Lely A6

Deel dit topic

Reacties

Zal het de A6 zijn ja?
Elvis (@Elvis )
@matthijs0 laatst nog gevraagd aan de vertegenwoordiger of er al wat nieuws aan kwam hij dacht van niet, a5 was zo'n beetje uitontwikkeld
Quote @Elvis :
a5 was zo'n beetje uitontwikkeld

Had het er pas met een monteur over.

Die zei toen de A4 al effe draaide hij dacht dat het nu wel uitontwikkeld is, en toen kwam de A5 😁
+1
Elvis (@Elvis )
@Braboboer van a4 naar a5 zijn er wel grote slagen gemaakt. Compressor zou nog maar 1,5 uur per dag draaien en bij de a4 7,5 uur
@Elvis
de laser is uitontwikkeld. 3D camera zou een hele stap zijn.
Als ze dat slim doen dat alles omgebouwd kan worden hebben ze misschien wel meer werk en omzet dan enkel een nieuwe versie.
+1
@Noorderling heb net a5 laser op mijn a3 😃
Vdejong (@Vdejong)
@Noorderling Lely gebruikt nog steeds een laser? Wat achterhaald
Elvis (@Elvis )
@Noorderling ze gaan meteen over op A.I. ding verwacht dat de speen daar zit
Elvis (@Elvis )
@Noorderling zit upgraden niet bij het mastercontract in ?
@Elvis gps sturing van de koe naar robot
+1
robbies (@robbies)
@sleepslang discovery die de koe gaat zoeken
pieta (@pieta)
@robbies Een discovery die de ophaalkoeien haalt. 😁
grös (@grös)
@sleepslang
Een soort Collie halsband die begint te trillen als de koe gemolken moet 😂
+2
@grös Zou wel een gouden zet zijn als lely en collie gaan samenwerken waardoor de ophaalkoeien in de wei via de collie halsband naar de robot wordt gehaald. Zal voor mij wel een reden om hier die collie halsbanden aan te schaffen en om meer uren te gaan weide.
@brabantseboer17 Heb wel ooit een filmpje gezien vanuit nieuw-zeeland gezien van halter (waarbij ze al verder zijn dan hier) dat tochtige koeien naar de inseminatie ruimte wordt gestuurd om te insemineren via de halsband.
+2
pieta (@pieta)
Quote Reactie van @brabantseboer17:
naar de inseminatie ruimte wordt gestuurd om te insemineren via de halsband.

Hoe werkt dat insemineren via de halsband? 😁
+2
Kan de a5 mooi in prijs zakken koop ik die wel 2e hands 😃
boer03 (@boer03)
@bio boer is weinig aanbod van
@boer03 als er a6 is zijn er vast boeren die de a5 weer in ruilen voor a6 vooral als de melkprijs wat goed blijft
@bio boer als melk,slacht koeien ,nuka's en kippen goed aan prijs blijven kan je zelf misschien wel aan een a6 ??
+1
@Kalfje24 als ik dat perse wil wel misschien
Maar wensen lijst is hier nog wel te waarde van 3 miljoen euro dus als ik 100 k kan uitsparen is dat mooi mee genomen 😃
+1
JoramH (@JoramH)
Ze gebruiken vaak het woord “Next”. Een A5next zou dan ook voor de hand liggen.
Ik denk dat ze met een extra melk analyse functie komen. Mogelijk progesteron meting, zoals delaval ook doet.
+1
Wat ook wel een mooie optie zou zijn is een goedgekeurde vet en eiwit en celgetal, nooit meer hoeven monsteren!
+1
@puddingbroodje is wel de doodsteek voor melkcontrole 😄

Hier laten we het nog doen door melkcontrole nijland

Landelijk is natuurlijk bijna overal crv
@puddingbroodje als we toch gaan fantaseren over uitvindingen die lely kan doen

Is met sensoren in de mat de klauwgezondheid monitoren en zo klauwproblemen kan opsporen voor ik ze zie ook herstel meteen gemonitord wordt
+1
@bio boer die uitvinding zou in theorie niet zo heel moeilijk hoeven zijn .

Koe onder iedere poot wegen .
Voorpoten zou ongeveer gelijk moeten zijn en achter ook zo .
Bij ongemak komt er verschil in gewicht door ontlasten van zere hoef/poot
@Kalfje24 dacht ik lijk mij erg gemakkelijk dat je zo lijstje krijgt in de computer

Gebeurt mij wat te vaak dat de klauwbekapper nog van het erf hoor rijden bewijzen van spreken en ik gemiste koe zie lopen dan baal je gewoon ook om we op verschillende locaties werkt en met personeel en in combinatie met goed lopende melkrobot zie je de koeien gewoon weinig zonder tocht detectie zou ik ook echt niet meer kunnen
@bio boer ook met melkstal als week het personeel de koeien gemolken hebben dan zie je ze weinig en personeel meld helaas niet alles dus voor melkstal koeien in terugloop gang ook waarde
@bio boer Schippers heeft dit ooit is op de eurotier gepresenteerd, vorig jaar was er ook weer zo iets in het nieuws van zweeds bedrijf. nadeel is iedereen pattenteert hun ideen.
Ben ook zeer benieuwd wat er gaat komen, of we nog a5 moeten kopen of even wachten
+3
@melkertje is ook de vraag wil je de eerste a6 hebben đŸ€·â€â™‚ïž soms zijn de eerste nieuwe modellen ook nog met problemen vooral de a4 heeft lely nog wel wat slechte ervaring verhalen gekost
@bio boer zoek maar eens op CattleEye...
Handmatig aansluiten
@Mathijsen haha nee daar gaat lely echt niet mee komen dat weet ik 99,9999 % zeker
@bio boer handmatig onderhangen bij lely kan sowieso niet met huidige constructie kun je er niet een op normale manier bij de tepel bekers komen als de arm onder de koe zit 🙈
+1
BertK (@BertK)
@Mathijsen Nergens goed voor, erg dure éénpitter.
Komt gewoon apparaat dat je op de robot aan kunt sluiten om melk in flessen af te vullen gepasteuriseerd.

Die melkverwerkingscontainers verdwijnen.

Heb ik ergens opgevangen
kearl (@kearl)
Ze waren wel druk met gezondheids sensoren, misschien gaat t daar over.
Bij die ouwe a2 kon je de bekers handmatig aansluiten. Na het spenen zoeken trok je de perslucht van de robot en de bekers kwamen los. Handmatig aansluiten was dan mogelijk. Wel het deurtje vastbinden want die kwam ook los te staan. Zou dat ook met de a5 kunnen?
+1
@Farmerbn je kon ook de lucht sluis van alleen de arm gebruiken dan bleef de lucht wel op de rest 😆
JoramH (@JoramH)
@Farmerbn ik heb wel eens een koe via testmenu soort handmatig gemolken. Maar al een paar jaar niet meer nodig gehad. Ik word er ook wat handiger mee:)
Quote @Farmerbn:
Zou dat ook met de a5 kunnen?

Nee niet nodig, die sluit ieder uier aan 😉😉
@Braboboer bij de a3 ook nog niet nodig geweest zijn uier berijk is wel wat beter dan a2
@bio boer

Soms koeien tegen de droogstand de spenen met de hand wat uit elkaar houden.
@Braboboer niet waar. Wij hebben er twee met één vacuĂŒmpomp en als een vaarsje wat hard uier heeft en dunne spenen dan is er lek lucht. De robot trekt dan meteen de beker eraf, ook als je de robot op 5 minuten vastzet. Je moet dan vaak met twee man de bekers vasthouden en dat valt bij a5 niet mee
@Farmerbn hoeft niet is afstelling van microfoon. Deed dat ook eerst bij onze A5 maar is verholpen kan nu langer leklucht zuigen voor afname.
Monteurs weten hoe dat moet
@Mathijsen heb je er twee op één vacuĂŒmpomp ?
@Farmerbn er zit microfoon voor elke tepel beker die luistert of er lucht zuigt
@bio boer dat weet ik natuurlijk. Als je per robot één vacuĂŒmpomp hebt is het simpel. Heb je er twee robots op dan wil Lely geen lager vacuĂŒm voor de andere robot en trekt ie de bekers eraf. Als jullie een oplossing hebben hoor ik dat graag
@Farmerbn

Heb wel eens bij zulke vaarzen het vacuĂŒm hoger gezet.
+1
@Farmerbn ik weet niet allemaal precies maar bij mijn weten trek de robot bij lager vacuĂŒm de bekers niet af đŸ€·â€â™‚ïž hij meet alleen met geluid dat de beker lucht zuigt

Maar misschien is dat bij de a5 anders
+1
@bio boer je kunt de robot de schuld geven maar eigenlijk is die vaars het probleem met zo slecht uier
@bio boer niet mee eens. Een a5 moet zo’n vaars niet slechter melken dan een ouder type robot. Het probleem ligt meer in de lely keuze om met één vacuĂŒmpomp twee boxen te willen melken. Misschien kan het helpen als je de andere box uitzet. Lely moet beter communiceren hoe dit probleem op te lossen.
@Farmerbn bij ons hebben ze er iets aan gedaan zodat hij minder snel op geluid sensor reageert, daarvoor ook zelfde probleem is gewoon op te lossen vraag monteurs
+1
@Farmerbn voor afname is volgens mij het vacuĂŒm niveau niet van toepassing of bij de a5 wel afnemen op lucht zuigen gaat met geluid sensoren niet op vacuĂŒm niveau
grös (@grös)
@bio boer
Probleem met A2 is meer dat er ruimte op de bussen en pennen komt waardoor het bereik kleiner word.
Had zo ook 2 koeien te hoog, half jaar handmatig aansluiten en toen nieuwe bussen erin en het was opgelost..
@grös is nu met de a3 arm verleden tijd nog steeds geen echte storing gehad đŸ€Ł
Alle vacuĂŒm loopt zo nu en dan vast na een hitte reiniging is wat vervelend
grös (@grös)
@bio boer
Snap niet dat ze die niet ff vervangen, A5 heeft trouwens reinigingsysteem en vloeistof voor de vacuumpomp.
Is 1,6 jaar geleden:

(klik om te vergroten)

BoerJ (@BoerJ)
Pas JohanbGrolleman geweest( heb V 300) . Hij adviseerde 48 kpa. Monteur vindt niks en houd het zo 45.Hier mensen die wat vinden. Hoor het graag. Het loopt wel lekker tegenwoordig.
kaas (@kaas)
@BoerJ binnenkort if er op de v300 flexibel vacuĂŒm te regelen .
Als de koe op de top van de melkafgifte zit gaat het vacuĂŒm naar 50 kpa.het is de bedoeling dat het vacuĂŒm onder de speen constant gelijk blijft,en zo dat de melktanden korter word.
Vdejong (@Vdejong)
Quote Reactie van @kaas:
melktanden korter word.

afvijlen?
@kaas Monteur bij ons zegt dat Lely dit al jaren heeft
+1
kaas (@kaas)
@matthijs0 ze zeggen wel eens vaker wat bij lely maar ik geloof er niks van dat dat waar is .
+1
kaas (@kaas)
@BoerJ jij bent toch baas over je eigen robot als jij op 48 kpa wil melken ,dan moet dat kunnen heeft de monteur niks over te vertellen ,hij kan je wel waarschuwen over de risico's.
gprumo (@gprumo)
Het is de A5 next geworden
gprumo (@gprumo)
+1
grös (@grös)
@gprumo
Camera, automatisch filter en eartag ID.
Spuit11 (@Spuit11)
@gprumo Jammer, had liever gehad dat ze Horizon en de app flink hadden bijgespijkerd ipv de robot. Wat is dat een drama zeg...
+1
@Spuit11

Wat vind je niet goed aan horizon?
gprumo (@gprumo)
@Spuit11 heb ik geen problemen mee, maar dan zijn ze op de achtergrond ook mee bezig.
BoerJ (@BoerJ)
Dank kaas. Heb ik gelezen en wat andere betreft heb je eigenlijk gewoon gelijk.
Mh24 (@Mh24)
Waarom heb je en een laser en een camera nodig voor het aansluiten. 1 van beide lijkt mij voldoende
+1
@Mh24 camara kan echt kijken laser niet ze zullen elkaar wel gaan ondersteunen
+1
Mh24 (@Mh24)
@bio boer hier nu 9 jr een camera. Gaat hartstikke goed en snel, geloof bijna niet dat een laser dat proces nog kan verbeteren........ daarom snap ik de combi niet...... bij lely zit camera nog dichter op uier dan bij mijn robot, dus dat zou nog beter moeten gaan.....
@Mh24 Denk dat het wellicht ook met patenten te maken zou kunnen hebben, Delaval heeft in iedergeval patent op de Time-of-flight Camera. patents.google.com/patent/US10088572B2/ . Want wat voor camera gaat lely gebruiken?
@Mh24 Met laser en camera, heb je het beste van beide werelden. Tegenwoordig kunnen we met AI, de computer beelden laten begrijpen, alleen deze wil wel eens het niet begrijpen en dan heb je de laser die dan in kan springen of visa versa. Als ik zou kiezen camera of laser, dan 100% camera.
+1
@Jacobs Farm jammer dat fullwood niet met deze primeur komt

Lely zal er vast patent op gegooid hebben
@bio boer Idd, fullwood loopt achter de feiten aan. Lijkt me dat weinig boeren nog gaan kiezen voor Merlin met de laser, als je een lely voor met camera kan gaan kiezen voor +- 10 000 euro meer. De laser van Fullwood is al van lely dus wellicht kennen ze aankloppen om de camera ook te gebruiken.
@Jacobs Farm dan heeft dat ook wel kans vind dat fullwood nette robot maakt als je kijkt hie veel zij verkopen tegen over lely
grös (@grös)
@bio boer
De eerste Fullwoods draaien ook nog wel, kun je niet van alle merken zeggen, oh wacht het was een gewoon een Lely met wat melkstal-onderdelen..
Als ze slim zijn kopen ze veel ingewikkelde componenten gewoon bij Lely, en kan Lely ook nog wat verdienen aan mensen die geen Lely willen.
kaas (@kaas)
@Jacobs Farm de 3 D camera delaval werkt perfect
Vdejong (@Vdejong)
@kaas
Quote:
werkt perfect
alleen bij volle uiers. Net nog 2 spenen in 1 tepelbeker
+2
ted9 (@ted9)
@Mh24 Kunnen ook beiden kapot. Lely lukt het maar niet om met een camera een koe aan te sluiten iets wat bij de blauwe al dik 7 wel lukt.
@ted9 maakt niet uit hoe als maar werkt
@ted9 zal wel in eenzelfde zitten
Agronom (@Agronom)
@Mh24 dus als ik het goed begrijp laten ze het oude systeem in tact en laten ze melkveehouders betalen voor een extra 3d camera (die ook kapot kan gaan) die gratis data naar Maassluis stuurt. Slimme marketing wel.
Framos (@Framos)
Hoe gaat dat eigenlijk bij een uier met een bijspeentje, redt een robot zich daar zelfstandig mee?
@Framos

Bijspenen komen hier zelden voor, en wordt bij het onthoornen op gecontroleerd en verwijderd.
grös (@grös)
@Braboboer
Had er hier toch een keer 1, die zat vast aan de andere speen bovenaan, kwam steeds troep uit.
Ik weet niet of er uiterlijk veel is veranderd?

(klik om te vergroten)

Framos (@Framos)
@Grasbaal Gezien de trend bij stalinrichting zal de nieuwe Lely robot waarschijnlijk grotendeels uit hout bestaan. De a5 retro zeg maar 😉
+1
@Framos net als de eerste astronaut was ook van betonplex plaat
+1
Framos (@Framos)
@bio boer vorig jaar een keer op een beurs zien staan. De verschillende modellen naast elkaar opgesteld. A1 is toch nog vorige eeuw?
@Framos 1995 dacht ik
A2 van mij kwam van 2002
En de a3 2008 die ik nu heb ook al oud ding draait perfect tot nu wat lol voor 30 k 😃
Ze verzinnen wat, automatisch het filter verwisselen is wel heel handig...

(klik om te vergroten)

@Grasbaal Hebben ze ook meteen gepatenteerd patents.justia.com/patent/20250031659/ lijkt het
@Jacobs Farm Ze stoppen natuurlijk niet miljoenen in r&d zodat elk bedrijf bij iets nieuws wat ze bedenken Lely kan kopiëren.
Lely heeft nu er een camera erbij opgezet maar volgens monteur is dit gedaan omdat er problemen waren met aansluiten...software matig probleem en bij gea al tijdje camera maar als er een spettertje mest opzit is de speen moeilijk meer te zien..
+1
@Harry.K lijkt mij raar want a2 kon al met de zelfde lezer overweg die de a5 ook had

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's lely geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
103
DEELNEMERS
34
WEERGAVES
10.921
TREFWOORDEN