Elektrische voertuigen

Ik vraag mij af of het wel mogelijk is om elektrische voertuigen op zonne energie te laten lopen.

Deel dit topic

Reacties

+1
Erik1979..
Ik dacht begin even nieuw topic zodat alleen geïnteresseerde kunnen lezen. Ik hoop dat het ok is.
+1
labella
@Erik1979.. Ik zou er ook een windmolentje bij opzetten voor als de zon niet schijnt..😄
Erik1979..
@labella ja, zou kunnen.
Erik1979..
@labella waarom ik zonne energie benoem is dat je voor 6 cent kunt produceren. Opslag voor industrie lijkt mij onmogelijk. Maar zelf energie produceren opslaan en verbruiken lijkt mij (na discussies met @George ) mogelijk.
bio boer
@Erik1979.. waar baseer je die 6 cent op ?
Volgens mij kunnen zonneparken veel goedkoper draaien

Bij onze windmolen beuren we zelden 6 cent
Eerder 4 cent
Is momenteel wel weer wat hoger

Voor de carona gekte was 4 cent voor de stroom normaal
Erik1979..
@bio boer dat denk ik ook. Zeker als je het met "spaargeld" doet. Maar 6 cent is als je geld leent en je lost af etc.
+2
de jonge
@Erik1979.. Folie met zonnecellen geeft elektrische auto 4.000 kilometer extra rijbereik
Het Duitse Fraunhofer Instituut ontwikkelt een plakfolie met zonnecellen dat de actieradius van een elektrische auto vergroot. Het folie kan voor zo’n vierduizend extra kilometer rijbereik zorgen.

Fraunhofer Instituut
Het Duitse Fraunhofer Instituut ontwikkelt zonnecellen die op de motorkap en op het dak van elektrische auto's geplaatst kunnen worden. | Credit: Fraunhofer Instituut
Onderzoekers van het Duitse Fraunhofer Instituut hebben een folie ontwikkeld dat elektrische auto’s een groter rijbereik geeft. Het folie bestaat uit kleine zonnecellen en is bedoeld voor op de motorkap en het dak van de auto. De kleur van het folie kan precies worden aangepast aan het type auto, waardoor de zonnecellen nauwelijks opvallen.

Voor 150 euro 4.000 kilometer extra rijbereik
De productiekosten van het zonnefolie zouden volgens de onderzoekers van het Fraunhofer Instituut aanzienlijk laag zijn. Hoofdonderzoeker Martin Heinrich schat de productiekosten op 100 tot 150 euro. Daar krijg je jaarlijks zo’n 4.000 gratis kilometer voor terug. Het dak zou ongeveer voor twee derde bijdragen, de motorkap voor een derde. De zonnepanelen worden op de hoogspanningsaccu aangesloten.

De motorkap die op de IAA-beurs wordt tentoongesteld, bevat 120 zonnecellen met een totaal vermogen van 115 watt. | Credit: Fraunhofer Instituut
Zonnecellen in autodaken is niet geheel nieuw. Zo werkte het Nederlandse Lightyear met deze technologie. “Bovendien zijn dit vooral glazen daken”, zegt hoofdonderzoeker Martin Heinrich van het Fraunhofer Instituut voor zonne-energiesystemen (ISE). “Deze technologie zou ook gebruikt kunnen worden voor metalen daken van voertuigen. Dat zou het voordeel hebben dat het veel lichter is dan fotovoltaïsche autodaken van glas.”
Nevergiveup
@de jonge Hier staat tie achter onder de oversteek van de boerderij , hij moet zeker altijd buiten staan uit de schaduw ? om met 115W + 200w dak (?) 4000Km te kunnen laden
arie.j
Quote Reactie van @Erik1979..:
Ik dacht begin even nieuw topic zodat alleen geïnteresseerde kunnen lezen. Ik hoop dat het ok is.

Jij dacht boeren hebben toch tijd over?
En je vergeet even de volgende vraag
Waarom zou dat moeten?
Mijn huis hoef toch ook niet alleen op Zonne energie?
+2
Erik1979..
@arie.j kun jij ook gewoon een beetje aardig doen?
Jawis
@Erik1979.. gewoon negeren
.
Erik1979..
In Nederland heb je de salderingsregeling. Behalve dat ik dat niet fair vind (wat niet relevant is) is het ook zo dat je zonne energie produceert, andere verbruiken het en je krijgt ook kolen energie van uit Duitsland snachts terug. Dat is niet de bedoeling lijkt mij. Ik ben nu aan het kijken hoe het mogelijk is om overdag auto te rijden maar ook shovel etc. Zonne energie op te slaan in een accu en dan snachts de voertuigen te laden.
arie.j
Quote Reactie van @Erik1979..:
In Nederland heb je de salderingsregeling. Behalve dat ik dat niet fair vind (wat niet relevant is) is het ook zo dat je zonne energie produceert, andere verbruiken het en je krijgt ook kolen energie van uit Duitsland snachts terug. Dat is niet de bedoeling lijkt mij. Ik ben nu aan het kijken hoe het mogelijk is om overdag auto te rijden maar ook shovel etc. Zonne energie op te slaan in een accu en dan snachts de voertuigen te laden.

Saldering is in feite subsidie , die over krap 2 jaar afloopt
Verderheb ik nergens gelezen dat het streven is dat alles wat elektrsch is op zonne energie zou moeten
Lijkt me typisch een doorgeslagen gedacht
Hoe ver het technisch kan hoor ik wel alsdat zover is
En verder staan windmolens, daar hoeft ook geen auto helemaal elektrisch van.
Kernenergie ook niet.
Dus het lijkt me zinloos om je daar druk over te maken.
Kijk wat mogelijk is en wat financieel goed uitkomt
Het stroomnet verzwaren is een groter probleem voor de toekomst
cjw73
@Erik1979.. buurman heeft een Kramer elektrische midi shovel , schuift alleen maar wat voer aan. Bij landwerk gaat hij nog altijd met de oude op diesel.
+1
Erik1979..
@cjw73 ja, maar normaal is dat je overdag werkt. Paar keer pauze, wat eet en door gaat. Of je rijd even een 300 km overdag naar afspraken of zo en je komt thuis in het donker en je laat je auto op. Dat zou ik uit de opslag van eigen zonnepanelen willen.
Erik1979..
Zijn er voorbeelden van normale opslag zodat je op gemiddelde dagen snachts de voertuigen kunt laden vanuit de eigen opslag. Of is dat momenteel onmogelijk?
+1
Edvof
Ik voer de koeien met een elektrische mengwagen. Past mooi in het ritme. ‘s ochtends voeren en overdag opladen. Bijgevoegd de productie en verbruik grafiek van gisteren.

(klik om te vergroten)

Siloking ETruck

(klik om te vergroten)

Productie en opladen sluit mooi aan
Erik1979..
@Edvof wat is met bedrijven waar ze 8 uur voeren?
Edvof
@Erik1979.. zet je een stationaire mengkuip neer. En gebruik je een simpel doseer wagen om het naar de stal te brengen. Deden ze in Dubai ook. Stonden 2 mengkuipen. Doseerwagen reed er onderlangs.
+1
sjuu
@Edvof wat krijgen ze in de winter te eten je koeien, of heb je nog een windmolen.
+1
Edvof
@sjuu heb gelukkig nog een stroom aansluiting.
Erik1979..
@sjuu bij voldoende capaciteit van alle zonnepanelen kun je in de winter normaal voldoende produceren. Gaat vooral om de opslag. Volgens mij onmogelijk. Daarom deze topic. Als het mogelijk is dan ga ik zoveel mogelijk elektrisch.
bio boer
@Erik1979.. werkgevers kunnen toch laatpalen verzorgen waar je de stroom die je tuis opwekt op het werk kunt laden
Eventueel aangestuurd via ap zou technisch simpel moeten kunnen

Kantoor medewerker komen bijna niet meer op het werk en werken thuis

Ook thuis batterij is optie voor de nacht
Daar bij moeten we ook accepteren dat we ons energie behoefte niet 100% zelf kunnen afdekken dat het rond de 50% zal zijn als we niet kunnen terug kunnen/mogen leveren
Erik1979..
@bio boer gaat er mij eigenlijk om dat je je eigen opgewekte zonne stroom kunt gebruiken. Dat je ergens anders kunt laden is logisch en je kunt ook kolen stroom kopen en als je er iets meer voor wilt betalen zetten ze er netjes groene stroom op zodat je met geweten goed zit.
hans-hans
@Erik1979.. als je met stroom en zulke dingen bezig wil, zou ik naar bedrijven toe gaan en met die mensen praten
zoals hoeveel subsidie en welke voor en nadelen er zijn
ik heb er zelf niet zo n goed gevoel over , misschien is een electrische auto een begin gewoon om er in te groeien zelf hebben we een mestrobotje van lely op accu en dat voldoet wel
bio boer
@Erik1979.. dan zou je software moeten hebben die jou geladen stroom elders inclusief transport verlies van je productie thuis aftrekt gelijktijdig kost natuurlijk wel capaciteit van het net
bio boer
@bio boer of je moet gewoon batterij thuis hebben waar mee je de auto kunt laden later
Dat wordt gewoon afwegen tegen elkaar wat beter is net verzwaren met software laten regelen dat je overal je eigen stroom weer kunt opladen buitens huis

De kosten moet je bij zo systeem eigenlijk afwegen tegen over fossiele brandstoffen waar reguliere auto op rijd

Hoe dat ook regeringen moeten daar de leiding in nemen wat beste manier is van energie verbruik en faciliteren

Dat was met intern salderen ook was prima systeem om iets van de grond te krijgen maar nu niet meer houdbaar in zijn huidige vorm
Noorderling
Quote Reactie van @bio boer:
Hoe dat ook regeringen moeten daar de leiding in nemen wat beste manier is van energie verbruik en faciliteren

We lopen alleen wel achter de feiten aan met een te zwak stroomnet.
Heb bijna alle frequentieregelaars al wel stuk gehad, verlichting, zit nu weer met spanningsdalen rond 16-20uur wanneer jan en alleman thuis komt, auto aan de stekker, inductie koken, warmtepomp.
Wordt allemaal wel erkend door de netbeheerder, kabelverzwaring van 5 jaar geleden heeft niet geholpen, gaan er mee bezig, duurt vast nog wel even en zo blijven we bezig.
Melkveehoudernh
@Noorderling hier gelukkig geen last van, 3 keer 80a aansluiting met 85000wp aan zonnepanelen, derde oost, derde west en derde zuid. netspanning kan ik volgen in de app, komt nooit onder de 230v en nooit boven de 240v. zit zeker net op goed plek in t net
Noorderling
@Melkveehoudernh
afzekering is zwaar genoeg, ook bij de trafo aan het begin van de straat is spanning te laag.
Gaat van 200 tot 250 volt, 5 jaar geleden 190volt op het laagste punt gemeten.
Als zomers de zon goed schijnt meet je in een heel gebied wel 250 volt, schakelen dan ook heel wat panelen uit in het dorp.
bio boer
@Noorderling gebeurt ook wel bij onze windmolen dat hij dat waarneemt en in storing schiet niet heel vaak maar wel eens dat op 1 fase de spanning veel te laag is hoe dat ontstaat is mij niet bekend
Erik1979..
@bio boer dat bedoel ik. Een accu thuis die je met goedkope stroom laad. En dan snachts met de accu de auto laden. Gaat dat? Volgens mij nog niet. En dan gaat dat wat George doet niet als je niet kunt salderen. En dan is het weer duurder. Hebben zonnepanelen ook geen zin lijkt mij.
arie.j
Quote Reactie van @Erik1979..:
@sjuu bij voldoende capaciteit van alle zonnepanelen kun je in de winter normaal voldoende produceren. Gaat vooral om de opslag. Volgens mij onmogelijk. Daarom deze topic. Als het mogelijk is dan ga ik zoveel mogelijk elektrisch

Lijkt me nogal sterk
Dan zou je nooit een grafiek hebben bekeken
En natuurlijk zelf geen panelen hebben
Het is een discussie starten om medestanden te krijgen die elektrische auto's niet moeten,duidelijk
bio boer
@arie.j hij zit volgens mij wel heel eind Duitsland in kan zijn dat daar winters velemalen meer zon is dan hier aan de kunst in de winter wil je hier in de winter wat zonnen energie hebben dan moet je best veel panelen hebben die in de zomer veelal uit zullen staan
kearl
@bio boer Geloof dat dit hele gedoe allemaal hypothetische is, dus de plaats is inrelevand
Erik1979..
@kearl ik ben gewoon vanalles aan het uitzoeken. Ik was ook de eerste die zijn hele stal volledig vol gegooid had met zonnepanelen. Toen de grootste anlage van Duitsland. Eerste die normale verlichting vervangen had door led. Ik bekijk het puur financieel. En ik ben voor energie besparing. Ik heb even tijd dus ben firma's aan het uitzoeken. Hier hebben mensen meer kennis en ervaring als ik. Laat mij graag adviseren. Trek later wel een conclusie.
arie.j
Quote Reactie van @bio boer:
@arie.j hij zit volgens mij wel heel eind Duitsland in kan zijn dat daar winters velemalen meer zon is dan hier aan de kunst in de winter wil je hier in de winter wat zonnen energie hebben dan moet je best veel panelen hebben die in de zomer veelal uit zullen staan

Dan wil ik daar de grafiek wel eens van zien
Maar gewoon met een hybride auto 1 op 20 ,ook in stad, rijden bespaard ook veel benzine
Erik1979..
@arie.j ook weer zo'n opmerking. Waar slaat dat op? Ik begrijp jou echt niet. Waarom ben je altijd zo uit op confrontatie??? Is toch helemaal niet leuk.
sjuu
@Erik1979.. wat is normaal, moet eerst nog ff 80 miljard in het systeem gepompt worden. Afgelopen week naar Brabant gereden, als al mijn tegenliggers nog een batterij moeten opladen s’avonds. Dan wens ik ze een prettige wedstrijd.
George
Quote Reactie van @Erik1979..:
bij voldoende capaciteit van alle zonnepanelen kun je in de winter normaal voldoende produceren. Gaat vooral om de opslag. Volgens mij onmogelijk. Daarom deze topic. Als het mogelijk is dan ga ik zoveel mogelijk elektrisch.

Erik je moet weten wat je verbruik is jaarlijks en hoeveel zonnepanelen je hebt. De accu moet bij je zonnepaneleninstallatie passen. Het is een illusie om te denken dat je het hele jaar voldoende stroom produceert . De maanden november , december en januari vallen vaak tegen . Afgelopen maand kwamen wij met salderen goed uit en hadden we ongeveer net genoeg zelf opgewekt . Maar we hadden ook ruim 330 KWh meer opgewekt dan in 2024. Maar in november , december en januari hadden we iedere keer minder dan een jaar eerder en kwamen we niet toe. Maar vanaf nu ga ik er vanuit dat ik weer iedere maand genoeg heb en zelfs over. Als salderen wordt afgeschaft in 2027 wil ik ook investeren in accuopslag zodat ik dag en nacht eigen stroom kan gebruiken en dat het liefst zo'n 9-10 maanden per jaar. Maar zolang we nog mogen salderen en ik een contract heb met Essent zonder terugleverkosten is dat nog niet rendabel hier. Maar ik rij nu al enkele jaren bijna gratis auto met een dure wagen. Dat dan weer wel. 😀
+1
Erik1979..
@George jou auto rijdt op kolen😝
+2
Nevergiveup
@Erik1979.. Dat zal bij George niet zo zijn , hier ook EV en zeker 85% gewoon uit eigen zonnepaneel opwek direct in de auto , heb slim systeem dat laden start zodra er voldoende solar power is en weer stopt als er te weinig is.

Slechts enkele x laden onderweg als fe afstand meer dan 250 km is.
+1
George
Quote Reactie van @Erik1979..:
jou auto rijdt op kolen

Dat waag ik te betwijfelen , maar het maakt mij geen zak uit. Het rijdt gratis en het rijdt geweldig. Ik hoef alleen tijdens vakantieritten ergens anders aan de snellader. En die zijn in Italië duur. €1 per KW. 😀 Maar dat maakt me geen flikker uit. Rest van het jaar rij ik voor niks.
weurding
@George quote:
Het rijdt gratis en het rijdt geweldig. Ik hoef alleen tijdens vakantieritten ergens anders aan de snellader. En die zijn in Italië duur. €1 per KW. 😀 Maar dat maakt me geen flikker uit. Rest van het jaar rij ik voor niks.

Je weet natuurlijk zelf ook dat daar geen zak van klopt, ook jij hebt afschrijving en verzekering😋
George
Quote Reactie van @weurding:
Je weet natuurlijk zelf ook dat daar geen zak van klopt, ook jij hebt afschrijving en verzekering

Ja dit klopt zover wel , wat jij erbij haalt heb je met een benzine en diesel toch ook.
+1
weurding
@George ja, maar ik zeg niet dat rijden me niks (gratis) kost
George
Quote Reactie van @weurding:
ja, maar ik zeg niet dat rijden me niks (gratis) kost

Nou dan laat het me zo stellen , ik heb sinds ik hem heb geen wegenbelasting betaald , Nu pas eerste keer €96 voor eerste kwartaal. En ik heb geen brandstofkosten. Stroom produceren we zelf en tot 2027 mogen we nog salderen. Slechts enkele malen tijdens vakantie bij snelladers geladen. Afschrijving en verzekering heb je natuurlijk ook , onderhoud is goedkoper maar banden slijten vlugger door enorme trekkracht. Maar ligt ook een beetje aan rij stijl.
Erik1979..
@George dat idee heb ik nu ook. Ben even aan het uitzoeken wat kan. Maar de opslag lijkt allemaal klein. En we hebben geen salderen. Over de winter heb je gelijk dat de opbrengst tegen valt. Maar als je maar genoeg panelen legt en in de zomer levert kan het nog. Bij voldoende opslag kun je de stroom opslaan bij negatieve prijzen. Misschien is opslag rendabeler als panelen. Ik denk dat je nu eigenlijk geen panelen meer moet nemen zonder opslag. Maar dat weet ik ook niet zeker. Alles door aan het rekenen. En (geloof het of niet 😁) ik ga komende weken elektrische auto's uit proberen. Maar ga ze wel Leasen. Ik wil geen verrassingen in prijs. Ik vertrouw het gewoon niet. Lease is dan een verzekering.
George
Quote Reactie van @Erik1979..:
Ik denk dat je nu eigenlijk geen panelen meer moet nemen zonder opslag.

Als je niet meer kunt salderen heb je helemaal gelijk.
George
Quote Reactie van @Erik1979..:
ga komende weken elektrische auto's uit proberen.

Als je ermee gereden hebt ben je helemaal om. 😀
Erik1979..
@George weet ik niet. Moet financieel passen. Wordt nu in iedergeval geen BMW. Gewoon een auto waar we goed relatief goedkoop kilometers mee kunnen maken.
weurding
@Erik1979.. hilux kopen, beetje diesel erin, schrijft eigenlijk niks af
Erik1979..
@weurding weet je wat die verbruikt? Bij veel kilometers wordt dat ook duur.
weurding
@Erik1979.. ja, menig benzine auto loopt goedkoper, 8 tot 9 liter/ 100 km zonder kar
20000 km per jaar, 2000 liter diesel, is toch niks als je 1000 per jaar afschrijft? Koop maar es een electrische kwa afschrijving
Rekenen zijn schijnbaar veel mensen verleerd, brandstofkosten bij 20000km per jaar zijn echt maar een fractie van afschrijving en andere vaste kosten, koop maar effe een beetje nieuwe ev en ga na 5 jaar of eerder es kijken wat je terugkrijgt
George
Quote Reactie van @weurding:
2000 liter diesel, is toch niks als je 1000 per jaar afschrijft?

€1000 afschrijving? Dat lukt niet vaak of het moet oud zijn.
weurding
@George hilux had ik het over, nieuw gekocht in 2018, 50 anniversary uitvoering, kijk maar even wat die nu doen onder 100000km
Heb net gekeken, moet effe bijstellen George, ze zijn zelfs duurder dan toen nieuw😄
bestelauto.nl/nieuws/…
George
@weurding Ja die Hilux zijn goede auto's en zullen best weinig afschrijven maar ze hebben ook een wegligging van een natte dweil. Eigenlijk moet je flink gewicht achter op dat bakje gooien want anders zijn ze zelfs gevaarlijk . Breken zo snel uit . Hier mijn buurman heeft er 2 , eentje uit 2009 en een nieuwe vorig jaar. Degelijke wagens maar het blijven werk auto's en ze hebben een slechte wegligging.
weurding
@George klopt, maar geweldig sterk voor kar of caravan, mag ook een andere auto nemen, een tiguan 1.5 tsi schrijf je ook relatief weinig op af, rijdt geweldig en zuiniger, moet wel eerlijk zeggen dat alles de laatste paar jaar zo duur is geworden dat gebruikt ook meestijgt, echter blijf ik er bij, en dat kun jij zelfs niet weerleggen, dat de liters brandstof bij een doorsnee gebruik op jaarbasis echt peanuts is bij de andere kosten
Achso
@weurding helemaal eens.
En de vergelijking electriciteit of dieselkosten, dat verschil is 0. Tenzij, subsidie, zonnepanelen, saldering en goed gevulde portemonnee..
WGeverink
@George Ik kocht een 2008 Toyota Tundra in 2010 voor $24000. Als ik er nu vanaf wil kan ik er realistisch altijd 15000 voor krijgen. Dan zou mij die truck $9000 hebben gekost in 14 jaar = $650 per jaar! Ik heb altijd zelf de olie ververst en de reparaties en onderhoud zelf uitgevoerd. Ik schat zo'n $1500 aan onderdelen. Maak er $800 of voor mij part $900 per jaar van voor afschrijving en onderhoud. Dat is gewoon hartstikke goedkoop. Zuipt wel een hoop benzine...
Erik1979..
@weurding ik ga gewoon kijken. Ik koop geen elektrische auto. Maar bij Lease kan ik alles vooraf berekenen. Past dat dan komt er een elektrische anders een diesel.
George
Quote Reactie van @weurding:
effe een beetje nieuwe ev en ga na 5 jaar of eerder es kijken wat je terugkrijgt

Dat geldt ook voor andere auto's , na 5 jaar krijg je van allemaal maar een fractie terug. Ook van een benzine of diesel.
weurding
@George dat is pertinent niet waar, een fractie, wel bij de werkelijkheid blijven
George
Quote Reactie van @Erik1979..:
Gewoon een auto waar we goed relatief goedkoop kilometers mee kunnen maken.

Er zijn denk ik genoeg leuke elektrische auto's te koop. Het aanbod wordt steeds groter. Elk merk maakt ze voortaan. Ik zou een beetje kijken naar actieradius en ook de laadsnelheid.
Kijk zo gaat het lekker vlot.
Nevergiveup
@George Vraag me af hoelang de accu dat supersnelle laden volhoud.

U laad thuis denk met 11KW , dat lijkt me heel wat gezonder dat tie er een uur of 6-8 over doet , en vaak is tie ook maar een beetje leeg natuurlijk
George
@Nevergiveup Klopt ik laad bijna altijd thuis. Zoals ik altijd al zeg gebeurd het niet vaak dat ik 400-500km op een dag rij en dus is het zelden nodig. En de i4 haalt die km makkelijk ten allen tijden in NL omstandigheden.
Maar de accu is wel goed beveiligd en de snelheid wordt steeds meer afgeknepen naar mate de accu voller wordt. En met snelladen stop je bij 80% vol omdat de laatste 20% veel te lang duurt omdat de auto de accu beveiligd .
Kalfje24
@George ik ben tevreden met wat ik heb .
Een paar dagen per week gaat de stekker in de auto,maar dat is om bij de aanhanger de verplichte lampjes te laten branden 😂.

Ik hoop nog meer dan 10 jaar met mijn dieseltje rond te toeren,dan zien we wel hoe het leven eruit ziet
bio boer
@Erik1979.. die batarij opslag kunnje bijna net zo groot maken als je wil alleen moet je wel betalen 😜

Zijn steeds meer agrarische bedrijven die batterijen nemen ook om net verzwaring vaak niet mogelijk is kan batterij ook oplossing zijn want die zware aansluiting is vaak alleen nodig voor piek momenten wat maar even duurt
+1
hans-hans
Leuke discussie , dit is een classik filmje van vroeger
hans-hans
1280km op 1 tank
+1
bio boer
@hans-hans doet mijn bmw ook ongveer in in ieder geval 1000+ km zit ook beste grote tank in de optie extra grote tank is destijds aangevinkt door de koper

Is wel makkelijk dat je niet elke dag hoeft te tanken als meer dan 1000 km rijd in de week
Jannus
@bio boer Mijn audi rijd ook rond de 1000 km op een tank
George
Quote Reactie van @Jannus:
Mijn audi rijd ook rond de 1000 km op een tank

Dat kon mijn vorige Gran Coupé ook op lange afstanden. Ik heb dat in de 7 jaar dat ik hem gehad heb maar een paar keer nodig gehad . Meestal rij ik niet zoveel op een dag en de meeste niet.
+2
WGeverink
Wij hebben er zelf ook in gekeken of het mogelijk was om een electrische auto te rijden en deze op te laden met zonne energie van onze panelen. Het zou kunnen maar dan moeten we investeren in batterijen die op dit moment nog erg duur zijn. De Auto is namelijk vaak weg als de zon schijnt. Wij hebben zonnepanelen omdat we net zoveel ontvangen voor de door ons geleverde onbetrouwbare stroom dan dat wij betalen voor betrouwbare stroom. Wij hebben op die manier al vier jaar zo goed als geen rekening. Hoewel we hier in de provincie flink wat windmolens en zonnepanelen hebben dragen deze op een gemiddelde dag slechts 0.1% bij aan de stroom behoefte. Het is denk ik veel goedkoper om een kerncentrale te bouwen in combinatie met gesubsidieerde psychiatrische hulp voor diegene die nog steeds denken dat een economie ooit zal draaien op zon en wind.
Vdejong
Quote Reactie van @WGeverink:
Het is denk ik veel goedkoper om een kerncentrale te bouwen in combinatie met gesubsidieerde psychiatrische hulp voor diegene die nog steeds denken dat een economie ooit zal draaien op zon en wind.

😂 😂 😂
bio boer
@WGeverink hier verkondigen ze dat 50% al uit zon wind en waterkracht komt in de eu
WGeverink
@bio boer Een energie transitie is pas een transitie als de generatie die het moet vervangen uitgezet kan worden. In het geval van zon en wind kan dat niet. Mijn zonnepanelen hebben vandaag nog niks geproduceerd. Het sneeuwt en er ligt een lading sneeuw op. Zodra het sneeuwen stopt schuif ik de sneeuw er af en kan er stroom worden gegenereerd zodra de zon zich weer laat zien.
weurding
@WGeverink je zou er stroom op moeten kunnen zetten, dat sneeuw er afglijdt
WGeverink
@weurding Of een hele grote haardroger 👍. De panelen staan op ik geloof 43 graden dus vrij rechtop. Het is nu vier graden en de sneeuw begint er uit zichzelf al af te glijden.
grös
Elektrische heftruck bestaat al een halve eeuw, accu werkt mee als ballastgewicht. Kan prima om voer aanschuiven of met schepbak. Ken iemand die er ronde balen mee voert d.m.v. Göweil balenverdeler op de hydrauliek.
bio boer
@grös toch vreemd dat die wel betaalbaar zijn en shovel meteen schreeuwend duur
Of zijn elektrische heftruck ook zo duur ? Tegenover gas benzine of diesel
weurding
@bio boer komt puur door de subsidie, zat die er niet op waren ze een stuk goedkoper, en deels ook de verplichting dat de bouw in delen van het land alleen maar opdraven mag met electrische voertuigen
bio boer
@weurding dus producent probeert daar in mee te profiteren en de concurrentie in nog niet sterk ?
bio boer
@bio boer er zal ook wat ontwikkeling kosten bij komen natuurlijk
grös
@bio boer
Minishovels zijn sowieso razendduur, 2ehands ook, een heftruck kost veel minder, is ook een massaproduct, iedere Japanse autofabrikant bouwt ze.
Heb zelf een diesel, ooit gekocht voor een paar rooien, ding is enorm sterk, ook wendbaar en met tillen stabiel, want hij knikt niet. Verder wel 1 bonk staal, achterwielen zijn klein, 1x naast de erfverharding en je zit vast.
Met de schepbak kan ik ook het hok uitmesten en instrooien.
Ga niet de roosters op, druk per cm2 op de achterwielen is enorm hoog.
weurding
@bio boer er zijn wel goedkope electrische, maar of die blijven werken?
roleq.nl/e-wolf-606e-minishovel-elektrische/…
+1
grös
@weurding
Ik heb altijd al genoeg werk om het Europese spul aan de gang te houden, heb 1 Chinese hydro topstang, ding lekt op alle mogelijke plekken.
Eurotrac zie je wel veel, maar de smid is er niet positief over, dus weet genoeg 😅
+2
weurding
@weurding compleet doorgeslagen idioterie overigens

(klik om te vergroten)

+2
Grasbaal
Quote Reactie van @weurding:
compleet doorgeslagen idioterie overigens

Hoe moet de kraan anders zijn accu's opladen?, daar hebben ze dus mobiele oplossing voor: staad-groep.nl/laadinfra/powerbox-400/
Erik1979..
@Grasbaal gaaf!!! Wat kost dit ongeveer? Gaat niet om de laatste duizend euro.
weurding
@Grasbaal rupskraan, rijdt geen einden om op te laden, dus laadaggregaat mag daar 's nachts draaien terwijl kraan dat prima overdag kan op diesel, dat ik jou dat nog moet uitleggen
+1
Erik1979..
@weurding heb je gelijk in. Maar ben benieuwd wat zo'n opslag kost. En transporteerbaar is ook mooi. Kun je om de dag wisselen. Komt een tijd dat we moeten betalen voor stroom leveren. Als we die in een accu kunnen opslaan en naar punten kunnen brengen waar ze nodig zijn. Misschien interessant. Ik weet het niet.
arie.j
Quote Reactie van @Erik1979..:
Komt een tijd dat we moeten betalen voor stroom leveren.

Nou die tijd is er in Nederland al geruime tijd voor iemand voor wie aan salderen mee kan doen, en daar bovenuit levert
Heb nog juist op tijd een 2jarig contract afgesloten om voor dat terugleveren boven de saldering niets te betalen
Per 1-1-2027 geen saldering meer, ben benieuwd hoe dan gaat met de tarieven
+1
Jannus
Quote Reactie van @Erik1979..:
Maar ben benieuwd wat zo'n opslag kost.

Zal zo richting de 12 ton gaan voor een dieplader van 3.2 mWh,toevallig over gehad
+1
Grasbaal
Quote Reactie van @Erik1979..:
Als we die in een accu kunnen opslaan en naar punten kunnen brengen waar ze nodig zijn.

Energy as a Service. Daarmee kan een gloednieuwe elektrische - en dus duurzame emissieloze grondverzetmachine - voortaan aangeschaft worden zonder Powerbox 400 batterijpakket, dit scheelt aanzienlijk in aanschafprijs. De benodigde energie voor de graafmachine wordt geheel groen, flexibel én op de gewenste locatie tegen een all-in tarief geleverd vanaf 0.78 cent per kWh*. Uniek in Nederland voor machines met een wisselbare batterij: staad-groep.nl/nieuws/…

Fusion gaat de elektriciteit daarvoor leveren via een eigen service. Dat betekent dat de batterijen door Fusion zelf worden verwisseld of desgewenst worden bijgeladen op wensen van de klant. Dat kan aan het eind van de werkdag, ‘s morgen vroeg, maar ook in de loop van de dag zijn.

cumela.nl/nieuws/…
Erik1979..
@Grasbaal is mooi dat de techniek verder gaat. Wat mij gewoon tegen staat is dat ze bij ons in Duitsland de kerncentrales uit gezet hebben terwijl ze nog beter waren als die in Frankrijk. Dat ze midden in de prachtige bossen in Hessen windmolens zetten terwijl dat nog echte natuur is. Als ze gewoon verder ontwikkelen en economisch de transitie naar een minder fossiele maatschappij dan zie ik dat zeer positief. Minder afhankelijk van andere landen. Hier in Duitsland zijn ze compleet doorgeslagen.
grös
@weurding
Het is nu een hybride .
+1
George
Quote Reactie van @grös:
Het is nu een hybride .

Nee de accu's worden geladen met andere accu's , soort van powerbank net als aan je telefoon.
+1
grös
@George
Oh, gaat al vooruit dus.
Maar als de battery pack leeg is komt er gewoon een aggregaat, machine moet wel weer draaien morgenochtend.

(klik om te vergroten)

+1
WGeverink
@George Aan het eind van de rit zal er toch een batterij geladen moeten worden... Het is veel logischer om te werken met een agregaat onder de motorkap.
George
Quote Reactie van @WGeverink:
Aan het eind van de rit zal er toch een batterij geladen moeten worden... Het is veel logischer om te werken met een agregaat onder de motorkap.

Tja als de tank leeg is moet hij weer vol getankt worden. Als accu leeg is moet je hem weer laden. Wat wil je nou zeggen? Ik hoef geen brommend aggregaat onder de motorkap , ik zou niet weten wat het hier voor mij toevoegt. Ik rij zelden meer dan 400-500 km op een dag en als dat wel zo is heb ik er geen probleem mee om na 400 km een 20 minuutjes te laden en even een broodje en kop koffie te doen. Maar dat heb ik al zo vaak uitgelegd. De mensen die er geen hebben die hebben vooral een actieradius probleem.
+2
WGeverink
@George Ik moet er gewoon om lachen George wanneer iemand het een goed idee vindt om met lege en volle batterijen heen en weer te rijden en dat soort dingen. Als het een klant is waaraan je dikke rekeningen kan schrijven die altijd worden betaald (zoals de overheid) dan wil je niet veel vragen stellen want ze hebben hoe dan ook altijd gelijk. Nog krankzinniger zou het worden als het opladen van de lege batterij gedaan zou worden met een diesel generator bij de werkplaats🤣.
+1
George
Quote Reactie van @WGeverink:
wanneer iemand het een goed idee vindt om met lege en volle batterijen heen en weer te rijden en dat soort dingen.

Weet je wat krankzinnig is om vanuit Canada te leuteren over het op en neer rijden met volle en lege batterijen. Verder als aannemer kraan op werk heeft staan rijden ze ook met dieseltank op en neer om de kraan te kunnen af tanken . Bij elektrische versies doen ze dat dan dus met een accupack. Ik kan me er niet druk over maken.
matt
@George bij ons is pas een elektrische kraan gestrand,heb nog aangeboden om hem op te laden.
Maar ze hadden geen passende stekker,hebben ze hem uiteindelijk met de
Dieplader opgehaald.
George
@matt Ja dat weet ik.
WGeverink
@George Bij ons op het land heeft de county jaren geleden een enorme vijver gegraven. Met de klei die daar uit kwam hebben ze onze weg verbeterd. De kraan machinisten hebben allemaal een pickup truck van het bedrijf met een flinke diesel tank er achter op. Ze nemen zelf de diesel mee en al het andere zoals hydraulische olie antivries motorolie vet etc om de kraan aan de praat te houden. Er rijdt niemand rond met brandstof.
George
@WGeverink Ja en nu nemen ze een accupack mee in plaats van die dieseltank.
WGeverink
@George Mijn zoon werkt voor een enorm constructie bedrijf en die hebben enkele honderden kranen maar geen electrische. Het handelsbedrijf van dezelfde eigenaar heeft wel enkele electriche kranen verkocht. De presieze prijsverhouding weet hij niet maar electrische kosten in ieder geval meer dan dubbel. De electrische kranen die via het handels bedrijf zijn verkocht werken vooral binnen in opslag gebouwen, hangars en dergelijke waar emissie een probleem is. Ze worden opgeladen met een diesel generator of aan het net als er genoeg stroom is op de locatie.
weurding
@WGeverink komt er op neer, dat als je de kosten doorbereken kan, het geen probleem is als je op electrisch moet draaien
grös
@weurding
Rijkswaterstaat vraagt zo een paar miljard extra, grote aannemers schaffen dat spul ook alleen aan vanwege de C02 ladder of eisen van het bouwproject.
Hier rijd ook een aannemer een Valtra met waterstoftank rond, werd met veel bombarie en pers door de wethouder gepresenteerd, dachten ze dat die elke dag 50km extra naar het tankstation in Pesse gaat rijden? Haha.
weurding
@grös dat weet ik niet, , ging van de week ook een NH hier langs met zo'n tank bovenop, losse trekker, avitec geloof ik
George
Quote Reactie van @grös:
dachten ze dat die elke dag 50km extra naar het tankstation in Pesse gaat rijden? Haha.

Wat anders? Loopt ie ook nog gewoon op diesel dan?
grös
@George
Tuurlijk, er zijn gewoon niet genoeg tankstations voor waterstof, de tankstations zitten alleen bij Assen, Hoogeveen, Emmen. Overijssel zelfs géén ene.
Maar het ziet er wel 'duurzaam' uit zo'n tank op het dak..
weurding
@grös heeft avitec geen eigen voorzieningen?
Erik1979..
@WGeverink je moet er ook niet over nadenken. Gewoon euro's tellen. Past het dan is het goed. Past het niet dan wordt het niets. Ik vind dat hele elektrisch eco gedoe ook een lachertje. Zolang ze kolen centrales hebben in de eu is het een gevoel dat je co2 neutraal bent of je moet je volledig van het net afsluiten. Ik kan mij er niet druk meer om maken. Ik kijk wel hoe ik met de euro's uitkom en dan is het goed.
+1
WGeverink
@weurding Ik kan geen woorden vinden om de idioterie te omschrijven die nodig is om zo krankzinnig te werkte kunnen gaan.
weurding
@WGeverink of het nu aan musk ligt of wat anders...
autovisie.nl/nieuws/…
+1
Grasbaal
@WGeverink met welke auto kun je nog meer pizza's bakken:

weurding
@Grasbaal dat kan een verkoopargument zijn🤣🤣
WGeverink
@Grasbaal Tientallen jaren geleden werden al kippenpoten klaargemaakt door ze gewikkeld in aluminium folie en achter het uitlaat spruitstuk van bijvoorbeeld een 351 V8 te stoppen. Voor pizza denk ik dat het beter is om ze te bakken op een centraal punt en deze daarna op een geavanceerde manier te bezorgen.
matt
@WGeverink ford small block dat waren nog eens tijden 🤟
George
@weurding Dit is weer een heel dom gezeik op Faceboek. Het is geen diesel aggregaat maar een Accupack welk de accu van de kraan doet laden. Wat een stelletje onnozele reacties welke erbij staan!
weurding
@George er werd verteld dat het accupack daar geladen werd door een generator, we hebben daar al veel voorbeelden van gezien, dus echt raar is het niet, zie nog die parking in voormalig oost Duitsland met een generator😄
George
@weurding Kan wel zijn maar hier zie je duidelijk dat het geen diesel aggregaat is , maar wel een boel zeikers die overal op afgeven omdat het elektrisch is.
weurding
@George kan wel zijn...
+3
Grasbaal
Quote Reactie van @weurding:
dus laadaggregaat mag daar 's nachts draaien

Dat is dus geen aggregaat maar een mobiele batterij die ergens anders volgeladen wordt... ik overweeg ook om er hier dagelijks een stuk of wat vol te laden met zonne en/of windstroom. Leuke 4e tak!
+1
Erik1979..
@Grasbaal super. Weet jij iets van prijzen capaciteit etc. Ik kan dat namelijk nergens vinden.
Erik1979..
@Grasbaal heb jij nu mijn idee afgepakt of ik de jouwe???? 😂😂😂 Jij bent er verder in👍
bio boer
@Erik1979.. gebeurt toch al lang op grote schaal of in Duitsland niet ?
weurding
@Grasbaal begreep dat die ook opgeladen werd daar op locatie, dan hebben ze dat dus mis
George
@weurding Ja zeverzakken zijn het!
Stelletje onwetende onnozelaars.
Zwaagdijk
@Grasbaal kan niet uit bij mij zonder subsidie zegt m’n accu man. Groente telers die gmo geld krijgen dan wel
+1
harry uit b.
Laden bij de boer

(klik om te vergroten)

+2
harry uit b.
300 kW lader

(klik om te vergroten)

+2
George
@harry uit b. Er zijn ook al plaatsen langs de snelweg met 400KW laders.
Accutechnologie verbeterd steeds en gaat steeds meer op tanken lijken. In 10 min. ruim 300 km rijbereik laden wordt in nieuwste modellen steeds meer de norm.
Erik1979..
@George zoiets is ook leuk in de zomer. Zeker in het drukke Nederland.
weurding
@Erik1979.. op tenerife.... overal electrische steps en benidorm basterds voertuigen met al dan niet dronken volk erop, om bij de autodrop kreet te blijven.... het zou verboden moeten worden
Achso
@George nu nog een auto uitvinden die 600 km kan rijden op een lading, en dan met een normale snelheid en niet achter een vrachtwagen blijven hangen met 90. Liefst minder dan 150.000€ van de EQ mercedes. Dan zijn we er.
Vdejong
@Achso er wordt schijnbaar nog genoeg verdiend in de Nederlandse landbouw; elektrieken ditjes en datjes zijn niet aan te slepen
George
@Achso Dat komt , 500 lukt al met mijn i4 in de zomer op de NL snelwegen. En dan niks achter vrachtwagen.
Achso
@George nederlandse ‚snel‘ wegen… Je rijdt overal max 100, dus achter een vrachtwagen.
Laat maar zien op de Duitse/Poolse snelwegen. Dan redt de i4 de 500 km ook niet.
Gaat nog wel komen, dan wordt het wat. Dan zullen veel zakelijke rijders overstappen. Dan nog even de electriciteits prijs onderweg naar normaal, de betalingsmogelijkheden vereenvoudigen.
We zullen zien…
+1
George
Quote Reactie van @Achso:
Je rijdt overal max 100, dus achter een vrachtwagen.

Nee ik rijd altijd 110 en niet achter een vrachtwagen. Poolse snelwegen ken ik niet , op Duitse snelwegen ben ik genoeg geweest. Zakelijke rijders stappen massaal over op elektrisch. Sterker nog ik denk dat de meeste EV's gekocht worden door zakelijke rijders.
Achso
@George ik wil er niet altijd met je over in discussie gaan. Nederland is een stad, en dus is een electrische auto voor velen handig als je ze thuis kan laden. Als je op weg moet laden kan het geen kant op. Ja de wergever, maar ook die moet dat ergens verdienen he. Als je op de Duitse snelwegen de NL‘r uithangt, Nur Links en liefst niet sneller dan 120, dan ja.
Ik kom vaak zat op de duitse wegen en komt er nooit maar dan ook nooit een Tesla voorbij suizen.
Ik weet ook wel dat bij mijn eigen hybride, als ik doortrap die ook geen 17 kw/100 km draait. En ja hybride, omdat het simpelweg niet anders kan.
Erik1979..
@Achso ik ben benieuwd of er voldoende grondstoffen zijn om al die opslag te maken. Ik geloof er niet in dat het allemaal lukt. Maar het is niet relevant. De Europese leiders maken er toch wel een bende van. Ik ga lekker mijn eigen weg. Kan ik profiteren van groene wetgeving doe ik dat. Ik ga mooi mijn eigen weg.
George
@Erik1979.. En je bent niet benieuwd of er voldoende olie is?
weurding
@George ik niet, kennissen in de offshore werkzaam, er is genoeg, misschien was het beter van niet, hield die ellende in midden oosten ook es op
George
@weurding Ja maar voor accuproductie is waarschijnlijk ook genoeg. Zelensky heeft schijnbaar nog een boel Lithium in de grond zitten wat Trump graag voor Elon wilde hebben.
Erik1979..
@George dat er te weinig olie is roepen ze al vanaf de jaren 70. Maar je hebt een punt. Anthony Lee roept ook de hele tijd hoe vol de gas opslag is. Ik vind dat ook zo overdreven. Nu wordt de energie duurder door belasting en waardevermindering van de euro. Maar als er echt iets tekort komt dan wordt vanzelf wel iets goedkoper. Ik denk dat het wel los loopt. Maar natuurlijk bespaar ik wel zoveel mogelijk energie. Dat is namelijk nooit verkeerd.
Achso
@Erik1979.. zo denk ik het ook. Is het economisch handig, doen we het. Niet dan niet..
WGeverink
@harry uit b. Laadpalen zijn al weer verleden tijd.
grös
@WGeverink
Zijn misschien wat klein, maar er zijn al 50 jaar beunhazen die allemaal oude accu's aan mekaar knopen op een eigen gebouwde windmolen, mestrobot draait ook op optima accu, 19x 12v is ook 220-230. Voor 3000€ inclusief kabels. Maar ik ben geen elektrotechnieker dus denk misschien te makkelijk.
hans-hans
Misschien is deze een mooi instap model

WGeverink
@hans-hans Witgoed is een heel eind gekomen de afgelopen tien jaar. De wasmachine van mijn schoondochter kun je vanuit iedere uithoek in de wereld aanzetten! Op dit moment moet je nog wel thuis zijn om de was er in te stoppen, maar daar wordt aan gewerkt.
George
Quote Reactie van @Achso:
En de vergelijking electriciteit of dieselkosten, dat verschil is 0.

Toch wel , ten eerste de wegenbelasting van de diesel is gigantisch veel hoger. 2023 en 2024 geen betaald en dit jaar €96 per kwartaal. Ik heb een contract met Essent van €0.275 per KWh. Verbruik jaarrond gemiddeld 18KWh/100 is €4.95 . Lukt niet met Diesel en al helemaal niet met benzine en zeker niet met brandstofmotoren met gelijke PK's.
+1
weurding
@George je weet wat je auto nieuw kost, zoek es een exemplaar van 3 jaar, wat is daar al af? Het is bekend dat bepaalde ev na 4 jaar de helft nog opbrengen, geen Kwats, gewoon gaspedaal kijken en nw waardes vergelijken, we moeten een eerlijk vergelijk maken, autorijden kost geld, zowel electrisch als op brandstof
George
Quote Reactie van @weurding:
zoek es een exemplaar van 3 jaar, wat is daar al af?

Dat is afhankelijk van aantal km , uitvoering en staat van de wagen. Net als met brandstofauto's.
+1
weurding
@George procentueel gewoon meer, maar dat gratis rijden met een ev is gewoon echt gezever, alle kosten op een rijtje, dan pas kun je vergelijken
Erik1979..
@weurding daar ben ik ook bang voor. Daarom wil ik als we een elektrische nemen lease. Dan weet ik precies wat we kwijt zijn per km.
marcsterreborn
@weurding dat klopt wel. Maar juist daardoor is het interessant om een EV van 3-5 jaar te kopen. En daar vervolgens 10 jaar mee te rijden...
weurding
@marcsterreborn in principe geldt dat voor alles, maar er zal toch iemand een nieuwe moeten aanschaffen , om een ander gebruikt te kunnen laten kopen
bio boer
@weurding dat zijn de mensen die nieuw niet kunnen betalen gaan leasen zo komen er 2e hands auto's op de markt
Mijn bmw kwam ook uit de leas hoe veel van de nieuwe auto’s zouden nog echt verkocht worden?
Is trouwens wel bijzonder die auto handel zag later in de rdw gegevens dat mijn auto bij 5 auto handelaren was geweest voor ik hem kocht had en bijna jaar geen gebruiker had er mijn bedenkingen wat bij tot nu toe lijkt de auto wel goed te zijn
Achso
@George zoals ik zei: thuis laden etc. Gemiddelde i4 in Duitsland ADAC test, of autosport) 25,4 Kw/100 km. Kun je thuis niet laden, ben je knap duurder uit.
De bijna 300 pk van je auto gebruik je ook bijna nooit, omdat je dan de 17Kw niet haalt.
Probeer maar eens, 160 ofzo een poosje in Duitsland, weet ik wel heel zeker dat je auto geen 500 km dat doet.
Maar goed, beamers maken goede auto‘s, de vol electrische I5 een prachtauto.
George
@Achso Bijna 300PK? Hij is gewoon 340PK en de i4 gebruikt echt geen 25.4KW/100km. En ja ik zeg al heel de tijd dat ik bijna nooit onderweg hoef te laden omdat ik thuis kan laden. Ik ben in september naar Italië Dolomieten geweest , 2450 km gereden in 6 dagen , Over Duitse Autobahn , Oostenrijk over de Gross Glockner , Giau pas , Sella pas , Gardena pas , de Brenner , Fernpas . Verbruik 17.2KWh /100km . In NL is het in de zomer nog wel lager , met 16.5 KWh/100km. Maar in de winter ligt het weer hoger , vaak 20 KWh.

Achso
@George super!
ADAC of Autosport test zegt dat toch echt zelf. Is een Duitse test, ik verzin het niet zelf. Maar het zal me wat.
Jij je zin.
George
@Achso Tja ik verzin het ook niet zelf en dit zijn daadwerkelijke verbruik cijfers , over Duitse autobahn , door Oostenrijk en de Italiaanse Dolomieten. Dus ook nog veel bergen gehad , en juist daar was ie heel efficiënt.
Maar als die test is uitgevoerd onder koude winterse omstandigheden op hoge snelheden in Duitsland dan geloof ik dat verbruik van Adac ook. Maar normaal gesproken niet , met fietsendrager met 2 ebikes achterop is het verbruik zelfs nog wel lager. Ik heb vorig jaar met 2 e bikes achterop 430 km gereden op NL snelweg. Heenweg overdag , terugweg veelal na 19:00 . Met die fietsen achterop neemt verbruik al flink toe. Afgelopen zaterdag enkele keren met grote tandemasser naar milieustraat moeten rijden , moesten huis van schoonouders leeg maken en toen verbruik van 33 KWh en leeg 29 KWh.
Achso
@George zoiets zal het wel zijn. In de heuvels is mijn hybride ook verbazingwekkend zuinig.
Met 160 niet echt.
George
Quote Reactie van @Achso:
ADAC of Autosport test zegt dat toch echt zelf.

Adac zegt dit en niks anders. 😀

Vdejong
@George Ja ja, we weten dat je een goede keus hebt gemaakt 😁
George
Quote Reactie van @Vdejong:
eten dat je een goede keus hebt gemaakt

Het gaat me erom wat Adac getest heeft volgens Achso en dat blijkt anders te zijn en komt bij mijn eigen ervaring. Dus niet zeveren.
Achso
@George schei er toch eens mee uit iedereen een zever te noemem als je het niet eens bent man: auto-motor-und-sport.de/test/…
George
@Achso Dat zou maar 318 km zijn met een volle accu. Ik kan je vertellen dat dit helemaal niet kan kloppen . Dat is in geen enkele test zo hoog als wat daar staat geschreven.
Achso
@George wat kan ik eraan doen als dat getest wordt? Nu zever jezelf. Ik snap wel dat in stadspark Nederland E- autos een redelijke oplossing kunnen zijn. Voor velen anderen is de techniek nog niet klaar.
Vdejong
@George ik geef je toch gelijk? Waar zever ik? 🤔
+2
WGeverink
@Vdejong Er is de optimist en de pessimist en de realist etc en in het geval van George is er de "evangelist'.
arie.j
Voor een doorsnee boer was 2ehands veel voordeliger omdat hij thuis werkt en daardoor niet te veel kilometers maakt en bij nieuw d afschrijving per gereden kilometer veel te hoog word
Dat zoiets bij komst elektrisch totaal anders is kan ik niet direct geloven
weurding
@arie.j dat gold voor een trekker in veel gevallen ook wel🤭😇
Maar als je er nu aardigheid aan hebt
arie.j
Quote Reactie van @weurding:
@arie.j dat gold voor een trekker in veel gevallen ook wel🤭Maar als je er nu aardigheid aan hebt

Bij mijn garage (KIA) gaf men aan dat een hybride, die nu veel verkocht worden, een verbruik van 1 op 20 hebben, zonder stopcontact.
En dat zeker halen bij veel korte ritjes en wat hellingen
En dat een plugin Hybride (naast benzine motor)een beperkte accu had(daaronder de stoelen) waar zo 50km mee te rijden was.
Dus voor wie meest korte ritjes had.
Zoiets lijkt me 2e hands ook niet verkeerd
weurding
@arie.j er zijn ook auto's die heel dicht in de buurt komen bij die 1 op 20 op benzine alleen
labella
Quote Reactie van @weurding:
1 op 20

haal ik ook met gemak met mijn dieseltje 😃
grös
@labella
Dat kon in ca 1985 al met Golf 1.6d , maar ik had de GTD, die nam bij mij 25% meer 😬
George
@grös ja alleen deden die destijds 20 seconden om van 0 naar 100 te komen en in Zuid Limburg moest je bij de minste heuvel terugschakelen naar de laagste versnelling. Stond je voor stoplicht zag je de versnellingspook trillen bij stationaire loop. Maar ze waren wel zuinig ja. Maar er gebeurde ook niks. 😀
Kalfje24
@George als je in 20 seconden van nul naar 100 sukkeld heb je nog kans de situatie te overzien ,dat is bij 3 seconden minder lijkt mij .
Erik1979..
@Kalfje24 ja.... Of je valt in slaap 😂😂😂
Kalfje24
@Erik1979.. 🙂als het slaapgebrek zo groot is dat je met 17 seconden de luikjes dicht hebt,dan word het toch geen verre reis denk .
Dan moet je bij iedere spoorwegovergang en bij de meeste verkeerslichten wakker gemaakt worden .
matt
@Kalfje24 heb eens ooit ford fiesta 1.0
Meegehad van 65 pk of zo iets.
Dacht even een vrachtwagen voorbij te gaan op de invoegstrook.
Had ik toch even geluk dat hij remde 🫣
Was ietsje meer pk gewend 🙂))
Kalfje24
@matt nou is zo'n fiesta met 65 pony's onder de kap ook niet veel meer dan een opgeschroefde brommobiel.
weurding
@Kalfje24 toen we rijbewijs haalden hadden we amper die peekaas, ooit een citroen AX gehad met 60, ding liep vlot 150, woog ook niks
Kalfje24
@weurding was dat de opvolger van de lelijke eend,de race eend?

Hoeveel jaar is dat ongeveer geleden zo'n ax?
weurding
@Kalfje24 dat was opvolger van de visa geloof ik, die had je ook nog met de 2 cilinder "grote" eend/dyane motor, de ax kochten we in 1992 nieuw, first class model met 4 bak, meende hij woog net geen 700 kg, eerste auto overigens in 83 een ford escort 1100, die zakte door zijn ophanging voor, apk was er nog niet geloof ik
arie.j
Quote Reactie van @weurding:
@Kalfje24 toen we rijbewijs haalden hadden we amper die peekaas, ooit een citroen AX gehad met 60, ding liep vlot 150, woog ook niks

Mijn eerste was een 2e hands eend, tanken als nodig was verbruik nooit opgenomen
Maar de autorijder van nu zou raar opkijken als hij nu naar zoiets terug moest
Kalfje24
@arie.j
Die zijn van voor mijn tijd ,maar pas nog een van dichtbij gezien.

Was mooi om te zien ,een 3 persoons bank voorin en een trek/draai versnellingspook rechts van het stuur
arie.j
Quote Reactie van @Kalfje24:
Die zijn van voor mijn tijd ,maar pas nog een van dichtbij gezien.Was mooi om te zien ,een 3 persoons bank voorin en een trek/draai versnellingspook rechts van het stuur

Hij veerde lekker , maar bij tegenwind was 90km al heel wat. Optrekken moest je ook met geduld
En je zat natuurlijk zowat onbeschermt met een botsing
Kalfje24
@arie.j maar voor toen wel mooi spul denk om je te verplaatsen.

Man waar ik eend zag had ook een daf 66 marathon staan ,is dat ook uit
jullie jonge (ruige) tijd ?
weurding
@Kalfje24 daf 66 marathon, die waren best snel , hadden 4 cilinder renault 1300 cc motor
Kalfje24
@weurding man van eend en daf kon het mooi vertellen en had het nog over daf achteruitrij wedstrijden .dafjes gingen schijnt net zo hard achteruit als vooruit .
( Ik moest het maar eens opzoeken op google)

Zover ik het kon zien was dat toen best een spektakel ,noemen ze nou zwarte cros denk 🙂
Vdejong
Quote Reactie van @Kalfje24:
achteruitrij wedstrijden

m'n gras, m'n gras
Kalfje24
@Vdejong 🤣🤣toen waren ze ook niet echt zuinig op hun autootje.
arie.j
Quote Reactie van @Kalfje24:
@arie.j maar voor toen wel mooi spul denk om je te verplaatsen.Man waar ik eend zag had ook een daf 66 marathon staan ,is dat ook uitjullie jonge (ruige) tijd

Daf nee, die had toen voorzichtig gezegd niet zo'n best imago
Er waren natuurlijk veel betere auto''s dan een eend, ook toen
Maar als boer die net begonnen is met zijn 21 jaar was het uitkijken met de centen.
En zo'n eend was op het platteland veel beter dan fietsen en tig keer sneller ,plus dat je natuurlijk droog zat
Tegenwoordig is het nostalgie,
+1
weurding
@arie.j imago was vooral door de automaat, oudewijvenauto zei men, technisch waren ze prima, bedrijf hier verhuurt ze zelfs nog
hetdrentskwartiertje.nl/daf/…
arie.j
Quote Reactie van @weurding:
@arie.j imago was vooral door de automaat, oudewijvenauto zei men, technisch waren ze prima, bedrijf hier verhuurt ze zelfs noghetdrentskwartiertje.nl/daf/…

Nou ja, ze waren niet dezuinigste in die tijd voor een klein ( ook toen klein) autootje
En verder ging je niet in zo'n invalide wagentje rijden maar met éen waar je zelf baas van de versnellingen was
En we hebben het nu wel over zuinig
Maar de grootste vooruitgang bij gewone benzine auto's is wel de levensduur en het mindere onderhoud
vooral Franse wagens roesten in die tijd onder je jeweetwel weg
Levensduur is het dubbele van die tijd, en dat ook nog bij een technisch goede staat
weurding
@arie.j laat dat "zelf de baas zijn" 😉 nu compleet achterhaald wezen, Amerikanen waren al ver vooruit en daar was een schakelbak meerprijs, ipv automaat hier, verbruik weet ik niet, dat zal komen door de jarretelsnaar, wel dat de tegenhanger vw kever veel zoop, 1 op 10 was haast niet haalbaar
Albert Altena
@weurding Variomatic.
weurding
@Albert Altena vroegere cvt
WGeverink
@weurding Hier in noord Amerika rijdt zo goed als iedereen met een "oudewijvenauto". Mijn zoon vindt het grappig wanneer een neef in Nederland praat over de "schgakelbak" in zijn auto. Daf had met het "pientere pookje" volgens mij de eerste CVT in een auto geplaatst. Dat is best bijzonder. Tegenwoordig zijn er veel auto's met een CVT transmissie waaronder onze Outback.
+2
WGeverink
@weurding Truttenschudder met bretelaandrijving.
matt
@Kalfje24 hij ruilde hem ook meteen in,op eentje met meer pit.
2 jaar naderhand weer,nog meer pit.
Ik zei nog het hoeft niet op 😁))
grös
@weurding
De 1.2 puretech zou ook 1 op 21,7 moeten rijden, in de test is het 1 op 17 plus een liter olie per tank !
weurding
@grös we redden met tiguan 150 pk tsi steevast 750 km of iets meer op 50 liter, 1 op 15, geen sprookje, valt me voor die grootte gewoon reuze mee, echter de diesel hilux 150 pk komt er bij lange na niet aan🙈
George
Quote Reactie van @arie.j:
En dat een plugin Hybride (naast benzine motor)een beperkte accu had(daaronder de stoelen) waar zo 50km mee te rijden was.Dus voor wie meest korte ritjes had.Zoiets lijkt me 2e hands ook niet verkeerd

Dat is ook niet verkeerd want als je 50 km elektrisch kunt rijden dan zal waarschijnlijk bij 70% van de mensen nog maar weinig benzine getankt worden. Maar waarom dan niet helemaal elektrisch vraag ik me af? Pugin Hybride is toch een beetje dubbele techniek . Ik heb een paar vrienden met Plug In hybrides , en die rijden inderdaad het merendeel van de kilometers puur elektrisch.
arie.j
Quote Reactie van @George:
Dat is ook niet verkeerd want als je 50 km elektrisch kunt rijden dan zal waarschijnlijk bij 70% van de mensen nog maar weinig benzine getankt worden. Maar waarom dan niet helemaal elektrisch vraag ik me af? Pugin Hybride is toch een beetje dubbele techniek . Ik heb een paar vrienden met Plug In hybrides , en die rijden inderdaad het merendeel van de kilometers puur elektrisch.

Zal wel met de prijs te maken hebben
Deze lviegende auto's zulleen nog wel een stuk duurder zijn
En ik kan me amper voorstellen dat ze in het verkeer worden toegelaten
Maar aan de ontwikkeling word wel een lieve duit besteed.
nu.nl/314825/video/…
Tot mijn verbazing zie ik dat een bedrijf in Raamsdonksveer zoiets heeft ontwikkeld als een soort hybride helikopter
stimulus.nl/op-zuid/project/….
weurding
Musk krijgt zijn vet
bnnvara.nl/joop/artikelen/…
+1
George
@weurding 76 % minder Tesla's terwijl de verkoop van elektrische auto's met 31% steeg. Dan gaat het goed fout met het merk van Musk.
Grasbaal
Quote Reactie van @George:
Dan gaat het goed fout met het merk van Musk.

Musk maakt op het moment weinig vrienden in het vrije westen...
Erik1979..
@Grasbaal er werd ook veel geluld toen die Twitter overnam. Ging niet goed iedereen ging weg blah blah blah. Vrijdag gingen alle leiders van diegene die jij net benoemde op X om even te vertellen hoe ze achter de pianoman stonden. Dus ja..... Ik denk dat hij het behoorlijk goed deed en ik denk dat zijn keuzes strategies overdacht zijn.
arie.j
Quote Reactie van @Grasbaal:
Musk maakt op het moment weinig vrienden in het vrije westen.

Totaal verkeerd dat iemand zoveel met zoveel bedrijfsbelangen een invloedrijke ministerspost kan hebben.
Dan is verleiding veel te groot om het eigenbelang te veel te laten meewegen bij regerings beslissingen
Nu isTesla niet eens zijn grootste belang (ergens 13% van de aandelen)
SpaceX zit een groter belang voor hem in
Is niet beursgenoteerd, waarde schijnt verdubbeld in jaar en word op rond 350 miljard geschat
Elon Musk heeft een belang van 42% daarin
emerce.nl/nieuws/…
Erik1979..
@arie.j dan kan ik jou geruststellen. Musk heeft geen minister post. Hij is alleen adviseur.
arie.j
Quote Reactie van @Erik1979..:
@arie.j dan kan ik jou geruststellen. Musk heeft geen minister post. Hij is alleen adviseur.

Grapjurk
Ontslaat naar willekeur overheidsmedewerkers in de massa
Maar is alleen adviseur, hoe krijg je het verzonnen.
Zelfs zijn eigen personeel krijgt genoeg van dictator Musk
rtl.nl/nieuws/buitenland/…
Erik1979..
@arie.j sommige hebben het goed voor elkaar zullen we maar zeggen. Maar hij is geen minister
arie.j
Quote Reactie van @Erik1979..:
Maar hij is geen minister

In naam niet, maar binnen een regering gaat het om de macht.
En dan is adviseur lachwekkend voor zijn macht
Erik1979..
@arie.j ja, sommige hebben het beter voor elkaar zoals ik al schreef
Erik1979..
@arie.j dat jij als normale burger zo zit te schelden op Musk is niet zo erg. Dat een deel van de Europese regeringsleiders of parlementsleden dat doen is echt het stomste wat ze kunnen doen. En de media zijn totaal niet objectief. Zo dom allemaal. Wij zijn nu nog afhankelijk van hun. Ga je toch niet tegen aan zitten te schoppen.
arie.j
Quote Reactie van @Erik1979..:
@arie.j dat jij als normale burger zo zit te schelden op Musk is niet zo erg. Dat een deel van de Europese regeringsleiders of parlementsleden dat doen is echt het stomste wat ze kunnen doen. En de media zijn totaal niet objectief. Zo dom allemaal. Wij zijn nu nog afhankelijk van hun. Ga je toch niet tegen aan zitten te schoppen.

Als het over een regering in je eigen land gaat, dan zij je normen ineens anders
Erik1979..
@arie.j ja, natuurlijk. Keihard op de eigen regering. Maar je kunt toch niet als politici een politicus uit een ander land zwart maken. Zo dom. Dan kun je er toch geen zaken meer mee doen. Zeker niet over leiders die democratisch gekozen zijn.
Erik1979..
@George misschien wordt het dan wel een Tesla. Wat zal ik zeggen.... De eene zijn dood de ander zijn brood. Eens kijken wat er met de prijzen gebeurt.
labella
Quote Reactie van @Erik1979..:
misschien wordt het dan wel een Tesla.

Heb je er wel eens in gereden??? Tesla is geen auto!!!
Erik1979..
@labella ik weet het niet. Ik heb tot nu toe nog niet elektrische gereden. Een auto is in eerste plaats een vervoermiddel.
WGeverink
@Erik1979.. Zelf zou ik rondkijken voor een tweede hands Camry of Outback zonder de eyesight, lane keep assist en dergelijke. Betalen en gaan. Als je echter wil weten hoe een electrische auto rijdt zou ik om te beginnen niet naar de dealer gaan maar naar Hertz of Avis. Mischien hebben ze nog zo'n electrische auto staan die jij in gedachten hebt. Dan huur je er gewoon een voor een week om mee rond te toeren. Dan weet je of je met zo'n ding wil leven of niet.
Erik1979..
@WGeverink ik vertrouw die techniek niet. Dus als er een elektrische komt dan kilometer lease. 2 jaar lease en dan weet ik weer een stuk meer. Geen zin om een berg geld te verbranden.
George
Quote Reactie van @Erik1979..:
vertrouw die techniek niet. Dus als er een elektrische komt dan kilometer lease. 2 jaar lease en dan weet ik weer een stuk meer. Geen zin om een berg geld te verbranden.

En Erik inmiddels al met elektrische auto's gereden? Al iets geleased ondertussen?
grös
@Erik1979..
Hier ook, want hoor toch dat rijmotoren af en toe vervangen moeten worden, en die dingen zijn niet goedkoop..
Vervang liever een keer de aandrijfassen en koppeling bij 3ton (vw tdi).
George
Quote Reactie van @Erik1979..:
ik weet het niet. Ik heb tot nu toe nog niet elektrische gereden.

En ondertussen ervaring opgedaan?
Vdejong
Quote Reactie van @George:
En ondertussen ervaring opgedaan?

Quote Reactie van @George:
En Erik inmiddels al met elektrische auto's gereden? Al iets geleased ondertussen?

je hebt het er maar druk mee 😁
Cowboy3
George
Quote Reactie van @Erik1979..:
De eene zijn dood de ander zijn brood. Eens kijken wat er met de prijzen gebeurt.

Ze rijden gewoon prima , maar ze zijn gewoon saai. 😀
+1
weurding
@George t is geen vrouw😉
+2
Vdejong
@weurding
Quote:
't is geen vrouw
helaas geven sommige mannen hun auto vaker een beurt dan hun vrouw
weurding
@Vdejong jonge auto nog denk ik
Vdejong
WGeverink
@George "Saai" is niet erg. Maar dan wel het "hij doet het altijd "saai. Of "er gaat zelden iets aan kapot" saai.
WGeverink
@Erik1979.. Je moet toch gewoon kunnen zeggen dat je het niet eens bent met Musk, maar dat hij goeie auto's maakt? De mensen die de Tesla de deur uit hebben gedaan om Musk waren er waarschijnlijk toch al niet blij mee.
arie.j
Quote Reactie van @George:
@weurding 76 % minder Tesla's terwijl de verkoop van elektrische auto's met 31% steeg. Dan gaat het goed fout met het merk van Musk.

voor ieder die de laatste cijfers van Tesla wil hier de link
Over die auto'heb ik geen oordeel
Wel dat de koers het aandeel gezien de vooruitzichten ook nu nog véél te hoog staat.
Maar die zal nog wel flink op en neer gaan
Wat Trump en Musk moge dan zo nog graag vrede wille, zoals ze zelf zeggen
Voorals nog zorgen ze alleen voor maar voor wereldwijde onrust en onzekerheid.
Hier de link
buyacar.co.uk/the-latest-tesla-statistics/….
(Even vertalen in Google aanklikken)
Vdejong
@weurding
Quote:
bnnvara,nl/joop/artikelen
😞
weurding
Vandaag inside repte er ook over gisteravond, generatoren op diesel om de zaak op te laden😆
George
Quote Reactie van @weurding:
Vandaag inside repte er ook over gisteravond, generatoren op diesel om de zaak op te laden

Ja maar die zijn ook heel erg tegen EV's . Ik vraag me trouwens af wat die Gijp voor EV heeft. Die kan tijdens winterkou amper thuis komen vanuit de studio. Tenminste zo doet ie net. En dan zeiken over hoe duur het is . Dan denk ik dat zo'n gast toch wel thuis kan laden en eigen oprit zal hebben. Dan kan het toch nooit duur zijn.
Vdejong
@George

Van der Gijp was dan ook voetballer en geen zakenman zoals jij
George
@Vdejong Ik ben ook geen zakenman.
Vdejong
@George Zakenmannen rijden toch BMW EV?
weurding
@George was meer de elektriciteitsvoorziening in algemeen ook
+1
Jannus
@weurding Over 2 jaar zijn alle panservoeruigen in het defensie leger electrisch aangedreven
+4
weurding
@Jannus als deze

(klik om te vergroten)

Jannus
@weurding Ja inderdaad,dit was een prototype en werd met een elastiekje geschoten maar de ontwikkelingen staan niet stil
trevor-z
@Jannus ik denk in rusland en in alle afrikaanse landen al over een jaar.
ronald73
Bijzonder. Zoveel reacties over electrisch rijden, maar nog niemand heeft het over gezondheidsklachten gehad.

stralingsleed.nl/blog/…
+1
Vdejong
@ronald73 Benenwagen is in deze nog altijd het gezondst
weurding
Deze moeten we dus niet
autoblog.nl/nieuws/…

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's energie geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
260
DEELNEMERS
31
WEERGAVES
4.216
TREFWOORDEN