Hoop gloort voor duizenden boeren en bouwprojecten: rigide stikstofnorm wordt opgehoogd

Den Haag - Het kabinet voorziet een flinke doorbraak in het stikstofdossier: uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de uitstootgrens waaronder bedrijven geen natuurvergunning hoeven aanvragen flink kan worden opgehoogd. Hierdoor gloort er hoop voor duizenden ’illegale’ boeren en bijvoorbeeld woningbouwtrajecten. Tegen De Telegraaf zegt landbouwminister Femke Wiersma (BBB) dat de rigide Nederlandse stikstofnormen kunnen worden opgehoogd, ook wordt een noodwet overwogen.

Deel dit topic

Reacties

+17
Twentsch Land
Kijk aan…..komt tijd komt raad.

Zou toch wel een prachtig BBB primeur zijn.
+13
T60401
@Twentsch Land Ik zou niet weten welke minister we beter op landbouw hadden kunnen hebben. De Neus staat in ieder geval de goede kant op. Dat het dan niet mee valt om al die andere neuzen om te laten draaien kan ik mij goed voorstellen
+1
edwin-b
Binnenkort kunnen we sneller fietsen dan rijden op de A1
+1
Twentsch Land
@edwin-b

De vluchtstrook van de A1 voor de E bike.
+9
Grasbaal
Het kan zo simpel zijn:

Quote:
Al jaren wordt vastgehouden aan deze heel lage grens van 0,005 mol per hectare stikstof per jaar, waardoor in de praktijk vrijwel álle activiteiten in Nederland aan natuurwetgeving moeten worden getoetst, zelfs woningbouwprojecten. Het kabinet gaat deze grens ophogen naar 1 mol en wordt hierin gesteund door nieuw onderzoek. Maandenlang hebben deskundigen geknobbeld over dit vraagstuk, de zogeheten ’rekenkundige ondergrens’.
+6
de jonge
@Grasbaal inderdaad, eindelijk word zo het nu lijkt gedaan wat fvd al vanaf dag 1 voorstelde, de normen ophogen
+3
pieta
@de jonge Ja ja, het is door FvD bedacht. Zo krijg je heel vaak gelijk achteraf. Je roept wat, neemt geen verantwoordelijkheid en claimt het succes.

Als dit een succes wordt hebben daar heel wat meer mensen zich hard voor gemaakt als de FvD.
+3
HansBa
@pieta alle lof voor Femke!!
+2
mlkvhoudr
@HansBa als zij het op wil eten prima😉
maar lijkt voorzichtig eens wat positiefs uit den haag te komen👍
+5
pieta
@HansBa Als het haar lukt inderdaad volop lof. BBB staat er constructief in zo lijkt het. Hebben de wetenschappelijke onderbouwing op orde en gaan er een meerderheid in de kamers voor regelen. Tenminste dat hoop ik.
+4
HansBa
@pieta dat hoop ik ook, wordt hoog tijd dat we weer door kunnen! Zou goed zijn voor ons maar ook voor de BBB. Ik heb er vertrouwen in en zeker in Femke.
+2
de jonge
de jonge
@de jonge vanaf 20.55
de jonge
@de jonge trouwens de eerste minuten zijn ook al interessant over de derogatie...
pieta
@de jonge Ik heb zojuist ff het begin geluisterd en tot mijn grote schrik zit Ouwehand korter bij de waarheid dan Baudet, in die eerste 3 minuten.
+1
de jonge
@pieta hij lokt haar mooi uit de kast.. namelijk dat door het fosfaatoverschot de derogatie eraf is gegaan en laten we nu in 2024 onder het plafond zitten,dus geen reden om geen derogatie te geven...
Home
3-7-2024 06:30 dit is van het cbs..

© ANP / Marcel van den Bergh
De uitscheiding van stikstof in dierlijke mest bedroeg 464 miljoen kilogram in 2023. Dat is 26 miljoen kilogram onder het stikstofplafond van dat jaar. De fosfaatuitscheiding was 147 miljoen kilogram, 3 miljoen kilogram onder het fosfaatplafond.
de jonge
@de jonge Deze ministeriële regeling wil ik per 1 januari 2024 laten ingaan. De hoogte van het nationale mestproductieplafond is dan gelijk aan de daadwerkelijk gerealiseerde mestproductie in 2020, zijnde 489,4 miljoen kg stikstof respectievelijk 150,7 miljoen kg fosfaat.1 jan 2025 en dit was van het ministerie
pieta
@de jonge Tegen zulks een ridicule redeneringen kan ik niet argumenteren. 😂
+1
Grove den
@pieta Je moet er anders naar kijken Pieta. Baudet wordt - ongeacht wat hij zegt - genegeerd of belachelijk gemaakt door de gevestigde politiek en de daarbij behorende media.
En Ouwehand is veganist dus die wil gewoon alle veehouderij opruimen.
+1
hans-hans
@Grove den daarom kan hij beter niet meer gaan debatteren , de Vos heeft nog wel een (hoge) gun factor
pieta
@Grove den Daarom zeg ik ook "tot mijn grote schrik" . Er zijn een paar politieke partijen in NL die wat zinnige dingen zeggen waar ik behoorlijk in mee kan gaan. Vervolgens gaan ze ook nog wat hele rare dingen zeggen en dan kan ik me er toch echt niet toe zetten om er op te stemmen. En wat heb je nou aan zo'n partijen? Ze trekken kiezers die je eigenlijk nodig hebt bij de partijen waar wel naar geluisterd wordt.
+2
mlkvhoudr
@pieta if i tell you what you wanna hear, does that help you to sleep well at night ?

Vinden toch best veel mensen fijn om naar de mond gepraat te worden, denk ik wel eens
+1
pieta
@mlkvhoudr Nou ik slaap prima gelukkig. Ik vind de nuance hier nog wel eens ontbreken. 😁
+4
mlkvhoudr
@pieta het allermooiste hier is als je een klein epistel hebt geschreven wat echt de diepte in gaat, doorwrocht met zaken waar echt lang over is nagedacht, met de juiste mitsen en maren, alles in balans..........

Dan word dat compleet genegeerd hier🙂
+1
Grove den
@mlkvhoudr Dat heeft Baudet nou ook altijd. Trouwens, ik denk dat hij in de tijd van deze video geadviseerd werd door Jan Cees.
de Tank
@Grove den het beste is om ze beide te negeren
+3
de jonge
@pieta als je even kijkt vanaf 20.55 met jaco geurts wat zegt baudet dan... en dit is in 2019!!
+5
pieta
@de jonge Vertel me gewoon in het kort even wat ze al bereikt hebben de FvD. Vologens mij hebben ze nog steeds niets bereikt, staat me in ieder geval niets van bij. Ga aub niet net doen alsof FvD heeft uitgevonden dat de norm verhoogd zou moeten worden want dat hebben ze gewoon niet.
+2
de jonge
@pieta de kop in het zand steken en bij voorbaat al afschieten omdat een partij de rest van het kabinet niet blieft is naar mijn oordeel niet bepaald democratisch.. het voorstel van baudet wat hij aangeeft tegen geurts is toch wat er nu gebeuren gaat? het is niet verkeerd om met een open blik eens te luisteren naar de mening van een ander en niet direct vantevoren alles afschieten omdat de rest dat ook doet, kuddegedrag wordt zoiets ook wel genoemd...
de jonge
@pieta persoonlijk denk ik zelfs dat hoe fvd het voorstelde, beter uit de verf was gekomen voor de sector als dat waarschijnlijk nu gaat gebeuren
+2
BertK
@Grasbaal Daar doen ze ZES jaar over........
casev2
@BertK al die 10duizenden pagina's vol bla,bla schrijven kost wel tijd natuurlijk....
+4
matt
@BertK dat was onwil.
bio boer
@matt de onwil was er om het de mogelijkheid zou geven tot veel extra stikstof emissie die juist om laag zou moeten dus er moet ergens ook geminderd worden

Vele druppels kunnen ook emmer vullen
+14
matt
@bio boer jij lult werkelijk alles recht wat krom is,ze wilden gewoon zoveel mogelijk boeren ontmoedigen.
Zodat ze stopten,en de stikstof elders ingezet kon worden.
Helaas liepen ze helemaal vast,in der eigen gecreërde stikstoffuik.

Lees maar terug,het was allemaal heel moeilijk en moest zorgvuldig.
En het kon maar in 1 keer goed,en had tijd nodig.
Allemaal van dit soort praat van van der wal,en intussen maar one liners
Oplezen de emmer zit vol,de natuur staat op omvallen.
Het is 5 voor 12.
Kijk nu naar die rummenie,niemandkent hem.
+1
mlkvhoudr
@matt volgens mij staat die klok al jaren op 5 voor 12 die zal wel stuk zijn, met co2 kan ik me nog wat van de paniek voorstellen over 5 voor 12
+4
j h p
@mlkvhoudr Maar heeft wel 2x daags gelijk. 😂
+1
bio boer
@Grasbaal dan kan ik nog wel 5x groeien met mijn 0.02 mol depositie 😃
hans-hans
@bio boer moet je wel even fosfaat rechten kopen en daarvan wordt 30% gekort
dus per saldo komen er dan minder koeien
bio boer
@hans-hans ga ik geiten melken vlees vee
hans-hans
@bio boer leuk maar ik denk dat ,dat niet gebeurd
bio boer
@hans-hans ik wil aangeven dat op veel plekken stikstof uitstoot toename mogelijk is dat moet ook ergens weer ge mindert worden
hans-hans
@bio boer voor de melkveehouderij is de korting heel hoog
varkens is hoog
kippen is niet zo hoog maar helpt wel als er veel gehandeld word
dus vanuit de veehouderij gezien zou het alleen maar verminderen , en voor de overige groepen kunnen ze misschien wel een oplossing zoeken als dat een probleem zou worden maar met de huidige mest prijzen en bouwkosten zal het zo en zo wel mee vallen
bio boer
@hans-hans die afroming heb je punt idd
Voor industrie geld dat niet natuurlijk
En ook aantal andere sectoren
Nevergiveup
@bio boer India ?
Weidezicht
@bio boer misschien ook nog wel even een peildatum erbij., om te voorkomen dat iedereen verdubbeld.
Hooibaaltje
@bio boer nog meer werk🙃
Noorderling
Quote Reactie van @bio boer:
dan kan ik nog wel 5x groeien met mijn 0.02 mol depositie

50?
Kunnen ook naar een 1200 koeien hier in omgeving.
bio boer
@Noorderling oja 🤣
+2
Tinus78
Ben benieuwd alleen al goed voor pasmelders en zelfs de bedrijven die mee doen aan stoppersregeling. Beetje ademruimte ook voor Wiersma zou wel fijn zijn
de jonge
Wat behept deze zin in het artikel?

Quote:
Veel boeren zullen nieuwe beperkte stikstofmaatregelen voor het kiezen krijgen, waardoor nieuwe boerenprotest volgens de minister niet uit te sluiten is
Greetje
@de jonge Nou ik vermoed, dat die ophoging naar 1 MOL niet "gratis" zal zijn. er zullen wel N beperkte maatregelen voor de gehele sector komen. Puur gevoel, naar aanleiding van het zinnetje wat jij omschrijft.
Maar in ieder geval een teken van leven van minister Wiersma, halleluja
de jonge
@Greetje ik vind het een bijzonder zinnetje.... ben benieuwd wat daarmee bedoelt word.
+1
bio boer
@Greetje tuurlijk als idereen tot 1 mol kan uitstoten kan/komt er hoop uitstoot bij dan kan ik die van mij 5x verhogen heb nu 0,02 mol depositie in de vergunning
koeman
@bio boer bij 5x verhogen zit je nog maar op 0,1 mol, je kunt 50x
+1
bio boer
@koeman ja klopt zij noorderling ook al 😁
matt
@de jonge emissiebeleid doelsturing per bedrijf.
de jonge
@matt okee en hoe zal dat eruit zien denk je dan? bv een bepaald jaar had bedrijf x zoveel emissie en dan hebben ze bv 3 jaar tijd om zoveel procent met bepaalde regelingen dat naar beneneden bij te halen? een soort emissiequotum?
+1
matt
@de jonge zoiets misschien zit er ook wel wat taktiek bij,als je teveel op de
Hand van de boeren bent.
Krijg je de rest niet mee.
pieta
@matt Ik denk ook dat we niet te vroeg moeten juichen omdat ik denk dat bioboer echt wel een punt heeft met zijn vele druppels gaan de emmer ook over laten lopen. Daar ben je met een verhoging vd norm voor een vergunning nog niet klaar. Dan kom je aan dat additionaliteitsbeleid wat er zou moeten zijn waardoor de emissie in totaal dalen. Wat dat voor ons in gaat houden kan ook nog flinke invloed hebben.
JohnDeere7serie
@matt nog mooier de afrekenbare stoffenbalans terug op tafel. Of zullen ze niet zó stom zijn?!?
koeboer
@de jonge De minister geeft aan dat aanvullend generiek beleid nodig blijft ,wat dit in de praktijk betekend moet we maar afwachten.
MJvW
vee-en-gewas.nl/artikel/…

Waarom toen niet en nu wel? Of is dit in navolging van het onderzoek waar een jaar geleden al over gesproken werd?
+2
Grasbaal
Quote Reactie van @MJvW:
Waarom toen niet en nu wel?

Omdat langzamerhand alles en iedereen met plannen vast begon te lopen.

Johan Vollebroek is gelijk gestopt op Twitter
hypotheekboer
@Grasbaal
Quote:
Johan Vollebroek is gelijk gestopt op Twitter

hij zit sinds begin deze maand bij de deugers op Bluesky
bsky.app/profile/stichtingmobilisation.nl/
bio boer
@MJvW
Quote:
de onwil was er om het de mogelijkheid zou geven tot veel extra stikstof emissie die juist om laag zou moeten dus er moet ergens ook geminderd worden

Vele druppels kunnen ook emmer vullen


Dat is de reden denk ik de opgave is al moeilijk genoeg zonder extra emissie
hans-hans
+3
Galebreaker
Eerst zien, dan geloven. ’T is tenslotte nogal revolutionair… dezelfde norm hanteren als de omringende landen.
@Galebreaker precies ,tussen zeggen en doen zit een hoop verschil ,Femke kan er ook niets aandoen wat het vorige kabinet besloten heeft,wordt heel moeilijk om dit juridisch te veranderen ,noodwet heeft enigzins denk meer effect. die MOB zal er alles aan doen om te dwarsbomen ,die wil de hele landbouw van de kaart vegen ,notabene gesponseerd door de hele overheid zelf,hoe dom kan je zijn!!!
edwin-b
Cvroegejr@online.nl">@Cvroegejr@online.nl Femke kan morgen perspectief bieden aan heel veel ondernemers.
bio boer
Nu nog blijven staan bij de rechter
+8
George
Alleen Telegraaf maakt melding. De andere Linkse Media rept er niet over.
+2
hypotheekboer
@George die moeten nog nadere instructies krijgen over de berichtgeving
+4
2speen
@hypotheekboer

Denk ook dat die pers zich ff verslikt hebben omdat bij BBB niets is gelekt. En wijselijk stil bleven zitten terwijl ze geschoren werden. In de Kamercommissies zitten een hoop linkse populisten die informatie, ook waar geheimhouding opzit, gewoon continu lekt naar de linkse pers.

Met het VGO rapport over longontsteking en geiten was dat heel duidelijk te merken. Nog geen uur nadat het rapport openbaar werd (en de geheimhouding voor kamerleden dus verviel), werd in alle pers tegelijkertijd de voorbarige conclusie van het RIVM over het [i]mogelijke[i] aantal doden heel erg breed uitgemeten.

De feitelijke conclusie van de wetenschappers in het rapport zelf dat er geen oorzakelijk verband gevonden was moest van de agrarische pers komen. En logisch dat dat pas daags erna was omdat het eerst uitgezocht moest worden.
+1
2speen
@George

Dat was mij ook al opgevallen.
+1
Hooibaaltje
@George Inderdaad of zou de linkse kliek er nog niet aan willen.
+1
van Ittersum
Komt dit omdat de brede industrie nu ook in de problemen komen er dan andere belangen tellen. Mocht dat zo zijn dan is de Greenpeace uitspraak een zegen geweest
+4
Twentsch Land
@van Ittersum

Denk toch wel dat de Minister Wiersma en bbb allang voor de uitspraak van de rechter inzake Greenpeace ermee bezig waren.
j h p
Super, dat is de 1e stap. Stap 2 KDW aanpassen of nog beter er helemaal uit, stap 3 de beoordeling van de staat van de natuur niet meer door modellen maar bv de zelfde als die ook naar de EU gaat ( is dacht ik veel beter).
+2
jan-cees
De brief inzake aanpassingen in het stikstofbeleid kent een aantal positieve punten welke een goede eerste stap vormen naar een meer werkbaar beleid.
Deinvoering van een rekenkundige ondergrens van rond de 1 mol zou mooi zijn (overigens staat 1 mol niet in de brief).

Onderstaande zijn goede punten uit de brief

- het verkennen van concretere en nadere wettelijke invulling van de open normen van de Europese regelgeving. Hierbij zal, zover nodig, worden gekeken naar het in onderling verband concreter invullen van onder andere het projectbegrip, het cumulatierisico, de betekenis van significantie, de wijze van appreciatie van het stikstofdepositierisico, de wijze van toetsing van het verslechteringsverbod, de grenzen van de bruikbaarheid van modeluitkomsten en de mogelijkheid voor beleidsregels voor intern salderen. Ook zal verkend worden hoe er een beter werkbaar onderscheid kan worden gemaakt tussen de verplichtingen die volgen uit de verschillende leden van artikel 6 Habitat-richtlijn. Hierbij zal worden gekeken of en op welke manier de omgang met risico’s die niet terug te leiden zijn tot individuele activiteiten binnen de context van algemene instandhoudingsdoelstellingen (artikel 6 lid 2 Habitat-richtlijn) kunnen worden gemitigeerd, maar ze bij de toestemming voor individuele activiteiten (artikel 6 lid 3 Hrl) geen rol te laten spelen. Ook het onderscheid tussen NOx en NH3 zal bezien worden, inclusief eventuele consequenties voor sectoren.
- Onderdeel van dit spoor is onder andere het (opnieuw) bekijken van de juridische mogelijkheden voor een uitzondering voor sectoren of activiteiten middels een spoedwet binnen de huidige Europese regelgeving;
- Het uitwerken van juridische begrippen zoals het projectbegrip; de mogelijkheden voor invulling van het additionaliteitsvereiste als het gaat om vergunningverlening en verduurzaming en bijhorende voorwaarden; en de mogelijkheid voor beleidsregels voor intern salderen.
- Bij het verkennen van mogelijkheden vanuit juridisch perspectief wordt ook gekeken naar voorbeelden van hoe de vergunningverlening in het buitenland is ingericht, zoals in de Duitsland waar men werkt met een drempelwaarde.
- Het verkennen van mogelijkheden voor projecten met kleine en tijdelijke deposities. In het bijzonder als het projecten zijn die bijdragen aan verduurzaming. Daarbij kijken we ook goed naar wat nog wel kan, zoals de ecologische onderbouwing, salderen bij tijdelijke depositiebijdragen en de ADC-toets. Het uitgangspunt daarbij is om geen onnodige nieuwe belemmeringen voor vergunningverlening te creëren.
- Het kijken naar aanpassing van wet- en regelgeving en beleid in de brede(re) zin, waaronder de regels over stikstofgevoelige natuur en de bijbehorende vergunningsystematiek in relatie tot stikstof, bijvoorbeeld zoals de Omgevingswet (inclusief de aansluiting bij de huidige vergunningsplicht in het milieuspoor), en bezien of het mogelijk en juridisch houdbaar is om binnen de geldende internationale en EU-kaders bijvoorbeeld een noodwet te maken, om buiten de bestaande kaders te treden, die andere eisen stelt.
- Daarnaast wordt ook realistisch gekeken naar verbetering van de aanwijzing van soorten en habitats in Natura 2000-gebieden en hoe dit zich verhoudt tot de huidige staat van instandhouding van soorten en habitats; waar noodzakelijk en mogelijk worden aanwijzingsbesluiten en beheerplannen aangepast om het proces van vergunningverlening te ondersteunen.

Waar wij kritisch over zijn is de stap naar emissiebeleid en doelsturing per bedrijf.
In de aparte brief daarover staat veel wensdenken waarbij we weten dat papierenexcercities leuke verdienmodellen zijn voor advisuers maar tot op heden voor boeren weinig opleveren behalve administratieve lasten.

Vooropgesteld de punten onder spoor 1 zijn een verademing vergeleken met de brieven van Adema en van der Wal de stap naar emissie beleid is een weeffout in het hoofdlijnen akkoord bij de formatie
mlkvhoudr
@jan-cees ik zou met mjjn nb vergunning ook niet blij zijn met een nieuw systeem, tegelijkertijd denk ik wel dat ik mij met dat nieuwe systeem ook wel ga redden, maar misschien is optimisme wel een bitch
John Spithoven
@jan-cees Is dit een reactie namens SSC, Jan Cees?
+3
jan-cees
@John Spithoven dit is een reactie van de voorzitter van SSC zoals gebruikelijk eerst overlegd in het bestuur.
Zoals aangegeven er zitten behoorlijk wat positieve punten in de brief. Alleen het stuk over doelsturing en emissiebeleif zijn wij het volstrekt mee oneens
Deze brief is afkomstig van een commissie die krap 14 dagen bezig is.
Niet alles is tot in detail uitgewerkt maar de brief is richting gevend
Er gaan nog meer brieven komen met nadere uitwerking
Ipv alles wat er wat negatiefs is kijk dan ook eens wat er wel aan positiefs in staat?
En zoals gezegd het negatieve deel zien wij ook en is zelfs vanavond weer aangewerkt om de mogelijke negatieve gevolgen te vermijden.
Als je denkt dat alles 180 graden gaat draaien in 1 brief dan is dat naiëf daar gaat langer aan tijd overheen
De verandering is ingezet en het draaienaan het stuur is begonnen daar zou je ook waardering voor kunnen hebben
John Spithoven
@jan-cees Dank voor de openheid

De 1 mol ( die niet als zodanig in de Kamerbrief staat) is op deze manier arbitrair, is in deze realiteit van de laatste uitspraak te weinig en de prijs is veel te hoog.

Een boete op het produceren van voedsel in een wereld waar mensen sterven van honger?
En dit boete systeem zal het einde worden van vele veehouderij en akkerbouw bedrijven.

Ik zal later mijn punten toelichten.
Twentsch Land
@John Spithoven

De 1 mol ( die niet als zodanig in de Kamerbrief staat) is op deze manier arbitrair,

Zal toch wel staan in de brief die getoetst wordt door rvs
John Spithoven
@Twentsch Land in het Telegraaf artikel wordt 1 mol genoemd, in de Kamerbrief niet.

Wel verkennen van een drempelwaarde naar Duits model en ook wordt het vormen van een hogere rekenkundige ondergrens benoemd, maar geen getal/waarde.
Twentsch Land
@John Spithoven

Wel verkennen van een drempelwaarde naar Duits model en ook wordt het vormen van een hogere rekenkundige ondergrens benoemd, maar geen getal/waarde.

Komen ze niet mee weg bij toetsing door rvs

Gegevens die rvs zal beoordelen zal vast en zeker uitgewerkt zijn.
demelkboer
@John Spithoven ben het eens met John
. De rekengrens lijkt vooral mooi voor de bouw. Die kan hier als een soort bouwvrijstelling in veel projecten mee uit de voeten. Alleen alle stikstof wordt alleen gehaald bij de veehouderij. Die prijs kennen we nog niet maar lijkt , daarin deel ik John's mening: hoog. Dat de sector wat levert voor PAS melders en interimmers vind ik nog storend. Maar dat sector nu stiekem weer voor andere sectoren aan de lat staat wel
Realisme
@jan-cees heel veel van je goede punten bevatten het woord verkennen. Weer wat zoet dat beloofd word. Die doelsturing op emissie word straks een verdienmodel voor periferie en de zoveelste kostenpost voor de boer
oubi
@Realisme zie kringloopwijzer.
mlkvhoudr
@Realisme het is geen leuke conclusie maar het brengt ook mogelijkheden om extra te verdienen omdat de aanvoer van melk lager gaat zijn
Realisme
@mlkvhoudr druppel op een plaat. Ik denk dat bijvoorbeeld leerdammer 1 fabriek gaat afstoten in de aankomende 5 jaar. En dat zal misschien bij andere ook wel gebeuren. Melk komt gewoon ergens anders vandaan of word niet verwerkt.

Prijs zal misschien zeker stijgen maar zoals de afgelopen jaren laten zien doen de kosten dat ook. Je license to produce word gewoon flink duurder en mij verbaast het dat een heel aantal in de sector dat voor lief aannemen.
+2
mlkvhoudr
@Realisme druk maken is voor compressors zegt de jeugd dan, als mijn marge maar in stand blijft zal het mij inderdaad worst wezen hoe dat lukt
+1
Realisme
@mlkvhoudr haha hier rommelen we ook wel overal tussendoor alleen ik vind het er wel wat van dat diverse industrie partijen geld willen verdienen aan het bestaansrecht van de boer. Kijk als het nu over systemen gaat die resultaat verbeteren en geld opleveren👍🏻 maar op het moment dat we voor de natuur een hele berg chemicaliën moeten aanvoeren en dat ook nog eens doortikt in de kostprijs en de schadelijke effecten pas na 10 jaar tevoorschijn komen dan haak ik af.

Misschien beetje idealistisch maar ik wil mijn grond gebruiken zoals ik denk dat over 100 jaar nog steeds de grond van goede kwaliteit is. Een ander mag het anders doen maar ik vind niet dat de overheid je mag dwingen om zulke dingen toe te passen.
HansBa
@Realisme leerdammer krijgt er 40 miljoen liter bij per 1 april.
Realisme
@HansBa 😂 hoeveel is er vertrokken de laatste jaren? Schoonrewoerd draaide nog maar halve weken. Hoor om mij heen nog steeds boeren die een overstap onderzoeken naar andere. Die 40 miljoen liter ben ik nog steeds wel benieuwd naar😅 er zijn toch ook partijen die het naar de fabriek moeten brengen en als die nog steeds van niks weten🤷🏼‍♂️
HansBa
@Realisme hoorde ook al dat een vertrokken leverancier naar doc met al die pispoes regels al weer terug wou naar Leerdammer omdat hij minder beurde met meer onzin. Loopt altijd anders dan je denkt, en nee , het was niet Melkveehouder
mlkvhoudr
@HansBa borrelpraat denk ik, ik beur in ieder geval meer
HansBa
@mlkvhoudr nee was niet tijdens een borrel, extra regels vervelen snel. En controles erop al helemaal.
Belde deze week nog voor een grotere Tank, Mueller had het gigantisch druk met verkoop grotere tanken, verwacht je toch ook niet. In januari nog nooit zoveel tanken zei hij,.
+1
bio boer
@HansBa geloof ik zo ook wel hier ook 2 locaties waar we grotere tank moeten 😅

Wie door wil gaat wel door
+1
mlkvhoudr
@HansBa was bij wijze van spreken 🙂
borrelpraat, kantinepraat, koffiezetapparaatpraat die hoek bedoelde ik
Realisme
@HansBa ik zeg ook niet dat het slecht is. Lever je gemiddelde melk moet je gewoon gauw wegwezen daar. Melk je makkelijk eiwit dan zou ik blijven. Poespas regels heb je tegenwoordig bij RBL veel minder last van alleen moeten ze met de pegels wel in de buurt blijven anders kiezen boeren nog liever voor aanvulling in geld en regels
jan-cees
@Realisme Het is een eerste brief van een commissie die krap 14 dagen bestaat. Die kan niet allles tot in detail hebben uitgewerkt ze presenteren denkrichtingen waarvan er een aantal door SSC de afgelopen maanden in overleggen en brieven zijn aangereikt aan de commissie en aan politicie.
Er zit 1 ding in waar we het volstrekt niet mee eens zijn en dat is de stap naar emissie beleid met doelsturing.
Dat is volstrekt niet rechtvaardig in te voeren niet te controleren en niet handhaafbaar .
Los van het feit dat je geen kpi's kunt knopen aan natuurlijke processen met een veelheid van variable factoren die niet stuurbaar zijn door de boer en waar dan wel een afrekening op zou plaatsvinden.
Wie zoiets bedenkt heeft geen enkel benul wat er in en op het boerenbedrijf zich voltrekt.

Een boerenbedrijf is geen chemische fabriek .
Vooral NAJK en BO akkerbouw zitten op de fiets van doelsturing in al hun naieviteit en gebrek aan kennis
bio boer
@jan-cees gaat om de details dat bedrijf zelf verantwoordelijk wordt voor zijn bedrijfsvoering zie ik wel potentie dan alles met generieke maatregelen voor elk bedrijf zelfde

Iemand die intensief hoogproductief wil boeren prima niks mis mee moet technische maatregelen nemen denk aan lely sphere of stikstof kraker luchtwasser

Ook extensief met 1,5 gve per ha weinig input
Veel weiden kan ook bijdragen in lagere totale ammoniak emissie

En combinatie van iemand die er tussen in zit kan natuurlijk ook

Vind ik beter dan zeggen iedereen generiek installeert maar luchtwasser

Alleen moet wel goed opgepast worden wat tegen vallende resultaten van maatregelen van gevolgen heeft dat risico moet niet geheel bij de boer gelegd worden

Ook voor krw de ene boer neemt nu zijn verantwoordelijkheid door veel rustgewas toe te passen in zijn teeltplan en ander denk ik ploeg al mijn grasland om dat past mij beter op dat individu niet verantwoordelijk is zal het rotzorg zijn dat het handelen hogere uitspoeling leid
+1
GJKlaassen
@bio boer wat ga jij dan doen in een droog jaar? Wat ga je doen in extreem nat voorjaar dat je net kunt maaien, maar niet bemesten?

We hebben afgelopen jaren van alles gezien en meegemaakt... staat buiten je macht. Wil je daar op afgerekend worden??
bio boer
@GJKlaassen licht er aan hoe hoog je de lat voor je zelf legt 1500 uur weiden lukt altijd wel alleen moet je wel dag en nacht weiden waneer de omstandigheden wel goed zijn

Van nat of droog jaar wordt je niet intensiever
In droog jaar gaan hier al automatisch minder dieren lopen of was in 2018 wel zo hier

Ook hier kun je in de details veel veranderen pakken we 5 jaar gemiddelde of 1 jaar
de jonge
Quote Reactie van @bio boer:
1500 uur weiden lukt altijd wel alleen moet je wel dag en nacht weiden waneer de omstandigheden wel goed zijn

nu doe je weer of kan iedereen dat, dat jij dat denkt te kunnen wil niet zeggen dat dat bij iedereen kan
GJ Bosch
Quote Reactie van @jan-cees:
Er zit 1 ding in waar we het volstrekt niet mee eens zijn en dat is de stap naar emissie beleid met doelsturing.

Even voor de duidelijkheid: is SSC tegen emissiebeleid, of tegen emissiebeleid met doelsturing?
Morgan
Het is een verbetering van een volkomen gestoorde wetgeving, maar ben bang dat die2 uit Nijmegen gewoon weer naar de rechter kleppen en daar ook weer gelijk krijgen.
Natuur is alles ,al moet alles er voor kapot.
Twentsch Land
@Morgan

Die 2 uit Nijmegen weten wat voor elkaar te krijgen omdat de wet niet deugd en wordt nageleefd. Als de wet verankerd is kunnen ze niet wat.
+2
Grasbaal
Filmpie:

+1
demelkboer
Opzich heel positief . Het geef veel lucht voor allerlei wat kleinere en tijdelijk activiteiten. Het betekent alleen dat de totale stikstof emisie wel kan stijgen, ergens moet die stijging weer worden te niet gedaan lijkt mij. De emmer wordt door schuiven met de rekengrens niet groter. De inhoud wordt op zijn hoogst anders verdeeld. Dit is vooral vor de bouw erg gunstig, veel projecten met gemiddeld kleine en tijdelijke emissies. Voor pas melders ook veelal gunstig denk ik. Maar als het voor sommigen dus gunstiger wordt en de pot wordt niet groter, eerder kleiner, dan moet het ook voor een partij minder gunstig worden dunkt mij.
demelkboer
@demelkboer overigens moet bbb ook de credits delen met nsc. Volgens mijn kwam de aanzet voor de rekengrens van nsc
BertK
@demelkboer de aanzet kwam van buiten de politiek, al in en voor 2019
oubi
@demelkboer generiek beleid. Verlaging van emissies per diereenheid(fosfaat, ve of pe). Dat gaan we allemal voelen.
2speen
@oubi

per dier eenheid die op je vergunning staan.

Bij meeste provincies zijn de reductie percentages voor 2028 of 2030 al sinds de invoering van de PAS in 2015 al bekend en opgenomen in omgevingsbeleid. Bij ons betekende dat voor hokdieren 85% reductie er aan kwam en graasdieren 40 tot 70% afhankelijk van hoe extensief.

Eigenlijk niets nieuws waar kabinet nu mee komt, het trieste is dat dit kabinet een hoop werk heeft om die rekenkundige ondergrens van 0,0005 er weer uit te werken die vd Wal en Agema er tussendoor nog in gefietst hebben.
bio boer
@demelkboer dat we individueel verantwoordelijk worden ipv collectief met generieke maatregel kunnen ook voordelen zitten
Alleen de doelen moeten wel redelijk haalbaar zijn
mlkvhoudr
@bio boer devil in the detail..... je zou kunnen zeggen als iedereen een reductiedoel krijgt dat reduceren het makkelijkste is voor wie nog weinig gereduceerd heeft
matt
@mlkvhoudr je bedoelt als je nu niet weid,doet de koeien naar buiten
Ben je er al.
Diegene die nu 1500 uren weid,krijgt de opdracht mee om 2000 uren te weiden.
Alles zou dan afhangen,van de uitgangssituatie.

Zou weer zeer onrechtvaardig zijn.
+2
demelkboer
@matt wiersma geeft aan dat bedrijf die sl verl gereduceerd hebben minder opgave krijgen. Dan wordt de opgave voor anderen dus wel groter
mlkvhoudr
@matt ja dat bedoelde ik
+1
bio boer
@mlkvhoudr nee volgens mij is het niet zo in in de brief staat ook dat er geen pijldatum komt zo dat bedrijven die al maatregelen hebben genomen niet worden benadeeld
GJKlaassen
@bio boer naar mijn weten mag een peildatum alleen in de toekomst liggen. Was met de P-rechten toch ook zo?
bio boer
@GJKlaassen dat zou best kunnen idd
bio boer
@mlkvhoudr in de brief wordt optie genoemd dat we doel krijgen per kg fosfaat recht om de fosfaat rechten gelimiteerd zijn hoe dat in de praktijk uitpakt moet ik nog bekijken

Mijn eerste gedachte is dat het voor mij nadelig uit pakt om ik door mijn lage productie
Per koe minder fosfaat rechten nodig heb

Voorbeeld
Een koe staat gelijk aan 25 kg ammoniak stal + bemesten zonder maatregelen

Mijn situatie 7000 kg melk = 37,7 kg fosfaat
25 kg ammoniak / 37,7 kg fosfaat = 0,66 kg NH3 per kg p

Hoogproductieve koe 10,000 kg 46,4 kg fosfaat
25 kg NH3 / 46,4 = 0,53 kg nh3 per kg p

Of uit die berekening moet de emissie uit hoog productieve koe vele malen hoger zijn dan die van 7000 kg melk ?
bio boer
@bio boer lijkt er op dat ze niet kiest voor emissie per ha
Ook om dat intensieve veehouderij geen grond heeft

Dus zal het per dier of productie recht worden staat iets over in de brief

Van uit mijn positie zou afrekening per ha beter het lijkt er op dat ik er niet zo simpel van af kom dat ik mijn emissie mag verdunnen met vele ha grond 😅

Zo @mlkvhoudr al zij het zit in de details
Als mijn 7000 kg melk perk koe met weidegang en 140 re ureum onder de 20 de helft emissie heeft tegen over 10.000 kg koe
Kom ik weer op 0.33 NH3 per kg p dat is weer lager dan die 10.000 liter koe
Twentsch Land
@bio boer

Middels fosfaatrechten heeft een logica omdat het ook een sleutel is, een nieuw systeem zal weer de nodige maren hebben met gevolgen.
Opgave voor het ene bedrijf groter dan een ander bedrijf….hierbij kun je denken aan wel of niet grondgebonden met je fosfaatrechten, daarnaast bestaat de kans dat iets met een g v e /ha ook nog wat gaat betekenen.
KOC1981
@bio boer als je het debat/info vergadering van deze week terugkijkt waar de Wur professoren hun kijk geven op doelsturing pleiten zij voor 3 normen per bedrijf. Stikstofoverschot per ha (lees minas), co2/fosfaatrecht of dier, en ammoniakemissie/ha. Als je ammoniakemissie per ha ipv per dier normeerd, heb je volgens mij ook automatisch een pad richting de politiek gewenste grondgebonden veehouderij.
bio boer
@KOC1981 waren opties die werden voorgesteld wat de coalitie daar van overneemt weet je niet
mlkvhoudr
@bio boer dat is op zich niks nieuws onder de zon toch, het al oude onderhoudsvoer drukt dan meer door
+1
bio boer
@mlkvhoudr dat klopt zit in onderhouds voer
Als ik 95 % van voer bij huis weg haal en ander 50% uit de directe omgeving maakt voor stikstof uitstoot toch werkelijk verschil
Al het stikstof wat van ver komt voeg je toe tijdelijk of zelf langer aan de lokale kringloop met bijhorende onvermijdelijke verliezen

Ik weet dit is niet realistisch
als iedereen 1,5 gve per ha gehad laag productief was mooie klap ammoniak emissie weg uit nl en hoop andere mest en emissie problemen
+2
demelkboer
@bio boer als de bouw onder de rekengrens blijft straks gaat de bouw geen stikstof meer leveren.

De sector moet oppassen dar ze niet voor anderen collectief of individueel asn de laat staat. Wiersma wil nh3 en nox scheiden dat vind ik de grootste winst
+1
GJKlaassen
@demelkboer inderdaad. Als haar dat lukt en we weten dat ammoniak binnen 500 meter neerslaat, hebben we als sector denk ik een mooie uitgangspositie. Het blijft dan ook binnen de sector en andere sectoren kunnen niet meer bij de landbouw shoppen.
Daarnaast blijven vasthouden aan de reductie die de landbouw al 40 jaar behaalt.

Toch, nog steeds.... over welk probleem hebben we het nou eigenlijk?
demelkboer
@GJKlaassen mee eens. D'r mag best wat van de landbouw gevraagd worden op allerlei vlakken als je maar niet ant reduceren bent voor een andere sector
bio boer
@GJKlaassen alleen slaat ammoniak niet binnen 500 meter neer geen enkel onderzoek die dat zegt
+1
GJKlaassen
@bio boer de rest verdwijnt in hogere lagen.
JohnDeere7serie
@bio boer geen enkel onderzoek ter wereld heeft kunnen vaststellen dat er buiten de 500 meter significante hoeveelheden droge depositie plaatsvindt. Het meeste slaat binnen 300 meter neer, verder is eigenlijk niet vast te stellen.
bio boer
@JohnDeere7serie dat zijn het onderzoek niet volgens mij tot 300 meter was er hogere depositie meetbaar van de bron daar na was niet meer verschil meet baar
Dat zou om klein deel gaan van de totale emissie de rest vermengd zich in de lucht en weten we niet exact waar het terecht komt
Of zo is het bij mij zo uit het hoofd
+2
pieta
@JohnDeere7serie Volgens mij zegt het onderzoek dat het tot zoveel meter (250-500 mtr zo je wilt) herleidbaar is tot de bron en dat dit een beperkt % is. De grote hoeveelheid gaat in de hogere luchtlagen waardoor niet meer te herleiden is wat van waar en van wie komt.
pieta
@JohnDeere7serie Een link:

melkvee.nl/artikel/….

Na 300 meter is de stikstofdepositie bijna niet meer te relateren aan een stal. Dat blijkt uit het lang verwachte stikstofonderzoek van de Universiteit van Amsterdam (UvA) in opdracht van het Mesdag Zuivelfonds. Daarmee staat het piekbelastersbeleid ter discussie.
In het onderzoek, dat de redactie van Agrio van tevoren mocht inzien, is de stikstofdepositie in een straal van 500 meter rond twee melkveebedrijven gemeten. Het gaat om robuust onderzoek, want de onderzoekers van de UvA hebben vijf verschillende methodes toegepast. Uit het onderzoek blijkt slechts 10 procent van de stikstof die een boerderij uitstoot in een straal van 500 meter van de stal terecht te komen. De rest verdwijnt in de stikstofdeken en is niet herleidbaar tot een bron.
Morgan
@GJKlaassen Het verhandelbaar maken ook buiten de sector moet er ook in.
bio boer
@Morgan niet verhandelbaar maken bedoel je ? Of ben je uit op goed pensioen?
Morgan
@bio boer Is ook in jouw voordeel, je rekent iedereen graag voor hoe ruim je NB vergunning is en hoeveel grond er bij hoort, en die windmolen...
bio boer
@Morgan alleen denk ik nog van uit dat over 100 jaar nog geboert wordt op ons bedrijf door een voortzetters
+2
Spuit11
@GJKlaassen Maakt niet uit wat voor probleem er is. Als het maar lijkt alsof. Dan is het een grote kapstok waar je zoveel onzin aan op kunt hangen.
BertK
@demelkboer Levert wel, maar wordt niet op individuele basis afgerekend.

Eens dat winst is NOx en NH3 scheiden. NOx is chemisch gezien gif mede door herkomst, in dat opzicht is NH3 van vee bio, CO2 ook trouwens.
Grove den
@BertK Weet jij het verschil tussen NH3 en NOx qua “bemestende waarde”. Wordt voor t oog van t volk altijd op 1 hoop gegooid omdat er N in zit.
Maar CH4 en COx verschillen ook nogal in producteigenschappen.
bio boer
@demelkboer ook vele lichte industriële zal onder de 1 mol kunnen blijven afhankelijk van locatie
bio boer
@bio boer ik kan hier al 50.000 kg ammoniak uitstoten tot de 1 mol als ik mijn huidige vergunning al bij plus
+3
Albert Altena
Ik blijf hameren op het feit dat de negatieve invloed van veehouderij op natuur bewezen moet worden.
Er is geen enkele indicatie dat natuur ver van de veehouderij er beter voorstaat dan dichtbij.
bio boer
@Albert Altena die hebben we in nl niet overal is veehouderij 😁
mlkvhoudr
Nos doet het af als een verkiezingsstunt

nos.nl/l/2555940/
+1
arie.j
Quote Reactie van @mlkvhoudr:
Nos doet het af als een verkiezingsstuntnos.nl/l/2555940/

Minster Wiersma wachtin een proefproces af of haar nieuwe oplossing houdbaar is.
Zo moet het dus niet. Zitten we voor de zoveelste keer in onzekerheid
Met de kans dat over een paar jaar de rechter weeer iets anders zegt dan heden
==Gewoon duidelijke regels maken en andere schrappen.
Zodat geen rechter er een vinger achter kan krijgen
mlkvhoudr
@arie.j zoals ik het lees zegt wetenschapper 1 het kan zo, en zegt wetenschapper 2 nietes, dan blijft er niet veel anders over als het aan de rvs voorleggen
bio boer
@arie.j moeten ze wel meerderheid voor krijgen in eerste kamer
Realisme
@bio boer is een makkie want wat er voor in de plaats komt gaat veel meer gewenst resultaat op leveren voor links.
+4
arie.j
Quote Reactie van @bio boer:
@arie.j moeten ze wel meerderheid voor krijgen in eerste kamer

Dat hoor je dan als regering dat nu en onmiddelijk te gaan proberen.
Misschien gaat het nu goed
Maar het is te gek voor woorden dat het lot van weet ik hoeveel boeren afhangt van hoe een rechter in die materie staat, en of rechter toevallig linkse of rechtse sympathieën heeft.
+2
Twentsch Land
@arie.j

Bizar dat rechters het beleid bepalen……hoe dat er toch zo in heeft kunnen sluipen !

Er is maar 1 weg en dat is terug dat tweede en eerste kamer de wet bepalen.
arie.j
Quote Reactie van @Twentsch Land:
Bizar dat rechters het beleid bepalen……hoe dat er toch zo in heeft kunnen sluipen !Er is maar 1 weg en dat is terug dat tweede en eerste kamer de wet bepalen.

Insluipen?, het toch al een jaar of 3 zo?
En als rechters 2 of meer kanten met een wet op kunnen.
Dan weet je als regering dat er meer duidelijkheid in die wet moet.(of die hele wet aan de kant).
Doen dan, en als er geen meerderheid voor is, dan heb je het tenminste geprobeert.
Twentsch Land
@arie.j

Heb er ook niet staan dat het sinds een week erin is geslopen.
edwin-b
Hoop doet leven
Je kunt er geen rekeningen mee betalen.
Hoop is uitgestelde teleurstelling.

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's telegraaf , aanvragen , den haag , stikstofnorm , bbb , boeren , onderzoek en femke wiersma geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
163
DEELNEMERS
44
WEERGAVES
10.428