Illustratie van: Herbert

“Zo verdien je een achtwielig tandemstel weer terug”

Een investering in extra wielen terugverdienen is eigenlijk helemaal niet moeilijk”, vertelt Douwe van der Molen van de firma Evenboer. “Zolang je de kop maar niet in het zand steekt. Schade door sporen en een kapot gereden zode is vaak niet direct zichtbaar. We wachten even en zie daar, alles is weer net zo groen als vorig jaar. Maar dan houdt de natuur je voor de gek.

Van der Molen is door gesprekken met boeren en loonwerkers en door eigen ervaringen in de loop der jaren heel wat wijzer als het gaat om goed bodembeheer. Met de firma Evenboer uit Broek in Waterland is hij sinds 2022 fabrikant van DWM-tandemonderstellen. Daarvoor werden de tandemonderstellen bij DWM in het Friese Nieuweschoot gefabriceerd.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

+29
GerbertXL
Wij van wc eend adviseren wc eend. Je verwacht het niet.
Vantveen
@GerbertXL Op veen rijd iedereen er mee. Anders kun je de greppelkantjes wel laten staan met maaien
+1
JappieJo
@Vantveen op zand rijden ze met 3 assen, doe mij dan maar 8 wielen op een 2 asser
peter-witvliet
@Vantveen dit rijdt denk ik wel goed, maar hij zal vast niet lekker sturen
+1
Vantveen
@peter-witvliet Alles stuurt mee. Er wringt helemaal niks
Zevenbuurt
@Vantveen zit hier ook op het veen maar ik moet ze niet meer. Trekken dermate zwaar dat de trekker banden net een beetje meer slippen/wringen waardoor je alsnog een spoor heb staan waar slecht gras staat.
Huidige wagens met hoge banden met drukwissel is goedkoper in aanschaf en onderhoud wat weer resulteert in lager uur prijs.
kaas
@Zevenbuurt klopt tandem met spreidas en drukwissel.is beter op veen kan de grond weg en met 4 banden op een rij op veen trek je steeds tegen bult op.
ljdekker
T is wel een mooi ding. Werkt het? Geen idee. Is bodem verdichting een thema? Ja!
+2
Melkboer16
Als het net niet gaat is een achtwielig onderstel niks meer als een kilverbord!
+1
weurding
Op de kuil is t niks
JappieJo
@weurding waarom niet?
+1
weurding
@JappieJo die gaan nogal gauw op zijn kant
DriveJohnDeere
@weurding
En zwaar de bult op.
+3
JappieJo
@DriveJohnDeere vaster inrijden, merk geen verschil als de 8 wieler de bult op gaat of de normale tandemasser
DriveJohnDeere
@JappieJo
Lijkt me haast onmogelijk dat je met extra rolweerstand en lagere banden geen verschil merkt.
+1
JappieJo
@weurding nog niet meegemaakt gelukkig 😀
+4
Jzandbergen
@weurding dan is je kuil niet vlak🤷‍♂️ hier rijd 95 procent mer 8 wielige tandems. Scheelt enorm in het land alleen moet er wel iemand op de kuil zitten die het snapt en niet een stageloper of dergelijke die zomaar word losgelaten en t een ravage op de hoop is, maarja dan gaan gewone tandems op een gegeven moment ook om
+2
DriveJohnDeere
7 of 8 wielig tandemstel is mooi als je weinig transport hebt. Maar met veel transport kan je beter investeren in een drukwissel.
+1
bio boer
@DriveJohnDeere met 8 banden kun je wel met lagere druk toe er rust minder gewicht per band
DriveJohnDeere
@bio boer
Oneens.

8 banden op lage druk zonder drukwissel. Moet er niet aan denken hoe dat zuipt op de weg 🙈. In het land werkt het perfect.

Daarom zeg ik ook zodra je meer wegtransport hebt kan je beter investeren in een drukwissel.

Werk je ook op lage druk plus het stukje wegcomfort op harde banden. Scheelt ook nog eens een sloot diesel en slijtage.
bio boer
@DriveJohnDeere hier alles binnen de 2 km weg heb er nooit meer dan 1,2bar in dat had met tandem met 4 banden nooit gekund

Moet wel elke 4 jaar om nieuwe banden vooral de voorste rij
DriveJohnDeere
@bio boer
Hebben hier een redelijke huiskavel, maar de rest ligt op 6km of verder.

Hebben thuis drukwissel en rijden op 0.8 in 't land en 2.6 op de weg.
bio boer
@DriveJohnDeere zo luxe wagen hebben we niet is voor stalvoeren pottinger uit 2007
DriveJohnDeere
@bio boer
Hier een schuitemaker uit 2006 🙈.
weurding
@bio boer heb uit betrouwbare bron dat 3 assers erg in zijn tegenwoordig
Andre150
@weurding heb ik hier nog nooit gezien
+1
weurding
@Andre150 zal aan grondsoort liggen
kaas
@bio boer ja dat krijg je dan de zij kanten van de banden worden alleen gebruikt en het midden drukt omhoog met te lage druk dus veel slijtage.
En banden zijn daar te duur voor.
+1
Peter79
@DriveJohnDeere druk wissel op 8 wielig tandem
kaas
@Peter79 ideal maar moet je wel
VF band hebben
DriveJohnDeere
@Peter79
Mis je nog de bandhoogte en je houdt de rolweerstand.
+2
JoramH
Hier op zware kleinperfecte onderstel onder lichte opraapwagen om stalvoerseizoen te verlengen. Uiteindelijk 10 jaar geleden nieuwe wagen gekocht omdat we beter onderstel wilden en zonde onder oude wagen.

Vroeger onder de miedema al een pendelas met 4 wielen. Konden niet wennen aan het tandemstel daarna en nu alweer 10 jaar een 8 wielig onderstel. Op kuilbult nooit problemen gehad maar inmiddels alles in balen en geen kuilbulten meer.
DriveJohnDeere
@JoramH
Voor stalvoeren heb ik liever een 7 wielig onderstel met 4x 600 en 3x 800. Hierdoor verspoor je meer terwijl je wel de extra bandbreedte hebt.
peter-witvliet
Gewoon niet meer over het land als het niet noodzakelijk is, dan maar op het kopeind, de kippers worden ook steeds groter, 24 ton tegenover een 8 tons kipper en de banden worden wel breder en groter maar, het lijkt mij dat je met een 8 tonskipper minder schade rijdt dan met een 24 ton, want dan moet er ook een zware trekker voor. je rijdt wel vaker over het land, maar met minder druk op de bodem, en op andere plekken.
+1
hans-hans
Grotere maat banden kan misschien beter dan 8 kleinere
wat is de maat van die banden?
kaas
@hans-hans onder die 8 wielige tandemstellen zit een kleinere smaller band onder dus per saldo ga je er minder op vooruit dan je vaak denkt.
+9
spotmelker
Ik heb zelf een achtwieler in elkaar geprutst en zie in het land overduidelijk voordelen en de wagen rijdt veel makkelijker de bult op dan met de voormalige geveerde tandemas.

(klik om te vergroten)

+1
RickHensbergen
Of je hem terug verdient is wel iets voor de extreem lange baan verwacht ik, het is niet zo dat je in elk rijspoor ineens 250kg extra drogestof oogtst per jaar. Dat er minder insporing plaats vind beaam ik dan wel, dat is hier bij ons ook wel te merken in het land. En dan toch; het is een zichtbaar verschil. Hoe zichtbaar het is zegt niks over hoe effectief het daadwerkelijk is.

Toch ben ik wel benieuwd wat zo'n onderstel moet kosten. Mijn oom heeft onder zijn Super Vitesse 3502 een nieuw DWM onderstel gekocht omdat ze op veengrond zitten, hij wil niet meer zonder. Maar gaf ook aan dat het bij hem al >€30.000,- moest kosten en dan heb je de lichtste variant. Onder mijn Giga Vitesse moet je het midden- of topmodel hebben qua aslast. Iemand die beetje actuele prijzen kan noemen? Daar valt of staat 'het zo terug verdienen' mee 😬
spotmelker
@RickHensbergen
Quote:
ben ik wel benieuwd wat zo'n onderstel moet kosten.

De 30K€ ( incl 26,5" wielen en Michelins?) die je noemt is mij veel te veel.
Van mij hoeft het niet gestuurd te zijn, de wielen zo dicht mogelijk op elkaar. We trekken geen (volle) wagens haaksom. Het type onderstel dat Schrijver destijds bouwde is mij goed genoeg en daar is door een mechanisatie/constructiebedrijf altijd een variant te bouwen voor 26,5," of misschien wel voor 30.5".
hoest
@RickHensbergen je kunt ook stellen dat je ipv van twee sporen van 80cm breed nu 4 sporen van 70? Breed naast elkaar hebt. Misschien win je nog wel meer met bredere machines op smalle banden in een vast rijspoor
Jzandbergen
@RickHensbergen die prijs klopt wel aardig alleen ik heb ook gehoord dat bij nieuwe wagens het onderstel retour fabriek kan en dan gaat er zo weer 10 af
DriveJohnDeere
@Jzandbergen
Nog duur🙈
hans-hans
@DriveJohnDeere mij lijkt het een achteruitgang , mooie grote en brede banden er om lijkt mij veel beter
+1
DriveJohnDeere
@hans-hans
Mij ook 850/50 r30.5 banden met drukwissel lijkt me ideaal. Tot nu toe kan alleen schuitemaker en strautman dat leveren volgensmij.
2850Johndeere6R
@DriveJohnDeere onze loonwerker wijd daar ook mee al een jaar of 6 onder de Krones
bio boer
@hans-hans onder die nieuwe 8 wielige tandems komen ook steeds grotere banden tot welk maat dat ze tegenwoordig kunnen weet ik niet schrik niet van de prijs van een nieuwe dus dat er dan voor 4 dikke banden worden gekozen snap ik best had ik dan misschien ook wel gedaan
DriveJohnDeere
@bio boer
Onder zo'n rapide 7700 lever je met een 8 wielig tandem erg in op de bandhoogte.

Komt doordat het frame van een dwm tussen de banden en de bak gemaakt moet worden waar die bij een normaal tandem tussen de banden zit. Aangezien deze wagens al aan de maximale hoogte van 4 meter zitten lever je in op bakinhoud of banden.

Resulteert in dat je een 8 wielig onderstel krijgt met 26.5 banden ipv een tandem op 30.5 banden. Of je enorm achteruit gaat op het laadvermogen.
bio boer
@DriveJohnDeere voordeel is tegenwoordig idd wel kleiner met de steeds grotere banden onder de wagen met tandem

Vroeger had tandem 4x 500/50r17
En met 8 banden onderstel naar 8x 500/50r17 dat was grote stap verbetering
DriveJohnDeere
@bio boer
Zitten hier op klei dus daaron zjjn hoge brede banden op lage druk van groter belang dan de hoeveelheid banden 🙈.
cs-agrar
@hans-hans prachtig mooi, je kunt onder kont wagen rechtop staan, allemaal nutteloze ruimte. Zo'n beest van een wagen met stalvoeren is toch wel gek zat lijkt mij, je moet ook als de omstandigheden wat minder mooi zijn het land op
+1
Jzandbergen
@DriveJohnDeere jaa het kost zeker een hoop geld, op het veen heb je wel meer aan 8 banden dan 4 grote.
hans-hans
@Jzandbergen als je door de grasmat gaat met 8 dan staan alle 8 wielen stil en heb je een soort kilverbord
wel verschillen van mening , maar dan zouden we een veld proef moeten doen en dan vergelijken en misschien heb ik het dan wel helemaal fout
+2
GerbertXL
@hans-hans nog steeds een voordeel want je rijd maar 1 spoor in plaats van 2 😁
Er rijd een loonwerker bij me in de buurt met een 4 wielig onderstel onder z'n mchale pers, heeft een mooi beetje extra werk gehad afgelopen jaar maar toen hij vast zat was het wel een mooi scheepsanker.
bio boer
@GerbertXL je merkt wel als wat nat is dat het zwaar rijd kost wel wat vermogen
Heb paar percelen veen dat merk je ook dat zwaar trekt met 8 banden
+6
bio boer
@hans-hans dan ben je wel onder erg barre omstandigheden bezig als je met 8 wielen door de zode gaat en heb je met maaien al foute beslissing genomen
Vdejong
@bio boer gemaaid met de zeis
hans-hans
@bio boer klopt
Jzandbergen
@hans-hans als je bij ons veen door de grasmat staat ben je ziezo kansloos en sta je in 't dikke water, dan maakt het kilverbord idee niet meer uit en kan er toch al een kraan komen
+2
hans-hans
@Jzandbergen iedereen moet maar doen wat die het beste vindt
Brede hoge banden leek mij veel beter en als er dan ook nog lucht druk wissel systeem op zit lijkt mij dat helemaal ideaal
Maar als een ander 8 wielen beter vindt wie ben ik dan om dat verkeerd te vinden
+1
cs-agrar
Quote Reactie van @hans-hans:
als je door de grasmat gaat met 8 dan staan alle 8 wielen stil en heb je een soort kilverbord

als dat gebeurd heb je je land toch wel aardig verkeerd ingeschat lijkt mij
Jzandbergen
@cs-agrar bij ons zijn er hoeken daar druk je een vaarboom van 4 meter zo weg in 't land, dan gaat het wel eens mis😜
+1
cs-agrar
Quote Reactie van @Jzandbergen:
druk je een vaarboom van 4 meter zo weg in 't land,

dat noem je land?
Jzandbergen
@cs-agrar dat is bij ons gewoon land ja
+1
weurding
@Jzandbergen je naam doet anders vermoeden😆
+1
Jzandbergen
@weurding 🤣🤣 die heb je nodig voor in de slappe plekken🤪
+2
roscho
Quote Reactie van @hans-hans:
als je door de grasmat gaat met 8 dan staan alle 8 wielen stil en heb je een soort kilverbord

Als je erdoor gaat wel, maar met het dubbele aantal wielen krijgt elk wiel slechts de helft van de druk van een 4-wielig tandemstel.
Voordat die wagen erdoor gaat, lig je met de trekker ook al met de buik op de grond.
Acht wielen dragen meer, maar het is natuurlijk niet slim om er dan maar vanuit te gaan dat je overal kunt rijden. Over het IJsselmeer rijden zal nooit lukken, ook al monteer je 20 wielen.
kaas
@roscho zou moeten kunnen als de banden maar breedgenoeg zijn blijft het wel drijven
roscho
Quote Reactie van @kaas:
als de banden maar breedgenoeg zijn blijft het wel drijven

Dan drijft het zaakje waarschijnlijk op de kop. 🤣
RaHeados
@kaas 4 banden is voldoende voor de trekker zelf
DriveJohnDeere
@hans-hans Dan verschilt het nog per grondsoort
willemk
Paar jaar geleden een Krone rx 400 gekocht met 800 r30.5 Wieleń eronder. Twee jaar geleden enkele keren vastgezeten. Een kant tot aan de as in het veen. De wagen leeggedraait op het land en met behulp van tweede trekkers sprong de weggezakte kant meteen weer op de zode
hobbyboer
Ik ben het eens met de stelling in de titel van dit topic.
Dan ga ik wel uit van dezelfde bandenmaat (of minimaal dezelfde hoogte).
Mijn mening is dat je alleen de aanschaf van het kale onderstel hoeft te rekenen en de 4 extra banden niet.
Door de veel lagere belasting van de banden zullen ze veel minder hard slijten.
frank_mf
Quote Reactie van @hobbyboer:
ga ik wel uit van dezelfde bandenmaat

Maar dat past dus niet.

Op internet staat een Schuitemaker Rapide 6600 te koop met DWM 8x 580/65R22.5. (Luchtinhoud circa 500 liter/band)

Zonder DWM past daar met een beetje goede wil 4x 850/50R30.5 onder. (Luchtinhoud circa 1.000 liter/band)

Lucht is de bepalende factor voor het dragen van een werktuig en is een vast gegeven. Het karkas bepaalt hoe hoog de bandenspanning minimaal moet zijn om de band niet kapot te laten gaan. Bij dezelfde serie band zal de footprint ook ongeveer even groot zijn van 8x 580/65r22.5 tov 850/50r30.5. Schiet je dus weinig mee op. Ik zie meer in de extra centen uitgeven aan een goede compressor i.c.m. een drukwisselsysteem, dan kan je echt op de limiet rijden.

Edit: ik denk dat ik in de war ben tussen nieuwe en oude 6600 wat betreft bandenmaten. Zou een leuke test zijn om dat eens te vergelijken: DWM zonder drukwissel en standaard maximale maat met.
DriveJohnDeere
@frank_mf
6600 past nooit een 850/50r30.5 band onder.

Je moet hem vergelijken met een 800/45r26.5. Als je dezelfde bakwagen hebt.

Als je toch 30k wilt uitgeven aan bodem koop je een 7200 of een 7700 die heeft een langere en lagere bak. Waardoor 850/50r30.5 wel past. Met drukwissel rij je dan alsnog op 0.8 bar. Daar kan weinig tegenop in mijn ogen.
JappieJo
@DriveJohnDeere gewoon kleinere wagens, gaat veel te gek allemaal het is niet altijd super droog in het land
DriveJohnDeere
@JappieJo
Leuk een kleinere wagen.

Maar als ik een bult gras op afstand heb liggen mort het links of rechtsom gewoon naar huis. Dat gaat met een grotere wagen gewoon veel beter en sneller.

Tevens werkt een dwm bij wagens tot 35m3 geweldig, maar zodra je groter gaaf wordt het effect minder terwijl je nog steeds de rolweerstand en extra slijtage hebt.
JappieJo
@DriveJohnDeere ik weet het, het is altijd een compromis zoeken, maar ondanks de grote banden wordt het totaal gewicht wel hoger elke keer
bio boer
@JappieJo toen we over gingen van onze Deutz fhar wagen naar pottinger merkten we al snel hoe veel zwaarder zo pottinger 5000 is
DriveJohnDeere
@bio boer
Bodemdruk is veel meer dan alleen totaalgewicht.
bio boer
@DriveJohnDeere lange afstanden doen ze met de vrachtwagen hier
DriveJohnDeere
@bio boer
10 km met een vrachtwagen is gek zat. Zit je bij de bult ook te kutten.
bio boer
@DriveJohnDeere land op 10 km wat eind weg 😅
DriveJohnDeere
@bio boer
Klopt niet helemaal ideaal hier. 🙈
RaHeados
@DriveJohnDeere dan doe je ongeveer uur over n vracht? Rondje halen vanaf de kuil zegmaar.
DriveJohnDeere
@RaHeados
Krap uurtje inderdaad.
bio boer
@DriveJohnDeere dan vind ik balen makkelijker op afstand druk je in 1x 30 ton op een wagen neem je in 1x 4 ha mee
+1
DriveJohnDeere
@bio boer
Rij je meer sporen en met voeren is het minder makkelijk.
hans-hans
@bio boer mee eens

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's wielen , kapot , banden , investering , groen , natuur , schade , ervaringen , wijzer , tandem , boeren en wachten geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
88
DEELNEMERS
27
WEERGAVES
5.233