Documenten bij besluit Woo-verzoek communicatie Kringloopwijzer
Bron
rijksoverheid.nl
Deel dit topic
Deel ook jouw kennis en inzicht
Hebben de thema's landbouw , communicatie , natuur , wur , overheid , kringloopwijzer en zuivelnl geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste
Reacties
Ik zie een ontluisterend beeld van een overheid die de data steelt van een zwak Zuivelnl bestuur. KLW is een management tool maar de overheid heeft geheel andere bedoelingen met de invoerdata.
Bijvoorbeeld cbs
Als 'belastingaanslag' is het voorsorteren op een volgend schandaal.
Hoe kunnen die twee organisaties zo naïef zijn????
Ammoniak per ha om het klimaat te redden, twee vliegen in 1 klap.....een verkapte gve norm om de veestapel te krimpen.
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
De centrale database KLW is van Zuivelnl.
De ingevoerde data van de boer.
Als de zuivel fabrieken nog melk willen hebben en de boeren nog willen boeren zou ik de database maar beter bewaken dan hoe de DNB het goud bewaakt.....en zeker niet laten rond slingeren bij ene Celic directeur van Join Data. Want dan is het einde oefening
De overheid kan geen enkel beleid uitrollen zonder onze bedrijfsspecifieke data.
Niet met ammoniak per ha maar ook niet met ammoniak per fosfaatrecht/ dierrecht ( zoals ze nu van plan zijn)
Daarnaast een verzoek aan adviesbureau s en banken. Misbruik de KLW niet!!!
En mochten bestuurders daar anders over denken ben ik in ieder geval bereid fors middelen vrij te maken voor proceskosten en te besteden om bestuursaansprakelijkheid aan te tonen
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Even een samenvatting van de mogelijke maatregelen die ze willen treffen:
Samenvatting van het Verslag
Het rapport beschrijft een verkennend onderzoek naar manieren om individuele bedrijven in de landbouw verantwoordelijk te houden voor hun bijdrage aan de reductie van broeikasgassen. De focus ligt op drie sectoren: melkveehouderij, varkenshouderij en glastuinbouw. Centraal staat de vraag welke instrumenten ingezet kunnen worden om te borgen dat bedrijven daadwerkelijk werken aan het behalen van de afgesproken emissiereducties, zoals de reductie van methaan, N₂O en CO₂-uitstoot.
Omdat het meten en modelleren van broeikasgasemissies op individueel niveau complex is – mede door de biologische processen en de variabele bedrijfsomstandigheden van duizenden kleine ondernemingen – wordt er gekeken naar verschillende ontwikkelpaden. Een belangrijk instrument dat naar voren komt is de KringloopWijzer, met name voor de melkveehouderij, maar ook alternatieven als “best beschikbare technieken” (BBT) en een forfaitaire benadering worden onderzocht. De rapporten maken duidelijk dat, hoewel er reeds concepten bestaan, er op dit moment nog geen kant-en-klare of juridisch volledig waterdichte tool beschikbaar is die de effecten van toekomstige maatregelen nauwkeurig kan voorspellen.
Consequenties voor Slecht Presterende Bedrijven
Het doel van de individuele afrekenbaarheid is om een level playing field te creëren in de sector en te voorkomen dat bedrijven die wel actief werken aan emissiereductie benadeeld worden door free-riders. Concreet worden voor slecht presterende bedrijven de volgende consequenties overwogen:
Financiële Sancties: Er kan gedacht worden aan het opleggen van boetes of andere financiële straffen wanneer een bedrijf structureel achterblijft bij de afgesproken emissiereductiedoelstellingen.
Aanpassing van Productierechten: Als sanctiemechanisme wordt ook overwogen dat bedrijven die niet presteren, hun productierechten (ofwel het recht om bijvoorbeeld een bepaalde hoeveelheid dierlijke producten te produceren) verlaagd krijgen of zelfs intrekken. Hiermee wordt voorkomen dat zij in concurrentie blijven met bedrijven die wel investeren in verduurzaming.
Intrekking van Vergunningen: In extreme gevallen kan als maatregel gelden dat vergunningen – die essentieel zijn voor de bedrijfsvoering – worden ingetrokken. Dit dient als een laatste waarschuwing en stimulans om de noodzakelijke verduurzamingsmaatregelen wel te implementeren.
Deze maatregelen dienen als “stok achter de deur”: ze hoeven niet direct toegepast te worden, maar het besef dat zulke sancties kunnen volgen, vormt alvast een signaal aan de sector. Het uiteindelijke inzetten van deze instrumenten zal altijd in overleg met de sector plaatsvinden, zodat tevens gekeken wordt naar de diversiteit van bedrijfsomstandigheden en mogelijke technische en economische haalbaarheid.
Op een melkveehoudersforum is ondertussen ophef over communicatie die via een WOO verzoek openbaar is gemaakt. Het gaat over bedrijfsdata die boeren aan hun melkfabrieken, verenigd in ZuivelNL, leveren. Hun Kringloopwijzer (KLW) geeft inzicht in nutriëntenkringlopen en daarmee ook stikstofverliezen per individueel bedrijf.
WUR en ministerie willen validatie KLW als basis voor bedrijfsspecifieke stikstofnorm
Dat klopt, en met een reden. De overheid zoekt naar manieren om stikstof binnen het boerenbedrijf goed te monitoren. Als je de stikstofverliezen per bedrijf kunt kwantificeren kan de boer leren wat werkt om de uitstoot te beperken en kan de toezichthouder zien welke bedrijven slecht presteren. Welke maatregelen hij neemt kan de boer naar eigen inzicht zelf bepalen, als hij zijn doelen maar haalt en dat vastgesteld kan worden. Dat is de kern van wat de minister met doelsturing beoogt. Boerenorganisaties LTO en NAJK zijn voorstander van dit beleid.
Meer: foodlog.nl/gespot/2025-05-06/
Ik heb hem niet helemaal gezien
Als het ongepast is gewoon zeggen want dan kan ik hem er afhalen (of de gebruiker)