgelopen heb je al meerdere nieuwe afgesloten😎😂
Frans1 (@Frans1)
@bio boer idd, vooral met veel schuld zonder afschrijving tegenover de aflossing. Als dat weg valt en daarmee maak je kosten, valt de belastingaanslag eerder mee dan tegen
de hoef (@de hoef)
@bio boer je moet wat meer lenen krijg je lagere rente
+2
@de hoef deze heb ik ook maar wilde niet iedereen op de kast jagen dat straks allemaal boze boeren bij de rabo aan de telefoon hangen hoe kan een bio boer nou zo lage rente krijgen en ik niet

(klik om te vergroten)

de hoef (@de hoef)
@bio boer die is voor grond zeker
+1
@de hoef klopt ben aan het extensiveren geweest
+1
cjw73 (@cjw73)
@bio boer nee nee intensieveren!!! 7 hectare erbij en 2 ton meer melken.
@cjw73 đŸ¤Ģ straks moet die rente korting nog inleveren ze lezen misschien wel mee
+3
jan 10 (@jan 10)
Quote Reactie van @de hoef:
je moet wat meer lenen krijg je lagere rente

Heeft toch tijd zat,zit hier de hele dag te prikken:😬
Onder of boven de miljoen financiering totaal bedrijf?
dieks2 (@dieks2)
@Robot-ph minder dan miljoen
cjw73 (@cjw73)
@dieks2 rente valt mij vies tegen. December vorig jaar nog een nieuwe gekregen van 5.15 , 1 jaar vast en daarna is de rente nog meermaals gezakt. Zit ook onder de miljoen
@dieks2 daarom is het rentetarief van bioboer ook zoveel lager. Desondanks gevoelsmatig een hoog voorstel
Bekkink (@Bekkink)
@dieks2 in juni 3,85 % vast gezet voor 2 jaar
grÃļs (@grÃļs)
@Bekkink
Is vast met een duurzaamheidskorting ?
Heb ze ook van 3,95 tot 6%. Bij kortere looptijd kon het nog wel hoger, ik meen 6,6.
Bekkink (@Bekkink)
@grÃļs nee gewoon verlenging
de Tank (@de Tank)
Laatste begin dit jaar, 4,4 voor 1 jaar vast. Rente is niet gestegen sindsdien volgens mij.
@de Tank in januari was nog 4,8 bij ons lijkt wel of je er geen pijl op kun trekken
@bio boer klopt dat je er geen peil op kan trekken. Zeg altijd tegen de bankman dat we er een uur over kunnen praten, een dagje of een maand maar uiteinde bepaalt het gevoel waar je het kruisje zet.
@Zevenbuurt moet eerlijk bekennen die nieuwe rente stand telt wel door voel je wel maar goed dat de opbrengst prijzen zijn gestegen anders kneep het wel
cjw73 (@cjw73)
@bio boer dan heb je alweer inmens geluk gehad. De rente daalt al tijden. Heb nog 1 lopen voor 6.4
@cjw73 4,8 was hoogste eind 2024 had toen eigenlijk op 4 % gerekend ging om groot bedrag dus hakte er wel in
Heb nog 2 lopen van onder de 1,5 %

Is wel duidelijk dat zo veel we konden lenen 5 jaar geleden nu niet gaat misschien over aantal jaar wel weer als blijkt dat de opbrengsten structureel hoog bleven dat weten we nu nog niet melk prijs kan ook weer 40 cent worden
@bio boer klopt en dat is ook dat ondanks hogere opbrengst prijzen het her en der nog niet super is. Hier ook twee over moeten sluiten. Telt wel door. Daarnaast nog deel op euribor en die zijn afgelopen jaren ook hard gestegen. Dan stijgt de RC ook niet zo hard als dat je had gehoopt
Erco (@Erco)
@bio boer waarmee reken je dan vraag ik me af. Rente is nog belachelijk laag
+1
@Erco laten we 3 miljoen als basis nemen
Als je dan van 1,5 % naar 4,8 gaat

Is dat 100 k extra per jaar afgerond aan kosten noem het maar niks

Bank rekende met 2% nu met 5%
+1
Erco (@Erco)
@bio boer bank rekende hier met 2,9 ( ik zou van 5,17 naar -0,55 plus opslag van 0,7 procent gaan. Dus in werkelijkheid is het veel lager zeiden ze. Verder had ik nog een met 2,5 en 1,75 opslag. Binnen notime zat euribor boven de 3,5 procent. Toch.blij dat ik met bedrijfsverandering wel met iets meer gerekend had dan 2,9 procent. Ik zei toen al jullie weten het niet. Er hoeft maar wat te gebeuren en het kan zomaar anders zijn. En aldus geschiedde. Maar ik vind dit nog laag. Alleen jij rekent t.o.v. wat je had. Ik heb nooit heel laag gehad.
@Erco je gaat je uitgave patroon er toch op aanpassen als moet kan vast ook wel 10 cent scherper draaien dan nu in de boeken staat je gaat geld ook niet op potten
Maar zo verhaal kan bank ook niks mee natuurlijk
Keer 10 ha kilveren is iets wat je kan skippen als echt krape bedoeling wordt
@T60401 die oorlog leningen moeten wel betaalbaar blijven 😆
+1
T60401 (@T60401)
@bio boer Dacht meer aan de extensivering regeling waar jij het hierboven over had.
@T60401 zijn tegelijk afgesloten met hier was weer verbaas van grote verschil voor 5 jaar vast
+1
@bio boer zo houdt de rabo de grondprijs wel in de lucht 😄
Op spaargeld alweer renteverlagingen bij diverse banken en van juli en augustus, zo ik het hier daar opgezocht heb.
@Weidezicht zou er rente stijging komen?
+1
@bio boer verlaging spaar geld
cjw73 (@cjw73)
@bio boer nee rente zakt komende jaar nog verder.
@cjw73 goedzo 👌 hoe lager hoe beter heb nog lang geleend geld nodig
@bio boer Maar je kan een renteniveau lager of gelijk aan de inflatie toch niet gezond noemen.
@cornelissen dat is grondprijs ook niet dus mijn kapitaal behoefte is ook niet gezond
ted9 (@ted9)
@bio boer Fed verlaagd juist weer
@Weg (@@Weg)
Hier 3jaar voor 1,8 toen 1jaar 6,2 nu 1jaar 4,05. Laatste 3jaar geen grote investeringen dus flink wat over muur terug gekieperd.
+1
Op zakelijke leningen zit best wat onderhandelingsruimte. Je kan ze gerust wat bieden. En anders eens een keer een ander vragen hou je de huidige bank ook scherp.
3.85 1 jaar vast. Verlengd in juni 2025. Rabo
+2
Frankrijk 20 jaar vast 3,50%
+1
Vdejong (@Vdejong)
Kan niet schermen met lage rentetarieven, geen hypotheek, gelukkig
+2
@Vdejong misschien kun je dat toch even opvragen en hier delen voor info
+1
@Weg (@@Weg)
@Vdejong ook weer jammer dan, hier in NL is onroerend goed met of zonder lening de grote monymaker...
+1
Frans1 (@Frans1)
@@Weg als je stopper bent ja😜
@Weg (@@Weg)
@Frans1 nee hoor bedrijf draait prima door met zoon erop, we kochten ons huidige plekje (klein bungalowtje 2008 met 5ha akkergrond begin 21 voor 7,25 , betalen ze nu alleen voor vrijstaande woningen hier.
Frans1 (@Frans1)
@@Weg Als stopper ja. Hoe werkt het met grond gekocht voor 100k bij bedrijfsoverdracht🤔 Precies, omgekeerd
@Weg (@@Weg)
@Frans1 nee nog niet gestopt
Erco (@Erco)
@Frans1 hier gewoon de waarde betaald maar nu is het schenken met hoofdletters voor deze prijzen. Vinden ze 2-3 euro per kg melk al veel. đŸ¤ˇâ€â™‚ī¸
+1
cjw73 (@cjw73)
@Erco hier ook, maar de jeugd van tegenwoordig vindt dat niet meer normaal ontdekte ik kort geleden. Stond even met 1 te praten die nu voor de overname stond, 1.5 was al ontiegelijk veel geld, ik zei dat is een lachertje, hij wou toen beweren dat de rente veel lager was en dergelijke dingen. Zei dat ik ook met 4.7% begonnen ben en 2.5 euro de liter. Toen kwam het excuus dat hij nog geld nodig was voor robots. Heb tegen hem gezegd, dus pa moet alles aan jou schenken. Eerst maar even een paar jaar melken in de melkstal, net als wat vader zijn hele leven voor dat geld deed.
+1
@cjw73 ga het hier maximale betalen

Het verschil is wel dat veel bedrijven intensiever geworden dus meer kg melk per ha en minder financiering per kg melk kunnen dragen om de variabele kosten oplopen voer mest hulpmiddelen vearts

30.000 kg melk per ha met 1,5 euro of 15.000 kg melk per ha met 3 euro komt per ha op zelfde neer

Weet van studie groep extensieve bio boer waar de schuld op 5 euro lag per liter
+1
Erco (@Erco)
@cjw73 tja hier lag de schuld per ha bijna op het dubbele van de landprijs. 21 cent per liter melk werd automatisch afgeschreven đŸ˜ŦHier ook maar 3 jaar in maatschap gezeten voor de overname. Geen geld van ouders erin laten zitten. Als ze nu 2 euro al teveel vinden hebben ze nog geen risico want de waarde ligt veel hoger.
Quote Reactie van @cjw73:
en paar jaar melken in de melkstal, net als wat vader zijn hele leven voor dat geld deed.

en die praatte net zo omdat die 2x4 toch ook wel een tijdrovende bezigheid was en er een 2x12 voor "moest".
Liters per bedrijf gaat per generatie zomaar x2 en dan doe je nog niet heel gek, 5000kg melk per ha er bij.
Kun je wel een hele correctie op los laten, maar zou er absoluut dan zoveel minder betaalt worden?
cjw73 (@cjw73)
@Noorderling meeste jeugd is niks gewend, denken dat alles hun komt aanwaaien. En als er meer kinderen zijn mag er ook een fatsoenlijk bedrag voor betaald worden. En als dat niet kan, zit er iets goed fout.
+1
Frans1 (@Frans1)
@cjw73 kun je wel stoer roepen, maar dat lukt gewoon niet, niet financierbaar
Erco (@Erco)
@Frans1 dan zit er iets goed fout dus 😉 Nu is dat gewoon de flink gestegen landprijzen ook natuurlijk maar 1 of 2 euro bij overname het maximum vinden omdat het anders niet kan. Dat klopt toch ook al niet. Te beginnen met de opbrengstprijzen natuurlijk. Deze prijzen hebben we gewoon nodig
+1
cjw73 (@cjw73)
@Frans1 niks stoer roepen, heb er zelf ook gewoon duur voor betaald en waarom zou je het dan weggeven. Mijn zussen kunnen nooit roepen dat ik het kado gekregen hebt, en zou dat ook niet willen.
Erco (@Erco)
@cjw73 hier idem maar frans is het wel met je eens hoor. Ouders met meerdere kinderen komen steeds meer in n spagaat zo.
Quote Reactie van @cjw73:
heb er zelf ook gewoon duur voor betaald en waarom zou je het dan weggeven.

banken gaan er nu wel anders mee om dan voorheen, aflossingsvrij is er niet meer en hoewel je buffer groot zat kan zijn, kijkt de bank tegenwoordig gewoon naar welke lasten je in hun ogen kan dragen, dat kan je krijgen en meer niet. En opbrengst is niet zo hard gestegen zoals de waarde van de bedrijven, dus de verhouding is anders
cjw73 (@cjw73)
@cs-agrar hoorde gisteren nog van iemand dat de rabo weer wat gemakkelijker wordt omdat ze de laatste jaren fors wat klanten kwijt geraakt zijn, door hun starre opstelling en achterlijke regeltjes. En een tip, aflossingsvrij hebben ze nog wel, maar dat mag niet op straat verteld worden. Heb zelf inmiddels ook bijna alles aflossingsvrij.
Quote Reactie van @cjw73:
Heb zelf inmiddels ook bijna alles aflossingsvrij.

maar moet je daar blij mee zijn, dat is weer wat anders..
+1
pieta (@pieta)
@cs-agrar Als de inflatie zijn werk blijft doen en je kan dan nu financieel wat rianter zitten dan lijkt het mij een goede oplossing.
@Weg (@@Weg)
@cs-agrar precies altijd aflossen en in een goed jaar mag het ook wat extra, komen immers zo weer nieuwe uitdagingen op je pad?
+9
cjw73 (@cjw73)
@cs-agrar waar doe ik het voor, heb liever dat het nu allemaal wat gemakkelijker is dan dat ik vanaf mijn 60ste alle geld nog moet opmaken.
+2
de Tank (@de Tank)
@cjw73
Als ik het goed heb, heb je geen opvolger en bouw je wat af? Dan kijkt een bank heel anders naar de aflossing.
+1
@cjw73 Zal niet door vertellen hoor😉
+3
de Tank (@de Tank)
@cjw73
Ik heb grond ook voor +/- vrije waarde overgenomen een 30 jaar geleden, waren andere tijden. Gaat nu voor het 8 voudige weg. Ik heb dan geen opvolgers maar zou het wel ongepast vinden om te zeggen dat hij het voor vrije waarde over zou moeten nemen omdat ik dat ook gedaan heb als er nu wel een opvolger zou zijn. Verschil tussen vrije waarde en agrarische waarde wordt steeds groter, ik vind dat echt problematisch.
cjw73 (@cjw73)
@de Tank dat ben ik je eens maar tussen vrije waarde en weg geven zit een flink gat. En ze mogen er ook wel wat voor doen.
+1
de Tank (@de Tank)
@cjw73
Het is ook maar wat je je kinderen meegeeft, hebben ze geleerd om te delen, een ander iets te gunnen. Goede communicatie tijdens overnameproces is heel belangrijk.
+1
Frans1 (@Frans1)
@de Tank
Quote:
Verschil tussen vrije waarde en agrarische waarde wordt steeds groter, ik vind dat echt problematisch.

Dat is dus hetgene wat ik steeds zeg👍
+1
@cjw73
Dan zit ik denk ik in een andere bubble.
Die categorie wie er de kantjes af loopt of je moet wat anders bedoelen, beginnen niet aan het avontuur.

Tussen opvolgers en stagelopers wie thuis geen bedrijf hebben, lopen niet voor het werken en uren maken weg.
Maar misschien steekt elkaar dat ook aan in positieve zin.
Quote Reactie van @Noorderling:
Liters per bedrijf gaat per generatie zomaar x2

zal dat nog zo zijn?
ntd79 (@ntd79)
@cjw73 Daar heb je ook wel gelijk in, ga maar eerst een paar jaar met de bek op het stuur. Alleen was die tijd in de midden jaren 90 tot aan 2010 wel een makkelijkere tijd om veel hoger te financieren dan nu. Banken waren veel makkelijker, met name in aflostermijnen. Gelukkig heb ik er op dit moment geen ervaring meer mee, maar vraag mij af wat de bank op dit moment zou zeggen van 2,5 euro. Als je toen goede cijfers had kwam je er wel uit.
+1
@ntd79 2.5 euro op intensief bedrijf ga je naar marktwaarde moet je wel heeeel best draaien 😅
+3
ntd79 (@ntd79)
@richard-de-wolff als je op een 20000 liter per bunder zit, en de opvolger moet het tegen vrije waarde overnemen, zit je zo op 5 /6 euro de liter. Succes daarmee. Zou het mijn kind niet eens aan willen doen. Niet reÃĢel.
de Tank (@de Tank)
@ntd79
Heb je hier de grond nog niet voor.
+2
ntd79 (@ntd79)
@de Tank iedereen moet het natuurlijk voor zichzelf uitmaken, maar het wil er bij mij niet in dat een eventuele overname onmogelijk zou zijn door de waarde van het geheel.
@ntd79
Denk niet dat het ook heel moeilijk is om in een positie te manoeuvreren dat het wel lastig wordt.
Wat als 2 of 3 interesse hebben en hebt (nog) niet de schaal, kun je dan kiezen?
Wat als iemand er na een paar jaar uit wil, noem eens emigratie?
Kun of wil je dat van te voren allemaal op papier zetten, of is alles bespreekbaar, wordt elke discussie kapot gezwegen?
Iedereen ziet de waarde anders en bekijkt het vanuit zijn eigen perspectief wat eerlijk is. Dan is geld zomaar wel de beperkende factor. Schulden neem je makkelijker over dan eigen vermogen, en dat eigen vermogen heeft niet perse wat te maken met je eigen rendement of verdiensten maar kunt er wel aanspraak op maken.
@Noorderling waarde kan mij geen moer schelen ik verdien het wel met boeren dus als bij verkoop moet delen kan mij niks schelen maar wil de overwaarde wel weer kunnen overdragen aan opvolger mocht die er zijn
+2
ntd79 (@ntd79)
@Noorderling haha, het noorden zit altijd vol met beren die op de weg lopen. Alle scenario's komen weer op tafel. Dat zien we dan wel weer. De schaal is er wel om er 2 boer te laten worden, moet je dat wel willen, lijkt me meer de vraag. Tuurlijk, als er een het bedrijf over wil nemen en de rest wil ook een eigen onderneming starten, dan wordt de soep ook dun. Vraag is, waarom moet juist in deze generatie niemand maar dan ook niemand benadeeld worden. Als je alles 100 procent rechtvaardig wilt doen, zijn over een generatie alle familie bedrijven weg die meer dan een kind hebben.
Quote Reactie van @ntd79:
maar het wil er bij mij niet in dat een eventuele overname onmogelijk zou zijn door de waarde van het geheel.

Je stelling was wel heel kort door de bocht en dan zie ik opeens beren op de weg?
Het is zomaar klaar en dat heb je ook niet zelf in de hand hoe gezellig het kan worden of niet.
Of je moet heel de dag klagen in huis dat niemand er zin meer in heeft, dat is de makkelijkste weg.

Gaat om enorme bedragen, ik hecht er ook niet zoveel waarde aan en een flinke meerwaardeclausule is om mij goed mee te leven. Maar iemand anders vind vaak wat anders, en daar loopt het dan zomaar spaak.
Als iemand dan een andere sector in wil en 2miljoen eigen vermogen ook wel past, heb je toch minimaal stof tot nadenken en discussievoer.
+1
ntd79 (@ntd79)
@Noorderling misschien ben ik wel zo kort door de bocht. Je kunt op het laatst niet meerdere heren(dames) dienen. Iets houdt op het laatst ook een keer op. Als je een 3 of 4 kinderen hebt en je wilt niemand tekort doen, dan kun je in deze tijd de tent wel direct sluiten.
+8
Spuit11 (@Spuit11)
@ntd79 Moet altijd alles eerlijk zijn? Toen ik iedere dag half 5 moest melken om 7 uur weer bij de baas te zijn, hoorde ik mijn zus nooit dat het oneerlijk was. Toen mijn zus ging studeren en mijn ouders alles betaalden, zelfs een appartement voor haar kochten, is het nooit in mij opgekomen dat het "niet eerlijk" was. We hebben allebei alle kansen gekregen in de dingen die we wilden en daar draait het om. Als er dan een meerwaarde clausule in zit mag het ook wel klaar zijn.
ntd79 (@ntd79)
@Spuit11 dat is ook precies wat ik bedoel, en ben ik ook helemaal met jou eens.
+1
pieta (@pieta)
Quote Reactie van @ntd79:
Tuurlijk, als er een het bedrijf over wil nemen en de rest wil ook een eigen onderneming starten, dan wordt de soep ook dun.

Dan hoeft de soep niet dun te worden. Dat ligt er nogal aan wat voor een onderneming de anderen willen starten. Hier is er ÊÊn voor installateur aan het leren. Die steunen we nu al met wat dingen om voor zichzelf eens af en toe een klusje aan te nemen. En die kunnen we best wat ruimte bieden. Maar het grote kapitaalbeslag zie ik niet voorlopig.
+1
ntd79 (@ntd79)
Quote Reactie van @pieta:
Dat ligt er nogal aan wat voor een onderneming de anderen willen starten. Hier is er ÊÊn voor installateur aan het leren. Die steunen we nu al met wat dingen om voor zichzelf eens af en toe een klusje aan te nemen. En die kunnen we best wat ruimte bieden. Maar het grote kapitaalbeslag zie ik niet voorlopig.

Aan steun en support zal het nooit ontbreken, niet qua arbeid en financiele middelen zolang dat in de mogelijkheden ligt.
Quote Reactie van @ntd79:
zolang dat in de mogelijkheden ligt.

Dat is dan toch een keuze wat en of er de mogelijkheden zijn?
Is en blijft een kwestie van prioriteren en het een gaat altijd ten koste van het ander, daarin kun je best ver gaan.
ntd79 (@ntd79)
Quote Reactie van @Noorderling:
Dat is dan toch een keuze wat en of er de mogelijkheden zijn?Is en blijft een kwestie van prioriteren en het een gaat altijd ten koste van het ander, daarin kun je best ver gaan.

Nuchter gezien, je wilt iedereen voort helpen, en waar de mogelijkheden er zijn doe je dat. Alleen om een melkveebedrijf over te dragen bij deze prijzen en het gelijkheidsbeginsel toe te passen, je kunt discussieren tot je een ons weegt, gaat je in deze tijd gewoon niet lukken. Ik mag tot hopen dat daar ook wat begrip voor is. Dat van die beren op de weg is niet lullig bedoeld. Daarin verschillen wij gewoon. Ik ben soms heel kort door de bocht, dat weet ik. En andersom zou ik gillend gek worden als ik elke stap zo zou moeten ontleden zoals ik in jou reacties lees. Het zal ergens in het midden liggen.
@ntd79 je kan het ook anders beschrijven hoe je dingen verdeeld. Hoeft er geen probleem te zijn en kan er onderhands meer
Frans1 (@Frans1)
@Noorderling Denk dat jij heel dicht op de kern zit. Het is eigenlijk niet op 1 hoop te gooien deze discussie. Iedereen bekijkt het vanuit zijn eigen perspektief,en.logisch ook. Het is maar net waar je staat, hoe groot is de koek, wat zijn de mogelijkheden voor de opvolger, etc.
@Frans1 hier mag iedereen boer worden wil hij dat niet is dat ook keuze
Ik krijg de overwaarde ook niet zo in liquide in het handje
cjw73 (@cjw73)
@bio boer wat land verkopen, dan heb je het in het handje.đŸ¤ŖđŸ¤ŖđŸ’°đŸ’°
@cjw73 daar tegen mag van mij best clausule opgemaakt worden levens lang wat mij betreft dan wel alleen stukje overwaarde bij overname natuurlijk door inflatie zal dat bedrag ook verdampen
Alleen al ik opvolger heb moet ik het ook zo weer kunnen overdragen als dat noodzakelijk is voor overname
+5
cjw73 (@cjw73)
@bio boer 1 tip, een levenslange clausule kun je niet doen, niemand weet hoe de rest van zijn leven eruit ziet. Heb zelf inmiddels ontdekt dat het niet altijd mee zit, en dan moet je ook een mogelijke hebben om verder te leven. Een clausule voor 15 jaar vindt ik echt het maximale.
@cjw73 vind hele maal niet erg dat bij verkoop wat moet afdragen bedrijf bevalt zo veel vermogen

Alleen heb geen garantie wat grondprijzen doen of landbouwbeleid

Alles wat tijdens de maatschap is ontwikkeld valt er ook buiten in mij optiek
De laatste bijna 30 ha die we gekocht hebben staat al niet op vaders naam
Zitten al 12 jaar in maatschap en 4 jaar loondienst er voor dus mijn vermogen opbouw begint ook al mooie op bouw te worden dan en onze financiering opgeteld
En nog wat geld voor mijn vader kom ik wel op 5 euro per kg melk bij elkaar opgeteld wat ik betaal inclusief mij eigen op vermogen in 16 jaar
+3
@bio boer zonder mij en mijn broer had mijn vader al deze grond die nu duurder is dan 12 jaar geleden ook nooit kunnen exploiteren in zijn eentje met zo hoge financiering daar is onze inzet van mij en mijn broer toch echt voor nodig geweest
+1
pieta (@pieta)
@bio boer Daar staat wel tegenover dat ie de rest van de grond ook helemaal alleen meer waard had kunnen laten worden. Daar had ie jullie niet voor nodig. 😁
@pieta zonder ons was hij al gestopt en alles verkocht zo hij zelf zegt weten doen we het niet natuurlijk
Quote Reactie van @bio boer:
zonder ons

had ie die extra grond niet nodig gehad en zn eigen was evengoed meer waard geworden
T60401 (@T60401)
Quote Reactie van @cjw73:
clausule voor 15 jaar vindt ik echt het maxim

kun je van alles voor verzinnen he. bijvoorbeeld eerste tien jaar volledig delen daarna ieder jaar 5% eraf. Kunt er ook nog wat inzetten dat het bij arbeidsongeschiktheid na bijvoorbeeld 10 jaar eindigt.

maar bij vroegtijdig verkoop en je moet delen is het dan niet van de waarde bij overname destijds? Dan valt het nog wel mee doordat je de waardestijging van grond voor eigen rekening hebt.
@T60401 en je hebt ook nog je eigen deel die wordt wel steeds kleiner met meer broers en zussen
@bio boer als je bijvoorbeeld 50 ha overneemt met de met je financiering en opbouw vermogen betaal je de helft
Dus 25 ha geschonken als je met 3 kinderen bent is nog 16,6 ha waar de clausule op rust 8,3 ha is geschonken aan je
labella (@labella)
@T60401 Ik had destijds een periode van 10 jaar met een afbouw van 10% per jaar, dat lijkt mij lang genoeg.
@labella het blijft altijd moeilijk zonder overname kandidaten had mijn vader ook hele andere keuzes gemaakt had die niet 3 melkveebedrijven bijgekocht natuurlijk

Had die waarschijnlijk gewoon 100 koeien met 40 ha gehad was hij nu ook al gestopt ging die nu leven van de overwaarde is maar de vraag wat er aan geld is bij eventuele erfenis đŸ¤ˇâ€â™‚ī¸
Erco (@Erco)
@labella hier was de meerwaarde te verwaarlozen. Van pa hoefde het niet. Als hij het aan een ander verkocht had hield ie minder over zei hij zelf. Ivm belasting en doorschuiven
+1
pieta (@pieta)
@labella 10 jaar kan lang genoeg zijn. Ligt ook een beetje aan de levensfase. Afbouw binnen 10 jaar vind ik waardeloos. Daar zou ik pas na 10 jaar met beginnen.
cjw73 (@cjw73)
@T60401 hier was het maar 10 jaar, waarvan de laatste 5 jaar steeds 20% afbouw. Maar ik heb ook fors betaald bij aankoop, dus zoveel was er eerst niet te delen.
+2
Frans1 (@Frans1)
@bio boer hier ook hoor, daar werken we naartoe
+2
@Frans1 jullie komen nu in jullie krachtigste jaren dat je meeste aan kunt met meeste handjes hier waren we ook met zijn 3 bezig voorheen blijf nu alleen uit dus veel uitbesteed aan loonwerk en personeel maakt wel uit in slag die je slaat
Frans1 (@Frans1)
@bio boer dat is zeker
pieta (@pieta)
Quote Reactie van @Noorderling:
Schulden neem je makkelijker over dan eigen vermogen

Je bedoelt dat je "niets" makkelijker over kunt nemen?
Frans1 (@Frans1)
@ntd79 Als iedereen tevreden is, is het goed, makkelijk zat. Maar als ik het goed heb is jouw bedrijf 5 of 6x zo groot als het onze toen wij het overnamen, daar zit ook grote variabele. Grotere koek deelt makkelijker
ntd79 (@ntd79)
Quote Reactie van @Frans1:
Als iedereen tevreden is, is het goed, makkelijk zat. Maar als ik het goed heb is jouw bedrijf 5 of 6x zo groot als het onze toen wij het overnamen, daar zit ook grote variabele. Grotere koek deelt makkelijker

Dat is ook niet van vroeger uit, 80 procent van de grond is in de afgelopen 25 jaar gekocht, dus ook geen oud geld/vermogen, dat is ook een hele grote variabele.
+1
Frans1 (@Frans1)
@ntd79 dat bedoel ik niet, ons bedrijf is nu al 3x zo groot als wat wij overnamen, daar wordt delen wel makkelijker van, ook al zijn de porties niet even groot. Maar zoals het lijkt willen ze hier alle 3 instappen, dus daar werken we naartoe, en kunnen wij prima uitstappen over 15 jaar
+1
ntd79 (@ntd79)
@Frans1 met die kanttekening dat jullie in Frankrijk zitten, dat gaat hier in Nederland wat stroever. Ik ben zelf niet bereid om die stap te nemen, maar mocht zich ooit de situatie voordoen dat er meerdere willen overnemen en daarvoor willen emigreren, dan hoop ik dat ik daar onderdeel van mag zijn, maar wel met een basis in Nederland. Vanuit dat perspectief is het ook makkelijker om alles naar evenredigheid te verdelen.
Frans1 (@Frans1)
@ntd79
Quote:
met die kanttekening dat jullie in Frankrijk zitten, dat gaat hier in Nederland wat stroever.

Dat klopt, maar wat ik bedoel is dat de geldstromen dan groter zijn, dus de koek groter. Maar hier speelt die problematiek niet, het is hier rond te krijgen zonder schenking,
En wat we gekocht hebben is vrij dan, dus ons pensioen is groot zat, en de jongens zijn volledig eigen baas zonder clausules ed
pieta (@pieta)
@Frans1 Zoek je dan 2 bedrijven er bij?
+2
Frans1 (@Frans1)
@pieta Het is aan de jeugd hoe en wat ze willen, ik ga niet hun pad leggen. Maar wij willen wel de basis leggen dat er wat kan ja
Erco (@Erco)
@ntd79 en dan nog alleen maar het land idd
@ntd79 2,5 krijg je nu niet denk ik. Denk dat 2 euro per liter tegenwoordig echt wel de max is wat je voorelkaar krijgt
Vdejong (@Vdejong)
@Fries boertje Moet er echt niet aan denken om jaarlijks $144000 naar de bank te moeten brengen alleen voor rente
@Vdejong wordt automatisch elke maan afgeschreven dan merk je dat niet me zo
Maar hoe hoog is de rente daar
3 euro zou bij jou zo 2 miljoen euro zijn dus 80.000 euro rente per jaar in jou voordeel zonder lening en nog keer 80.000 euro aflossing aan cash flow in nadeel waar je ook nog 20/40 k belasting over betaald
Die aflossing bedrag had je misschien anders als kosten kunnen boeken

Dus in liquide middelen scheelt het maximaal 2 ton minimaal 160 k
+1
Vdejong (@Vdejong)
@bio boer Heb gerekend met 6% met een financiering van $3 per kg melk bij 800000 kg. ik denk dat ik met 6% aan de lage kant zit
@Vdejong oke is rente daar wel beetje hoger
+1
Vdejong (@Vdejong)
@bio boer
Quote:
For our fixed rate loan, we use a rate of 6.25%

fcc-fac.ca/en/knowledge/…
@Fries boertje ik denk dat de overnamesom 1 euro per ltr hoger is dan de bestaande lening.. hebben de ouders bij 1 miljoen ltr 1 miljoen voor het pensioen. Is de bestaande lening richting 1,5 euro per ltr dan wordt het moeilijk voor de opvolger.
+1
cjw73 (@cjw73)
@Farmerbn 1.5 euro kan op een normaal bedrijf op zijn Jan boere fluitjes.
@cjw73 dus bij 1 euro erbij kan de opvolger het ook?
cjw73 (@cjw73)
@Farmerbn volgens mij wel
@cjw73 hierboven beweren ze dat 2,5 euro per ltr moeilijk is om te doen Ên te krijgen. Als dat zo is dan moet pa niet richting die 1,5 gaan. Doet ie dat wel dan heeft hij niet die euro/ gaat de overname niet door.
Elvis (@Elvis )
@Farmerbn ik ben in 4 jaar 1 euro / l gezakt. Afgelost en gegroeid
@Elvis uiteindelijk is dat ook de economie vaste kosten in beperking houden. Je kunt jezelf wel vast hypotheken maar dan is er sowieso niks mogelijk
+1
Elvis (@Elvis )
@DutchDairyFarmer als hij door grondaankoop weer naar 2 euro gaat zou ik daar geen moeite mee hebben. Heb geen oudijzer hobby, sleufsilo's en asbest doen we van de lopende rekening als het past
Frans1 (@Frans1)
@Elvis Als je die ruimte hebt is dat natuurlijk de weg, maar dat is op steeds meer plekken niet meer aan de orde.
Jullie zijn lekker vooruit gerommelt in ieder gevalđŸ’ĒđŸ’Ē👍
+1
Elvis (@Elvis )
@Frans1 gewoon lekker door rommelen.maar moet ook maar zien dat we deze omvang houden met een pas melding en een hoop los huurland
Erco (@Erco)
@Farmerbn moet lukken
@Fries boertje licht er aan hier wel over de 3 gezeten zitten er nu weer onder
Elvis (@Elvis )
@@Weg is dat in Nederland? 5 ha bouwland is al 500k
@Weg (@@Weg)
@Elvis ja in buitengebied van Elburg, vond grond gelijk al niet duur, was een huizen makelaar en wij waren de eerste heeft niet op funda gestaan.
Vdejong (@Vdejong)
Quote Reactie van @@Weg:
ook weer jammer dan, hier in NL is onroerend goed met of zonder lening de grote monymaker...

Dit is wat ik gisteren zei in een ander topic
Quote:
Vaak is het zo dat iets wat men niet heeft, maar een ander wel, wordt afgekraakt.
@Weg (@@Weg)
@Vdejong nee hoor zo bedoel ik het niet, ben in oktober in Canada geweest en heb genoten van de prachtige bedrijven daar van NL.
+2
George (@George)
Ik wel op mijn spaargeld. Ik heb daar veel lagere percentages op.
+1
cjw73 (@cjw73)
@George misschien is er nog wel een prikker, die wat van je wil lenen voor een betere rente.đŸ¤ŖđŸ¤Ŗ
pieta (@pieta)
@cjw73 Dat werkt belastingtechnisch enorm nadelig volgens mij. Tenzij George vanuit het bedrijf kan uitlenen. PrivÊ leningen zijn beleggingen.
@pieta Wordt in 2028 weer gelijkgetrokken. Overigens nu ook al voor het werkelijke rendement, maar dan mis je de vrijstelling.
pieta (@pieta)
@cornelissen OkÊ, zo uitvoerig ben ik niet op de hoogte.
+1
cjw73 (@cjw73)
@pieta tsja dan moet hij het maar in bitcoin stoppen en wij toch maar naar de geldwolven om te lenen.
+2
arie.j (@arie.j)
Quote Reactie van @pieta:
@cjw73 Dat werkt belastingtechnisch enorm nadelig volgens mij. Tenzij George vanuit het bedrijf kan uitlenen. PrivÊ leningen zijn beleggingen.

Is allemaal waanzin.De spaarrente van 1,5% is maar de helft van de huidige infatie
Dus je word bij sparen so wie so al armer met sparen, En dan mag er ook nog belasting over betalen.
Maar maak je er maar niet druk oven maken, dat is alleen slecht voor de bloeddruk en de nachtrust
Gewoon roeien in het leven met de riemen die er zijn of niet zijn.
Voor 2025 is box 3 belasting voor spaargeld 36% van 1, 44% dat is dus 0,518% belasting over de spaarcenten
Bij uitlenen voor iets anders (zoals de hypotheek van de buren ) is het tarief 36% van 5,88% dat is 2,12% van het uitgeleende geld
Dus ongeveer 1,62% meer
De hogere rente op op elders uitlenen voor hypotheelk zal dus duidelijk meer dan 1,62% hoger dan de spaarrente moeten zijn.
Want het risico is meestal ook nogal wat groter.
Zie belasting tarieven belastingdienst.nl/wps/wcm/…
@George je mag je spaargeld best bij mij stallen hoor
+6
@bio boer dat zijn centjes die waarschijnlijk gangbaar verkregen zijn ,die moet je als bio niet willen 😉
@Vdejong Dat is lekker relaxt boeren. Volgens mij leef jij als een god in Canada😁
+1
boer03 (@boer03)
@Fries boertje half in Canada en half in Nederland
Erco (@Erco)
@boer03 z'n hoofd nog veel in NL en lichamelijk volledig in Canada. Maar zo zie je er veel. En dat mag ook natuurlijk
+2
Vdejong (@Vdejong)
Quote Reactie van @Erco:
z'n hoofd nog veel in NL

Alleen omdat ik reacties geef op prikkebord, zou ik met m'n hoofd nog in Nederland zijn? Geldt dit voor elke emigrant die reageert?
@Erco Ik zit hier op het forum omdat er soms rare idees zijn over hoe makkelijk alles is in Canada , en hoeveel we verdienen , vde jong geeft soms een te mooi beeld volgens mij , maar feit blijft dat hij toch de ballen had om naar canada te gaan omdat hij het dutch regime zat was, en als hij niet wist wat hij deed hij het echt niet hier kon maken
+2
@old-timer er is wel verschil, ergens heen gaan met een volle portemonnee of er gaandeweg iets opbouwen, wil niet bekritiseren, maar toch
Erco (@Erco)
@weurding ja scheelt zeker. Ik ken er die zijn alleen begin 20 heen gegaan en alles vanaf de grond opgebouwd. Of je koopt een bedrijf en hebt nog geld over. Als hier een ton minder per jaar naar de bank zou gaan boert het ook net iets makkelijker. Ondanks dat we nu niks te klagen hebben
+1
@old-timer
Overal vind je wat en laat je wat denk ik, bij de 1 zitten de wortels wat dieper en vaster op de plek waar hij groot geworden is. Volgens mij is de Jong ook niet zo enthousiast van het regime in Canada, bedrijfsmatig zal hij er minder last van hebben dan in NL het geval zou zijn. Altijd afgeven op de situatie/land waar je vandaan komt heb ik niet zoveel mee, was het werkelijk zo erg? Het heeft wel de mogelijkheden gegeven om de stap naar het buitenland te maken. Wij hebben zelf in 2000 wel rondgetoerd bij de v Bakels in de USA, ook wel enthousiast geworden . Alleen opmerkingen van degene die ons rondleidde dat iedereen daar gelukkig werd(toen leek alles nog crescendo te gaan) heb ik hard om gelachen. Bij verschillende gezinnen geweest waar sommigen om het hardst beweerden hoe geweldig het was, altijd goed weer, etc etc, daar had ik toch echt wel mijn bedenkingen bij, vooral het gevoel dat ze zichzelf nog aan het overtuigen waren. Bij sommigen past het en bij sommigen ook echt niet, beide heb ik daar wel gezien.
+1
@old-timer er vielen een aantal dingen op het juiste moment op de juiste plaats.
Ik achtte de boerderij in Veenhuizen onverkoopbaar in de buurt van ee Natura2000 gebied. Dus toen Prolander kwam met een bod EN het huidige bedrijf te koop kwam, hebben we die kans met beide handen aangegrepen. Ik vraag me af of we waren weggegaan wanneer het huidige bedrijf niet te koop had gestaan. Hoofdreden om het bedrijf in Veenhuizen te verkopen was mijn bedenkingen voor de toekomst. De gebouwen staan niet voor niets leeg op dit moment
@Vdejong
Als de Provincie een boerderij of grond koopt duurt het sowieso jaren voordat er wat gebeurt. Staan hier ook wel een paar bedrijven leeg waar ik wel jaloers op ben. Oud spul binnen de EHS word meestal wel gauw afgebroken, ik weet niet hoe ver jullie van N2000 af zaten ?
Quote Reactie van @grÃļs:
ver jullie van N2000 af zaten ?

600 meter van het FochteloÃĢrveen
@Vdejong
Hier zitten er wel op 50 meter van het DFW, ik op 950 meter. Maar of bedrijven goed verkoopbaar zijn hangt ook van de banken af denk ik.
Morgan (@Morgan)
@Vdejong En nu helemaal gelukkig in Canada?
Quote Reactie van @Morgan:
gelukkig

Afgezien van de droogte op dit moment, Ja
@Vdejong droogte bepaald dat jou geluk ? Van mooie snee gras kan ik wel blij worden maar of dit mijn geluk op de proef stelt?

(klik om te vergroten)

Quote Reactie van @bio boer:
droogte bepaald dat jou geluk

Waar zeg ik dat? Ben gelukkig in Canada, niet gelukkig met de droogte.
Maar jij hebt geschreven dat je al genoeg voer hebt, wij hebben nog niet genoeg
+3
@Vdejong
niet iedereen wordt gestraft met groeizaam weer balen te moeten opruimen 😉
@Noorderling 2021 werd je idd niet vrolijk van
@bio boer Dat klinkt wel wat verwend😂. Ik snap @Vdejong wel
+6
Frans1 (@Frans1)
@Morgan vanwaar steeds dat gevis? Wat wil je graag horen? Dat NL gemist wordt? Of famile, of vrienden? Tuurlijk is dat zo, maar er is bij iedere emigrant iets geweest dat de wijzer door deed slaan naar vertrekken, en ja, sommige dingen mis je, maar andere niet. Ik heb het niet, mijn vrouw wel, maar dat wordt gelukkig ook minder. Heimwee is een raar iets, dat overkomt je, en daar kan iemand anders niks aan doen, en is vtv ook niet voorzien. Onze jongens zijn hier inmiddels ook helemaal op hun plek, dat doet ons ook goed, want wij hebben hun tenslotte meegenomen.
Nu heb je een idee hoe het werkt, het is geen kwestie van een knop omzetten zoals sommigen hier denken😉
+2
Erco (@Erco)
@Frans1 misschien zoekt ie een reden om niet te gaan 😉 lekker laten lullen. Fijn dat het lekker z'n gangetje gaat bij jullir
Morgan (@Morgan)
@Frans1 Stel je eens niet zo aan!
Ik stel gewoon een vraag.
+1
Frans1 (@Frans1)
@Morgan ik stel me niet aan hoor, ik reageer gewoon op constant gevis zoals jij doet, vragen met een ondertoon
+1
Morgan (@Morgan)
@Frans1 Vdejong kan echt wel tegen een stootje en op Nederland hakken lukt hem ook
Dan mag je best een prikkelende vraag stellen aan iemand die vind dat Canada een gematigd klimaat heeft en doet voorkomen alsof ie in het beloofde land is terecht gekomen.
Zichzelf overschreeuwen is hier op PB volksport nr1 dan is een beetje tegengas helemaal niet verkeerd.
Quote Reactie van @Morgan:
@Frans1 Stel je eens niet zo aan!Ik stel gewoon een vraag

Je stelt dus niet gewoon een vraag wat wel blijkt uit het volgende

Quote Reactie van @Morgan:
Vdejong kan echt wel tegen een stootje en op Nederland hakken lukt hem ookDan mag je best een prikkelende vraag stellen aan iemand die vind dat Canada een gematigd klimaat heeft en doet voorkomen alsof ie in het beloofde land is terecht gekomen.

Waar heb ik ooit gezegd dat Canada een gematigd klimaat heeft? De prairie provincies zijn niet te vergelijken met BC of de Maritimes welke weer niet te vergelijken zijn met Nederland
+1
@Frans1 groot verschil is wel dat jij in Frankrijk verwacht te blijven. De Jong zit over 10 jaar weer in NL is mijn inschatting
+5
@robbies Je leeft maar 1 keer. Dan is dat toch een prachtig avontuur geweest. Ik snap hem heel goed. Is ook nog steeds mijn jongens droom boeren in Canada. En hij kreeg een goed bod voor een bedrijf bij een natuurgebied en wilde nog wel even boeren. Dan is dit toch prachtig!!
@Fries boertje kijk, eindelijk iemand die het begrijpt
+1
pieta (@pieta)
@Vdejong Een mooie boerderij waar je een 70 koeien kan houden zijn er in NL ook. Dat is het stukje waar ik me niet in in kan leven. Ik zou bang zijn dat ik me dood zou vervelen daar. Wat @Frans1 gedaan heeft zou ik dan eerder overwegen. Lekker actief gaan boeren waarmee je je kinderen toekomstperspectief biedt.
Jouw kinderen hebben hun eigen weg al gekozen heb ik een keer begrepen.
Quote Reactie van @pieta:
Jouw kinderen hebben hun eigen weg al gekozen heb ik een keer begrepen.

Ja inderdaad. Dus waarom zou ik me druk maken. We hebben iets gekocht wat op termijn goed te verkopen is. Daarnaast voelt elke dag hier als vakantie. Wanneer wij een dag of week op pad willen, kan dat en hoeven we geen buren of stagaire te vragen om het bedrijf draaiende te houden.
Volgende week gaan we Newfoundland ontdekken.
+1
@Vdejong als elke dag voelt als vakantie zou ik mijn tijd niet verdoen op een prikkebord😊😉
pieta (@pieta)
Quote Reactie van @Vdejong:
We hebben iets gekocht wat op termijn goed te verkopen is

Dat is hier alles qua onroerend goed.
@pieta Ja en in Nederland is boeren een groter avontuur
pieta (@pieta)
Quote Reactie van @Vdejong:
Daarnaast voelt elke dag hier als vakantie

Dat is een gevoel. Ik heb hier geen vakantiegevoel. Ik ben wel altijd blij als de vakantie (van huis) er weer op zit. De kinderen die vakantie hebben en daarmee wat meer thuis zijn vind ik dan weer ontzettend leuk.
pieta (@pieta)
Quote Reactie van @Vdejong:
Wanneer wij een dag of week op pad willen, kan daten hoeven we geen buren of stagaire te vragen om het bedrijf draaiende te houden

Dat kun je hier ook wel geregeld hebben. Ik heb hier een vast persoon ide het werk doet als wij op vakantie gaan. Het uur ouwehoeren tijdens koffie kost me meer tijd dan het werk overdragen. Hij doet het werk hier nu voor het 6e jaar.
@Fries boertje


Je leeft maar 1 keer.

Dat zei ik ook een keer tegen iemandâ€Ļ..die verbeterde mijâ€Ļ.

Hij zei je leeft niet 1 keer je leeft elke dag 😉
Frans1 (@Frans1)
@Fries boertje hier in de buurt zit ook iemand die op zn 60e nog hier heen is gekomen om nog lekker hier te boeren. Super toch
+1
@Fries boertje ik vind t allemaal prima hoor. Mooi avontuur en niks te verliezen. Ik constateer alleen dat de Jong lekker met 1 been in NL blijft staan, en dat is zijn goed recht
Morgan (@Morgan)
@robbies Niks te verliezen is natuurlijk onzin, op je 50e gaan emigreren is een meer wanhoopsdaad dan een rationele beslissing je vervreemd je van je kinderen, je vrienden laat je ouders aan hun lot over (mensen die je dierbaar zijn) om daar het zelfde te doen, wat je hier altijd al gedaan hebt.
Ik zelf ben natuurlijk een ambitieloze boer uit de achterhoek die het allemaal niet begrijpt, maar ik heb hier het volksfeest, wil mijn (klein)kinderen kunnen zien en mijn ouders helpen bij het ouder worden..
+4
@Morgan een hoop aannames,
Quote Reactie van @Morgan:
op je 50e gaan emigreren is een meer wanhoopsdaad

Ik heb al meerdere keren uitgelegd waarom we ons bedrijf in Veenhuizen verkocht hebben, maar speciaal voor jou zal ik aan halen wat ik in dit topic al eerder gezegd heb:
Quote:
er vielen een aantal dingen op het juiste moment op de juiste plaats. Ik achtte de boerderij in Veenhuizen onverkoopbaar in de buurt van een Natura2000 gebied. Dus toen Prolander kwam met een bod EN het huidige bedrijf te koop kwam, hebben we die kans met beide handen aangegrepen. Ik vraag me af of we waren weggegaan wanneer het huidige bedrijf niet te koop had gestaan. Hoofdreden om het bedrijf in Veenhuizen te verkopen was mijn bedenkingen voor de toekomst. De gebouwen staan niet voor niets leeg op dit moment

Dus van wanhoop was geen sprake te meer wanneer je bedenkt dat de opbrengst van de verkoop van de boerderij bijna geheel belegd is in onroerend goed.


Quote Reactie van @Morgan:
je vervreemd je van je kinderen

Je kinderen en kleinkinderen wonen bij je in, neem ik aan? Zo als zo vele in het Overijsselse en Gelderse
En zijn braaf dicht bij naar school gegaan om maar niet bij moeders pappot weg te hoeven?
Wij en onze kinderen steken wat dat betreft anders in elkaar, we hebben ze de vrijheid gegeven om te studeren waar ze wilden. Dit hebben ze allebei met beide handen aangegrepen. Dit wil niet zeggen dat ze niets meer met Nederland te maken willen hebben. De oudste doet haar Master in Groningen en de jongste doet deze zomer een internship bij Equinix in A'dam. Daarna voltooid ze haar opleiding in Schotland.
Het is ook niet zo dat ik niets meer met Nederland te maken wil hebben. Afgelopen juni nog in Nederland geweest. De enige reden, dat ik er naar uitkeek, was om mijn moeder te verrassen voor haar verjaardag, ze wist namelijk niet dat we kwamen en onze oudste dochter na een half jaar weer te zien.
Een week was lang genoeg en was blij weer huiswaarts te kunnen keren.
+3
@Vdejong
Quote:
Je kinderen en kleinkinderen wonen bij je in, neem ik aan? Zo als zo vele in het Overijsselse en Gelderse
En zijn braaf dicht bij naar school gegaan om maar niet bij moeders pappot weg te hoeven?

Jij bent ook niet vrij van vooroordelen, is het wel?
+2
@robbies Ja maar waarom moet je compleet met 2 benen in het buitenland staan? Ik denk dat alle emigranten op een of andere manier zich altijd verbonden met nederland blijven voelen o.a. door familie en vrienden.
Morgan (@Morgan)
@Fries boertje Omdat een immigrant vertrokken is om het elders beter te krijgen, dan past men zich aan ,men leert de taal en gaat mee met de cultuur zegmaar de normen en waarden van het nieuwe vaderland ,wat je de kansen biedt waar men thuis geen toegang tot had.
De immigrant is immers vrijwillig gekomen we/ze hebben immers niet om hun komst gevraagd.
+1
@Morgan Jij wilt gewoon echt niet naar het buitenland dat is nu wel duidelijk. Maar waarom verklaar je een ander dan zo voor gek. Laat een ander gewoon zijn eigen ding doen als die zich daar goed bij voelt in plaats hem hier voor gek te verklaren en allemaal aannames te doen. Je kan het ook zien als een hele dapper en stoere keus. Om het vertrouwde achter te laten voor iets nieuws. Ik vind het echt lef hebben als je als ondernemer vertrekt naar het buitenland en ik heb daar niks anders dan respect voor.
Morgan (@Morgan)
@Fries boertje Toen de kinderen nog peuters waren ,hebben we overwogen om een tijdje in de VS te gaan wonen, voor hun ontwikkeling. Maar het is er niet van gekomen en ben er eigenlijk ook wel blij om.
Het blijft toch een spagaat tussen een fantastisch Nederland, en idd een landbouw vriendelijker ander land.
Maar puur om te kunnen blijven boeren emigreren staat ver van mij af.
+1
Quote Reactie van @Morgan:
fantastisch Nederland,

❓

Waarom wordt er dan door velen hier op dit forum zo geklaagd over politieke partijen en hun keuzes en andere stupide regels die leiden tot een verarming van dat 'fantatische' Nederland?
+1
arie.j (@arie.j)
Quote Reactie van @Vdejong:
Waarom wordt er dan door velen hier op dit forum zo geklaagd over politieke partijen en hun keuzes en andere stupide regels die leiden tot een verarming van dat 'fantatische' Nederland?

In Canada heb je zulke digen niet en hoeft er niemand over zoiets te klagen?
@arie.j Waar lees je dat?
+1
arie.j (@arie.j)
Quote Reactie van @Vdejong:
@arie.j Waar lees je dat?

Jet leest niet goed, er stond een vraagteken achter...voor jou
En die vraag was n.a.v. je conclusie dat door velen op dit forum zo geklaagd word over politieke partijen en hun stupide regels die leiden tot een verarming van het 'fantatische' Nederland.
Dus nogmaals: In Canada heb dat soort geklaag niet onder de boeren daar?
+1
@arie.j
Quote:
In Canada heb dat soort geklaag niet onder de boeren daar?

Klagen is boeren eigen. Dus hier wordt ook geklaagd lover de regering en de regels. Maar neem van mij aan dat de regels hier bij lange na niet zo zijn als die in Nederland pp
Quote Reactie van @Morgan:
hebben we overwogen om een tijdje in de VS te gaan wonen, voor hun ontwikkeling. Maar het is er niet van gekomen en ben er eigenlijk ook wel blij om.

Nee stel je voor dat je vertelt dat je hebt gewoond in het land waar Trump nu president is 😲
Morgan (@Morgan)
@Vdejong We zouden dan niet op een half bevroren schiereiland gaan wonen in een land die kwa cultuur meer op Europa lijkt dan op de VS ,maar ergens aan de west kust om de free spirit en de creativiteit van de Amerikaanse samenleving te ervaren.
Het Amerika wat op cultuur en wetenschap voor op loopt in de wereld en waar naar gekeken werd als een lichtend voorbeeld (hoe het ook kan)
+1
@Morgan
Amerikanen die op cultuur vooroplopen...gekker moet je het ook echt niet maken.
+3
Quote Reactie van @Vdejong:
in het land waar Trump nu president is

als ze hem daar niet willen moet ie maar naar NL komen
+1
@Morgan En nu zoveel spijt dat je het niet gedaan hebt dat je uit jaloezie naar anderen die het wel aandurfden voor gek probeert te verklaren😝.
+1
@Morgan Een fantastische Nederland?? Ik weet niet of je ooit verder komt als je eigen erf of geen nieuws volgt maar dat geweldige nederland is er al lang niet meer. Vooral na corona hebben vele een erg kort lontje en als je ziet wat er in de steden gebeurt,1 en al criminelen en agressie. Wij gaan ook niet meer verhuizen ivm leeftijd. Maar afgezien van dat feit....
arie.j (@arie.j)
Quote Reactie van @slagakker:
@Morgan Een fantastische Nederland?? Ik weet niet of je ooit verder komt als je eigen erf of geen nieuws volgt maar dat geweldige nederland is er al lang niet meer. Vooral na corona hebben vele een erg kort lontje en als je ziet wat er in de steden gebeurt,1 en al criminelen en agressie. Wij gaan ook niet meer verhuizen ivm leeftijd. Maar afgezien van dat feit....

Jij laat je braaf op eigen erf gek maken? En allerlei waanzin aanpraten?
Ja, er zijn tal van maatregelen waar boeren het lang niet mee eens zijn
En beslissing van overheid die duren nogal eens jaren. Krijfg je soms wat van.
Maar verder?
De criminaliteit is met 40% af genomen de laatste 20 jaar. Jij verbeeld je alleeen maar wat
""Sinds 2000 is de geregistreerde criminaliteit in Nederland significant gedaald, met een daling van 43% in 2024 ten opzichte van 2002, volgens onderzoek van ResearchGate"""
Ja, Wilders heeft het weer voor elkaar, aanklacht over asiel, daar leeft die man van. Probleem liefst zo groot mogelijk. Liefst allemaal op elkaar in een te kleine ruimte zodat ze gek gaan doen.
Er zal best iets anders kunnen , maar verder zijn het aangeprate problemen.
En Nederlander zo als jij? die zijn zo gek om als lemminge er achter dat figuur aan te lopen
Boeren? die hebben er niks geen last van asiel ,maar klagen er graag over wat ze ergens hebben horen zeggen.
De melkprijs, die is nog nooit zo goed geweest in Nederland, het inkomenvan melkveehouders is steeds hoger
Land word. hier(Alblasserwaardse veengrond) voor 110 duizend euro verkocht
En de kopers zijn boeren .
En ook jij maar klagen, wat heb je het toch slecht, wat heb je toch last van criminelen en asielzoekers😉
+1
@arie.j Nederland is door en door verrot ,dit door opgetuigde wetten en regels die aan alle kanten rammelen

Als we het dan over fantastisch Nederland hebben
Google maar eens op de naam
Omar E (en Omar Elmekkawi) uit Roosendaal.

Lees dan maar eens wat deze "ondernemer"
(Drugshandelaar) allemaal aanricht en wat voor straf die daar voor heeft gekregen.
(Loopt nu vrij rond en gaat onverminderd door, in afwachting van hoger beroep)

Er is geen schatting naar te maken wat deze smeerlap de maatschappij al heeft gekost
En de hoeveelheid menselijk leed,dat is niet eens in cijfers uit te drukken
+4
matt (@matt)
@Kalfje24
Quote:
Als we het dan over fantastisch Nederland hebben
Google maar eens op de naam
Omar E (en Omar Elmekkawi) uit Roosendaal.

Ze zijn hier druk met alfabetneukers,en betutteling
Geen alcohol,onder de 18 rookvrije generatie enzâ€Ļ
Ondertussen kijkt men weg van het echte probleem.

Die Omar kan zijn gang gaan,omdat de drugsbehoefte veel te groot is.
Zijn gewoon enorm veel drugsgebruikers,dat is het echte probleem.
arie.j (@arie.j)
Quote Reactie van @Kalfje24:
Als we het dan over fantastisch Nederland hebbenGoogle maar eens op de naamOmar E (en Omar Elmekkawi) uit Roosendaal.Lees dan maar eens wat deze "ondernemer"(Drugshandelaar) allemaal aanricht en wat voor straf die daar voor heeft gekregen.(Loopt nu vrij rond en gaat onverminderd door, in afwachting van hoger beroep)Er is geen schatting naar te maken wat deze smeerlap de maatschappij al heeft gekostEn de hoeveelheid menselijk leed,dat is niet eens in cijfers uit te drukken

Dat enkele persoon heb jij persoonlijk zo'n last van dat je zou willen emigreren? ?
Vertel dan maar eens wat hij je aangedaan heeft??
Je leest , naar ik denk alleen maar blaadjes en site's die in jouw straatje passen?
De nuchterige feiten over Nederland, die tellen niet MEER?
+2
@arie.j Die enkele persoon haal ik even aan zodat voor jou ook duidelijk is hoe fantastisch Nederland is ,want daar ging het over .

Wat hij mij aangedaan heeft ?

Omar E heeft 2 september 2022, 4 jonge mensen het leven ontnomen.
De "smeerlap" vond het nodig om een zeer snelle Mercedes te huren en meer dan 150 te rijden op een 50 km weg .
(Volgens de wet is dat een ongeluk,nou verre van ,het is niets anders dan moord )
Deze slachtoffers komen uit onze vriendengroep .
In de vriendengroep missen wij deze verschrikkelijk,maar probeer je eens te verplaatsen in een man die in 1 klap zijn vrouw en kinderen moet missen .
Denk eens na over over een echtpaar die in 1 klap hun dochter en 2 kleinkinderen moeten missen .
Vele nabestaanden zijn slachtoffer van het gedrag van deze kl**tzak .
En dat alles omdat er iemand stoer wil doen ?
Kijk op google wat hij nog meer heeft geflikt en de straffen die hij hiervoor krijgt/heeft gehad .
Dat is gewoon om te janken .

Je denkt dat ik blaadjes lees en op site's kijk die in mijn straatje passen ,dat heb je totaal mis .
Ik lees geen blaadjes en geen kranten,want de krant brengt leugens in het land .

Naar mijn mening zijn er 3 mogelijkheden om met de puinhoop en regels in Nederland om te gaan .
1. Accepteren
2. Negeren
3.emigren

Wij gaan hier zo veel mogelijk voor 2 ,en varen onze eigen koers waar dat ook maar kan .
arie.j (@arie.j)
Quote Reactie van @Kalfje24:
Je denkt dat ik blaadjes lees en op site's kijk die in mijn straatje passen ,dat heb je totaal mis .Ik lees geen blaadjes en geen kranten,want de krant brengt leugens in het land

Typerend voor crimineel gedrag is leugens verspreiden
En vervolgens de waarheid verdacht maken
Je voldoet volgens je eigen schrijven daar al aardig aan
=
Dit naar aanleiding van dit bericht wat je in deze discussie zelf plaatste:
"Op een dinsdag middag aangifte gedaan van mishandeling met letsel, woensdag ochtend met de post een brief in de bus van de politie.
Vanwege tijd gebrek werd de aangifte niet in behandeling genomen!!
Brief is gelijk met mij de deur uitgegaan.
(Meerdere keren ziekenhuis geweest en blijvend letsel als gevolg)
Dat is het nieuwe normaal zullen we maar denken"
+1
@arie.j oooo,je beschuldigd mij nu van crimineel gedrag en leugens verspreiden??
Lijkt me niet heel correct.

Ik heb meerdere malen de krant gehaald,en in ieder artikel stonden meerdere onjuistheden.
Gewoon verre van de waarheid.
Waar ik op dat moment was ,was er ook een verslaggever van de krant .
Omdat ik er zelf bij was weet ik zeer goed wat er correct in de krant stond en wat niet.
Daarom durf ik best te beweren dat lang niet alles klopt wat in de krant staat.

Maar je gelooft niet wat ik schrijf over dat politie geen tijd had ?
Dat is niets anders dan de waarheid.

Jij gelooft alleen iets als je het zelf ziet,er bewijzen of bronnen zijn ..
Dan vraag ik me af ,hoe doe je dat op zondag
( Sta je dan ook hard te roepen van kom eens met bewijzen)
Voor alle duidelijkheid,ik heb niets tegen mensen die geloven.
+1
Quote Reactie van @arie.j:
Typerend voor crimineel gedrag is leugens verspreiden

-Rutte
-de Jonge
-Timmerfrans
zomaar ff paar namen..
+1
@arie.j Hoe kun je toch zo onmenselijk reageren op kalfje24. Ronduit verschrikkelijk. Valt me steeds vaker op dat jij altijd gelijk denkt te hebben en andere het altijd mis hebben. In dit geval zouden excusses op zijn plaats zijn.
+1
arie.j (@arie.j)
Quote Reactie van @slagakker:
@arie.j Hoe kun je toch zo onmenselijk reageren op kalfje24. Ronduit verschrikkelijk. Valt me steeds vaker op dat jij altijd gelijk denkt te hebben en andere het altijd mis hebben. In dit geval zouden excusses op zijn plaats zijn.

Iemand die bewust probeert de prikkers hier op het verkeerde been te zetten en voor de gek te houden, die moet jij in bescherming nemen?
+5
@arie.j Als een reeds veroordeelde crimineel met een Duitse huurauto met driedubbele snelheid 4 jonge mensen uit het leven ramt en hij nog steeds rondloopt, dan deugt er iets niet in de rechtsstaat en met de rechtsorde. Geen noodzaak om dat te hoeven onderbouwen.
arie.j (@arie.j)
Quote Reactie van @robbies:
@arie.j Als een reeds veroordeelde crimineel met een Duitse huurauto met driedubbele snelheid 4 jonge mensen uit het leven ramt en hij nog steeds rondloopt, dan deugt er iets niet in de rechtsstaat en met de rechtsorde. Geen noodzaak om dat te hoeven onderbouwen.

Waarom steed maar doordrammen?
Hij ging over over criminaliteit in Nederland, Hij wens geen cijfers of feiten te aanvaarden, dat schrijft hijzelf (kranten leest hijook niet ze liegen toch , net als andere nieuwsberichten enz.) nou duidelijk toch?
En hij verzint ook nog de groots mogelijke dwaasheid over een misdaad hemzelf aangedaan
Serieuse discussie is dan niet mogelijk
Dus bekijk het maar met hem, ik kan mijn tijd beter gebruiken.
+3
@arie.j je bent gepensioneerd, dus hebt tijd zat. Ik reageer op dit lijntje omdat ik wel kan begrijpen dat wanneer je dicht bij zo'n situatie stast, je dermate teleurgesteld bent in de Nederlandse rechtsstaat dat je je biezen wil pakken.

Ik sta iets verder er vandaan, maar kende ÊÊn van de slachtoffers wel persoonlijk. En ik kan het zeer slecht loslaten dat een moordenaar er zo makkelijk mee wegkomt. Jij baseert op statistieken, maar statistieken zijn net minirokjes; ze verhullen net zoveel als ze laten zien.
+1
@robbies narsisten hebben altijd gelijk
+1
cjw73 (@cjw73)
@de hoef nou dat denken ze althans.
@arie.j
Je beschuldigd mij weer van leugens .
Dat zijn aannames van jou die niet correct zijn .
Als je een beetje "normaal" zou reageren
zou ik gelijk een foto maken van betreffende brief van de politie en hier plaatsen zodat jij het zelf kan lezen .

Maar iemand die mij beschuldigd van crimineel gedrag en meer over mij schrijft wat totaal niet waar is,daar doe ik zeker geen moeite voor .
arie.j (@arie.j)
Quote Reactie van @Kalfje24:
@arie.jJe beschuldigd mij weer van leugens .Dat zijn aannames van jou die niet correct zijn .Als je een beetje "normaal" zou reagerenzou ik gelijk een foto maken van betreffende brief van de politie en hier plaatsen zodat jij het zelf kan lezen .Maar iemand die mij beschuldigd van crimineel gedrag en meer over mij schrijft wat totaal niet waar is,daar doe ik zeker geen moeite voo

Anoniem wegkruipen en anderen de schuld geven
En natuurlijk geen controle,dat was voorspelbaar.
@arie.j
Kalfje 24 is net zo anoniem
als arie.j. want dat zegt ook helemaal niets .
Geniet van het weekend,en blijf vooral bij de gedachte dat als je het zelf niet hebt gezien of er geen bewijs is ,dat het dan niet waar is .👍đŸŋ👍đŸŋ
+1
arie.j (@arie.j)
Quote Reactie van @Kalfje24:
Kalfje 24 is net zo anoniemals arie.j. want dat zegt ook helemaal niets .Geniet van het weekend,en blijf vooral bij de gedachte dat als je het zelf niet hebt gezien of er geen bewijs is ,dat het dan niet waar i

Anoniem? man, ik kom al minstens 20 jaar op het prikkebord, zelfs al langer dan George
Als iemand ooit herhaaldelijk met foto van huis en bedrijf op het prikkebord heeft gestaan dan ben ik het wel
Jaren terug zelfs met Co en een aantal prikbord leden op excursie geweest,
Je hebt vandaag met je reacties een bok geschoten
Toegeven is natuurlijk teveel gevraagd,
+2
@arie.j mijn reacties zijn nog altijd een stuk fraaier dan die van jou ,om nog maar even aan te halen dat je mij beschuldigd van crimineel gedrag en verspreiden van leugens .(Dat vind je blijkbaar normaal)
Ik laat het hierbij ,want jou schermtijd zit er weer bijna op .
arie.j (@arie.j)
Quote Reactie van @Kalfje24:
je mij beschuldigd van crimineel gedrag en verspreiden van leugens .(Dat vind je blijkbaar normaal)

Nee je gedrag vond ik niet normaal, je bent wel wat traag van begrip dat zoiets nu nog niet duidelijk is.
+2
@Kalfje24
Quote:
@arie.j ontspanning vind je door iedereen de maat te nemen?
Dit was een reactie van mij 4 jaar geleden. Er is dus nog niets veranderd
+2
Quote Reactie van @arie.j:
"Sinds 2000 is de geregistreerde criminaliteit in Nederland significant gedaald, met een daling van 43% in 2024 ten opzichte van 2002, volgens onderzoek van ResearchGate"""

geregistreerde....
+1
cjw73 (@cjw73)
@cs-agrar zo ongeveer. Aangifte doen heeft totaal geen nut, paar maanden later krijg je nog een standaard briefje, met de woorden, geen verdere aanknopingspunten. En daar is het mee afgedaan.
+1
@cjw73 hier nog veel erger .
Op een dinsdag middag aangifte gedaan van mishandeling met letsel, woensdag ochtend met de post een brief in de bus van de politie.
Vanwege tijd gebrek werd de aangifte niet in behandeling genomen!!
Brief is gelijk met mij de deur uitgegaan.
(Meerdere keren ziekenhuis geweest en blijvend letsel als gevolg)
Dat is het nieuwe normaal zullen we maar denken
+1
@Kalfje24 een oom van mijn vrouw is ex politie agent. Cijfers worden flink beïnvloed door politieke keuzes. Reed je vroeger tegen een boom en overleed je enkele dagen later aan die verwondingen dan was je een verkeers slachtoffer . Tegenwoordig alleen als je dood op straat wordt aangetroffen. Dus tegenwoordig minder doden in het verkeer en dat komt door meer flitspalen en lagere maximale snelheid. Je moet niet alles geloven arie
arie.j (@arie.j)
Quote Reactie van @Farmerbn:
Je moet niet alles geloven arie

Niet te veel gek maken met dat verzinnen , dan is het zelfs voor dit prikkebord niet leuk meer....
arie.j (@arie.j)
Quote Reactie van @Kalfje24:
@cjw73 hier nog veel erger .Op een dinsdag middag aangifte gedaan van mishandeling met letsel, woensdag ochtend met de post een brief in de bus van de politie.Vanwege tijd gebrek werd de aangifte niet in behandeling genomen!!Brief is gelijk met mij de deur uitgegaan.(Meerdere keren ziekenhuis geweest en blijvend letsel als gevolg)Dat is het nieuwe normaal zullen we maar denken

Onbewezen sterke verhalen van een anonieme prikker? Die zijn alleen maar goed voor de prullebak
Kleuterschool niveau... Welke prikker weet het nog gekker te verzinnen, wat een lolbroek...
Als jouw verhaal waar zou zijn geweest , dan had het zeker de krant gehaald.
Een 2e kamerlid had ook wel vragen over zoiets willen stellen...
Maar doe maar eens goed dwaas......
Hier een link voor een serieus krantenbericht
ad.nl/binnenland/…
Verslaggevers zullen bij het AD natuurlijk wel omgekocht en corrupt zijn, wat jij?
+1
cjw73 (@cjw73)
@arie.j ja lekker naïef doen em alleen naar de politiek luisteren, iedereen kent verhalen genoeg en er zijn wijken waar de politie niet eens durft te komen.
Quote Reactie van @arie.j:
Als jouw verhaal waar zou zijn

Wie ben jij om het als onwaar te bestempelen
arie.j (@arie.j)
Quote Reactie van @cjw73:
@cs-agrar zo ongeveer. Aangifte doen heeft totaal geen nut, paar maanden later krijg je nog een standaard briefje, met de woorden, geen verdere aanknopingspunten. En daar is het mee afgedaan.

Dan is het in ieder geval wel genoteerd en geregistreerd
arie.j (@arie.j)
Quote Reactie van @cs-agrar:
geregistreerde....

Als jij een betere manier weet..
Normale mensen doen aangifte van diefstaf, beroving of mishandeling
In ieder geval verplicht als er je verzekering voor de schade hebt
+1
Quote Reactie van @arie.j:
Normale mensen doen aangifte van diefstaf, beroving of mishandeling

daarmee hoeft het nog niet geregistreerd te zijn... Tis ook net wie verdachte is, huidskleur, nationaliteit, legaiteit...
@arie.j Even voor de duidelijkheid ben geen PVV stemmer. Dus je moet me geen woorden in de mond leggen die ik niet gezegd heb.En anders lees de bijdrage van George maar eens na op verschillende topics die woont er zeer dicht bij. En ik laat me niks aanpraten en al zeker niet door het jouw geliefde NOS journaal.
pieta (@pieta)
Quote Reactie van @Fries boertje:
Je kan het ook zien als een hele dapper en stoere keus. Om het vertrouwde achter te laten voor iets nieuws. Ik vind het echt lef hebben als je als ondernemer vertrekt naar het buitenland e

Met een volle portemonnee naar een land waar je inkomen gegarandeerd is vind ik weinig met ondernemerslef te maken hebben.
Quote Reactie van @pieta:
Met een volle portemonnee naar een land waar je inkomen gegarandeerd is vind ik weinig met ondernemerslef te maken hebben.

Je hebt gelijk. Was lef geweest om een andere boerderij in het 'fantastische' Nederland te kopen en ons diep in de schulden te steken om 250 koeien te melken.
pieta (@pieta)
@Vdejong Dat had inderdaad meer met lef te maken gehad. Maar ook in de VS een megabedrijf beginnen of in Oost-Europa een groot landbouwproject te beginnen. Vooral het lopen van financieel risico of persoonlijk gevaar lopen heeft voor mij met ondernemerslef te maken. Je bent wel een avontuur aangegaan overigens.
+1
@pieta noemen we dat lef of nooit genoeg ?
+5
@pieta
Als iedereen nu eens goed bedenkt dat geen mens hetzelfde is maakten ze zich misschien minder druk om keuzes van anderen of wat anderen van hun keuzes vinden.
pieta (@pieta)
@de Tank Ik maak me niet druk om VdeJong noch om zijn keuzes. Ik vraag me wel ooit iets af en heb soms wel een mening vanuit mijn eigen beleving. Soms wordt dat beleeft als een oordeel. Dat wil niet zeggen dat het dat ook is.
@Vdejong
Quote:
Was lef geweest om een andere boerderij in het 'fantastisch' Nederland

Is het hier niet goed dan?
Frans1 (@Frans1)
@robbies Dat ligt er aan waar je zit
+1
@Frans1 overal in Nederland is het prima wonen en er staat genoeg moois te koop. Het gekke is; het wordt ook nog verkocht
Frans1 (@Frans1)
@robbies jij snapt heel goed wat ik bedoel😄
@Frans1 eigenlijk niet. Zelfs over locatie kun je twisten. Alex zag geen kansen op zijn plek, een ander duwt er twee nieuwe robots in.
+1
George (@George)
@robbies
Volgens mij zat Alex gewoon aan gefinancierd.
+1
Frans1 (@Frans1)
@robbies ik ga niet over Alex speculeren, maar ik bedoel de mogelijkheden vergunningstechnisch. Dan kun je nog zon dikke knip meenemen, maar als vergunningsverlening op zn gat ligt kun je niks
Elvis (@Elvis )
@Frans1
Quote:
speculeren

Hij heeft zelf een keer een vlog gemaakt over de keuze on te emigreren. Fosfaat te kort en tijd erg moeilijk geweest na nieuwbouw
@Frans1 geld lost natuurlijk wel een hele hoop op.
Regels lijkt wel het meet geaccepteerde argument om iets anders te bewerkstelligen of te stoppen.
Heb daar wel eens mijn twijfels bij, maar goed, wie ben ik.
Ik hoop altijd maar dat iemand voor de kansen besluiten neemt en niet met als hoofdreden de bedreigingen, het ene leeft veel makkelijker dan het ander.

Is ook natuurlijk hoe je het beleeft en het totaalplaatje.
Ze zijn er hier die emigreren mede door pasmelder te zijn, uiteindelijk wordt de boel ook weer verkocht aan iemand die zijn NB inlevert vlak naast N2000 en de ene zekerheid en onzekerheid inruilt voor andere onzekerheid. Is ook niet logisch te verklaren.

Als je alles rationeel bekijkt slaat het voor 90% of meer natuurlijk ook nergens op waar we in Nederland mee bezig zijn elkaar gek te maken. Als er wat verdient wordt zorgen we er wel voor dat er weer niks over blijft door de beperkende factor duur te maken. Nu met mest en fosfaat, grond lokaal.
Frans1 (@Frans1)
@Noorderling onze oude plek ligt het extern salderen al jaren op zn gat, hoe wou jij dat oplossen?
@Frans1 ik gebruikte Alex als voorbeeld. Maar wanneer ze mij 90 ha aanbieden aan huis in eigendom en een stal voor 100 koeien, dan is de kans zeer aanwezig dat ik toehap, ook al ligt het recht langs een N2000-gebied.
@Frans1 recent in Elp nog een boerderij gezien die hier ook uitgebreid besproken is. Opvolger geen interesse vanwege regelgeving, maar denk dat jij daar je opvolgers ook wel aan de gang had gekregen als t jouw boeltje zou zijn
Frans1 (@Frans1)
@robbies OK, dat klopt. Mits je de vergunning maar hebt, daar knelt het op veel plekken, en daar doen de 🤑🤑 weinig aan zoals @Noorderling veronderstelt
@Frans1 ligt aan je ambities. Had je de sprong gemaakt op je 50e zonder opvolgers?
+1
Frans1 (@Frans1)
@Frans1
Dan komen er andere opties in beeld, zeker met meerdere potentiÃĢle opvolgers is dat misschien nog wel de beste optie.
Maar daar hoef je nu niet eens aan te denken om dat dergelijke schaalsprongen in vele gevallen je niet heel lang aan hoeft te rekenen om de uitkomst te weten.

Wil je wel op een plek verder, er zijn wel wat tijdsgaten geweest waarin je kon intern salderen of extern. Was je nu misschien illegaal, de stal kan er maar staan.
De euro brengt wel van alles in een stroomversnelling, dat alles hier in NL te kapitaalintensief is ten opzichte van de omzet en resultaat kun jij denk ik het beste onderschrijven.
Morgan (@Morgan)
@robbies Ja uitgekocht bij bij Goor ofzo meende ik, die mazzel had Alex niet.
@robbies Zo lang ik jullie hoor klagen over de regels omtrent landbouw in Nederland, ontkom ik niet aan die indruk

Quote:
Is het hier niet goed dan?
@Vdejong regels heb je overal en in elke sector. Verder is het in NL goed geregeld, en dat vind jij ook. Anders had je hier geen huis aangehouden
@pieta boeren van rond de 60 jaar zonder opvolgers gaan nadenken hoe het familie kapitaal zo gunstig mogelijk naar de kinderen kan. Dat kan met giften en met erven. Als je naar bv Canada gaat om je kapitaal daar zonder risico veilig te stellen is dat een goede keuze. Zeker als geven en erven daar gunstig kan.
pieta (@pieta)
Quote Reactie van @Farmerbn:
Als je naar bv Canada gaat om je kapitaal daar zonder risico veilig te stellen is dat een goede keuze. Zeker als geven en erven daar gunstig kan

Dat kan maar mij niet gezien. Ik weet ook niet hoe de waarde van onroerend goed zich ontwikkeld in Canada de laatste 5 jaar.
@pieta jij weet niet hoe het systeem hier werkt er is inderdaad een vastere prijs maar 5 a 10 cent per maand prijs verschil is niet ongewoon , en is gebaseerd op cost off production in Canada , niet in Holland off the VS of New Zeeland . Als je zoveel per koe maakt ga je toch geen 167 koeien melken (average in BC)
@Morgan niet iedere immigrant zit hier bij keuze , bv in de 60th zijn hier een hoop nederlandse boeren heengegaan vanwege de ruilverkavelingen , (scheme by it self) ik heb voor hongaren gewerkt (Budapest uprising) east germans, Vietnamese ,Iranians die zaten hier niet voor eerste keuze
@Fries boertje maakt helemaal niks uit. Maar een echte avonturier die zijn schepen verbrand achter zich ben je ook niet.
Frans1 (@Frans1)
@robbies Hoe zie je dat voor je met de hedendaagse social media ed, Amish worden?
+3
Elvis (@Elvis )
@Fries boertje dat is helemaal waar maar continue hier op pb anderen die wel kansen zien in Nederland onder de neus wrijven wat een onwetende heikneuters het zijn is dan weer het andere uiterste. Grond van de Jong was zo weg dus zo wanhopig was de situatie ook weer niet
Quote Reactie van @robbies:
De Jong zit over 10 jaar weer in NL is mijn inschatting

Leuk voor de erfbelasting hier , canada kent geen erfbelasting. Ik moet het nog zien, dat hij terugkomt.
Quote Reactie van @robbies:
De Jong zit over 10 jaar weer in NL

Misschien wel, misschien niet. Huizen in 3 landen, dus wie weet
@Vdejong mag je daar blijven? Canada is niet altijd de makkelijkste?
@bio boer Natuurlijk mogen we hier blijven. Hebben afgelopen december permanent resident status aangevraagd, wat ongeveer 2 jaar zal duren voor deze wordt toegekend. Na toekenning dien je deze elke 5 jaar te verlengen en van deze 5 jaar moet je meer dan de helft van de tijd in Canada gewoond hebben. Is de PR status eenmaal binnen dan mag je wonen waar je wilt in Canada
@Vdejong oke je hoort wel eens dat ze mensen op pensioen leeftijd zijn Canada weer moeten verlaten en niet in aanmerking komen van Canadese sociale zaken

Daarom vroeg ik mij dat af om je ook al op oudere leeftijd was gegaan
@bio boer die AOW liggen hier niet zo hoog ,, and medical heeft iedereen recht op. Plus van daag en de dag kun je dual citizenship nemen . vroeger niet ,en mijn ouders waren niet blij met mij toendertijd ,dat was wel een sein dat ik echt niet terug kwam
@Vdejong
Quote:
To maintain their permanent resident status, they must live in Canada for at least 730 days (two years) within a five-year period.
@Vdejong i mix soms engelse uitdrukkingen op ,of vertaal ze verkeerd (zit hier a l lang) ,maar balls hebben is lef ? moed? ,in ieder geval als je balls hebt hier, steek je er boven uit ,(ik geloof dat ze in holland zeggen de ballen verstand wat eigenlijk precies het tegenovergestelde is)
+2
@old-timer Ik hou er niet van dat sommige mensen mij betichten van dingen die absoluut niet waar zijn
@old-timer
Quote:
Balls

Volgens sommigen hier op prikkebord was het geen lef of moed maar een noodzakelijke vlucht
pieta (@pieta)
Quote Reactie van @Vdejong:
maar een noodzakelijke vlucht

Ik wil je even melden dat ik me niet aangesproken voel. 😁 Een noodzakelijke vlucht vind ik het zeker niet. Als het een vlucht was/zou zijn dan was ie onnodig.
Quote Reactie van @pieta:
niet aangesproken

Als je je niet aangesproken voelt waarom dan deze reactie?
+3
pieta (@pieta)
@Vdejong Omdat ik hier graag even duidelijk over ben. Ik vind het prima dat je in Canada boert. Ik hoop dat je het daar naar je zin hebt. Met lef en moed vind ik het niets te maken hebben. Daar moet je toch echt wat anders voor doen.
Zelf zou ik nog niet daar komen boeren boeren als ik de boerderij gratis kreeg. Verschil van mens zeg maar. 😁
Quote Reactie van @pieta:
Met lef en moed

Zou je het lef hebben om je zaak in Nederland van de hand te doen en ergens anders weer te beginnen? Denk het niet
@Vdejong

En jij het lef om in Nederland wat op te starten?
Quote Reactie van @newholland6640:
En jij het lef om in Nederland wat op te starten?

Waarom niet?
Je weet een bedrijf te koop in Nederland waar de Nederlandse regels omtrent ammoniak, stikstof, fosfaat en vergunningverlening niet gelden? Denk het niet, dus waarom zou ik weer een boerderij in Nederland beginnen.
Nu ik er over na denk; misschien hebben boeren in Nederland wel meer lef door in dat 'fantastische' land te boeren en hebben alle emigranten, die voorheen een boerderij in Nederland hadden, voor de makkelijke uitweg gekozen.
+3
pieta (@pieta)
@Vdejong Je hebt het door!!! 😁
@newholland6640 Een brandweerman of een stuntman heeft lef/moed. Op een andere plek je koetjes gaan melken, hetzelfde kunstje wat je hier ook al deed, heeft daar absoluut niks mee te maken.
+1
@Spuit11 een brandweerman moet moed hebben, is dienstverlenend bij ongevallen en brand, tja, stuntmannen, moed? Of gebrek aan verstand en als het misgaat moeten ze een beroep doen op die dienstverleners😏
Morgan (@Morgan)
@Vdejong Lef of moed is onbelangrijk, bij ondernemen gaat het om rendement en risico.
Naar Canada emigreren omwille van de regels in Nederland zou logisch zijn.
Canada is nogal protectionistisch naar haar melkveehouderij dus je kiest voor zekerheid, wat natuurlijk ook een keuze is.
arie.j (@arie.j)
Quote Reactie van @Morgan:
@Vdejong Lef of moed is onbelangrijk, bij ondernemen gaat het om rendement en risico.Naar Canada emigreren omwille van de regels in Nederland zou logisch zijn.Canada is nogal protectionistisch naar haar melkveehouderij dus je kiest voor zekerheid, wat natuurlijk ook een keuze is.

Dat is bij lang niet ieder zo.
Dingen als sociale contacten enof je geestelijk en kerkelijk aansluiting kunt vinden is voor veel mensen (gelukkig) ook belangrijk
En of er opleidings mogelijkheden voor je kinderen zijn, en een goede gezondheidszorg
Wil je verder alleen naar een democratisch land of kan een dictatuur je niks schelen als je het zelf maar goed gaat? Maakt het klimaat van de streek je veel uit?
En zo is er vast wel meer te verzinnen.
Ieder maakt de persoonlijke afweging, waarbij leeftijd, gezin en vermogen natuurlijk ook belangrijk zijn.
+2
Quote Reactie van @Morgan:
bij ondernemen gaat het om rendement en risico.

Je vergeet 1 ding; ondernemen moet ook leuk zijn
pieta (@pieta)
@Vdejong Ik wel maar met een zieke vrouw en een gehandicapt kind gaat dat zomaar niet gebeuren. Ik zou als eerste in Frankrijk gaan kijken. En voor mezelf ben ik er te oud voor. Ik heb hier veel vrienden en familie die ik graag regelmatig in het echt zie.
Ik ben al 2 keer verhuisd met een melkveebedrijf. Daar zit het probleem niet.
+1
@pieta

Ik heb ook wel vrij serieus over zweden nagedacht. Maar heb hier een hele hechte vriendengroep die ik wekelijks spreek. dat zou ik op de lange termijn toch te veel missen denk ik. zit nu juist wat dichter bij iedereen en dat bevalt ook heel best.
@pieta
Quote:
En voor mezelf ben ik er te oud voor.

Kijk als je dat nu eerst zegt

Quote:
zou als eerste in Frankrijk gaan kijken.

Ik weet niet hoe het gezondheidszorg systeem in Frankrijk is, maar hier in Nova Scotia is het waardeloos. Zelfs al heb je een eigen huisarts, dan nog wordt je op een wachtlijst gezet en dien je alsnog 2 maanden te wachten voor een afspraak. Tenminste dat hoorde ik afgelopen week
+1
pieta (@pieta)
@Vdejong Dat hoef ik niet eerst te zeggen. Ik zou nu eerder stoppen met boeren dan ergens in een ver buitenland te gaan boeren. Ik zou gewoon het lef en de moed hebben om wat anders te gaan doen. 😁 Maar als mijn toekomstige opvolger zou emigreren weet ik niet hoe of wat ik zou doen.
+1
Quote Reactie van @pieta:
Met een volle portemonnee
iets anders beginnen
Quote:
vind ik weinig met ondernemerslef te maken hebben.
pieta (@pieta)
@Vdejong Staat niet zomaar een smiley achter he!!! 😁
+1
Erco (@Erco)
@Vdejong je moet het vooral willen. Als gezin.Heeft met lef niks te maken
@Erco Geluk dan maar dat we het beide wilden
Quote:
vooral willen
+1
Vdejong (@Vdejong)
Quote Reactie van @Fries boertje:
god

Alleen mijn vrouw gelooft in mij
@Vdejong zong hazes ook
Ook gehad van Rabo
1 jaar vast 4,35%
3 jaar vast 4,50%
5 jaar vast 4,85%
10 jaar vast 5,35%

Andere geld verstrekker 3,8 % 10 jaar vast
had wat geld nodig voor grond, rabo boert hier niet meer mee
@melkertje voor de extensivering zat ik onder de 3% maar wel max 5 jaar vast

(klik om te vergroten)

De jong said 6% by FCC , is een soort boerenleenbank ,wel hogere rates kan bij andere banken gauw tegen 4 1/2 a 5 % leenen

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's rabobank , rente en nieuw geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nÊt dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
339
DEELNEMERS
46
WEERGAVES
12.379
TREFWOORDEN