BBB-minister Wiersma trekt stikstofdossier los: ondergrens van 1 mol wordt ingevoerd

Quote:
Caroline van der Plas: “Ruimte om weer normaal te doen”

Nederland komt stap voor stap van het stikstofslot. LVVN-minister Femke Wiersma (BBB) heeft vandaag in een brief aan de Tweede Kamer bevestigd dat het kabinet definitief de rekenkundige ondergrens van 1 mol per hectare per jaar gaat invoeren. Daarmee wordt een belangrijke doorbraak gerealiseerd in het stikstofdossier dat jarenlang vastzat in juridische en bestuurlijke stilstand. BBB reageert tevreden.

“Dit is precies waarom wij bestuursverantwoordelijkheid genomen hebben: knopen doorhakken. Hiermee krijgen boeren en bouwers eindelijk weer lucht. Een besluit dat stoelt op wetenschappelijke onderbouwing en gezond verstand.”

Meer: boerburgerbeweging.nl/fractienieuws/…

Deel dit topic

Reacties

+13
Tinus78
Volgens mij een mooi eerste stapje
+9
Jannus
@Tinus78 Die Femke heeft scherpe nagels en daar moeten we zuinig mee omgaan,blijf vertrouwen in haar houden
+1
cornelissen
@Tinus78 Mijn zegen hebben ze ook, hoewel ik zelf te dicht op een stikstofgevoelig Natura 2000 gebied zit om er veel aan te hebben. Maar de pas gevallen zijn dan opgelost. Overigens hadden we altijd al een fatsoenlijke ondergrens moeten hebben. En dat kun je natuurlijk het ministerie aanrekenen. Een minister of voorheen een staatssecretaris moet zorgen dat hij of zij zijn ambtenaren onder controle heeft.
+13
Boerderie
@cornelissen
Dat ik dit nog eens vanuit jouw toetsenbord zou lezen 😉
+1
Twentsch Land
@Boerderie

Knap werk, voor de boeren ben ik blij, maar ook voor jou want je hebt links rechts nogal wat kritiek gehad.
+1
de jonge
Defensie hoeft zich nergens aan te houden. Kan men dat mooi gebruiken om de derogatie ook weer terug te krijgen, Als defensie overal op uitgezonderd kan worden moet dat bij de landbouw juist helemaal een makje zijn toch, voedsel en water zijn eerste levensbehoeften,,, zonder voedsel en water zijn er ook geen mensen voor defensie die ze kunnen gebruiken als kanonnenvlees voor een oorlog als de hoge piefen die willen voeren. Anders zouden ze zelf aan de linie moeten staan,misschien wel beter trouwens,dan zouden ze waarschijnlijk gaan nadenken met als resultaat minder geweld.@Boerderie
grös
@de jonge
Ja en dat voormalig oefenterrein achter ons is nu stikstofgevoelige natuur..
Koeien boertje
@Boerderie resultaat begint te komen!👌💯

Goed gedaan!
bio boer
Maar hoeft dit niet door de kamers heen ?
arie.j
Quote Reactie van @bio boer:
Maar hoeft dit niet door de kamers heen ?

Lijkt me wel, maar zichzelf al voor die tijd een pluim geven lokt natuurlijk
BertK
@arie.j Alleen als het een wetswijziging is, is het aanpassing van de uitwerking van een wet (een regel) dan niet.
Jannus
Quote Reactie van @bio boer:
Maar hoeft dit niet door de kamers heen ?

Ze doet een handreiking waar de meeste sectoren mee verder kunnen non-agro dus en de agrosector zal vanuit de mest nog wel het een en ander voor de kiezen krijgen,men wil toch verder met bouwen etc etc
+2
hans-hans
@bio boer De vraag waarom de ondergrens van 1 mol stikstofdepositie nu in één keer wel ingevoerd kan worden, is inderdaad een interessante. Dit heeft te maken met verschillende politieke, juridische en wetenschappelijke overwegingen die mogelijk een rol spelen in de verandering van het beleid rondom stikstof.

Mogelijke redenen voor de wijziging:
Wetenschappelijke Herwaardering van Stikstofimpact:
Er kan nieuwe wetenschappelijke informatie of inzichten zijn die aantonen dat de ecologische schade van stikstofdepositie onder een bepaalde drempel (zoals 1 mol) beperkt is. Wetenschappers kunnen bijvoorbeeld hebben vastgesteld dat bepaalde natuurgebieden (bijvoorbeeld bos- of heidegebieden) minder gevoelig zijn voor stikstofdepositie onder dit niveau, wat de basis kan zijn voor het verlagen van de drempel.

In eerdere jaren werd stikstofdepositie als cumulatief schadelijk beschouwd, zelfs bij lagere hoeveelheden. Maar als er nu meer bewijs is dat een lage depositie geen significante impact heeft op de natuur, kan dat verklaren waarom de 1 mol-ondergrens nu geaccepteerd wordt.

Politieke en Economische Redenen:
Politieke druk en economische overwegingen spelen een belangrijke rol. De stikstofproblematiek heeft tot veel weerstand geleid, vooral van de landbouwsector. Er zijn boerenprotesten geweest omdat de strenge stikstofmaatregelen hun bedrijfsvoering ernstig belemmerden. De nieuwe ondergrens kan een manier zijn om de druk op de landbouwsector te verlichten, door de regels minder streng toe te passen op gebieden of activiteiten die een beperkte stikstofuitstoot veroorzaken.

Het kan ook gezien worden als een manier om compromissen te sluiten tussen natuurbescherming en economische belangen. De boeren, die zich vaak bedreigd voelen door het stikstofbeleid, krijgen door de 1 mol-ondergrens meer ruimte om door te gaan met hun werkzaamheden zonder strenge beperkingen.

Juridische Aanpassing of Beoordeling:
De eerdere stikstofregels, zoals die werden opgelegd via de PAS (Programma Aanpak Stikstof), werden na juridische kritiek aangepast. De rechterlijke uitspraken (zoals het oordeel van de Raad van State) hebben het beleid onder druk gezet, omdat de PAS geen juridisch sluitende methode had om de gevolgen van stikstofdepositie voor kwetsbare natuurgebieden adequaat te meten. Een wijziging naar een ondergrens van 1 mol kan een manier zijn om te voldoen aan de juridische eisen en tegelijk meer flexibiliteit te bieden voor bepaalde sectoren.

Als het blijkt dat bepaalde activiteiten onder de 1 mol geen significante invloed hebben op de natuur, kan het juridisch gezien acceptabel zijn om deze activiteiten niet te reguleren of strenger te controleren.

Focus op Gevoelige Gebieden:
Het kan zijn dat het beleid zich nu meer richt op de zeer kwetsbare natuurgebieden, zoals de Natura 2000-gebieden, die bijzonder gevoelig zijn voor stikstofdepositie. In plaats van algemene en strenge regels voor het hele land, wordt nu misschien gefocust op de locaties waar de stikstofdepositie echt problematisch is. Als gebieden minder gevoelig zijn voor stikstof, kan de drempel van 1 mol als voldoende worden gezien.

Korte-Termijn Oplossing in een Politieke Crisis:
In een politiek gevoelige situatie kan het invoeren van de ondergrens van 1 mol ook een tijdelijke oplossing zijn om de spanningen tussen verschillende belangengroepen (zoals boeren, natuurbeschermers en de overheid) te verminderen. Het biedt een snel resultaat voor de boeren zonder het grote stikstofprobleem volledig op te lossen.

Waarom nu?
Het kan zijn dat de politieke situatie of de druk vanuit de landbouwsector nu zodanig is dat er meer ruimte wordt gegeven voor een flexibeler stikstofbeleid. Ook de juridische druk vanuit de rechtszaal kan een rol spelen. Als een gedetailleerdere, meer flexibele benadering van stikstofdepositie juridisch beter houdbaar is en tegelijkertijd de doelen van natuurbehoud ondersteunt, kan dat de reden zijn waarom er nu ineens ruimte is voor de invoering van de 1 mol-ondergrens.

Daarnaast is er een groeiend besef dat het stikstofdossier, als het te rigide is, kan leiden tot economische schade, en het is mogelijk dat de overheid de balans probeert te vinden door het beleid aan te passen aan de situatie van vandaag.

Reacties en gevolgen
Boeren en Landbouworganisaties zullen waarschijnlijk positief reageren op de invoering van de ondergrens van 1 mol, omdat het hen meer ruimte biedt voor hun activiteiten zonder dat ze onder de strenge stikstofregels vallen.

Natuurbeschermers kunnen zich zorgen maken dat deze wijziging een verzwakking van de bescherming van kwetsbare natuurgebieden betekent, vooral als er onvoldoende wetenschappelijke onderbouwing is voor het verhogen van de drempel.

Politiek gezien kan het een strategische zet zijn van minister Wiersma om het stikstofdossier minder controversieel te maken en de rust te herstellen in een situatie die jarenlang tot hevige verdeeldheid heeft geleid.

Samenvattend:
De invoering van de 1 mol-ondergrens kan gezien worden als een reactie op de druk vanuit verschillende belangengroepen, een aanpassing aan wetenschappelijke bevindingen of een juridische noodzaak, en een poging om het stikstofprobleem op een meer flexibele en pragmatische manier aan te pakken.
hans-hans
Bron chat gpt (geleerd van grasbaal)
+1
bio boer
@hans-hans dacht al wie dit heeft geschreven 😆
grös
@hans-hans
Samenvatting:

De invoering van de 1 mol-ondergrens voor stikstofdepositie is het resultaat van een combinatie van wetenschappelijke, politieke, juridische en economische overwegingen.

Nieuwe wetenschappelijke inzichten wijzen mogelijk op beperkte ecologische schade onder deze drempel. Politiek en economisch gezien biedt het boeren meer ruimte, wat spanningen vermindert. Juridisch kan de aanpassing beter aansluiten bij rechterlijke eisen, zeker als lage depositie aantoonbaar weinig effect heeft. Tegelijk verschuift de focus van breed beleid naar kwetsbare natuurgebieden.

De maatregel lijkt een pragmatische oplossing te zijn in een complexe crisis, bedoeld om balans te vinden tussen natuurbehoud en economische belangen.
Bron: ChatGPT
+5
komelker 2
@hans-hans De vorige landbouwministers moeten maar op het matje komen. En verantwoording afleggen over hun falende beleid.
klant
+1
pieta
@bio boer Volgens mij niet. Aerius wordt jaarlijks op 1 oktober aangepast aan de nieuwste inzichten. Het is geen wet maar een aanpassing vh model zo ik het begreep.
Farmerbn
Ministers moeten problemen voorkomen en dat is in het verleden te vaak gebeurd. Zelf blijven nadenken en ambtenaren niet laten beslissen. Hetzelfde bij het ondertekenen van allerlei afspraken /akkoorden . Niet doen als er kans is op een eigen probleem.
producent
Mona en Femke gaan er de laatste 4,5 maand nog flink tegen aan, dan is het weer jammer dat het kabinet gesneuveld is. Het is nu de vraag of ze het werk nog tot een goed einde kunnen brengen.
cs-agrar
"
+5
cs-agrar
"gaat invoeren" Hoe lang gaat dit dan nu weer duren? Wil het werken zal het toch op zeer korte termijn moeten, een evt opvolger gooit het plan anders zo weer onder in de bak. Ik denk bloemen bij de finish, niet eerder
pieta
@cs-agrar 1 oktober wordt Aerius geupdate
+1
Weidezicht
@Twentsch Land inderdaad, wat een vuil kunnen al die schreeuwers in de 2e kamer over een minister uitstorten, en dan zo n anti media. Pff, zie je maar staande te houden. Goed bezig. Las dat groen links dit onderwerp controversieel wilde laten verklaren. Kan dat nog invloed hebben op deze beslissing?
Twentsch Land
@Weidezicht

Ik weet niet of het nog invloed kan hebben, maar ga er vanuit dat daar door de minister wel over nagedacht is.
HansBa
@Weidezicht nee, daar zijn ze mooi vooraan.
+3
rene-de-jong
Maandag maar beginnen bij Abel Kooistra (Frl.) Femke @Boerderie want als de provincies hun werkwijze vergunningverlening niet aanpassen veranderd er niet zo veel.

Het zijn de provincies die deze wijziging per direct kunnen doen, zij zijn het die stellen dat 0,005 significant is en daarom NB nodig is. Dit was/is geen wet maar door dit te stellen en niet te bestrijden is handhaving niet te voorkomen.

Als de provincies hun werkwijze vergunningverlening goed aanpassen met de juiste onderbouwing dan hoeft er geen RvS of kabinet aan te pas te komen, was ook al zo toen er in Frl. een andere gedeputeerde zat.........

Abel weet er van en hij heeft recent bezoek gehad.
Farmerbn
@rene-de-jong bbb is toch de baas in de meeste provincies ?
+3
rene-de-jong
Femke @Boerderie
Een andere wens die BBB had om de natuuranalyses aan te pakken en te kijken naar de natuur in plaats van dit met een model te berekenen zou je ook via de provincies kunnen (moeten) aanpakken.

Laat Gabriel Vriens op het provinciehuis in Frl maar eens uitleggen hoe hij aan slechte natuur komt op bijvoorbeeld Schier of bij @cornelissen voor de deur op de Bakkeveense heide.
Alle 11 gebiedsanalyses bestaan louter uit berekende schade, grotere kolder is er niet te vinden.

Het is Dick Bal die sturing geeft aan deze weergave van de natuur in ieder provincie maar of het klopt vraagt niemand naar.
Wat er wel gebeurt is dat alle volgens rapporten (o.a. Ecologische Autoriteit) dit na-papegaaien en het plots beleid wordt waar de RvS iets van vindt.........
Weidezicht
@rene-de-jong denk dat minister nu een omslag in denken mogelijk maakt? Kunnen we al burger niet openheid afdwingen hoe zo n Bal op het ministerie tewerk gaat? Of zeker hoe zo n natuuranalyse gaat, dus door louter berekenen i.p.v. bekijken? Minister zal niet alles het ministerie uit kunnen vegen? Er is al top ambtenaar (boerenzoon) vertrokken. Waarom? Onenigheid met minister of met bijvoorbeeld z n Bal? Denk dat minister daar nu al best wat heilige huisjes omschopt, kunnen wij dan niet ook wat bereiken? Of zijn WOO verzoeken het enige?
+1
rene-de-jong
@Weidezicht Punt is dat BBB deze zaken via de provincies moet/kan regelen, die zijn ook bevoegd en verantwoordlelijk (vergunningverlening & natuur).

Ze hebben blind vertrouwen in hun huisecoloog (recent van Abel gehoord) en vinden dus ook dat er te veel stikstof in de natuur komt wegens berekende overschrijding.
Controle is blijkbaar niet nodig.

Laat deze ecoloog een aantonen waar de schade is op Schier of laat ze eens ALLE leemten in de kennis van ALLE gebiedsanalyses uitleggen.
Standaard staat daarin dat ze geen idee hebben wat bijvoorbeeld de pH is of verspreiding en de trends in voorkomen van soorten
Dit staat bijvoorbeeld in gebiedsanalyse Bakkeveense duinen (maar ook in alle andere) 3.2.D page 13
en vervolgens dus ook 3.4.D page 19 etc.etc.etc.......

natura2000.nl/sites/default/…
GJKlaassen
We zijn geen belangenorganisaties nodig... prikkebord voldoet😅

Gas op de plank en druk op de ketel houden @Boerderie. Zowel op lvvn als BBB. NL laten zien dat BBB gewoon levert en NL verder helpt.
r3645724
@GJKlaassen Gas op de plank
Femke dendert vol gas door op de linkerbaan
De rechterbaam gaat sowieso te langzaam
Ik kies zelf graag voor de middenbaan
Dan heb je goed overzicht op alle verkeer en de snelheidsduivels links kunnen hun gang gaan totdat ze beboet worden.
Geijkte snelheidsmeters doen hun werk wel goed.
Jan-T
Alleen op deze manier krijg je vergunning verlening weer van het slot af.
Een reductie van 100 mol naar 50 is ook reductie en dat is het belangrijkste.
Vermindering van stikstof uitstoot.
Door geen enkele vergunning verlening mogelijk te maken heb je ook geen reductie voor de natuur, en blijft men naar geiten paadjes zoeken.

Vergunning verlening en reductie hoort bij elkaar.
Bij elke vergunning verlening een reductie eisen van 20% is ook reductie en denken in het economische belang en van de natuur.
De Stikstof uitstoot is er nu ook al van alle huidige economische en woon activiteiten.

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's lucht , gezond , tweede kamer , Mol , bbb , boeren , hectare , femke wiersma en kabinet geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
35
DEELNEMERS
24
WEERGAVES
2.381