Friesland Foods en Campina bereiken akkoord over fusieovereenkomst
Persbericht
10 april 2008
Meppel/Zaltbommel - Directies en besturen/raden van commissarissen van Friesland Foods en Campina hebben overeenstemming bereikt over het voorstel voor de fusieovereenkomst die moet leiden tot de nieuwe zuivelonderneming
FrieslandCampina en de nieuwe zuivelco?atie FrieslandCampina. De nieuwe
onderneming zal beter kunnen inspelen op de ontwikkelingen in de zuivelmarkt en de realisatie van de strategie van beide ondernemingen kunnen versnellen.
</b>
De conceptfusieovereenkomst wordt de komende weken in regiobijeenkomsten en
afdelingsvergaderingen besproken met de leden-melkveehouders van beide
co?aties. Vervolgens heeft op 7 mei de finale besluitvorming over de fusie plaats
door de leden-melkveehouders tijdens een algemene vergadering van Friesland Foods en een ledenraad van Campina.
Slagvaardige onderneming
FrieslandCampina zal de natuurlijke rijkdom van melk benutten om consumenten en klanten optimaal te bedienen en de best mogelijke resultaten in de markt te behalen. Door de fusie ontstaat een onderneming met sterke internationale merk- en marktposities op het gebied van producten zoals consumptiemelk, melk in poeder- en geconcentreerde vorm, zuiveldranken, yoghurts, desserts, room, koffieverrijkers, baby- en kindervoeding, kaas, boter en ingredi?en. FrieslandCampina krijgt een omvang die versterkte kracht, aantrekkingskracht,
stabiliteit en continu?it geeft, de onderneming zal synergie?kunnen realiseren die op termijn lagere kosten en extra opbrengsten opleveren en de strategie zal gericht zijn op het cre?n van duurzame waarde voor consumenten, klanten en medewerkers en daardoor dus duurzame waarde voor de 17.000 leden-melkveebedrijven, die zich zal vertalen in een toonaangevende melkprijs in Noordwest-Europa.
FrieslandCampina zal zijn activiteiten in productgroepen en regio’s onderbrengen in een slagvaardige en doelgerichte structuur met vier business groups: Consumer Products Western Europe, Consumer Products International, Cheese & Butter en Ingredients. De jaaromzet van FrieslandCampina zal, op basis van de cijfers van 2007, 9,1 miljard euro bedragen. Daarmee behoort FrieslandCampina tot de wereldwijde zuiveltop. De 17.000 leden-melkveebedrijven leveren gezamenlijk 8,3 miljard kilo melk. De onderneming telt 22.000 medewerkers en ruim 100 productielocaties en verkoopvestigingen wereldwijd.
Synergie-effecten
Friesland Foods en Campina zijn twee gezonde zuivelondernemingen, met internationaal
sterke marktposities. De fusieonderneming FrieslandCampina krijgt een omvang die stabiliteit
en continu?it levert. De strategie van de nieuwe onderneming zal gericht zijn op het cre?n
van duurzame waarde voor consumenten, klanten en medewerkers en daardoor dus
duurzame waarde voor de leden-melkveehouders. De onderneming zal synergie?kunnen
realiseren die op termijn lagere kosten en extra opbrengsten opleveren.
FrieslandCampina voorziet in het eerste jaar nog geen positief synergie-effect op het
resultaat, vanwege eenmalige kosten als gevolg van de reorganisaties en de integratie van
de beide ondernemingen. De verwachting is dat de synergievoordelen tot 2012 gefaseerd
zullen worden gerealiseerd en uiteindelijk een omvang zullen hebben van circa 175 miljoen
euro op jaarbasis.
Werkgelegenheid
FrieslandCampina wordt een inspirerende, internationale werkplek voor zuivelprofessionals,
met aantrekkelijke merken en producten. Groei van de onderneming zal leiden tot nieuwe
arbeidsplaatsen en nieuwe kansen voor de werknemers, maar de komende jaren zal de fusie
echter ook gevolgen hebben voor de werkgelegenheid. Vanwege het in elkaar schuiven en
verschuiven van locaties, zullen er tot 1 januari 2011 gefaseerd minstens 500 arbeidsplaatsen
komen te vervallen van de in totaal 22.000 arbeidsplaatsen die de fusiecombinatie telt.
FrieslandCampina zal er alles aan doen om de sociale gevolgen zo veel mogelijk te
beperken. Voor Nederland wil FrieslandCampina met de vakorganisaties een nieuw sociaal
plan afsluiten met als uitgangspunt dat medewerkers worden begeleid in het vinden van een
nieuwe functie binnen of buiten FrieslandCampina (‘van werk naar werk’). In eerste instantie
zullen vooral verschuivingen plaatsvinden in de ondersteunende diensten en kantoorlocaties,
waarbij het accent ligt op Nederland en eventueel Duitsland en Belgi?Het gaat vooral om
functies op de hoofdkantoren en kantoren van groepen en/of werkmaatschappijen.
Friesland Foods en Campina hebben een adviesaanvraag en instemmingsverzoek
voorgelegd aan de centrale ondernemingsraden en een consultatieverzoek ingediend bij de
Europese ondernemingsraden.
Duurzame waarde voor leden-melkveehouders
Door de fusie leggen Friesland Foods en Campina een sterkere basis voor het inkomen van
de leden-melkveehouders, die gezamenlijk eigenaar worden van Zuivelco?atie
FrieslandCampina. De waarde die FrieslandCampina voor de leden cre?t, wordt vooral
zichtbaar in de melkprijs. Deze melkprijs wordt bepaald door de algemene
marktontwikkelingen in de zuivelmarkt en de prestatie van FrieslandCampina. Het resultaat
(na betaling van de vergoeding op het ledenvermogen en na reservering) van de
onderneming komt geheel ten goede aan de leden via de melkprijs. FrieslandCampina wil
een melkprijs uitbetalen die toonaangevend is en daarmee behoort tot de beste in Noordwest-
Europa, gemiddeld over een reeks van jaren. FrieslandCampina garandeert de afname van
het verwachte groeiende melkvolume van de leden. Zuivelco?atie FrieslandCampina heeft
de ambitie om dichtbij de leden te staan en krijgt daarom een effici?e
zeggenschapsstructuur, die herkenbaar is voor de leden-melkveehouders. Zij krijgen de
ruimte om hun betrokkenheid te tonen.
Financiering
FrieslandCampina zal met een nieuw systeem van ledenfinanciering gaan werken. Ledenmelkveehouders
nemen deel in de financiering van de onderneming via ledencertificaten en
via ledenobligaties, die beide op naam zijn gesteld. Na de fusie zal de groei van een bedrijf
van een lid-melkveehouder niet leiden tot extra financieringsinspanning. Ook kunnen leden en
bedrijfsbe?digers vrijwillig extra ledenobligaties bezitten. Zij ontvangen voor het vermogen
op naam een marktconforme vergoeding.
Uit de waardering van beide ondernemingen is voortgekomen dat, om een gelijkwaardige
uitgangspositie te verkrijgen, de leden van Friesland Foods op het moment van fusie
ledencertificaten ontvangen ter waarde van 6,00 euro per 105 kilogram geleverde melk in het
quotumjaar 2007/2008. Dit vermogen op naam gaat ten laste van de algemene reserve van
FrieslandCampina.
Voor leden-melkveehouders van Campina wordt het bedrag aan ledenbewijzen dat zij moeten
bezitten op 1 april 2008 omgezet in ledencertificaten.
Tijdpad
De centrale ondernemingsraden van beide ondernemingen zijn gevraagd advies uit te
brengen. De internationale ondernemingsraden zijn om consultatie gevraagd.
Op 7 mei 2008 nemen de algemene vergadering van Friesland Foods en de ledenraad van
Campina een besluit over de fusie. Voor die tijd vinden regiobijeenkomsten en
afdelingsvergaderingen plaats. Alle leden krijgen daar uitgebreide informatie over het
fusievoorstel en alle ruimte om hun mening te geven. Na 7 mei moeten de bevoegde
mededingingsautoriteiten, waaronder de Europese Commissie, nog hun goedkeuring aan de
fusie geven. Naar verwachting is het besluit van de Europese Commissie in het najaar van
2008 bekend.
- - -
Over Royal Friesland Foods
Royal Friesland Foods is een internationaal opererende onderneming die natuurlijke,
voedzame en hoogwaardige zuivelproducten, vruchtendranken en ingredi?en produceert en
vermarkt. Smaak, gezondheid, gemak, betrouwbaarheid en vitaliteit voor de consument staan
daarbij centraal. Met een breed assortiment is Friesland Foods vertegenwoordigd in meer dan
100 landen. Wereldwijd telt Friesland Foods ca. 14.600 medewerkers. In 2007 bedroeg de
omzet 5,1 miljard euro. De onderneming heeft een co?atieve basis. De 9.400 ledenmelkveebedrijven
van Zuivelco?atie Friesland Foods zijn de eigenaren en de leveranciers
van de melk. De belangrijkste merken zijn Dutch Lady, Frisian Flag, Foremost, Friesche Vlag,
Milli, NoyNoy, Peak, Bonnet, Rainbow, Completa, Debic, Frico, Friso, P??Dots, Domo,
Kievit, Appelsientje, Chocomel, C?mel, CoolBest, DubbelFrisss, Extran en Fristi.
Internet: www.frieslandfoods.com
Over Campina
Actief van Londen tot aan Moskou en van de Verenigde Staten tot aan Japan en sinds vele
generaties stevig verankerd in Nederland, Duitsland en Belgi?de co?atieve
zuivelonderneming Campina. De 8.000 melkveehouders die samen eigenaar zijn van
Campina, zorgen dagelijks voor de beste melk. Deze vormt de basis voor melk,
zuiveldranken, yoghurts, desserts, kaas en boter, die consumenten herkennen aan de
merken Campina, Betagen, Botergoud, Coast, Fruttis, Landliebe, Mona, Milner,
Optimel/Optiwell, Valess, Vifit en Yazoo. Daarnaast is Campina, via DMV International,
Creamy Creation en Nutrifeed, wereldwijd een toonaangevende aanbieder van ingredi?en
voor de voedings- en farmaceutische industrie. Met hun passie voor zuivel realiseren de ca.
7.000 medewerkers een omzet van 4,0 miljard euro.
Internet: www.campina.com
Deel dit topic
Deel ook jouw kennis en inzicht
Hebben de thema's duitsland , melk , frieslandcampina , melkprijs , campina , fusie , kaas , europa , zuivel , gezondheid , melkveehouders , melkveehouder , boter , ledenraad , zuivelonderneming , zuivelmarkt , financiering en werknemers geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste
Reacties
Is dit een verhoging van de vet en eiwit waardes?
inbreng in je bedrijf afhankelijk van je fiscale positie (bedrijf versus privé); als minder dan 50% van de waarde kiest voor cash kun je volgens mij alles cash krijgen
de grote vraag is nu wat is de verdeelsleutel is (60-40??)en op welke winst wordt deze berekend, nadat de rente(obligatielening) is betaald of ervoor. En wie gaan nu meedoen in het MCM-systeem(leerdammer hopelijk???)
voor de rest heb je het wel goed gelezen of we zijn allebei verkeerd bezig
Als ik het goed begrijp krijgen de houders van B aandelen een dikke prijsin vastrenderende waardens die kunnen houden of niet
De leden van FCF krijgen een kleine 6 cent de kg (over de leveracie van het afgelopen jaar neem ik aan) in certificaten.
Vervolgens houden de FCDF leden hun A aandelen met het huidige uitkeringsysteem
De leden van Campina krijgen voor hun ledenbewijzen vastrenderende waardens, ook intern verhandelbaar
De melkprijs is 0,5 cent de kg boven MCM
zie ik het zo goed?